Zpravodajka poslankyně Eva Hálková:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych na úvod jednání
o vládním návrhu zákona ČNR
o umělém přerušení těhotenství
konstatovala, že snaha lidí určovat a regulovat
počet svých dětí je neoddělitelnou
součástí moderní civilizace. Organizace
spojených národů tuto skutečnost akceptovala
a prohlásila právo na plánované rodičovství
za jedno ze základních lidských práv.
Ze stejných principů vycházela i konference
Světové zdravotnické organizace svolaná
v roce 1978 do Almy-Aty, která zařadila plánované
rodičovství mezi primární základní
typy zdravotnické péče v rámci péče
o ženu a dítě. V roce 1979, který byl
vyhlášen Organizací spojených národů
za Mezinárodní rok dítěte, bylo definováno
právo dítěte narodit se jako dítě
chtěné. V souladu s požadavky Evropského
regionálního výboru Světové
zdravotnické organizace má být všem
dětem dána šance, aby se narodily zdravé,
rodičům, kteří si je přáli
a mají na ně čas, prostředky a schopnosti
je vychovávat a řádně se o ně
starat.
Problematika uvědomělého a plánovaného
rodičovství a s tím spojená nutnost
řešit i případy nechtěného
těhotenství našla v Československé
socialistické republice svůj odraz již v roce
1957, v tehdy přijatém zákoně č.
68/57 Sb. o umělém přerušení
těhotenství. Předložený vládní
návrh zákona České národní
rady o umělém přerušení těhotenství
vychází z toho, že za období téměř
30 let od vydání dosud platné právní
úpravy se podstatně změnily společenské
i klinické podmínky pro povolování
a provádění umělého přerušení
těhotenství.
Při řešení otázek umělého
přerušení těhotenství je třeba
mít na paměti, že každé takové
přerušení je nežádoucí,
je zásahem do organismu ženy a i při sebepečlivější
léčebné péči může
vést k nepříznivým zdravotním
důsledkům. Snahou naší společnosti
musí proto být předcházet těmto
negativním jevům a vést zejména mladou
generaci k plánovanému a odpovědnému
rodičovství, jak je to také zdůrazněno
v § 1 a 2 návrhu zákona.
Pokud k nežádoucímu těhotenství
přesto dojde, je třeba vytvořit vhodné
klinické i právní podmínky pro jeho
přerušení. Právní úprava
umělého přerušení těhotenství
musí proto především působit
k zajištění maximální ochrany
zdraví ženy a škodlivé následky
zákroku, zvláště pokoutného a
tím zpravidla ze zdravotních hledisek nebezpečného,
omezovat na minimum.
Můžeme s uspokojením konstatovat, že nová
právní úprava tyto požadavky plně
respektuje. V širší míře než
dosud se uplatňuje svobodné rozhodování
ženy o jejím mateřství, umožňuje
se provádět umělé přerušení
těhotenství v jeho nejranějším
stádiu metodami, které jsou pro ženu šetrnější
a výrazně omezují riziko zdravotních
následků, zejména neplodnosti.
Vedle těchto lékařských hledisek je
třeba poukázat na některé aspekty
sociologické a demografické. Československá
socialistická republika má prioritu ve výzkumu
některých sociologických aspektů umělého
přerušení těhotenství. V Praze
se například poprvé na světě
začaly zkoumat souvislosti a důsledky pro děti,
které se narodily jako nechtěné. Podrobné
výzkumy prokázaly, že tyto děti, které
nejsou do života vítány, jsou psychicky, citově
i jinak labilní a mají příznačné
deprivace, což se nepříznivě promítá
do celého jejich života.
Vedle výrazného snížení zdravotního
rizika u žen je nová metoda provádění
umělého přerušení těhotenství,
vycházející z nových poznatků
lékařské vědy, výhodnější
i z ekonomického hlediska. Její uplatnění
bude mít podstatný vliv na snížení
provozních nákladů ve zdravotnických
rozpočtových organizacích.
Náklady na jeden výkon umělého přerušení
těhotenství podle nové metody činí
přibližně polovinu nákladů podle
klasické metody a rovněž náklady na
hospitalizaci pacientky se zkracují ze tří
dnů na jeden den. Sníží se i náklady
na nemocenské dávky, neboť předpokládaná
doba pracovní neschopnosti ženy po provedeném
umělém přerušení těhotenství
se oproti současnému stavu rovněž výrazně
sníží.
Při projednávání navrhovaného
zákona je také třeba upozornit na očekávané
důsledky právní úpravy z hlediska
populačního vývoje. Jak vyplývá
ze studií federálního statistického
úřadu lze předpokládat, že v
prvních dvou letech dojde k určitému zvýšení
žádostí i počtu provedených umělých
přerušení těhotenství. Předpokládá
se, že toto zvýšení by nemělo přesáhnout
7% počtu prováděných zákroků.
V tomto počtu jsou zahrnuty i případy, kdy
byly podle současné praxe žádosti o
umělé přerušení těhotenství
zamítnuty (2 %) a dvě procenta případů,
kdy se žadatelka před interrupční komisi
nedostavila nebo vzala svou žádost zpět.
Konjunkturální zvýšení, které
by se mělo projevit v prvních letech po zavedení
nové právní úpravy, by nemělo
podle názoru odborníků přesáhnout
3 %. Půjde o vliv krátkodobý, který
je zcela vyvážen přínosy nové
zákonné úpravy v oblasti morální,
sociální i ekonomické a po odeznění
konjunkturální změny se potratovost nepochybně
vrátí na původní hodnoty.
V souvislosti s projednáváním předloženého
návrhu zákona o umělém přerušení
těhotenství je třeba kladně hodnotit
práci interrupčních komisí národních
výborů, které vykonaly při aplikaci
zákona o umělém přerušení
těhotenství z roku 1957 záslužnou práci.
Zrušení interrupčních komisí
by však nemělo vést k tomu, aby zkušenosti,
které jejich pracovníci získali, zůstaly
nevyužity. Bude jistě účelné
zapojit nejen poslance národních výborů,
ale i ostatní členy komisí do společensky
významné činnosti při výchově
mladé generace k odpovědnému manželství,
uvědomělému a plánovanému rodičovství
a ke správným zásadám péče
o dítě a jeho výchovu.
Pokud jde o návrhy změn k vládnímu
návrhu zákona o umělém přerušení
těhotenství, jsou vedeny ve společné
zprávě výborů České
národní rady, která vám byla předložena
jako tisk 23. Zejména je třeba upravit účinnost
zákona. Ustanovení o účinnosti, tak
jak je uvedeno v návrhu, vycházelo z předpokladu,
že zákon nabude účinnosti ještě
před všeobecnými volbami, konanými v
letošním roce. Nyní se doporučuje, po
dohodě s ministerstvem zdravotnictví České
socialistické republiky, stanovit účinnost
od 1. ledna 1987.
Závěrem chci zdůraznit, že navrhovaná
právní úprava je přínosem a
znamená výrazně humánnější
řešení umělého přerušení
těhotenství se zvláštním zřetelem
na ochranu života a zdraví ženy a v zájmu
plánovaného a odpovědného rodičovství.
Proti dosavadní úpravě je přínosem
jak v morální, tak v klinické i ekonomické
oblasti.
Jménem výborů České národní
rady, které vládní návrh zákona
České národní rady o umělém
přerušení těhotenství projednaly,
doporučuji České národní radě,
aby předložený vládní návrh
zákona schválila se změnami, které
jsou uvedeny ve společné zprávě výborů
(tisk 23). Tolik zpravodajská zpráva. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
zpravodajce poslankyni Hálkové.
Do rozpravy se přihlásily poslankyně Libuše
Faltýnková, Marcela Černá a Miroslava
Němcová.
Prosím poslankyni Libuši Faltýnkovou, aby se
ujala slova.
Poslankyně Libuše Faltýnková:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté!
Při projednávání vládního
návrhu zákona České národní
rady o umělém přerušení těhotenství
ve výboru pro národní výbory a národnosti
se poslanci našeho výboru jednoznačně
shodli na tom, že lékařské, morální
a ekonomické přednosti nově navrhované
úpravy jsou nesporné. Svobodné rozhodování
ženy o jejím mateřství, výrazné
omezení rizika zdravotních následků
umělého přerušení těhotenství,
značné snížení nákladů
na výkon interrupce a především možnost
skutečně plánovaného a odpovědného
rodičovství, to jsou přínosy navrhované
právní úpravy.
Schválíme-li dnes uvedený zákon, zanikne
tím také složité, administrativně
náročné a přiznejme si často
i nemilé řízení před interrupčními
komisemi národních výborů. Vždyť
pro členy komisí i pro ženy, které před
nimi stály, nebylo příjemné rozebírat
rodinné nebo jiné důvody, které vedly
k podání žádosti o povolení interrupce.
Dovolte mi při této příležitosti
říci, že dlouholetá, od roku 1957, činnost
interrupčních komisí byla rozhodně
opodstatněná a že ji musíme hodnotit
kladně. Jednání komisí se většinou
uskutečňovala každý týden. Zkušení
funkcionáři, převážně
ženy, pečlivě projednávali každý
individuální případ, vedeni maximální
snahou vyřešit ho v mezích právních
předpisů, přitom ohleduplně ve vztahu
k ženě a s plným zřetelem pro prospěch
naší společnosti.
Je faktem, že postupem času se situace vyvinula natolik,
že žádosti jsou v mezích zákona
tak odůvodněné, že se většinou
umělé přerušení těhotenství
povolí. Svědčí o tom několik
čísel. Tak například v roce 1985 bylo
z 87 539 žádostí zamítnuto okresními
interrupčními komisemi pouze 1 618, z toho bylo
v odvolacím řízení krajskými
interrupčními komisemi přezkoumáno
821 žádostí, jimž nebylo vyhověno
pouze ve 198 případech. Ve srovnání
s množstvím podaných žádostí
je tedy zřejmé, že se zamítnou ve skutečně
mizivém procentu případů.
Uvedená čísla by mohla svádět
k závěru, že práce komisí se
stala pouze administrativním výkonem a že je
vlastně formalitou. Tato domněnka by však nebyla
zcela správná. Je na místě při
této příležitosti připomenout
a kladně zhodnotit také dva zásadní
aspekty, které se k činnosti interrupčních
komisí vázaly po celé období jejich
existence.
Interrupční komise vykonaly velký kus práce
v otázkách zdravotně výchovného
působení na ženy, vyvíjely značnou
osvětovou činnost ve věcech užívání
m vhodných antikoncepčních prostředků,
seznamovaly ženy s rizikovými faktory spojenými
s umělým přerušením těhotenství
a s eventuálními dlouhodobými nebo trvalými
následky tohoto zákroku. V mnoha případech
poskytly také velkou pomoc svým tlakem na příslušný
národní výbor, například při
umisťování dětí do předškolních
zařízení, v řešení bytových
problémů, poskytování finanční
výpomoci apod.
Tímto způsobem se činnost komisí promítá
do práce národních výborů při
odstraňování příčin
podání žádosti o interrupci a při
zdravotně výchovné činnosti, neboť
převážná část důvodů
podaných žádostí jsou jiné než
zdravotní.
Schválením nového zákona o umělém
přerušení těhotenství skončí
pro mnoho poslankyň jejich práce v interrupčních
komisích. Jistě uplatní svou pracovní
iniciativu a poslanecké zkušenosti v jiných
orgánech národních výborů.
Domnívám se však, že by bylo správné
jim při této příležitosti za
jejich dlouholetou, z pohledu určitého časového
období plně opodstatněnou, záslužnou
a dobrou práci v těchto komisích poděkovat.
Soudružky a soudruzi, tolik chtěl výbor pro
národní výbory a národnosti při
projednávání nového zákona
o umělém přerušení těhotenství
říci na adresu interrupčních komisí.
Znovu připomínám, že všichni poslanci
výboru jednomyslně odsouhlasili předložený
vládní návrh a doporučují,
aby jej Česká národní rada schválila.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Libuši Faltýnkové. Slovo má
poslankyně Marcela Černá.
Poslankyně Marcela Černá: Vážené
soudružky a soudruzi! Jako gynekolog jsem několik
let byla přísedícím členem
interrupční komise. V posledních letech bylo
97 % žádostí vyřízeno kladně,
přičemž v roce 1975 byl v ČSR provedeno
55 911 interrupcí, v roce 1985 83 042 interrupce.
Považuji za překonané a v podstatě za
nedůstojné pro emancipovanou ženu konce 20.
století, aby svůj osobní problém nechtěného
těhotenství řešila v interrupční
komisi po předchozím obstarávání
dokladů, potvrzeními o platě, půjčkách,
bytě, nemoci partnera či dítěte počínaje
a potvrzením o studiu ženy či rozvratu rodiny
konče. Několikrát se zde mluvilo také
o závažném právu dítěte
narodit se jako chtěné. Tím vším
samozřejmě nepopírám to, že při
normálně fungujících partnerských
vztazích, při příštím
rodičovství ano či ne, se vždy spolu
domlouvají oba zainteresovaní partneři. Ovšem
právo ženy svobodně se rozhodovat o svém
budoucím mateřství v souladu se svým
přesvědčením, možnostmi, schopnostmi
a potřebami je nezadatelné.
Jako ostatní gynekologové i já dávám
svůj hlas za nový zákon ČNR o umělém
přerušení těhotenství. Tento
zákon umožní uplatnit a rozšířit
moderní šetrné metody umělého
přerušení těhotenství v raných
stádiích, tzv. miniinterrupce, odstraní i
když ojedinělé, ale stále ještě
existující případy úmrtí
ženy po pokoutně provedeném přerušení
těhotenství, kdy z důvodů ostychu
žena nešla do komise, těhotenství nechtěla
a neodborně situaci řešila se všemi následky.
Nový zákon také umožní rozšířit
bezplatné používání antikoncepce.
Profesionálně se my, gynekologové, nezříkáme
svého podílu na sexuální výchově
a na výchově k plánovanému rodičovství.
Mohu ubezpečit všechny přítomné,
že naše medicínské znalosti a schopnosti
plně patří komplexní péči
o zdraví ženy-matky a novorozeného dítěte.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marcele Černé. Slovo má poslankyně
Miroslava Němcová.
Poslankyně Miroslava Němcová: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté! Projednáváme návrh zákona
mimořádné důležitosti a jeho
přijetím zakotvíme výraznou změnu
praxe v provádění umělého přerušení
těhotenství, které platí bezmála
třicet let.
Hlavním rysem nové právní úpravy
je větší míra svobody ženy v rozhodování
o otázce, která se ženy bezprostředně
týká - a to nejen jako nositelky nového života,
ale i jako nezastupitelného spolučinitele ve výchově
a zdravám tělesném a duševním
rozvoji nového člověka.
Naše společnost vytváří pro ženu
a dítě optimální podmínky.
Ochrana mateřství, dítěte a rodiny
jsou zakotveny v zákonech a jsou důsledně
uskutečňovány. Na jejich zabezpečení
vynakládáme také rozsáhlé prostředky.
Společnost však může jen částečně
působit na osobní důvody, byť nezřídka
vyplývající z objektivních příčin,
které ženu vedou k rozhodnutí těhotenství
přerušit. Ve spořádaném rodinném
partnerství budou všechny důvody zvažovat
jistě oba manželé a konečné řešení
bude tak, jak to předpokládá navrhovaný
zákon, ovlivněno přístupem lékařů.
Nicméně stanovisko ženy je a mělo by
být rozhodující. Je to její základní
lidské právo, a proto podle našeho názoru
je výchozí úvaha nové právní
úpravy výrazem hlubokého socialistického
humanismu.
Můžeme s plnou odpovědností říci,
že naprostá většina žen zákon
uvítá. Interrupční komise už
jsou vesměs považovány za instituce, které
ztratily svůj význam. V rámci průzkumu
skupiny žen, který Českému svazu žen
sloužil k vypracování studie o sociálních
podmínkách a sociálních problémech
žen, se většina respondentek vyslovila ve prospěch
jejich zrušení. Byly kvalifikovány jako přežitá
forma a ženy se často kriticky vyslovovaly k pohovorům,
které přes dobrou snahu někdy až příliš
zasahovaly do ženina soukromí.
Ani kritický pohled však nesnižuje jejich dobrou
práci, úlohu, kterou ve své době sehrály.
Je, myslím, zcela na místě všem členům
těchto komisí vyjádřit poděkování.
Vždyť nejednou stáli před těžkým
rozhodnutím, protože svou životní zkušenost
museli konfrontovat s očividnou nezralostí nebo
těžkostmi, které sami nemohli ovlivnit. Podle
mého názoru bychom měli usilovat o to, aby
se zpravidla dlouholetá činnost členů
interrupčních komisí zúročila
ve výchově k odpovědnému rodičovství.
O výhodách nového klinického způsobu
přerušení těhotenství hovořili
odborníci. Za ženy je nutno zvlášť
akcentovat šetrnost zákroku a optimistickou prognózu
podstatného snížení rizika budoucí
neplodnosti.
Bylo by však chybou nevyslovit na tomto místě
jisté obavy z toho, aby zdánlivě benevolentnější
postup při vyřizování žádostí
žen o umělé přerušení těhotenství
nebyl podnětem k méně odpovědnému
chování partnerských dvojic, zejména
mezi nedospělými.
Proto ještě s větší naléhavostí
vyvstává potřeba zkvalitňovat výchovu
k manželství a rodičovství, dosáhnout
toho, aby byla komplexní, aby byla doceňovanou programovou
složkou výchovy v rodině, škole i společenských
organizacích, v kulturní a umělecké
sféře, ve sdělovacích prostředcích
a v televizi zejména.
K tomuto úkolu se Svaz žen staví odpovědně
při působení na mladé ženy a
dívky. Naše organizace budou rády spojovat
síly s dalšími organizacemi Národní
fronty, které působí na mládež,
zejména chlapce a mladé muže. Vždyť
odpovědný přístup k rodičovství,
tedy rodičovství plánované, musí
být vlastní i - a především -
mužům. Na ně je také - podle našeho
názoru třeba výrazněji zaměřit
osvětu, pokud jde o zlepšení metod a prostředků
antikoncepce.
Dítě má právo na to, aby se narodilo
jako chtěné, aby matka i otec jeho narození
s radostí očekávali a také jeho další
život s láskou, citem a vysokou odpovědností
formulovali. Rodinné zázemí, jež se
dětem začíná vytvářet
vlastně již početím, je pro každého
jedince cenným vkladem. Je-li z jakýchkoliv důvodů
narušeno, jsou důsledky zřejmé a někdy
těžce napravitelné. Přirozeně
ještě horší důsledky pro jedince
samotného, pro jeho rodinu a pro společnost má
narození dítěte poškozeného geneticky.