Také sjezdové jednání KSČ věnovalo
otázkám ochrany a tvorby životního prostředí
značnou pozornost. při projednávání
programového prohlášení vlády
ČSR v červenci byl položen důraz na
péči o životní prostředí
jako významné složce socialistického
způsobu života. Přitom bylo vyjádřeno
přesvědčení, že vytváření
a ochrana životního prostředí nalezne
podporu široké veřejnosti.
Dnes projednáváme vládní návrh
zákona o ochraně přírody a je třeba
říci, že naprostá většina
občanů naší socialistické společnosti
si uvědomuje svůj díl odpovědnosti
za udržení a rozšíření zeleně,
za ochranu živočichů i za zachování
dalších ojedinělých přírodních
krás, na které je naše země tak bohatá.
Určitá část občanů a
žel také některé organizace však
při uplatňování svých zájmů
ve vztahu k chráněným objektům přírody
postupují velice sobecky. Snad každý z nás
poslanců by mohl ze svého volebního obvodu
uvést příklady, kdy došlo ke zbytečnému
a zpravidla nepovolenému kácení stromů,
k zasypání místa, kde rostou chráněné
rostliny či žijí vzácná zvířata,
hromadami suti či odpadu. Bohužel, ani v naší
socialistické epoše ještě nevymizelo pytláctví
a s rozšířením turistiky, zvláště
motorizované, roste počet těch, kteří
si chtějí z výletu přinést
zajímavou květinu. Rekreační chaty
se rozrostly právě v těch nejkrásnějších
krajinných oblastech a jejich majitelé se mnohdy
snaží dokázat sobě i svému okolí,
kdo je pánem přírody.
Proti takovým sobeckým zájmům musí
naše společnost přírodu chránit.
Velkou odpovědnost za vytváření a
ochranu zdravého životního prostředí
mají zejména národní výbory,
které jako orgány státní moci a správy
všestranně zabezpečují komplexní
sociální a ekonomický rozvoj svých
územních celků. Při plnění
úkolů na úseku životního prostředí
musí národní výbory plně využívat
všech možností daných naším
právním řádem. Jedním z nich
je i zákon č. 40 o státní ochraně
přírody, který byl přijat již
před 30 lety. Byl sice v roce 1977 částečně
novelizován, ale jak ukázaly již v minulém
volebním období poznatky prokuratury i zjištění
výborů České národní
rady, ani v novelizované formě nevytváří
předpoklady pro účinnou ochranu chráněných
přírodních objektů.
Proto jsme i v ústavně právním výboru
přivítali novelu tohoto zákona, která
umožní národním výborům
v zájmu účinnější ochrany
přírody ukládat za přestupky vyšší
pokuty než dosud, a to diferencovaně podle míry
zavinění, závažnosti jednání
a následků. Nově bude umožněno,
aby národní výbory ukládaly sankce
i organizacím. Ve výboru jsme v souvislosti s projednáváním
novely předloženého vládního
návrhu zákona přivítali i to, že
ministerstvo kultury předložilo současně
i návrh vyhlášky, kterou se upravuje způsob
společenského ohodnocení vybraných
částí přírody. Na tento, dá
se říci, ceník jednotlivých druhů
chráněných živočichů a
rostlin" odborná veřejnost již dlouho
čekala. Uvedená vyhláška by však
neměla sloužit národním výborům
a orgánům činným v trestném
řízení jen k uplatňování
postihu, ale, jak to zdůraznili poslanci ústavně
právního výboru, měla by se stát
především nástrojem prevence, pomocníkem
při osvětové a vzdělávací
činnosti.
Soudružky a soudruzi, sankce zakotvené v právních
normách při porušování péče
o životní prostředí mají dosud
značný význam a budou ho mít do té
doby, dokud organizace i jednotliví občané
nepřestanou jednat proti zájmům přírody.
Chtěl bych však při této příležitosti
zdůraznit, že právní předpisy
upravující vztahy při vytváření
a ochraně životního prostředí,
jsou v právním řádu značně
rozptýleny a platné právní úpravě
zatím chybí komplexnost. Říká
se, že máme dnes 300 - 400 různých právních
předpisů pro nejrůznější
složky životního prostředí, přičemž
však některé oblasti dosud právně
upraveny nejsou. V příštích letech nás
proto na tomto úseku čeká nepochybně
mnoho práce.
Přesto však jsem přesvědčen,
že kdyby byly všechny dosud platné předpisy
dodržovány, byla by úroveň našeho
životního prostředí v naší
socialistické republice na podstatně lepší
úrovni.
V ústavně právním výboru ČNR
jsme dospěli k názoru, že navržená
novela přispěje ke zlepšení úrovně
životního prostředí a doporučuji
proto, aby Česká národní rada předložený
vládní návrh schválila s úpravami,
které jednotlivé výbory doporučily.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Škodovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, hlásí se ještě
někdo k tomuto bodu do rozpravy? Ne.
Přeje si závěrečné slovo společný
zpravodaj? Nikoliv.
Budeme tedy hlasovat, a to zase o celém vládním
návrhu najednou.
Máte k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky či dotazy? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady,
kterým se doplňuje zákon č. 40/ 1956
Sb., o státní ochraně přírody,
ve znění zákona České národní
rady č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství
podle tisku 11, ve znění společné
zprávy výborů ČNR podle tisku 22,
nechť zvedne ruku? /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Schválením tohoto zákona jsme projednali
třetí bod pořadu schůze.
Nyní, soudružky a soudruzi, přerušíme
naše jednání na dvacet minut.
/Přestávka./
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, přistoupíme k projednávání
4. bodu našeho pořadu, kterým je
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním tohoto
návrhu zákona ve schůzi České
národní rady ministra zdravotnictví soudruha
Jaroslava Prokopce, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Ministr zdravotnictví ČSR Jaroslav Prokopec:
Vážený soudruhu předsedo České
národní rady, soudružky poslankyně a
soudruzi poslanci!
Vláda České socialistické republiky
předkládá návrh zákona České
národní rady o umělém přerušení
těhotenství. Dovolte, abych z pověření
vlády České socialistické republiky
řekl několik slov k odůvodnění
návrhu.
Zákon, který plénu České národní
rady vláda České socialistické republiky
předkládá, má nahradit téměř
30 let starý zákon o umělém přerušení
těhotenství číslo 68 z roku 1957.
Vláda při přípravě novely zákona
důkladně analýzovala stupeň rozvoje
naší socialistické společnosti, úkoly
a cíle zdravotnické, sociální, hospodářské
a kulturní politiky Komunistické strany Československa,
československého státu, stejně jako
možnosti poskytované současnou lékařskou
vědou a naší zdravotnickou praxí a soustavou.
Na analýzách spolupracoval široký okruh
odborníků, čelných představitelů
společenských organizací a ústředních
orgánů i zkušení členové
dosavadních interrupčních komisí.
Vláda zvažovala také principy, jako je plánované
a odpovědné rodičovství nebo právo
dítěte narodit se jako dítě chtěné,
principy, které se stávají nedílnou
součástí morálního a právního
cítění a jednání naší
dnešní společnosti, výrazem našeho
postoje k životu a k lidské společnosti vůbec.
Vláda vyjádřila přesvědčení,
že dosažený stupeň vývoje naší
společnosti poskytuje dostatek předpokladů
a záruk pro to, aby ženy mohly svobodně a samostatně
projevit svou vůli a rozhodovat, zda chtějí
své těhotenství zachovat či nikoliv.
Konstatovala, že úroveň zdravotnictví
je určitě taková, aby zdravotnická
zařízení, lékaři a zdravotničtí
pracovníci mohli odpovědně plnit nároky,
které na ně předkládaný návrh
zákona do budoucna klade.
Posláním zákona číslo 58 z
roku 1957 o umělém přerušení
těhotenství bylo především zabránit
poškození zdraví žen a odstranit značný
počet úmrtí jako důsledek potratů
prováděných neodborně a velmi často
nelegálně. Tuto nelegální škodlivou
praxi stále znovu a znovu vyvolávala k životu
předchozí úprava trestního zákona,
který tehdy připouštěl umělé
přerušení těhotenství jen z důvodů
vitálních a z velmi úzce vymezených
důvodů zdravotních.
Můžeme říci, že v tomto smyslu
právní úprava z roku 1957 plně své
cíle splnila.
Dnes předkládanou novelou zákona o umělém
přerušení těhotenství sledujeme
prvořadě nejen podstatné zesílení
ochrany zdraví žen a jejich další plodnosti,
ale také upevnění rodinného života
a prohloubení socialistického způsobu života.
Navrhovaný zákon vytváří zároveň
potřebné možnosti, aby se v široké
gynekologické odborné praxi mohla uplatnit moderní
metoda provádění interrupcí, tzv.
miniinterrupcí, které vyžadují, aby
lékařský výkon byl proveden v co možná
nejrannějším stádiu těhotenství.
Tato moderní metoda výrazně zvyšuje
stupeň ochrany zdraví žen. Naše i světové
poznatky ukazují, že komplikace při umělém
přerušení těhotenství dosud převažující
metodou se pohybují mezi 20 - 30% případů.
Moderní metody a zákrok provedený v ranném
stádiu těhotenství, snižují výskyt
možných komplikací zhruba na 3 - 4 %. Spolu
s tím se snižuje pracovní neschopnost žen
a prakticky odpadá nutnost ženu po zákroku
hospitalizovat. Proto byla již tato metoda a svobodná
volba ženy právem zakotvena v celé řadě
států, v nichž žije prakticky 30% obyvatel
dnešního světa. Patří sem například
skandinávské země, oba německé
státy, Sovětský svaz, Francie, ale i takové
země, jako je Itálie, řada asijských
a amerických států.
Pokládám, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, za užitečné dále připomenout,
že neexistuje žádná přímá
vazba mezi povolením interrupcí a poklesem porodnosti.
Připomínám tuto okolnost proto, že se
s obdobnými názory stále ještě
setkáváme, a to přesto, že populační
růst společnosti ovlivňuje fertilita, to
je plodnost jednotlivých ročníků populace,
která je v časové řadě většinou
už silně kolísavá. Dovolte, abych svá
tvrzení doložil.
V letech 1956 - 1957, tedy v době před uplatněním
našeho prvního interrupčního zákona,
jsme měli v Československé socialistické
republice silný fertilní ročník. Počet
porodů tehdy činil 19,8 %. Srovnatelně silný
ročník jsme pak měli až v roce 1976,
tedy v době plného uplatnění interrupčního
zákona, a přesto počet porodů dosáhl
19,2 %. Před předložením nové
zákonné úpravy jsme také zkoumali
možné zvýšení potratovosti v prvních
letech po zavedení navrhovaných zásad.
Podrobné studie, provedené zejména statistickými
orgány, dokládají, že po možné,
tzv. konjunkturální vlně, se potratovost
rychle vrátí do dnešních hodnot a že
si i nadále uchováme stupeň porodnosti, v
níž zejména ve srovnání se západoevropskými
státy zaujímáme v Evropě dobré
postavení.
Je určitě mou povinností, abych z této
tribuny pozitivně hodnotil činnost dosavadních
interrupčních komisí a poděkoval za
rozsáhlou, časově neobyčejně
náročnou a odpovědnou práci všem
jejím členům. Věříme,
že své bohaté poznatky a zkušenosti plně
využijí při své další veřejné
a politické práci. Byly a jsou to právě
zkušenosti a poznatky těchto komisí, na jejichž
základě se v návrhu zákona zdůrazňuje
nutnost moderní výchovy v předcházení
nechtěných těhotenství, k plánovanému
rodičovství.
Vycházeli jsme dále z toho, že plánované
rodičovství zařadila celosvětová
konference Světové zdravotnické organizace,
pořádaná v roce 1978 v Almě Atě,
mezi primární, základní typy zdravotní
a sociální péče poskytované
v rámci komplexní péče o ženu
a dítě. Vedle výchovy mladých generací
k odpovědnému a plánovanému rodičovství
a k zajišťování práva dítěte
narodit se jako chtěné zdůrazňuje
předložený návrh také potřebu
rozšiřovat a využívat moderní antikoncepci.
Proto se navrhuje poskytovat antikoncepční prostředky,
vydávané na lékařský předpis,
včetně lékařského vyšetření
a ošetření, které s tím souvisí,
zdarma.
Ve všech těchto návrzích se promítají
bohaté znalosti, které jsme právě
u nás v problematice umělého přerušení
těhotenství a plánovaného rodičovství
nashromáždili. Neprovádíme totiž
pouze úzce vymezený odborně medicínský
výzkum interrupcí, ochrany plodnosti nebo vývoje
zdravého plodu. Zkoumáme na vysoké úrovni
také nejrůznější sociální,
sociologické, psychologické, sociálně
psychologické i jiné souvislosti a důsledky,
které přinášejí početí
a narození dítěte.
Například v Praze se již v polovině
70. let začaly studovat důsledky související
s narozením nechtěného dítěte.
Podrobné průzkumy prokázaly, že děti,
které nejsou do života vítány, jsou
psychicky, citově i jinak labilní, vykazují
příznaky deprivace apod. To vše se promítá
nepříznivě do jejich celkového žití.
Právě mezi nechtěnými dětmi
se vyskytuje v pozdějších letech vyšší
procento alkoholismu, zločinnosti a nezdařených
manželství než u dětí, které
se narodily jako chtěné.
Metodiku tohoto výzkumu přejala Světová
zdravotnická organizace a obdobné výzkumy
se dnes provádějí - podle našeho vzoru
- v celé řadě států.
Předložený návrh zákona řeší
dále i ty právní otázky, které
souvisejí s rozhodováním o umělém
přerušení těhotenství mladistvých,
cizinek atd.
Vláda ČSR předkládá nový
zákon s přesvědčením, že
jej ženy budou užívat s vědomím
plné odpovědnosti. Proto se při svobodném
rozhodování ženy o případném
ukončení nežádoucího těhotenství
nevyžaduje uvádění nějakých
důvodů. Vycházíme ze zásady,
že takové rozhodnutí je právem každé
ženy. A toto právo je zajišťováno
možností, aby se žena mohla domáhat odborného
přezkoumání v tom případě,
když je např. doporučeno interrupci ze zdravotních
důvodů neprovést.
Soudružky a soudruzi, přirozeně ode mne očekáváte,
že se k návrhu vyjádřím také
osobně jako lékař a dlouholetý učitel
Lékařské fakulty Univerzity Karlovy. S vědomím
své odpovědnosti prohlašuji, že nový
zákon vytváří další široké
podmínky pro to, aby se maximálně chránilo
zdraví našich žen, ochraňovala se jejich
budoucí plodnost a rostla zároveň duševní,
fyzická i sociální kvalita nových
generací našich národů.
Zdůrazňuji, že z hlediska lékařské
vědy a medicínské praxe nelze jinak, než
přijetí zákona plně doporučit.
Jsem si samozřejmě vědom i toho, že
předložený zákon nezvyšuje pouze
odpovědnost žen, ale také nároky a odpovědnost
zdravotnických zařízení, zejména
lékařů.
Uplatnění nových zákonných
úprav předpokládá přitom nejen
zvýšení funkce lékaře jako povolaného
odborníka, ale také jako poradce, společenského
a právního partnera ženy. Jsem zároveň
přesvědčen, že úroveň
našich lékařů, zdravotnických
pracovníků, naší medicíny a zdravotnické
praxe je taková, aby splnění uvedených
nároků zaručila.
Nepochybuji dále o tom, že nový zákon
je významný také z hlediska politického,
ideového a morálního. přispěje
jistě k prohloubení socialistické zákonnosti
v souladu s politikou XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa. Rozšiřuje práva svobodné
volby našich občanů, ale kromě toho
zvyšuje i jejich právní, občanskou a
morální odpovědnost. Důrazem na výchovu
k plánovanému rodičovství podporuje
upevňování rodin a rozvoj socialistického
způsobu života. A zabezpečuje nakonec i budoucnost
dětí, neboť jim spoluvytváří
šanci narodit se zdravě těm rodičům,
kteří si je přejí a jsou odhodláni
a připraveni se o ně řádně
a všestranně starat.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v průběhu
prací nad novelou zákona byla zvážena
také ústavně právní problematika.
Došli jsme k závěru, že otázky
spojené s umělým přerušením
těhotenství náležejí do působnosti
orgánů našich národních republik,
že tedy nejde o základní zákonoprávnou
úpravu ve věcech péče o zdraví,
kterou podle zákona o čs. federaci uskutečňuje
Federální shromáždění.
Jednotu právního řádu zajišťuje
přitom shodná úprava zákona ČNR
a zákona SNR.
Dovolte, abych využil této příležitosti
a poděkoval vám všem, poslankyním a
poslancům ČNR, za práci a za odpovědný
přístup k projednávání návrhu
zákona ve výborech.
Oceňujeme také iniciativní podporu a pomoc
zdravotního a sociálního výboru, stejně
jako ústavně právního výboru
při konečné úpravě předkládané
novely.
Jsem přesvědčen, že tato všestranná
činnost zvýšila kvalitu nového zákona
a vytvořila příznivé okolnosti i pro
jeho praktické uplatnění v životě
naší společnosti.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru zdravotnictví ČSR soudruhu Prokopcovi za
odůvodnění návrhu.
Prosím nyní společnou zpravodajku výborů
ČNR poslankyni Evu Hálkovou, aby přednesla
zprávu o projednání tohoto návrhu
zákona ve výborech ČNR.