Zpravodaj poslanec Jiří Brejha: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, ochrana a tvorba životního prostředí
je jednou z klíčových otázek zvyšování
životní úrovně občanů
jako nedělitelné složky a základního
předpokladu socialistické péče o člověka.
XVII. sjezd Komunistické strany Československa při
realizaci opatření dalšího rozvoje národního
hospodářství a společnosti vycházel
z naléhavého úkolu zlepšit celkový
stav jednotlivých složek životního prostředí,
zejména ovzduší, vody, půdy a lesů
a považovat péči o životní prostředí
za neoddělitelnou součást stranické
a státní politiky.
Rozmach výroby, především průmyslové
a zemědělské, rozvoj individuální
a organizované rekreace, stavební a jiná
činnost organizací a občanů, to všechno
zhoršuje přirozený vývoj v biosféře
a přináší narušování
životního prostředí včetně
jeho nejvýznamnější složky - přírody.
Stav přírody a přírodního prostředí
v České socialistické republice není
možno považovat za uspokojivý. Současná
situace v oblasti jednotlivých složek životního
prostředí je mnohde i velmi kritická. Je
proto třeba v souladu se závěry XVII. sjezdu
strany zabezpečit systematickou kontrolu dodržování
stanovených norem a předpisů k zachování
dobré kvality životního prostředí
a z jejich porušování vyvozovat závěry.
Významnou složkou komplexu předpisů
na ochranu životního prostředí je zákon
o státní ochraně přírody.
Zákon č. 40/1956 Sb. o státní ochraně
přírody ve znění zákona ČNR
č. 96/1977 Sb. o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství
poskytuje zvláštní ochranu významným
územím, přírodním výtvorům,
přírodním památkám i vzácným
druhům živočichů, rostlin, nerostů
a zkamenělin tím, že je prohlašuje za
chráněné a stanoví způsob a
podmínky jejich ochrany. Tuto skutečnost je třeba
považovat za pozitivní faktor směřující
k ochraně přírody.
Na druhé straně však je třeba vidět,
že zákon o státní ochraně přírody
neumožňuje dostatečně účinným
způsobem postihovat protispolečenská jednání
narušující přírodu, a to jak
ze strany organizací, tak i občanů. Zákon
o státní ochraně přírody neobsahuje
ustanovení o přestupcích a pokutách
a jednáních, která jsou v rozporu se zákonem.
Lze postihovat pouze podle zákona č. 60/1961 Sb.
o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku. Tato skutečnost při současném
způsobu exploatace přírodních zdrojů
a za daných sociálně ekonomických
podmínek je nepříznivá a ochrana je
nedostatečná.
Úkolem a posláním předkládaného
vládního návrhu zákona je poskytnout
národním výborům daleko účinnější
právní nástroj při zabezpečování
státní ochrany přírody, zejména
při postihování zásahu do přírody
nejen ze strany občanů, ale též ze strany
organizací.
Předkládaný návrh zákona byl
připraven z podnětu generálního prokurátora
ČSR a výborů České národní
rady, zejména výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory a národnosti
a z podnětu stálé pracovní skupiny
předsednictva České národní
rady pro životní prostředí. Při
projednávání zákona České
národní rady č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství bylo v souvislosti s projednáváním
otázky ochrany stromů rostoucích mimo les
konstatováno, že je třeba doplnit zákon
o státní ochraně přírody sankčními
ustanoveními.
Dále bylo konstatováno, že dosavadní
právní úprava je nedostatečná
ve dvou směrech.
Národní výbory mohou za porušení
předpisů o ochraně přírody
ukládat pokuty pouze občanům, a to maximálně
do výše 500 Kčs. Organizace, které nevhodnou
a necitlivou činností způsobují poškozování
přírodních hodnot, nelze prozatím
postihovat vůbec.
Výbory České národní rady proto
plně souhlasí s předkládaným
návrhem zákona, který umožní
národním výborům v zájmu účinnější
ochrany přírody ukládat za přestupky
vyšší pokutu než dosud, a to diferencovaně
podle míry zavinění, závažnosti
jednání a následku a rovněž umožní
národním výborům ukládat sankce
i organizacím. Výše pokuty činí
u méně závažných přestupků
nejvýše 1000 Kčs a u závažných
nejvýše 5000 Kčs.
Organizacím lze ukládat pokutu do 100 000 Kčs
a v závažných případech až
do 250 000 Kčs.
Plně také byla podpořena i myšlenka
diferenciace jednotlivých skutkových podstat, ať
již jde o jednání občanů nebo
organizací. Formulace jednotlivých jednání
odpovídá uloženým povinnostem, jak jsou
uvedeny v zákoně o státní ochraně
přírody a v prováděcích předpisech.
Při projednávání návrhu zákona
se výbory České národní rady
usnesly doporučit České národní
radě některé změny a úpravy
v předloženém vládním návrhu
zákona, které jsou uvedeny ve společné
zprávě výborů. Dovolte mi několik
slov k navrhovaným změnám.
Smyslem uvedených úprav je zpřesnit jednotlivá
ustanovení tak, aby méně intenzívní
činnost rušivých zásahů do přírody
byla postihována jak u občanů, tak i organizací
nižšími sankcemi a naopak jednání
vyšší intenzity sankcemi přísnějšími.
To je důvod, proč se navrhuje oproti vládnímu
návrhu změna v § 17 a o přestupcích
občanů a v § 17 b o ukládání
pokut organizacím.
Doporučuje se přeřadit ustanovení
o ohrožování součástí
přírody v chráněných územích,
jakož i dochovaného stavu chráněných
přírodních výtvorů a chráněných
přírodních památek do skupiny mírněji
postihovaných přestupků.
Výbory České národní rady vycházely
při posuzování vládního návrhu
zákona též z toho, aby nebyla postihována
sankcemi taková jednání, jejichž společenská
nebezpečnost nedosahuje intenzity přestupku. Proto
bylo jak ohledně občanů, tak organizací
vypuštěno ustanovení o postihu za přestupek,
pokud občan nebo organizace nenabídne vytěženou
dřevní hmotu ze stromů rostoucích
mimo les organizaci určené k jejímu výkupu.
Z obdobných důvodů bylo vypuštěno
ustanovení § 17 b odst. 2 písm. b) vládního
návrhu zákona. Podle tohoto ustanovení se
měla dát okresnímu národnímu
výboru možnost uložit organizaci, která
by poškodila nebo skácela bez povolení stromy
rostoucí mimo les ve větším rozsahu
pokuta do výše 250 000 Kčs. Poněvadž
lze stejné jednání postihnout podle §
17 b odst. 1 písm. b) vládního návrhu
zákona pokutou organizaci do 100 000 Kčs, dospěly
výbory České národní rady k
závěru, že horní hranice této
pokuty je dostačující i pro případy,
kdy dojde k poškození nebo skácení stromů
ve větším rozsahu.
Podle těchto úprav jsou navrhována ještě
některá drobná legislativně technická
upřesnění.
Z pověření všech výborů
České národní rady doporučuji
České národní radě schválit
vládní návrh zákona České
národní rady, kterým se doplňuje zákon
č. 40/1956 Sb. o státní ochraně přírody
ve znění zákona ČNR č. 96/1977
Sb. o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství
ve znění společné zprávy výborů
České národní rady.
Závěrem chci vyslovit přesvědčení,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
že nová právní úprava napomůže
našemu společnému úsilí ke zlepšení
životního prostředí jako jednomu ze
základních předpokladů šťastného
a spokojeného života všech našich občanů.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společnému zpravodaji výborů ČNR
poslanci Jiřímu Brejhovi za zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, do rozpravy se přihlásili
poslanci Libuše Horáková a soudruh Jan Škoda.
Prosím poslankyni Libuši Horákovou, aby se
ujala slova.
Poslankyně Libuše Horáková: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, výbor
pro zemědělství a výživu projednával
otázky doplnění zákona č. 40/1956
Sb., o státní ochraně přírody
několikrát. Ve třetím volebním
období je projednával ve formě materiálu
předloženého generálním prokurátorem.
Ve všech těchto jednáních jsme vycházeli
z toho, že zemědělství a další
organizace resortu zemědělství a výživy,
stejně jako organizace lesního a vodního
hospodářství mají nemalý vliv
na životní prostředí. Patří
sem i zajišťování ochrany vod a ovzduší.
Všechny tyto druhy pěstební, výrobní
a dalších činností ovlivňují
nejen prostředí, v němž se odehrává
život v biosféře, ale do značné
míry na existenci rostlin, stromů a živočichů
bezprostředně působí.
Jde o to, že všechny tyto činnosti jsou rozmístěny
plošně a zahrnují převážnou
část území ve formě zemědělské
a lesní půdy a vodních ploch.
To všechno jsou důvody, proč jsme se aktivně
zapojili do projednávání doplnění
zákona.
Vycházeli jsme z toho, že právě zde
se promítá i a realizuje převážná
část úsilí zaměřená
na ochranu rostlin a živočichů a na jejich
společenstva. Zde se však uskutečňuje
zemědělská a lesní výroba,
jejichž úkoly neustále rostly v souvislosti
s rozvojem naší ekonomiky a její potřebou
zajistit pro ni dostatek surovin.
Důležité úkoly se uskutečňovaly
ve výrobě potravin zejména v posledních
letech, kdy sjezdy KSČ zdůraznily mj. nutnost přednostního
rozvoje rostlinné výroby, zvyšování
soběstačnosti ve výrobě potravin atd.
Z toho samozřejmě vyplývá, že
se v těchto oblastech objektivně objevuje nejvíce
střetů zájmů mezi ochranou přírody
a rozvojem výrobní činnosti nebo - lépe
řečeno - lidské činnosti vůbec.
To všechno byly důvody, proč jsme pečlivě
a dost široce posuzovali předložený návrh
a usilovali o to, aby byl skutečně zaměřen
především na ochranu přírody
a nebyly v něm uváděny a tedy i schvalovány
věci, které se této záležitosti
přímo netýkají.
Některé naše zkušenosti ukázaly,
že šlo v některých případech
o věci ne zcela domyšlené. Tyto pak je i třeba
dodatečně upřesňovat a řešit
a tím je uvádět na pravou míru.
Při několikerém projednávání
návrhu doplnění zákona jsme se postupně
seznamovali s vyhláškami, které upřesňují
a vymezují podrobnosti zákona, v nichž je uveden
přehled chráněných rostlin a živočichů
i jejich vývojových stádií.
Jsem však přesvědčena, že přes
pozornost věnovanou této problematice jsme nezvládli
všechny předpisy, pokyny, přehledy atd.
V této souvislosti se nabízí otázka,
zda je též dostatečně usilováno,
aby všichni naši občané byli potřebně
informováni. Domnívám se, že bychom
se měli zejména spolu s ministerstvem kultury zamyslet
nad tím a doporučit zesílení výchovně
osvětové činnosti. Říci v ní
nejen co je chráněno, ale také proč
je to chráněno a tak zainteresovat co největší
okruh občanů na uchování druhů
rostlinné a živočišné říše,
na nichž máme zájem.
Platí sice právnická zásada, že
neznalost zákona neomlouvá a tudíž lze
postihnout i toho, kdo příslušná ustanovení
nezná.
Ale na druhé straně bychom si měli uvědomit,
že nedostatek vědomostí a úsilí
věnované tomu, co je potřebné zachovat,
může natropit dost škod.
Myslím, soudružky a soudruzi poslanci, že péče
o ochranu přírody nemůže být
jen věcí úzkého okruhu specialistů.
Úspěchu můžeme zde dosáhnout
jen tehdy, vzbudíme-li zájem co nejširší
veřejnosti.
Ještě jedna věc mi leží na mysli.
Zákon i další legislativní normy jsou
orientovány stejně pro volnou přírodu,
pole, lesy, jako pro sídliště, zejména
pak města. Myslím, že bychom při praktické
realizaci celého zákona i jeho doplňku to
měli rozlišovat.
Domnívám se, že ochrana a rozšiřování
porostů na sídlištích, zejména
v městech, by měla být více a důsledněji
propracována a realizována. Zde jde o řadu
funkcí, které jsou potřebné pro udržení
a další zkvalitňování prostředí
a ovzduší. Myslím, že bychom měli
být důraznější na sledování
toho, co by mohlo narušit rozvoj i zdravotní stav
zeleně a více usilovat o její plánovité
rozšiřování.
Naopak na vesnicích a v přírodě je
stav poněkud jiný. I když jde o plošné
působení, je stále ještě dost
ploch, které není nutné osazovat, ale spíše
pečovat o vývoj porostů i o zachování
klidného prostředí pro ochranu živočichů,
ať již trvale chráněných nebo chráněných
dočasně.
Někdy se nabízí i otázka, zda neomezit
volný pobyt v některých dnech v lesích,
chráněných oblastech atd. poněvadž
ne vždy jde o rekreační činnost. Ale
někdy i s ní je spojen hluk a další
negativní projevy jako hromadění odpadků
atd.
To samozřejmě nejsou hlavní otázky,
které dnes projednáváme, ale myslím
si, že doplněk by měl být nástrojem
v ochraně přírody snad i v tomto směru.
Proto jsem si dovolila těchto několik poznámek.
Na závěr jménem výboru doporučuji,
abychom schválili návrh doplňku ve znění
společné zprávy.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Libuši Horákové. Slovo má
poslanec Jan Škoda.
Poslanec Jan Škoda: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
za důležitou součást celkové
životní úrovně dnes obecně považujeme
i životní prostředí, jeho ochranu a
tvorbu. V souvislosti s požadavky na prohlubování
životní úrovně proto nabývá
problematika vytváření a ochrany životního
prostředí stále více na významu,
protože podstatným způsobem ovlivňuje
život občanů i celé společnosti.
Soustavné sledování úrovně
životního prostředí, zvláště
odpovědný přístup k řešení
těchto otázek, je v popředí zájmu
naší socialistické společnosti, stranických
i státních orgánů.