- 35 -

/největší roční přírůstek činil v roce 1982 13, 8 %; pří-
růstek v roce 1984 byl 4, 0 %/.

Evidovaná kriminalita se zvyšovala rychleji v ČSR než
v SSR, kde se její vzrůst prakticky zastavil již v roce
1982. Během posledních pěti let se ČSR podílí na celostát-
ní kriminalitě přibližně třemi čtvrtinami /u trestných či-
nů představuje tento podíl 70 %, u přečinů 77 %/.

Koeficient trestnosti /počet stíhaných z 10 000 trest-
ně odpovědných osob/, který v roce 1981 činil 111, vystou-
pil v následujících letech na 120, 122 a 121. V ČSR je koe-
ficient trestnosti vyšší než celostátní průměr, v SSR je na-
opak pod celostátním průměrem.

Z celkového počtu stíhaných osob bylo v průměru posled-
ních pěti let obžalováno pro trestné činy /a téměř ve všech
případech také odsouzeno/ 64, 5 % osob. U přečinů je procen-
to podaných návrhů na potrestání ještě nižší /49, 5 %/.

Přehled o stavu a vývoji evidované kriminality vyplý-
vá z následujících údajů:

 

Pro trestné činy

Pro přečiny

Rok:

stíháno

obžalováno

stíháno

podáno návrhů
na potrestání

1980

128 169

79 969

66 559

31 922

1981

135 253

90 568

67 462

38 355

1982

139 220

90 726

76 802

39 888

1983

141 538

94 889

82 070

41 071

1984

139 095

92 365

85 361

41 351

Při celkovém posuzování kriminality je třeba brát v ú-
vahu nejen kvantitu trestných činů a přečinů, ale také jejich
závažnost a povahu zájmů, které byly trestnou činností poru-
šeny nebo ohroženy. Jako příznivý lze posuzovat především ta-


- 36 -

kovy stav či vývoj, kdy se snižuje podíl závažných trest-
ných činů. Samotné celkové snížení kriminality bez snížení
podílu závažných trestných činů není jednoznačně příznivé.
Z toho hlediska lze současný stav a vývoj kriminality hod-
notit jen jako relativně příznivý v některých směrech.

Pozitivním jevem je například celkový pokles trestných
činů proti republice. V poslední době jejich podíl na evi-
dované kriminalitě nepřesahuje 5 %. Je to však důsledek sní-
žení nelegální emigrace čs. občanů, která byla nejčastější
formou této trestné činnosti. Za poslední tři léta zde došlo
ke snížení o více než 37 %. Naopak se však vyskytly i jevy
značně negativní. Po delší přestávce došlo k případům tero-
ru /pokusy útoků výbušnými nebo zápalnými náložemi na růz-
né osoby a zařízení, pokus vraždy vojenské stráže za účelem
získání zbraní, vraždy motivované politickou nenávistí, po-
kus únosu autobusu přes hranice/.

Další závažnou protistátní činností je vyzvědačství,
pro něž bylo stíháno v roce 1983 22 a v roce 1984 7 osob.
Ostatní trestná činnost proti republice má menší význam
pro nízkou frekvenci /podvratná a ideologicky diverzní čin-
nost/ nebo pro menší objektivní závažnost /verbální pobuřo-
vání a obdobné činy/.

S trestnou činností proti republice souvisí v některých
případech maření dozoru nad církvemi a náboženskými společ-
nostmi, páchané zejména výkonem duchovenské činnosti bez
státního souhlasu. Zvýšený výskyt této trestné činnosti na-
svědčuje snaze přesunout podvratnou činnost do nábožensko-
církevní oblasti.

I když podle kvantity se stav trestné činnosti proti
republice jeví příznivě, nelze podcenit mimořádnou nebezpeč-
nost některých jejích forem, zejména pokud se v nich vysky-
tují agresivní a brutální prvky jako u teroru. Společenskou


- 37 -

nebezpečnost trestných činů proti republice dále zvyšuje
napjatá mezinárodní situace a psychologická válka, vedená
imperialismem proti socialistickému táboru.

O kriminalitě v ekonomické oblasti, zejména o rozkrá-
dání majetku v socialistickém vlastnictví a porušování po-
vinnosti při nakládání s finančními a hmotnými prostředky
jako jejích nejčastějších formách, byla již zmínka v kapi-
tole I.

Úmyslné trestné činy proti životu a zdraví tvoří již
po několik let přibližně 8 % veškeré evidované kriminality.
Průměrně je stíháno 10 až 11 tisíc osob pro tyto činy roč-
ně. Nepříznivá je skutečnost, že jejich počet - alespoň v
případech úmyslného ublížení na zdraví - neklesá. Na nej-
závažnější z těchto trestných činů - vraždu - připadá mé-
ně než 0, 2 % celkové evidované kriminality /ročně kolem
200 případů vražd včetně jejich pokusů/. Procento obžalob
je u trestných činů proti životu a zdraví vyšší než celko-
vý průměr; dosahuje 75 % - 80 %. Rozdíl mezi počtem útoků
na život jiného a počtem obžalovaných osob spočívá mimo ji-
né v tom, že část pachatelů není pro duševní poruchu trest-
ně odpovědná a že vraždy bývají nezřídka spojeny s násled-
nou sebevraždou pachatele /zejména vraždy rodinných přísluš-
níků a blízkých osob/.

Ve srovnání s jinými státy je situace v této krimina-
litě - zejména pokud jde o vraždy - v ČSSR velmi příznivá.
I když je srovnání obtížné pro rozdílné vypočítávání koe-
ficientu trestnosti /v ČSSR se vypočítává z počtu trestně
odpovědných osob, ve státech sdružených v Interpolu z cel-
kového počtu obyvatel/, lze přibližně říci, že v ČSSR při-
padá na 100 000 obyvatel 1 až 2 vraždy ročně, kdežto v ro-
ce 1982 jich na stejný počet obyvatel připadlo v USA 10, 6,
v NSR 4, 9, ve Francii 4, 2, v Rakousku 2, 1 a ve Velké Brita-


- 38 -

nii 2, 0. Také objasněnost vražd je na dobré úrovni / v prů-
měru asi 95 %/. Je sice nižší než v Norsku /100 %/ a NSR
/95, 9 %/, ale značně vyšší než v Itálii /58, 8 %/, ve Švéds-
ku /68 %/ a USA /72 %/.

Stav evidované kriminality výrazně ovlivňují útoky
proti osobnímu vlastnictví. Nejčastěji mají formu krádeže.
Pro ni je stíháno každoročně přibližně 20 000 osob, tj. 15 %
všech pachatelů. Nejnebezpečnější jsou bytové krádeže / Pra-
ha a Bratislava /. Tato forma krádeží v poslední době zazna-
menala značný přírůstek. O její soustavnosti a organizova-
nosti svědčí skutečnost, že pachatelé si pečlivě vybírali
objekty a zaměřovali se na takové, kde se dala očekávat vel-
ká kořist. Skutečně také způsobené škody dosahovaly u jed-
notlivých skupin i půlmiliónové výše.

Krádež patří vedle rozkrádání majetku v socialistic-
kém vlastnictví k nejpočetnějším trestným činům. Negativ-
ním jevem u ní je zejména skutečnost, že mnoho pachatelů
zůstává neznámých, resp. že jsou odhalováni teprve po del-
ší době v souvislosti s další trestnou činností / dodatečné
objasnění není pak již ve statistice prokuratury zachyceno,
projeví se jen ve statistice VB /. Z toho důvodu je procen-
to podaných obžalob u krádeže velmi nízké; v posledních
třech letech činí 29, 6 %. Toliko malá část trestních říze-
ní pro krádež končí zastavením nebo postoupením věci jiné-
mu orgánu. Z toho vyplývá, Že přibližně 65- 70 % pachatelů
krádeží zůstává nevypátráno / přinejmenším během 3 měsíců po-
činu /. Jinak lze mít za to, že u krádeží se skutečná krimi-
nalita kryje s evidovanou, poněvadž téměř všechny krádeže
jsou poškozenými oznamovány.

Potřeba účinněji chránit majetek občanů i nedotknutel-
nost jejich obydlí vyžaduje učinit vše pro to, aby se postup-
ně tento neuspokojivý stav zlepšil.


- 39 -

Velmi závažnou kriminalitu představují v poslední do-
bě loupeže. Mají obdobnou motivaci a následky jako krádeže,
avšak jejich nebezpečnost je vyšší, protože pachatel reali-
zuje úmysl zmocnit se cizí věci násilím vůči poškozenému.
Jejich následkem může tedy být i ublížení na zdraví nebo do-
konce smrt. V roce 1984 bylo stíháno 1627 pachatelů loupeží,
tj. o 9, 3 % více než v roce 1983. Je to vůbec nejvyšší po-
čet, který byl kdy evidován. Na rozdíl od obecné tendence
vývoje kriminality v obou republikách se zvýšil počet pří-
padů loupeže pravé v SSR /o 21, 6 % oproti roku 1983/.

Na rozdíl od krádeží je převážná většina pachatelů lou-
peže vypátrána a potrestána. Podíl obžalovaných na celkovém
počtu stíhaných činí za období posledních tří let průměrně
76, 5 %.

U loupeží se projevuje vliv alkoholu nejen u pachate-
lů, a to jako činitel ovlivňující jejich násilné chování,
ale také u poškozených jako okolnost usnadňující spáchání
trestného činu.

Na ostatní kriminalitu /bez hospodářské kriminality a
kriminality v dopravě, o nichž bylo hovořeno v kapitole I/
připadá asi 30 %. Je to skupina velmi různorodá jak co do
početnosti, tak i závažnosti jednotlivých trestných činů.
žádný z nich nepředstavuje problematiku, která by vyžadova-
la zvláštní pozornost.

Za hlavní problémy kriminality je tedy třeba považovat

- trestnou činnost proti socialistické ekonomice, především
rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a porušo-
vání hospodářské kázně, pro její početnost a závažné ná-
sledky,

- úmyslné trestné činy proti životu a zdraví, zejména ublí-
žení na zdraví, pro jejich závažnost a stoupající tenden-
ci,


- 40 -

- trestné činy proti osobnímu vlastnictví, v prvé řadě krá-
deže, pro jejich početnost a výši způsobených škod,

- trestné činy v dopravě pro jejich početnost a následky,

- loupeže, vzhledem k jejich stoupající tendenci a nebezpeč-
nosti.

2. Příčiny kriminality a její vývojové tendence

Kriminalitu v socialistické společnosti nepochybně trva-
le ovlivňuje opožďování společenského vědomí za společenským
bytím. Může ji ovlivňovat i mezinárodní dění. Podíl na příči-
nách kriminality má i řada konkrétních společenských vztahů
a souvislostí v naší společnosti.

Socialistická společnost odstranila řadu objektivních
příčin kriminality, které dosud existují v nesocialistických
společenských formacích. Ovšem i v socialistické společnos-
ti se mohou vyskytnout jevy, které jsou specifickými příčina-
mi či podmínkami kriminality v daném období vývoje společ-
nosti. V ekonomice to jsou například místní, resortní a sku-
pinové zájmy, vlivy a tlaky, občasné disproporce uvnitř eko-
nomické sféry, nedostatečné uspokojování některých potřeb
obyvatelstva, nedostatky v činnosti řídících a kontrolních
orgánů, jakož i přežitky minulosti, porušování základní zá-
sady socialistického odměňování, lhostejný postoj ke škodám
způsobeným socialistickým organizacím, nízká úroveň právních
znalostí a oportunismus v práci některých hospodářských ve-
doucích.

Vezme-li se v úvah u skutečnost, že nejpočetnější kate-
gorii úmyslných trestných činů tvoří rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví a krádeže a že i znač-
ná část ostatních hospodářských i jiných trestných činů je


- 41 -

motivována přímým nebo nepřímým hmotným a osobním prospě-
chem pachatele, je plně odůvodněn závěr, že jednou z hlav-
ních příčin kriminality je jev, který byl ve výzkumu práv-
ního vědomí označen jako spotřebitelský přístup k životu
/85 % občanů dotazovaných v anketě v něm spatřovalo hlavní
příčinu kriminality mládeže, má však nepochybně platnost
i pokud jde o dospělé pachatele/.

Motivem pachatelů je rozšířit vlastní konzumentské
možnosti nad hranici danou jejich pracovními příjmy. Formy
a způsoby mohou být nejrůznější. Nemusí jíž vždy o přímé
obohacení pachatele /krádeží, rozkrádáním, spekulací ap. /,
ale i o prospěch nepřímý /například získání a udržení vliv-
ných známostí, dosazení do dobře placené pracovní funkce,
vyslání na výhodný zahraniční pracovní či studijní pobyt,
umožnění výhodné "koupě" vozidla či nemovitosti apod. /.

Z podmínek, které samy o sobě trestnou činnost nevy-
volávají, ale umožňují ji páchat, má největší význam lho-
stejný vztah k celospolečenským zájmům i k zájmům spoluob-
čanů a z něho vyplývající nedodržování nebo přímé porušová-
ní zákonnosti v netrestní oblasti /nerespektování předpisů
o ochraně majetku v socialistickém vlastnictví, bezpečnost-
ních předpisů, technologických postupů, předpisů o boji pro-
ti alkoholismu atd. /.

Dialektickou jednotu prevence a represe vyjadřuje po-
vinnost orgánů trestního řízení odhalovat příčiny a podmín-
ky trestné činnosti. Bez toho by trestní řízení zůstalo
jednostranně omezeno na represivní opatření a ztrácelo by
účinnost. Orgány trestního řízení však nemohou samy odstra-
ňovat ani příčiny trestné činnosti, ani podmínky, které je-
jí spáchání umožnily. To je povinností jiných orgánů, jimž


- 42 -

orgány trestního řízení adresují upozornění na poznatky o
konkrétních příčinách či podmínkách projednávané trestné
činnosti.

Z dosavadního vývoje kriminality lze usuzovat, že se
kvantitativně i kvalitativně stabilizuje, což ovšem nevyluču-
je menší výkyvy v obou směrech u jednotlivých trestných činů.

3. Zvláště sledované problémové oblasti

Dlouhodobě je sledována recidiva, trestná činnost mla-
distvých /15 - 18 let/ a trestná činnost pod vlivem alkoho-
lu. V poslední době se sleduje též trestná činnost souvisí-
cí s nealkoholickými toxikomániemi.

a/ Recidiva

Problém recidivy trestné činnosti nelze v celkovém kon-
textu boje proti kriminalitě přeceňovat, zejména by nebylo
správné spatřovat v něm jeden ze základních problémů tohoto
boje. Recidiva ovlivňuje kriminalitu především kvantitativ-
ně. Její existence je do určité míry projevem malé účinnos-
ti resocializačního působení. Proto je nutno boj proti ní
chápat především jako úsilí o vyšší efektivnost převýchovné-
ho procesu a resocializace pachatelů trestných Činů.

Určitá část pachatelů-recidivistů patří mezi protispo-
lečenské živly, které se vlastní vinou zbavily jakéhokoliv
sociálního zázemí. Ovšem jejich podíl na celkovém počtu re-
cidivistů nebyl ještě přesně stanoven. Nejvíce recidivistů
se trvale vyskytuje mezi pachateli zanedbání povinné výživy,
majetkových trestných činů všeho druhu, příživnictví, úmysl-


- 43 -

ného ublížení na zdraví a útoků na veřejné činitele. Vesměs
jde o trestné činy, které vzbuzují pozornost veřejnosti.

Někteří recidivisté páchají trestnou činnost soustavně
a zpravidla nebezpečnějším způsobem než jiní pachatelé. Vůči
nim je nutno používat vedle důrazného trestního postihu i
zesílených resocializačních opatření.

Podíl recidivistů na počtu odsouzených je poměrně vy-
soký. U trestných činů činil v roce 1983 28, 3 %, v roce
1984 29, 5 %. U přečinů byl podíl recidivistů dokonce ještě
vyšší /32, 6 % a 34, 0 %/. Ukazuje to, že resocializační
opatření nejsou ještě dostatečně účinná. Zejména bude tře-
ba prohloubit součinnost orgánů Veřejné bezpečnosti s ná-
rodními výbory, podniky a společenskými organizacemi při
výkonu ochranného dohledu podle zákona č. 44/1973 Sb. a
plně využívat ochranných opatření, zejména ochranného léče-
ní, a vůbec všech prostředků postpenitenciárního působení.
Především jde o pracovní zařazení recidivistů po výkonu
trestu, aby se jim nedávala příležitost k nové trestné čin-
nosti. Naléhavým požadavkem je sloučení všech prostředků
postpenitenciární péče v ucelený účinně fungující systém.

b/ Kriminalita mladistvých

Tento problém je v popředí pozornosti především proto,
že současný stav kriminality mladistvých může v budoucnosti
ovlivnit vývoj kriminality jako celku.

Kriminalita mladistvých se v letech 1971 až 1979 snižo-
vala shodně s celkovým trendem. Potom se v období let 1980
až 1982 zvýšila, ale poznatky z roku 1983 a 1984 nasvědčují
tomu, že se její vzestup zastavil. Její dynamika byla nižší
než u kriminality dospělých ve stejném období. V současné
době se mladiství podílejí na kriminalitě necelými 8 % u


- 44 -

trestných činů a necelými 10 % u přečinů. Koeficient odsou-
zených mladistvých /na 10 000 obyvatel této věkové katego-
rie/ stoupl ze 103 v roce 1980 na 150 v roce 1984 /v obou
národních republikách stoupal do roku 1982, potom však se
zvyšoval pouze v ČSR, a to na 166 v roce 1984, zatím co v
SSR klesal ze 153 v roce 1982 na 130 v roce 1984/.

Nejvíce mladistvých bylo stíháno pro útoky proti majet-
ku v socialistickém a osobním vlastnictví. Pachatelé těchto
útoků představují téměř třetinu všech stíhaných mladistvých.
To se týká jak trestných činů, tak i přečinů. Zbývající by-
li stíháni zejména pro neoprávněné užívání cizího motorové-
ho vozidla, výtržnictví, úmyslné ublížení na zdraví, pohlav-
ní zneužívání, příživnictví a loupeže.

c/ Trestná činnost pod vlivem alkoholu

Zhruba třetina všech známých pachatelů se dopouští
trestné činnosti pod vlivem alkoholu. Tento podíl se nemění
již po delší dobu. V SSR je poněkud vyšší než v ČSR. Poměr-
ně značné rozdíly jsou i mezi jednotlivými kraji. Například
v krajích Jihočeském a Středoslovenském v roce 1983 se vliv
alkoholu vyskytoval u více než 40 % pachatelů.

Vliv alkoholu je výrazný u trestné činnosti spojené
s násilným jednáním, jako jsou loupeže/ znásilnění, úmysl-
né ublížení na zdraví, výtržnictví a útoky na veřejné čini-
tele. V mnohem menší míře je zjišťován u majetkových trest-
ných činů a přečinů. Pokud se vyskytl, šlo zpravidla o neo-
právněné užívání cizího motorového vozidla, výjimečně o krá-
dež. Specifickým problémem je vliv alkoholu na trestné činy
v dopravě, jak o tom byla již učiněna zmínka na jiném místě
zprávy.


- 45 -

V souvislosti s vlivem alkoholu na kriminalitu je tře-
ba připomenout, že jedním z důležitých prostředků jeho ome-
zování je ukládání ochranného protialkoholního léčení. Toto
opatření však nepřináší očekávané výsledky. Ambulantní for-
ma protialkoholního léčení přináší výsledky poněkud přízni-
vější než léčení ústavní; účinnější je však ústavní léčení
vykonávané během výkonu trestu odnětí svobody. U ochranné-
ho protialkoholního ústavního léčení zůstává problémem ne-
dostačující kapacita příslušných ústavů a zařízení.

d/ Nealkoholická toxikománie

Tzv. nealkoholická toxikománie se v kriminalitě proje-
vuje velmi odlišně od vlivu alkoholu. Pod jejich přímým vli-
vem, tedy po požití drog je pácháno podstatně méně trestných
činů než pod vlivem alkoholu. Jejich problematiku tvoří pře-
devším nedovolená výroba, držení a rozšiřování omamných pro-
středků. Jejím spíše nepřímým důsledkem je majetková trest-
ná činnost, zejména vloupání do lékáren a jiné krádeže za
účelem získání léků a vůbec látek obsahujících drogy. Vliv
této toxikománie se však také projevuje u příživnictví a
ohrožování mravní výchovy mládeže.

Nebezpečnost nealkoholických toxikománií spočívá jak
v jejích sociálních důsledcích, tak v přímém ohrožení lid-
ských životů. Každým rokem je zaznamenáno několik případů
úmrti především v důsledku inhalace chemických látek.

V ČSSR spočívá nealkoholická toxikománie převážně v ap-
likaci různých náhražek. Z klasických drog se vyskytuje pře-
devším indické konopí, často pěstované podomácku. Jinak nar-
komani získávají omamné látky úpravou léků. Velmi často in-
halují výpary čistících prostředků a rozpouštědel. V této
skutečnosti spočívá jedna z obtíží boje proti nealkoholic-


- 46 -

kým toxikomániím. Spektrum použitelnosti látek je velmi ši-
roké a většinu z nich je možno získat legálně.

Zatím jde o problém spíše zdravotně sociální a výchov-
ný než trestní. Trestní postih se zaměřuje na osoby, které
omamné látky vyrábějí a rozšiřují /pěstování indického kono-
pí, úprava léků/ a které k toxikománii svádějí jiné osoby,
zejména mladistvé. Prokuratura připravuje vyhodnocení této
problematiky na základě poznatků z trestního řízení i všeo-
becného dozoru. Podle výsledků bude připraven soubor opatře-
ní k boji proti nealkoholickým toxikomániím.

4. Plnění úkolů orgánů trestního řízení

a/ Činnost prokuratury v trestním řízení

Z otázek trestního řízení, jimiž se prokuratura zabý-
vala, stála v popředí jeho rychlost. Na ní totiž závisí do
značné míry účinnost trestního postihu. Koncem roku 1983
zpracovala Generální prokuratura ČSSR vyhodnocení, které
bylo projednáno na součinnostní poradě vedoucích pracovní-
ků ústředních orgánů trestního řízení. Ti pak učinili ve
vlastní kompetenci opatření k urychlení řízení.

Ve vyhodnocení bylo konstatováno, že průměrně asi v
80 % případů je trestní stíhání zahajováno včas, resp. v
přiměřené lhůtě /do tří měsíců/ od spáchání nebo zjištění
trestné činnosti. Asi v 16 % případů je trestní stíhání
zahajováno do jednoho roku a ve zbytku ještě později, ča-
sové průtahy se tedy vyskytují již v předprocesním stadiu.
Přitom zkušenosti z praxe ukazují, že čím větší je časový
odstup od spáchání činu do zahájení stíhání, tím obtížně-
ji se věc vyšetřuje.


- 47 -

V samotném přípravném řízení je přibližné jen 70 % vy-
šetřovaných či vyhledávaných věcí skončeno do dvou měsíců.
U složitějších hospodářských trestných činů však trvá pří-
pravné řízení zpravidla déle než šest měsíců. Hlavní příči-
nou je povaha a složitost vyšetřovaných věcí, avšak délku
řízení ovlivňuje i kvalita a včasné zpracování revizních
zpráv a znaleckých posudků. Znalecké posudky ovlivňují ne-
příznivě délku řízení v případech vražd a dokonce i v do-
pravních věcech.

Délka řízení může být ovlivněna též nekvalitním zpra-
cováním věci, které vedlo k jejímu vrácení k došetření, a
to prokurátorem vyšetřovateli nebo soudem prokurátorovi.
Prokurátoři vracejí k došetření průměrně 8, 5 % vyšetřova-
ných nebo vyhledávaných věcí ročně.

Poznatky z rozboru jednotlivých stadií trestního říze-
ní a z vybraných konkrétních trestních věcí vedou k obecně
platnému závěru, že průtahy v řízení nemají zpravidla jedi-
nou příčinu, ale že je vyvolává celý komplex objektivních
i subjektivních příčin různé intenzity. Rychlost a plynu-
lost řízení závisí nejen na práci orgánů trestního řízení,
ale i znalců a v hospodářských věcech revizních a kontrol-
ních orgánů.

Objektivní příčiny průtahů se nedají vždy odstranit,
zejména spočívají-li ve složitosti a rozsáhlosti věci.
Subjektivní příčiny však lze odstranit nebo jejich vliv ale-
spoň omezit důsledným výkonem prokuratorského dozoru.

Z procesních úkonů zasahuje do osobní sféry občanů nej-
více zadržení podezřelého a vazba obviněného. Jde o omezeni
osobní svobody občana v době, kdy jeho vina není ještě pro-
kázána. Je proto důležitým požadavkem ochrany osobních práv
občanů, aby takové opatření bylo zkráceno na nezbytnou dobu.


- 48 -

Neuspokojivá rychlost řízení ve všech jeho stadiích pak pro-
dlužuje i trvání vazby.

Generální prokuratura ČSSR v roce 1982 vyhodnotila
stav a úroveň ve vazebních věcech a učinila opatření, aby
se tento stav zlepšil. Prokurátorům bylo uloženo neustále
sledovat, zda trvají vazební důvody, aby obviněný mohl být
propuštěn na svobodu i před ukončením přípravného řízení
ihned, jakmile pominou. Dlouhodobé vazby pravidelně sledu-
jí generální prokuratury republik. Byly zpřísněny podmínky
pro prodlužování vazeb v přípravném řízení. Stav dlouhodo-
bých vazeb se pozvolna, ale trvale snižuje. K 1. 1. 1985
bylo v ČSSR ve vazbě v přípravném řízení 36 obviněných dé-
le než jeden rok. Převážně šlo o osoby obviněné ze závažných
hospodářských trestných činů a vražd.

Další otázkou, které prokuratura věnovala zvýšenou po-
zornost, byl postih pachatelů méně závažných trestných či-
nů. Účelem provedené analýzy bylo zjistit, zda orgány trest-
ního řízení správně hodnotí stupeň společenské nebezpečnos-
ti každého stíhaného činu a zda nejsou trestně stíhány oso-
by, jejichž jednání bylo sice v určitém směru protiprávní,
ale nedosáhlo intenzity trestného činu nebo přečinu.

Bylo zjištěno, že se poměrně často vede řízení proti
pachatelům činů menší závažnosti, ačkoliv měli být postiže-
ní jen pro přestupek, kárně nebo kázeňsky, resp. k postihu
nemělo vůbec dojít. Neodůvodněnost stíhání bývá zjištěna až
po skončení přípravného řízení nebo dokonce až v řízení
před soudem. O tom svědčí poměrně značný počet případů, kdy
věc byla prokurátorem nebo soudem postoupena či odevzdána
jinému orgánu k projednání přestupku nebo kárného provině-
ní, nebo kdy bylo trestní stíhání zastaveno či věc odlože-
na. Příčinou nesprávného postupu bývá přecenění společenské
nebezpečnosti činu a přehnaně záporné hodnocení osoby pa-
chatele.


- 49 -

Prokuratura učinila opatření, aby prokurátoři při do-
zoru v přípravném řízení věnovali větší pozornost přezkou-
mávání usnesení o zahájení trestního stíhání a vznesení ob-
vinění. Pokud mají pochybnosti o jejich důvodnosti, musí
přezkoumat jejich zákonnost a důvodnost na podkladě vyžá-
daných spisových materiálů. Nezákonná usnesení budou rušit,
aby se zamezilo bezdůvodnému nebo nesprávnému trestnímu
stíhání. Obdobně musí postupovat orgány SNB při objasňová-
ní přečinů, kde je rovněž stupeň společenské nebezpečnosti
spáchaného činu často přeceňován. Zde však prokurátoři ne-
mají možnost zasáhnout při zahájení objasňování ani v jeho
průběhu, protože nad ním podle platné právní úpravy dozor
nevykonávají.

Zamezení zbytečného a neodůvodněného trestního stíhá-
ní má vedle ochrany práv občanů i praktický význam pro prá-
ci orgánů trestního řízení. Tyto orgány jsou někdy množst-
vím drobných případů velmi zatěžovány. Jestliže odpadne ne-
odůvodněné stíhání, bude možné soustředit jejich úsilí a
pozornost na případy skutečně závažné.

b/ Rozhodování soudů v trestním řízení

Rozhodování soudů o vině a trestu, popř. o ochranném
opatření představuje vyvrcholení trestního stíhání. Z toho
důvodu jsou na soudní řízení a rozhodnutí kladeny vysoké
nároky hlavně v tom, aby pozitivně ovlivňovala širokou ve-
řejnost svou profesionální úrovní a přirozenou autoritou
a odpovídala trestní politice KSČ a socialistického státu.

Snaze o zlepšení praxe soudů na všech důležitých úse-
cích byla podřízena řídící, dozorová i kontrolní činnost
nejvyšších soudů a ministerstev spravedlnosti. Zvláštní
pozornost byla věnována postihu pachatelů trestných činů


- 50 -

a přečinů namířených proti socialistické ekonomice a proti
rodině a mládeži, postihu mladistvých, ukládání trestů vů-
bec a spolupráci soudů se společenskými organizacemi. Na
zjištěné nedostatky byly soudy neprodleně upozorňovány a
k sporným právním problémům byla zaujímána stanoviska ke
správnému a jednotnému výkladu zákona. Současně byly soudy
vedeny k důslednému plnění úkolů vyplývajících pro ně ze
souborů opatření k boji proti recidivě, trestné činnosti
mladistvých a trestné Činnosti páchané pod vlivem alkoho-
lu, jakož i k náležitému postihu osob, které získaly maje-
tek z nepoctivých zdrojů.

Vyřizování trestních věcí u okresních soudů je vcelku
plynulé, neboť početně zůstává nevyřízen jen něco více než
jednoměsíční nápad obžalob a návrhů na potrestání. Mezi tě-
mito nevyřízenými věcmi je necelá jedna desetina věcí star-
ších šesti měsíců. U krajských soudů jako soudů prvního
stupně je však takových starších věcí téměř polovina /ke
konci roku 1984 62 věcí/. Zpravidla jde o větší skupinové
věci týkající se rozsáhlé hospodářské trestné činnosti,
především rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví,
které jsou mimořádně náročné na kvalitní projednání a roz-
hodnutí. I když zákonnost a spravedlivost každého soudního
rozhodnutí je prvořadým požadavkem, věnují řídící orgány
stálou pozornost i tomu, aby ani ve velkých věcech, jejichž
projednání vyžaduje delší doby, nedocházelo k neodůvodně-
ným průtahům.

K nejzávažnější trestné činnosti patří vraždy a je-
jich pokusy. V letech 1974 až 1984 bylo za ně odsouzeno
celkem 1100 osob /v ČSR 681, v SSR 419/, tedy průměrně 100
ročně; zhruba z jedné třetiny šlo o pokus tohoto trestného
činu. Oproti předcházejícímu desetiletí počet odsouzených
vzrostl, neboť dřívější roční průměr činil 79 odsouzených.


- 51 -

K páchání této trestné činnosti dochází nejčastěji v důsled-
ku vyhrocených konfliktních situací a mezilidských vztahů
zejména v manželském nebo partnerském soužití a pod vlivem
alkoholu. Podíl vražd loupežného charakteru nebo sexuálně
motivovaných zůstává na stejné úrovni, a to okolo 20 %.

Pachatelům vražd a jejich pokusů ukládaly soudy dlou-
hodobé tresty odnětí svobody. V rámci sazby do 15 let byly
v posledních deseti letech tresty odnětí svobody uloženy
84 % a ve výjimečné sazbě odnětí svobody nad 15 až 25 let
12 % osob; výjimečný trest smrti byl uložen 4 % odsouzených
osob, konkrétně v letech 1982 - 1984 sedmi osobám. Tento
trest soudy uložily zletilým pachatelům vražd spáchaných na
příslušnících SNB, Sboru nápravné výchovy a Ozbrojené ochra-
ny železnic a pachatelům loupežných a zvláště surových
vražd, kdy předmětem útoku bylo více osob.

Nejvyšší soud ČSSR, který je ze zákona povinen přez-
koumat každé rozhodnutí, jímž byl pravomocně uložen výji-
mečný trest smrti, přezkoumal v letech 1974 až 1984 47 ta-
kových rozhodnutí. Jako zákonný shledal výrok o trestu smr-
ti u 37 osob, kdežto ohledně 10 osob rozhodnutí zrušil a
věc vrátil k novému projednání a rozhodnutí, nebo sám roz-
hodl jinak. Tresty smrti pak byly po doplnění řízení znovu
uloženy 3 obviněným /a shledány zákonnými/ a tresty odnětí
svobody ve výměře 25 let 5 obviněným; v jedné věci bylo
trestní stíhání pro smrt obviněného zastaveno a v další
krajský soud po doplnění dokazování obviněného obžaloby
zprostil.

Pokud se ostatní odsouzené kriminality týká, od roku
1981 stoupá počet odsouzených, což je nejvíce ovlivněno
vzestupem pachatelů majetkové trestné činnosti a dále též
zvýšením počtu odsouzených za trestné činy výtržnictví,
příživnictví, zanedbání povinné výživy a loupeže. Trestná
činnost v silniční dopravě, která patří k nejpočetnějšímu


- 52 -

druhu kriminality / podíl odsouzených představuje okolo
25 % ze všech odsouzených /, se v dlouhodobém průměru udr-
žuje v podstatě na stejné úrovni. Nejčastěji projednávaný-
mi přečiny jsou přečiny proti majetku v socialistickém a
v osobním vlastnictví / více než 50 % / a přečiny proti pra-
covní kázni.

Skutkový stav tvořící základ pro rozhodnutí o vině,
trestu, popř. i o ochranném opatření se soudy zpravidla
snaží co nejlépe objasnit, a proto této činnosti věnují
nejvíce pozornosti a úsilí. Přesto se v komplikovaných,
zejména hospodářských věcech stává, že skutková zjištění
ohledně viny obviněného nejsou úplná a správná a věc musí
být - někdy i vícekrát - soudem vyššího stupně zrušena a
vrácena k novému projednání, čímž se řízení, nezřídka va-
zební, prodlužuje. Příčiny tkví v neprovedení nebo nezhod-
nocení všech důkazů, popř. v porušení procesních předpisů.
Ani právní posuzování žalovaných skutků není bez chyb, ne-
jde však o výraznější negativní jev; kladně tu působí
skutečnost, že většina sporných právních otázek byla ře-
šena v uveřejňovaných rozhodnutích nebo stanoviscích nej-
vyšších soudů. Některé chyby se však opakují, přestože
již byly orgány soudního dozoru vytýkány. Zvyšování odbor-
né úrovně soudců proto nadále patří k aktuálním úkolům
v oblasti výchovy kádrů.

Zhruba jedné třetině odsouzených osob jsou ukládány
nepodmíněné tresty odnětí svobody. Mladistvým osobám jsou
ovšem tyto tresty ukládány v podstatně menší míře, u trest-
ných činů činil jejich podíl v roce 1984 21, 9 % a u přeči-
nů 5, 7 %. Specifickým problémem je trestná činnost pacha-
telů z řad cikánského obyvatelstva, především v SSR. Jejich
přísnější postih projevující se v tom, že nepodmíněné tres-
ty odnětí svobody ukládané jim za trestné činy převyšují


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP