- 53 -

50 % a za přečiny 30 %, odpovídá větší závažnosti spáchané
trestné činnosti. Těm odsouzeným, u nichž bylo přihlédnuto
k předchozímu odsouzení jako k přitěžující okolnosti /tzv.
soudem označeným recidivistům/, jsou však nepodmíněné tres-
ty odnětí svobody ukládány téměř v 90 %. Více než čtvrtině
všech odsouzených jsou dlouhodobě ukládány podmíněné tres-
ty odnětí svobody /okolo 28 - 29 %/ a přibližně čtvrtině
tresty nápravného opatření /okolo 24 - 25 %/.

Z hlediska jednotlivých druhů trestů soudy vyváženěji
než v minulosti využívají celého systému trestů, zejména
více využívají tresty majetkové povahy. Došlo k dalšímu vy-
rovnání praxe soudů v národních republikách. Skladba uklá-
daných trestů v podstatě odpovídá stavu a struktuře krimi-
nality a jejich pachatelů a uložené tresty z hlediska dru-
hu i výměny až na výjimky odpovídají potřebě náležité och-
rany společnosti a jejích občanů zejména před pachateli
závažné trestné činnosti, před nebezpečnými recidivisty a
příživníky.

častější nedostatky v praxi soudů se vyskytují při
používání systému trestů a trestněprávních opatření nespo-
jených s odnětím svobody. Především při ukládání některých
trestů bez odnětí svobody postupují soudy často mechanicky,
když využívají pouze ty jejich obsahové složky, které jsou
obliga torní a které znamenají bezprostřední újmu pro pacha-
tele, popřípadě u podmíněného odsouzení hrozbu újmou vý-
konu trestu odnětí svobody, ač zákon umožňuje výběr ze ši-
rokého spektra tzv. přiměřených omezení, jimiž lze do jis-
té míry usměrňovat chování pachatele. Tresty bez odnětí
svobody, zejména podmíněné odsouzení a nápravné opatření
se tak nepoužívají jako účinné nástroje převýchovy pacha-
telů v podmínkách bez jejich izolace od společnosti. V od-
stranění těchto nedostatků spočívají hlavní rezervy pro


- 54 -

zvýšení účinnosti trestního postihu. Jde o to, aby se při
využívání obsahových složek podmíněného odsouzení a náprav-
ného opatření prosadil důsledný diferencovaný a individua-
lizovaný přístup; v prvé řade mladiství a mladí pachatelé
a dále někteří nepevní prvotrestaní pachatelé by měli být
v rámci uvedených trestněprávních opatření bez odnětí svo-
body podrobeni aktivnímu výchovnému režimu předvídanému
zákonem, a to v zájmu předcházení jejich nové trestné čin-
nosti.

Účinný boj proti kriminalitě i ostatním protispolečen-
ským jevům vyžaduje, aby se na něm kromě státních orgánů
stále v širší míře podílela celá společnost. Nezastupitelné
místo zde zaujímají společenské organizace, které v spolu-
práci se soudy mohou dosáhnout lepších a trvalejších výsled-
ků, než by se dosáhlo pouhým státním donucením.

Proto v duchu usnesení předsednictva ÚV KSČ z 8. října
1971, usnesení vlády ČSSR č. 300 z 27. října 1971 a obdob-
ných usnesení republikových vlád byly soudy i společenské
organizace soustavně vedeny k rozšiřování a zkvalitňování
této součinnosti. Důvodem byla skutečnost, že dobrá spolu-
práce soudů se společenskými organizacemi umožňuje nejen
úplněji zjistit skutečný stav věci a spravedlivěji rozhod-
nout v konkrétní věci, nýbrž zejména též odhalit a pak od-
stranit nebo alespoň omezit příčiny a podmínky, které ve-
dou k páchání trestné činnosti.

Přes poměrně rozsáhlou právně propagační činnost a řa-
du opatření provedených ze strany řídících orgánů společen-
ských organizací i orgánů činných v trestním řízení nemá
stále účast společenských organizací v trestním řízení -
byt se podařilo odstranit některé dílčí nedostatky - žádou-
cí úroveň; u většiny forem účasti společenských organizací
je v delším časovém období patrná stagnace. V roce 1984 se


- 55 -

však mírně zvýšil počet nabídnutých i soudem přijatých spo-
lečenských záruk a rozšířila se spolupráce soudů se spole-
čenskými organizacemi ve vykonávacím řízení.

Příčiny tohoto nepříznivého stavu mají převážně sub-
jektivní charakter a jsou jak na straně soudů a ostatních
orgánů činných v trestním řízení, tak i na straně společen-
ských organizací. Mnozí soudci dosud plně nedoceňují výz-
nam této spolupráce, i když množství soudní agendy a malá
zkušenost je do jisté míry nutí věnovat prvořadou pozor-
nost rychlosti řízení. Okol rozvíjet součinnost se společen-
skými organizacemi se nestal předmětem bezprostřední a stá-
lé pozornosti, přičemž v řídící práci a kontrolní činnosti
se praktickým výsledkům této součinnosti nepřikládá význam,
jaký si zasluhují. Na straně společenských organizací ne-
příznivě ovlivňují úroveň spolupráce nedostatky ve spole-
čenském a právním vědomí některých občanů a funkcionářů,
neujasněnost jednotlivých forem součinnosti s orgány trest-
ního řízení a hlavně to, že boj s porušováním práva bývá
někdy veden jen prostřednictvím přednášek a besed, aniž je
tato politickovýchovná práce spojována s účastí na řešení
konkrétních soudních případů.

To vše oslabuje boj s tak závažnými protispolečenský-
mi jevy jako je rozkrádání a poškozování majetku v socia-
listickém vlastnictví, obohacování jednotlivců nebo sku-
pin občanů na úkor společnosti, korupce a úplatkářství a
veškerá trestná činnost páchaná s použitím násilí. Jedině
za předpokladu, že se přejde od obecných projevů o potřeb-
nosti spolupráce se společenskými organizacemi k její rea-
lizaci v konkrétních případech, může dojít ke změně k lep-
šímu. Jde o jeden z důležitých úkolů, který musí být pro-
sazován v řídící a organizátorské práci příslušných orgá-
nů na všech úrovních.


- 56 -

5. Koordinovanost a komplexnost boje proti kriminalitě

Náležitě koordinovaný a komplexně vedený boj s krimina-
litou je důležitým předpokladem jeho úspěchu.

Nutná je jak vzájemná sladěnost činností orgánů trest-
ního řízení, tak součinnost těchto orgánů s jinými orgány
a organizacemi, především národními výbory, vzhledem k opa-
třením, činěným k zesílení boje s kriminalitou v jejich územ-
ních obvodech.

Pro činnost prokuratur všech stupňů mají zásadní význam
směrnice Generální prokuratury ČSSR vydané k zabezpečování
prevence trestné činnosti státními, hospodářskými a společen-
skými orgány a organizacemi, na jejichž základě byla uzavře-
na řada dohod, zejména s Výborem lidové kontroly, státní ban-
kou a státní arbitráží, s ministerstvy a cenovými úřady.

činnost společenských organizací na tomto úseku byla
usměrněna usnesením předsednictva ÚV Národní fronty ČSSR;
široké možnosti při předcházení trestné činnosti mají zej-
ména Revoluční odborové hnutí a Socialistický svaz mládeže.

Velmi aktivní činnost vyvíjely orgány trestního říze-
ní, především prokuratura, ve vztahu k národním výborům a
hospodářským organizacím. Zpravidla jednou za rok informo-
valy příslušné národní výbory o stavu zákonnosti v jejich
obvodu a předkládaly jim návrhy a doporučení ke zlepšení
situace.

Účinnou formou součinnosti s hospodářskými organizace-
mi byly rozšířené meziresortní porady, na nichž byl projed-
náván vybraný okruh otázek, případně problematika jediné or-
ganizace za účasti jejích vedoucích pracovníků.

Jako vzor správného přístupu k plnění úkolů komplexní-
ho boje proti kriminalitě může sloužit opatření federálního


- 57 -

ministerstva spojů. Toto ministerstvo provedlo analýzu veš-
keré trestné činnosti, k níž došlo v určitém časovém období
v jeho resortu, resp. která byla spáchána zaměstnanci toho-
to resortu. Tato analýza představuje východisko pro další
opatření k omezení kriminality.

Pracovníci prokuratur a soudů se zúčastňovali také za-
sedání orgánů společenských organizací, informovali je o
případech porušení zákonnosti v obvodu jejich působnosti,
pracovali v jejich komisích a vyvíjeli právně propagační
činnost. Přesto se nepodařilo dosáhnout výraznější účasti
společenských organizací v trestním řízení.

Pro odstraňování závad v práci socialistických organi-
zací mají značný význam upozornění soudů na nedostatky, kte-
ré umožnily spáchat trestnou činnost a byly zjištěny v trest-
ním řízení; těchto upozornění zaslaly soudy organizacím
v roce 1984 téměř tři tisíce.


- 58 -

IV.

Působení prokuratury a soudů
při prohlubování socialistic-
kého právního vědomí občanů

K potlačování a omezování protispolečenské činnosti
a kriminality může přispět i vyšší úroveň právního vědo-
mí občanů.

Při působení na právní vědomí občanů spolupracují
orgány prokuratury a justice s orgány ministerstva vnit-
ra a vytvářejí tak základní článek plánovité a systema-
ticky rozvíjené právní výchovy a propagandy. Tyto orgány
přitom vycházejí ze zobecněných poznatků své rozhodovací
a ostatní činnosti.

Velká pozornost byla v uplynulém období věnována ob-
sahové náplni a úrovni právně propagační činnosti. Kromě
zvláštních forem, odůvodněných odlišnostmi trestní a ob-
čanskoprávní problematiky, se tato činnost uskutečňovala
především přednáškami, besedami, vystoupeními v rozhlase
a televizi, články v denním tisku a v odborných časopi-
sech a dále také formou seminářů, výstav a jiných jednorá-
zových akcí.

Právní výchova byla zaměřena na ochranu socialistic-
kého státního a společenského zřízení, hodnoty národního
majetku, na ochranu práv a zákonem chráněných zájmů obča-
nů a organizací, ochranu mládeže před negativními vlivy,
na zachovávání pravidel socialistického soužití a na čest-
né plnění povinností vůči spoluobčanům a společnosti.

Počet akcí, tj. přednášek, besed, vystoupení, článků
a dalších je značný. V roce 1983 jich bylo v ČSR 25 175


- 59 -

a v SSR 17 947. Přes vysoký počet těchto akcí i v roce
1984 /například v SSR jich bylo opět více než 17 tisíc/,
není ještě působení na vědomí občanů dostatečně účinné.
Řešení není v kvantitě akcí, ale především v posílení
konkrétního působení na jednotlivé občany nebo skupiny
občanů, u nichž je naléhavě potřebné upevnit právní vě-
domí v zájmu předcházení protispolečenské činnosti.

Také projednávání trestních věcí před organizova-
nou veřejností /v roce 1984 bylo takto projednáno 2975
věcí/ a výjezdní zasedání soudu i na občanskoprávním úse-
ku patří k těm akcím, jejichž využitím by bylo možné do-
sáhnout větší preventivní vliv.

Proto se stále více též v řídící práci prosazuje ta-
kové zaměření, které pro účinnost vlivu na právní vědomí
plně doceňuje i význam samotného řízení, způsob, jakým je
vedeno, a zejména i význam správnosti a přesvědčivosti
rozhodnutí.

Neopomíjí se rovněž, že ani právní výchovu nelze
uskutečňovat izolovaně. Z toho důvodu se pracovníci pro-
kuratury i soudů snaží rozšiřovat spolupráci s ostatní-
mi státními orgány, zejména národními výbory, a se spole-
čenskými organizacemi.


- 60 -

V.
Závěry

Působení prokuratury a soudů je důležitým činitelem
upevňování a dalšího posilování socialistické zákonnosti.

Proto se řídící práce v orgánech prokuratury i u soudů
zaměřila na komplexní boj proti kriminalitě a ostatním
protispolečenským jevům. Pozornost byla především věnována
tomu, zda se uplatňují všechny nástroje omezování a zatla-
čování trestné činnosti a předcházení konfliktním situacím
v občanskoprávních vztazích a zda se využívají prostředky,
jimiž lze předcházet soudním sporům.

Úroveň rozhodovací a ostatní činnosti prokuratury i
soudů se zlepšila. Přesto však některé nedostatky ještě
přetrvávají. Ne vždy je řízení vedeno soustředěně, dosta-
tečně rychle a hospodárně. Délka řízení je velmi citlivým
problémem ve vazebních věcech, i když jde o věci kompliko-
vané a náročné na čas. Ani v občanskoprávních věcech však
nelze podceňovat potřebu rychlé a účinné ochrany ohrože-
ných nebo narušených práv. Jen řízení vedené bez zbyteč-
ných průtahů může poskytnout včasnou ochranu zákonným záj-
mům jak celé společnosti, tak jednotlivých občanů.

Také účinnost rozhodovací činnosti je někdy ještě zne-
hodnocována dílčími nedostatky, k nimž dochází opakovaný-
mi pochybeními při zjišťování a hodnocení skutkového sta-
vu, a někdy též při ukládání trestu.

I když pracovníci prokuratury a soudů dále zintenzív-
nili své úsilí v působení na názory a postoje občanů pro-
střednictvím právně propagační činnosti, neprojevují se
dosud - se zřetelem k objemu evidované kriminality a vzrů-


- 61 -

stajícímu počtu občanskoprávních sporů - nijak výrazněji
výsledky tohoto jejich úsilí.

Na vzrůst počtu občanskoprávních sporů má podstatný
vliv též skutečnost, že zejména socialistické organizace
ještě nevyužívají všechny možnosti předcházet vzniku kon-
fliktů v občanskoprávních vztazích a že dále nevyvíjejí
potřebnou aktivitu při uplatňování zákonných prostředků,
jimiž se sleduje společenský zájem na vyřizování občansko-
právních sporů smírnou cestou /např. soudní smíry před
zahájením řízení o sporu/. Praxe těch organizací, které
si již nyní - po projednání s orgány prokuratury a se
soudy - osvojily všechny možnosti předcházení konfliktům
a sporům, měla by se i u ostatních organizací prosazovat
jako příklad správného postupu.

Aktuálním požadavkem zůstává rychle a spravedlivě
postihovat pachatele trestné činnosti a vyvozovat důsled-
ky z jiných protispolečenských jednání.

Ani to však k dosažení obratu při omezování a potla-
čování kriminality a v předcházení ostatním jevům vedou-
cím k porušování socialistické zákonnosti nepostačuje.
Aby se na tomto úseku dosáhlo lepších výsledků, je nutné
vedle účinné represe rozvíjet a uplatňovat širokou a kva-
litní preventivní činnost, neomezenou pouze na orgány
trestního řízení, soudy v občanském soudním řízení a na
státní notářství.

Do této prevence musí být zapojeny všechny státní a
hospodářské orgány a organizace a rovněž společenské orga-
nizace, jakož i kolektivy pracujících. Je to cesta, jí?
lze dosáhnout změny postojů občanů k zachovávání právní-
ho řádu a k plnění právních povinností a zlepšení stavu
na úseku dodržování socialistické zákonnosti.


- 62 -

Pracovníci prokuratury a soudů musí více než dosud
využívat všech zkušeností z bohaté rozhodovací, preven-
tivní a výchovné práce. Měli by se zaměřit na racionál-
nější uplatňování prostředků, jež mají prokuratura a sou-
dy k dispozici pro zabezpečování zákonnosti ve státě a
společnosti.

Východiskem k tomu, aby se upevnila pozice práva a zá-
konnosti, je důsledná konkretizace a individualizace vý-
chovného působení jak samotným soudním řízením a rozhodo-
váním, tak veškerou ostatní činností.

Nadále je třeba uplatňovat rozhodný postih zejména
trestné činnosti namířené proti republice, socialistické
ekonomice, proti životu a zdraví, rodině a mládeži, svo-
bodě a lidské důstojnosti, dále různých forem úplatkářst-
ví a trestné činnosti recidivistů a příživníků.

V oblasti občanskoprávních vztahů je třeba větší po-
zornost věnovat příčinám konfliktních situací, které ve-
dou k soudním sporům. Ze zjištěných skutečností musí být
vyvozovány potřebné důsledky; sporům je třeba předcházet
a pokud k nim již došlo, je třeba je řešit především mimo-
soudními prostředky za širokého uplatnění společenského
působení.

V popředí musí nadále zůstat zájem na účinné ochraně
ekonomiky, prosazování jednoty mezi společenskými a indi-
viduálními zájmy, důsledné ochraně práv a právních jistot
občanů a také na soustavném a cílevědomém výchovném půso-
bení, zaměřeném k uvědomělému dodržování právního řádu
a pravidel socialistického soužití.

Nezbytná je úzká spolupráce s národními výbory a neza-
stupitelná je též součinnost se společenskými organizacemi,


- 63 -

Národní výbory i společenské organizace mají v obvodech své
působnosti přehled o společensky závažné problematice a mo-
hou tak přispět k dodržování socialistické zákonnosti.

I při současném rozsahu pracovního zatížení u prokura-
tury a soudů, který vyžaduje patřičná kádrová i organizač-
ní opatření, lze určité možnosti pro zvládnutí zvýšených
pracovních úkolů získat dalším zkvalitňováním současné
úrovně připravenosti pracovníků prokuratury a soudů. Re-
zervy jsou tedy i ve využití subjektivního činitele, jehož
význam bude dále vzrůstat. Náročnější musí být přístup kaž-
dého jednotlivce k vlastní práci; dosažené úspěchy nesmí
vést k sebeuspokojení, ale naopak k aktivnějšímu odstraňo-
vání nedostatků a k dalšímu soustředění silná plnění všech
náročných úkolů prokuratury a justice.

Zlepšení současného stavu zákonnosti lze dosáhnout ta-
ké intenzifikací dozorové a řídící činnosti, t j. účinněj-
ším působením rozhodovací a ostatní činnosti vyšších soudů
ve vztahu k nižším soudům a státním notářstvím a účinněj-
ším působením orgánů prokuratury a státní správy soudů
na rychlost a kulturnost pracovních postupů.

Předpokladem zlepšení práce prokuratury i soudů jako
celku je posílení řídící a prohloubení kontrolní činnosti
především na úrovni krajů a okresů, protože na těchto zá-
kladních článcích závisí do značné míry úspěšné plnění
všech úkolů.

Využitím účinnějších metod a forem práce musí orgány
prokuratury a soudů připravit podmínky pro překonání do-
sud ještě přetrvávajících nedostatků a zajistit pokraču-
jící soustředěné a koordinované působení státu a společ-
nosti ve prospěch upevnění práva a zákonnosti.


Tabulka č. 1

Vývoj postihu pachatelů trestných Činů a přečinů
v ČSSR v letech 1980 - 1984

Rok

Stíhané (oznámené)
osoby

Obžalované osoby

Odsouzené osoby

Podíl
zproště-
ných
osob
v %

počet

+-% proti
předchoz
roku

počet

±% proti
předchoz.
roku

% ze

všech
stíhaných

osob

počet

±% proti
předchoz
roku

Trestné činy

1971

168 156

X

120 003

X

71, 4

100 626

X

3, 6

                 

1980

128 169

+ 9, 5

79 969

- 1, 4

61, 9

66 037

- 8, 5

2, 7

1981

135 253

+ 5, 5

90 568

+ 14, 1

67, 0

77 054

+ 16, 7

2, 6

1982

139 220

+ 2, 9

90 726

+ 0, 2

65, 2

79 099

+ 2, 7

2, 9

1983

141 538

+ 1, 7

94 889

+ 4, 6

67, 0

82 569

+ 4, 4

3, 0

                 
 

1984

139 095

- 1, 7

92 365

- 2, 7

66, 4

33 552

+ 1, 2

3, 4

Přečiny

1971

96 145

X

48 309

X

50, 3

38 173

X.

1, 2

1930

66 559

+ 5, 5

31 922

- 15, 3

48, 0

26 323

- 24, 5

0, 5

                 

1981

67 462

+ 1, 4

38 355

+ 20, 2

56, 9

33 505

+ 27, 3

0, 5

1882

76 302

+ 13, 8

39 833

+ 4, 0

51, 9

36 534

+ 9, 0

0, 5

1883

82 070

+ 6, 9

41 071

+ 3, 0

50, 0

37 000

+ 1, 3

0, 5

1984

85 361

+ 4, 0

41 351

+ 0, 7

48, 4

33 330

+ 3, 6

0, 5


Přehled o osobách stíhaných a obžalovaných
pro hospodářskou trestnou činnost v ČSSR

Tabulka č. 2

 

1980

1981

1982

1983

1 984

+ % proti
roku

 

1982

1933

Hospodářské
trestné
činy

stíháno osob

33 516

33 676

36 565

34 749

34 562

- 5, 6

- 0, 6

podíl stíhaných na
celk. počtu stíhaných

26, 2

24, 9

26, 2

24, 5

24, 8

- 1, 4

+ 0, 3

obžalovaných osob

17 902

18 853

20 147

19 633

19 966

- 0, 9

+ 1, 3

podíl obžal. na celk.
počtu všech obžal. v %

22, 6

20, 8

22, 2

20, 7

21, 6

+ 0, 2

+ 0, 9

rozkrádání majetku v so-
cialistickém vlastnictví

podle
§ 132

tr. zák.

stíháno osob

21 711

22 847

26 301

24 837

24 273

- 7, 8

- 2, 3

obžalováno osob

10 571

10 848

12 407

11 913

11 999

- 3, 3

+ 0, 8

počet neznámých
pachatelů

9 492

10 452

12 120

10 345

10 422

-14, 1

- 3, 9

podíl neznám. pachat. na
globálu rozkrádání v %

43. 7

45, 7

46, 1

44, 2

42, 9

- 3, 2

- 1, 3

podle
§ 3/1 zák.

o přeči-
nech

oznámeno osob

18 112

18 213

18 816

19 263

18 315

-

- 2, 4

postaveno před soud
osob

9 378

12 086

12 172

12 112

11 353

- 6. 7

- 6, 3

podíl neznám. pachatelů
v %

24, 7

26, 0

28, 5

29, 8

31, 3

+ 3, 3

+ 2, 0


Tabulka č. 3
Přehled o počtu odsouzených osob a uložených trestech v ČSSR

Rok

Pravomocně
odsouzeno osob

k nepodmíně-
nému trestu
odnětí svobo-
dy

k podmíněnému
trestu odnětí
svobody

k nápravné-
mu opatření

k ostatním
trestům

upuštěno od
potrestání

počet

%

počet

%

počet

%

počet

%

počet

%


1980

za tr. činy

65 037

71, 5

26 223

39, 7

19 218

29, 1

17 531

26, 6

2 282

3, 5

726

1, 1

za přečiny

26 323

28, 5

9 251

35, 1

6 300

23, 9

4 877

13, 5

5 345

20, 4

550

2, 1

celkem

92 360

0

35 481

38, 4

25 518

27, 6

22 458

24, 3

7 627

0, 3

1 276

1. 4

1981


l

za tr. činy

77 054

69, 7

28 858

37, 4

22 586

29, 3

21 906

28, 4

2 860

3, 8

831

1, 1

za přečiny

33 505

30, 3

9 790

29, 2

3 914

26, 6

6 567

19, 6

7 486

22, 4

747

2, 2

celkem

110 559

0

38 648

35, 0

31 500

28, 5

28 473

25, 6

10 346

9, 5

1 578

1, 4


1982


za tr. činy

79 099

60, 3

29 933

37, 8

23 830

30, 1

20 812

26, 3

3 574

4, 5

950

1, 2

za přečiny

36 534

31, 7

10 450

23, 4

9 375

25, 5

6 679

18, 2

9 145

85, 0

885

2, 4

celkem

115 633

0

40 383

34, 9

33 205

28, 7

27 491

23, 7

12 719

11, 0

1 835

1, 6


1983

za tr. činy

82 569

69, 1

29 407

35, 6

25 692

31, 1

22 031

26, 7

4 478

5, 4

962

1, 2

za přečiny

37 000

30, 9

10 257

27, 7

9 311

25, 2

6 417

17, 3

10 046

27, 1

974

2, 6

celkem

119 569

0

39 664

33, 2

34 998

29, 3

28 447

23, 8

14 524

12, 1

1 936

1, 6

1934


za tr. činy

83 552

63, 6

28 597

34, 2

26 041

31, 1

22 588

27, 0

5 222

6, 2

1 105

1, 3

20. přečiny

38 330

31, 4

10 655

27, 3

9 465

24, 7

6 035

15, 7

11 263

29, 4

912

2, 4

celkem

121 882

0

39 252

32, 2

35 506

29, 1

23 623

23, 5

16 485

_13, 5

2 017

1, 6


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP