- 52 -

Pomaturitní studium se organizuje zpravidla formou studia
při zaměstnáni.

Ministerstva školství stanoví po projednáni se zúčastněný-
mi ústředními orgány obecně závazným právním předpisem podmínky,
obsah, organizaci, formu, délku, obory pomaturitního studia
a způsob jeho ukončování.

Dokument klade velký důraz na
pomaturitní studium, které je urče-
no pro absolventy škol poskytujících
úplné střední vzděláni.

Zásada umožni formami pomaturit-
ního studia absolventům všech tři
druhů středních škol se dále vzdě-
lávat, a to zpravidla studiem při
zaměstnání.

Pomaturitním studiem se nezískává
ucelený stupeň vzděláni.

33. Praktické vyučování

Spojení výchovy a Vzdělávání s praxi, důsledné osvojeni
příslušných dovednosti a získáni schopnosti využívat vědo-

mosti v praxi se realizují v praktickém vyučováni, které je

nedílnou suočástí výchovy a vzděláváni ve středních školách.

Hlavními formami praktického vyučováni jsou odborný výcvik,

cvičební, učební praxe a provozni /umělecká/ praxe. Provozní


- 53 -

/umělecká/ praxe může být uskutečňována i v době školních
prázdnin po dobu stanovenou pro jednotlivé studijní /učební/
obory učebními plány a učebními osnovami.

Praktické vyučováni se uskutečňuje ve školách a školských
zařízeních a v orgánech a organizacích v oboru působnosti
ústředních orgánů nebo národních výborů. Orgány a organizace
jsou povinny pro praktické vyučování vytvářet potřebné podmín-
ky a hradit osobni a věcné náklady, spojené s praktickým vyučo-
váním, které se v těchto orgánech a organizacích uskutečňuje,
podle zásad stanovených vládou Československé socialistické
republiky.

Rozsah a obsah praktického vyučo-
vání v jednotlivých studijních a účeb-
ních oborech středních škol upravuji
učební plány a učební osnovy. Podle
zásady č. 27 /školní rok/ stanoví
ministerstva školství délku období
školního vyučováni a školních prázd-
nin v souladu s učebními plány
a učebními osnovami pro jednotlivé
studijní /učební/ obory.

V přípravě žáků středních-škol na
bezprostřední výkon kvalifikované
práce má v procesu výchovy a vzdě-
lávání výrazný podíl praktické vy-
učování, v němž převažuje osvojováni
a upevňováni dovedností.

Těžiště praktického vyučováni je
v odborném výcviku, v různých druzích


- 54 -

cvičení /jako je praktické/ labora-
torní/ technologické cvičení/ mode-
lování/ měření apod. /, v učební
praxi /odborná praxe/ dílenská praxe,
pedagogická praxe apod. /, v provozní
praxi/ popřípadě v dalších činnostech,
které žáci vykonávají ve škole, v úče-
lových školských zařízeních nebo ve
vybraných organizacích, zpravidla

výrobních. Cílem praktického vyučová-
ni uskutečňovaného v organizacích je
seznámení žáků s výrobními, pracov-
ními a dalšími procesy charakteris-
tickými pro příslušný obor nebo od-
větví, a to jejich přímou pracovní
účastí v provozních podmínkách orga-
nizací.

Některé formy praktického vyučo-
váni se mohou uskutečnit též v za-
hraničí.

34. Společensky prospěšná práce

Společensky prospěšná práce žáků středních škol, kteří
mají splněnou povinnou školní docházku, je součásti jejich
výchovy a vzděláváni. Je jedním z výchovných prostředků spoje-
ni vzdělávací práce s životem společnosti. Společensky prospěš-
ná práce je organizována na zásadě dobrovolnosti.


- 55 -

Účast žáků na společensky prospěšné práci se organizuje
podle zásad stanovených vládou Československé socialistické
republiky.

Součásti výchovy a vzděláváni žá-
ků po splnění povinné školní docház-
ky je jejich účast na společensky
prospěšné práci, tj. na práci pros-
pěšné širšímu kolektivu. Tato sou-
část výchovy a vzdělávání se mimo
jiné realizuje i výpomocí žáků při
špičkových zemědělských pracích.

V souladu s humanismem socialis-
tické společnosti je účast žáků na
společensky prospěšné práci koncipo-
vána jako součást výchovně vzděláva-
cího procesu; její obsah a prováděni
jsou ve shodě s mezinárodními kon-
vencemi, které máji zabránit zneuží-
váni práce žáků.

35. Finanční a hmotné zabezpečení žáků středních škol

Žákům středních odborných učilišť nebo zvláštních odbor-
ných učilišť se poskytuje z prostředků socialistických organi-
zaci finanční a hmotné zabezpečení, kterým se sleduji výchovné
cíle v souladu s potřebami národního hospodářství. Finanční


- 56 -

zabezpečení se poskytuje formou odměn. Kromě těchto odměn lze
poskytovat oborové stipendium, diferencované podle potřeb ná-
rodního hospodářství. Hmotné zabezpečení zahrnuje zejména stra-
vováni a ubytováni; žákům může být poskytnuto i další hmotné
zabezpečení. Finanční a hmotné zabezpečení lze poskytovat
1 v době školních prázdnin. Žákům studijních a učebních oborů,
v. nichž je to odůvodněno perspektivní potřebou kvalifikovaných
pracovníků nebo komplexnosti jejich výchovy, jakož i žákům,
u nichž je to odůvodněno jejich sociálními poměry nebo zdra-
votními poměry, lze poskytnout v přípravném období ubytováni
a stravování bezplatně.

Žákům gymnázií a středních odborných škol může být poskyt-
nuto stipendium a hmotné zabezpečení s přihlédnutím k jejich
sociálním poměrům a prospěchu. Hmotné zabezpečení zahrnuje
zejména stravováni a ubytování. Stipendium a hmotné zabezpečeni
může být poskytnuto ze státních rozpočtových prostředků nebo
z prostředků socialistických organizaci.

Podrobnosti o finančním a hmotném zabezpečení žáků střed-
ních škol stanoví obecně závazným právním předpisem minister-
stva školství v dohodě s ministerstvem práce a sociálních věci
České socialistické republiky v České socialistické republice
nebo s ministerstvem práce a sociálních věcí Slovenské socia-
listické republiky ve Slovenské socialistické republice a po
projednání se zúčastněnými ústředními orgány podle zásad sta-
novených vládou Československé socialistické republiky.

Finanční a hmotné zabezpečení se

diferencuje u žáků středních odbor-

ných učilišť a u žáků gymnázii
a středních odborných škol.


- 57 -

Žákům středních odborných učilišť
nebo zvláštních odborných učilišť
se poskytuje finanční a hmotné za-
bezpečení z prostředků socialistické
organizace, pro kterou se připravují
na budoucí povolání.

Žákům gymnázií nebo středních od-
borných škol může být poskytnuto fi-
nanční a hmotné zabezpečení buď ze
státních rozpočtových prostředků
nebo z prostředků socialistických
organizací.

Oddíl třetí
Skončení studia ve středních školách

36. Podmínky skončení studia ve střední škole

V gymnáziích, středních odborných školách a ve studij-
ních oborech středních odborných učilišť se studium ukončuje
maturitní zkouškou, v učebních oborech středních odborných
učilišť závěrečnou zkouškou.

Žák, který ukončil studium, přestává být žákem školy dnem,
kdy vykonal závěrečnou zkoušku nebo maturitní zkoušku. Ne-
ukončí-li žák studium v termínu určeném k vykonání závěreč-


- 58 -

né zkoušky nebo maturitní zkoušky a povolí se mu opravná
zkouška, odklad zkoušky nebo její opakování, zachovají se mu
práva a povinnosti žáka do konce školního roku, v němž
měl studium dokončit. Po tomto tercii nu nemá práva s povinnosti
žáka, s výjimkou práva vykonat závěrečnou zkoušku nebo matu-
ritní zkoušku.

Žákem přestává být také ten žák, který po splnění povinné
školní docházky zanechá studia nebo mu nebylo povoleno opako-
vání ročníku nebo závěrečné zkoušky nebo maturitní zkoušky
nebo je ze studia vyloučen. Bylo-li žákovi studium přerušeno,
přestává být žákem po dobu přerušení studia.

Zásada řeší problematiku ukončo-
váni studia tak, aby v praxi nenastá-
valy potíže se stanovením data, kdy
žák přestává být žákem střední školy.

Protože učební poměr a tím i zá-
věrečná učňovská zkouška zanikají,
zásada nově upravuje ukončení studia
ve středním odborném učilišti.
Maturitní zkouška ve čtyřletém stu-
dijním oboru zahrnuje 1 praktickou

zkoušku; její úspěšné vykonání oprav-
ňuje k výkonu dělnického povolání.
V učebních oborech středních odbor-
ných učilišť se studium ukončuje zá-
věrečnou zkouškou.

Při přípravě paragrafovaného znění
bude z hlediska sociálních jistot
žáka, který bez svého zavinění nemůže


- 59 -

vykonat závěrečnou nebo maturitní
zkoušku do konce školního roku,
upřesněn vztah k předpisům o nemo-
cenském pojištěni a sociálním za-
bezpečení.

Část čtvrtá
Spolupráce škol se socialistickými organizacemi

37. Spolupráce škol se Socialistickým svazem mládeže

a Pionýrskou organizaci Socialistického svazu mládeže

Na výchovném procesu se žáky v době mimo vyučováni se po- -
dílejí Socialistický svaz mládeže a Pionýrská organizace Socia-
listického svazu mládeže.

V základních školách, v základních školách pro mládež
vyžadující zvláštní péči a ve zvláštních školách působí
Pionýrská organizace Socialistického svazu mládeže; ve střed-
ních školách působí Socialistický svaz mládeže.

Školy spolupracují s uvedenými organizacemi zejména při
rozvoji ideově politické výchovy, společenské aktivity žáků,
při vytváření organizační základny těchto organizaci ve školách
a při zájmové činnosti žáků.

Zásady spolupráce škol se Socialistickým svážen mládeže
a s Pionýrskou organizaci Socialistického svazu mládeže do-
hodnou ministerstva školství s příslušným ústředním výborem

Socialistického svazu mládeže.


- 60 -

Socialistická škola a jednotná
organizace dětí a mládeže /SSM a PO
SSM/ mají při výchově mladé generace
společný cíl, jimž je výchova vše-
stranně a harmonicky rozvinutého
člověka. Při realizaci tohoto cíle
oba partneři těsně spolupracuji
a poskytuji si vzájemnou pomoc.
Školy pomáhají při objasňování posta-
vení a cílů SSM a PO SSM mezi žáky,
učiteli a rodiči, vytvářejí pro čin--
nost organizaci příznivé podmínky,
projednávají s nimi otázky týkající
se výchovy mimo vyučování, zajišťují
koordinaci plánu výchovné činnosti
školy a plánu činnosti SSM a PO SSM,
bezplatně propůjčují pro činnost
těchto organizací prostory apod.

Jednotná organizace děti a mláde-
že vede děti a mládež k osvojení
základních politických hodnot socia-
listické společnosti, podněcuje je-
jich společenskou aktivitu, podporuje
jejich kladný vztah k poznání, roz-
viji žádoucí zájmy dětí a mládeže
a tím pomáhá při plnění výchovně
vzdělávacích úkolů školy a přispívá
k účelnému využíváni volného času
děti a mládeže.


- 61 -

Úzkou spolupráci školy a jednotné
organizace děti a mládeže vyžaduje
i zásada jednotného výchovného půso-
bení všech činitelů podílejících se
na výchově.

Výrazem těsné spolupráce školy
s jednotnou organizaci děti a mláde-
že jsou pionýrské skupiny, které
působí v základních školách, základ-
ních školách pro mládež vyžadující
zvláštní péči a ve zvláštních ško-
lách a organizace SSM, které působí
ve středních školách, ve středních
školách pro mládež vyžadující zvlášt-
ní péči a zvláštních odborných uči-
lištích.

38. Spolupráce škol s praxí
Výchova a vzdělávání v Československé socialistické repub-

lice je celospolečenskou záležitostí. Jednota výchovy a vzdě-
láváni se uskutečňuje ve všech školách ve vyučováni, v činnostech
mimo vyučováni, v těsné spolupráci s rodinou, státními orgány
a socialistickými organizacemi.

Ústřední orgány a socialistické organizace poskytují zá-
kladním a středním školám pomoc při výchovně vzdělávací čin-


- 62 -

nosti, při rozvoji škol, zejména při modernizaci obsahu výcho-
vy a vzdělávání a při vytváření kádrových a materiálně tech-
nických podmínek pro činnost škol a pomáhají učitelům a ostat-
ním pedagogickým pracovníkům v jejich společensky důležité
práci podle zásad stanovených vládou Československé socialis-
tické republiky.

Významnou úlohu při výchově
a vzdělávání dětí a mládeže mají
rodina, státní orgány, socialis-

tické organizace, vědecké, zdra-
votnické, sociální, umělecké
a další instituce.

K vytváření podmínek pro plně-
ni politické funkce školy, jejího
pracovního a polytechnického cha-
rakteru, k vytváření kádrových
a materiálně technických podmínek
pro činnost škol je nutná spolu-
práce a pomoc širokého okruhu
orgánů a organizací, neboť školy
vychovávají budoucí odborníky pro
všechna odvětví národního hospo-
dářství, správy a kultury.


- 63 -

Část pátá
Pedagogičtí pracovníci

39. Pedagogičtí pracovníci

Pedagogickými pracovníky jsou učitelé a další pracovníci,
kteří se podílejí na výchově a vzdělávání děti, mládeže nebo
dospělých v odvětví školství nebo v jiném odvětví zabezpečují-
cím přípravu mládeže pro povolání a mají těžiště pracovní ná-
plně ve výchovně vzdělávací činnosti.

Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo má odbornou
a pedagogickou způsobilost a je občansky bezúhonný a morálně
vyspělý.

Pedagogičtí pracovnici jsou povinni vychovávat žáky v sou-
ladu s cíli a úkoly státní školské politiky; na svou práci jsou
povinni se svědomitě připravovat a jsou povinni se dále vzdělá-
vat.

Ministerstva školství stanoví obecně závazným právním
předpisem kvalifikační předpoklady pedagogických pracovníků
a organizaci, obsah, rozsah a formy jejich dalšího vzdělávání.

Velká společenská odpovědnost
a závažnost práce učitele a dalších,
pedagogických pracovníků vyžaduje,
aby vychovávali mládež v souladu
s náročnými úkoly budováni rozvi-
nuté socialistické společnosti.
Stále náročnější výchova mladé


- 64 -

generace klade na pedagogické pra-
covníky vyšší požadavky ideově po-
litické vyspělosti i odborné při-
pravenosti. Rozvoj socialistické
společnosti nezbytně vyžaduje, aby
se pedagogičtí pracovnici neustále
zdokonalovali ve své připravenosti
vrámci jednotného systému celoži-
votního vzdělávání.

40. Pracovníci středních odborných učilišť

Učitelé středních odborných učilišť jsou pracovníky národ-
ního výboru. Ředitelé a ostatní pracovnici středních odborných
učilišť a vedoucí a ostatní pracovníci středisek praktického
vyučování jsou pracovníky výrobní hospodářské jednotky, orga-
nizace nebo národního výboru, ve kterém je střední odborné uči-
liště /středisko praktického vyučování/ organizačně začleněno.

Ministerstva školství stanoví obecně závazným právním před-
pisem v dohodě s ministerstvy práce a sociálních věcí republik
kvalifikační předpoklady ředitelů středních odborných učilišť.

Pokud jde o postavení učitelů
i ostatních pracovníků středních
odborných učilišť, zachovává se
dosavadní právní stav.

Vzhledem k významu středních od-
borných učilišť v soustavě základ-

nich a středních škol a v návaz-


- 65 -

nosti na předchozí zásadu vyzdvihující
úlohu pedagogických pracovníků, jakož
i ke splnění požadavku žádoucí peda-
gogické i odborné úrovně ředitelů
středních odborných učilišť se navrhu-
je zmocnit ministerstva školství ke
stanovení kvalifikačních předpokladů
pro zastáváni této funkce.

Část šestá
Přechodná, závěrečná a zrušovací ustanoveni

Díl první
Přechodná ustanovení

41.

a/ Ve výjimečných případech může být se souhlasem ministerstva
školství na návrh národního výboru a příslušného ústředního
orgánu zřízeno střední odborné učiliště, které zajišťuje
pouze teoretické vyučování; praktické vyučováni a výchovu
mimo vyučováni zajišťuje středisko praktického vyučováni.
Vláda České socialistické republiky a vláda Slovenské socia-
listické republiky na návrh ministerstev školství stanoví
nařízením počátek doby, od které nelze postupovat podle
tohoto ustanoveni, a den, ke kterému střední odborná uči-
liště poskytující pouze teoretické vyučováni a střediska
praktického vyučováni zaniknou.


- 66 -

Střední odborné učiliště, které zajišťuje pouze teore-
tické vyučování, se zřizuje podle zásady č. 8. Středisko
praktického vyučováni se souhlasem generálního ředitele
výrobní hospodářské jednotky nebo orgánu, který plní funkci
obdobnou funkci generálního ředitele, se souhlasem národního
výboru, příslušného ústředního orgánu a ministerstva škol-
ství/ zřizuje ředitel /vedoucí/ organizace/ pro kterou se
Žáci připravují pro výkon dělnických povoláni. Vedoucího
střediska praktického vyučováni ustanovuje ředitel /vedoucí/
organizace/ pro kterou se žáci připravuji pro výkon dělnic-
kých povolání se souhlasem generálního ředitele výrobní hos-
podářské jednotky nebo vedoucího orgánu, který plni funkci
obdobnou funkci generálního ředitele, a národního výboru.

Vedoucí střediska praktického vyučováni je podřízen ře-
diteli /vedoucímu/ organizace, který zřídil toto středisko
a odpovídá za odbornou úroveň praktického vyučování a za
výchovu mimo vyučování. V otázkách výchovy a vyučováni je ve-
doucí střediska praktického vyučování metodicky řízen ředite-
lem středního odborného učiliště, které poskytuje žákům
teoretické vyučování.

Ve středisku praktického vyučování mohou být připravováni
žáci i pro potřebu jiných organizací.

Národní výbor může zřídit středisko praktického vyučováni
pro přípravu mládeže vyžadující zvláštní péči i pro potřebu
organizací, které neřídí ani nespravuje.

Organizace, v niž je středisko praktického vyučování za-
členěno, hradí náklady na jeho provoz a rozvoj. Jsou-li ve
středisku praktického vyučování připravování žáci i pro potře-


- 67 -

bu jiných organizací, jsou tyto organizace povinny hradit
poměrný díl nákladů vynaložených na jejich přípravu.

b/ Žáci devátého ročníku základní devítileté školy ve školním
roce 1983/84 ukončí základní devítiletou školu a získají
základní vzdělání podle dosavadních předpisů.

c/ Žáci, kteří jsou ke dni 1. 9. 1984 žáky druhého nebo vyššího
ročníku středních škol, ukončí studium podle dosavadních
předpisů.

d/ Pracovněprávní vztahy žáků středních odborných učilišť,
s nimiž byla uzavřena učební smlouva přede dnem účinnosti
tohoto zákona, se řídí nadále ustanoveními části třetí záko-
níku práce o učebním poměru.

e/ Střední školy pro pracující se zruší dnem 31. srpna 1984;
studující v těchto školách pokračuji ve studiu při zaměstná-
ní ve středních odborných učilištích.

f/ V době školních prázdnin konají žáci středních odborných uči-
lišť, kteří mají splněnou povinnou školní docházku, provozní
praxi v rozsahu nejdéle čtyř týdnů. Ministerstva školství
mohou po projednání se zúčastněnými ústředními orgány délku
této praxe v době školních prázdnin zkrátit.

g/ Zvláštní školy, základní devítileté školy pro nevidomé, zá-
kladní devítileté školy pro děti se zbytky zraku, zvláštní
školy pro nevidomé, zvláštní školy pro děti se zbytky zraku,
zvláštní školy pro slabozraké, zvláštní školy pro nedoslýcha-
vé, zvláštní školy pro tělesně vadné, zvláštní školy při zdra-
votnických zařízeních, zvláštní školy při dětských diagnostic-
kých ústavech a zvláštní školy při dětských výchovných ústa-


vech, zřízené podle zákona č. 186/1960 Sb., zaniknou dnem
31. srpna 1986. Úspěšným ukončením posledního ročníku zís-
kají tito žáci základní vzdělání.

h/ Základní devítileté školy pro neslyšící, základní devítileté
školy pro děti se zbytky sluchu, zvláštní školy pro nesly-
šící a zvláštní školy pro děti se zbytky sluchu zřízené podle
zákona č. 186/1960 Sb. zaniknou dnem 31. srpna 1987. Úspěš-
ným ukončením posledního ročníku získají tito žáci základní

vzděláni.

Praxe ukazuje potřebu zachovat
1 po roce 1984 střední odborná uči-
liště zajištující pouze teoretické
vyučování.

Navrhuje se proto ponechat mož-
nost zřizování středních odborných
učilišť zajištujících jen teore-
tické vyučováni. Praktické vyučo-
vání a výchova mimo vyučování se
v těchto případech zajistí ve stře-
discích praktického vyučování.

Středisko praktického vyučování

se zřizuje jen výjimečně v těch pří-
padech, kdy dosud nejsou podmínky
pro zřízení středního odborného
učiliště, např. malý počet žáků

připravujících se pro organizaci,
popř. i pro jiné organizace, nebo
pro větši počet studijních oborů.

- 68 -


- 69 -

Zásada obsahuje dále přechodní
ustanovení, která se javí nezbytnými;
to je patrné z ustanovení pod jednot-
livými písmeny. Zejména zde bylo nut-
no vyřešit právní postavení učňů pro
krátké období, kdy bude "dobíhat"
dosavadní učební poměr.

Podobné je nutno řešit řadu otá-
zek souvisících s organizací škol,
jak se promítá do nového zákona,
a vyrovnat se s některými právními
důsledky dřívější úpravy.

Po přechodnou dobu budou platit
některé dosavadní prováděcí předpisy,
pokud z tohoto zákona nevyplyne ji-
nak.

42.

Kde se mluví v zákoníku práce nebo v jiných pracovněpráv-
ních předpisech o práci ve výrobě a o provozní praxi, rozumí se
tím též praktické vyučování a společensky prospěšná práce;
kde se mluví o mimoškolní a mimopracovní výchově, rozumí se
tím výchova mimo vyučování; kde se mluví o výchově mládeže
pro povoleni, rozumí se tím teoretické vyučováni, praktické
vyučování a výchova mimo vyučování; kde se v zákoníku práce
mluví o povinnosti organizace uzavřít s učněm pracovní smlouvu


- 70 -

/§ 227/ a o oprávnění organizace sjednat dohodu o setrvání
v pracovním poměru /§ 227a/, rozumí se tím též povinnost
organizace uzavřít pracovní smlouvu se žákem středního od-
borného učiliště po ukončení studia a oprávnění organizace
v roce ukončení povinné školní docházky sjednat spolu s pra-
covní smlouvou se žákem středního odborného učiliště dohodu
o setrvání v organizaci v pracovním poměru po určitou dobu
po úspěšném ukončení studia.

Kde se v pracovněprávních předpisech upravujících odmě-
ňování a hmotné zabezpečení žáků a učňů připravujících se
na dělnická povolání v učebních a studijních oborech mluví
o učních, rozumějí se tím též žáci připravující se na děl-
nické povoláni; kde se v právních předpisech mluví o financo-
vání učňovských zařízení, rozumějí se tím též střední od-
borná učiliště.

Navrhované recepční ustanovení
vyjadřuje, že pro žáky středních
škol budou platit ustanovení záko-
níku práce a jiných pracovněprávních
předpisu, souvisící s přípravou pro
povolání, pokud obsahově neodporují
zásadám zákona o soustavě základ-
ních a středních Skol.

Zavedení desetileté povinné
školní docházky přináší do právních

vztahů mládeže změny, které je
třeba v nové právní úpravě vyjádřit
tak, že žákům středních odborných
učilišť se zachovává stejná právní
ochrana, jaké dosud požívají učni.


- 71 -

Jde zejména o tyto okruhy otázek:

- působnost zákoníku práce na úseku
bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a zvláštních pracovních pod-
mínek mladistvých /§ 132 - 135 a

§ 163 - 169 zákoníku práce/, pokud
by se shledalo, že tato problema-
tika není uspokojivě vyřešena;
obdobné to bude platit při posu-
zování právních vztahů vznikajících
při praktickém vyučováni /zásada
č. 33/;

- odpovědnost za škodu /§ 172 a násl.
zákoníku práce/. Odpovědnost za
škodu na zdraví způsobenou žákům

a učňům ze strany organizace, po-
případě národního výboru, je i za
současného stavu řešena v § 43 a 44
nařízení vlády ČSSR č. 54/1975 Sb.,
kterým se provádí zákoník práce;

- v souvislosti se zánikem učebního
poměru bude třeba též reagovat na
prodloužení povinné školní docházky
v předpisech o sociálním zabezpečení
Půjde zejména o úpravu § 3 a § 10
zákona č. 121/1975 Sb., o sociál-
ním zabezpečení, a § 12, 25, 45 a
vyhlášky č. 128/1975 Sb., kterou

se provádí zákon o sociálním za-
bezpečení; dále půjde o zajištění
nároku z důchodového zabezpečení


- 72 -

v posledních dvou letech plnění
povinné školní docházky /od 14 do
16 let/ tak, aby zůstalo sociální
zabezpečení v dosavadním rozsahu.
Obdobnou úpravu bude třeba provést
v oblasti nemocenského pojištění,
zejména změnou vyhlášky ÚRO č.
165/1979 Sb., o nemocenském po-
jištění některých pracovníků
a poskytováni dávek nemocenského
pojištění občanům ve zvláštních pří-
padech;

- nároky vyplývající z předpisů upra-
vujících mateřský příspěvek; tyto
nároky budou zachovány.

Předpisem upravujícím odměňováni
a hmotné zabezpečení žáků a učňů
připravujících se na dělnická povo-
láni je vyhláška č. 93/1979 Sb.,
o odměňováni a hmotném zabezpečeni
žáků a učňů připravujících se na
dělnická povoláni v učebních a stu-
dijních oborech ve znění pozdějších
předpisů; předpisy upravujícími fi-
nancování učňovských zařízení jsou
vyhláška č. 90/1972 Sb., o financo-

vání některých zařízení podnikové
společenské spotřeby a některých


- 73 -

činnosti státních hospodářských orga-
nizaci & organizaci zahraničního
obchodu, vyhláška MS ČSR č. 61/1979
Sb. / o zřizování, zrušování, orga-
nizaci a řízení středních odborných
učilišť a vyhláška MŠ SSR č. 73/1979
Sb., o zřizování, zrušování, organi-
zaci a řízení středních odborných
učilišť.

Díl druhý
43. Závěrečná ustanoveni

a/ Na vojenské školy, které poskytuji úplné střední vzdělání,

se vztahují tyto zásady: účel zákona, základní ustanoveni
o výchově a vzdělávání v základních a středních školách, sou-
stava základních a středních škol, střední školy, střední
vzděláni a úplné střední vzděláni /stupně vzdělání/
a odborná příprava, gymnázium, střední odborná škola, školy
s celodenní výchovou a Internátní školy, součásti škol, po-
vinná školní docházka, učební plány, učební osnovy a kniž-
ní učební pomůcky, školní rok, péče o bezpečnost a ochranu
zdraví žáků/ přijímáni ke studiu na středních školách,
formy a průběh studia ve středních školách, studium při
zaměstnání a kombinované studium, pomaturitní studium,


- 74 -

praktické vyučování, společensky prospěšná práce, podmínky
skončení studia ve střední škole, spolupráce škol se Socia-
listickým svazem mládeže, spolupráce škol s praxi, pedagogič-
tí pracovníci; ostatní zásady se na ně nevztahují.
Vojenské střední školy řídí federální ministerstvo národní
obrany; při zajišťování povinné školní docházky a ve věcech

všeobecně pedagogických postupuje v dohodě s ministerstvy

školství.

Působnost ve věcech středních škol, kterou mají ministerstva

školství nebo jiné státní orgány, vykonává vůči vojenským

středním školám federální ministerstvo národní obrany.

Na školy Sboru národní bezpečnosti a školy vojsk minister-
stva vnitra, které poskytují střední vzděláni a úplné střed-
ní vzděláni, se vztahuji tyto zásady: účel zákona, základní
ustanovení o výchově a vzděláváni v základních a středních
školách, soustava základních a středních škol, střední školy,
střední vzdělání a úplné střední vzděláni /stupně vzdělání/
a odborná příprava, gymnázium, střední odborná škola, školy
s celodenní výchovou a Internátní školy, výchova nadaných
a talentovaných žáku, součásti škol, studium při zaměstnáni,
pomaturitní studium, praktické vyučováni, společensky
prospěšná práce, učební plány, učební osnovy a knižní
učební pomůcky, podmínky skončení studia ve střední škole,
školní rok, péče o bezpečnost a ochranu zdraví žáků, peda-
gogičtí pracovnici, spolupráce škol se Socialistickým svazem

mládeže, spolupráce škol s praxi; ostatní zásady se na ně
nevztahuji.

Střední školy Sboru národní bezpečnosti a střední školy
vojsk ministerstva vnitra řídí federální ministerstvo
vnitra; ve věcech všeobecně pedagogických postupuje v dohodě
s ministerstvy školství.


- 75 -

Působnost ve věcech středních škol, kterou mají minister-
stva školství nebo jiné státní orgány, vykonává vůči
středním školám Sboru národní bezpečnosti a středním školám
vojsk ministerstva vnitra federální ministerstvo vnitra.

c/ Na školy Sboru nápravné výchovy České socialistické repub-
liky a Sboru nápravné výchovy Slovenské socialistické re-
publiky, které poskytuji úplné střední vzdělání, se vzta-
huji tyto zásady: střední vzdělání a úplné střední vzdělá-
ni /stupně vzdělání/ a odborná příprava, střední odborné
Školy, studium při zaměstnání, praktické vyučování, spole-
čensky prospěšná práce, hodnocení a klasifikace žáků
středních Skol, učební plány, učební osnovy a knižní učební
pomůcky, ukončení studia ve středních školách, školní rok,
péče o bezpečnost a ochranu zdraví žáků, pedagogičtí pracov-
nici a spolupráce škol se Socialistickým svazem mládeže;
ostatní zásady se na ně nevztahuji.

Školy Sboru nápravné výchovy České socialistické republiky
řídí ministerstvo spravedlnosti české socialistické republi-
ky, školy Sboru nápravné výchovy Slovenské socialistické
republiky řídí ministerstvo spravedlnosti Slovenské socia-
listické republiky; ve věcech všeobecně vzdělávacích
postupuji tato ministerstva v dohodě s ministerstvy Školství.

Působnost ve věcech středních Skol, kterou mají minister-
stva Školství nebo jiné státní orgány, vykonává vůči školám
Sboru nápravné výchovy České socialistické republiky minis-
terstvo spravedlnosti české socialistické republiky a vůči
Školám Sboru nápravné výchovy Slovenské socialistické re-
publiky ministerstvo spravedlnosti Slovenské socialistické
republiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP