- 12 -

 

Spotřeba paliv a energie
v nevýrobní sféře
na 1 obyvatele (tmp/obyv. )

Energetická nároč-
nost rozvoje NH
(kgmp/dolar)

 

1960

1970

1975

1980

1960

1975

ČSSR

0, 64

1, 16

1, 32

1, 52

3, 56

3, 10

NDR





.



3, 87

2, 96

PLR



-

.



3, 86

2, 88

SSSR

-







3, 41

3, 09

Belgie

1, 10

1, 31

1, 41

1, 68

2, 50

2, 59

Rakousko



1, 06



.

1, 69

1, 79

Švédsko



2, 37

.



1, 84

2, 21

Francie

0, 74

0, 91

1, 07

1, 25

1, 74

1, 93

NSR

1, 01

1, 32

1, 42

1, 71

2, 19

2, 31

USA







.

3, 34

3, 74

V. Británie



1, 44

1, 32

1, 92

2, 73

2, 39

Uvedené porovnání energetické náročnosti společenské výroby
vychází ze vzájemné porovnatelných položek tuzemské spotřeby pr-
votních energetických zdrojů a objemu hrubého domácího produktu
vypočteného podle metodiky OSN ve stálých cenách r. 1965.

1. 5 Racionalizace spotřeby paliv a energie v 5. pětiletce

Prvním souborem racionalizačních opatření se stal státní
program racionalizace v hospodaření palivy a el. energií, který
byl vypracován FMTIR ve spolupráci s FMPE a schválen usnesením
vlády ČSSR č. 51/1972. Státní program se týkal deseti energeticky
nejnáročnějších resortů (FMPE, FMHTS, FMVS, FMD, MP ČSR a SSR,
MVT ČSR a SSR, MZVž ČSR a SSR). Obsahoval technicko-ekononická
opatření, jejichž realizace měla přinést na úrovni roku 1975
relativní úsporu paliv a energie min. 4, 62 mil. tmp včetně
organizačního zajištění.


- 13 -

Program vycházel z konkrétních výrobních a ekonomických
podmínek resortů a zamířil se na realizaci opatření ve 4 zá-
kladních směrech:

- modernizace procesů přeměn a zušlechťování paliv

- modernizace, obnova a rekonstrukce kotlů

- snižování ztrát v dopravě a rozvodu paliv a energie

- zvyšování účinnosti technologických procesů a spotřebičů.

V letech 1972 až 1975 bylo na úrovni r. 1975 dosaženo racio-
nalizačními opatřeními relativní roční úspory paliv a energie
6, 8 mil. tmp a celkový úkol státního programu byl překročen
o 47 %. S připočtením výsledků dosažených ještě před přijetím
státního programu, byla za celé období 5. pětiletky zaznamenána
úspora 8 mil. tmp.

Realizace státního programu z roku 1972 vytvořila základ
pro systematické plánovité řízení racionalizace spotřeby paliv
a energie tím, že:

- byla rozpracována ekonomická opatření k zabezpečení
racionalizačních opatření včetně pokynů pro hodnocení ekonomické
efektivnosti racionalizačních opatření

- řízení racionalizace státním plánem se zaměřilo především
na tzv. jmenovité racionalizační akce, jejichž roční úspora paliv
a el. energie je vyšší než 500 tmp, resp. 1000 MWh

- resortům bylo uloženo zpracovávat pravidelné rozbory
EH podniků, analyzovat odstranitelné ztráty ve spotřebě paliv
a el. energie a u vybraných energeticky náročných výrobků pos-
tupně zavádět zdůvodněné normy spotřeby paliv a energie.

V průběhu 5. pětiletky bylo také započato s přípravou
a realizací 11 dílčích racionalizačních programů, které ori-
entovaly racionalizační proces na náročnější technologická
opatření ve výrobní i nevýrobní sféře. Jejich volba vycházela


- 14 -

z výsledků a doporučení řešených výzkumných a vývojových úkolů.
Programy zahrnovaly následující problémové okruhy:

- zavedení polovodičové techniky v železniční a tramva-
jové dopravě a v průmyslových pohonech;

- zvýšení energetické účinnosti průmyslových energeticky
náročných spotřebičů;

- využití druhotních zdrojů energie, zejména odpadního tepla
v hutích/ v chemickém průmyslu a z kompresních stanic tranzitní-
ho plynovodu;

- zvýšení technické úrovně hořáků pro spalování kapalných
a plynných paliv;

- zvýšení kvality vyzdívkových materiálů pro průmyslové
pece;

- zvýšení tepelně-izolacních vlastnosti obvodových plášťů
budov;

- zvýšení technické úrovně otopných systémů ústředního
vytápění v nevýrobní sféře;

- zvýšení, technické úrovně zařízení pro přípravu teplé
užitkové vody v nevýrobní sféře;

- zavedení automatické regulace teploty otopné vody
ve stávajících předávacích stanicích soustavy CZT;

- zvýšení technické úrovně zařízení pro individuální otop;

- racionalizace spotřeby elektřiny u televizních přijímačů.

1. 6 Racionalizace spotřeby paliv a energie v 6. pětiletce (1976-198

Pojetí druhého státního programu racionalizace vycházelo ze
směrnice XV. sjezdu KSČ pro hospodářský a sociální rozvoj ČSSR
v letech 1976 až 1980, která ukládala průmyslovím resortům dosá-
hnout účinnějším zhospodírněním a zhodnocením všech druhů paliv


- 15 -

Vývoj energetické náročnosti a racionalizačních úspor
v průmyslových resortech ČSSR v 6. pětiletce

Hodnota ukazatelů viz legenda

 

1

         
 

r. 1975

r. 1980

2

3

4

5

FMPE

836, 7

806, 6

2, 5

1, 4

5, 4

4, 01

FMHTS

193, 2

156, 8

0, 2

4, 8

2, 8

0, 63

FMVS

48, 0

39, 1

2, 3

0, 8

0, 6

1, 92

FMEP

32, 0

27, 7

3, 7

0, 1

0, 02

0, 54

MP ČSR

109, 4

97, 1

1, 1

1, 5

1, 7

1, 57

MP SSR

126, 4

112, 1

3, 7

0, 9

1, 1

4, 14

MSv ČSR

68, 6

55, 4

0, 7

0, 6

0, 5

5, 53

MSv SSR

70, 4

60, 5

2, 2

0, 3

0, 2

3, 48

MZVŽ ČSR
MZVŽ SSR

34, 8
30, 6

34, 1
31, 4

2, 4

3, 6

0, 1
ztráta
-0, 05

0, 3
0, 1

2, 25
4, 38

Legenda:

1. energetická náročnost hrubé výroby v tunách měrného paliva
na 1 mil. Kčs (tmp/mil. Kčs)

rok 1975
rok 1980

2. Roční přírůstek spotřeby paliv a energie v %.

3. Relativní úspory paliv a energie z poklesu výrobní ener-
getické náročnosti v roce 1980 ve srovnáni s rokem 1975 v mil. tun
měrného paliva (mil. tmp).

4. Úspory paliv a energie z realizace racionalizačních opa-
tření v období 1976-1980 v mil. tun měrného paliva (mil. tmp).

5. Měrné náklady na realizaci racionalizačních opatřeni
v tis. Kčs na tunu měrného paliva (tis. Kčs/tmp).


- 16 -

a energie, materiálů a surovin v 6. pětiletce 2 až 2, 5 % ročních
úspor paliv a energie. Vláda ČSSR schválila druhý státní program
racionalizace usnesením č. 287/1976 a uložila zajistit ve
vybraných resortech relativní úsporu 10, 2 mil. tmp.

Racionalizační opatření v 6. pětiletce byla směrována
hlavně na:

- modernizaci kotlů

- snížení ztrát v procesech přeměny a zušlechťování paliv

- modernizaci technických procesů zaváděním nové techniky

- využití druhotných energetických zdrojů

- modernizaci energetických spotřebičů

Podstatní větší pozornost byla věnována nevýrobní sféře.
V letech 1976 až 1980 resorty a KNV realizovaly v této oblasti
opatření, která v souhrnu vedla k relativní úspoře paliv a energie
ve výši 11, 4 mil. tmp. Na realizaci bylo vynaloženo 36, 6 mld KČs.

Metodická a organizační opatření připravená a realizovaná
v 5. pětiletce vedla k hlubšímu propojení výrobní problematiky
a energetické spotřeby a odrazila se v tom, že objem relativních
úspor v 6. pětiletce byl o 42, 5 % vyšší než v pětiletce předchá-
zející.

Příprava a realizace racionalizačních opatření v 6. pěti-
letce však jednoznačně ukázala, že se postupně vyčerpávají mož-
nosti "levných" opatření. Racionalizace je a stále více bude
otázkou modernizace nové výstavby ve výrobní základní průmyslu.
V tomto směru bude prohlubováno její propojení s celým repro-
dukčním procesem v národním hospodářství.

Významným přínosem pro další postup je, že v období
6. pětiletky byly vytvářeny nástroje pro plánovité řízení racio-
nalizace. Spočívaly zejména v zavádění technicky zdůvodněních


- 17 -

norem spotřeby paliv a energie a v metodách sledování účinků
racionalizace na základě rozborů odstranitelných ztrát.

1. 7 Shrnutí

Problematika racionalizace spotřeby paliv a energie se
v ČSSR komplexně řeší od roku 1972, kdy usnesením vlády ČSSR
č. 51 byl schválen státní program racionalizace v hospodaření
palivy a elektrickou energií. V průběhu 6. pětiletky bylo státní
racionalizační lišili řízeno obdobnými principy na základě usne-
sení vlády ČSSR č. 287/1976.

V průběhu 6. pětiletky došlo v důsledku zvyšování celkové
účinnosti energetických přeměn a lepšího využívání prvotních
energetických zdrojů k postupnému snižování energetické nároč-
nosti tvorby národního důchodu. V letech 1975 - 1980 se tato ná-
ročnost snižovala v průměru o 1, 9 % ročně. Při ohodnocení spotře-
bovaných palivoenergetických zdrojů cenami jejich skutečného
pořízení je však trend energetické náročnosti opačný, v hodno-
tovém vyjádření se zvyšovala energetická náročnost tvorby ná-
rodního důchodu průměrně ročně o 5, 4 %.

Současně přetrvává stav, kdy ve srovnání s ostatními
vyspělými státy je v ČSSR energetická náročnost na jednotku
vyrobené produkce zejména u rozhodujících výrob stále vysoká.

Na základě očekávaného dalšího podstatného růstu nákladů
na získání palivoenergetických zdrojů a při potřebě přiblížit
energetickou náročnost a tím i efektivnost národního produktu
vyspělým srovnatelným státům, rozhodlo předsednictvo vlády ČSSR
usnesením č. 36 z 8. února 1979 o přípravě dlouhodobého programu
racionalizace spotřeby, úspor a využiti všech druhů paliv a ener-
gie. V souladu s prohloubením cílově programového přístupu v plá-
nování při řízení národního hospodářství stanovila vláda ČSSR
usnesením č. 103 z 26. dubna 1979 zajištovat tento program
formou státního cílového programu.


- 18 -

2. REÁLNÉ MOŽNOSTI DODÁVEK JEDNOTLIVÝCH ZDROJŮ PALIV A ENERGIE
PRO NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ V OBDOBÍ 7. PĚTILETKY

2. 1 Očekávaný přírůstek prvotních energetických zdrojů v 7. pě-
tilatce

Vyrovnání palivoenergetické bilance ČSSR se stává stále
složitějším úkolem a to jak z hlediska celkové výše dosažitelných
zdrojů, tak i z hlediska jejich struktury. Mezi nové faktory
patří zejména:

- další výrazný pohyb cen paliv a energií na světovych
trzích;

- omezení možností pro vzestup domácí těžby tuhých paliv;

- mimořádný vývoj situace v zásobování palivy na trzích
RVHP, zejména v souvislosti se situací v Polské lidové republice.

Působení těchto faktorů se odrazilo i v některých úpravách
palivoenergetické bilance ČSSR oproti variante, která byla uvažo-
vána v direktivách k vypracováni návrhu 7. pětiletého plánu.

Reálný přírůstek prvotních energetických zdrojů v 7. pěti-
letce by měl činit 4, 4 mil. tun měrného paliva. Krytí tohoto
přírůstku bude zabezpečováno především vyšším využíváním vlastních
zdrojů. Podíl dovozu dovážených prvotních energetických zdrojů
především ropy bude výrazně klesat.

V tuhých palivech se uvažuje s ročním dovozem černého
energetického uhlí v příštích letech ve výši cca 4, 4 - 4, 5 mil. tun.
u briket a hnědého uhlí cca 800 tis. tun, u zemního plynu ve
výši 8, 3 mld. m3 a u elektřiny 2, 8 TWh.

Z dosavadních úvah na přípravě 7. 5LP vyplývají tyto
zdroje tuhých a plynných paliv a elektřiny pro zásobování


- 19 -

národního hospodářství a obyvatelstva palivy a energií v letech
1981 - 1985:

Druh

Měrná

1981

1982

1983

1984

1985

energie

jedn.

skutečnost

plán

návrh

návrh

návrh

černé uhlí energ.

mil. t

14, 5

14, 4

14, 5

14, 5

. 14, 4

uhlí vh. pro koks

mil. t

17, 4

17, 4

17. 4

17, 4

17, 4

hnědé uhlí

mil. t

97, 2

98, 4

98, 5

99, 1

100, 4

koks

mil. t

10, 3

10, 3

10, 3

10, 3

10, 3

zemní plyn

mld. m3

8, 7

9, 4

9, 3

9, 9

10, 4

svítiplyn

mld. m3

3, 5

3, 5

3, 4

3, 3

3, 3

elektřina

TWh

63, 8

63, 8

64, 3

65, 5

66, 8

Vzhledem k tomu, že konečná varianta návrhu 7. pětiletého
plánu není ještě uzavřena, je třeba výše uvedené zdroje posuzovat
jako předběžné.

2. 2 Těžba černého uhlí

V souladu s předpokládaným stavem těžební připravenosti,
uvádění těžebních kapacit do provozu a rozvoje mechanizace dobý-
vacích, razících, skrývkových, zakládacích prací a dopravního za-
řízení a při zlepšení provozní spolehlivosti strojů v příštích
letech se předpokládají v jednotlivých letech sedmé pětiletky
tyto těžební úkoly (v mil. tun);

Revír

1981

1982

1983

1984

1985

kamenouhelné doly

27, 5

27, 3

27, 3

27, 2

27, 1

z toho OKR

24, 1

24, -

24, -

23, 9

23, 8

v tom uhlí vhodné pro
koksování

17, 4

17, 4

17, 4

17, 4

17, 4

KD

3, 4

3, 3

3, 3

3, 3

3, 3


- 20 -

V zabezpečování těchto úkolů však existují některá rizika.
V souvislosti se zabezpečením těžby je nutno věnovat pozornost
podmínkám pro bezpečnou a zdraví nezávadnou práci i při postupu

do větších hloubek a nárůstu těžby ze slojí ohrožených otřesy

pohoří.

2. 3 Těžba hnědého uhlí a lignitu

V jednotlivých letech 7. pětiletky jsou stanoveny
tyto úkoly v těžbě hnědého uhlí a lignitu (v mil. tun):

Revír

1981

1982

1983

1984

1985

hnědé uhlí a lignit

95, 3

96, 7

96, 7

97, 3

98, 6

z toho SHD

66, 5

67, 7

67, 7

69, -

70, 3

HDB

21, 2

21, 3

21, 3

20, 5

20, 5

ULB

7, 6

7, 7

7, 7

7, 8

7, 8

celkem

122, 8

124, 0

124, 0

124, 5

125, 7

Tyto úvahy jsou prozatím proti představě Státní plá-
novací komise nižší a to v roce 1983 o 1, 7 mil. tun, v roce
1984 o 1, 1 mil. tun a v roce 1985 0, 5 mil. tun.

V Severočeských hnědouhelných dolech trvá v důsledku
zpožďování odklizu zemin nízká těžební připravenost v uvolněných
i připravených zásobách k dobývání. K zabezpečení stanovených
úkolů v těžbě jsou na jednotlivých těžebních lokalitách postupně
přijímána konkrétní opatření.

V hnědouhelných dolech a briketárnách v Sokoloví bude
v přišitích letech docházet k dílčímu úbytku těžby. Je to způ-
sobeno postupním douhlováním lomu Medard v hlavní sloji Antonín
a zkrácením životnosti západní části revíru.


- 21 -

Výroba hnědouhelných briket se v jednotlivých letech
7. pětiletky uvažuje v rozsahu kolem 1 mil. tun ročně. Celkové
zdroje hnědého tříděného uhlí však klesají, a proto v zásobování
obyvatelstva i průmyslu těmito druhy paliv lze očekávat napjatou
situaci.

V těžbě lignitu je třeba na dole Handlová zvládnout těžbu
v dalších lávkách handlovsko-nováckého ložiska. V Jihomoravských
lignitových dolech je třeba zabezpečit otevírku lokality Hodonín I
a udržet tak těžbu tohoto revíru ve výši kolem 2 mil. tun ročně.

2. 4 Výroba elektrické energie

Očekávaná výroba elektrické energie v parních elektrárnách
federálního ministerstva paliv a energetiky vychází v jednotlivých
letech 7. pětiletky z dosažitelných zdrojů paliv na výrobu elektři-
ny. Obdobně se vychází z možnosti výroby elektrické energie v ja-
derných elektrárnách na základě jejich postupného uvádění do provozu.

Výroba elektřiny v elektrárnách federálního ministerstva
paliv a energetiky je pro období 7. pětiletky stanovena v tomto
rozsahu:

druh elektráren

1981 1982
skutečnost plán

1983
návrh

1984
návrh

1985
návrh

parní

54 217

54 090

52 345

51 895

49 758

vodní

4 099

4 040

4 210

4 465

4 640

jaderné

5 133

5 350

6 300

11 500

15 100

celkem

63 450

63 480

62 855

67 860

69 498

Tyto úkoly však bude možno zabezpečit jen při splnění od-
povídající těžby jednotlivých druhů energetického uhlí a při do-
držování termínů výstavby nových zdrojů. S ohledem na již dnes
signalizované skluzy v investiční výstavbě je možné ocenit oproti
uvedeným údajům propad ve výrobě elektřiny na úrovni roku 1985
v jaderných elektrárnách v rozsahu 2, 1 mld. Kwh.


- 22 -

Výroba elektrické energie v závodních elektrárnách bude
v průběhu celá 7. pětiletky stagnovat zhruba na úrovni roku 1981
tj. v rozsahu kolen 10 mld. kwh roční.

Dovoz elektrické energie, který je pro letošní rok stanoven
v rozsahu 2, 785 mld. kwh má postupně narůstat až na 4, 19 mld. v ro-
ce 1985.

2. 4. 1 Zabezpečení rozvoje jaderných elektráren

Jaderné elektrárny jsou vzhledem k vysokému stupni využívá-
ní tuzemských ložisek uhlí, omezenému a nekompletnímu surovinovému
bohatství žerné a nízkému využití potenciálu vodní energie hlav-
ním nositelem budoucího přírůstku výroby elektrické energie
v ČSSR.

Podle dosavadního průběhu výstavby a předběžních prací na
přípravě 7. 5LP je zabezpečován jaderný program realizací pěti
elektráren, a to:

Název jaderné elektrárny

Ternín Termín
zahájení dokončení
stavby stavby

Instal. výkon
v MW

V 1 - J. Bohunice

stavba ukončena

2x 440 MW

V 2 - J. Bohunice

1976 1984

2x 440 MW

Dukovany

1974 1986

4x 440 MW

Mochovce

1981 1991

4x 440 MW

Temelín

1981 1992

4x 1000 HW

Z hlediska plánovaného dokončení a uvedení jednotlivých
energetických bloků do provozu by měly být na počátku a koncem
pětiletek k dispozici tyto instalované výkony:


- 23 -

rok

jaderná elektrárna

elektr. bloky v MW

celkový inst. výkon JE
v ČSSR ke konci roku

1980

V 1 - J. Bohunice

2x 440

880

1985

V 2 - J. Bohunice

2x 440

 
 

Dukovany

4x 440

3 520

1990

Mochovce

4x 440

 
 

Temelín

1x 1000

6 280

1995

Temelín

3x 1000

9 280

2. 4. 2 Výroba tepla

Výroba tepla pro obyvatelstvo, nevýrobní sféru i průmyslo-
vou spotřebu je zabezpečována organizacemi řízenými ministerstvem
paliv a energetiky, některými dalšími průmyslovými resorty a ná-
rodními výbory.

V letech 7. pětiletky se uvažuje s touto výrobou tepla (TJ):

Výroba

1981

1982

1983

1984

1985

skutečnost

plán

návrh

návrh

návrh

ČSSR celkem

534 750

536 770

553 020

561 340

572 450

z toho FHPE

110 200

111 000

117 000

122 200

130 300

V důsledku dlouhodobého opožďování výstavby nových teplá-
renských kapacit a nedostatku vhodných paliv pro výrobu tepla se
bilance v jeho zásobování stává stále napjatější. Možnost další
výstavby provizorních zdrojů tepla spalujících ušlechtilá paliva
je prakticky vyloučena. Zásobování teplem proto bude v nejbližším
období vyžadovat koordinovaní přístup všech jeho výrobců.


- 24 -

2. 5 Topné plyny

Rozvoj plynárenství v období 7. pětiletky je odvozován
od rozšíření soustavy tranzitních plynovodů pro zabezpečení zvý-
šené přepravy sovětského zemního plynu přes naše území do západní
Evropy. Výstavba 4. větve tranzitního plynovodu byla schválena
v lednu letošního roku. Spolu s rozšířením a urychlením výstavby
kompresních stanic na stávajících plynovodech by měla být pře-
prava zemního plynu rozšířena k 1. lednu 1984 o dalších 15 mld. m3
ročně.

Podle předběžného ocenění lze předpokládat, že při za-
bezpečení této zvýšené přepravy zemního plynu by ČSSR mohla
získat kolem 2 mld. m3 zemního plynu ročně. Vývoj dovozu zemního
plynu v jednotlivých letech 7. pětiletky by měl být následující:

mil. m3

1981
skutečnost

1982
plán

1983
návrh

1984
návrh

1985
návrh

 

7 918

8 266

8 266

9 041

9 541

Vzhledem k tomu, že tempo přírůstku dovozu zemního plynu
bude v této pětiletce podstatně nižší než v 6. pětiletce, budou
jeho dodávky orientovány především na náhradu kapalných paliv
a na spotřebu v lokálním vytápění.

Další výstavbou podzemních zásobníků má být skladovací
kapacita do roku 1985 zvýšena na zhruba 1, 6 mld. m3.

Těžba zemního plynu z domácích zdrojů se uvažuje v tomto
rozsahu:

mil. m3

1981
skutečnost

1982
plán

1983
návrh

1984
návrh

1985
návrh

naftový

424

571

760

860

950

karbonský

247

229

240

240

250

celkem

671

800

1 000

1 100

1 200


- 25 -

V důsledku poklesu zdrojů pro výrobu svítiplynu byla již
v 6. pětiletce založena dlouhodobá koncepce jeho náhrady zemním
plynem. V tomto trendu se bude i nadále pokračovat. V jednotlivých
letech 7. pětiletky se počítá s těmito zdroji:

mil. m3

1981
skutečnost

1982
plán

1983
návrh

1984
návrh

1985
návrh

FMPE

3 108

3 129

3 120

3 020

2 980

CHEZA

395

400

320

300

300

celkem

3 503

3 529

3 440

3 320

3 280

V zásobování propan butanem jsou pro jednotlivá léta 7. pě-
tiletky předběžně stanoveny tyto zdroje:

 

1982

1983

1984

1985

tis. tun

129

128

123

125

Pro zabezpečení zlepšení situace v zásobování, především
obyvatelstva, propan butanem je nezbytné ve zbývajících letech
7. pětiletky uskutečnit plánovanou záměnu za zemní plyn a částečné
zvýšit dodávky do tržních fondů.

2. 6 Topné oleje

V souvislosti s potřebou řešit vyrovnanost platební bilance
je nezbytné postupně snížit dovoz ušlechtilých paliv, především
ropy, v rozsahu až 3, 5 mld. tun mírného paliva ročně. Snížení
tohoto dovozu se výrazně promítne do celkové bilance topných olejů.
Jejich spotřebu pro výrobu elektřiny a tepla bude nutno cílevě-
domě a nekompromisně omezovat v 7. 18. pětiletce.

Vývoj spotřeby lehkého topného oleje v 7. pětiletce má být
následující:

 

1982

1983

1984

1985

tis. tun

1 348

1 262

1 157

1 057


- 26 -

Velmi výrazné snížení spotřeby lehkého topného oleje
k energetickým účelům je očekáváno v průběhu 8. pětiletky.
Spotřeba by v roce 1990 neměla překročit 560 tis. tun.

Obdobný vývoj zaznamenáváme i v energetické spotřebě
těžkého topného oleje, která bude v 7. pětiletce následující:

 

1982

1983

1984

1985

tis. tun

5 735

5 630

5 582

5 293

I u těžkého topného oleje bude omezování jeho spotřeby
pokračovat velmi rychlým tempem v 8. pětiletce, kdy k roku
1990 nemá překročit celkovou výši 2, 8 mil. tun.

2. 7 Shrnutí

Období 7. pětiletky bude v dosavadním rozvoji palivo-
energetického hospodářství naší země kvalitativně odlišné od
předcházejících pětiletek. Jde nejen o nižší rozsah přírůstku
prvotních energetických zdrojů, ale zejména o jeho strukturální
tavbu. V 7. pětiletce musí přírůstek reálných tuzemských zdrojů
pokrýt nejen celkový rast prvotních energetických zdrojů, ale
uhradit 1 pokles jejich dovozu.

Situaci ve zdrojích prohlubuje i nedostatečné rychlé
tempo snižování energetické náročnosti naší ekonomiky.

S přihlédnutím k těmto skutečnostem dochází v dalších
letech k značnému zhoršení předpokladů pro kryti potřeb národního
hospodářství palivy a energií. Dosažitelný a reálný rozsah palivo
energetických zdrojů se tak stává jedním z rozhodujících limi-
tujících článku dalšího rozvoje naší ekonomiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP