- 17 -

ČÁST PÁTÁ
Poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zařízení

29. Poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zařízení
/poplašné pistole a revolvery, jateční, nastřelovací, prostřelo-
vací, spojovací zařízení apod. / - pokud v nich nelze použít stře-
liva a pokud nemají výšlehový otvor v ose hlavně - mohou nakupo-
vat pouze osoby starší 18 let a organizace.

Poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zaří-
zení, v nichž lze použít střeliva nebo které mají výšlehový otvor
v ose hlavně /dále jen "expanzní přístroje a zařízení"/, mohou
organizace i občané nakupovat nebo jiným způsobem nabývat do
vlastnictví, držet a nosit za podmínek stanovených v zásadách
č. 6 až č. 9 a v zásadách č. 11 až č. 13.

Ustanoveními této části nejsou dotčeny předpisy o použí-
vání expanzních přístrojů a zařízení v národním hospodářství,
jakož i předpisy o státním zkušebnictví.

Dynamický rozvoj národního hospodářství vyžaduje
ve stále větší míře v různých oblastech společen-
ského života používání přístrojů a zařízení zalo-
žených na obdobných nebo stejných principech jako
palné zbraně. Jde zejména o oblasti stavebnictví,
spojů, potravinářského průmyslu, zemědělství,
energetiky apod. Nakupovat tyto přístroje a zaří-
zení mohou pouze osoby starší 18 let a socialis-
tické organizace.

Používají-li těchto přístrojů a zařízení osoby ve
věku od 15 do 18 let, mohou tak činit pouze za
přímého dozoru osob starších 18 let.

Používání expanzních přístrojů a zařízení v ná-
rodním hospodářství upravují zvláštní předpisy
/výnos Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého
bánského úřadu č. 17/1975 a výnos Slovenského
úřadu bezpečnosti práce a Slovenského báňského
úřadu č. 11/1975/.

Pokud v takových přístrojích a zařízeních je možno

použít též střeliva /např. malorážkové náboje v

omračovacím přístroji/ nebo mají výšlehový otvor

v ose hlavně, což zvyšuje jejich nebezpečnost,

lze je držet a nosit jako kulové zbraně jen na základě

zbrojního průkazu.


- 18 -

Režim zakotvený v této zásadě se rovněž nedotkne
předpisů o státním zkušebnictví /§ 2 odst. 2
písm. c/ vyhlášky Úřadu pro normalizaci a měření
č. 33/1968 Sb., o ověřování zbraní a schvalování
střeliva pro civilní potřebu/.

30. Na vývoj, výrobu, opravy, úpravy, přepravu, dovoz, vý-
voz, průvoz a znehodnocování expanzních přístrojů a zařízení
se použijí přiměřeně ustanovení zásad vztahující se na vývoj,
výrobu, opravy, úpravy, přepravu, vývoz, dovoz, průvoz a zne-
hodnocování kulových zbraní.

Obdobně jako u kulových zbraní se předpokládá,
že vývoj, výroba, opravy, úpravy a znehodnoco-
vání expanzních přístrojů a zařízení mohou být
prováděny pouze v určených organizacích. Dovoz,
vývoz a průvoz těchto přístrojů a zařízení se
bude uskutečňovat jen po vystavení zbrojního
průvodního listu.

ČÁST ŠESTÁ
Nedovolené zbraně

31. Nedovolenými zbraněmi, jejichž držení a nošení je zaká-
záno, jsou:

a/ zbraně zákeřné, tj. zbraně upravené tak, že lze rozložením
nebo jiným způsobem snadno utajit jejich vzhled, nebo zbraně,
u kterých byly původní charakter či podoba bez povolení změ-
něny tak, aby se jejich použitím mohly způsobit těžší ná-
sledky,

b/ kulové, lovecké brokové a mechanické zbraně konstruované
nebo upravené k vystřelování chemických, dráždivých nebo
toxických látek a pyrotechnických složí, zbraně s tlumiči
nebo se zařízením na osvětlování cíle, ruční zbraně zalo-
žené na principu elektroindukce,

c/ střelná nástrahová a výbušná zařízení.


- 19 -

Výjimky ze zákazu držení a nošení nedovolených zbraní
uvedených pod písm. b/ a c/ může z důvodu veřejného zájmu
povolit socialistickým organizacím popřípadě orgánům státní
správy okresní správa Sboru národní bezpečnosti.

Obdobně jako v dosavadní úpravě obsahuje návrh
zásadu o nedovolených zbraních. Jde o takové
zbraně, jejichž držení a nošení je zakázáno pro
jejich mimořádný charakter resp. pro těžší ná-
sledky jejich použití. Rozsah nedovolených zbraní
vychází z dosavadní úpravy a je rozšířen a upřes-
něn v návaznosti na rozvoj vědy a techniky v době
od vydání dosud platného zákona.

Zcela výjimečně se umožňuje držení a nošení ně-
kterých z těchto zbraní socialistickým organiza-
cím, popřípadě orgánům státní správy, a to tehdy,
jestliže to vyžaduje veřejný zájem /asanace - od-
chyt toulavých psů, speciální kominické práce
apod. /. Povolení v těchto mimořádných případech
uděluje příslušná okresní správa Sboru národní
bezpečnosti.

ČÁST SEDMÁ
Podstatné součásti zbraní

32. Organizace, které vyvíjejí, vyrábějí, opravují,
upravují, nakupují nebo prodávají kulové a lovecké brokové
zbraně, jakož i expanzní přístroje a zařízení mohou bez
povolení mít všechny součásti těchto zbraní, přístrojů a
zařízení, které potřebují k provozování své činnosti.

Organizace, které byly určeny k výrobě, prodeji
a opravám /včetně úprav/ kulových zbraní, lovec-
kých brokových zbraní a expanzních přístrojů a
zařízení /zásady č. 5, č. 17 a č. 30/, mohou
k provozování své činnosti mít ve vlastnictví
či správě i součásti těchto zbraní a zařízení
bez zvláštního povolení. Přitom pochopitelně
odpovídají za to, že jich nebude zneužito.


- 20 -

33. Osoby a organizace mohou nabývat nebo převádět
vlastnictví k podstatným součástem kulových zbraní a
expanzních přístrojů a zařízení /hlavně a závěrová zařízení/
pouze na základě povolení uděleného okresní správou Sboru
národní bezpečnosti. Podstatné součásti loveckých brokových
zbraní lze nabývat /prodávat/ po předložení platného lovec-
kého lístku. Ostatní součásti lze nabývat /prodávat/ po
předložení zbrojního průkazu, popřípadě platného loveckého
lístku.

Nabytí nebo převod vlastnictví podstatných sou-
částí kulových zbraní je možný jen na základě
zvláštního povolení uděleného okresní správou
Sboru národní bezpečnosti.

Nabytí /prodej/ podstatných součástí loveckých
brokových zbraní se uskuteční stejně jako nákup
těchto zbraní, tj. po předložení platného lo-
veckého lístku resp. povolení, jde-li o cizince
/zásada č. 20/.

Nabytí /prodej/ ostatních součástí kulových
zbraní, loveckých brokových zbraní, popřípadě
expanzních přístrojů a zařízení není vázán na
zvláštní povolení a příslušné obchodní organizace
je zájemci prodají po předložení zbrojního prů-
kazu nebo platného loveckého lístku, popřípadě
hromadného zbrojního průkazu nebo hromadného
povolení.

ČÁST OSMÁ
Zbraně v kulturních zařízeních a organizacích

34. V kulturních zařízeních a organizacích lze vysta-
vovat kulové, lovecké brokové nebo vojenské zbraně, jsou-li
znehodnoceny, a historické palné zbraně.

V těchto zařízeních a organizacích mohou být drženy
zbraně upravené pro střelbu cvičnými náboji, a to na základě
povolení uděleného okresní správou Sboru národní bezpečnosti.
Za řádnou evidenci a úschovu těchto zbraní odpovídá příslušné
zařízení nebo organizace.


- 21 -

Ustanovením této zásady nejsou dotčeny předpisy o mu-
zeích a galeriích.

Kulové, lovecké brokové a vojenské zbraně jsou
velmi často součástí různých expozic, používají
se při výrobě filmů, při divadelních představe-
ních, vystavují se v síních bojových tradic,
v muzeích apod. K těmto účelům se zásadně užívá
zbraní řádně znehodnocených. Pokud je však třeba
při divadelních představeních, při výrobě filmů
apod. za účelem vyvolání zvukových nebo světel-
ných efektů použít zbraní schopných střelby,
musí tyto být upraveny tak, aby nedošlo k ohro-
žení zdraví osob. Za tím účelem uděluje k prove-
dení úpravy příslušný útvar Sboru národní bezpeč-
nosti provozovatelům zvláštní povolení.

35. Vystavování zbraní schopných střelby je možné pouze
na základě povolení uděleného okresní správou Sboru národní
bezpečnosti. Vystavovatel je přitom povinen tyto zbraně
řádně evidovat a zabezpečit proti odcizení nebo zneužití.

Zájmy státu vyžadují, aby některé zbraně byly
vystavovány ve stavu schopném střelby /mezinárodní
veletrhy apod. /. To je možné pouze na základě
povolení orgánu státní správy. Za řádnou evidenci
a zabezpečení vystavovaných zbraní proti zneužití
v těchto případech odpovídá vystavovatel.

36. Ustanovení zásad č. 34 a č. 35 se nevztahují na obor
působnosti federálního ministerstva národní obrany, federál-
ního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra České socia-
listické republiky a ministerstva vnitra Slovenské socia-
listické republiky.

Společenské poslání ozbrojených sil Československé
socialistické republiky a Sboru národní bezpeč-
nosti umožňuje, aby vystavování zbraní v oboru
působnosti federálního ministerstva národní obrany,
federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnit-
ra České socialistické republiky a ministerstva
vnitra Slovenské socialistické republiky nebylo
vázáno na zvláštní povolení orgánů státní správy,
ale bylo upraveno interními předpisy těchto re-
sortů.


- 22 -

ČÁST DEVÁTÁ
Střelivo

37. Střelivem jsou náboje do kulových, loveckých bro-
kových a vojenských zbraní, jakož i do historických palných
zbraní, které lze držet a nosit na základě povolení orgánů
státní správy, v nichž je střela uváděna v pohyb okamžitým
uvolněním chemické energie střelného prachu, nárazové sloze
nebo jiné výmetné náplně anebo tlakem vzduchu anebo jiných
plynů, jakož i součásti těchto nábojů v nadměrném množství.

Poněvadž střelivo je nezbytnou podmínkou pro po-
užívání zbraní, je nutno upravit jeho povolovací
řízení a evidenční povinnost obdobně jako u zbra-
ní. Nově vymezený pojem střeliva úzce navazuje
na jednotlivé druhy zbraní, v nichž je střeliva
užíváno.

Přitom se za součásti nábojů považují podle ČSN
39 5002 "Civilní zbraně a střelivo - názvosloví"
nábojnice, zápalky, prachové náplně /nebo jen
nárazové slože/ a střely.

38. Na vývoj, výrobu, nákup a prodej, přepravu, dovoz,
vývoz, průvoz a znehodnocování střeliva - pokud není dále
stanoveno jinak - platí obdobně ustanovení zásad vztahující se
na vývoj, výrobu, prodej, přepravu, dovoz, vývoz, průvoz a
znehodnocování kulových zbraní.

Vyrábět lovecké brokové náboje mohou též osoby, které
jsou držiteli platného loveckého lístku.

Organizace, kterým byl udělen souhlas k vývoji, výrobě
a opravám kulových, loveckých brokových a vojenských zbraní,
mohou k tomu účelu mít střelivo bez povolení orgánu státní
správy.

Organizace, které mohou mít střelivo bez povolení,
jsou povinny vést jeho přesnou evidenci.

Ustanovení této zásady se přiměřeně vztahují i na vý-
voj, výrobu, nákup a prodej, znehodnocování a přepravu střeliva
do vojenských zbraní používaných mimo ozbrojené síly českoslo-
venské socialistické republiky a Sbor národní bezpečnosti.

Ustanovením této zásady nejsou dotčeny předpisy o stát-
ním zkušebnictví.


- 23 -

Obdobně jako u kulových, loveckých brokových a
vojenských zbraní se upravuje vývoj, výroba, ná-
kup a prodej, přeprava, dovoz, vývoz, průvoz a
znehodnocování i u střeliva. Některé z těchto
činností mohou provádět pouze organizace k tomu
určené. Za tím účelem mohou mít střelivo bez povo-
lení orgánů státní správy, musí však vést přesný
přehled o stavu jeho zásob a o jeho spotřebě.

Dovoz, vývoz a průvoz střeliva je vázán na vysta-
vení zbrojního průvodního listu útvarem Sboru ná-
rodní bezpečnosti nebo čs. zastupitelským úřadem
anebo orgány pasové kontroly.

Z ekonomických důvodů se povoluje tzv. domácí
výroba loveckých brokových nábojů, a to ze sou-
částí prodávaných v socialistických obchodních
organizacích.

39. Držet a nosit střelivo může - pokud není dále stanoveno
jinak - jen ten, komu bylo uděleno povolení k držení a nošení
kulové, lovecké brokové nebo vojenské zbraně anebo povolení

k držení a nošení expanzního přístroje a zařízení, a to v množ-
ství, druhu a ráži odpovídajícím skutečné potřebě držitelů uve-
dených zbraní, přístrojů a zařízení.

Převádět střelivo na osoby, které nemají platné povolení
k držení a nošení uvedených zbraní nebo přístrojů a zařízení,
není dovoleno.

Držet a nosit střelivo může stejně jako u zbraní
jen ten, komu bylo uděleno povolení k držení a
nošení zbraně. Aby bylo zamezeno event. zneužití
či zbytečnému hromadění střeliva, mohou ho orga-
nizace a občané mít jen takové množství, které
odpovídá skutečné potřebě držitele, druhu a ráži
zbraně.

Střelivo mohou mít jen osoby mající povolení
k držení a nošení zbraní a které jsou náležitě
obeznámeny s jejich používáním. Z toho důvodu
se nepovoluje převádět střelivo na osoby, které
uvedené povolení nemají, neboť by při neodborném
zacházení se střelivem mohly ohrozit život a
zdraví své i jiných osob.

40. Nákup a prodej střeliva osobám nebo organizacím lze
uskutečnit pouze po předložení zbrojního průkazu nebo platného
loveckého lístku nebo hromadného zbrojního průkazu nebo hro-
madného povolení anebo povolení uděleného okresní správou
Sboru národní bezpečnosti.


- 24 -

Nákup a prodej střeliva se tak jako dosud
neumožňuje bez omezení, nýbrž je vázán na
předložení /hromadného/ zbrojního průkazu,
loveckého lístku, hromadného povolení anebo
na zvláštní povolení.

41. Nábojky do poplašných, startovacích a jiných expanzních
přístrojů a zařízení se mohou prodávat pouze osobám starším

18 let.

Se zřetelem k tomu, že i nábojky do poplašných,
startovacích a jiných expanzních přístrojů a za-
řízení mohou při neodborném zacházení způsobit
poměrně značnou újmu na zdraví, lze je prodávat
pouze osobám starším 18 let, u nichž se předpo-
kládá potřebná míra opatrnosti. Pokud jde o náboj
/opatřený střelou/, kterého je možno použít do
kulových zbraní /např. malorážka/, může se usku-
tečnit jeho nákup /prodej/ za stejných podmínek
jako u střeliva určeného do těchto zbraní.

42. Nedovoleným střelivem, jehož držení, nošení a používání
je zakázáno, jsou:

a/ střely dodatečně upravené tak, že jimi může být způsobeno
těžší poranění,

b/ náboje s třaskavou, biologickou, chemickou, výbušnou nebo
zápalnou střelou.

Toto ustanovení se nevztahuje na lovecké kulové náboje
takto upravené při jejich výrobě.

Výjimky ze zákazu držení, nošení a používání nedovolené-
ho střeliva uvedeného pod písm. b/ může z důvodu veřejného zájmu
povolit socialistickým organizacím, popřípadě orgánům státní
správy okresní správa Sboru národní bezpečnosti.

Náboje, jejichž střely obsahují třaskavé, biolo-
gické, chemické, výbušné nebo zápalné sloze anebo
jsou upraveny tak, že jimi lze způsobit těžší
poranění, je zakázáno používat v nedovolených
i v ostatních střelných zbraních. Jde např. o tzv.
střely dum-dum, tříštivé nebo trhavé střely apod.

Výjimečně se umožňuje použití nábojů s těmito
střelami socialistickým organizacím, popřípadě
orgánům státní správy pro plnění jejich úkolů
/např. v zoologických zahradách, při zapalování
tzv. věčných ohňů v podnicích chemického průmyslu
apod. /.


- 25 -

ČÁST DESÁTÁ
Sběratelství a znehodnocování zbraní a střeliva

43. Pro sběratelské účely může osoba držet historické
palné zbraně, znehodnocené kulové, vojenské a lovecké brokové
zbraně.

Nošení znehodnocených kulových, vojenských a loveckých
brokových zbraní, jakož i znehodnocených historických palných
zbraní, uvedených v druhém odstavci zásady č. 28, není dovo-
leno.

Dlouholetá tradice sběratelství zbraní vyžaduje,
aby i v tomto zákoně byla tato zájmová činnost
alespoň rámcově upravena. Sbírat lze historické
palné zbraně, znehodnocené kulové, vojenské a
lovecké brokové zbraně.

44. O znehodnocení kulové, lovecké brokové a vojenské
zbraně, jakož i historické palné zbraně, k jejímuž držení a
nošení je třeba zbrojního průkazu, musí být organizací, která
znehodnocení provedla, vystaven doklad, který musí držitel
zbraně na požádání vždy předložit.

Má-li být znehodnocena zbraň, která je kulturní památ-
kou nebo která se nachází ve sbírkách muzea anebo památníku,
lze tak učinit pouze v dohodě s orgány státní památkové péče.

Aby bylo bezpečně prokázáno, že zbraň není schop-
ná střelby, musí být držiteli zbraně vystaven
doklad o jejím odborně provedeném znehodnocení.
Tento doklad vystaví organizace, která znehodno-
cení provedla /zásady č. 5 a č. 26/. Má-li však
být znehodnocena zbraň, která je kulturní pa-
mátkou, je třeba též respektovat příslušné zvlášt-
ní předpisy /zákon č. 22/1958 Sb., o kulturních
památkách/.

45. Sběratelství střeliva občany - s výjimkou brokových
nábojů - není dovoleno.

Aby nebylo hromaděno větší množství střeliva,
kterého by mohlo být zneužito, nedovoluje se
jeho sběratelství. Výjimky z tohoto zákazu
tvoří brokové náboje, jejichž shromažďování
pro sběratelské účely je s ohledem na jejich
menší účinnost povoleno.


- 26 -

ČÁST JEDENÁCTÍ
Střelnice

46. Ke zřízení, provozování nebo zrušení střelnice,
kde má být používáno zbraní, k jejichž držení a nošení je
třeba povolení podle tohoto zákona, dává souhlas okresní
správa Sboru národní bezpečnosti, v jejímž obvodu má být
nebo je střelnice zřízena.

Nedotčeny zůstávají předpisy o územním plánování
a stavebním řádu.

Používání kulových, loveckých brokových a vojen-
ských zbraní k cvičným účelům vyžaduje, aby byla
v maximální míře zajištěna bezpečnost osob a
ochrana majetku. Za tím účelem je zřízení, pro-
vozování a zrušení střelnice vázáno na souhlas
místně příslušného útvaru Sboru národní bezpeč-
nosti.

Jde přitom o střelnice, na nichž má být nebo se
používá zbraní, k jejichž držení a nošení je
třeba povolení udělených podle tohoto zákona.

Udělení souhlasu okresní správy Sboru národní
bezpečnosti ke zřízení nebo zrušení střelnice
nezbavuje stavebníka střelnice povinnosti res-
pektovat stavební předpisy /§ 125 zákona č. 50/
1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
/stavební zákon/ /.

ČÁST DVANÁCTÁ
Dozor nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu

47. Dozor nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu
vykonává Sbor národní bezpečnosti.

U příslušníků ozbrojených sil československé socia-
listické republiky v činné službě a u příslušníků Sboru ná-
rodní bezpečnosti vykonávají tento dozor orgány určené federál-
ním ministerstvem národní obrany a federálním ministerstvem
vnitra.


- 27 -

Dozor nad dodržováním předpisů o loveckých brokových
zbraních a střelivu vykonávají též orgány příslušné podle
zvláštních předpisů k vydání loveckého lístku.

Obecný dozor nad dodržováním předpisů o zbraních
a střelivu se svěřuje orgánům Sboru národní bez-
pečnosti. Týká se všech druhů zbraní, jejichž
povolovací řízení a evidenční povinnost jsou
tímto zákonem upravovány.

Vedle toho se speciální dozor nad dodržováním
předpisů o jednotlivých druzích zbraní svěřuje
i jiným orgánům /u loveckých brokových zbraní
orgánům příslušným k vydání loveckého lístku,
zvláštním orgánům určeným federálním minister-
stvem národní obrany nebo federálním minister-
stvem vnitra, jde-li o zbraně příslušníků
ozbrojených sil v činné službě nebo příslušníků
Sboru národní bezpečnosti/.

48. Orgány dozoru uvedené v předchozí zásadě jsou opráv-
něny provádět kontrolu zbraní a střeliva a dokladů k nim, kon-
trolu evidencí zbraní a střeliva, jakož i jejich zabezpečení
proti zneužití.

Za tím účelem jsou oprávněny požadovat předložení
zbraně a střeliva i příslušných dokladů.

Zjistí-li orgány dozoru, že někdo má zbraň, popřípadě
střelivo bez příslušného oprávnění, takovou zbraň nebo střelivo
odeberou a zajistí do rozhodnutí příslušných orgánů.

Orgány Sboru národní bezpečnosti jsou oprávněny, zjis-
tí-li, že provozováním střelnice je porušován veřejný pořádek,
ohrožena bezpečnost a zdraví osob nebo majetku, nařídit zasta-
vení provozu, popřípadě navrhnout zrušení střelnice.

Oprávněním orgánů dozoru je zejména provádění fy-
zických kontrol zbraní, střeliva a dokladů, je-
jich vzájemné porovnávání, provádění kontroly
způsobu a úplnosti vedených evidencí a kontroly
zabezpečení, úschovy a uložení zbraní a střeliva.

K provádění této činnosti mohou orgány dozoru
žádat na držiteli zbraně a střeliva jejich před-
ložení, jakož i předložení příslušných dokladů.
Jestliže orgány dozoru zjistí, že někdo drží
zbraň, popřípadě střelivo bez příslušného povo-
lení, jsou oprávněny mu ji odebrat, provést.


- 28 -

potřebná opatření k projednání přestupku /§ 17
odst. 1 písm. d/ zákona č. 60/1961 Sb., o úko-
lech národních výboru při zajištování socia-
listického pořádku/, popřípadě přečinu /§ 6
písm. b/ zákona č. 150/1969 Sb., o přečinech/
nebo trestného činu /§ 185 tr. zákona/.

Zjistí-li orgány Sboru národní bezpečnosti při
výkonu dozoru nad dodržováním předpisů o střel-
nicích, že provoz na střelnicích neodpovídá
stanoveným bezpečnostním hlediskům, nařídí za-
stavení provozu na střelnici anebo, budou-li zá-
vady podstatného a trvalého rázu, předloží návrh
na zrušení střelnice.

ČÁST TŘINÁCTÁ
Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

49. Nález kulové, lovecké brokové a vojenské zbraně
nebo expanzního přístroje a zařízení, historické zbraně,
nedovolené zbraně, popřípadě střeliva do nich je každý
povinen neprodleně oznámit, a nehrozí-li nebezpečí úrazu,
odevzdat je nejbližšímu útvaru Sboru národní bezpečnosti.

Toto oznámení nahrazuje hlášení nálezu podle občan-
ského zákoníku.

Při nálezu zbraně nebo střeliva, jejichž použití
je pro okolí nebezpečné, je každý povinen nález
oznámit nejbližšímu útvaru Sboru národní bezpeč-
nosti. Pokud jemu nebo někomu jinému nehrozí ne-
bezpečí úrazu, je povinen nalezenou zbraň, popří-
padě střelivo neprodleně odevzdat uvedenému útvaru.

Oznámení nálezu zbraně nebo střeliva podle této
zásady nahrazuje oznámení nálezu věci místnímu
národnímu výboru podle ustanovení § 453 odst. 1
občanského zákoníku.

50. Osoby, popřípadě organizace, jejichž povolení k držení
a nošení kulových, loveckých brokových a vojenských zbraní a
expanzních přístrojů a zařízení, popřípadě střeliva pozbylo
platnosti, jsou povinny odevzdat do pěti dnů do úschovy tyto


- 29 -

zbraně, přístroje a zařízení, popřípadě střelivo okresní
správě Sboru národní bezpečnosti nebo na místo touto sprá-
vou určené.

Tyto osoby nebo organizace mohou uvedené zbraně, popří-
padě střelivo převést na osobu nebo organizaci oprávněnou
k jejich držení a nošení nebo nabídnout k výkupu socialistické
obchodní organizaci nebo dát znehodnotit. Neučiní-li tak do
dvou měsíců po skončení platnosti povolení, zbraň se prodá
nebo na jejich náklad znehodnotí nebo zničí, čistý výtěžek
za prodanou zbraň se předá jejímu původnímu držiteli.

Za zbraně určené ke zničení a za odevzdané střelivo se
náhrada neposkytuje.

Jestliže povolení k držení a nošení kulové, lo-
vecké brokové a vojenské zbraně a expanzního
přístroje a zařízení z jakýchkoliv důvodů po-
zbyde platnosti /ztráta průkazní moci, uplynutí
doby na kterou bylo uděleno, odnětí povolení/,
jsou jeho dosavadní držitelé povinni odevzdat
zbraň příslušnému útvaru Sboru národní bezpečnos-
ti do úschovy, popřípadě je mohou nabídnout ve
stanovené lhůtě /pěti dnů/ osobě oprávněné k je-
jich držení a nošení nebo socialistické obchodní
organizaci k výkupu. Neučiní-li tak, zbraň se
prodá nebo na účet těchto osob znehodnotí nebo
zničí. Obdobně se postupuje u střeliva.

51. Při úmrtí oprávněného držitele kulové, lovecké brokové
a vojenské zbraně a expanzního přístroje a zařízení je povinen
ten, kdo se zemřelým žil ve společné domácnosti, nebo ten,
kdo obstarával pohřeb zemřelého, odevzdat do deseti dnů tyto
zbraně, přístroje a zařízení včetně střeliva do úschovy nej-
bližšímu útvaru Sboru národní bezpečnosti. Po vypořádání
dědictví je jejich nový vlastník povinen do pěti dnů požádat
o povolení k jejich držení a nošení. Jinak se postupuje podle
zásady č. 50.

Při úmrtí držitele kulové, lovecké brokové a vo-
jenské zbraně nebo expanzního přístroje a zaří-
zení automaticky pozbývá platnosti povolení k dr-
žení a nošení zbraně. Je proto stanovena povinnost
takové zbraně odevzdat nejbližšímu útvaru Sboru
národní bezpečnosti do úschovy. Tuto povinnost
bude mít ten, kdo se zemřelým žil ve společné do-
mácnosti, nebo ten, kdo obstarával pohřeb zemřelého.
Nový vlastník zbraně je pak povinen do pěti dnů po
vypořádání dědictví požádat o udělení povolení k dr-
žení a nošení zděděné zbraně. Pokud o udělení takového


- 30 -

povolení nepožádá nebo mu není uděleno, bude
se postupovat podle ustanovení zásady č. 50.

52. Z kulové, lovecké brokové a vojenské zbraně může
střílet osoba mladší 18 let jen v rámci organizované stře-
lecké /branné/ výchovy, a to pod přímým dozorem vyškoleného
instruktora jen na schválené střelnici.

Střílet z historických palných zbraní lze jen na
schválených střelnicích, a to po tlakové zkoušce pevnosti
provedené podle předpisů o státním zkušebnictví.

- Mimo schválené střelnice lze střílet z historických
palných zbraní jen na základě povolení okresní správy Sboru
národní bezpečnosti.

Střílet z historických palných zbraní, které jsou
sbírkovými předměty v muzeích, popřípadě v galeriích, není
dovoleno.

Osoby mladší 18 let mohou používat kulové, lovec-
ké brokové a vojenské zbraně jen pod přímým do-
zorem vyškoleného instruktora, a to jen na schvá-
lené střelnici.

Nově se rovněž umožňuje střílet z historických
palných zbraní. Před provozováním této střelby
musí však být každá historická palná zbraň po-
drobena tlakové zkoušce pevnosti materiálu, aby
při střelbě z ní nedošlo k ohrožení osob. Provo-
zovat střelbu z historických palných zbraní je
možno rovněž jen na schválených střelnicích.

Mimo schválené střelnice je možno střílet z his-
torické palné zbraně např. při výrobě historic-
kých filmů. V těchto případech však nepůjde o
tzv. ostrou střelbu z historických palných zbraní.

V souladu s platnými předpisy o galeriích a muzeích
nelze střílet z historických palných zbraní vysta-
vených v muzeích a galeriích jako sbírkové před-
měty.

53. V době mimořádného ohrožení klidu a veřejného pořádku
nebo v době branné pohotovosti státu může federální ministerstvo
vnitra k zachování nebo obnovení veřejného pořádku nebo zajiš-
tění obranyschopnosti země nařídit odevzdání všech nebo urči-
tého druhu zbraní a střeliva do úschovy útvarů Sboru národní
bezpečnosti.


- 31 -

Nepřihlásí-li se o takto odevzdanou zbraň a střelivo
ani po výzvě útvaru Sboru národní bezpečnosti její držitel
nebo jeho právní nástupce do jednoho roku po zrušení těchto
opatření, stane se zbraň a střelivo majetkem státu.

Zájem společnosti na zachování klidu a veřejného
pořádku v době míru i zájem účinného provádění
opatření na úseku obranyschopnosti země za branné
pohotovosti státu vyžaduje, aby bylo vyloučeno
jakékoliv zneužití některých druhů zbraní v těch-
to obdobích. Proto se federální ministerstvo vnit-
ra zmocňuje nařídit odevzdání některých druhů
nebo všech zbraní legálně držených soukromými
osobami, popřípadě i organizacemi. Toto omezení
pochopitelně pozbývá platnosti zrušením uvedených
opatření.

Pokud by se oprávněný držitel takové zbraně nebo
jeho právní nástupce ani po výzvě útvaru Sboru
národní bezpečnosti do jednoho roku po zrušení
těchto opatření o zbraň nepřihlásil, stane se
tato majetkem státu.

54. K provedení tohoto zákona vydá federální ministerstvo
vnitra obecně závazný právní předpis, v němž podrobněji upraví:

a/ udělování povolení k držení a nošení kulových a vojenských
zbraní a střeliva /zásady č. 6, č. 7, č. 8, č. 9, č. 25 a
č. 39/,

b/ udělování povolení k dovozu, vývozu a průvozu kulových
a loveckých brokových zbraní /zásady č. 12 a č. 21/,

c/ upravování a znehodnocování kulových, loveckých brokových
a vojenských zbraní /zásady č. 5, č. 17 a č. 26/,

d/ způsob vedení evidencí zbraní, střeliva a jejich uskladnění
a zabezpečení /zásady č. 2, č. 9, č. 13, č. 19, č. 25
a č. 34/,

e/ zacházení se zbraněmi v kulturních zařízeních a organizacích
/zásady č. 34 a č. 35/,

f/ výkon dozoru nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu
/zásady č. 47 a č. 48/,

g/ postup při úmrtí oprávněného držitele zbraně /zásada č. 51/,

h/ podmínky, za nichž lze střílet z přesných napodobenin histo-
rických palných zbraní.


- 32 -

Předpokládá se, že k provedení tohoto zákona bude
vydána jedna prováděcí vyhláška. Vydá ji federál-
ní ministerstvo vnitra a upraví v ní podrobnosti

o problematice zbraní a střeliva.

55. Povolení k držení a nošení kulových a vojenských
zbraní a střeliva vydaná před účinností tohoto zákona platí po
dobu v nich uvedenou.

Držitelé kulových zbraní, kteří je mají zapsány v lo-
veckém lístku, jsou povinni nejpozději do dvou let po nabytí
účinnosti tohoto zákona požádat o udělení zbrojního průkazu.

Žádosti o udělení zbrojního průkazu podané před účin-
ností tohoto zákona se posuzují podle ustanovení tohoto zákona,
a to ode dne jeho účinnosti.

Organizace, které drží kulové a lovecké brokové zbraně,
expanzní přístroje a zařízení, popřípadě vojenské zbraně, jsou
povinny požádat o udělení nového povolení podle tohoto zákona
do jednoho roku od nabytí jeho účinnosti.

Organizace, kterým byl podle dosavadních předpisů
udělen souhlas k vývoji, výrobě, zkoušení, přepravě, znehodnoco-
vání, opravám, úpravám, dovozu, vývozu, průvozu a nákupu a pro-
deji kulových, loveckých brokových a vojenských zbraní a stře-
liva, jsou povinny do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zá-
kona požádat nadřízený ústřední orgán o udělení nového souhlasu
k této činnosti.

Pokud někdo ke dni účinnosti tohoto zákona drží a nosí
kulovou, loveckou brokovou, vojenskou nebo historickou palnou
zbraň nebo střelivo anebo expanzní přístroje a zařízení, k je-
jichž držení a nošení nebylo dosud třeba povolení, je povinen
o udělení příslušného povolení požádat nejpozději do tří měsíců
od účinnosti tohoto zákona; jinak se postupuje podle ustanovení
zásady č. 48.

K zabezpečení hladkého přechodu na novou právní
úpravu je nutno umožnit orgánům státní správy

i občanům provést opatření, která dovolí držet
a nosit zbraň a střelivo v souladu s novými
právními předpisy.


- 33 -

56. Zrušuje se zákon Č. 162/1949 Sb., o zbraních a střeli-
vu, nařízení ministra vnitra č. 290/1949 Sb., kterým se stano-
ví počátek účinnosti zákona o zbraních a střelivu, vyhláška
ministerstev zemědělství a, vnitra č. 7/1955 Ú. l. /Ú. v. /, o lo-
veckých zbraních, a vyhláška ministerstva vnitra č. 124/1961 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu, ve znění vyhlášky č. 96/1970 Sb.

57. Tento zákon nabývá účinnosti dnem .....................

Předpokládá se, že zákon nabyde účinnosti 6 mě-
síců po jeho přijetí Federálním shromážděním.


- 34 -

Politický a ekonomický rozbor
k zásadám zákona o zbraních a střelivu

Zájmy bezpečnosti státu a veřejného pořádku si vyžá-
daly stanovit obecně závazná pravidla pro vývoj, výrobu,
držení, nošení, prodej, nákup, půjčování, dovoz a vývoz
palných zbraní a střeliva.

Dosavadní zákonná úprava spočívá na zásadě, že nikdo
nemůže držet a nosit zbraně bez povolení příslušného orgá-
nu státní správy. Tyto orgány vedou zároveň evidenci osob,
jimž bylo povoleno držet a nosit zbraň. Posláním těchto
orgánů je usměrňovat počet držitelů zbraní v souladu se
zájmy a potřebami společnosti.

Oprávněnost regulování počtu držitelů zbraní a jejich
evidence ve stále širší míře potvrzují zkušenosti ze zemí,
kde výroba, prodej, držení a nošení zbraní je jen částečně
anebo vůbec není regulováno. V těchto zemích se volná výroba,
prodej a nošení zbraní stále více stává činitelem, který do
značné míry ovlivňuje růst kriminality a narušuje veřejný
pořádek.

V současné době je v Československé socialistické re-
publice problematika výroby, prodeje, držení a nošení zbra-
ní upravena zákonem č. 162/1949 Sb., o zbraních a střelivu,
nařízením ministra vnitra č. 290/1949 Sb., kterým se stano-
ví počátek účinnosti zákona o zbraních a střelivu, vyhláškou
ministerstev zemědělství a vnitra č. 7/1955 Ú. l. /Ú. v. /, o lo-
veckých zbraních, a vyhláškou ministerstva vnitra č. 124/1961
Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění vyhlášky č.
96/1970 Sb. Tyto právní předpisy nahradily řadu před tím plat-
ných a roztříštěných předpisů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP