FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1981

IV. volební období

9

ZÁSADY

zákona o zbraních & střelivu

(schválené vládou Československé socialistické republiky

dne 16. června 1981)



Z Á S A D Y
zákona o zbraních a střelivu

ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení

1. Účelem zákona je stanovit podmínky pro držení, nošení
a zacházení se zbraněmi a střelivem, pro jejich nákup a jiný
způsob nabytí vlastnictví tak, aby jich nemohlo být zneužito
proti socialistickému společenskému a státnímu zřízení, proti
životu a zdraví občanů, jakož i proti majetku a veřejnému po-
řádku.

Účelem zákona je rovněž stanovit, které organizace jsou
oprávněny zbraně a střelivo vyvíjet, vyrábět, opravovat, upra-
vovat, znehodnocovat, dovážet, provážet, vyvážet nebo je naku-
povat a prodávat.

Účelem tohoto zákona je úprava povolovacího řízení
a evidenční povinnosti na úseku zbraní a střeliva.
Rozsah právních skutečností, na které se bude povo-
lovací řízení vztahovat, je v zásadě přesně stano-
ven. Přitom je třeba uvést, že pojem "zacházení se
zbraní" uvedený v zásadě se liší od pojmu "použití
zbraně" a znamená pouze manipulaci se zbraní při
její údržbě, úschovu a jiné způsoby zajištění zbra-
ně před ztrátou, nahodilým výstřelem nebo zneužitím
apod.

Nový zákon neupraví stejně jako dosavadní zákonná
úprava způsob používání zbraní a střeliva. Použít
zbraně a střeliva lze jen v souladu s příslušnými
obecně závaznými právními předpisy, popřípadě při
výkonu práva z těchto předpisů vyplývajícího /trest-
ní zákon, zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bez-
pečnosti, zákon. č. 23/1962 Sb., o myslivosti, aj. /.


- 2 -

V návaznosti na celkové pojetí neobsahuje návrh
zásad zákona ani sankce za porušení povinností
v něm obsažených. Vychází ze zásady, že tyto
sankce budou ukládány podle obecných předpisů
/zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů
při zajištování socialistického pořádku, trestní
zákon aj. /.

2. Povolovacímu řízení a evidenční povinnosti v rozsahu
a s výjimkami stanovenými tímto zákonem podléhají:

a/ civilní zbraně
aa/ kulové zbraně,
bb/ lovecké brokové zbraně,

b/ vojenské zbraně,

c/ historické palné zbraně,

d/ poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zařízení,

e/ podstatné součásti zbraní uvedených pod písm. a/ až d/,

jichž je nezbytně třeba k jejich použití,
f/ střelivo a jeho jednotlivé součásti potřebné k výrobě,

popřípadě sestavení nábojů do zbraní uvedených pod písm. a/

až d/.

Orgány státní správy příslušné podle tohoto zákona k udělo-
vání povolení k držení a nošení zbraní a orgány příslušné podle
zvláštních předpisů k vydávání loveckých lístků, jsou povinny
vést evidenci zbraní v rozsahu a s výjimkami stanovenými tímto
zákonem.

Tato zásada stanoví základní rozdělení druhů zbraní,
jejich součástí a střeliva, podléhajících povolova-
címu řízení a evidenční povinnosti. Přitom jde o roz-
dělení druhů zbraní pouze pro účely tohoto zákona
a není jím dotčeno dělení zbraní podle jiných krité-
rií /např. ČSN 39 5002 "Civilní střelné zbraně a stře-
livo - názvosloví"/.

Současně zakládá povinnost příslušných orgánů státní
správy vést evidenci zbraní.

3. Každý, kdo je oprávněn držet nebo nosit zbraně a střelivo,
je povinen dbát zvýšené opatrnosti při zacházení s nimi a zabez-
pečit zbraně a střelivo proti zneužití; ztrátu a odcizení zbraní.


- 3 -

na něž bylo uděleno povolení, nebo střeliva je povinen neprodle-
ně oznámit nejbližšímu útvaru Sboru národní bezpečnosti.

S ohledem na účinnost zbraní a střeliva je nezbytné,
aby každý, kdo je drží a nosí, dbal zvýšené opatr-
nosti při zacházení s nimi. Jde o opatrnost při
čištění, údržbě, úschově a přepravě zbraní. Zejména
je nutné vystříhat se požívání alkoholických nápojů
při zacházení se zbraní a při jejím použití.

Současně musí tyto osoby zajistit, aby zbraní a stře-
liva nemohlo být zneužito.

ČÁST DRUHÁ
Civilní zbraně

Oddíl první
Kulové zbraně

4. Kulovými zbraněmi jsou zbraně určené pro civilní účely,
a to

a/ palné zbraně, v nichž je střela uváděna v pohyb okamžitým
uvolněním chemické energie střelného prachu, nárazové sloze
nebo jiné výmetné náplně,

b/ plynové zbraně, v nichž je střela uváděna v pohyb tlakem
vzduchu nebo plynu,

c/ zbraně speciálního charakteru /například laserové, s reaktiv-
ní střelou, narkotizační, signalizační/ a

d/ zbraně kombinované /například kulobrokové/.

Ustanovení o kulových zbraních se vztahují i na brokové
zbraně pro jiné než lovecké účely.

Vymezení pojmu "kulová zbraň" až dosud nebylo
v zákoně o zbraních a střelivu upraveno. Přitom
bylo při aplikaci zákona č. 162/1949 Sb., o zbra-
ních a střelivu, v praxi citelně postrádáno. Zá-
kladními znaky vymezení tohoto pojmu je jednak
určení zbraní k civilním účelům, jednak principy,
na nichž je uvádění střely do pohybu závislé.
V prvním případě, kdy je střela uváděna do po-
hybu okamžitým uvolněním chemické energie střel-
ného prachu nebo nárazové sloze, jedná se o kulovou


- 4 -

zbraň typu pušky, revolveru, automatické pistole
apod. Pod tento pojem není zahrnuta lovecká bro-
ková zbraň, jejíž držení a nošení podléhá jinému
povolovacímu řízení a evidenční povinnosti. Jestli-
že je střela uváděna v pohyb tlakem vzduchu nebo
plynu, jde o zbraň typu vzduchovky, plynovky nebo
větrovky.

Za kulovou zbraň se považují též zbraně speciální-
ho charakteru, k jejichž vývoji a výrobě v důsledku
rozvoje vědy a techniky došlo a nepochybně dojde
i v budoucnu, i když jsou založeny na jiných fyzi-
kálních principech.

Konečně je pak třeba uvést, že z hlediska povolova-
cího řízení se stejný režim jako na kulové zbraně
vztahuje i na brokové zbraně určené pro jiné než
lovecké účely /např. brokovnice pro sportovní střel-
bu aj. /.

5. Vyvíjet, vyrábět, opravovat, upravovat a znehodnocovat
kulové zbraně mohou jen organizace, které určí příslušný ústřed-
ní orgán v dohodě s ministerstvem vnitra republiky.

Nakupovat a prodávat kulové zbraně - jako předmět své
činnosti - mohou jen organizace určené příslušným ústředním
orgánem v dohodě s ministerstvem vnitra republiky.

O přepravě kulových zbraní dopravcem platí předpisy
o železniční, silniční, letecké, vodní a poštovní přepravě.

Ustanovením této zásady nejsou dotčeny předpisy o stát-
ním zkušebnictví.

V této zásadě je obsažena dosavadní zákonná úprava
na úseku vývoje, výroby, přepravy, nákupu a prodeje,
oprav /včetně provádění úprav zbraní/ a znehodno-
cování kulových zbraní. Tento postup vychází z usta-
novení platné vyhlášky č. 124/1961 Sb., o střelných
zbraních a střelivu, a plně se osvědčil. Navrhovaná
úprava se nedotkne působnosti orgánů státního zku-
šebnictví /zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušeb-
nictví, a vyhláška Úřadu pro normalizaci a měření
č. 33/1968 Sb., o ověřování zbraní a schvalování
střeliva pro civilní potřebu, ve znění vyhlášky
č. 12/1970 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška
č. 33/1968 Sb. /.

6. Držet a nosit kulovou zbraň může jen ten, komu bylo udě-
leno okresní /obvodní, městskou/ správou Sboru národní bezpeč-


- 5 -

nosti /dále jen "okresní správa Sboru národní bezpečnosti"/
povolení k držení a nošení kulové zbraně /dále jen "zbrojní
průkaz"/.

Zásada vyjadřuje základní princip povolovacího
řízení uvedeného v zásadě č. 1.

Zachovávají se tradiční pojmy "držení" a "noše-
ní" zbraně. Přitom zbrojní průkaz opravňuje občany,
jimž je udělen, k držení i nošení kulové zbraně
současně. K určitému rozlišení těchto dvou pojmů
dochází v případech, kdy je organizacím uděleno
hromadné povolení /hromadný zbrojní průkaz - viz
zásada č. 9/ a kdy tedy organizace přidělené ku-
lové zbraně pouze "drží", zatímco její pracovníci
je pouze "nosí" při plnění úkolů organizace.

Pro úplnost se uvádí, že ve zbrojním průkazu bu-
dou zapsány všechny kulové zbraně, na které bylo
jednotlivé osobě uděleno povolení k držení a no-
šení.

7. Zbrojní průkaz lze udělit jen osobě starší 18 let,
občansky bezúhonné, fyzicky, duševně a odborně způsobilé

k používání kulové zbraně, pokud tato osoba skýtá záruku,
že této zbraně nebude zneužito, a nebrání-li tomu veřejný
zájem.

Vzhledem k zvláštní povaze kulových zbraní /zvý-
šená možnost ohrožení okolí/ je třeba v zákoně
alespoň rámcově stanovit podmínky pro udělení
zbrojního průkazu, i když - jak vyplývá z násle-
dující zásady - na jeho udělení není právní
nárok.

8. Na udělení zbrojního průkazu není právní nárok; zbroj-
ní průkaz lze odejmout, pokud není splněn některý z požadavků
uvedených v zásadě č. 7.

V souladu s celospolečenskými zájmy je nezbytné
regulovat množství kulových zbraní, které jsou
v držení osob, a tak vytvářet předpoklady pro to,
aby těchto zbraní nemohlo být zneužito. Proto se
umožňuje příslušným orgánům státní správy při
udělování zbrojního průkazu vycházet ze zásady,
že na jeho udělení není právní nárok.


- 6 -

9. Organizacím může být - Vyžaduje-li to veřejný zájem -
především k zajištění ochrany jejích majetku, popřípadě ma-
jetku, který mají ve správě, nebo bezpečnosti pracovníků po-
věřených plněním zvláštních úkolů nebo k branným, výukovým
a sportovním účelům anebo v jiných případech hodných zvlášt-
ního zřetele uděleno okresní správou Sboru národní bezpeč-
nosti hromadné povolení /dále jen "hromadný zbrojní průkaz"/
vystavené na název organizace a opravňující organizaci držet
kulové zbraně v množství a v druzích podle skutečné potřeby.

Organizace, jimž byl udělen hromadný zbrojní průkaz,
jsou povinny hlásit orgánu, který ho udělil, pracovníky nebo
členy odpovědné za řádné zacházení s těmito zbraněmi, jakož
i pracovníky nebo členy, kteří je budou používat.

Organizace, jimž byl udělen hromadný zbrojní průkaz,
jsou povinny vést evidenci těchto zbraní, přehled o spotřebě
střeliva a zabezpečit zbraně proti odcizení nebo zneužití
a kontrolovat, aby jich nebylo používáno k jinému účelu, než
který je uveden v hromadném zbrojním průkazu.

Na základě dohody federálního ministerstva dopravy
s federálním ministerstvem vnitra a federálním ministerstvem
národní obrany podle ustanovení zákona o drahách a leteckého
zákona o výzbroji Sboru ozbrojené ochrany železnic a Sboru
ozbrojené ochrany letišť vydá příslušné ministerstvo vnitra
republiky pro tyto sbory hromadný zbrojní průkaz. Federální
ministerstvo dopravy zajistí jednotnou evidenci zbraní v těch-
to sborech i podklady pro evidenci zbraní u orgánů Sboru
národní bezpečnosti.

V zájmu zajištění ochrany majetku v socialistic-
kém vlastnictví a bezpečnosti pracovníků plní-
cích důležité pracovní úkoly nebo pro branné,
výukové a sportovní účely /např. pro výkon služ-
by členů závodní stráže, pro přepravu peněz, pře-
pravu utajovaných písemností, sportovní střelbu
aj. / je možno některým organizacím, jejichž rám-
cové vymezení bude obsaženo v prováděcí vyhlášce,
povolit držení kulových zbraní na hromadný zbrojní
průkaz. Na udělení tohoto průkazu - stejně jako
u individuálního zbrojního průkazu /zásada č. 8/-
- není právní nárok. Aby při udělení hromadného
zbrojního průkazu byla zajištěna náležitá péče


- 7 -

o řádné nakládání s těmito zbraněmi, jsou orga-
nizace, jimž byl hromadný zbrojní průkaz udělen,
povinny hlásit příslušným orgánům státní správy
pracovníky, kteří budou tyto zbraně používat,
a vést evidenci těchto zbraní i spotřeby střeli-
va, zabezpečit je proti odcizení a zneužití a
kontrolovat, zda zbraně nejsou používány k ji-
ným účelům.

Zásada obsahuje zvláštní úpravu udělování hromad-
ných zbrojních průkazů Sboru ozbrojené ochrany
železnic a Sboru ozbrojené ochrany letišt - hro-
madný zbrojní průkaz bude vydáván vždy pro celý
sbor příslušným ministerstvem vnitra republiky.
Úprava byla vynucena zvláštnostmi organizace
uvedených sborů /jejich územní působnost se ne-
shoduje s územní působností okresních správ Sboru
národní bezpečnosti/.

10. Zbrojní průkaz a hromadný zbrojní průkaz mohou být
vydány pouze na zbraň opatřenou podle předpisů o státním zku-
šebnictví československou zkušební /ověřovací/ značkou nebo
rovnocennou cizozemskou zkušební /ověřovací/ značkou.

Ustanovením této zásady nejsou dotčeny předpisy
o státním zkušebnictví.

Kulové zbraně, s jejichž držením a nošením vy-
slovil souhlas příslušný orgán státní správy,
musí splňovat podmínky stanovené čs. předpisy
o státním zkušebnictví uvedenými v odůvodnění
zásady č. 5.

11. Nákup, prodej a jiný způsob nabytí vlastnictví ke
kulové zbrani nebo její předání do užívání, popřípadě půjčení,
lze uskutečnit pouze na základě předchozího povolení okresní
správy Sboru národní bezpečnosti; toto povolení opravňuje

k držení a nošení kulové zbraně na dobu v něm uvedenou.

Nákup a jiný způsob převodu vlastnictví ke kulové
zbrani nebo její předání do užívání, popřípadě
půjčení, se umožňuje pouze na základě povolení
orgánů státní správy a je nezbytným doplňkem po-
volovacího řízení a evidenční povinnosti. Tento
režim se v plném rozsahu vztahuje i na půjčování
kulových zbraní cizincům, u nichž bude aplikován
převážně při výkonu práva myslivosti a při pro-
vozování sportovní střelby.


- 8 -

12. Obchodní vývoz, dovoz nebo průvoz kulových zbraní
mohou provádět jen organizace určené příslušným ústředním
orgánem po dohodě s ministerstvem vnitra republiky. Neob-
chodní vývoz, dovoz a průvoz kulových zbraní mohou uskuteč-
nit jiné organizace nebo osoby jen na základě povolení udě-
leného okresní správou Sboru národní bezpečnosti /dále jen
"zbrojní průvodní list"/, popřípadě československým zastu-
pitelským úřadem nebo orgány pasové kontroly, je-li o ně
požádáno v cizině nebo při přechodu státních hranic.

Organizace, jejichž předmětem zahraničně obchod-
ní činnosti je dovážet, vyvážet nebo provážet
kulové zbraně, mohou tak činit jen v rámci zvlášt-
ního určení příslušným ústředním orgánem, a to po
předchozí dohodě s ministerstvem vnitra republiky.

Jiné organizace nebo jednotlivé osoby mohou tak
učinit v rámci neobchodní činnosti jen na základě
zbrojního průvodního listu uděleného okresní
správou Sboru národní bezpečnosti. Jestliže tyto
organizace nebo osoby požádají o jeho udělení
v cizině nebo na hraničním přechodu, uděluje ho
československý zastupitelský úřad nebo orgány
pasové kontroly.

Ustanovení této zásady se nedotkne předpisů o cel-
ním řízení.

13. Českoslovenští občané nebo organizace uvedené ve druhé
větě zásady č. 12, kteří dovezou kulové zbraně do Českosloven-
ské socialistické republiky, jsou povinni do pěti dnů je při-
hlásit k evidenci okresní správě Sboru národní bezpečnosti;
stejnou povinnost při dovozu těchto zbraní mají osoby bez
státní příslušnosti a cizinci trvale žijící na území Českoslo-
venské socialistické republiky. Pokud uvedené osoby nebo orga-
nizace nemají zbrojní průkaz, jsou povinny nejpozději do pěti
dnů ode dne dovezení zbraně požádat o jeho udělení. Do jeho
udělení musí být kulová zbraň předána do úschovy okresní sprá-
vě Sboru národní bezpečnosti. Nebude-li zbrojní průkaz udělen,
může uvedená osoba nebo organizace do dvou měsíců převést ku-
lovou zbraň na toho, komu byl zbrojní průkaz udělen nebo ji
nabídnout příslušné obchodní organizaci k výkupu. Neučiní-li


- 9 -

tak, zbraň se prodá nebo na jejich náklad znehodnotí nebo
zničí. Čistý výtěžek za prodanou zbraň se předá jejímu
původnímu držiteli.

Při dovozu kulových zbraní jsou českoslovenští
občané a organizace i osoby bez státní přísluš-
nosti a cizinci trvale žijící v Československé
socialistické republice povinni do pěti dnů
dovezenou zbraň přihlásit k evidenci u příslušného
útvaru Sboru národní bezpečnosti. K dalšímu drže-
ní a nošení takové zbraně musí požádat o vydání
zbrojního průkazu - pokud ho již nemají. I v tom-
to případě lze zbrojní průkaz vydat jen při splně-
ní podmínek uvedených v zásadě č. 7. Jestliže
osoby, které zbraň dovezly, nesplňují podmínky
pro jeho vydání, mohou ji do dvou měsíců převést
na jinou osobu, která je držitelem zbrojního
průkazu, anebo ji nabídnout k výkupu socialistické
obchodní organizaci. Pokud tak neučiní, zbraň
se prodá, znehodnotí nebo zničí. Při prodeji
zbraně připadne čistý výtěžek jejímu držiteli.

14. Ustanovení zásad č. 6 až č. 13 a č. 52 se nevztahují
na kulové zbraně., v nichž je střela uváděna v pohyb tlakem

vzduchu nebo jiných plynů /vzduchovky, větrovky a plynovky/
a kinetická energie jejich střel dosahuje maximálně 10 J
a počáteční rychlost maximálně 200 m/sec.

Používání některých kulových zbraní /zejména
vzduchovek/ není v důsledku jejich malé účinnosti
pro okolí tak nebezpečné. Proto zákon jejich dr-
žení a nošení vyjímá z povolovacího řízení a evi-
denční povinnosti. Pokud tyto zbraně přesahují
uvedené parametry /tj. kinetická energie střely
nad 10 J a počáteční rychlost střely větší
než 200 m/sec. /, podléhají stejnému povolovacímu
řízení jako ostatní kulové zbraně.

15. Povolení příslušníkům ozbrojených sil Československé
socialistické republiky v činné službě k držení a nošení kulo-
vých zbraní, k jejich nákupu a jinému způsobu převodu vlast-
nictví nebo jejich předání do užívání, popřípadě půjčování,
vydává vojenská správa a příslušníkům Sboru národní bezpeč-
nosti útvary tohoto sboru za podmínek stanovených federál-
ním ministerstvem národní obrany nebo federálním minister-
stvem vnitra. Příslušníkům Sborů nápravné výchovy vydávají


- 10 -

takové povolení tyto sbory za podmínek stanovených minister-
stvem spravedlnosti české socialistické republiky a minister-
stvem spravedlnosti Slovenské socialistické republiky v doho-
dě s příslušným ministerstvem vnitra republiky, přičemž
budou mimo jiné zajištěny podklady pro evidenci zbraní, na
něž bylo vydáno povolení, i u orgánů Sboru národní bezpeč-
nosti. Tato zvláštní úprava se nevztahuje na kulové zbraně
užívané příslušníky ozbrojených sil československé socia-
listické republiky, příslušníky Sboru národní bezpečnosti
a příslušníky Sborů nápravné výchovy k výkonu práva myslivosti.

Charakter povolání příslušníků ozbrojených sil.
Sboru národní bezpečnosti a Sborů nápravné výcho-
vy umožňuje, aby Úprava držení a nošení kulových
zbraní, které netvoří součást výzbroje uvedených
složek, byla pro tyto kategorie občanů svěřena
do pravomoci příslušných ústředních orgánů státní
správy /federálního ministerstva národní obrany,
federálního ministerstva vnitra a ministerstev
spravedlnosti obou republik/. Předpokládá se, že
tato úprava bude provedena interními předpisy.

Tato zvláštní úprava se však nevztahuje na kulové
zbraně užívané vojáky, příslušníky Sboru národní
bezpečnosti a příslušníky Sborů nápravné výchovy
k výkonu práva myslivosti.

Oddíl druhý
Lovecké brokové zbraně

16. Loveckými brokovými zbraněmi jsou palné zbraně pro lo-
vecké účely, v nichž se používá brokových nábojů nebo kulo-
vých nábojů pro brokové zbraně.

K odlišení loveckých brokových zbraní dochází
v tomto zákoně proto, že jejich povolovací ří-
zení a evidenční povinnost jsou zcela odlišné
od ostatních zbraní. Vedle loveckých brokových
zbraní existují i jiné druhy loveckých zbraní,
v nichž se nepoužívá brokového střeliva /zejména
kulovnice/; na ně se vztahuje v plném rozsahu
povolovací řízení a evidenční povinnost platné
pro kulové zbraně.


- 11 -

17. Pro vývoj, výrobu, opravu, úpravu a znehodnocování,
nákup, prodej a přepravu loveckých brokových zbraní platí
obdobně ustanovení zásady č. 5.

Obdobně jako u kulových zbraní se stanoví, že
vývoj, výroba, přeprava, opravy /včetně provádění
úprav/, znehodnocování, nákup a prodej loveckých
brokových zbraní se může provádět jen v organi-
zacích určených příslušným ústředním orgánem po
předchozí dohodě s ministerstvem vnitra republiky.

18. Držet a nosit loveckou brokovou zbraň může jen ten,
kdo je držitelem platného loveckého lístku vydaného podle
zvláštních předpisů.

Držet a nosit loveckou brokovou zbraň může jen
ten, komu byl vydán platný lovecký lístek. Tento
doklad se vydává podle zákona č. 23/1962 Sb.,
o myslivosti.

19. Organizacím může být k zajištění odborného výcviku
nebo výuky uděleno orgánem příslušným podle zvláštních před-
pisů k vydání loveckého lístku hromadné povolení k držení

a nošení loveckých brokových zbraní /dále jen "hromadné
povolení"/ vystavené na název organizace a opravňující orga-
nizaci držet lovecké brokové zbraně v množství podle skuteč-
né potřeby.

Organizace, jimž bylo hromadné povolení uděleno,
jsou povinny hlásit orgánu, který toto povolení udělil, pra-
covníky odpovědné za řádné zacházení s těmito zbraněmi.

Organizace, jimž bylo hromadné povolení uděleno, jsou
povinny vést evidenci těchto zbraní, přehled o spotřebě stře-
liva a zabezpečit tyto zbraně proti odcizení nebo zneužití
a kontrolovat, aby jich nebylo používáno k jinému účelu,
než který je uveden v hromadném povolení.

Na základě získaných zkušeností se nově zavádí
možnost udělit hromadné povolení k držení a no-
šení loveckých brokových zbraní. Cílem tohoto
opatření je usnadnit a zkvalitnit odborný vy-


- 12 -

cvik a výuku především na odborných školách,

na kterých jsou vychováváni myslivci z povolání.

20. Jednotlivé osoby nebo organizace mohou nakupovat
nebo jiným způsobem nabývat vlastnictví k lovecké brokové
zbrani jen po předložení platného loveckého lístku nebo
hromadného povolení. Zakoupenou nebo jiným způsobem nabytou
loveckou brokovou zbraň je povinen její držitel do pěti dnů
dát si zapsat do svého loveckého lístku nebo hromadného po-
volení orgánem příslušným podle zvláštních předpisů k vydání
loveckého lístku.

Nákup nebo jiný způsob nabytí vlastnictví k lovecké
brokové zbrani může uskutečnit cizinec v československé so-
cialistické republice jen na základě povolení uděleného okres-
ní správou Sboru národní bezpečnosti.

Při prodeji nebo jiném způsobu převodu vlastnictví
lovecké brokové zbraně mezi držiteli platných loveckých lístků
nebo hromadných povolení je dosavadní držitel povinen dát si
tuto zbraň vyškrtnout ze svého loveckého lístku nebo hromad-
ného povolení. Zápis resp. vyškrtnutí provádí orgán příslušný
podle zvláštních předpisů k vydání loveckého lístku.

Loveckou brokovou zbraň lze půjčit jen osobě, která
je držitelem platného loveckého lístku. Přitom oprávněný dr-
žitel zbraně vystaví o půjčení potvrzení.

Nákup nebo jiný způsob nabytí vlastnictví lovec-
kých brokových zbraní je v důsledku jejich urče-
ní úzce spjat s předpisy o výkonu práva mysli-
vosti. Nakoupit nebo jiným způsobem převést vlast-
nictví k této zbrani mohou proto jen držitelé
platného loveckého lístku vydaného podle před-
pisů o výkonu práva myslivosti. Při nákupu nebo
jiném způsobu nabytí vlastnictví se tato zbraň
zapíše do platného, loveckého lístku nabyvatele
a případně i vyškrtne z lístku jejího dosavadní-
ho držitele.

Lovecké brokové zbraně lze - stejně jako kulové
zbraně - půjčovat. Může však k tomu docházet za
podstatně zjednodušených podmínek. S ohledem na
charakter loveckých brokových zbraní se nevyža-
duje k jejich půjčení povolení orgánu státní


- 13 -

správy, ale stanoví se zásada, že zbraň může
být půjčena /bez ohledu na dobu půjčky/ jen
tomu, kdo je držitelem platného loveckého
lístku a je tedy odborně způsobilý jak k za-
cházení s takovou zbraní, tak i k výkonu
práva myslivosti. Totéž platí i pokud jde

o cizince.

21. Při dovozu, vývozu a průvozu loveckých brokových
zbraní se postupuje stejně jako u kulových zbraní /zásada
č. 12/.

Pokud loveckou brokovou zbraň doveze českosloven-
ský občan, osoba bez státní příslušnosti nebo cizinec trvale
žijící v československé socialistické republice, je povinen
dát si ji nejpozději do pěti dnů ode dne dovozu zapsat do
svého platného loveckého lístku. Nemá-li ho, požádá ve stej-
né lhůtě o jeho vydání. Do vydání loveckého lístku musí být
lovecká broková zbraň předána do úschovy okresní správě Sbo-
ru národní bezpečnosti. Nebude-li lovecký lístek vydán, může
uvedená osoba převést loveckou brokovou zbraň na držitele
platného loveckého lístku nebo na toho, komu byl udělen zbroj-
ní průkaz, nebo ji nabídnout příslušné obchodní organizaci
k výkupu. Neučiní-li tak, zbraň se prodá nebo na její náklad
znehodnotí nebo zničí, čistý výtěžek za prodanou zbraň se pře-
dá jejímu původnímu držiteli.

Podmínky dovozu, vývozu a průvozu loveckých bro-
kových zbraní jsou obdobné jako u kulových zbra-
ní. Se zřetelem k tomu, že povolení k držení a
nošení těchto zbraní i jejich evidence je v plném
rozsahu vázána na orgány vystavující lovecké
lístky, je nutno specifickým způsobem upravit

i postup při dovozu těchto zbraní.

Při dovozu lovecké brokové zbraně českosloven-
ským občanem, osobou bez státní příslušnosti
nebo cizincem trvale žijícím v československé
socialistické republice jsou tito povinni dát
si zbraň zapsat do platného loveckého lístku.
Pokud jim tento lístek není vydán, mohou zbraň
převést na jiného držitele loveckého lístku nebo
ji nabídnout k výkupu socialistické obchodní
organizaci.


- 14 -

22. Do loveckého lístku a do hromadného povolení může být
zapsána pouze lovecká broková zbraň opatřená podle předpisů
o státním zkušebnictví československou zkušební /ověřovací/
značkou nebo rovnocennou cizozemskou zkušební /ověřovací/ znač-
kou.

Ustanovením této zásady nejsou dotčeny předpisy o stát-
ním zkušebnictví.

Obsah této zásady je z věcného hlediska totožný
s úpravou na úseku kulových zbraní /zásada č. 10/.

ČÁST TŘETÍ
Vojenské zbraně

23. Vojenskými zbraněmi jsou zbraně určené pro vojenské
nebo bezpečnostní účely.

Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na vojenské
zbraně používané v ozbrojených silách Československé socia-
listické republiky nebo ve Sboru národní bezpečnosti.

Vojenské zbraně jsou charakterizovány tím, že
jsou určeny pro vojenské a bezpečnostní účely.
Vojenské zbraně používá především Československá
lidová armáda a vojska ministerstva vnitra /ozbro-
jené síly/ a Sbor národní bezpečnosti. S ohledem
na charakter těchto zbraní a s přihlédnutím k úče-
lu navrhovaného zákona nepodléhají stejně jako do-
sud, vojenské zbraně používané ozbrojenými silami
a Sborem národní bezpečnosti povolovacímu řízení
a evidenční povinnosti podle tohoto zákona.

24. Držení a nošení vojenských zbraní příslušníky Sborů
nápravné výchovy a evidenci těchto zbraní ve sborech i pro
potřeby orgánů Sboru národní bezpečnosti upraví ministerstvo
spravedlnosti české socialistické republiky a ministerstvo
spravedlnosti Slovenské socialistické republiky v dohodě

s příslušným ministerstvem vnitra republiky.

Vzhledem k poslání a postavení Sborů nápravné vý-
chovy se držení a nošení vojenských zbraní použí-
vaných útvary těchto sborů upraví v předpisech


- 15 -

příslušných ministerstev spravedlnosti. V zájmu
vytvoření a vedení úplné evidence vojenských
zbraní používaných mimo ozbrojené síly a Sbor
národní bezpečnosti budou Sbory nápravné výchovy
předávat orgánům Sboru národní bezpečnosti potřeb-
né evidenční údaje.

25. Organizace nebo českoslovenští občané mohou držet
a nosit vojenskou zbraň jen za podmínek stanovených v zásadách
č. 6 až č. 9 a v zásadě č. 11.

V praxi dochází poměrně často k tomu, že organi-
zace, popřípadě občané, používají pro plnění svých
úkolů vojenské zbraně zejména k ochraně a ostraze
majetku v socialistickém vlastnictví, pro výuku
na školách, výstavnictví, pro účely branné výcho-
vy apod. Tyto zbraně sice neztrácejí charakter vo-
jenských zbraní, avšak s ohledem na to, že jsou
v držení organizací, popřípadě občanů, podléhají
povolovacímu řízení a evidenční povinnosti jako
kulové zbraně. Tyto organizace /občané/ musí mít
tedy k jejich držení resp. nošení zbrojní průkaz
nebo hromadný zbrojní průkaz.

26. Znehodnocovat vojenské zbraně pro organizace nebo ob-
čany mohou orgány určené federálním ministerstvem národní ob-
rany nebo federálním ministerstvem vnitra. Výjimečně mohou
znehodnocovat tyto zbraně též organizace uvedené v zásadě č. 5;
znehodnocení lze provést jen po předchozím souhlasu orgánu
příslušného k udělení zbrojního průkazu.

Počítá se s tím, že vojenské zbraně držené v or-
ganizacích anebo držené a nošené občany budou
v převážné míře znehodnocovány v orgánech určených
federálním ministerstvem národní obrany nebo fe-
derálním ministerstvem vnitra.

Pouze nepatrná část těchto zbraní, jejichž rozsah
bude uveden v prováděcím předpise, bude znehodno-
cována v organizacích uvedených v zásadě č. 5.
/Půjde především o pistole ráže 6, 35 mm a 7, 65 mm/.


- 16 -

ČÁST ČTVRTÍ
Historické palné zbraně

27. Historickými palnými zbraněmi jsou zbraně vyrobené

do konce roku 1870. Za historické palné zbraně se podle tohoto
zákona považují i přesné napodobeniny těchto zbraní.

V období kolem roku 1870 došlo v převážné většině
států k nahrazení dosud používaných palných zbra-
ní nabíjených zepředu /tzv. předovky/ palnými
zbraněmi nabíjenými zezadu /tzv. zadovky/. V dů-
sledku tohoto technického pokroku se palné zbraně
vyrobené před tímto obdobím postupně staly pro
nedostatek střeliva a náhradních součástí nepo-
uživatelnými a v současné době již mají jen histo-
rický charakter.

28. K držení, popřípadě nošení historických palných zbraní
není třeba - pokud není dále stanoveno jinak - povolení orgánů
státní správy.

Držet a nosit historické revolvery, pistole a pušky
nabíjené zezadu, v nichž lze použít jednotné náboje, lze jen
za podmínek stanovených v zásadách č. 6 až č. 13.

Za jednotný náboj se pro účely tohoto zákona považuje
náboj skládající se z nábojnice, zápalky, prachové náplně
/nebo jen nárazové slože/ a střely.

Malá nebezpečnost a nízká účinnost historických
palných zbraní umožňuje, aby je osoby, popřípadě
organizace držely a nosily v zásadě bez povo-
lení. Výjimku v tomto směru tvoří pouze revol-
very, pistole a pušky nabíjené zezadu, v nichž
lze použít jednotné náboje. Těchto zbraní, byť i
mají historický charakter, lze totiž za urči-
tých okolností /při možnosti obstarání původního
střeliva nebo uzpůsobeného podobného střeliva/
účinným způsobem použít resp. zneužít. Proto
k držení a nošení těchto historických zbraní je
třeba zbrojního průkazu nebo hromadného zbrojního
průkazu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP