- 35 -

Zákon č. 162/1949 Sb. svěřil výkon státní správy v ob-
lasti zbraní a střeliva okresním národním výborům. V pod-
mínkách budování základů socialismu bylo to pozitivní opat-
ření, které přispělo k tomu, že držení značného množství
střelných zbraní, zejména tzv. trofejních, a jejich držite-
lé se dostali pod kontrolu a evidenci státních orgánů.

Zvýšený počet trestných činů spáchaných se zbraní vy-
volal v následujícím období nutnost zpřísnit režim, zejmé-
na pokud jde o zbraně s drážkovanou hlavní /vojenské zbra-
ně, zbraně kulové/.

Proto bylo rozhodnuto úpravu režimu zbraní a střeli-
va rozdělit a svěřit péči o zbraně s drážkovanou hlavní, je-
jichž účinky jsou značně větší než u zbraní s hladkou hlav-
ní, orgánům bezpečnosti. Tato změna se uskutečnila vydáním
vyhlášky č. 124/1961 Sb. Od té doby, tj. od 1. ledna 1962,
povolovací řízení a evidenční povinnost u zbraní s drážkova-
nou hlavní zajišťují útvary Sboru národní bezpečnosti a u zbra-
ní s hladkým vývrtem hlavně orgány oprávněné vydávat lovecké
lístky, tj. okresní národní výbory. Od vydání uvedených práv-
ních předpisů uplynula poměrně dlouhá doba, změnila se poli-
tická situace u nás a orgány státní správy získaly při apli-
kaci těchto předpisů četné zkušenosti, a to pozitivní i ne-
gativní. Došlo k prudkému rozmachu vědeckotechnického pokro-
ku, který se pochopitelně výrazným způsobem dotkl i oblasti
zbraní a střeliva. Vznikají nové druhy zbraní vojenských i ci-
vilních založených na zcela nových technických a fyzikálních
principech, zjednodušuje se jejich výroba, začínají se ve vel-
kých sériích vyrábět zařízení a přístroje velmi podobné a svou
funkcí blízké palným zbraním, kterých se hromadně užívá v prů-
myslu, stavebnictví, potravinářství apod.

Kromě toho došlo v době od přijetí dosud platných práv-
ních předpisů o zbraních a střelivu ke značnému rozšíření po-


- 36 -

užívání zbraní k cvičným, sportovním a branným účelům, což
má za následek vznik řady nových vztahů, které dosud práv-
ně upraveny nejsou.

To vše vyžadovalo přezkoumat dosavadní právní úpravu
na úseku zbraní a střeliva a posoudit, zda odpovídá součas-
ným i perspektivním potřebám.

Provedená analýza ukázala, že stávající praxe na úseku
povolování a evidence zbraní se jako celek osvědčuje a není
třeba ji podstatně měnit. Vyžaduje však v řadě směrů doplně-
ní a upřesnění tak, aby byla na úrovni doby a stala se ještě
účinnějším nástrojem společnosti při realizaci jejich zájmů
a potřeb v této oblasti.

Navrhovaná úprava má vyřešit i dosavadní právní pro-
blémy spojené s režimem pro zbraně a střelivo tak, aby byl
zajištěn plný soulad zákona a jeho prováděcích předpisů.
Tím budou vytvořeny všestranné předpoklady i pro důslednou
realizaci nové zákonné úpravy v praxi.

Vzhledem k tomu, že změny platného zákona, který je tře-
ba novelizovat, se dotýkají převážné části jeho ustanovení,
bylo rozhodnuto provést úplnou novelu zákona, neboť dílčí no-
vela by tento předpis učinila nepřehledným a složitým. Je
totiž třeba v této souvislosti přihlédnout ke skutečnosti, že
tento zákon se bezprostředně dotkne velmi širokého okruhu osob.
Na území Československé socialistické republiky je drženo a
v loveckých lístcích zapsáno např. cca 400. 000 kusů lovec-
kých brokových zbraní, na zbrojní průkazy bylo uděleno povo-
lení k držení a nošení asi 80. 000 krátkých kulových /pistole
a revolvery/ a na 90. 000 dlouhých kulových /převážně lovecké
kulovnice/ zbraní a k nim prodáváno přibližně 7 až 8 miliónů
kusů nábojů ročně.


- 37 -

Uvedená čísla vyžadují, aby struktura i obsah nového zá-
kona byly nanejvýš přehledné, usnadňovaly orientaci občanů
v něm a umožnily jeho jednotnou aplikaci na celém území Česko-
slovenské socialistické republiky.

V souladu s ustanovením čl. 37 odst. 2 ústavního zákona
o čs. federaci bude nový zákon přijat jako zákon Federálního
shromáždění, který budou v plném rozsahu vykonávat orgány re-
publik s výjimkami náležejícími podle uvedeného ústavního zá-
kona v plném rozsahu do působnosti federace.

Novým zákonem bude upravena oblast zbraní a střeliva v pl-
ném rozsahu.

V části první návrhu /zásady č. 1 až č. 3/ jsou obsaženy
základní principy, na nichž je založeno povolovací řízení a
evidenční povinnost na úseku zbraní a střeliva v Českosloven-
ské socialistické republice, účel zákona a jednotlivé druhy
zbraní podléhající povolovacímu řízení a evidenční povinnosti.

Účelem navrhovaného zákona je především stanovení podmínek
pro držení a nošení a pro nákup a jiný způsob převodu vlast-
nictví zbraní a střeliva. Existence těchto právních skuteč-
ností je vázána na povolení /souhlas/ orgánů státní správy, tj.
orgánů Sboru národní bezpečnosti a orgánů národních výborů.
Cílem této úpravy je nejen dokonalá evidence zbraní a střeliva,
nýbrž i možnost regulace jejich množství tak, aby odpovídala
zájmům a potřebám společnosti.

Při rozhodování orgánů státní správy o udělení souhlasu
k držení a nošení a k nákupu či jinému způsobu převodu vlast-
nictví zbraní a střeliva bude vždy přihlíženo k tomu, zda jich
nebude možno zneužít proti základním hodnotám socialistické
společnosti.

Přitom je třeba zdůraznit, že účelem zásad není úprava
používání zbraní.


- 38 -

Druhy zbraní, na něž se vztahuje povolovací řízení a evi-
denční povinnost, jsou uvedeny v zásadě č. 2. jsou stanoveny,
podle charakteru povolovacího řízení a evidenční povinnosti.

Nově se v zásadě č. 3 stanoví držitelům zbraní a střeliva
povinnost dbát zvýšené opatrnosti při zacházení se zbraněmi a
střelivem a zabezpečit zbraně proti zneužití. Této opatrnosti
je třeba dbát nejen při zacházení, ale i při používání zbraní
a střeliva. Zejména pak je třeba vystříhat se požívání alkoho-
lických nápojů při zacházení se zbraněmi a při jejich používání.

Zásady č. 4 až č. 22 upravují povolovací řízení a eviden-
ční povinnost u tzv. civilních zbraní. Jsou to jednak zbraně
kulové /zásady č. 4 až č. 15/ a jednak lovecké brokové zbraně
/zásady č. 16 až č. 22/. Obě skupiny jsou ve své podstatě zbra-
němi založenými na stejných fyzikálních principech, tj. střela
je v nich uváděna v pohyb okamžitým uvolněním chemické energie
střelného prachu, nárazové sloze nebo jiné výmetné náplně anebo
tlakem vzduchu nebo jiného plynu, pokud jejich účinnost překra-
čuje stanovené hodnoty /kinetická energie je vyšší než 10 J a
rychlost střely je při opuštění hlavně vyšší než 200m/sec. /.

Rozdělení civilních zbraní na zbraně kulové a lovecké bro-
kové zbraně se doporučuje proto, že pro lovecké brokové zbraně
se stanoví jiné povolovací řízení a evidenční povinnost než je
tomu u zbraní kulových.

Za kulovou zbraň se podle zásady č. 4 považují zbraně,
které jsou určeny pro civilní účely. Jsou to jednak zbraně
palné /s výjimkou loveckých brokových zbraní/, plynové, zbra-
ně speciálního charakteru /např. laserové, nastřelovací, sig-
nalizační apod. / a zbraně kombinované /např. kulobrokove/.
Pro úplnost je třeba uvést, že ustanovení o kulových zbra-
ních se vztahují i na brokové zbraně pro jiné než lovecké
účely /např. brokovnice pro sportovní střelbu aj. /.

Aby se zabránilo nekontrolovanému vývoji, výrobě, opravám,
úpravám a znehodnocování kulových zbraní, budou moci tyto čin-
nosti provádět jen organizace k tomu určené příslušným ústřed-


- 39 -

ním orgánem. Přitom toto určení může být provedeno až po dohodě
s ministerstvem vnitra České socialistické republiky nebo s mi-
nisterstvem vnitra Slovenské socialistické republiky.

Stejný postup je navrhován i pro určení organizací, které
budou zbraně nakupovat a prodávat jako předmět své obchodní
činnosti.

Návrh dále uvádí do souladu právní předpis a jeho praktic-
kou aplikaci, pokud jde o držení a nošení kulové zbraně. Dosa-
vadní zákon o zbraních a střelivu rozlišuje držení a nošení
střelné zbraně jako dva samostatné instituty. Dokladem o držení
má být zbrojní list a o nošení zbrojní pas. Od vydání vyhlášky
č. 124/1961 Sb., o střelných zbraních a střelivu, praktické
zkušenosti ukázaly, že toto rozlišení není účelné. Proto povolení
udělované okresní správou Sboru národní bezpečnosti podle zásady
č. 6 bude v podstatě opravňovat jeho držitele k držení i no-
šení kulové zbraně; určité rozlišení těchto dvou pojmů zůstává
však přesto zachováno v případech, kdy je organizacím udělen
tzv. hromadný zbrojní průkaz /zásada č. 9/; v těchto případech
organizace zbraně pouze "drží" a její pracovníci pouze "nosí",
a to jen v době, kdy plní úkoly organizace.

Povolení k držení a nošení kulové zbraně se nazývá zbrojní
průkaz, jestliže je udělováno jednotlivci, a hromadný zbrojní
průkaz, půjde-li o organizaci /např. pro výzbroj členů závodní
stráže v podniku apod. /.

Zbrojní průkaz může být udělen jen osobě starší 18 let,
občansky i politicky spolehlivé, která je fyzicky i psychicky
způsobilá k používání střelné zbraně, pokud tomu nebrání veřej-
ný zájem. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že na udělení
zbrojního průkazu není právní nárok a že uvedený útvar Sboru
národní bezpečnosti při řízení o jeho udělení postupuje podle vol-
né úvahy, přičemž přihlíží k celospolečenským zájmům v této
oblasti.

Hromadný zbrojní průkaz uděluje organizacím rovněž okresní
správa Sboru národní bezpečnosti, a to k plnění jejich úkolů.


- 40 -

Organizace jsou přitom povinny vést evidenci zbraní, na které
byl uvedený průkaz udělen, vést přehled o spotřebě střeliva
a zabezpečit zbraně proti zneužití.

Pokud se jedná o Sbor ozbrojené ochrany železnic a Sbor
ozbrojené ochrany letišť, je nutno obecný postup při udělování
hromadných zbrojních průkazů modifikovat a respektovat odliš-
nosti v územní organizaci sborů a Sboru národní bezpečnosti.

I přes to, že na udělení /hromadného/ zbrojního průkazu
není právní nárok, rozhoduje o jeho udělení okresní správa Sboru
národní bezpečnosti podle předpisů o správním řízení /zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení /správní řád/ /.

Se zřetelem k tomu, že držet a nosit kulovou zbraň mohou
osoby jen na zbrojní průkaz, popřípadě organizace jen na hro-
madný zbrojní průkaz, upravují zásady též postup při-nabývání
těchto zbraní. Jejich nákup a jiný způsob převodu vlastnictví
nebo jejich předání do užívání, popřípadě půjčení, lze uskuteč-
nit pouze na základě povolení vydaného okresní správou Sboru
národní bezpečnosti.

Vyvážet, dovážet nebo provážet kulové zbraně mohou jako
předmět své činnosti pouze zvlášť k tomu určené organizace.
Jejich určení provede příslušný ústřední orgán po projednání
s ministerstvem vnitra české socialistické republiky nebo mi-
nisterstvem vnitra Slovenské socialistické republiky.

Nově se v zásadách stanoví, že zbrojní průkaz nebo hro-
madný zbrojní průkaz může být udělen pouze na takovou kulovou
zbraň, která splňuje předepsané podmínky z hlediska její kva-
lity, to znamená zbraň, která je opatřena podle předpisů o stát-
ním zkušebnictví československou zkušební /ověřovací/ značkou
a její používání je tedy zcela bezpečné. Rovnocennými této
československé zkušební značce jsou cizozemské zkušební /ověřo-
vací/ značky.

V souvislosti s rozvojem cestovního ruchu a mezinárodní
spolupráce se stále častěji projevuje mezera v dosavadní úpravě,
která neumožňuje půjčování kulových zbraní především cizincům.


- 41 -

Jde nejen o cizince z kapitalistických, ale i ze socialistických
států /např. příslušníci sovětských útvarů dočasně, umístěných
na území československé socialistické republiky/. Zásady zákona
nyní s takovou možností počítají, českoslovenští občané i ci-
zinci však musí k půjčení kulové zbraně mít souhlas okresní
správy Sboru národní bezpečnosti.

Neobchodní dovoz, průvoz a vývoz kulových zbraní mohou jiné
než určené organizace a osoby uskutečnit pouze po vystavení zvlášt-
ního povolení /zbrojní průvodní list/. Tento doklad vystavuje pří-
slušná okresní správa Sboru národní bezpečnosti, popřípadě též
příslušný československý zastupitelský úřad v cizině anebo orgán
pasové kontroly na hranicích Československé socialistické republiky,
jestliže je o takové povolení požádáno v cizině nebo při přechodu
státních hranic.

Dovezou-li uvedené osoby a organizace kulovou zbraň, jsou po-
vinny do 5 dnů tuto zbraň přihlásit k evidenci u příslušné okresní
správy Sboru národní bezpečnosti. Pokud nemají zbrojní průkaz,
jsou povinny v téže lhůtě o udělení průkazu požádat. Do vyřízení
jejich žádosti musí být dovezená zbraň předána do úschovy uvede-
nému útvaru Sboru národní bezpečnosti.

Nebude-li zbrojní průkaz žadateli udělen, musí být zbraň do
dvou měsíců převedena jejím vlastníkem na držitele platného zbroj-
ního průkazu anebo nabídnuta k výkupu. Pokud se tak nestane, zbraň
se prodá nebo na náklad vlastníka znehodnotí anebo zničí. Výtěžek
za prodanou zbraň pochopitelně náleží jejímu vlastníkovi.

Zásady rovněž v tomto oddílu rámcově upravují nákup a použí-
vání kulových zbraní založených na principu tlaku vzduchu či ji-
ného plynu /vzduchovky, plynovky, větrovky/, které nedosahují
určitého stupně účinnosti a v důsledku toho i nebezpečnost pro
okolí je menší /kinetická energie jejich střel nepřesahuje 10 J
a počáteční rychlost 200 m/sec. /. Tyto zbraně je možno nakupovat
bez zbrojního průkazu osobami staršími 18 let.

Povolení k držení a nošení, nákupu a jinému způsobu převodu
vlastnictví, popřípadě k půjčování kulových zbraní příslušníkům


- 42 -

ozbrojených sil Československá socialistické republiky v činné
službě, příslušníkům Sboru národní bezpečnosti a příslušníkům
Sborů nápravné výchovy budou podle zásady č. 15 vydávat orgány
vojenské správy, popřípadě Sboru národní bezpečnosti nebo Sboru
nápravné výchovy, a to za podmínek stanovených federálním mi-
nisterstvem národní obrany a federálním ministerstvem vnitra.

Tato zvláštní úprava se však nebude vztahovat na kulové
zbraně užívané vojáky a příslušníky Sboru národní bezpečnosti
a Sborů nápravné výchovy k výkonu práva myslivosti.

Zásady č. 16 až č. 22 stanoví povolovací řízení a eviden-
ční povinnost u loveckých brokových zbraní.

Za loveckou brokovou zbraň se považuje taková palná zbraň,
v níž se používá pro lovecké účely loveckého brokového střeliva
nebo kulových nábojů pro brokovnice.

Držet a nosit takovou palnou zbraň může pouze ten, komu
byl vystaven podle předpisů o výkonu práva myslivosti lovecký
lístek.

Nově se zavádí možnost, aby organizacím /např. lesnické
školy/ mohlo být uděleno pro účely odborné výuky hromadné po-
volení k nákupu loveckých brokových zbraní. Takto získané lo-
vecké brokové zbraně jsou uvedené organizace povinny řádně
evidovat a hlásit orgánu, který udělil povolení, své pracov-
níky nebo členy, kteří odpovídají za řádné zacházení s těmito
zbraněmi.

Na rozdíl od kulové zbraně není třeba k nákupu či jinému
způsobu nabytí lovecké brokové zbraně zvláštní povolení, nýbrž
stačí pouhé předložení platného loveckého lístku nebo předlo-
žení hromadného povolení. Jakékoliv nabytí lovecké brokové
zbraně je však povinen si její držitel dát zapsat do lovec-
kého lístku nebo do hromadného povolení; pozbytí této zbraně
je povinen dát si z tohoto dokladu vyškrtnout.

Pro nákup lovecké brokové zbraně cizinci v československé
socialistické republice platí zvláštní úprava, podle níž mohou


- 43 -

loveckou brokovou zbraň nabýt jen na základě povolení uděleného
okresní správou Sboru národní bezpečnosti příslušnou podle mís-
ta nákupu zbraně.

Umožňuje se i půjčení lovecké brokové zbraně. Může se tak
stát bez souhlasu orgánů státní správy; tuto zbraň však lze
půjčit pouze držiteli platného loveckého lístku a za předpo-
kladu, že majitel této zbraně vystaví o půjčení jednoduché pí-
semné potvrzení.

Obchodní i neobchodní dovoz, průvoz a vývoz loveckých bro-
kových zbraní se uskutečňuje za stejných podmínek jako u kulo-
vých zbraní.

Stejně jako u kulových zbraní smí být do loveckého lístku
zapsána pouze lovecká broková zbraň opatřená československou
nebo rovnocennou cizozemskou zkušební /ověřovací/ značkou.

Režim vojenských zbraní je obsažen v zásadách č. 23 až č. 26.
Jedná se o speciální druh zbraní, který je vyráběn pro použití
v rámci ozbrojených sil /Československá lidová armáda a vojska
ministerstva vnitra/, Sboru národní bezpečnosti, popřípadě Sborů
nápravné výchovy. Z toho důvodu také převážná část úpravy režimu
a zacházení s vojenskými zbraněmi je řešena v interních před-
pisech příslušných ústředních orgánů státní správy - federálního
ministerstva národní obrany, federálního ministerstva vnitra,
ministerstva vnitra české socialistické republiky, ministerstva
vnitra Slovenské socialistické republiky, ministerstva spravedl-
nosti české socialistické republiky a ministerstva spravedlnosti
Slovenské socialistické republiky. Zásady proto řeší jenom ty
případy a situace, kdy vojenské zbraně drží a nosí organizace
nebo občané. Proto podmínky pro držení, nošení, pro udělení po-
volení k držení a nošení /zbrojní průkaz, hromadný zbrojní prů-
kaz/, nákup a jiný způsob převodu vlastnictví těchto zbraní jsou
stejné jako u kulových zbraní.

Znehodnocování vojenských zbraní se může pro organizace
a pro občany provádět zpravidla v organizacích určených federálním
ministerstvem národní obrany. S ohledem na to, že některé vojenské


- 44 -

zbraně používané ve Sboru národní bezpečnosti jsou v hojné
míře drženy a nošeny občany, popřípadě organizacemi, před-
pokládá se, že podle prováděcího předpisu je budou znehod-
nocovat též civilní organizace. /Jde o pistole ráže 6, 35 mm
a 7, 65 mm/.

Nově jsou v zásadách obsažena ustanovení /zásady č. 27
a č. 28/ o historických palných zbraních. Jednak se přesně
stanoví, co se za takové zbraně považuje /palné zbraně vyro-
bené do konce roku 1870/, a dále se jejich držení a nošení
zásadně neváže na povolení orgánů státní správy. Výjimku tvoří
pouze pušky, pistole a revolvery, které sice byly vyrobeny
před koncem roku 1870, avšak nabíjejí se zezadu a lze proto
do nich použít v současné době dostupné střelivo /jednotné
náboje/ a v důsledku toho mají účinky jako kulové zbraně.
K jejich držení a nošení musí proto občan mít zbrojní průkaz,
popřípadě organizace hromadný zbrojní průkaz. Stejný režim
se vztahuje i na přesné napodobeniny /repliky/ historických
palných zbraní.

Rozvoj techniky v oblasti zbraní a střeliva má za násle-
dek prudký rozmach výroby a hlavně používání různých přístro-
jů a zařízení založených na obdobných nebo stejných principech
jako palné zbraně. Z těchto důvodů zásady č. 29 a č. 30 nově
upravují povolovací řízení a evidenční povinnost u tzv. poplaš-
ných, startovacích a jiných expanzních přístrojů a zařízení.
Nákup těchto přístrojů a zařízení - s výjimkou těch, v nichž
lze použít normálního střeliva a které mají výšlehový otvor
v ose hlavně - není vázán na povolení. Mohou je však nakupo-
vat pouze osoby starší 18 let a organizace. Přístroje a zaří-
zení tohoto druhu mají nejrůznější podobu a lze jich použít
k nejrůznějším účelům. Jsou to např. známé startovací a poplaš-
né pistole, jateční přístroje, nastřelovací pistole, spojovací
zařízení apod.

Na držení, nošení, nákup nebo jiný způsob převodu vlastnic-
tví poplašných, startovacích a jiných expanzních přístrojů a
zařízení, v nichž lze použít střeliva anebo které mají výšlehový
otvor v ose hlavně, se použijí ustanovení o držení, nošení, ná-
kupu nebo jiném způsobu převodu vlastnictví kulových zbraní.


- 45 -

Pro úplnost je třeba uvést, že pro vývoj, výrobu, opravy,
úpravy, přepravu, dovoz, průvoz, vývoz a znehodnocování poplaš-
ných, startovacích a jiných expanzních přístrojů a zařízení,
v nichž lze použít střeliva anebo mají výšlehový otvor v ose
hlavně, platí přiměřeně ustanovení jako u kulových zbraní.

Obdobně jako v zákoně č. 162/1949 Sb. stanoví zásady úpra-
vu tzv. nedovolených zbraní. Jsou to, jak vyplývá z jejich po-
jmenování, zbraně, jejichž držení a nošení není zákonem v zá-
sadě dovoleno. Mohou je tvořit prakticky všechny druhy zbraní,
jejichž povolovací řízení a evidenční povinnost jsou v zásadách
zakotveny /tzn. kulové zbraně, lovecké brokové zbraně, vojenské
zbraně, poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zaří-
zení apod. /. Jejich charakteristickým rysem je to, že jsou ně-
jakým způsobem upravené, pozměněné nebo konstruované a založe-
né na jiných principech než dosavadní palné zbraně /např. ruční
zbraně založené na principu elektroindukce/, popřípadě upravené
tak, aby při jejich použití mohlo být dosaženo většího účinku
a tedy i způsobeno těžší zranění.

Z obecného zákazu držení a nošení nedovolených zbraní při-
pouštějí zásady výjimku, pokud jde o oblast jejich hospodářské-
ho využití /např. čištění komínů pomocí speciálně upravené lo-
vecké brokové zbraně/. K tomu účelu však musí mít socialistické
organizace nebo orgán státní správy zvláštní povolení útvaru
Sboru národní bezpečnosti.

S ohledem na skutečnost, že z podstatných součástí kulo-
vých zbraní a poplašných, startovacích a jiných expanzních pří-
strojů a zařízení, v nichž lze použít střeliva anebo pokud mají
výšlehový otvor v ose hlavně, jako je hlaveň a závěr, lze se-
stavit zbraň schopnou střelby, zahrnují zásady i úpravu prodeje
těchto podstatných součástí. Mohou být zakoupeny jen na základě
zvláštního povolení uděleného okresní správou Sboru národní
bezpečnosti. Ostatní součásti uvedených zbraní lze nakoupit
po předložení zbrojního průkazu. Jakékoliv, tj. i podstatné
součásti loveckých brokových zbraní, lze zakoupit po předlože-
ní platného loveckého lístku.


- 46 -

S ohledem na stále rostoucí kulturní rozvoj u nás bylo
nutné upravit v zásadách č. 34 až č. 36 i oblast vystavování
zbraní v kulturních zařízeních a organizacích a na výstavách
zbraní pořádaných u nás i v cizině.

V tomto směru platí především zásada, že v kulturních
zařízeních a organizacích /muzea, síně bojových tradic aj. /
lze vystavovat kulové, lovecké brokové nebo vojenské zbraně,
jen jsou-li řádně znehodnoceny, a historické palné zbraně.

Kromě vystavování znehodnocených zbraní jsou velmi často
v kulturních zařízeních a organizacích /divadla, film, televize/
drženy zbraně ve stavu schopném střelby k vyvolání zvukových
či světelných efektů. K těmto účelům může být užito výhradně
zbraní upravených pro cvičnou střelbu, a to na základě povolení
uděleného okresní správou Sboru národní bezpečnosti. Odpovědnost
za řádnou úschovu a zabezpečení těchto zbraní proti možnému zneu-
žití má samozřejmě kulturní zařízení nebo organizace, jíž bylo
povolení uděleno.

Vystavování uvedených zbraní ve stavu schopném střelby
/např. na veletrzích, podnikových výstavkách výrobců zbraní/
je možné pouze na základě povolení uděleného okresní správou
Sboru národní bezpečnosti a za předpokladu, že vystavovatel
zabezpečí vystavené zbraně proti zneužití.

V zásadách č. 37 až č. 42 je rovněž nově stanoveno povolo-
vací řízení a evidenční povinnost pro vývoj, výrobu, přepravu,
znehodnocování, držení, nošení, nákup a prodej, dovoz, průvoz
a vývoz střeliva do kulových, loveckých brokových a do vojen-
ských zbraní používaných organizacemi nebo občany /zásada č. 25/.

Vyvíjet, vyrábět, přepravovat, prodávat a znehodnocovat
střelivo do uvedených zbraní mohou jen organizace, jimž byl
udělen souhlas příslušným ústředním orgánem v dohodě s pří-
slušným ministerstvem vnitra republiky.

Zásady stejně jako dosud umožňují držitelům platných lo-
veckých lístků vyrábět si lovecké brokové náboje. Tato činnost
mezi myslivci značně rozšířená má nejen ekonomický význam, ale


- 47 -

úzce souvisí s vlastním výkonem práva myslivosti jednotlivými
členy mysliveckých svazů.

Držet a nosit střelivo může pouze držitel zbrojního prů-
kazu /pro kulovou a pro vojenskou zbraň nebo pro poplašný,
startovací a jiný expanzní přístroj a zařízení/ nebo platného
loveckého lístku /pro loveckou brokovou zbraň/. Rovněž nákup
a prodej střeliva je vázán především na předložení těchto do-
kladů.

Obchodní a neobchodní dovoz, průvoz a vývoz střeliva lze
uskutečnit za stejných podmínek jako u kulových zbraní.

Nábojky do poplašných, startovacích a jiných expanzních
přístrojů a zařízení lze nakupovat a prodávat volně bez povo-
lení, avšak jen osobám starším 18 let. siřeji než dosud jsou
v zásadách též obsažena ustanovení o nedovoleném střelivu
/střelivu, které nelze zásadně držet, nosit a používat/.
Vzhledem k technickému rozvoji se přesněji vymezuje pojem
tohoto druhu střeliva /náboje s třaskavou, biologickou, che-
mickou, výbušnou nebo zápalnou střelou anebo střely upravené
tak, že jimi může být způsobeno těžší poranění/. Na druhé
straně pak se umožňuje výjimečně používat některých druhů
takového střeliva především k hospodářským účelům /např. spe-
ciální střelivo pro udržování tzv. věčných ohňů v hutnictví
a podnicích chemického průmyslu, v zoologických zahradách
apod. /.

Zkušenosti získané při aplikaci dosavadních předpisů uka-
zují, že je potřebné alespoň rámcově upravit oblast sběratelství
zbraní. Jde o to stanovit rámec pro dlouholetou tradiční čin-
nost a současně zamezit zneužívání sběratelství ke spekulativ-
ním účelům.

Zásada č. 43 umožňuje, aby jednotlivá osoba držela pro sbě-
ratelské účely historické palné zbraně, znehodnocené kulové, lo-
vecké brokové a vojenské zbraně.

Za součást sběratelství zbraní však nelze považovat nošení,
byt i znehodnocených zbraní. Proto se podle zásady č. 43 nedovo-
luje nošení znehodnocených kulových, vojenských a loveckých
brokových zbraní.


- 48 -

Znehodnocení zbraní může být provedeno pouze organizací
k tomu určenou, která o znehodnocení vystaví příslušný doklad.
Tento doklad je povinen držitel zbraně na požádání orgánů vyko-
návajících dozor nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu
vždy předložit.

Zásady rovněž nově výslovně nedovolují - s výjimkou broko-
vých nábojů - sběratelství střeliva, a to proto, poněvadž při
neodborné manipulaci s takovým střelivem by mohlo dojít k váž-
nému ohrožení osob i majetku.

Střelivo do jiných než loveckých brokových zbraní je mož-
no sbírat pouze řádně znehodnocené.

Podle zásady č. 46 je možno zřídit, provozovat nebo zrušit
střelnici jen se souhlasem okresní správy Sboru národní bezpeč-
nosti. Půjde především o střelnice pro cvičnou a sportovní
střelbu anebo pro střelbu v rámci branné výchovy. Při posuzová-
ní žádosti o souhlas zkoumá příslušná správa Sboru národní
bezpečnosti zejména, zda střelnice bude umístěna tak, aby při
provozu na ní nebyl porušován veřejný pořádek, ohrožena bezpeč-
nost a zdraví osob, majetku a narušeno životní prostředí. Přitom
pochopitelně vlastní stavba střelnice se bude řídit předpisy
o územním plánování a stavebním řádu /zákon č. 50/1976 Sb. /
a předpisy vydanými k jeho provedení /zejména vyhlášky federál-
ního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 85/1976
Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu, a
č. 86/1976 Sb., o osvědčování vhodnosti výrobků pro stavební
části staveb/.

V rozsahu stávající úpravy se v zásadách č. 47 a č. 48
upravuje výkon dozoru nad dodržováním předpisů o zbraních
a střelivu, avšak některá navržená ustanovení jsou v tomto
směru konkrétnější, přesnější a hlouběji propracována.

Obecný dozor, tj. dozor nad dodržováním všech předpisů
o zbraních a střelivu, vykonávají útvary Sboru národní bezpeč-
nosti.


- 49 -

Vedle nich vykonávají speciální dozor nad dodržováním
předpisů o jednotlivých druzích zbraní ty orgány státní správy,
které o povolování a evidenci těchto zbraní rozhodují.

Při výkonu dozoru jsou uvedené orgány zejména oprávněny
kontrolovat zbraně a střelivo a doklady k nim, kontrolovat
vedení evidencí zbraní a střeliva a kontrolovat způsob zabezpe-
čení zbraní a střeliva proti zneužití.

Za účelem výkonu dozoru mohou orgány dozoru požadovat
předložení zbraně, střeliva a příslušných dokladů k nim. Stejná
oprávnění mají i vůči organizacím.

Jako v dosavadní úpravě mohou orgány dozoru odebrat a za-
jistit do rozhodnutí příslušného orgánu zbraň nebo střelivo,
které někdo má bez příslušného povolení. Stejná oprávnění mají,
jestliže zjistí, že někdo při použití zbraně porušil veřejný
pořádek, ohrozil bezpečnost a zdraví osob, majetku anebo naru-
šil přírodní prostředí. Ze stejných důvodů mohou orgány dozoru
navrhnout zastavení provozu, popřípadě zrušení střelnice.

Nově je v zásadě č. 49 upraven postup při nálezu kulové,
lovecké brokové, vojenské, historické palné zbraně, poplašného,
startovacího a jiného expanzního přístroje a zařízení, nedovo-
lené zbraně a střeliva do nich. Podle tohoto ustanovení každý,
kdo takovou zbraň najde, je povinen nález ohlásit nejbližšímu
útvaru Sboru národní bezpečnosti, popřípadě - nehrozí-li mu
nebezpečí úrazu - nález odevzdat. Tento útvar učiní podle kon-
krétních podmínek další opatření.

Na základě získaných zkušeností je dosavadní ustanovení
§ 16 zákona č. 162/1949 Sb. o tom, jak naložit se zbraněmi
/střelivem/, pro něž není oprávnění, modifikováno tak, aby
vyhovovalo praxi. Osoby nebo organizace, jejichž povolení k
držení kulových, loveckých brokových a vojenských zbraní a
poplašného, startovacího a jiného expanzního přístroje a za-
řízení, popřípadě střeliva do nich, pozbylo platnosti, jsou
povinny tuto zbraň, střelivo, popřípadě přístroj nebo zařízení
odevzdat příslušné okresní správě Sboru národní bezpečnosti


- 50 -

anebo na místo touto správou určené. Tyto osoby nebo organi-
zace mohou uvedenou zbraň a střelivo převést na osobu nebo
organizaci oprávněnou k jejímu držení a nošení nebo ji nabíd-
nout k výkupu socialistické obchodní organizaci. Neučiní-li
tak do dvou měsíců ode dne, kdy povolení pozbylo platnosti,
zbraň se prodá nebo na jejich náklad znehodnotí nebo zničí,
čistý výtěžek za prodanou zbraň se vydá jejímu původnímu
držiteli, s výjimkou zbraní určených ke zničení, za které
se náhrada neposkytuje.

Nově se v zásadě č. 51 stanoví postup při úmrtí oprávně-
ného držitele kulové, lovecké brokové nebo vojenské zbraně
anebo poplašného, startovacího a jiného expanzního přístroje
a zařízení. V takovém případě se zbraň včetně střeliva i po-

volení k držení a nošení zbraně /zbrojní průkaz a lovecký
lístek/ předá do úschovy nejbližšímu útvaru Sboru národní
bezpečnosti. Po vypořádání dědictví je nový vlastník zbraní
povinen požádat o příslušné povolení k držení a nošení. Jinak
se postupuje podle zásady č. 50.

Jak je uvedeno v odůvodnění k zásadě č. l, není účelem
tohoto zákona úprava používání zbraní. Přesto však je třeba,
zejména v zájmu zajištění veřejného pořádku, upravit alespoň
rámcově střelbu ze zbraní osobami mladšími 18 let a střelbu
z historických palných zbraní. Osoby mladší 18 let mohou z ku-
lových, loveckých brokových a vojenských zbraní střílet, a to
pod přímým dozorem vyškoleného instruktora. Půjde především
o sportovní střelbu v rámci Svazu pro spolupráci s armádou,
střelbu ve školách apod.

Zvláštní podmínky stanoví návrh pro provozování střelby
z historických palných zbraní. Z takovýchto zbraní je možno
střílet teprve po provedení tzv. tormentační zkoušky /tlaková
zkouška pevnosti/ v československé státní zkušebně a zpravidla
jen na schválených střelnicích.

Stejně jako v dosavadní úpravě obsahují zásady /zásada
č. 53/ ustanovení o tom, že v době mimořádného ohrožení klidu


- 51 -

a veřejného pořádku nebo v období branné pohotovosti státu
může federální ministerstvo vnitra k zachování a obnovení
veřejného pořádku nařídit odevzdání všech nebo některého
druhu zbraní a střeliva do úschovy útvarů Sboru národní
bezpečnosti. Nově je v této zásadě zakotvena stejná povin-
nost týkající se doby branné pohotovosti státu.

Pokud se majitelé takto uložených zbraní a střeliva o ně
nepřihlásí ani po výzvě útvaru Sboru národní bezpečnosti do
jednoho roku po zrušení těchto opatření federálním minister-
stvem vnitra, stávají se stejně jako podle stávající úpravy
majetkem státu.

Předpokládá se, že k tomuto zákonu bude vydána prováděcí
vyhláška. Vydá ji federální ministerstvo vnitra a bude obsaho-
vat podrobnější úpravu otázek týkajících se povolovacího ří-
zení a evidenční povinnosti na úseku všech druhů zbraní a
střeliva.

Aby byl zabezpečen hladký přechod na novou úpravu obsahují-
cí některé změny v povolovacím řízení a evidenční povinnosti,
jsou v zásadě č. 55 zakotvena ustanovení přechodná, jejichž
cílem je bez dalších nároků na finanční prostředky a na bilanci
pracovních sil uvést nový zákon do života v době co nejkratší.
Z toho důvodu se nejprve stanoví, že zbrojní průkazy a hromadné
zbrojní průkazy vydané před účinností tohoto zákona platí po
dobu v nich uvedenou.

Závažným je v tomto směru dále ustanovení, podle něhož
jsou držitelé kulových zbraní, kteří je mají zapsány v lovec-
kých lístcích a nemají na ně vystaven zbrojní průkaz, povinni
do dvou let po nabytí účinnosti tohoto zákona požádat o udělení
zbrojního průkazu. V praxi se jedná o více jak 100. 000 členů
mysliveckých svazů, kteří mají své lovecké kulové nebo kulobro-
kové zbraně zapsány pouze v loveckém lístku a nemají na ně vy-
staven zbrojní průkaz, jak to nový zákon jednoznačně vyžaduje.
Aby bylo možno tento úkol postupně realizovat, posouvá se na
delší časové období, kdy bude moci být řešen v rámci výkonu
běžné agendy kulových zbraní.


- 52 -

Aby byl získán náležitý přehled o zbraních, které drží
organizace na hromadný zbrojní průkaz nebo na hromadné povolení,
jsou organizace povinny žádat do jednoho roku od nabytí účin-
nosti zákona o udělení nových povolení. Účelem tohoto opatření
je současně přezkoumat, zda počet zbraní a střeliva odpovídá
skutečné potřebě jednotlivých organizací.

Realizace zákona si nevyžádá zvýšení nároků na finanční
prostředky ze státních rozpočtů federace ani obou republik.
Úkoly s ní spojené lze zabezpečit ze stávajících rozpočtů mini-
sterstva vnitra české socialistické republiky a ministerstva
vnitra Slovenské socialistické republiky. Budou-li přijaty lhůty
stanovené v přechodných ustanoveních pro vystavení zbrojních
průkazů těm držitelům loveckých kulových zbraní, kteří je dosud
mají zapsány pouze na loveckých lístcích, nevyžádá si přijetí
zákona ani požadavky na bilanci pracovních sil v oboru minister-
stev vnitra republik.

Přijetí zákona v navržené koncepci vytváří podmínky pro
dlouhodobé uspořádání agendy zbraní a střeliva tak, aby v plném
rozsahu odpovídalo zájmům socialistické společnosti i předpoklá-
daném rozvoji vědy a techniky v této oblasti.

V Praze dne 6. července 1981

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP