Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
před svým dnešním vystoupením
jsem znovu navštívil některá spojová
zařízení ve svém volebním obvodu.
Znovu jsem si potvrdil závěry našich provedených
průzkumů.
I přes velké úsilí okresní
správy spojů a rychlé tempo stavebních
prací při budování nových objektů
zůstává řada nevyhovujících
pracovišť v tomto odvětví.
Na druhé straně jsem se přesvědčil
o dobrých výsledcích ve spolupráci
s národními výbory. za aktivní pomocí
občanů a bez velkých investic a v dosti krátkém
čase bylo rekonstruováno několik pošt,
např. Vacenovicích, Petrově, v Dambořicích
a jinde. Jejich interiéry se zlepšily a byly vybaveny
novými sociálními zařízeními,
jako jsou šatny a sprchové kouty. Vyšší
spokojenost pracovníků pošt se promítá
i do lepšího poskytování služeb
a tedy i spokojenosti občanů.
Osobně se domnívám, že i my, poslanci,
v duchu dnešního jednání budeme na svých
pracovištích, ve svých volebních obvodech
všemi silami napomáhat, aby se slova přeměňovala
v konkrétní činy právě v období
příprav XVII. sjezdu KSČ. Děkuji za
pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Charvátovi.
Hlásí se ještě někdo z poslanců
o slovo? (Nehlásí.) Není tomu tak. Mohu tedy
rozpravu považovat za skončenou.
Dovolte, abych nyní přerušil naše jednání
na deset minut.
Schůzi bude dále řídit předseda
Sněmovny národů soudruh Dalibor Hanes.
Po přestávce vystoupí ministr spojů
ČSSR soudruh Vlastimil Chalupa, který se přihlásil,
aby odpověděl na otázky poslanců z
rozpravy a potom přednesl závěrečné
slovo.
(Jednání přerušeno ve 14.07 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.19 hodin.)
(Řízení schůze převzal předseda
Sněmovny národů D. Hanes.)
Předseda SN D. Hanes: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, pokračujeme
v rokovaní. Udeľujem slovo ministrovi spojov s. Chalupovi,
aby odpovedal na otázky a uviedol záverečné
slovo.
Ministr spojů ČSSR V. Chalupa: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážený soudruhu předsedo Sněmovny
národů, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
Dovolte nejprve, abych reagoval na otázky na otázky
konkrétně poslanci Oravecze, zda doba výstavby
televizního vysílače Praha (6 let) je přiměřená
nebo úměrná a zda by nešla zkrátit.
Chtěl bych říci, že stavba televizního
vysílače Praha-město, zejména televizní
věže, je stavbou na našem území
ojedinělou, dosud nerealizovanou. Jedná se o výstavbu
v centrální oblasti hlavního města,
na stísněném stanovišti, uvnitř
blokové bytové zástavby. Lhůta výstavby
je stanovena na základě technologických postupů,
odsouhlasených s vrchním dodavatelem stavby IPS
Praha a jeho subdodavateli, zejména Hutními montážemi,
Teplotechnou apod.
Závažnou okolností je zde stísněné
staveniště, nutnost dodržení ochranných
pásem při provádění prací
výškového objektu a z toho vyplývá
další postup výstavby. Limitní lhůta
stanovená státní expertízou, tedy
SKVTIR k projektovému úkolu, činí
74 měsíce, tj. 6 let a 2 měsíce. Pokusili
jsme se ji zkrátit a objektivizovaná a technicky
reálná lhůta výstavby, odsouhlasená
všemi účastníky výstavby činí
64 měsíce, tedy o 10 měsíců
méně, tzn. 5 let a 4 měsíce. Pro srovnání:
Ostraváci jistě znají televizní vysílač
Ostrava-Hošťálkovice. Tam je výška
anténního nosiče 180 m. Je to menší
stavba, 87 miliónů Kčs, doba výstavby
byla 5 let. Televizní vysílač Bratislava-Kamzík,
výška 185 m, doba výstavby 7 let. Televizní
vysílač Drážďany, výška
280 m, doba výstavby 6 let. Řekl bych, že tato
doba výstavby je skutečně zkrácená
podle daných možností. Zdá se nám,
že je optimální. Já sám v nejbližší
době, myslím kolem 6. prosince, budu řídit
1. kontrolní den na zahájení této
výstavby. Budeme usilovat o to, aby výstavba byla
podle možností zkrácena a zejména abychom
ověřovací provoz zahájili dříve
než bude úplné dokončení celé
stavby.
Je možno říci, že jsme hledali zkušenosti
v zahraničí pro jednotlivé části
stavby, zkušenosti s údržbou, požární
ochranu apod. V současné době pojede skupina
projektantů do Frankfurtu nad Mohanem a jiných míst,
aby si tyto věci ověřili a usilovali o dokonalé
dobudování televizního vysílače
a o zabezpečení odpovídající
výstavby. To bych chtěl říci k první
otázce.
Nevím, jestli poslanec Oravecz je spokojen s mojí
odpovědí.
Předseda SN D. Hanes: Pýtam sa poslanca Oravcza,
či je s odpoveďou súdruha ministra spokojný.
Poslanec Oravecz: Ďakujem, som spokojný
Ministr spojů ČSSR V. Chalupa: Druhá
otázka. Poslankyně Lefflerová poukazovala
na slabší slyšitelnost našich rozhlasových
vysílačů a jejich přehlušení
západními vysílači a ptá se,
jaká opatření se přijmou k zlepšení
současného stavu.
Chtěl bych říci, že touto otázkou
se už zabýváme dlouho. Usilovali jsme na Světové
administrativní konferenci, abychom si pro naše vysílače
zajistili nejen optimální frekvenci, ale i optimální
výkony. Mám zde tabulku celkem 52 vysílačů,
kde jsou stanoveny a mezinárodní dohodou určeny
i výkony našich rozhlasových vysílačů.
Řekl bych, že jsme už začali trend na
posílení rozhlasových vysílačů.
Jistě jste zaregistrovali rozhlasový vysílač
Liblice, tj. vysílač Praha, který má
2 X 750 kW, tj. sdružené 1,5 MW, který vysílá
program Prahy na středních vlnách. Vybudovali
jsme dlouhovlnný vysílač v Topolné
u Gottwaldova, který má rovněž 2 X 750
kW, který rovněž znamená na dlouhých
vlnách nejen pokrytí naší republiky,
ale i dosah za hranice naší republiky. Vybudovali
jsme 3 X 200 kW, tj. 600 kW vysílač Čížatice
u Košic, který znamená podstatné zkvalitnění
rozhlasového příjmu na východním
Slovensku. Pracuje velmi dobře, nedávno jsem ho
navštívil. Renovovali jsme vysílač Banská
Bystrica, jehož výkon se zvýšil dvakrát.
V současné době je ve výstavbě
vysílač západní Slovensko dvakrát
750 kW, který bude vysílat program Bratislava. V
této pětiletce zahájíme poslední
velice výkonný vysílač v západních
Čechách. Bude to vysílač dvakrát
750 kW, který bude určen převážně
pro zahraniční vysílání tak,
abychom šířili naše myšlenky přes
západní hranice.
Jinak bych chtěl říci, že máme
dost rozhlasových programů a máme je možnost
po republice skutečně chytit, jestliže víme,
co máme chytit. Máme celostátní program
Hvězda, který pracuje na dlouhovlnném a středovlnném
pásmu a dále na pásmu VKV a dokonce i stereofonně.
Ten je slyšet po celém území republiky.
Takových VKV vysílačů je 42. Máme
národní okruh Praha v pásmu středních
vln a velmi krátkých vln. V ČSR máme
program Vltava, tj. velmi krátkovlnné vysílání,
stereofonní. Na Slovensku máme národní
okruh Bratislava v pásmu středních a velmi
krátkých vln a jak jsem řekl, budujeme zde
nový velmi silný vysílač. Máme
program Děvín v SSR, který vysílá
v pásmu VKV stereofonně.
Celkově bych řekl, že vnitrostátní
vysílání zajišťuje 47 vysílačů
na středních vlnách, jeden vysílač
na dlouhých vlnách a 42 vysílačů
na VKV. Kromě toho organizujeme zahraniční
vysílání celkem 21 vysílači,
z toho pro oblast západní Evropy třemi vysílači
středovlnnými. Vybudovali jsme v této pětiletce
velmi mohutné vysílací středisko zahraničního
vysílání v Rimavské Sobotě,
která má čtyřikrát 250 kW a
anténní systém, který nám pomáhal
vybudovat SSSR a také smontovat (má zesílení
130krát). Jestliže tedy zaměříme
cílově antény na jakoukoliv plochu na zeměkouli,
tak v podstatě docílíme několikanásobné
převahy úrovně signálu nad vysílači,
které tam může kdekoliv provozovat. Platí
to jak pro Severní a Jižní Ameriku, tak pro
Afriku, Austrálii atd. Je nám známa kritika,
že jsou ještě určitá místa
se slabší slyšitelností, ale domníváme
se, že jestliže v těch místech, kde nejsou
dobře slyšitelné střední vlny,
by se přešlo na VKV, měla by být slyšitelnost
na celém území dobrá. Jinak jsem vás
chtěl požádat, abyste nám z místa,
kde zjistíte špatnou slyšitelnost, konkrétně
uvedli denní nebo noční hodinu a my si sami
tyto věci přešetříme.
Nebývá to vinou jenom výkonu vysílačů
nebo nasměrování jeho antény, ale
rozhodující je i vlastní anténa i
kvalita vlastního rozhlasového přijímače.
Myslíme, že jsme dosáhli stavu, abychom mohli
pokrýt jeden km2 asi hodnotou 77 W. Dnes už
dosahujeme asi 50 W. Kdybych to měl srovnat s Německou
spolkovou republikou a NDR, tak intenzita signálu na plochu
1 km2 v NSR je 34 W, a v Německé demokratické
republice 45 W. My již máme 50 W, budeme chtít
v 8. pětiletce dosáhnout 77 W a jako cílový
stav chceme do roku 2000 dosáhnout asi 81 W na 1 km2.
Tolik k této problematice.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem. Poslankyňa
Lefflerová spokojná?
Poslankyně N. Lefflerová: Áno, ďakujem.
Předseda SN D. Hanes: Prosím súdruha
ministra, aby uviedol záverečné slovo.
Ministr spojů ČSSR V. Chalupa: Ještě
bych chtěl reagovat na některé připomínky,
které zde byly uvedeny. zejména se zde hovořilo
o platebním styku obyvatelstva a všechno bylo zaměřeno
na resort spojů. Chtěl bych říci,
že gestorem platebního styku v Československu
je Státní banka československá. Je
třeba říci, že např. počet
poštovních poukázek činil v roce 1960
87 miliónů kusů a jejich počet se
zvýšil na dnešních 143 miliónů,
čili o 164 %. Máme asi 5100 pošt a možná,
že na sobě máme velikou tíhu, protože
máme i nejrozsáhlejší hodiny pro veřejnost,
během kterých lze realizovat veškeré
platby pro obyvatelstvo i socialistický sektor. Pobočky
státní banky přijímají platby
do 11 hodin a od poboček státní spořitelny,
které mají prodloužené hodiny zpravidla
jen dvakrát týdně, se příjem
tržeb maloobchodu úplně zrušil. Na rozdíl
od ostatních zahraničních správ spojů
doručujeme všechny peněžní poukázky
na udané adresy. Těžko lze dimenzovat obsazení
přepážek na "špičkovou hodinu".
Kolísavost uživatelského zájmu je velká
a s překvapivými špičkami. V dopoledních,
tedy pracovních hodinách, mají naše
pracovnice na peněžních přepážkách
co dělat. Provedli jsme určité rozšíření
těchto peněžních přepážek
o tzv. sdružené přepážky tam, kde
jsou listovní přepážky, kde jsou na
to schopné pracovnice, vytvořili jsme možnost,
aby přijímaly i peníze. Všechno toto
je velice složité a samozřejmě jako
východisko vidíme dořešení nebo
rozpracování koncepce bezhotovostního platebního
styku. Jedna z cest je přes sporožiro, to se ovšem
rozvíjí velice pomalu, takže rychlé
řešení to neznamená.
Velké problémy nám dělají platby
za školní jídelny. Měli jsme k tomu
několik jednání a žádali jsme,
aby ministerstva školství tyto platby za obědy
jednotlivými žáky zrušila a aby se vybíraly
ve třídě a předávaly hromadně
za celou třídy. Počet je obrovský
a my nemůžeme na špičky dimenzovat peněžní
přepážky.
Pokud se týká bezhotovostního styku, už
před několika lety jsme podepsali určitou
dohodu s ministrem financí a předsedou SBČS
(tenkrát to byl s. Potáč). Ta věc
se bohužel neuzavřela a doufáme, že bude
koncepce bezhotovostního platebního styku uzavřena
a dopracována co nejdříve.
Několik slov k otázce přenosu dat. Od roku
1971 jsme zavedli službu přenosu dat a neměli
jsme zatím žádné souhrnné požadavky
na tuto službu. Po asi 12 letech jsme získané
zkušenosti vyhodnotili a dokonce jsme vydali Řád
přenosu dat. Jak vypadal problém uživatelů?
Když jsme požadovali, aby nám hospodářské
organizace i další orgány sdělily, jaká
data, odkud kam chtějí přenášet,
dalo by se říci hovorové trasy, nedostali
jsme uspokojivé podklady a proto jsme museli naši
meziměstskou kabelovou síť dimenzovat s potřebnou
zálohou pro přenos dat. Tenkrát jsme byli
schopni přenášet po telegrafní síti
rychlostí od 50-200 bodů. Dnes už jsme bohatší,
rozšířili jsme kabelové magistrály,
radioreléové spoje, máme i širokopásmové
kanály, můžeme tedy přenášet
vyššími rychlostmi. Ale jak vypadá skutečnost
s uživateli.
Dnes uživatelé za pomoci protekce a doporučení
to chtějí od zítřka za týden
nebo tak nějak a nedávají včas svoje
požadavky, abychom se na to mohli připravit. Zvláště
v Praze je situace velmi svízelná, kde je většina
kabelových otvorů v jednotlivých tratích
obsažena. Postupně rozšiřujeme možnosti
vnitřního spojení i mezi jednotlivými
ústřednami, mezi jednotlivými obvody i sdruženými
stupni. Těžko se dostáváme do několika
tras metra, budou se zřizovat kolektory. Není to
lehké vytvářet v Praze možnosti pro
budování spojů, které nejsou typické,
aby se vázaly k nějaké ústředně.
To je jedna věc.
Druhá věc, k zabezpečení přenosu
potřebujeme modemy. Kdysi je vyráběla Tesla
Banská Bystrica, když se to potom změnilo na
ZAVT, tak prostě ZAVT je vyrábět nechtěl.
Přivedli jsme tedy ministra Kubáta k tomu, aby dal
příkaz, že se budou zase vyrábět.
Pokud jde o požadavek na příští
rok, chtěli jsme 960 kusů modemů pro přenos
dat. Všichni uživatelé se obracejí na
nás, i když je to zařízení, které
si opatřují sami a také si ho sami platí.
ZAVT objednává dodávky těchto modemů
také z Maďarské lidové republiky a v
minulých dnech jsem musel dělat intervence, aby
tento kontrakt byl uzavřen a aby byly tyto dodávky
zahrnuty do dohody na příští rok. V
příštím roce je naděje, že
dostaneme 800 modemů, ještě však nejsou
přesně dojednány termíny. Pak bychom
mohli některé požadavky na přenos dat
uspokojit. Doufám, že na výrobu modemů
v ZAVT v Banské Bystrici najedou, ale slyšel jsem
skoro ověřenou zprávu, že se má
výroba modemů předávat do JZD Slušovice.
Takto vypadá situace s těmi modemy a tedy i s přenosem
dat.
Třetí otázkou je otázka odměňování
pracovníků jednotlivých profesí v
poštovním provozu. V řade vašich vystoupení
bylo řešeno, že naši pracovníci na
poště, pokud jde o nižší kategorie,
mají velkou fluktuaci, protože jsou málo placeni.
Mluvilo se o doručovatelích tisku, ale i o jiných
funkcích. Tak např. doručovatel tisku má
měsíční plat za 42,5 hodin týdně
a při nejvyšším osobním ohodnocení
podle platného katalogu 1530 Kčs měsíčně.
Uvažte sami, zda na tato místa můžeme
sehnat pracovníky. Pokud pracují na kratší
dobu, tj. na méně než 8 hodin, pohybuje se
jejich odměna kolem 600-800 Kčs. Pokud se týká
pracovnic u přepážek, tedy u výkonné
profese poštovního provozu, pohybuje se jejich mzda
na výši 2200 Kčs. Poštovní doručovatel
má např. na Praze 10 2260 Kčs, pracovnice
u listovní přepážky má 2100 Kčs
měsíčně, u sdružené přepážky
2160 Kčs a u peněžní přepážky
2600. tam se jedná o příjem velkých
částek a jsou tu proto příplatky ve
formě ztratného. Tolik k této otázce.
Žádali jsme a navrhovali jsme do plánu mzdový
nárůst, abychom provozně obsluhující
personál mohli v 8. pětiletce preferovat a tím
zabránit zmíněné velké fluktuaci.
Další takovou věcí je otázka
vztahů veřejnosti k československému
státu. Mohu říci, že veřejnost,
nebo spíše někteří příslušníci
našeho obyvatelstva mají dost macešský
vztah ke státu, a to ke svému vlastnímu státu.
Společně s Československým rozhlasem
a Československou televizí jsme před několika
lety udělali již dvě akce k odhalení
tzv. černých posluchačů. Totiž
někteří naši občané neplatili
měsíční poplatky za poslech Československého
rozhlasu a za poslech Československé televize. Budete
se velmi divit, že jsme při tomto jednorázovém
průzkumu vlastně zjistili, že se ročně
neplatí za poslech 70 mil. Kčs. Naši poštovní
doručovatelé proti našim dispozicím
prováděli detektivní zjišťování.
Ale výsledkem jejich práce bylo, že každý
rok od černých posluchačů, kteří
byli nově přihlášeni, dostáváme
do státního rozpočtu navíc 70 mil.
Kčs. Samozřejmě, že nejlepší
doručovatele i okresní správy spojů,
kteří to organizovali, už jsme odměnili.