Úterý 19. listopadu 1985

Poslanec L. Pípa: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci. Poslanci výboru pro zemědělství a výživu Sněmovny národů se na svých skupinových, ale i individuálních poslaneckých průzkumech zabývali zejména používáním spojů při řízení zemědělství a potravinářských podniků, problematikou vnitropodnikových spojů, perspektivními formami řízení pomocí radiostanic, přenosem údajů pro vyhodnocení na počítači a operativním využíváním těchto výsledků v rozhodovací činnosti.

Zemědělství hospodaří na téměř 7 mil. ha zemědělské půdy. Z toho 223 státních statků obhospodařuje téměř 1,5 mil. ha a 1686 JZD hospodaří na 4,3 mil. ha.

Průměrná výměra JZD činí více než 2500 ha a státního statku téměř 6300 ha.

Z tohoto přehledu a s ohledem na plošné rozmístění je zřejmé, že řízení zemědělských podniků klade značné nároky na spoje.

Značná část řídících orgánů, kde byl průzkum prováděn, používá k řízení písemných pokynů a telefonů.

Řízení pomocí písemných pokynů se hodí spíše pro řešení koncepčních otázek a plánovacích prací. Pro operativní způsob řízení zcela nevyhovuje a zejména ve špičkových zemědělských pracech se provádí ve větší míře pomocí telefonu. Vzhledem k časté potřebě sběru značného množství informací, zkoušeli např. na Krajské zemědělské správě v Banské Bystrici a Okresní zemědělské správě v Litoměřicích některé progresívnější způsoby přenosu, např. telefonické konferenční hovory s podřízenými organizacemi a podniky. Jak si však sami pracovníci spojů ověřili, nejsou tyto formy v telefonní síti realizovatelné vzhledem k přílišnému omezení ostatních účastníků telefonního provozu, v B. Bystrici navíc vzhledem i k špatné slyšitelnosti. Bylo proto od této formy upuštěno a převládá individuální telefonické spojení, které je při větším počtu zemědělských podniků příliš zdlouhavé.

Ani použití dálnopisu, který okresní zemědělské správy vlastní, není pro vzájemné spojení OZS a řízených zemědělských podniků realizovatelné. Např. v Litoměřicích je možno vybudovat dálnopisné spojení bez náročné investiční výstavby do necelé třetiny zemědělských podniků.

Zpracování a vyhodnocování dispečerských zpráv a spěšných hlášení neslouží pouze k informací nadřízených orgánů, ale zejména k okamžitému operativnímu rozhodování okresních a krajských řídících orgánů a štábů zejména ve špičkových zemědělských pracech a při zhoršených klimatických podmínkách.

Okresní zemědělská práva v Litoměřicích, kde se skupinový poslanecký průzkum rovněž prováděl, řídí 20 jednotných zemědělských družstev, 4 státní statky a 7 společných zemědělských podniků o výměře téměř 68 tisíc ha v členitém terénu Českého středohoří.

V zájmu zkvalitnění a zejména zoperativnění spojových služeb vybudovala tato Okresní zemědělská správa za součinnosti ministerstva zemědělství a výživy ČSR a s následným souhlasem Správy radiokomunikací ve všech závodech okresu komplexní radiofonní síť s předpokladem, že touto formou bude možno dosáhnout maximálního využití strojů a pracovních sil v rozhodujících pracech v rozdílných klimatických podmínkách, zkrácení doby prací a snižování nákladů se zvláštním zřetelem na úspory paliv a energie.

Tento systém se v průběhu doby osvědčil a umožnil optimální koordinaci strojů a minimalizaci přejezdů a ztrát. Mimořádné efektivnosti je dosahováno při přesunech strojů zejména kombajnů při sklizňových pracech, zabezpečování oprav strojů opravářskými četami přímo na poli, přesuny letadel SLOVAIRU v případě napadení zemědělských plodin škůdci, ale také k zamezení prostojů při nákupu obilí, kdy zemědělské zásobování a nákup v příslušném skladu nestačí odebírat a tvoří se dlouhá řada čekajících povozů, zatímco v sousedním skladu pokračuje odběr plynule.

Celý systém je napojen na minipočítač SM 30 ve vlastním výpočetním středisku, takže vyhodnocení situace a zpětná podávání výsledků a pokynů řídícím štábům k operativnímu řízení trvá krátkou dobu - asi do dvou hodin.

Celý tento systém je propracován nejen pro potřebu celookresního, ale i podnikového řízení, takže je možno dávat pokyny i přímo řidičům zemědělské mechanizace.

V posledních třech letech se v okrese podařilo ukončit sklizeň obilovin s rozdílem 3-5 dnů. Značný podíl na tomto úspěchu má i pohotovost spojové služby.

S ohledem na to, že spojení mezi základnovými stanicemi vyhovuje současným předpisům pouze ve dvou případech, navrhovalo federální ministerstvo spojů při jednání omezit tento zavedený systém a kromě povolené sítě radiové pozemní služby navrhuje udělit povolení spojení pouze se dvěma základnovými stanicemi a s ostatními navazovat spojení v rámci jednotné telekomunikační sítě, to je zejména telefonem. Poslanci se domnívají, že roztříštění celého systému by vedlo k značné nepružnosti v řízení a návrat do doby, kdy v době špičkových prací vyjíždělo každodenně několik automobilů okresní zemědělské správy do terénu. Věří, že tento problém se v dohledné době vyřeší k oboustranné spokojenosti.

Vážené soudružky a soudruzi, požadavky na rychlé operativní spojení nejsou pouze při řízení velkých zemědělských podniků, ale i v podmínkách roztříštěného půdního fondu, typického pro severočeské pohraniční lokality, způsobené geomorfologickou členitostí terénu, kdy narůstají i dopravní vzdálenosti. Představitelem takovýchto výrobních podmínek je zemědělství v mém volebním obvodu - na okrese Děčín. Významným činitelem intenzifikace je dokonalá telefonická síť, která v tomto okrese doznala již v 6. pětiletce zlepšení výstavbou automatizované telefonní ústředny a pro jižní část okresu s možností napojení na celostátní i mezinárodní síť. Na její realizaci se podílely i zemědělské podniky okresu, zejména stavební závod Zemědělského stavebního sdružení Děčín. V současné době je vytvořena kompletní telefonická síť, která spojuje vzájemně všechna rozhodující výrobní střediska. Složití situace nastává v období sezónních prací, kdy v důsledku vysoké koncentrace výroby jsou nasazovány celé linky na odloučená pracoviště a plynulý provoz je mnohdy závislý na přímém styku s opravářskými středisky, s centrálním skladovým hospodářstvím, dopravním dispečinkem apod. Živočišná výroba je v okrese Děčín specializována na pastevní odchov skotu a předpokladem efektivnosti výroby je mnohdy nezbytný zásah veterinární služby eventuálně inseminační služby plemenářského podniku ve vymezeném časovém období, určeném biologickými zákonitostmi výroby. K podstatnému zvýšení intenzity výroby, k jejímu zefektivnění by přispělo radiové spojení okresní zemědělské správy s těmito odloučeným výrobními středisky.

Při technickém řešení zpracovaného projektu sa naráží na nedostatečnou kapacitu výrobní organizace Tesla, ale i na nedokonalost zařízení, která jsou pro resort zemědělství dodávána. Problematická je i servisní služba, která není dostatečně zásobována náhradní díly. V okrese Děčín je takováto forma servisu radiostanic vybudována v JZD Arnoltice, která v přidružené výrobě se zabývá výrobou elektrotechnických zařízení a má vytvořeny potřené kádrové předpoklady k zvládnutí servisu v plném rozsahu.

Za zcela nevyužitou možnost přenosu dat v systému řízení zemědělství používání počítačů v kombinaci s drátovou i bezdrátovou elektrotechnikou. V době vědeckotechnického pokroku je např. dálnopisným zařízením ke styku řídící orgán. Problémem jsou dlouhé dodací lhůty dodávek dálnopisu, ale i málo pochopitelný systém pořizování a nájmu dálnopisného zařízení. Jeho racionálnost při zařazení do řídícího a informačního systému v zemědělství, v prohlubující se energetické krizi má opodstatněný význam pokud si uvědomíme, kolik pohonných hmot se např. spotřebuje ke každému převážení děrných i magnetických pásek ze zemědělských podniků okresu ke zpracování na počítač do místa vzdáleného 30-80 km, z Banské Bystrice až 200 km. Stojí tedy za zvážení, jaký přínos pro celé národní hospodářství může mít dokonalejší řídící a informační systém, a to nejen na snížení spotřeby pohonných hmot, ale i na politické uvědomění pracujících, že vědeckotechnický pokrok pronikl i do operativního řízení zemědělství.

Jak uvedl místopředseda Sněmovny národů s. Vedra ve své zpravodajské zprávě, postupují zemědělské podniky při zavádění radiostanic individuálně. Doporučuji proto odstranit živelnost v pořizování radiostanic u zemědělských podniků a správ a k tomu účelu vypracovat na úrovni federálního ministerstva spojů, federálního ministerstva zemědělství a výživy a federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu koncepci rozvoje telekomunikací i s možnostmi přenosu na počítač včetně radiokomunikací v zemědělství a potravinářském průmyslu. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Pípovi, slovo má poslanec Muržic a připraví se poslanec Charvát.

Poslanec A. Muržic: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a poslanci, milí hostia, vo svojom vystúpení sa budem zaoberať zvyšovaním úrovne bezpečnosti spojov a ochranou majetku spojom zvereného, ako i prípravou mládeže pre oblasť spojov, záujmovej amatérskej činnosti klubov elektroniky Zväzarmu.

V priebehu poslaneckých prieskumov výborov branných a bezpečnostných sme sa presvedčili, že bezpečnosť spojov je v skutočnosti veľmi aktuálna. Vedie nás k tomu, že sa jedná o vysoké hodnoty a hotovosti, ktoré pošta spracováva a prepravuje. Na celkových ekonomických obratoch Československej socialistickej republiky sa podieľa viac ako 50 %. Prípady vlámania do pôšt a prepady poštových vozňov majú vysokú spoločenskú nebezpečnosť so značnou hmotnou škodou a následkami na zdraví a životoch pracovníkov pôšt. Napríklad na Žiline, ako je známe, bola zavraždená doručovateľka pri pochôdzke, bolo jej odcudzených 10 tisíc korún. V Brne prepadli 4 ozbrojení muži poštový voz, ktorý bol odprevádzaný ozbrojeným prevodom, došlo k prestrelke, pri ktorej bol sprievodca vážne zranený a bolo odcudzené 500 tis. korún. A mohol by som uviesť ďalšie prípady.

Prieskumy ukázali, že Federálne ministerstvo spojov a jeho podriadené zložky venujú týmto otázkam primeranú pozornosť. Majú vypracovaný systém pasívnej ochrany. Pasívna ochrana je riešená mechanickými ochrannými prostriedkami. Aktívna ochrana je zabezpečovaná príslušníkmi armády, Zboru národnej bezpečnosti, vlastnou závodnou strážou a technickými prostriedkami.

Pri prieskumoch bol v tejto oblasti zistený celý rad problémov.

V prvom rade je to pomerne nízka kvalita vlastnej strážnej služby, v ktorej pracujú prevažne dôchodcovia, z dôvodu nízkych platov. Z tej istej príčiny je v profesii strážnych značná fluktuácia. Tým sú porušované kritériá na ich výber, stanovené vyhláškou Federálneho ministerstva vnútra č. 135/83 Zb.

Prihliadnuc k tejto skutočnosti i k celosvetovému trendu vývoja je potrebné bezpečnosť objektov spojov riešiť zodpovedajúcimi technickými prostriedkami. Budovať sieť elektrickej a elektronickej zabezpečovacej signalizácie a jej napojenie na pulty centralizovanej ochrany VB. V súčasnej dobe je 140 najväčších pôšt v ČSSR zabezpečené týmto spôsobom. Najbližšou úlohou je na tento systém napojiť ďalších 282 pôšt a perspektívne pôjde o 750 pôšt.

Máme vyvinutý vhodný typ elektrickej zabezpečovacej signalizácie, vyrába ho Tesla Liberec. Splňuje všetky parametre moderného zabezpečovacieho zariadenia. Jeho širšiemu využitiu však bráni:

- vysoká cena,

- obmedzené možnosti vyvedenia signálu na pulty centralizovanej ochrany ZNB.

Tým, že u Zboru národnej bezpečnosti boli zrušené v minulosti niektoré obvodné oddelenia Verejnej bezpečnosti, tento efekt sa ešte viac stráca, a preto by bolo vhodné zamyslieť sa nad tým, aby tam boli stále stráže alebo služby, vo vrátnicach alebo v strážnych búdkach, tak, ako sa strážia priemyslové podniky, poľnohospodárske podniky a pod. Je to len otázka dohody, myslím, že tí noční vartáši by nemali toľko dôvodov k driemaniu.

Treba spomenúť iniciatívu a snahu pracovníkov OSS Hodonín, ktorí podali zlepšovací návrh na nové lokálne zabezpečovacie zariadenie s možnosťou vyvedenia signálu na PCO ZNB. Jeho cena sa pohybuje okolo 800 Kčs a je zhotovené výhradne z tuzemských súčiastok. Jeho autorom je vodič okresnej správy spojov, iste stojí za úvahu výskumnému ústavu, kedy mu pomohol a toto lacné a naše zariadenie zdokonalil. Myslím si, že takáto práce s takýmito nadšencami by mala byť plne podporovaná a podchytená výskumnými ústavmi.

Problémy, ktoré som označil, je potrebné riešiť spoločným postupom Federálneho ministerstva spojov, Federálneho ministerstva elektrotechnického priemyslu a Federálneho ministerstva vnútra.

Medzi pomerne závažné problémy patrí tiež ochrana a bezpečnosť tzv. poštových kurzov ozbrojenými strážcami. Príčiny tohto stavu sú obdobné ako som uvádzal u strážnych. Sprievodcovia majú skrátený pracovný úväzok, delené smeny, nevýhodnú pracovnú dobu, a tým teda aj nízke zárobky. Sú tak isto obsadzovaní dôchodcovia, ktorí vzhľadom k fyzickému veku a zdravotnému stavu nemajú plné predpoklady tieto zodpovedné miesta zastávať. Problémy sú aj s ich vyzbrojovaním strelnými zbraňami. Tým sa aj tento prvok aktívnej ochrany míňa účinkom.

K tomu sa pripája a negatívne pôsobí pretrvávajúci nedostatok špeciálne upravených vozidiel na prepravu väčších hotovostí spojov, ako napr. Avia trezor alebo Safari.

Najpálčivejšou a najdiskutovanejšou otázkou je ochrana a bezpečnosť doručovateľov, zvlášť cezpoľných. Títo majú značný rozsah pracovnej činnosti. Na doručovateľských pochôdzkach vyplácajú poštové poukážky, dôchodky, na druhej strane prijímajú združené inkaso, predplatné PNS a rôzne poukážky a pod. Sú dni, keď ich tašky sú nabité peniazmi a preto zaistenie bezpečnosti týchto pracovníkov je veľmi aktuálne a vyžaduje si zvláštnu pozornosť.

Možnosti zníženia súčasnej výšky čiastok, ktoré doručovatelia na pochôdzkach vyplácajú alebo inkasujú, sú značne obmedzené. V podstate tomu napomáha len sporožíro a povolené rozšírenie poštu výplat dôchodkov u poštových prepážok.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP