Úterý 19. listopadu 1985

Poslanci při provádění průzkumu poukazovali i na nedostatky a kritiku služeb spojů, se kterou se setkávají ve svých volebních obvodech. Je možno hovořit o konkrétních případech chybného účtování telefonních poplatků. Z celkového počtu vydaných účtu jich není procentuálně mnoho (řádově 0,2 %), ale podíváme-li se na to, že se jedná ročně o cca 30 tis. občanů a socialistických organizací, vidíme, že teoreticky má jedno okresní město v republice negativní pohled na práci spojových pracovníků zvláště v případě, kdy jde o požadavky na vrácení přeplacené částky.

Zpravodaj výboru SN soudruh Vedra zde hovořil o nevyřízených žádostech na zřízení telefonních stanic. Není snad volebního obvodu, kde by tato otázka nebyla znovu a znovu nám poslancům kladen. Ať už jsou příčiny kdekoliv, ale zaostalost za světem není dobrou vizitkou pro nikoho z nás. Situace dospěla dokonce tak daleko, že vítáme rozhodnutí resortu spojů řešit především požadavky starší 10 let. Přesto doufám, že se jim podaří v průběhu několika nejbližších let za přispění a pomoci i ostatních resortů tuto svízelnou situaci uspokojivě vyřešit.

Při poslaneckých průzkumech jsme na základě získaných poznatků posuzovali objektivní i subjektivní příčinu nedostatků, které jsou soustředěny do poštovního a telekomunikačního provozu. Zjistili jsme, že jedním z hlavních důvodů je fluktuace a celkové nedostatek pracovníků, který je nejožehavější zejména v poštovním provozu, Poštovní novinové službě a týká se i doručovatelů, kde pracují převážně ženy.

Jinou skupinu příčin tvoří nedbalost, nezájem o vykonanou práci, lajdáctví, obcházení stanovených pracovních a technologických postupů ve snaze ulehčit si práci. Hlavním důvodem těchto nedostatků je nevyhovující nebo vůbec žádná kvalifikace pracovníků. Na úseku politickovýchovné práce bude muset resort spojů hodně zvýšit svoje úsilí, aby se zlepšila jak kvalifikace, tak i vědomí odpovědnosti některých pracovníků.

Všichni pracovníci spojů si musí být vědomi toho, že svou prací pomáhají realizovat vztahy mezi jednotlivými organizacemi a odvětvími národního hospodářství a že nemalou měrou zvyšují životní a kulturní úroveň občanů našeho státu. Rozsah, kvalita a dostupnost služeb jsou právem středem zájmu široké veřejnosti a z toho důvodu jsou také pod přímou kontrolou uživatelů. Široká veřejnost, zejména noví obyvatelé sídlišť by uvítali, kdyby s dokončováním bytů byly současně předány do provozu i objekty soužící spojovým službám. Víme, že to není ve většině případů jednoduchá záležitost, ale vybavení sídlišť alespoň základním počtem veřejných telefonních automatů by jistě přispělo k řešení naléhavých problémů v nové zástavbě.

Soudruh ministr se zmínil o vandalismu jednotlivců, kteří úmyslně ničí tyto automaty. Myslím, že by orgány Veřejné bezpečnosti s Pomocí stráží VB měly navázat úzký kontakt s občanskými a sídlištními výbory a najít potřebné formy upozornění a ochrany, které by vedly k zajištění pachatelů.

Většina ze 120 tisíc pracovníků spojů je v denním styku s veřejností; na jejich svědomitosti, rychlosti, spolehlivosti, ale i ochotě často závisí, zda bude občan se službami spojů spokojen. Proto má velký význam před všemi druhy kontrol bezprostřední kontrola, kterou dělá, nebo má dělat každý vedoucí vůči svým podřízeným v duchu zásady "kdo řídí - kontroluje". Právě v této oblasti kontroly jsou ještě značné rezervy. Někteří vedoucí se denní kontrole práce svých podřízených vyhýbají někdy i z obavy z konfliktu při zjišťování pracovní nekázně, jindy z důvodů časové zaneprázdněnosti jinými úkoly příp. náročnou administrativou. Spoléhají na to, že v resortu působí aktivně plánovaná kontrola vyššího orgánu a uživatelé spojových služeb, jejichž zjištění pak dodatečně napravují. Proto pokládám za správné zaměření tlaku ministerstva spojů ČSSR i obou ústředních ředitelství spojů na zvýšení účinnosti bez prostřední kontroly na každém pracovišti.

Plánovanou činností na úrovni resortní kontroly se podařilo přispět k splnění hospodářských úkolů i odhalit řadu nedostatků, včetně případů porušení zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny. Ze všech negativních zjištění jsou vyvozovány závěry - příslušní vedoucí zabezpečují odstranění příčin i v součinnosti se stranickými a odborovými orgány, provádějí hmotné i morální postihy těch, kteří nedostatky zavinili. Např. v roce 1984 se resort spojů v důsledku kontrolou zjištěných vážných provinění musel rozejít se 126 pracovníky, 20 vedoucích bylo odvoláno z funkce, 366 případů bylo předáno orgánům činným v trestním řízení. Finanční postihy za odhalené nedostatky činily cca 2 mil. Kčs na krácených nebo nepřiznaných odměnách a prémiích.

V oblasti kontroly od vydání opatření vlády ČSSR ke zvýšení její účinnosti udělal resort spojů kus poctivé práce i za pomoci kritických připomínek uživatelů služeb. Jejich důslednému přešetřování je věnována patřičná pozornost. Například při průzkumu v ústředním ředitelství spojů Praha jsem zjistil, že oprávněnost podání ve srovnání s rokem 1983 poklesla a klesající trend má trvalý charakter. Příčiny oprávněných podání spočívají většinou v porušování technologické kázně. Na základě oprávněných a částečně oprávněných stížností bylo jen v organizacích ústředního ředitelství spojů Praha v roce 1984 uplatněno vůči odpovědným pracovníkům celkem 1315 různých postihů a 35 kádrových opatření.

Rozbor hlavních poznatků z využívání stížností, oznámení a podnětů podaných občany u organizací ústředního ředitelství spojů Praha za rok 1984 obsahuje 223 podnětů na různé úpravy spojových služeb z nichž 11 bylo již plně nebo částečně realizováno.

Na úrovni okresních správ spojů je při individuálních průzkumech našich poslanců často konstatováno, že v současné době se kontrolní činnosti stává administrativně náročnou. Některé úkoly kontrolní činnosti jsou mnohdy vícenásobně vyhodnocovány a sledovány v různých souborech. doporučuji proto, aby organizace spojů přehodnotily stávající systém s cílem zamezit nežádoucím duplicitám uložených úkolů.

Soudružky a soudruzi poslanci, praktické poznatky získané při průzkumech nám poslancům alespoň zčásti ukázaly složitost jednoho odvětví národního hospodářství, které lze přirovnat k nervové soustavě naší společnosti. Uvědomili jsme si potřebu důsledné plánovitosti, vysoké koordinovanosti a dobré spolupráce, směřující k zabezpečení potřeb společnosti. Ale uvědomili jsme si také, jak dobře fungující služby spojů mohou významně přispět ke spokojenosti občanů. A v tom spatřuji důležitou politickou stránku jejich činnosti. Myslím, že bude nutno i z tohoto hlediska práci spojů v naší společnosti ocenit.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Kopřivovi. Prosím o vystoupení poslankyni Pažickou, připraví se poslanec Pípa.

Poslankyně I. Pažická: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, ako pracovníčka spojov, rovnako ako tisíce ďalších pracovníkov nášho rezortu, som veľmi rada, že Snemovňa národov rokuje o činnosti a o problematike spojov. Pokiaľ som informovaná, je to po prvý raz v histórii, čo sa tieto otázky prerokúvajú na takej vysokej úrovni.

Dovoľte mi preto, aby som na úvod môjho vystúpenia v mene všetkých pracovníkov spojov poďakovala za ocenenie našej práce, ktoré vyslovil tak súdruh minister vo svojej správe, ako i súdruh spravodajca.

Poslanci ústavnoprávneho výboru Snemovne národov, ktorého som členkou, v spolupráci s poslancami ústavnoprávneho výboru Snemovne ľudu sa v rámci prípravy na 5. samostatnú schôdzu Snemovne národov zamerali a uskutočnili prieskum niektorých špecifických problematík z bohatej a širokej činnosti spojov. Zamerali sa predovšetkým na preverenie účinnosti hlavných právnych predpisov v odvetví spojov, na problematiku sústredeného inkasa a na vybavovanie sťažností a podnetov občanov v rezorte spojov.

Pokiaľ ide o účinnosť zákona o pošte a o jeho realizáciu podľa vydaného nariadenia vlády, bolo zistené, že zákon o pošte i jeho vykonávacie predpisy, ktoré boli v roku 1984 novelizované, zatiaľ vyhovujú praxi a plnia svoj účel.

Podobne bola posudzovaná i účinnosť o telekomunikáciách a predpisov, ktorými sa tento zákon vykonáva. I tu mohlo byť konštatované, že tieto správne predpisy vyhovujú.

I napriek tomu rezort spojov pripraví v budúcom období v spolupráci so zainteresovanými ústrednými orgánmi podklady pre novelizáciu horeuvedených právnych noriem, aby tieto ešte účinnejšie napomáhali plnenie úloh spojov.

Veľmi závažná je problematika právneho vymáhania nedoplatkov zo sústredeného inkasa platieb obyvateľstva pre organizácie rezortu palív a energetiky, ktorá bola ďalším bodom prieskumu poslancov ústavnoprávnych výborov. Dá sa rozdeliť do dvoch základných okruhov.

Prvým z nich sú dlhotrvajúce nedostatky v kvalite fakturácie a v celkovej spolupráci pri vymáhaní a likvidácii dlhov zo strany predovšetkým energetických rozvodných závodov. Na konkrétnych prípadoch sme sa mohli presvedčiť o až zarážajúcom množstve chybných vyúčtovacích faktúr za odber elektriny a plynu. Časť týchto chýb sa podarí pozastaviť spojom ešte pred inkasom - ako markantný príklad môžeme uviesť minuloročnú fakturáciu odberu plynu v Bratislave, kde pre naprostú nepoužiteľnosť faktúr, z veľkej väčšiny znejúcich na mnohotisícové nedoplatky či preplatky, bolo nakoniec nutné celé inkaso odsunúť takmer o štvrť roku.

Samozrejmým dôsledkom takéhoto nekvalitného vyúčtovania sú reklamácie odberateľov a odmietanie platenia, teda vznik dlhov, ktoré potom spoje vymáhajú i prostredníctvom súdov.

Vládne uznesenie č. 198 z roku 1973, podľa ktorého vykonávajú spoje agendu sústredeného inkasa formou obstarávateľskej činnosti, vo svojom texte výslovne predkladá účinnú spoluprácu partnerov v sústrednom inkase pri právnom vymáhaní. Aká je však skutočnosť, o ktorej sa poslanci mali možnosť presvedčiť? Zmluvné termíny na vybavovanie reklamovaných faktúr dodávateľské organizácie nedodržiavajú a opravené faktúry sú opäť chybné; nevyhotovujú sa vôbec, alebo len oneskorene, faktúry na ukončené odbery. Novoprihlásení odberatelia sú spojom hlásení na zaradenie do sústredeného inkasa až po niekoľkých mesiacoch, počas ktorých teda neplatia zálohy; bez ohľadu na oznámenia zo strany spojov sa vystavujú faktúry na odberateľov, ktorí sa odsťahovali alebo zomreli. Organizácie energetiky oneskorene a nedôsledne prejednávajú žiadosti o prerušenie dodávok bezvýsledne upozorňovaných dlžníkom.

V tejto súvislosti treba dodať, že po opakovanom upozornení dlžníka dávajú spoje rozvodným závodom podnet na prerušenie dodávky elektriny - táto povinnosť represívnej sankcie je daná hospodárskou zmluvou. Vyhláška č. 140/1978 Zb., o dodávkach elektriny však už ponecháva realizáciu na úvahe dodávateľa, ktorý podľa pokynov generálneho riaditeľa ČEZ má však uplatňovať voči neplatiacim citlivý prístup.

Isteže treba rozlišovať aj medzi dlžníkmi. Poslanci sa presvedčili, že medzi dlžníkmi sa nevyskytujú napr. dôchodcovia, ale často osoby obzvlášť dobre situované, ktoré poznajú značnú tolerantnosť našich právnych predpisov a výslovne ich zneužívajú, prípadne sa snažia zabezpečiť si rôzne intervencie a neoprávnené výhody. Zhovievavosť k nim je nielen neoprávnená, ale priamo škodlivá.

Otázky nízkej úrovne vzájomnej spolupráce hlavne vo fakturácii organizácií palív a energetiky je nielen potrebné, ale i možné doriešiť jednaním na úrovni zúčastnených rezortov. Zostáva tu však ešte ďalší okruh problémov, ktorý presahuje možnosť riešenia v rámci týchto partnerov, a tým je povinnosť rezortu spojov vymáhať dlhý pre organizácie rezortu palív a energetiky.

Už samotné prenesenie práv je z právneho hľadiska problematické - o tom svedčí okrem iného i odmietavé stanovisko niektorých súdov k zastupovaniu veriteľa pracovníkom spojov. Nemienim však rozoberať vec po právnej stránke.

Za oveľa závažnejšiu považujem skutočnosť, že dodávateľské organizácie v dôsledku súčasnej praxe stratili priamy kontakt s odberateľmi, stratili vzťah k vlastným pohľadávkam, a tým aj pocit zodpovednosti za kvalitu poskytovaných služieb.

Medzi partnerov v sústredenom inkase patria od samého počiatku i organizácie bytového hospodárstva, spravované ministerstvami vnútra. Tieto rezorty však vystihli uvedené negatívne stránky veci a prevzali svoje dlžné sumy do vlastnej správy už v roku 1976. Skúsenosti poslancov potvrdili podstatne zvýšenú starostlivosť organizácií bytového hospodárstva tak o dôraznú likvidáciu pohľadávok, ako aj o kvalitu poskytovaných služieb.

Čo sa týka pohľadávok za dodávky elektriny a plynu, súdy sa dodnes zaťažujú prejednávaním prípadov, ktoré by sa mohli vyriešiť už na úrovni rozvodných závodov. Množia sa nielen počty súdne vymáhaných dlhov, ale i počet odvolaní a odročení.

Vymáhanie dlhov prostredníctvom cudzej organisaci pri spomínanej úrovni spolupráce na príprave dokladov pre súdne prejednávanie neodôvodnene predlžuje dobu trvania dlhu a poškodzuje rezort palív a energetiky, ako aj celé národné hospodárstvo. Potom, čo v roku 1973 prestali byť dlhy zo zúčtovacích faktúr pohľadávkami spojov, ich povinnosť právne tieto dlhy vymáhať stratila svoje vecné i formálne opodstatnenie.

Preto ústavnoprávne výbory odporučili uviesť uznesenie vlády čís. 189 z roku 1973 do súladu tak so skutočnými podmienkami, ako aj s požiadavkou na kvalitné služby občanom a na ochranu a zodpovednú správu majetku v socialistickom vlastníctve.

Pri prieskumu sme podrobne preverovali aj činnosť jednotlivých stupňov riadenia na úseku práce so sťažnosťami a oznámeniami občanov. Vedúci pracovníci rezortu spojov sú si plne vedomí významu včasnej a dôslednej reagencie na každú kritickú pripomienku užívateľov služieb, a preto tejto závažnej a citlivej oblasti venujú zvýšenú pozornosť.

S rozvojom socialistickej spoločnosti a životnej úrovne obyvateľstva sa zvyšujú požiadavky i na rýchlosť, presnosť, spoľahlivosť, kvalitu, dostupnosť a bezpečnosť všetkých služieb, ktoré spoje poskytujú.

Z týchto hľadisek sa väčšina sťažností týka hlavne zlého telefónneho spojenia, nemožnosti získať telefónnu stanicu, nesprávneho vyúčtovania telekomunikačných poplatkov, chovania spojovateliek v telefónnych ústredniach a dlhých lehôt pri doručovaní zásielok.

Veľmi často si občania tiež sťažujú, že si nemôžu predplatiť niektorú žiadanú tlač, obtiažne si obstarávajú víkendové vydania tlače a pod., a kritizujú za to pracovníkov spojov. Federálny úrad pre tlač a informácie v spolupráci s vydavateľmi by sa preto mali zaoberať možnosťami zabezpečenia zvýšenia počtu tejto zatiaľ nedostatkovej tlače.

Na druhej strane však treba konštatovať, že celý rad zápisov v knihách prianí a sťažností obsahuje pochvalné uznania za ochotu pracovníkov a úroveň poskytovaných služieb.

Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci!

Na záver mi dovoľte, aby som vás ubezpečila, že naprostá väčšina pracovníkov spojov má svoju prácu rada, máme svoju profesionálnu hrdosť, tešíme sa z úspechov a mrzia nás nedostatky, či už sú spôsobené našimi ľuďmi, či nedostatky v technike a vo vybavení pracovísk.

Súhlasím s použitím vojenského hesla "Bez spojenia niet velenia" do všetkých oblastí nášho života. Verím, že dosahu tejto myšlienky bude zodpovedať i poslanie spojov v našej vyspelej socialistickej spoločnosti.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslankyni Pažické. Dále má slovo poslanec Pípa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP