Úterý 19. listopadu 1985

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Oravczovi. Ďalej sa prihlásila poslankyňa Lefflerová, dávám jej slovo.

Poslankyně N. Lefflerová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky, vážení súdruhovia, kvalita nášho života, a to nielen ekonomického je do značnej miery závislá na vysokej úrovni a kvalite spojov. Súdruh minister Chalupa vo svojom úvodnom prejave povedal: "Spoje pomáhajú plniť tiež významnú ideovú, politickú a kultúrnu úlohu masových oznamovacích prostriedkov." Koniec citátu. Pretože telekomunikačné prostriedky zohrávajú takúto dôležitú úlohu v našom živote, nemali by sa vyskytovať sťažnosti občanov, majiteľov televízorov, že nemôžu sledovať program Československej televízie, lebo televízny signál nepokryje celé územie našej republiky. Prvý program pokryje asi 99 % a druhý program asi 70 %. Hoci súdruh minister spomínal, že sa zvýši percento na 80, i tak signál nepokryje celé územie našej republiky a občania, na ktorých sa to bude vzťahovať, budú sledovať programy tých televíznych vysielačov, z ktorých získavajú okrem iného i nepravdivé správy, zamerané proti našej republike a najmä proti Sovietskemu sväzu. Ani rozhlas nie je na tom lepšie. Naše rozhlasové stanice nemajú takú výkonnosť, aby pokrývali s náležitou počuteľnosťou celé územie nášho štátu. Napríklad v mojom volebnom obvode, ktorý je od Bratislavy vzdialený 30 km, v časných ranných hodinách nie je možné počuť Bratislavu, lebo ju veľmi hlasito ruší vysielačka USA, konkretně Washington, pre ukrajinských poslucháčov a vo večerných hodinách ostatné západné stanice. To nie je práve ideálna situácia pre rozvíjanie propagandy a kontrapropagandy proti ideologickej diverzii zo Západu.

Mám otázku na ministra spojov ČSSR s. Chalupu, aké opatrenia sa prijmú na zlepšenie tohto stavu v súvislosti s rýchlym vedeckotechnickým rozvojom i v rámci RVHP.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Lefflerovej. Myslím, že na obidve otázky, ktoré položili súdruhovia poslanci Oravecz a Lefflerová, bude čas odpovedať v odpoludňajšej časti rokovania.

Prosím poslankyňu Veselú, aby sa ujala slova.

Poslankyně J. Veselá: Vážené soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém diskusním příspěvku budu hovořit o některých otázkách přípravy mládeže na povolání v odvětví spojů a prohlubování výchovného působení na pracující. V přípravě svého vystoupení jsem vycházela z poznatků průzkumu uskutečněného výborem pro kulturu a výchovu Sněmovny národů, z činnosti ve volebním obvodě a v neposlední řadě i ze zkušeností odborových orgánů a organizací.

V úvodu dovolte poznamenat, že spoje, jejichž problematikou se dnes poprvé zabýváme, jsou odvětvím, ve kterém se ve zvýšené míře uplatňují nejnovější vědeckotechnické poznatky v praxi. Stačí jen připomenout nové automatické telefonní systémy, dálkové spoje, vysílací a přenosovou techniku rozhlasových a televizních programů včetně družicových systémů a podobně. Na druhé straně však ve spojích zůstává řada oborů, kde působení lidského činitele zůstane nenahraditelné, jako například u poštovního doručovatele a podobně.

Při průzkumu, který výbor pro kulturu a výchovu uskutečnil na Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině jsme se přesvědčili, a to ráda konstatuji, že cíle obsahové přestavby a modernizace výuky se zaměřením na progresívní techniku a technologii fakulty realizují v souladu s potřebami resortů. Profily absolventů všech studijních oborů byly inovovány tak, aby splňovaly požadavky rozvoje vědy a techniky nejméně do roku 2000.

Naproti tomu nás však překvapilo, že jen poměrně malé procento vědeckovýzkumné kapacity fakult je zaměřeno na úkoly spojů. Například na fakultě strojní a elektrotechnické činí úkoly spojů z její celkové kapacity pouze 4,7 %. To jistě stojí za zamyšlení, jak efektivněji těchto kapacit využít ve prospěch oboru, studentů i celého odvětví.

Úroveň Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině je prověřována praxí. Informace z podniků a pracovišť resortu spojů potvrzují, že absolventi škol se dobře osvědčují. Dokladem toho je i značný počet funkcí, které v resortu v současné době zastávají.

Příprava na povolání vhodně doplňuje i organizování studentské vědecké a odborné činnosti, kde studenti často řeší problémy vyvolané praxí a kde se v podstavě učí tvůrčímu, novátorskému vztahu k práci. Je nemálo příkladů, kdy toto úsilí završí i diplomovou prací z oblasti svého budoucího uplatnění. O to víc mrzí, že jsou ještě i případy, kdy škola i student se dlouhodobě připravují na konkrétní funkční pracovní zařazení a i přes dřívější přísliby nakonec dojde k odmítnutí absolventa.

Zvláštní pozornost věnoval náš výbor přípravy mládeže na dělnická povolání ve středních odborných učilištích spojů. Tato kvalitativně nová forma výchovy budoucích příslušníků dělnické třídy je v popředí našeho trvalého zájmu. Podle získaných poznatků je možno říci, že se vcelku daří požadované nároky zajišťovat v oblasti teoretické přípravy. V praktické části výuky některé problémy stále přetrvávají, jakož i rozdíly ve vybavená učilišť.

Přitom víme, že resort již učinil řadu vysoce konkrétních kroků ke zlepšení situace v materiálně technické vybavenosti dílen a učeben. Dobrým příkladem je Střední technické učiliště spojů v Praze 10, kde se v průběhu pětiletky podařilo pro výuku zabezpečit i na potřebné úrovni telefonní ústředny, signální zařízení, ústředny pro dálnopis a meziměstské spojení a další zařízení včetně regulační a měřící techniky. Důležité je, že současně s tím je zajišťováno i další odborné vzdělávání mistrů odborné výchovy a jejich průběžné informování o novinkách ve spojové technice prostřednictvím Ústředního institutu spojů a ve spolupráci s pobočkou Vědeckotechnické společnosti. Také SOU spojů v Karlových Varech, které ale má podstatně horší podmínky spočívající i v roztříštěnosti jednotlivých pracovišť, dokázalo díky zápalu pedagogických pracovníků a názorné formy výuky k poznání práce s listovními zásilkami za poštovní přepážkou a v dalších činnostech poštovního provozu.

Přes všechno úsilí výchovných pracovníků se však i v resortu spojů dále ozývá kritika na nedostatečnou úroveň praktické přípravy absolventů středních odborných učilišť. Kritické připomínky se týkají nejen úrovně znalostí, ale zejména menší schopnosti zvládat úkoly v požadované kvalitě a někdy i v množství odvedené práce.

Důkladnější a promyšlenější součinnost středních odborných učilišť s provozními pracovišti je o to naléhavější - také po pravdě řečeno i složitější, protože ve spojích je v provozu řada moderních, drahých a často unikátních zařízení, kterými nemohou být učiliště vybavena. Je tedy nutno počítat s tím, že absolvent učiliště si musí určitou dobu osvojovat nejnovější techniku přímo v praktickém provozu a k tomu je potřeba vytvořit organizační a ekonomické podmínky. Je proto nanejvýš potřebné dále sledovat stávající organizace s cílem posílit konkrétní sepětí žáků technických oborů s budoucím místem působení.

Připomínám, že hospodářští pracovníci a odboroví funkcionáři mají mimořádnou odpovědnost za zařazení absolventů středního odborného učiliště do pracovních kolektivů. V tom totiž spočívá nejdůležitější a logické vyústění předchozí teoretické, odborné a světonázorové přípravy, na kterou společnosti vynakládá nemalé prostředky. Na působení pracovního kolektivu a osobním neformálním příkladu starších zkušených pracovníků záleží formování uvědomělého vztahu k práci, tvůrčí a iniciativní přístup k plnění svěřených úkolů, osvojení si principů socialistické morálky a pěstování odpovědnosti, hospodárnosti a kázně.

Není náhodné, že o těchto vlastnostech hovoříme často v souvislosti s požadavky na vyšší efektivnost provozu a kvality poskytovaných služeb spojů obyvatelstvu, kterou do značné míry ovlivňují právě osobní vlastnosti pracovníka. I přes zjištění, že se celkové úkoly služeb spojů během pětiletky rozšířily a zkvalitnily, přesto stále přetrvávají některé nedostatky, jež jsou předmětem kritiky občanů. Spočívají totiž v jednání pracovníků spojů s lidmi při přepážkách na poštách, při včasnosti a spolehlivosti doručování poštovních zásilek, v ochotě při rychlém odstraňování vzniklých poruch v telefonní síti a v neposlední řadě i v citlivém vyřizování stížností a podnětů občanů, například při vyřizování reklamací.

Pravdou zůstává, že přes značný technický pokrok bude úroveň řady služeb spojů stále závislá na iniciativním a svědomitém přístupu pracovníků ke svým povinnostem. Řešení mnohých problémů může napomoci promyšlenější vytváření i dobrých pracovních podmínek a postupné vybavení starších provozních budov sociálním zařízením, zvláště tam, kde působí převážně ženy, a důsledné uplatňování správně mzdové politiky, zejména výraznější diferenciace odměny za práci, kde budou lépe zhodnoceny ukazatele kvality služeb a osobní ochota a iniciativa pracovníka.

Hovořím o naléhavosti těchto otázek proto, že úzce souvisí i s rozhodováním mladých lidí o volbě místa zaměření budoucího povolání. Dávám proto ke zvážení, aby se například znovu posoudila i bytová potřeba spojů a hledaly se další možnosti, jak zajistit jeden z předpokladů stabilizace pracovníků odvětví.

Vzhledem k významu a nemalému dopadu činnosti spojů na životní úroveň a spokojenost pracujících je celospolečenským zájmem, aby zde pracovali lidé vysoce politicky a odborně připravení, s odpovídajícím sociálním zázemím.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, dovolte zároveň vyslovit ocenění všem obětavým a svědomitým pracovníkům spojů, zvláště těm, kteří pracují i v zastaralých budovách a často bez pomoci techniky zvládají svoje úkoly, poděkovat jim za iniciativu a snahu, čestně se vypořádat s nároky, které na služby spojů klade národní hospodářství a naši spoluobčané. Děkuji.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Veselej za jej vystúpenie.

Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerušujem naše rokovanie, nasleduje poludňajšia prestávka. Pokračovať budeme v rozprave presne o 13. hodine. Po prestávke ako prvý vystúpi poslanec Kopřiva.

Schôdzu bude viesť podpredseda Snemovne národov súdruh Vladimír Vedra.

Členov návrhovej komisie žiadam, aby sa teraz zišli na prípravu uznesenia v miestnosti číslo 499.

(Jednání přerušeno v 11.54 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.00 hodin)

(Řízení schůze převzal místopředseda Sněmovny národů V. Vedra.)

Předsedající místopředseda NS V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, budeme pokračovat v jednání. Upozorňuji, že vám byl rozdán návrh usnesení Sněmovny národů a prosím, abyste eventuální připomínky k němu prostřednictvím služby v sále zaslali členům návrhové komise.

Prosím nyní o vystoupení v rozpravě poslance Kopřivu, připraví se poslankyně Pažická.

Poslanec L. Kopřiva: Vážené soudružky a soudruzi, při realizaci hospodářské politiky je v naší socialistické společnosti kladen mimořádný důraz na aktivní účast pracujících při tvorbě, realizaci a kontrole plnění plánu. Měli jsme možnosti se při prováděných poslaneckých průzkumech přesvědčit, že i v resortu spojů byly zásady vlády ČSSR a předsednictva Ústřední rady odborů na 7. pětiletku rozpracovány v politickoorganizačním opatření do všech etap plánovacího procesu. Vytyčené zásady se staly vodítkem pro práci hospodářského vedení i odborové organizace až do základních článků spojů. Tato dobrá praxe se projevila v uplatňování vstřícného plánování i v rozvoji pracovní iniciativy a zlepšovatelského hnutí.

Z předložených podkladů vyplývá, že vstřícné plánování zaměřené na kvalitu, efektivnost a rozvoj služeb spojů, přineslo v resortu spojů v 7. pětiletce např. zvýšení upravených vlastních výkonů o 512 mil. Kčs a při vypracování návrhu prováděcího plánu na rok 1985 130 mil Kčs. Hospodářský výsledek - zisk ze vstřícných plánů organizací spojů - se zvýšil celkem o 301 mil. Kčs a tyto plány byly i zdrojem ke zvýšení hmotné zainteresovanosti. Některé meziresortní vazby však zůstávají v soustavě řízení nedořešeny. Tak v tomto případě není v souladu snaha socialistických organizací dosáhnout úspor v poštovním a telekomunikačním styku s úsilím spojů o zvyšování výkonů a zisku. Pro resort spojů zůstává jediné řešení: nabídnout služby na kvalitativně vyšší úrovni, vyplývající z nových aplikací elektroniky a podílet se tak na úsporách vzniklých v ostatních resortech. Při hodnocení výsledků dosahovaných pracovní iniciativou jsou nadále příkladem kolektivy brigád socialistické práce, ve kterých je zapojeno 43,6 0 všech pracovníků. Poměrně nízké procentu je zaviněno nemožností vytvořit všude podmínky pro nové formy práce. Terénní pracovníci pracují každý v jiných odlišných podmínkách, které nejsou srovnatelné a tedy ani kontrolovatelné. Ministr spojů ve svém vystoupení upozornil na tu skutečnosti, že pracovníci převážně nemohou ovlivnit svojí činností celkový výkon a z toho důvodu je obtížné posuzovat jejich práci měřítkem zásluhovosti. V těchto případech musí resort hledat jiná kritéria, která by odpovídala spravedlivému posouzení jejich výkonu.

Jako další formu zvýšení účasti pracujících v plánovacím procesu zejména při zajišťování a realizaci plánu chci připomenout i rozvoj pracovní iniciativy. Např. na počest 40. výročí osvobození naší vlastí Sovětskou armádou přijali pracovníci spojů řadu hodnotných závazků. Při jejich plnění došlo nakonec v minulém roce k překročení o 22 mil. Kčs a roční závazek v letošním roce byl za 1. pololetí splněn na 55,3 %. Se snahou o splnění a překračování přijatých závazků jsme se setkali skutečně na každém pracovišti. Bude však nutno, tak jako nakonec v celém národním hospodářství, zaměřit iniciativu pracujících nejžádanějším směrem, to je na realizaci i těch nejdrobnějších inovačních kroků, a nespoléhat jen na přínosy velkých investičních akcí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP