Horší situace už je v údržbě
pobočkových ústředen, které
jsou obvykle umístěny v sídle různých
podniků a organizací. Dnes máme u nás
v ČSSR v provozu celou škálu pobočkových
ústředen od zastaralých ručních,
až po moderní elektronické. Jejich údržba
zápasí s řadou potíží
od nedostatku náhradních dílů, který
se bohužel projevuje nejen u těch zastaralých,
ale i u těch nejnovějších, až po
nedostatek pracovníků. Proto také doba od
ohlášení poruchy do jejího odstranění
je u pobočkových ústředen často
značně dlouhá a působí podnikům
velké potíže. Na tuto situaci nepůsobí
jistě kladně ani ta skutečnost, že zainteresovanost
spojů na provozu pobočkových ústředen
není zdaleka taková jako na chodu základní
telefonní sítě, která přináší
podstatně větší zisk.
Velmi rozsáhlou oblast služeb občanům
zabezpečují v rámci resortů spojů
pošty a Poštovní novinové služby.
Přes neuspokojivý stav poštovních objektů
i materiálně technické základny pošt
se v posledních třiceti letech dařilo zvládat
stálý nárůst provozních výkonů,
které u některých služeb vzrostly dvakrát
i vícekrát.
Přitom je holou skutečností, že do práce
pošt se dosud velmi málo prosazuje mechanizace a automatizace.
Světlou výjimku tvoří pouze mechanizace
zpracování listovních zásilek, která
byla zavedena v Praze a Bratislavě a bude zaváděna
postupně v dalších městech.
Přitom musíme konstatovat, že zavedením
této nové techniky třídění
se doba doručování listovních zásilek
nijak nezkrátila. Především ne v Praze.
Často slýchám dotazy občanů
na to, jak je možné, že dopis z Prahy 2 do Dejvic
jde déle než do Brna nebo do Českých
Budějovic. to však zřejmě souvisí
s neuspokojivých rozvojem celé materiálně
technické základny pošt. K tomu mi dovolte
několik poznámek.
Při poslaneckém průzkumu ve Výzkumném
ústavu spojů a dalších pracovištích
jsme se přesvědčili, že výzkumní
základna spojů má převážně
aplikační charakter. Formuluje technické
požadavky na nová zařízení a
spolupracuje při jejich vývoji a využití
s příslušnými partnery z řad
československého průmyslu.
Toto ovšem platí pouze pro obory telekomunikací
a radiokomunikací, nikoliv však pro pošty. Obor
telekomunikací má například v oblasti
výzkumu za partnera Výzkumný ústav
telekomunikací má pak v oblasti výzkumu za
partnera například Výzkumný ústav
radiokomunikací sdělovací techniky a výrobní
podniky federálního ministerstva elektrotechnického
průmyslu. Pošty však nemají v oblasti
výzkumu ani výroby za partnera prakticky nikoho,
poněvadž zájem o vývoj a výrobu
mechanizačních zařízení pro
poštu je pro svoji malou sériovost u československého
průmyslu minimální.
Tato situace se v dohledné době asi nezmění,
proto by měl resort spojů posílit jak vlastní
výzkumnou a vývojovou základnu pro obr pošt,
tak i svoji schopnost některá nová zařízení
si sám vyrobit. Umožnilo by to zároveň
rychleji reagovat na potřeby pošt a odpadla by i celá
složitá administrativa.
Resort spojů je však v tomto směru vybaven
nedostatečně. V realizačních dílnách
u organizací resortu pracuje 1056 dělníků,
což činí pouze 0,88 % všech pracovníků
resortu. To je skutečně velmi málo a přičteme-li
k tomu skutečnost, že ani výzkumně vývojová
činnosti není v rámci resortu nijak rozsáhlá
- z celkových plánovaných nákladů
resortu se vydává na výzkum a vývoj
pouze 1,2 % - nejsou pro urychlené řešení
problémů materiálně technického
vybavení pošt vytvořeny dobré výchozí
podmínky.
Je zřejmé, že některé z problémů,
o nichž jsem hovořil, jsou takového rázu,
že je resort spojů sám bez účinné
podpory nevyřeší. V této souvislosti
bych chtěl připomenout, že v letošním
roce se v Sovětském svazu všechny stranické
a vládní orgány, od ústředního
výboru až po prezídium Nejvyššího
sovětu, zabývaly velmi podrobně problematikou
spojů a přijaly řadu opatření
k urychlení rozvoje těchto významných
služeb, především pak jejich materiálně
technické základny.
Věřím, že také v našich
podmínkách se důslednou spoluprací
resortu spojů s ostatními resorty a účinnou
podporou tohoto resortu při sestavování osmě
pětiletky a dalších plánů, podaří
vytvořit podmínky pro úspěšné
řešení současných problémů
a urychlený rozvoj důležitých služeb,
které resort spojů zabezpečuje. Děkuji
za pozornost.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi
poslancovi Felixovi. Dávám slovo poslancovi Pargáčovi
a pripraví se poslankyňa Řídká.
Poslanec L. Pargáč: Vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci, chcel by som hovoriť o úrovni spojových
služieb, ako sa s nimi stretávame v občianskom
živote alebo v zamestnaní. Pohotovosť telefonického
spojenia by mala vyjadrovať, či môžeme
v ktorúkoľvek dennú i nočnú dobu
spoľahlivo dosiahnuť žiadané spojenie. Napríklad
u nás v Leviciach sa v podstate doláme do celého
sveta, ale do radu okolitých obcí, ako je Vyšná,
Dolná Seč a ďalších, ktoré
manuálne prepojuje medzimestská ústredňa,
to vyžaduje mnoho času a trpezlivosti.
Samotná automatizácia medzimestskej prevádzky,
pokiaľ nemá zodpovedajúce kapacity, prináša
nové problémy. Napríklad dovolať sa
od nás do Mochoviec je nanajvýš obtiažné.
Zaujímal som sa ako je to inde. Zistil som, že napr.
v Prahe je veľký problém dovolať sa cez
deň z jednej časti Prahy do druhej - najmä
z Prahy 1 do Prahy 4, 5, 10 ale aj do ďalších
častí. Keď k tomu pripočítame
veľké množstvo neuspokojených žiadateľov
o telefónnu prípojku, ako o tom hovoril spravodajca
s. Vedra, je zrejmé, že súčasná
telekomunikačná sieť neuspokojuje potreby ani
pohotovo ani vo svojej kapacite.
Pomalý postup plošnej automatizácie pri rastúcom
množstve telefonických hovorov prináša
i značné časové straty na medzimestské
spojenie v normálnom telefónnom režime, sprostredkovanom
spojovateľkou.
Napríklad len z medzimestskej ústredne z Prahy a
Stredočeského kraja bolo v roku 1984 manuálne
spojených takmer tri a pol milióna hovorov, z toho
40 % s čakacou dobou do 60 minút a vyše 3 %
nad 60 minút.
Odporúčame preto hľadať cesty i zdroje
jednak lepším využitím existujúcej
siete, ale najmä k rýchlejšiemu rozvoju. Súčasne
podporujeme opatrenia, ktoré aspoň čiastočne
zmierňujú dôsledky pomalého rozvoja
telefonizácie. Napríklad podporovať v širšom
rozsahu budovanie pouličných automatov a domových
telefónov, v menších obciach účastníckych
telefónov u jednotlivcov, ktoré by využívali
všetci obyvatelia obce a pod.
O potrebe zariadení pre modernú, výkonnú
telekomunikačnú prevádzku už hovoril
s. posl. Felix. Chcel by som však podčiarknuť,
že naozaj záleží na elektrotechnickom
priemysle, aby účinnejšie využil svoje
výskumné, vývojové a výrobné
kapacity a rýchlejšie vybavoval telekomunikačnú
sieť najvýkonnejšou technikou. Myslím,
že neobstojí názor, že niektoré
zariadenia sa pre nízku potrebu nevyplatí zavádzať
do výroby, veď kvalitné výrobky v tomto
odbore sa dajú výhodne aj exportovať.
Rádikomunikácie zabezpečujú prenos
televíznych a rozhlasových programov až do
našich domácností. Tu je potreba jasná:
čo najskôr priviesť signál druhého
televízneho programu do každej domácnosti a
podľa možnosti postupne rozširovať prenos
ďalších programov, ako zo Sovietskeho zväzu
a ďalších krajín. U rozhlasu treba skvalitniť
prenos a zabezpečiť lepšie pokrytie celého
územia štátu základnými rozhlasovými
programami. Presvedčili sme sa, že súdruhovia
zo spojov majú konkrétny program, ako tieto úlohy
plniť. Verím, že sa nájdu technické
a hádam aj finančné prostriedky na rýchlejšiu
realizáciu.
V druhej časti svojho vystúpenia by som chcel hovoriť
o uspokojovaní služieb v poštovej prevádzke
a Poštovej novinovej službe. Sú to služby,
ktoré veľmi často používame a ktoré
pokrývajú celé územie republiky. Iba
v našom okrese Levice máme 56 pôšt.
Navštívili sme individuálne rad pôšt
a okresných správ spojov. Skupinový poslanecký
prieskum sme uskutočnili na Riaditeľstve poštovej
prepravy - bol spojený s prehliadkou a konzultáciou
na balíkovej prekládke a na poloautomatickej triediacej
linke doporučených listov na nádraží
Praha-stred, prezreli sme si automatickú triediacu linku
na listy a pohovorili s pracovníkmi. Konzultovali sme s
projektantmi a investorom nad projektom poštovej prepravnej
budovy v Prahe-Malešiciach, kde sa budú triediť
a prekladať balíky pre celú Prahu; bude mať
dennú kapacitu 42 tisíc balíkov a bude priamo
napojená na železničnú sieť.
Potvrdilo sa, že poštové služby sa postupne
zlepšujú a zvyšujú svoju spoľahlivosť
i napriek stúpajúcim nárokom, ako o nich
hovoril s. Vedra.
Pri tom všetkom sa však stále vyskytuje oneskorené
doručovanie listových zásielok. Ako sa už
zmienil poslanec Felix - v Prahe trvá v rade prípadov
doručenie listu z jedného obvodu do druhého
aj 4 alebo 5 dní. To by som rád vedel, čím
to je, keď je tu automatická triedička! Dochádza
k oneskorenému doručovaniu telegramov na vidieku,
najmä vo večerných hodinách.
Ešte rýchlejším tempom vzrástli
požiadavky na peňažné služby. Prostredníctvom
pôšt sa platí nájomné, spotreba
energie, vody, poplatky za televíziu a rozhlas, poistné,
vyplácajú sa dôchodky a zabezpečuje
sa rad ďalších služieb. S nárastom
peňažnej služby sa pošta nedokázala
vyrovnať k spokojnosti zákazníkov. Už
sa tu hovorilo, že bude treba urýchlene nájsť
cesty, ako peňažné služby zlepšiť.
Chcel by som podčiarknuť, že nové riešenie
by nemalo zhoršovať poskytovanie služieb občanom
- jednoducho aby sa to neriešilo na úkor občanov.
V preprave a manipulácii s balíkmi dochádza
často k ich poškodzovaniu. Pre nápravu bude
treba vybudovať spoľahlivé automatizované
linky. Presvedčili sme sa však, že pri lepšej
údržbe existujúcich triediacich liniek a pri
väčšej starostlivosti by sa dal podstatne znížiť
počet poškodených balíkových
zásielok.
Hoci to zrejme patrí k telekomunikácii, chcel by
som tu pripomenúť, že sa stále menej využívajú
služby telegrafu. Treba zaviesť nové služby
ako telefax, bureafax, teletex atď. Nebolo by na škodu
venovať pozornosť i ďalším, menej nákladným
veciam - ako sú ozdobné telegramy na gratulácie
a nahradiť ich peknými, atraktívnymi a vtipnými.
Snáď by si autori mali vziať príklad z
poštových známok, ktoré sú pekné,
dobre nás výtvarne reprezentujú i v zahraničí.
Dostupnosť služieb na poštách závisí
i na úradných hodinách pre verejnosť.
Je správne, že o týchto otázkach rokujú
národné výbory. V niektorých mestách
sa už darí prispôsobovať túto dobu
miestnym podmienkam, potrebám občanov. Bude treba,
aby Federálne ministerstvo spojov svojimi akciami i naďalej
pôsobilo na najvhodnejší rozsah služieb
pôšt podľa potrieb občanov a organizácií
v danej oblasti alebo meste.
Poštová novinová služba, ktorá
už roky dobre zabezpečuje distribúciu tlače,
je nepostrádateľnou súčasťou služieb
spojov. Jedným z nedostatkov, ktorý treba riešiť,
je nepravidelné a málo spoľahlivé doručovanie
tlače v dňoch pracovného voľna. Predtým
sa na sobotnej roznáške novín podieľala
i mládež. Teraz po zavedení povinnej školskej
dochádzky môžu sa uzatvárať dohody
až od 16. roku veku. Odporúčam, aby vláda
uvážila výnimku z platných predpisov.
Pokiaľ by to bolo treba upraviť zákonom, verím,
že by to aj u poslancov našlo pochopenie.
Pre zlepšenie služieb bude treba - ako sme sa presvedčili
- vybavovať pošty novou technikou. Dopočuli sme
sa už o tom, aké rozsiahlejšie zariadenia a kapacity
sa už vybudovali a prispeli k rastu mechanizácie.
Napríklad u nás v Leviciach mi pripomenuli, že
postrádajú malé kalkulačky, a to nielen
pre vedúceho, ale aj pre poštových doručovateľov,
ktorí majú mnoho rôznorodých úloh
a manipulácií so značnými sumami peňazí.
Na poštách chýbajú alebo treba vymeniť
výplatné stroje, moderné presné váhy
i so stupnicami poplatkov, pečatkovacie stroje, počítacie
stroje na peniaze, počítače mincí
a bankoviek. dosiaľ je značná časť
týchto zariadení z dovozu. ukazuje sa, že mnohé
z nich môžeme u nás vyrábať alebo
sa už vyrábali, ale nepokračoval vývoj.
Myslím, že hlavní dodávatelia - Federálne
ministerstvo elektrotechnického priemyslu a Federálne
ministerstvo všeobecného strojárstva by mali
vypracovať progresívnu koncepciu na vybavenie pôšt
mechanizáciou. Myslím, že vývoj značnej
časti týchto zariadení - šitých
na mieru - by mala zabezpečovať výskumno-vývojová
základňa Federálneho ministerstva spojov.
Vážené súdružky a súdruhovia,
materiálne zabezpečenie a nová technika pre
služby spojov, to je nevyhnuteľná podmienka pre
zvyšovanie kvality a úrovne služieb. Nezastupitelná
je však aktivita a iniciatíva pracovníkov spojov
a ich vzťah k občanom a ich potrebám. Oboznámili
sme sa s nimi i s výsledkami aktivity. Napríklad
dôležité náhradné dielce z dovozu
pre automatickú triediacu linku sa práve obetavosťou
a angažovanosťou podarilo trvale zabezpečovať
vlastnou výrobou a ušetriť takmer 6 miliónov
korún. Poznáme i rad úspešných
brigád socialistickej práce v zdokonaľovaní
služieb. Ide o veľké množstvá pracovníkov,
ktorí môžu rozhodujúcim spôsobom
úroveň služieb ovplyvniť. Napríklad
len v poštovej službe a poštovej novinovej službe
pracuje takmer 59 tisíc pracovníkov, z ktorých
je 93 % žien. Ak sa obrátime najmä na tieto ženy,
aby s úsmevom a s pochopením pri svojej práci
so zákazníkmi starali sa o lepšie uspokojovanie
ich potrieb, som presvedčený, že nájdeme
ich pochopenie a potom dôjde k výraznému zlepšeniu
v tejto oblasti. Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Pargáčovi.
Slovo má poslankyňa súdružka Řídká.
Pripraví sa poslanec súdruh Oravecz.
Poslankyně Z. Řídká: Vážený
soudruhu předsedo Sněmovny národů,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěla
bych se ve svém vystoupení zastavit u služeb
spojů, pokusit se o posouzení jejich úrovně
v porovnání s vývojem ve vyspělých
zemích a zmínit se o předpokladech vzestupu
jejich kvality v souvislosti se zapojením Československa
do činnosti mezinárodních organizací
spojů.
V oboru pošty lze konstatovat, že šíře
poskytovaných služeb je srovnatelná se škálou
služeb nabízených zahraničními
správami spojů. Srovnatelné jsou objemy československou
poštou přijímaných i zpracovávaných
zásilek, obdobně lze hodnotit i výsledky
dosahované v oblasti kvality poskytovaných služeb.
V Československé socialistické republice
pošta zajišťuje i celou řadu obstaravatelských
činností, které jsou zahraničními
správami spojů poskytovány.
Velmi důležitá je však materiálně
technická základna pošty, která úroveň
služeb podstatným způsobem ovlivňuje.
Pro většinu vyspělých zahraničních
poštovních správ, ať již socialistických
nebo kapitalistických, je charakteristická snaha
rychle a efektivně mechanizovat a automatizovat dílčí
operace i celé technologické postupy. výrazná
je orientace na zavádění nejmodernějších
technických zařízení do činnosti
pošty - například vzpomínaných
terminálů, elektronických vah, speciálních
zařízení pro příjem zásilek.
vyspělé správy spojů mají silně
rozvinuté peněžní služby pošty
s převažujícím bezhotovostním
stykem obyvatelstva, kde je poštou stále více
využívána výpočetní technika,
automatizace služeb a mikroelektronika. Také v oblasti
přepravy poštovních zásilek se výrazně
uplatňuje mechanizace a automatizace pracovních
postupů - třídící stroje, systémy
kódování zásilek, kontejnerizace,
vlastní síť poštovních rychlíků
i nočních leteckých spojů.
Stejnými směry se ubírá i čs.
pošta, určité představy má resort
spojů, jak jsem informována, až do roku 1995.
Ve vyspělých zemích v oblasti televizního
a rozhlasového vysílání se zvyšuje
pokrytí území i počet vysílaných
programů. Zvyšuje se zejména množství
programů vysílaných na VKV. Zavádějí
se tzv. městské vysílače. V průměru
se vysílá větší počet
televizních a rozhlasových programů než
v Československé socialistické republice.
V zájmu zajištění růstu kvality
i množství vysílaných programů
je inovace technických prostředků radiokomunikací
ve světě orientována na postupný přechod
k družicovému vysílání rozhlasu
a televize. Mnohé systémy již pracují
a s uspokojením je třeba říci, že
v Československu se počítá v tomto
směru se zahájením vysílání
prvního televizního programu na přelomu let
1990/1991.
V některých vyspělých zemích
je pro zvýšení úrovně i rychlosti
spojení kladen stále větší důraz
na rozvoj radiotelefonu pro pohyblivé prostředky,
což umožňuje spojení z automobilů
s účastníky národních i mezinárodních
sítí. také u nás se na zavedení
této služby pracuje.