Úterý 19. listopadu 1985

Horší situace už je v údržbě pobočkových ústředen, které jsou obvykle umístěny v sídle různých podniků a organizací. Dnes máme u nás v ČSSR v provozu celou škálu pobočkových ústředen od zastaralých ručních, až po moderní elektronické. Jejich údržba zápasí s řadou potíží od nedostatku náhradních dílů, který se bohužel projevuje nejen u těch zastaralých, ale i u těch nejnovějších, až po nedostatek pracovníků. Proto také doba od ohlášení poruchy do jejího odstranění je u pobočkových ústředen často značně dlouhá a působí podnikům velké potíže. Na tuto situaci nepůsobí jistě kladně ani ta skutečnost, že zainteresovanost spojů na provozu pobočkových ústředen není zdaleka taková jako na chodu základní telefonní sítě, která přináší podstatně větší zisk.

Velmi rozsáhlou oblast služeb občanům zabezpečují v rámci resortů spojů pošty a Poštovní novinové služby. Přes neuspokojivý stav poštovních objektů i materiálně technické základny pošt se v posledních třiceti letech dařilo zvládat stálý nárůst provozních výkonů, které u některých služeb vzrostly dvakrát i vícekrát.

Přitom je holou skutečností, že do práce pošt se dosud velmi málo prosazuje mechanizace a automatizace. Světlou výjimku tvoří pouze mechanizace zpracování listovních zásilek, která byla zavedena v Praze a Bratislavě a bude zaváděna postupně v dalších městech.

Přitom musíme konstatovat, že zavedením této nové techniky třídění se doba doručování listovních zásilek nijak nezkrátila. Především ne v Praze. Často slýchám dotazy občanů na to, jak je možné, že dopis z Prahy 2 do Dejvic jde déle než do Brna nebo do Českých Budějovic. to však zřejmě souvisí s neuspokojivých rozvojem celé materiálně technické základny pošt. K tomu mi dovolte několik poznámek.

Při poslaneckém průzkumu ve Výzkumném ústavu spojů a dalších pracovištích jsme se přesvědčili, že výzkumní základna spojů má převážně aplikační charakter. Formuluje technické požadavky na nová zařízení a spolupracuje při jejich vývoji a využití s příslušnými partnery z řad československého průmyslu.

Toto ovšem platí pouze pro obory telekomunikací a radiokomunikací, nikoliv však pro pošty. Obor telekomunikací má například v oblasti výzkumu za partnera Výzkumný ústav telekomunikací má pak v oblasti výzkumu za partnera například Výzkumný ústav radiokomunikací sdělovací techniky a výrobní podniky federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu. Pošty však nemají v oblasti výzkumu ani výroby za partnera prakticky nikoho, poněvadž zájem o vývoj a výrobu mechanizačních zařízení pro poštu je pro svoji malou sériovost u československého průmyslu minimální.

Tato situace se v dohledné době asi nezmění, proto by měl resort spojů posílit jak vlastní výzkumnou a vývojovou základnu pro obr pošt, tak i svoji schopnost některá nová zařízení si sám vyrobit. Umožnilo by to zároveň rychleji reagovat na potřeby pošt a odpadla by i celá složitá administrativa.

Resort spojů je však v tomto směru vybaven nedostatečně. V realizačních dílnách u organizací resortu pracuje 1056 dělníků, což činí pouze 0,88 % všech pracovníků resortu. To je skutečně velmi málo a přičteme-li k tomu skutečnost, že ani výzkumně vývojová činnosti není v rámci resortu nijak rozsáhlá - z celkových plánovaných nákladů resortu se vydává na výzkum a vývoj pouze 1,2 % - nejsou pro urychlené řešení problémů materiálně technického vybavení pošt vytvořeny dobré výchozí podmínky.

Je zřejmé, že některé z problémů, o nichž jsem hovořil, jsou takového rázu, že je resort spojů sám bez účinné podpory nevyřeší. V této souvislosti bych chtěl připomenout, že v letošním roce se v Sovětském svazu všechny stranické a vládní orgány, od ústředního výboru až po prezídium Nejvyššího sovětu, zabývaly velmi podrobně problematikou spojů a přijaly řadu opatření k urychlení rozvoje těchto významných služeb, především pak jejich materiálně technické základny.

Věřím, že také v našich podmínkách se důslednou spoluprací resortu spojů s ostatními resorty a účinnou podporou tohoto resortu při sestavování osmě pětiletky a dalších plánů, podaří vytvořit podmínky pro úspěšné řešení současných problémů a urychlený rozvoj důležitých služeb, které resort spojů zabezpečuje. Děkuji za pozornost.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi poslancovi Felixovi. Dávám slovo poslancovi Pargáčovi a pripraví se poslankyňa Řídká.

Poslanec L. Pargáč: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, chcel by som hovoriť o úrovni spojových služieb, ako sa s nimi stretávame v občianskom živote alebo v zamestnaní. Pohotovosť telefonického spojenia by mala vyjadrovať, či môžeme v ktorúkoľvek dennú i nočnú dobu spoľahlivo dosiahnuť žiadané spojenie. Napríklad u nás v Leviciach sa v podstate doláme do celého sveta, ale do radu okolitých obcí, ako je Vyšná, Dolná Seč a ďalších, ktoré manuálne prepojuje medzimestská ústredňa, to vyžaduje mnoho času a trpezlivosti.

Samotná automatizácia medzimestskej prevádzky, pokiaľ nemá zodpovedajúce kapacity, prináša nové problémy. Napríklad dovolať sa od nás do Mochoviec je nanajvýš obtiažné. Zaujímal som sa ako je to inde. Zistil som, že napr. v Prahe je veľký problém dovolať sa cez deň z jednej časti Prahy do druhej - najmä z Prahy 1 do Prahy 4, 5, 10 ale aj do ďalších častí. Keď k tomu pripočítame veľké množstvo neuspokojených žiadateľov o telefónnu prípojku, ako o tom hovoril spravodajca s. Vedra, je zrejmé, že súčasná telekomunikačná sieť neuspokojuje potreby ani pohotovo ani vo svojej kapacite.

Pomalý postup plošnej automatizácie pri rastúcom množstve telefonických hovorov prináša i značné časové straty na medzimestské spojenie v normálnom telefónnom režime, sprostredkovanom spojovateľkou.

Napríklad len z medzimestskej ústredne z Prahy a Stredočeského kraja bolo v roku 1984 manuálne spojených takmer tri a pol milióna hovorov, z toho 40 % s čakacou dobou do 60 minút a vyše 3 % nad 60 minút.

Odporúčame preto hľadať cesty i zdroje jednak lepším využitím existujúcej siete, ale najmä k rýchlejšiemu rozvoju. Súčasne podporujeme opatrenia, ktoré aspoň čiastočne zmierňujú dôsledky pomalého rozvoja telefonizácie. Napríklad podporovať v širšom rozsahu budovanie pouličných automatov a domových telefónov, v menších obciach účastníckych telefónov u jednotlivcov, ktoré by využívali všetci obyvatelia obce a pod.

O potrebe zariadení pre modernú, výkonnú telekomunikačnú prevádzku už hovoril s. posl. Felix. Chcel by som však podčiarknuť, že naozaj záleží na elektrotechnickom priemysle, aby účinnejšie využil svoje výskumné, vývojové a výrobné kapacity a rýchlejšie vybavoval telekomunikačnú sieť najvýkonnejšou technikou. Myslím, že neobstojí názor, že niektoré zariadenia sa pre nízku potrebu nevyplatí zavádzať do výroby, veď kvalitné výrobky v tomto odbore sa dajú výhodne aj exportovať.

Rádikomunikácie zabezpečujú prenos televíznych a rozhlasových programov až do našich domácností. Tu je potreba jasná: čo najskôr priviesť signál druhého televízneho programu do každej domácnosti a podľa možnosti postupne rozširovať prenos ďalších programov, ako zo Sovietskeho zväzu a ďalších krajín. U rozhlasu treba skvalitniť prenos a zabezpečiť lepšie pokrytie celého územia štátu základnými rozhlasovými programami. Presvedčili sme sa, že súdruhovia zo spojov majú konkrétny program, ako tieto úlohy plniť. Verím, že sa nájdu technické a hádam aj finančné prostriedky na rýchlejšiu realizáciu.

V druhej časti svojho vystúpenia by som chcel hovoriť o uspokojovaní služieb v poštovej prevádzke a Poštovej novinovej službe. Sú to služby, ktoré veľmi často používame a ktoré pokrývajú celé územie republiky. Iba v našom okrese Levice máme 56 pôšt.

Navštívili sme individuálne rad pôšt a okresných správ spojov. Skupinový poslanecký prieskum sme uskutočnili na Riaditeľstve poštovej prepravy - bol spojený s prehliadkou a konzultáciou na balíkovej prekládke a na poloautomatickej triediacej linke doporučených listov na nádraží Praha-stred, prezreli sme si automatickú triediacu linku na listy a pohovorili s pracovníkmi. Konzultovali sme s projektantmi a investorom nad projektom poštovej prepravnej budovy v Prahe-Malešiciach, kde sa budú triediť a prekladať balíky pre celú Prahu; bude mať dennú kapacitu 42 tisíc balíkov a bude priamo napojená na železničnú sieť.

Potvrdilo sa, že poštové služby sa postupne zlepšujú a zvyšujú svoju spoľahlivosť i napriek stúpajúcim nárokom, ako o nich hovoril s. Vedra.

Pri tom všetkom sa však stále vyskytuje oneskorené doručovanie listových zásielok. Ako sa už zmienil poslanec Felix - v Prahe trvá v rade prípadov doručenie listu z jedného obvodu do druhého aj 4 alebo 5 dní. To by som rád vedel, čím to je, keď je tu automatická triedička! Dochádza k oneskorenému doručovaniu telegramov na vidieku, najmä vo večerných hodinách.

Ešte rýchlejším tempom vzrástli požiadavky na peňažné služby. Prostredníctvom pôšt sa platí nájomné, spotreba energie, vody, poplatky za televíziu a rozhlas, poistné, vyplácajú sa dôchodky a zabezpečuje sa rad ďalších služieb. S nárastom peňažnej služby sa pošta nedokázala vyrovnať k spokojnosti zákazníkov. Už sa tu hovorilo, že bude treba urýchlene nájsť cesty, ako peňažné služby zlepšiť. Chcel by som podčiarknuť, že nové riešenie by nemalo zhoršovať poskytovanie služieb občanom - jednoducho aby sa to neriešilo na úkor občanov.

V preprave a manipulácii s balíkmi dochádza často k ich poškodzovaniu. Pre nápravu bude treba vybudovať spoľahlivé automatizované linky. Presvedčili sme sa však, že pri lepšej údržbe existujúcich triediacich liniek a pri väčšej starostlivosti by sa dal podstatne znížiť počet poškodených balíkových zásielok.

Hoci to zrejme patrí k telekomunikácii, chcel by som tu pripomenúť, že sa stále menej využívajú služby telegrafu. Treba zaviesť nové služby ako telefax, bureafax, teletex atď. Nebolo by na škodu venovať pozornosť i ďalším, menej nákladným veciam - ako sú ozdobné telegramy na gratulácie a nahradiť ich peknými, atraktívnymi a vtipnými. Snáď by si autori mali vziať príklad z poštových známok, ktoré sú pekné, dobre nás výtvarne reprezentujú i v zahraničí.

Dostupnosť služieb na poštách závisí i na úradných hodinách pre verejnosť. Je správne, že o týchto otázkach rokujú národné výbory. V niektorých mestách sa už darí prispôsobovať túto dobu miestnym podmienkam, potrebám občanov. Bude treba, aby Federálne ministerstvo spojov svojimi akciami i naďalej pôsobilo na najvhodnejší rozsah služieb pôšt podľa potrieb občanov a organizácií v danej oblasti alebo meste.

Poštová novinová služba, ktorá už roky dobre zabezpečuje distribúciu tlače, je nepostrádateľnou súčasťou služieb spojov. Jedným z nedostatkov, ktorý treba riešiť, je nepravidelné a málo spoľahlivé doručovanie tlače v dňoch pracovného voľna. Predtým sa na sobotnej roznáške novín podieľala i mládež. Teraz po zavedení povinnej školskej dochádzky môžu sa uzatvárať dohody až od 16. roku veku. Odporúčam, aby vláda uvážila výnimku z platných predpisov. Pokiaľ by to bolo treba upraviť zákonom, verím, že by to aj u poslancov našlo pochopenie.

Pre zlepšenie služieb bude treba - ako sme sa presvedčili - vybavovať pošty novou technikou. Dopočuli sme sa už o tom, aké rozsiahlejšie zariadenia a kapacity sa už vybudovali a prispeli k rastu mechanizácie. Napríklad u nás v Leviciach mi pripomenuli, že postrádajú malé kalkulačky, a to nielen pre vedúceho, ale aj pre poštových doručovateľov, ktorí majú mnoho rôznorodých úloh a manipulácií so značnými sumami peňazí. Na poštách chýbajú alebo treba vymeniť výplatné stroje, moderné presné váhy i so stupnicami poplatkov, pečatkovacie stroje, počítacie stroje na peniaze, počítače mincí a bankoviek. dosiaľ je značná časť týchto zariadení z dovozu. ukazuje sa, že mnohé z nich môžeme u nás vyrábať alebo sa už vyrábali, ale nepokračoval vývoj. Myslím, že hlavní dodávatelia - Federálne ministerstvo elektrotechnického priemyslu a Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva by mali vypracovať progresívnu koncepciu na vybavenie pôšt mechanizáciou. Myslím, že vývoj značnej časti týchto zariadení - šitých na mieru - by mala zabezpečovať výskumno-vývojová základňa Federálneho ministerstva spojov.

Vážené súdružky a súdruhovia, materiálne zabezpečenie a nová technika pre služby spojov, to je nevyhnuteľná podmienka pre zvyšovanie kvality a úrovne služieb. Nezastupitelná je však aktivita a iniciatíva pracovníkov spojov a ich vzťah k občanom a ich potrebám. Oboznámili sme sa s nimi i s výsledkami aktivity. Napríklad dôležité náhradné dielce z dovozu pre automatickú triediacu linku sa práve obetavosťou a angažovanosťou podarilo trvale zabezpečovať vlastnou výrobou a ušetriť takmer 6 miliónov korún. Poznáme i rad úspešných brigád socialistickej práce v zdokonaľovaní služieb. Ide o veľké množstvá pracovníkov, ktorí môžu rozhodujúcim spôsobom úroveň služieb ovplyvniť. Napríklad len v poštovej službe a poštovej novinovej službe pracuje takmer 59 tisíc pracovníkov, z ktorých je 93 % žien. Ak sa obrátime najmä na tieto ženy, aby s úsmevom a s pochopením pri svojej práci so zákazníkmi starali sa o lepšie uspokojovanie ich potrieb, som presvedčený, že nájdeme ich pochopenie a potom dôjde k výraznému zlepšeniu v tejto oblasti. Ďakujem za pozornosť.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Pargáčovi. Slovo má poslankyňa súdružka Řídká. Pripraví sa poslanec súdruh Oravecz.

Poslankyně Z. Řídká: Vážený soudruhu předsedo Sněmovny národů, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, chtěla bych se ve svém vystoupení zastavit u služeb spojů, pokusit se o posouzení jejich úrovně v porovnání s vývojem ve vyspělých zemích a zmínit se o předpokladech vzestupu jejich kvality v souvislosti se zapojením Československa do činnosti mezinárodních organizací spojů.

V oboru pošty lze konstatovat, že šíře poskytovaných služeb je srovnatelná se škálou služeb nabízených zahraničními správami spojů. Srovnatelné jsou objemy československou poštou přijímaných i zpracovávaných zásilek, obdobně lze hodnotit i výsledky dosahované v oblasti kvality poskytovaných služeb. V Československé socialistické republice pošta zajišťuje i celou řadu obstaravatelských činností, které jsou zahraničními správami spojů poskytovány.

Velmi důležitá je však materiálně technická základna pošty, která úroveň služeb podstatným způsobem ovlivňuje. Pro většinu vyspělých zahraničních poštovních správ, ať již socialistických nebo kapitalistických, je charakteristická snaha rychle a efektivně mechanizovat a automatizovat dílčí operace i celé technologické postupy. výrazná je orientace na zavádění nejmodernějších technických zařízení do činnosti pošty - například vzpomínaných terminálů, elektronických vah, speciálních zařízení pro příjem zásilek. vyspělé správy spojů mají silně rozvinuté peněžní služby pošty s převažujícím bezhotovostním stykem obyvatelstva, kde je poštou stále více využívána výpočetní technika, automatizace služeb a mikroelektronika. Také v oblasti přepravy poštovních zásilek se výrazně uplatňuje mechanizace a automatizace pracovních postupů - třídící stroje, systémy kódování zásilek, kontejnerizace, vlastní síť poštovních rychlíků i nočních leteckých spojů.

Stejnými směry se ubírá i čs. pošta, určité představy má resort spojů, jak jsem informována, až do roku 1995.

Ve vyspělých zemích v oblasti televizního a rozhlasového vysílání se zvyšuje pokrytí území i počet vysílaných programů. Zvyšuje se zejména množství programů vysílaných na VKV. Zavádějí se tzv. městské vysílače. V průměru se vysílá větší počet televizních a rozhlasových programů než v Československé socialistické republice.

V zájmu zajištění růstu kvality i množství vysílaných programů je inovace technických prostředků radiokomunikací ve světě orientována na postupný přechod k družicovému vysílání rozhlasu a televize. Mnohé systémy již pracují a s uspokojením je třeba říci, že v Československu se počítá v tomto směru se zahájením vysílání prvního televizního programu na přelomu let 1990/1991.

V některých vyspělých zemích je pro zvýšení úrovně i rychlosti spojení kladen stále větší důraz na rozvoj radiotelefonu pro pohyblivé prostředky, což umožňuje spojení z automobilů s účastníky národních i mezinárodních sítí. také u nás se na zavedení této služby pracuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP