Přitom tyto lhůty zůstaly beze změny
i po provedení úsporných opatření
v oblasti pohonných hmot, kdy bylo zrušeno 6 ze 7
letadlových pošt a 140 silničních automobilových
kursů, které byly převedeny na stávající
železniční kursy.
Přes tyto objektivní skutečnosti jsou stanovené
lhůty plněny na více než 98 %. V porovnání
s rokem 1983 se podařilo zaváděním
a využíváním mechanizace a automatizace
i zlepšováním organizace práce v poštovní
přepravě snížit počet opožděných
zásilek 2,5 krát a naše úsilí
bude v tomto směru dále pokračovat.
Pokud jde o hlavní město Prahu, je včas ve
stanovené lhůtě denně doručováno
646 tisíc listovních zásilek, tj. přes
99,5 %. Za poslední roky se i zde počet opožděných
zásilek snížil, a to celkem 5,5 krát.
Přitom situace v Praze komplikuje značná
fluktuace doručovatelů, která je důsledkem
fyzické namáhavosti a rizikovosti jejich práce
v podmínkách vysoké nabídky jiných
pracovních příležitostí.
Proto zůstává hlavním cílem
našeho úsilí dosažení vyšší
spolehlivosti, včasnosti a bezpečnosti zásilek
svěřovaným nám k poštovní
přepravě.
V roce 1984 byly našim občanům a organizacím
dodány 2 miliardy 141 miliónů výtisků
deníků a časopisů. Oproti počátku
7. 5LP je to o 6,6 % více a předpokládáme,
že tento nárůst v roce 1985 bude činit
8 %.
Fyzicky namáhavá práce doručovatelů
spojená s neustále rostoucími objemy doručovaného
tisku, společně s náročnými
časovými limity pro doručování
deníků zejména ve velkých městech,
způsobuje značnou fluktuaci doručovatelé
a časté neobsazení doručovacího
obvodu. K tomu přispívá i skutečnosti,
že namáhavost práce doručovatelů
není plně finančně doceňována.
Přitom pro doručování deníků
ve středu Prahy, Bratislavy nebo krajských měst
je stanovena 8. hodina ranní. To znamená, že
většina doručovatelů musí být
s doručením hotova za 2 - 3 hodiny. Proto je značná
část doručovatelů přijímána
jen na kratší pracovní úvazky 3 - 5
hodin denně. Vysoká fluktuace doručovatelů
má nepříznivý vliv na kvalitu doručování.
Závažným a často kritizovaným
problémem je nedostatek více než 100 rozebraných
titulů novin a časopisů. Požadavky na
zvýšení dodávek však závisí
na výrobních možnostech jednotlivých
vydavatelství a na ekonomických možnostech
dovozu tisku.
Počet poškozených balíků vykazuje
klesající tendenci. V roce 1983 připadá
na 1 milión podaných 25,6 poškozených
balíků. Jsou realizována technologická
a technická opatření k dalšímu
snižování počtu poškozených
balíků a k jejich zabezpečení v rámci
poštovní přepravy. Dojde-li v přepravním
procesu k poškození obalu, zabezpečení
pošta jeho úpravu tak, aby nedošlo k úbytku
nebo ke ztrátě obsahu. U zásilek z ciziny
je používáno zavařování
poškozených zásilek do fólie z plastu.
Rozhodujícím faktorem pro další podstatné snížení počtu poškozených zásilek však bude důsledné dodržování stanovených technologických postupů provozními pracovníky a náročnější kontrola odpovědnými vedoucími pracovníky.
b) V oblasti telekomunikací:
V duchu závěrů usnesený Výboru
lidové kontroly ČSSR z roku 1984 a usnesení
předsednictva federální vlády č.
58 z 15. března 1984 i usnesení obou národních
vláda a následně i všech KNV a NV Prahy
a Bratislavy jsme v roce 1985 zahájili vytváření
předpokladů i praktickou realizaci opatření
ke zkvalitňování spojových služeb
na nových sídlištích s důrazem
na postupné urychlení jejich telefonizace.
Ve spolupráci se Státní plánovací
komisí a Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj byly do návrhu 8. 5LP
zapracovány potřebně prostředky a
hmotně dodávky, což vytváří
předpoklady k postupnému zlepšení v
zabezpečování sídlišť službami
spojů.
Pro zlepšení telefonního spojení ze
sídlišť, ale i ve staré zástavbě,
jsme v 7. 5LP zřídili další více
než 4 tisíce veřejných telefonních
automatů, z toho asi 1500 pro meziměstské
hovory.
Kupř. v Praze je již 3800 VTA, z toho 520 meziměstských.
Většina - asi 3000 VTA - je umístěna
na náměstích, ulicích, sídlištích,
podchodech a v metru. Jen v nově otevřené
trase B je 90 VTA. Zbývajících 800 je umístěno
v nemocnicích, restauracích, ve velkých domech
a v různých provozovnách.
K zrychlení jejich oprav je kupř. v ČSR připojeno
40 % VTA na dálkový dohled se signalizací
poruch a v Praze dokonce již téměř 80
%.
Vážné problémy nám přináší
nešetrný vztah některých občanů
k veřejným telefonním automatům. Až
příliš často dochází k
jejich poškozování a ničení.
Odstraňování projevů vandalství
neodpovědných jednotlivců si vyžaduje
více než jeden milión korun ročně.
Úkol, vyřídit v roce 1985 nejméně
15 % žádostí o zřízení
telefonní účastnické stanice starších
10 let, je vcelku plněn, i když si vyžaduje zvýšení
nákladů a jeho plnění ztěžuje
i nedostatek závěsných kabelů a koncentrátorů.
V roce 1986 chceme vyřídit dalších 17
% žádostí a do konce 8. 5LP úkol dořešit.
Význam rozvoje spojů a jeho spolehlivé funkce
pro roce 1985 dále poroste a musí plně zabezpečovat
intenzifikační procesy při dalším
rozvoji čs. ekonomiky, rozvoji a zdokonalování
řídících systémů, při
prohlubování ideologického působení
televize a rozhlasu na politicko-kulturní vědomí
našeho obyvatelstva a v neposlední řadě
i při upevňování obranyschopnosti
a bezpečnosti státu.
Proto nelze připustit, aby rozvoj materiálně
technické základny spojů zaostával
za výrobní i nevýrobní sférou,
ale naopak je žádoucí, aby s potřebným
předstihem vytvářel optimální
předpoklady pro jejich intenzifikací a efektivností.
Vždyť právě nastupující
období je charakterizováno jako období informatiky
a rozvoje informací a potřeby jejich urychlenějšího
přenosu, vyhodnocování a využívání.
K tomu bude třeba zabezpečovat potřebnou
modernizaci a rekonstrukci technické základny spojových
sítí a provádět obnovu zastaralých
zařízení, která již nevyhovují
potřebám spolehlivého provozu. Rozsah obnovy
bude po roce 1985 v jednotlivých pětiletkách
postupně narůstat. Plánovitou údržbou
a opravami budeme usilovat o maximální prodloužení
a dobré funkce stávajících zařízení.
V 8. 5LP budeme pokračovat v dokončování
plošné automatizace výstavbou 4 tranzitních
telefonních ústředen, automatizací
dalších 42 uzlových telefonních obvodů
a výstavbou a obnovou dálkové a místní
kabelové sítě.
Významným úkolem bude záměna
posledních 130 manuálních místních
telefonních ústředen automatickými
a tím dokončení úplné automatizace
místních telefonních ústředen
v celé republice.
Rozhodným způsobem budeme odstraňovat zpoždění,
a nedostatky v telefonizaci sídlišť zvláště
v Praze a Bratislavě. Chceme uvést do provozu 531
tisíc telefonních stanic, z toho 255 tisíc
bytových. Ale i tak k uspokojení všech žadatelů
o zřízení telefonní stanice dojde
až po roce 1990.
V průběhu 8. 5LP chceme zahájit modernizaci a rozšíření dálnopisné sítě a započít experimentální ověřování veřejné datové sítě. Splnění tohoto úkolu však bude závislé na zabezpečení potřebné technologie.
V radiokomunikacích bude pokračovat výstavba
velkých rozhlasových vysílačů
Západní Slovensko a Západní Čechy
a bude dokončen nový televizní vysílač
Praha-město. Výstavbou 8 základních
vysílačů se zvýší pokrytí
území ČSSR 2. programem na téměř
80 %.
Ve spolupráci se SSSR bude probíhat příprava
na přímé šíření
televizních a rozhlasových signálů
z družice.
V poště a PNS bude dále pokračovat mechanizace
a automatizace technologických procesů, výstavba
Ústřední poštovní přepravní
budovy v Praze-Malešicích a dalších reexpedic
tisku. Další rozvoj modernizace přespolního
doručování bude záviset na počtu
přidělených osobních a dodávkových
automobilů.
Ve spolupráci s federálním ministerstvem
financí a SBČS bude připravováno ověřování
bezhotovostního platebního styku.
Zajišťování výroby a dodávek
progresivních mechanizačních a automatizačních
zařízení pro poštu a PNS bude řešeno
rozvíjením vlastní výrobní
základny a ve spolupráci se správami spojů
členských zemí RVHP.
V souladu se schválenou koncepcí rozvoje spojů
bude naše činnost do roku 2000 zaměřena
na další rozvoj technické základny,
která by kvalitněji uspokojovala rostoucí
požadavky státních orgánů, hospodářských
organizací i obyvatelstva.
Především půjde o dokončení
automatizace meziměstského telefonního provozu,
komplexní zabezpečení telefonizace sídlišť,
dobudování sítě rozhlasových
a televizních vysílačů a o rozvoj
družicových radiokomunikací, včetně
zabezpečení přímého vysílání
z družic.
Budou zaváděny nové druhy služeb v radiokomunikacích
např. veřejná radiotelefonní síť,
v telekomunikacích služby pro racionalizaci řízení
státní správy a národního hospodářství
(telex, telefax a další) při postupné
digitalizaci telekomunikační sítě.
V poště a poštovní novinové službě
bude dokončena plošná automatizace třídění
listovních zásilek a automatizace dalších
peněžních operací v poštovním
platebním styku. Současně se zvýší
rozsah obnovy a modernizace materiálně technické
základny spojů.
Dynamicky poroste objem poskytovaných spojových
služeb. Spoje se budou nadále aktivně podílet
na intenzifikaci národního hospodářství
a budou přispívat k růstu společenské
produktivity práce a ke zvyšování úrovně
řízení.
Včasnost, kvalita a spolehlivost služeb spojů
- v tom bude smysl a cíl veškeré činnosti
resortu i v dalším období.
Další rozvoj spojů je závislý
na objemu přidělených prostředků,
stavebních prací a dodávek technologie.
Přitom resort spojů hradí z přidělených
prostředků i výstavbu budov (včetně
komplexní bytové výstavby), která
činí zpravidla 40 - 50 % nákladů celého
účelového objektu (kupř. ústředny).
U spojové technologie dochází při
přechodu na modernější, vyšší
generace zařízení k řadovému
nárůstu cen oproti technologii první generace
používané ještě v 5. 5LP.
Například ceny technologie automatické ústředny
pro 10 tisíc účastníků činí:
- u krokové ústředny | 10 mil. Kčs |
- u ústředny s křížkovými spínači | 40 mil. Kčs |
- u elektronické ústředny vybavené řídicím počítačem | 90 mil. Kčs |
Obdobný nárůst cen je i u přenosové
technologie, radiokomunikační techniky apod.
To znamená, že využívání
nejmodernější technologie si vyžaduje
i vyšší investiční náklady,
případně zvyšuje náročnosti
na dovozy.
Druhým faktorem, který zásadně ovlivňuje
dobu výstavby spojových investic, je značné
prodlužování plánované výstavby
podniky resortů stavebnictví. Je to především
u výstavby telekomunikačních staveb v Praze
a Bratislavě, kde většina staveb je připravena
pro montáž technologie až v náhradních
termínech. tak kupříkladu na dokončení
objektu pro automatickou ústřednu Krč s termínem
předání k montáži technologie
v roce 1978 jsme čekali až do roku 1982. Výstavba
trvala 7 let.
Výstavba budovy automatické ústředny
a pošty Kbely v objemu 26 mil. Kčs s termínem
dokončení v roce 1984 trvá již 7 let
a nových náhradní termín je v roce
1986.
V Praze mělo být v 7. 5LP dokončeno 12 staveb,
které měly jeden nebo více náhradních
termínů. Tři z nich přecházejí
do 8. pětiletky. V Bratislavě mělo být
dokončeno 8 staveb a všechny mají náhradní
termíny.
Prodlužování lhůt výstavby značně
oddaluje uspokojování žadatelů o zřízení
stanice nebo její přeložení. Bylo by
žádoucí, aby spojové stavby, alespoň
v Praze a Bratislavě, dostaly potřebnou prioritu
a závaznost.
Třetím faktorem, který rozhoduje o kvalitě
a spolehlivosti poskytovaných služeb v telekomunikacích
a v radiokomunikacích, jsou dodávky spojové
technologie, kabelů a dalších zařízení
od podniků federálního ministerstva elektrotechnického
průmyslu. Tato technologie vytváří
technickou základnu spojových sítí
a proto velmi záleží na tom, aby její
úroveň, kvalita a spolehlivost odpovídaly
současným požadavkům a aby její
dodávky byly zajišťovány v potřebných
objemech i lhůtách. K tomu by měly být
pro resort elektrotechnického průmyslu vytvořeny
potřebné podmínky plánovacími
orgány, orgány zahraničního obchodu
a dodavatelskými resorty a samozřejmě i v
resortu samém.
Základem našich vzájemných vztahů
je "Dohoda o dodávkách výrobků
resortu elektrotechnického průmyslu pro resort spojů",
kterou v duchu usnesení vlády ČSSR uzavíráme
na každou pětiletku a která obsahuje vývojové
úkoly a dodávkovou část.
Tato dohoda vytváří potřebnou základnu
a stabilitu jak pro výrobu, tak i pro odběratele.
Pokud vznikají určité problémy, jsou
společně řešeny.
Dosud otevřené problémy máme v zabezpečení
požadovaných objemů a lhůt dodávek
zvláště u těch zařízení:
- u místních kabelů, včetně
samonosných, v pravidelnosti a sortimentu dodávek,
- u dodávek nízkofrekvenční techniky,
modemů pro přenos dat a mikropočítačů
SM 50/40 pro ASŘ technologických procesů,
- u dodávek digitálního přenosového
systému 1. řádu MPK - 32,
- u zkušeních zařízení pro uzlové
ústředny řady ZZO,
-u televizních převaděčů a
zařízení potřebných pro rozvod
televizních programů.
Věřím, že se nám tyto otázky,
které vážně ovlivňují
zřizování telefonních stanic, uspokojování
požadavků hospodářských organizací
na přenos dat a racionalizaci dohledu nad stavem jednotné
telekomunikační sítě a další
oblasti, podaří dalším jednáním
dořešit.
Velmi vítáme a podporujeme úsilí k
překonávání zaostávání
a urychlení inovace celé oblasti telekomunikační
techniky, zvláště pak u elektronických
telefonních ústředen, digitálních
přenosových zařízení vyšších
řádů, v osvojení nové výroby
optoelektronických zařízení včetně
optických kabelů, ale i dokončení
inovace telefonních přístrojů včetně
tlačítkových a sortimentu místních
sdělovacích kabelů.
Mimořádnou úlohu k urychlení vědeckotechnického
pokroku v oblasti elektronizace národního hospodářství,
kde je na předním místně obsažena
i oblast spojů, jistě sehraje i "Komplexní
program vědeckotechnického pokroku členských
státu RVHP do roku 2000", který ukládá
urychlené řešení těchto otázek
Stálé komisi RVHP pro spolupráci radiotechnického
a elektrotechnického průmyslu.
Věřím, že přijatá opatření
výrazně ovlivní i postup inovace telekomunikačních
zařízení, zajišťovaných
v rámci federálního ministerstva elektrotechnické
průmyslu.
Vážený soudruhu předsedo Sněmovny
národů, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dovolte, abych vám v závěru svého
vstoupení upřímně poděkoval
za zájem a pozornosti, které jste věnovali
v průběhu poslaneckého průzkumu problematice
činnosti čs. spojů i jejich potřebám
a problémům.