Úterý 19. listopadu 1985

Přitom tyto lhůty zůstaly beze změny i po provedení úsporných opatření v oblasti pohonných hmot, kdy bylo zrušeno 6 ze 7 letadlových pošt a 140 silničních automobilových kursů, které byly převedeny na stávající železniční kursy.

Přes tyto objektivní skutečnosti jsou stanovené lhůty plněny na více než 98 %. V porovnání s rokem 1983 se podařilo zaváděním a využíváním mechanizace a automatizace i zlepšováním organizace práce v poštovní přepravě snížit počet opožděných zásilek 2,5 krát a naše úsilí bude v tomto směru dále pokračovat.

Pokud jde o hlavní město Prahu, je včas ve stanovené lhůtě denně doručováno 646 tisíc listovních zásilek, tj. přes 99,5 %. Za poslední roky se i zde počet opožděných zásilek snížil, a to celkem 5,5 krát. Přitom situace v Praze komplikuje značná fluktuace doručovatelů, která je důsledkem fyzické namáhavosti a rizikovosti jejich práce v podmínkách vysoké nabídky jiných pracovních příležitostí.

Proto zůstává hlavním cílem našeho úsilí dosažení vyšší spolehlivosti, včasnosti a bezpečnosti zásilek svěřovaným nám k poštovní přepravě.

V roce 1984 byly našim občanům a organizacím dodány 2 miliardy 141 miliónů výtisků deníků a časopisů. Oproti počátku 7. 5LP je to o 6,6 % více a předpokládáme, že tento nárůst v roce 1985 bude činit 8 %.

Fyzicky namáhavá práce doručovatelů spojená s neustále rostoucími objemy doručovaného tisku, společně s náročnými časovými limity pro doručování deníků zejména ve velkých městech, způsobuje značnou fluktuaci doručovatelé a časté neobsazení doručovacího obvodu. K tomu přispívá i skutečnosti, že namáhavost práce doručovatelů není plně finančně doceňována. Přitom pro doručování deníků ve středu Prahy, Bratislavy nebo krajských měst je stanovena 8. hodina ranní. To znamená, že většina doručovatelů musí být s doručením hotova za 2 - 3 hodiny. Proto je značná část doručovatelů přijímána jen na kratší pracovní úvazky 3 - 5 hodin denně. Vysoká fluktuace doručovatelů má nepříznivý vliv na kvalitu doručování.

Závažným a často kritizovaným problémem je nedostatek více než 100 rozebraných titulů novin a časopisů. Požadavky na zvýšení dodávek však závisí na výrobních možnostech jednotlivých vydavatelství a na ekonomických možnostech dovozu tisku.

Počet poškozených balíků vykazuje klesající tendenci. V roce 1983 připadá na 1 milión podaných 25,6 poškozených balíků. Jsou realizována technologická a technická opatření k dalšímu snižování počtu poškozených balíků a k jejich zabezpečení v rámci poštovní přepravy. Dojde-li v přepravním procesu k poškození obalu, zabezpečení pošta jeho úpravu tak, aby nedošlo k úbytku nebo ke ztrátě obsahu. U zásilek z ciziny je používáno zavařování poškozených zásilek do fólie z plastu.

Rozhodujícím faktorem pro další podstatné snížení počtu poškozených zásilek však bude důsledné dodržování stanovených technologických postupů provozními pracovníky a náročnější kontrola odpovědnými vedoucími pracovníky.

b) V oblasti telekomunikací:

V duchu závěrů usnesený Výboru lidové kontroly ČSSR z roku 1984 a usnesení předsednictva federální vlády č. 58 z 15. března 1984 i usnesení obou národních vláda a následně i všech KNV a NV Prahy a Bratislavy jsme v roce 1985 zahájili vytváření předpokladů i praktickou realizaci opatření ke zkvalitňování spojových služeb na nových sídlištích s důrazem na postupné urychlení jejich telefonizace.

Ve spolupráci se Státní plánovací komisí a Státní komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj byly do návrhu 8. 5LP zapracovány potřebně prostředky a hmotně dodávky, což vytváří předpoklady k postupnému zlepšení v zabezpečování sídlišť službami spojů.

Pro zlepšení telefonního spojení ze sídlišť, ale i ve staré zástavbě, jsme v 7. 5LP zřídili další více než 4 tisíce veřejných telefonních automatů, z toho asi 1500 pro meziměstské hovory.

Kupř. v Praze je již 3800 VTA, z toho 520 meziměstských. Většina - asi 3000 VTA - je umístěna na náměstích, ulicích, sídlištích, podchodech a v metru. Jen v nově otevřené trase B je 90 VTA. Zbývajících 800 je umístěno v nemocnicích, restauracích, ve velkých domech a v různých provozovnách.

K zrychlení jejich oprav je kupř. v ČSR připojeno 40 % VTA na dálkový dohled se signalizací poruch a v Praze dokonce již téměř 80 %.

Vážné problémy nám přináší nešetrný vztah některých občanů k veřejným telefonním automatům. Až příliš často dochází k jejich poškozování a ničení. Odstraňování projevů vandalství neodpovědných jednotlivců si vyžaduje více než jeden milión korun ročně.

Úkol, vyřídit v roce 1985 nejméně 15 % žádostí o zřízení telefonní účastnické stanice starších 10 let, je vcelku plněn, i když si vyžaduje zvýšení nákladů a jeho plnění ztěžuje i nedostatek závěsných kabelů a koncentrátorů. V roce 1986 chceme vyřídit dalších 17 % žádostí a do konce 8. 5LP úkol dořešit.

Význam rozvoje spojů a jeho spolehlivé funkce pro roce 1985 dále poroste a musí plně zabezpečovat intenzifikační procesy při dalším rozvoji čs. ekonomiky, rozvoji a zdokonalování řídících systémů, při prohlubování ideologického působení televize a rozhlasu na politicko-kulturní vědomí našeho obyvatelstva a v neposlední řadě i při upevňování obranyschopnosti a bezpečnosti státu.

Proto nelze připustit, aby rozvoj materiálně technické základny spojů zaostával za výrobní i nevýrobní sférou, ale naopak je žádoucí, aby s potřebným předstihem vytvářel optimální předpoklady pro jejich intenzifikací a efektivností. Vždyť právě nastupující období je charakterizováno jako období informatiky a rozvoje informací a potřeby jejich urychlenějšího přenosu, vyhodnocování a využívání.

K tomu bude třeba zabezpečovat potřebnou modernizaci a rekonstrukci technické základny spojových sítí a provádět obnovu zastaralých zařízení, která již nevyhovují potřebám spolehlivého provozu. Rozsah obnovy bude po roce 1985 v jednotlivých pětiletkách postupně narůstat. Plánovitou údržbou a opravami budeme usilovat o maximální prodloužení a dobré funkce stávajících zařízení.

V 8. 5LP budeme pokračovat v dokončování plošné automatizace výstavbou 4 tranzitních telefonních ústředen, automatizací dalších 42 uzlových telefonních obvodů a výstavbou a obnovou dálkové a místní kabelové sítě.

Významným úkolem bude záměna posledních 130 manuálních místních telefonních ústředen automatickými a tím dokončení úplné automatizace místních telefonních ústředen v celé republice.

Rozhodným způsobem budeme odstraňovat zpoždění, a nedostatky v telefonizaci sídlišť zvláště v Praze a Bratislavě. Chceme uvést do provozu 531 tisíc telefonních stanic, z toho 255 tisíc bytových. Ale i tak k uspokojení všech žadatelů o zřízení telefonní stanice dojde až po roce 1990.

V průběhu 8. 5LP chceme zahájit modernizaci a rozšíření dálnopisné sítě a započít experimentální ověřování veřejné datové sítě. Splnění tohoto úkolu však bude závislé na zabezpečení potřebné technologie.

V radiokomunikacích bude pokračovat výstavba velkých rozhlasových vysílačů Západní Slovensko a Západní Čechy a bude dokončen nový televizní vysílač Praha-město. Výstavbou 8 základních vysílačů se zvýší pokrytí území ČSSR 2. programem na téměř 80 %.

Ve spolupráci se SSSR bude probíhat příprava na přímé šíření televizních a rozhlasových signálů z družice.

V poště a PNS bude dále pokračovat mechanizace a automatizace technologických procesů, výstavba Ústřední poštovní přepravní budovy v Praze-Malešicích a dalších reexpedic tisku. Další rozvoj modernizace přespolního doručování bude záviset na počtu přidělených osobních a dodávkových automobilů.

Ve spolupráci s federálním ministerstvem financí a SBČS bude připravováno ověřování bezhotovostního platebního styku.

Zajišťování výroby a dodávek progresivních mechanizačních a automatizačních zařízení pro poštu a PNS bude řešeno rozvíjením vlastní výrobní základny a ve spolupráci se správami spojů členských zemí RVHP.

V souladu se schválenou koncepcí rozvoje spojů bude naše činnost do roku 2000 zaměřena na další rozvoj technické základny, která by kvalitněji uspokojovala rostoucí požadavky státních orgánů, hospodářských organizací i obyvatelstva.

Především půjde o dokončení automatizace meziměstského telefonního provozu, komplexní zabezpečení telefonizace sídlišť, dobudování sítě rozhlasových a televizních vysílačů a o rozvoj družicových radiokomunikací, včetně zabezpečení přímého vysílání z družic.

Budou zaváděny nové druhy služeb v radiokomunikacích např. veřejná radiotelefonní síť, v telekomunikacích služby pro racionalizaci řízení státní správy a národního hospodářství (telex, telefax a další) při postupné digitalizaci telekomunikační sítě. V poště a poštovní novinové službě bude dokončena plošná automatizace třídění listovních zásilek a automatizace dalších peněžních operací v poštovním platebním styku. Současně se zvýší rozsah obnovy a modernizace materiálně technické základny spojů.

Dynamicky poroste objem poskytovaných spojových služeb. Spoje se budou nadále aktivně podílet na intenzifikaci národního hospodářství a budou přispívat k růstu společenské produktivity práce a ke zvyšování úrovně řízení.

Včasnost, kvalita a spolehlivost služeb spojů - v tom bude smysl a cíl veškeré činnosti resortu i v dalším období.

Další rozvoj spojů je závislý na objemu přidělených prostředků, stavebních prací a dodávek technologie.

Přitom resort spojů hradí z přidělených prostředků i výstavbu budov (včetně komplexní bytové výstavby), která činí zpravidla 40 - 50 % nákladů celého účelového objektu (kupř. ústředny).

U spojové technologie dochází při přechodu na modernější, vyšší generace zařízení k řadovému nárůstu cen oproti technologii první generace používané ještě v 5. 5LP.

Například ceny technologie automatické ústředny pro 10 tisíc účastníků činí:

- u krokové ústředny 10 mil. Kčs
- u ústředny s křížkovými spínači 40 mil. Kčs
- u elektronické ústředny vybavené řídicím počítačem 90 mil. Kčs

Obdobný nárůst cen je i u přenosové technologie, radiokomunikační techniky apod.

To znamená, že využívání nejmodernější technologie si vyžaduje i vyšší investiční náklady, případně zvyšuje náročnosti na dovozy.

Druhým faktorem, který zásadně ovlivňuje dobu výstavby spojových investic, je značné prodlužování plánované výstavby podniky resortů stavebnictví. Je to především u výstavby telekomunikačních staveb v Praze a Bratislavě, kde většina staveb je připravena pro montáž technologie až v náhradních termínech. tak kupříkladu na dokončení objektu pro automatickou ústřednu Krč s termínem předání k montáži technologie v roce 1978 jsme čekali až do roku 1982. Výstavba trvala 7 let.

Výstavba budovy automatické ústředny a pošty Kbely v objemu 26 mil. Kčs s termínem dokončení v roce 1984 trvá již 7 let a nových náhradní termín je v roce 1986.

V Praze mělo být v 7. 5LP dokončeno 12 staveb, které měly jeden nebo více náhradních termínů. Tři z nich přecházejí do 8. pětiletky. V Bratislavě mělo být dokončeno 8 staveb a všechny mají náhradní termíny.

Prodlužování lhůt výstavby značně oddaluje uspokojování žadatelů o zřízení stanice nebo její přeložení. Bylo by žádoucí, aby spojové stavby, alespoň v Praze a Bratislavě, dostaly potřebnou prioritu a závaznost.

Třetím faktorem, který rozhoduje o kvalitě a spolehlivosti poskytovaných služeb v telekomunikacích a v radiokomunikacích, jsou dodávky spojové technologie, kabelů a dalších zařízení od podniků federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu. Tato technologie vytváří technickou základnu spojových sítí a proto velmi záleží na tom, aby její úroveň, kvalita a spolehlivost odpovídaly současným požadavkům a aby její dodávky byly zajišťovány v potřebných objemech i lhůtách. K tomu by měly být pro resort elektrotechnického průmyslu vytvořeny potřebné podmínky plánovacími orgány, orgány zahraničního obchodu a dodavatelskými resorty a samozřejmě i v resortu samém.

Základem našich vzájemných vztahů je "Dohoda o dodávkách výrobků resortu elektrotechnického průmyslu pro resort spojů", kterou v duchu usnesení vlády ČSSR uzavíráme na každou pětiletku a která obsahuje vývojové úkoly a dodávkovou část.

Tato dohoda vytváří potřebnou základnu a stabilitu jak pro výrobu, tak i pro odběratele. Pokud vznikají určité problémy, jsou společně řešeny.

Dosud otevřené problémy máme v zabezpečení požadovaných objemů a lhůt dodávek zvláště u těch zařízení:

- u místních kabelů, včetně samonosných, v pravidelnosti a sortimentu dodávek,

- u dodávek nízkofrekvenční techniky, modemů pro přenos dat a mikropočítačů SM 50/40 pro ASŘ technologických procesů,

- u dodávek digitálního přenosového systému 1. řádu MPK - 32,

- u zkušeních zařízení pro uzlové ústředny řady ZZO,

-u televizních převaděčů a zařízení potřebných pro rozvod televizních programů.

Věřím, že se nám tyto otázky, které vážně ovlivňují zřizování telefonních stanic, uspokojování požadavků hospodářských organizací na přenos dat a racionalizaci dohledu nad stavem jednotné telekomunikační sítě a další oblasti, podaří dalším jednáním dořešit.

Velmi vítáme a podporujeme úsilí k překonávání zaostávání a urychlení inovace celé oblasti telekomunikační techniky, zvláště pak u elektronických telefonních ústředen, digitálních přenosových zařízení vyšších řádů, v osvojení nové výroby optoelektronických zařízení včetně optických kabelů, ale i dokončení inovace telefonních přístrojů včetně tlačítkových a sortimentu místních sdělovacích kabelů.

Mimořádnou úlohu k urychlení vědeckotechnického pokroku v oblasti elektronizace národního hospodářství, kde je na předním místně obsažena i oblast spojů, jistě sehraje i "Komplexní program vědeckotechnického pokroku členských státu RVHP do roku 2000", který ukládá urychlené řešení těchto otázek Stálé komisi RVHP pro spolupráci radiotechnického a elektrotechnického průmyslu.

Věřím, že přijatá opatření výrazně ovlivní i postup inovace telekomunikačních zařízení, zajišťovaných v rámci federálního ministerstva elektrotechnické průmyslu.

Vážený soudruhu předsedo Sněmovny národů, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych vám v závěru svého vstoupení upřímně poděkoval za zájem a pozornosti, které jste věnovali v průběhu poslaneckého průzkumu problematice činnosti čs. spojů i jejich potřebám a problémům.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP