Čtvrtek 4. října 1984

Pokud se týká stavebnictví jak v České, tak i ve Slovenské socialistické republice, jako FMHTS prakticky stojíme s nimi od začátku až do konce každé stavby, zejména průmyslových staveb, a jsme si plně vědomi, že pokud něco ošidí stavbaři - ať už jde o termín či kvalitu - pak na to doplatí strojaři, elektrikáři při dokončování staveb a obráceně. Proto bych vás chtěl v tomto směru ujistit, že soudruzi ministři stavebnictví České i Slovenské socialistické republiky, jakož i my, federální strojírenští ministři, se zcela pravidelně setkáváme k řešení různých problémů, které se nedokáží vyřešit v rámci dodavatelskoodběratelských vztahů, řešíme je až na naší úrovni.

Pro vaší informaci bych chtěl říci, že na 7. pětiletku byly plánovány určité objemy dodávek jak pro slovenské, tak pro české stavebnictví. Za první tři roky překračujeme tyto dodávky. Překročíme je i v roce letošním. Očekávané splnění pětiletky bude takové, že splnění původní směrnice bude na 123 %. Znamená to, že v dodávkách splníme dodávky pro stavebnictví za čtyři roky. Taková je skutečnost a nikdo na tom nemůže nic změnit. Zdálo by se, že je všechno v pořádku. Zdaleka však tomu tak není.

Vystoupila zde např. poslankyně Vacková k otázkám kotlů. Ano, plně s ní souhlasím. V této oblasti máme velké problémy. Struktura dodávek do našeho stavebnictví je poněkud jiná ve svých proporcích, než byla původně založena do 7. pětiletky. Není také, vážení poslanci, neznámou skutečností, - vzpomenutá ČKD Dukla - že v roce 1976 vyšlo jedno z významných usnesení, že je to podnik, který je založen k postupnému útlumu zde v Praze. Všechny důsledky, které se v Karlíně za dobu osmi let projevily - žádná modernizace, žádná investice, o 500 pracovníků se snížily stavy - dnes je situace jiná. Tato věc se zachytila, dal se povel zpět stabilizovat lidi, ale skutečnost je opravdu taková, jak byla uvedena.

Konkrétně k tomu, co zde řekla poslankyně Vacková, i když vás jako poslance nepotěším. Nechal jsem si narychlo vytáhnout údaje, jaký je stav roku 1985, abych vás mohl přesně informovat. U nás je zásada, že přednostně musíme zabezpečit dodávky pro závazné úkoly zvláštní části plánů, a to bez diskuse. Dále je třeba zabezpečit všechny závazné úkoly státního plánu. Tyto já v plném rozsahu zajišťuji. Pak je zde celá plejáda dalších dodávek, zejména na ty jste také upozorňovali. Musím říci, že v oblasti průmyslové výstavby se žádá 420 mil. dodávek na rok 1985 a splníme asi 350. Deficit pro příští rok představuje asi 70 mil. Pokud se týká kotlů, které jsou především pro ústřední vytápění, tam se nám jeví deficit asi 35 mil. Dohromady je to číslo asi kolem 105 mil.

Seznámím vás s tím, jak chceme tento problém řešit. Ještě bych snad uvedl skutečnost, abychom mohli vniknout do celé této problematiky. My jsme průmyslové kotle a kotle pro ústřední topení zařadili ve výrobní základně energetického strojírenství VHJ Škoda Plzeň. Tam jsou však soustředěny i rozhodující dodávky na všechny elektrárny, zejména elektrárny jaderné. Tam je také soustředěn největší úkol ve vývozu do nesocialistických zemí, který představuje asi 38,8 % z jejich objemu výroby, které se vyvážejí a realizují v energetickém zařízení do kapitalistických zemí. Na stejných plochách musíme tedy zajišťovat ještě náhradní díly a generální opravy energetických bloků nad 100 MW. V neposlední řadě je celý tento problém poznamenán ještě nedostatečnou kapacitou ve výrobě armatur, čerpadel a některých dalších zařízení, včetně elektrotechnické výroby, regulace apod.

My jsme se těmito otázkami, soudružky a soudruzi, zabývali - jak jsem již říkal - na začátku této pětiletky, zejména intenzívně pak v minulém roce. V předsednictvu vlády byla přijata na nejvyšší úrovni zásada, aby se zmapovaly všechny tyto úkoly, jakým způsobem je k nim třeba přistupovat. Je třeba říci, že již v minulých letech určitá opatření byla přijata. Byla přijata především opatření okamžitého charakteru. Začlenili jsme ČKD Duklu do VHJ Škoda Plzeň. do energetické VHJ, čímž jsme sledovali, aby se racionálněji zajišťovala výroba, aby se lépe využily kooperační vztahy, specializace některých závodů a v neposlední řadě, aby se efektivněji prováděly vyšší dodavatelské funkce při uvádění kapacit do provozu. Dále jsme rozdělili výrobní program kotlů tak, že jsme zapojili do celé výroby další VHJ. Stanovili jsme, že kotle do 50 kilowattů se budou vyrábět např. v hutní druhovýrobě. Mám na mysli především Bohumín, Chepos, Sigma. Pokud jde o plynové kotle, jednoznačně jsme stanovili specializaci pro ČKD Duklu v Praze. Pokud jde o průmyslové kotle a energetické kotle vyšších výkonů, stanovili jsme, a opět jsme zařadili I. Brno, aby částečně svou kapacitou vypomohl v průmyslových kotlech ve výkonu asi 70 MW a kotle vyššího elektrárenského charakteru, aby byly začleněny do Tlmač. To jsou opatření, která se prováděla okamžitě.

Dále bylo v minulých letech rozhodnuto o zahájení výstavby a rozšíření výrobní základny na Slovensku, závod Želiezovce. Můžeme říci, že v minulém období jsme tento závod spustili.

Značným nákladem jsme rozšířili závod v Tlmačích, zahájili jsme výstavbu Nové Baně a výstavbu závodu v Šariši na východním Slovensku.

Těmito opatřeními a posílením výrobní základny chceme vytvořit podmínky, aby se zvládly úkoly příští pětiletky a dalších let.

Jedna poslankyně zde hovořila o cukrovarech. Uváděla, jaké jsou cukrovary v zahraničí, a jaké jsou u nás. Pro informaci poslanců bych chtěl říci, že nám nejde jen o teplárenství.

Veškerý projekt, schválený program předsednictvem ústředního výboru strany a naší vlády k rozvoji potravinářského průmyslu, je jedním ze základních faktorů teplárenství a úpravny vody. Zdaleka nejde jen o to - jak bylo připomenuto v rozpravě, že máme problémy jen v kotlích. Máme problémy i v úpravnách vody. Ekologické problémy jsou namnoze spjaty s úpravami vody, někde i teplárenství atd.

Z tohoto hlediska přistupujeme k otázkám, že je třeba vypracovat celkovou koncepci, jak dále budeme rozvíjet tento obor, abychom byli schopni zabezpečit potřeby našeho národního hospodářství v plném rozsahu.

Celá tato problematika je zpracována za jednotlivé obory a předpokládáme, že ještě v tomto roce bude naším resortem zpracován dokument pro zabezpečení úkolů 8. pětiletky a předložen předsednictvu federální vlády i ústřednímu výboru strany. Na co je zaměřen tento dokument? Je zaměřen především na vybilancování všech vlastních výrobních kapacit, které máme v oblasti výroby kotlů, v oblasti úpraven vody, rozšiřujeme ho však i o kompletační obory, protože armatury, čerpadla, silnoproudá a slaboproudá elektronika, by se měly stát součástí tohoto materiálu.

Zvýšené potřeby na výrobní kapacity chceme řešit dovozem především v rámci zemí RVHP, v rámci specializace. Toto opatření jsem měl uvést snad v prvním bodě, kdybyste se ptali, co s rozpory, které nejsou pokryty. Státní plánovací komise pro letošní rok nám schválila, že aktiva, která máme ve vztahu na Maďarskou lidovou republiku, ve vztahu na Rumunskou socialistickou republiku a ve vztahu na Polskou lidovou republiku, můžeme využít pro nákup a zabezpečení zejména kotlů pro potřebu naší investiční výstavby podle toho, v jakém stadiu se výrobní dokumentace nebo projektová dokumentace nachází, buď podle dokumentace našich závodů nebo podle dokumentace dodavatelů z těchto zemí.

Bude však třeba vedle těchto opatření, o kterých hovořím, zamyslet se i nad některými otázkami, které nám komplikují život. Československá socialistická republika potřebuje, podle mého názoru, teplárenskou koncepci. To není řešení, abychom do každého bloku dodávali nějakou výtopnu. Velmi dobře víte z vašich sídlišť, kde bydlíte, jak to děláme. Tato koncepce by postupně omezila požadavky na malé kotelny, zvýšil by se podíl centralizovaného zásobování obyvatelstva teplem.

My po stavbách jezdíme. Malá města, která mají deset dvacet tisíc obyvatel. Kolik tam stojí kotelen s vysokými komíny! I těmto otázkám je potřeba vyhlásit tvrdý boj.

Mohl bych jmenovat, ale abych se někoho nedotkl. Není to dobré, je třeba využít stávajících teplárenských kapacit, poněvadž zejména tam, kde pracují na uhlí, už máme většinou zabudovány vlečky, zauhIovací zařízení a je jen otázka postavení kotlů. I tyto otázky musíme nastolit v materiálu, který budeme předkládat naší vládě.

Chtěl bych závěrem, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, ujistit naše shromáždění, že tento problém není vyřešen, ale věnujeme mu maximálně pozornost. Nikdo jiný než my ho nemůže vyřešit. Vytyčujeme si za cíl, abychom pro příští pětiletku stabilizovali výrobní kapacity, abychom správně ocenili to, co je výkyv v těchto potřebách, a ten orientovali na specializaci a dovoz ze zemí RVHP a potřeby energetického zařízení, abychom zajišťovali v širším rozsahu než je jen teplárenství pro další bytovou výstavbu, ale i velké, náročné úkoly v rozvoji potravinářského průmyslu, nakonec i problémy, které souvisejí s -ekologií, a v neposlední řadě i zabezpečení úkolů, které nás čekají ve výstavbě.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem. Udeľujem slovo ministrovi súdruhovi Kubátovi. Prosil bysom o stručnú odpoveď, maximálne 5 až 8 minúť.

Ministr elektrotechnického průmyslu ČSSR M. Kubát: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, soudružka poslankyně Vacková zde položila otázku, jak ZPA zajistí chybějící měřicí a regulační techniku pro kotelny a výměníkové stanice. Musím říci, že regulační a měřicí technika pro kotelny a výměníkové stanice je jeden z obtížných problémů československé elektrotechniky, protože nejde jen o řešení elektronických kapacit, ale především jde o řešení strojírenských kapacit. Vysvětlím tento problém vzápětí blíže.

Dovolte, abych vás informoval, že naše kapacity a dodávky v sortimentní skupině, která se nazývá Komplexní soubory pro měření a regulaci a dálkové ovládání včetně rozvaděčů a příslušenství, výrazně vzrostly za poslední čtyři roky. V roce 1981 jsme dodali do této oblasti za 55 mil. Kčs, v roce 1983 za téměř 96 mil. Kčs, v letošním roce dodávky v této oblasti budou představovat více než 100 mil. Kčs. Tedy za čtyři roky naše dodávky vzrostly objemově na téměř dvojnásobek s ročním tempem kolem 19 %. Přesto, jak vidíte, je to stále málo. Je to stále málo v souvislosti s tím, jak se i tato oblast rychle začala elektronizovat, tedy oblast kotelen, výměníkových stanic a regulační a měřicí techniky.

Nechci hovořit o řadě sortimentů, které do této oblasti patří, jako jsou regulátory, měřiče spotřeby paliva, čidla, odporové teploměry, elektrické servomotory, ovládací skříňky a další. Chtěl bych ukázat na jedné z nejcitlivějších položek, to jsou servomotory, které slouží pro pohon regulačních ventilů a klapek v těchto kotelnách a výměníkových stanicích, v čem je podstata problému. V roce 1984 vyrobíme téměř 82 tis. kusů těchto servopohonů. Přitom máme rozpor s federálním ministerstvem hutnictví a těžkého strojírenství, s jeho podniky, zejména s Duklou, který je řádu 20 tisíc až 30 tisíc těchto servopohonů.

V roce 1985 se chceme dostat na 90 tisíc kusů, to znamená zvýšit asi o 10 % výrobu. Tento rozpor nebude zcela odstraněn. Spočívá zejména v nedostatku strojního obrábění ozubených kol, hřídelů, skříní pro regulátory a dalších strojních dílů. Proto jsem řekl, že jde o strojírenské kapacity pro řešení nejužších míst pro regulaci a měření. Naše ministerstvo řeší tento problém ve spolupráci s hutnictvím a s těžkým a všeobecným strojírenstvím.

Desáté zasedání ústředního výboru strany v dubnu 1984 rozhodlo o převodu některých strojírenských kapacit ve prospěch elektrotechnického průmyslu. V současné době je projednán a dořešuje se převod čtyř strojírenských provozů v celkovém rozsahu 2500 pracovníků do našeho odvětví. Z toho jeden provoz je určen právě jako pomoc pro ZPA Pečky, kde se vyrábějí servopohony. To bude mít nesporně velký význam pro další rozvoj výroby této úzkoprofilové položky pro kotelny a výměníkové stanice, tj. pro servopohony. V roce 1985 budou zřejmě ještě trvat značná napětí v našich dodávkách regulační a měřicí techniky pro kotelny a výměníkové stanice. V roce 1986 očekáváme další zlepšení a snad dočasné vyřešení tohoto problému. Říkám však vědomě dočasné, protože proces elektronizace v této oblasti rovněž pokračuje dál. Víme, že nároky dál porostou, vyvíjejí se další dokonalejší prvky regulace i systémové celky zejména směřující k optimalizaci spotřeby energie při využití výpočetní techniky. Proto je důležité již dnes zabezpečovat potřeby nejen nejbližších let, ale také roků 1989, 1990 a dalších, vytvářením nových dalších kapacit pro regulaci a měření i pro automatizační techniku. To plánujeme na 8. pětiletku, vyžaduje to však také důslednější podporu plánovacích orgánů pro 8. pětiletku. Děkuji vám za pozornost.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi Kubátovi za odpoveď.

Pýtam sa poslankyne Vackovej, či súhlasí s odpoveďami súdruhov ministrov Saula a Kubáta.

Poslankyně O. Vacková: Ďakujem, súhlasím.

Předseda SN D. Hanes: Súdružky a súdruhovia poslanci, o záverečné slovo sa prihlásil podpredseda federálnej vlády súdruh Gerle. Prosím ho o slovo.

Místopředseda vlády ČSSR L. Gerle: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dnešní jednání Sněmovny národů velmi vhodně navazuje na jednání vlád, federální vlády i české a slovenské vlády v září letošního roku a probíhá v období vyvrcholení dalšího jednání a projednávání celé problematiky našeho stavebnictví s jediným možným cílem - upevnění jeho stabilizace a zajištění jeho dalšího rozvoje a vytvoření předpokladů pro celý rozvoj našeho národního hospodářství. Při všech těchto jednáních vycházíme ze stanoviska předsednictva ÚV KSČ z roku 1982. Jemu předcházely rozbory a analýzy dosavadního vývoje stavebnictví, na něm byly stanoveny první úkoly, které v loňském roce byly hodnoceny na předsednictvu ÚV KSČ i na jednání vlád, pak přerostly v tzv. harmonogram, který jsem se pokusil charakterizovat v úvodním vystoupení. Hovořil jsem o tzv. Souboru realizačních opatření, který zahrnuje více než 10 problémových oblastí, které považujeme za stěžejní pro řešení jak stabilizace, tak dalšího rozvoje našeho stavebnictví.

Zbývá k projednání ještě jedna oblast. Je to oblast stabilizace pracovních sil a hmotné zainteresovanosti. Přislíbil jsem v úvodním vystoupení, že ještě letos bude projednávána ve vládě. Po této schůzi vlády - a je velmi pravděpodobné, že stavebnictvím se ještě znovu bude zabývat také předsednictvo ÚV KSČ - se tento Soubor realizačních opatření stane jediným celostátním dokumentem pro celé naše stavebnictví, ať organizované v ministerstvech stavebnictví, tak v ostatních oblastech, jak dnes už o nich bylo hovořeno.

Přes nezbytné vytváření podmínek pro dobrou práci resortu stavebnictví rozhodující pro zlepšení dnešního stavu a upevnění pro příští období jsou především samotná vnitřní opatření ve stavebnictví ke zlepšení organizace práce, pracovní výkonnosti a souhrnně vyšší efektivnosti. Klademe velký důraz na realizaci zásadních opatření, vyslovených už ve "Stanovisku" a v jednání vlád z minulého období. Nesmíme zapomenout, že při všem, co jsme vyslovili nejen dnes, o technické politice, o organizaci a o řízení, rozhodují o konečném výsledku lidé, jejich přístup k práci, odpovědnost za její včasné a kvalitní provedení.

Je zvláštností stavebnictví, že prakticky každoročně pracuje pod veřejnou kontrolou, pod kontrolou veřejnosti, která posuzuje (při příležitosti předávání bytů, při příležitosti oprav nebo výstavby nového objektu) skutečný efekt a výsledek všech opatření, která jsou přijímána. To bude právě hledisko snad nejkritičtější a nejpravdivější z hlediska vyhodnocení všeho, co jsme dosud přijali a co připravujeme pro příští období.

Stavebnictví a jeho výsledky ovšem nelze posuzovat samostatně, odděleně, ale naopak v celém souhrnu a komplexu našeho národního hospodářství. Nejvýrazněji se stavebnictví představuje (nejvíce o něm hovoříme a slyšíme) v oblasti investiční výstavby, která za léta, kdy u nás probíhá, je provázena mnoha úspěchy, ale také některými neduhy, které ji dlouhodobě provázejí.

Určité zlepšení nastalo v prvních třech letech této pětiletky ve třech momentech, které zazněly jak v rozpravě, tak v úvodním slově:

1. pokles rozestavěnosti o jednu pětinu;

2. zvýšil se podíl staveb uváděných v plánovaných termínech do provozu z dřívějších 65 % asi na 80 % až 85 % v minulém roce a přibližně tento výsledek očekáváme i v letošním roce;

3. značně se omezil počet staveb, kdy investor spolu s dodavateli žádá zvýšení rozpočtových nákladů staveb (v tomto případě se snad docílilo největšího pokroku).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP