Čtvrtek 4. října 1984

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Helbichovi. Hlásí se ještě někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak. Vyhlašuji proto rozpravu za skončenou.

Nyní přerušuji naše jednání na 15 minut. Schůzi bude dále řídit předseda Sněmovny národů soudruh Hanes. Po přestávce budou následovat odpovědi členů vlády. Jako první vystoupí místopředseda vlády ČSSR soudruh Obzina.

(Jednání přerušeno v 15.07 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.20 hodin.)

(Řízení schůze převzal předseda Sněmovny národů D. Hanes.)

Předseda SN D. Hanes: Vážené súdružky poslankyne, súdruzi poslanci, budeme pokračovať v jednaní. Ukončili sme rozpravu, nasledujú odpovede členov vlády. Ako prvý sa prihlásil podpredseda vlády ČSSR súdruh Obzina. Prosím ho aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, současně s otázkou poslance Baloga bych chtěl odpovědět i na některé kritické připomínky dalších poslanců, soudruhů Křenka, Mráze, soudružky Plíškové a ostatních, a to pokud jde o základní problematiku vědeckotechnického rozvoje ve stavebnictví a s tím související otázky odbourávání některých administrativních nebo byrokratických zábran v této oblasti.

K prvé části otázky soudruha poslance Baloga: efektivnost vědeckotechnického rozvoje. Chci se zcela a v plné šíři ztotožnit s vystoupením místopředsedy vlády soudruha Gerleho k této problematice, protože pokud jde o sedmou pětiletku, není třeba k jeho vystoupení nic dodávat. Skutečnost je taková, jak ji všichni dobře známe ze své každodenní praxe z rozestavěných a dokončených účelových staveb, komunálních i bytových. Když bychom to pro srovnání chtěli dát do určitých relací s hlavními nebo nejvyspělejšími zeměmi světa, museli bychom říci, že ve srovnání s nejvyspělejšími zeměmi můžeme zaznamenat u vědeckotechnicnického rozvoje ve stavebnictví jen velmi skromná aktiva. Pokud jde přímo o řízení práce na staveništích, bude zde více kritických připomínek než pozitivních výsledků. Diskusí nebo nějakým umělým vyhodnocováním či vylepšováním nemůžeme nic změnit.

Myslím, že proto je správná ta část návrhu usnesení Sněmovny národů na straně dvě, kde se hodnotí tato oblast za uplynulé období.

Pokud jde o výhled na příští pětiletku, jak byl projednán v měsíci září t. r. ve vládě a v předsednictvu ústředního výboru KSČ, chtěl bych stručně uvést tyto skutečnosti:

Objem stavebních prací v ročním vyjádření se očekává přibližně ve výši 92 - 94 mld. korun a přitom rozsah veškerých nákladů na vědeckotechnický rozvoj ve stavebnictví, a to v oblasti investiční i neinvestiční, se na léta 1986 - 1990 předpokládá přibližně ve výši 800 mil. Kčs neinvestičních výdajů a 700 mil. Kčs investičních nákladů.

Očekávaný efekt, nebo-li návratnost z vynaložených prostředků na vědeckotechnický rozvoj v příští pětiletce je kalkulován takto: na jednu vynaloženou korunu neinvestičních nákladů 8,- korun a na jednu vynaloženou korunu investičních a neinvestičních nákladů vcelku 4,- koruny. Není to vynikající očekávání, ale je to podle nás pozitivní trend, který - podaří-li se ho beze zbytku splnit - bude znamenat určitý krok kupředu i v oblasti našeho stavebnictví.

Obsahově, pokud jde o příští pětiletku (pro léta 1986 - 1990) z 11 komplexních státních vědeckotechnických programů se pro oblast stavebnictví vyčleňuje jeden komplexní program - "Zvýšení efektivnosti výstavby objektů pozemních staveb". Na tento komplexní program státního výzkumu specializovaného pro stavebnictví navazuje dalších 6 hlavních úkolů z jiných komplexních programů, jako jaderné energetiky, paliv a energie, elektronizace, dopravy, nových materiálů a aplikace elektroniky, které dílčím způsobem stavebnictví přispívají.

Domníváme se, že v rámci celkové koncepce hlavních směrů vědeckotechnického rozvoje na příští pětiletku je vyčleněna pro stavebnictví odpovídající část.

K druhé části otázky, pokud jde o zkvalitnění projektových prací a činnosti projektových organizací v Československu. V ČSSR pracuje v současné době 58 centrálních samostatných projektových organizací, v nichž je soustředěno 52 000 pracovníků, 6 oborových pracovišť pro racionalizaci projektování a přes 1000 projektových složek v hospodářských organizacích. V hospodářských organizacích pracuje 34 400 pracovníků. To znamená celkem ve všech projektových organizacích ČSSR 86 000 pracovníků. Z toho v pravomoci federálních ústředních orgánů je 30 900 pracovníků, v pravomoci ČSR 38 300 pracovníků, v pravomoci SSR 17 500 pracovníků.

Celostátní centrální řízení projektových organizací neexistuje, protože tyto organizace jsou řízeny přímo a bezprostředně jednotlivými resorty, a to v rámci federálních orgánů i v rámci republikových orgánů. Do pravomoci federální vlády a naší Státní komise přísluší pouze legislativně právní činnost v oblasti projektové přípravy a metodické ovlivňování a usměrňování projekčních činností a aplikace právních norem.

Nechci zde posuzovat, zda tento stav, kdy neexistuje jednotné centrální celostátní řízení, je optimální, nebo zda vyžaduje změny. K tomu je třeba provést analýzu a odpovídající hospodářské a politické rozhodnutí. Ale vycházím-li z daného současného stavu, je třeba říci, že přesto, že tyto organizace a 86 000 pracovníků jsou v pravomoci jednotlivých resortů, vláda ČSSR každoročně projednává a schvaluje plán projektové přípravy závazných staveb státního plánu a ostatních centralizovaných staveb a současně schvaluje udělení všech výjimek pro tyto stavby. Avšak i v těchto případech spočívá veškerá výkonná moc na příslušných resortních orgánech.

Přesto 2. února t. r. vláda ČSSR provedla celkové hodnocení úrovně činnosti projektových organizací a přijala závazná opatření a návrhy ke zlepšení. Je jich celkem 7, dotýkající se 4 úkolů, které mají být vyřešeny v roce 1984, a další 3 v roce 1985 a 1986. Aniž bych uváděl některé podrobnosti, chci z těchto 7 úkolů, které byly přijaty vládou 2. února ke zkvalitnění projektových ústavů, uvést některé hlavní směry, které vidíme my, jako Státní komise při zkvalitňování projektových prací:

1. Jsme toho názoru, že je možné dosáhnout podstatného zlepšení využitím projektových kapacit ke zkvalitnění přípravné fáze investičního procesu a při provedení některých strukturálních změn v celé projektové základně, a to ve prospěch elektrotechniky, paliv a energetiky, těžkého strojírenství a obou ministerstev stavebnictví, to je ministerstva stavebnictví ČSR a SSR.

2. Je možno a nutno usilovat o další zlepšení kvalifikační a profesní struktury pracovníků projekčních organizací. I když u pracovníků do 45 let je pouze 10,5 % pracovníků, kteří nemají předepsané vzdělání, a pouze 4,5 % těchto pracovníků nesplňuje předepsanou praxi. Ve zbývající věkové kategorii je značná část pracovníků, která kvalifikační podmínky neoslňuje a to ani v oblasti praxe, ani v oblasti vzdělání. To samozřejmě ztěžuje situaci. Ale hlavní problémy vidíme v tom, že pokud jde o profesní složení je nedostatek projektantů-technologů, ekonomů, systémových analytiků a programátorů, prostě všech těch, kteří se účastní prací na technickoekonomických koncepcích jednotlivých výrobních oborů.

Z tohoto důvodu vidíme těžiště své práce a svého úsilí v usměrňování této kvalifikační a strukturální oblasti.

3. Je to dále otázka nasazení a využívání výpočetní techniky v projektových organizacích a zavádění automatizovaných systémů projektování.

Pokud jde o výpočetní techniku, můžeme říci, že ve federálních projektových organizacích takřka 70 % všech těchto ústavů má tu či onu formu výpočetní techniky, i když ne nejmodernější, ale přesto jí lze řadu prací řešit. Na úrovni národních projektových ústavů, to znamená těch, které jsou v pravomoci národních republik a jejich resortů. je toto procento výpočetní techniky řádově o 20 - 25 % nižší. Přesto tato oblast není v nejhorším stavu, i když není dostatečná. Avšak z hlediska automatizace je vybavení, zejména projektových ústavů. zcela nedostatečné, a to ve dvou směrech: jednak z hlediska technického vybavení, jednak i z hlediska připravenosti pracovníků pro systém automatizovaného projektování, například systému, který se zavádí v SSSR (pod zkratkou SAPR).

Abychom hovořili konkrétně, ze statistických údajů situace někdy vyhlíží velmi dobře, protože za posledních 5 let se oblast pracovníků, kteří jsou schopni pracovat v oblasti automatizovaného projektování, zvýšila, jak uvádějí čísla o 350 %. To je sice procentuálně zdánlivě vysoké zvýšení, ale z těch 86 000 pracovníků je to konkrétně necelý tisíc lidí. Čili to znamená, že až donedávna jsme v této oblasti na využívání výpočetní techniky měli velmi málo odborných pracovníků. Z toho tisíce pracovníků, kteří mají zkušenosti a jsou odborně připraveni na práci na automatizovaném systému projektování je přibližně 60 % s praxí a 40 % z nich - většinou absolventi vysokých škol - s velmi krátkou praxí nebo bez praxe. Zde tedy jsou a budou určité problémy.

Tolik stručně k základním otázkám, které vidíme k řešení, abychom mohli situaci zlepšit.

Byla zde kritizována i otázka využívání typových podkladů stavebních objektů a opakovatelných projektů u jednotlivých druhů staveb. Je zde třeba skutečně rozlišovat, i když můžeme mít určité připomínky, ale existují určité druhy staveb, kde opakovatelnost dosahuje v procentuálním vyjádření z výrobních nákladů slušné procento.

Nejhorší je v rozsahu 5 - 10 % u objektů výrobních; u bytových objektů tato opakovatelnost dosahuje v rozpočtových nákladech až 55 % a v některých oblastech dokonce 90 %.

Čili jde o to: rozeznávat možnosti jednotlivých typů staveb a jednotlivých oblastí, avšak pokud jde o bytovou výstavbu je situace poměrně slušná. Tolik k druhé otázce.

K třetí otázce - o administrativních a byrokratických bariérách, jmenovitě pak k tomu, co zde bylo v rozpravě řečeno k vyhlášce č. 105 z roku 1981.

Chtěl bych nejprve na úvod říci, že od 1. listopadu 1983 Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj zrušila k 1. únoru t. r. 17 obecně závazných předpisů a ostatních obecně platných právních norem. V roce 1984 - v současné době - je připravováno zrušení dalších 17 předpisů a novelizace 24 předpisů, čili dalších 41 předpisů. Dalších 86 směrnic a předpisů je připraveno k novelizaci na další léta.

Dovolte, abych k těmto číslům řekl svůj osobní názor. Prosadit zrušení oněch 17 směrnic a projednat zrušení a novelizaci dalších 41 směrnic není lehké. Rušení a novelizace jsou prováděny zcela jednoznačně pod přímým politickým tlakem od nás, ze Státní komise, bez jakékoli iniciativy od kohokoli jiného. Vyjádřeno kvantitativně, z celé sféry - výrobní i nevýrobní - přišel pouze jeden jediný konkrétní návrh. Samozřejmě nemohu považovat za konkrétní návrh to, co se objeví v tisku nebo na schůzi, protože z téhož podniku, z něhož je autor článku, příslušné hospodářské, stranické nebo odborové orgány zaujímají zcela opačné stanovisko, než autor ve svém soukromém vystoupení v tisku. Je zde taková zvláštní situace, že ti, co vystupují v tisku, nejsou asi přizváni, když se jedná na úrovni hospodářských a státních orgánů a společenských nebo politických organizací, aby se vyjádřili ke svým stanoviskům. Skutečnost je taková, že jak při rušlení těchto 17, tak i dnes projednávaných 41 předpisů, neočekáváme bez přímého politického tlaku žádné dobré výsledky ani velké naděje pro novelizaci či zrušení dalších 86 směrnic, které jsme zařadili na další rok. Proto zcela upřímně děkuji soudruhům poslancům, zvláště, které jsem jmenoval, ale i ostatním, kteří usilují o změny v této oblasti, protože dále můžeme postupovat jednotně. Byl bych velmi rád, kdyby kterýkoli z vás se mohl účastnit naší práce při legislativních úpravách, abyste se mohli seznámit se stanovisky těch, kteří obecně kritizují předpisy a nařízení.

Nicméně, k otázce vyhlášky č. 105. Sdílíme rovněž názor, že vyhlášku č. 105/1981 Sb. o stavební dokumentaci je třeba novelizovat, Tento návrh jsem předložil osobně vládě na podzim tohoto roku. Byl přijat s tím, že do konce tohoto roku předložíme společně se soudruhem Gerlem a soudruhem Potáčem návrh zásad, jak toto provést. To znamená, které statě vyhlášky č. 105 budeme doporučovat ke zrušení, které k novelizaci a které doporučujeme beze zbytku ponechat.

Přitom chci říci zcela otevřeně, že tuto první část děláme bez připomínkového řízení, protože i jako poslanci si musíme uvědomit, že vyhláška vychází z vyšších právních norem, ze zákonů. A zákonů, které upravují tuto činnost, nebo se jí dotýkají, je příliš mnoho, a každý z nich stanovuje určité povinnosti.

Jinými slovy tím říkám: bude-li přijato politické rozhodné opatření, znamená to samo sebou i novelizaci nebo zrušení určitých částí a pasáží dnes platných zákonů, protože by nebylo možné zachovat stávající stav. Nebo v rámci tohoto právního stavu můžeme provést jenom dílčí úpravu, kde to považujeme za účelné a nezbytné.

Celkovou úpravu novely vyhlášky č. 105 chceme provést tak, aby mohla být v platnosti od 1. ledna 1986.

Myslím, že i zde si budeme moci ověřit, že nebude prosté provést novelizaci této vyhlášky.

Chci to uvést na jednom příkladu. Tato vyhláška není z hlediska právního tak stará. Byla jednomyslně přijata v roce 1981, v roce 1982 byla jednomyslně kritizována a v roce 1983 přicházíme jednomyslně k návrhu, že je ji třeba změnit. Jsou-li pro to důvody, je to správné, ale měli bychom tuto novelizaci provést společně tak, abychom novelizovanou vyhlášku č. 105 nemuseli za rok nebo za dva stejně jednomyslně kritizovat a jednomyslně žádat novelizaci.

Říkám to zde zcela otevřeně po získaných zkušenostech, protože se při řešení této problematiky mnohdy střetáváme s postoji, které neumožňují tak jednoznačné řešení, jak se zdá při dílčím návrhu. Kromě toho ještě v tomto roce, jak zde uvedl místopředseda vlády soudruh Gerle, vydáváme doplňující pokyny, lépe řečeno výjimky pro dokumentaci na stavbách pro atomové elektrárny, a to především pro Temelín, které jsou připraveny, a za druhé pro Mochovce, které jsou již hotovy.

Chci zde také otevřeně říci, že čtyř-pětiměsíční zdržení na stavebních pracích na výstavbě jaderné elektrárny v Mochovcích není zapříčiněno tím, že až dosud nebyla udělena výjimka z vyhlášky č. 105/1981 Sb. Jsou tam zcela jiné důvody, nikoliv tyto. Soudruzi ze stavebnictví a jiných organizací by mohli lépe podat vysvětlení, proč na atomové elektrárně v Mochovcích je několik měsíců stavebního výpadku. V žádném případě ne z důvodu toho, že nebyla připravena výjimka z vyhlášky č. 105/1981 Sb.

Chci tedy na závěr říci, že bychom si přáli a usilujeme o to, abychom během prvního pololetí roku 1985, v dohodě se všemi zainteresovanými resorty, předložili návrh novelizace vyhlášky č. 105/1981 Sb., která by mohla být moderní nebyrokratickou normou, která vyžaduje pořádek a kázeň a nikoliv výjimky. Chci vás ubezpečit, že z naší strany uděláme všechno pro to, abychom takto prováděli celou přípravu, a to nejenom u této konkrétní vyhlášky, která byla dnes nejvíce předmětem kritiky, ale i u všech dalších vyhlášek a obecně platných norem, které jsou v kompetenci Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Děkuji.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem. Pýtam sa poslanca Baloga, či súhlasí s odpoveďou.

Poslanec E. Balog: Áno.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem. Nyní nasleduje odpoveď na otázku súdružky Vackovej, na ktorú budú odpovedať súdruhovia minister hutníctva a ťažkého strojárstva súdruh Saul a minister elektrotechnického priemyslu súdruh Kubát. Prosím najprv súdruha Saula.

Ministr hutnictví a těžkého strojírenství ČSSR E. Saul: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, ve svém vystoupení, v odpovědi poslankyni Vackové bych chtěl jednoznačně říci, jak situaci vidím. Kromě toho řada vašich vystoupení se přímo či nepřímo dotýká mého resortu. Když dovolíte, řekl bych o věcech z komplexnějšího pohledu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP