Čtvrtek 4. října 1984

Všechny tyto výsledky v oblasti investiční výstavby - která je nesporně jednou z nejcitlivějších v našem národním hospodářství - musíme upevnit a zlepšit. Proto jsem také použil ve svém úvodním vystoupení slova o nezbytné podpoře omezení nově zahajovaných staveb jako jednoho z klíčových momentů pro snížení rozestavěnosti; přesun do plánovitě organizované práce, organizovaného postupu v oblasti investiční výstavby, a to nejen všeobecně, nejen z hlediska plánu, ale také od nás, poslanců.

Už delší dobu hovoříme o rekonstrukci a modernizaci jako základní a pro příští období vůbec nejdůležitější formě reprodukce základních prostředků. Co to znamená pro stavebnictví?

Je to především podstatně vyšší pracnost než u staveb na zelené louce. Často to s sebou nese i nižší produktivitu práce, souhrnně tedy pro stavebnictví náročnější úkoly. Pro investory a projektanty to nesporně znamená především dokonalejší přípravu jak z hlediska projektu, tak dodavatelského zabezpečení.

Na základě toho všeho - musím říci, že na základě ne zcela uspokojivého stavu právě v hlavním směru - přijala vláda v červnu letošního roku příslušná usnesení nejen směrem k investorům, k přípravě, rekonstrukci a modernizaci, ale také ke zvýhodnění jak stavebních dodavatelů, tak všech těch účastníků výstavby, kteří je provázejí.

V pracovním podkladu, který jsme předali Sněmovně národů pro projednání dnešní schůze už v březnu letošního roku (nebo i v našich dnešních vystoupeních, v úvodním slově a v odpovědích našich ministrů, členů vlády) byla uvedena určitá informace, možno říci podklady pro dnešní schůzi, které zdaleka nemohly vyčerpat celou problematiku.

Dovolte mi, abych se v závěrečném slově alespoň velice stručně (vím, že se touto otázkou bude zabývat předsednictvo Federálního shromáždění) dotkl toho, o čem hovořil poslanec Mráz a co vícekrát zaznělo na dnešní schůzi Sněmovny národů. Jde o jaderné elektrárny. Co je zvláštní, co je nové v tomto oboru investiční výstavby? Proč o něm hovoříme jako o oboru, kde nedocilujeme těch plánů nebo předpokladů, se kterými jsme počítali a které se také podílejí na vyšší energetické napjatosti v naší zemi?

1. Výstavba jaderných elektráren nemá obdobu svou hodnotou a velikostí. Dukovany a Mochovce představují ve svých rozpočtových nákladech více než 20 mld. Kčs, výstavba jaderné elektrárny v Temelíně si vyžádá více než 50 mld. Kčs. Všechny velké stavby, které jsme dělali v uplynulém období naší socialistické výstavby, které se nezapomenutelně zapsaly do naší historie (ať to byla první stavba socialismu - Nová huť Klementa Gottwalda v Ostravě, výstavba Východoslovenských železáren či kterákoliv jiná z našich velkých staveb), se ani zdaleka nemohou rovnat jaderným elektrárnám nejen svou velikostí, ale především jedním základním rozdílem. Tyto stavby probíhaly v určitých etapách, v určité části už mohly sloužit jednotlivé provozní soubory, dílčí závody nebo provozy.

Nic z toho neplatí pro jaderné elektrárny. A to je jejich druhý zvláštní rys. Je předem vyloučeno, aby byla uvedena buď do energetického spouštění nebo zkušebního provozu stavba v takovém stavu, jak si běžně dnes dovolujeme u výstavby průmyslových závodů. Uvedu příklad - Tatra Kopřivnice - velká rekonstrukce ukončena v předloňském roce, v prvním roce náběhu 10 tisíc nákladních vozů. To byl nesporný úspěch. Avšak energetické centrum a řada doprovodných investic (a dokonce ale i investic ve vlastní výrobě), dobíhá ještě v letošním roce, tedy druhý rok po dokončení stavby. Nepřeženu, že nemohu vlastně uvést příklad jediné části výstavby jaderného bloku, který by mohl být ukončen následně, později, po zahájení energetického spouštění nebo zkušebního provozu. Na tom jsme teď právě ztráceli nejen dny, ale i týdny a měsíce při uvádění do provozu třetího bloku na Jaslovských Bohunicích, kdy nejen jde o to, aby stavba byla uzavřena z hlediska svého provedení, ale také skutečně do nejmenších jemností zakreslen poslední skutečně provedený stav tak, aby bylo vyhověno vysoké náročnosti na jadernou bezpečnost provozu těchto elektráren.

2. Tyto nové kapacity nejsou ničím nahraditelné. V určitém přechodném období můžeme ještě zvyšovat nebo krýt výpadky těžbou hnědého uhlí, nebo jinými energetickými zdroji. Ale pro příští období není jiné řešení a jaderné elektrárny spolu s potřebnou racionalizací spotřeby energie jsou hlavním řešením naší ne právě jednoduché energetické situace. Přitom ve výstavbě jaderných elektráren se přes zdůraznění jejich významu v plánech, kde mají prioritu, projevuje určitá setrvačnost v záporném slova smyslu, to je v myšlení, ve zvycích, určitý stereotyp, který se přenáší v ostatní investiční výstavby.

Objem stavebních prací a montáží vyžaduje soustředění 8 - 10 tisíc lidí. Stavby přesahují prakticky 10 let. Potřebují během realizace celé zabezpečení nejen pro tento počet pracovníků, ale pro ostatní technické činnosti, které provádějí vlastní výstavbu. Jsou to včasná projektová příprava, včasné dodávky technologických zařízení, dodržování lhůt stavebních prací a montáží všemi účastníky výstavby. To jsou základní a ničím nenahraditelné předpoklady zdárného průběhu stavby.

V loňském roce jsme připravili a projednali návrh na zlepšení dosavadního stavu už na základě zkušeností, které jsme získali při výstavbě jaderné elektrárny V2 v Jaslovských Bohunicích, která z hlediska ať objemu prací a dodávek anebo do jisté míry koncepce výstavby se přece jen odlišuje od prvních dvou jaderných bloků. Po roce platnosti v závěru letošního roku bude přijímán na základě všech zkušeností konečný a definitivní program. Chtěl bych připomenout 10. zasedání ÚV KSČ, zprávu předsednictva přednesenou soudruhem Hamanem, kde tento úkol ještě z jiných důvodů byl zdůrazněn ústředním výborem strany a tím postaven před prováděcí resorty, výrobní hospodářské jednotky a podniky.

Hovoříme o tom, že je třeba zlepšit práci. Dovolím si říci, že ani zlepšení nestačí. Jde skutečně o změny v systémové přípravě a řízení výstavby, jde o novou kvalifikaci, o novou jakost práce, souhrnně tedy o novou kvalitu. Hovořil jsem o počtu pracovníků kteří jsou nasazeni na stavbách. Je skutečností, že nejvýkonnější pracovní dny jsou úterý, středa a čtvrtek. Pondělí a pátek jsou dny odjezdů a příjezdů ze stavby a na stavbu, soboty a neděle jsou obsazovány minimálně. V části Souboru realizačních opatření ke stavebnictví hovoříme též o nutnosti u pracovišť odloučených od místa bydliště zavést cyklické provozy a prodloužit pobyt na pracovišti a pak samozřejmě vynahradit pracovníkům kumulaci volna při odjezdu do jejich domovů. To je jeden z momentů, se kterým přicházíme v programu.

Podrobněji jsem se zabýval otázkami výstavby jaderných elektráren též proto, že v nich investiční výstavba našla určité zrcadlo, které ukazuje stereotyp a dlouhodobé návyky, které v investiční výstavbě dnes už neuspějí, kterých se musíme zbavit. Nemíním tím zatracovat, naopak chci zdůraznit dobré zkušenosti, které jsme za léta získali, ale jejich správné uplatňování v přípravných fázích při modernizaci naší investiční výstavby je rozhodující.

Za dobu socialistické výstavby jsme získali obrovské hodnoty základních fondů. V současné době, kdy si připomínáme 40. výročí SNP, kdy vycházejí dokumenty k 40. výročí osvobození Československa, kdy nastává určitá bilance, čeho jsme dosáhli od roku 1948, jsou zveřejňována čísla. Např. že dvě třetiny našeho bytového fondu byly pořízeny po roce 1948 a bydlí v něm 9 miliónů lidí. Téměř tři bilióny Kčs byly vloženy do základních fondů v našem národním hospodářství. Jsou to obrovské, do jisté míry nepředstavitelné objemy. Zároveň si musíme uvědomit, jak se zesiluje nezbytnost jejich obnovy, oprav a údržby. Roste tím i úloha místního stavebnictví a nestavebních organizací, kde musí dojít k rychlejšímu poklesu jejich prací na investičních dodávkách, a k zesílení činnosti na údržbách a opravách. To platí i pro velké stavebnictví. Nepovažuji za negativní, jestliže Pozemní stavby Olomouc mají vyšší podíl dodávek pro opravy a modernizaci proti tomu, na co byly zvyklé v uplynulém období. Bude se to rozšiřovat i na ostatní oblasti nejen u Pozemního stavitelství, ale i průmyslového a inženýrského.

V uplynulém i v letošním roce došlo ke zlepšení plnění plánu stavebnictví. Dosažené výsledky oceňujeme, ale chtěl bych zdůraznit, že je nelze přeceňovat. Známe ovšem východiska. Jednala o nich také dnešní schůze Sněmovny národů. Jsou soustředěna do "Souboru racionalizačních opatření", který jako jednotící dokument bude ještě v letošním roce k dispozici. Známe východiska pro další období.

Závěrem mi dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat vám jménem vlády za přípravu a průběh dnešní schůze i předané poznatky. Zároveň bych chtěl odpovědět poslanci Medemu, který žádal, aby ta část, jeho vystoupení kde hovořil k oblasti technické politiky, byla využita. Chtěl bych tento závazek přijmout. Nechci ho přijmout sám, ale spolu s ministry stavebnictví ČSR a SSR, kteří jsou hosty dnešní schůze Sněmovny národů. S nimi považuji za svoji povinnost, abychom vše to, co bylo shromážděno k dnešní schůzi Sněmovny národů, využili pro další práci.

Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, děkuji za udělení slova.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi vlády súdruhovi Gerlemu za záverečné slovo. O slovo sa prihlásil súdruh Vedra.

Společný zpravodaj výborů SN, místopředseda SN V. Vedra: Soudružky a soudruzi, domnívám se s ohledem na charakter rozpravy, že moje závěrečné slovo může být velmi stručné. Chtěl bych především vyzdvihnout, že všichni poslanci a poslankyně v rozpravě vycházeli ze závěrů XVI. sjezdu naší Komunistické strany Československa, ze závěrů ústředního výboru KSČ k oblastem ekonomiky a především stavebnictví. Také vystoupení poslanců a poslankyň byla v plném souladu s vystoupením místopředsedy federální vlády soudruha Gerleho i se zprávou společného zpravodaje výborů Sněmovny národů.

Chtěl bych zvlášť ocenit mnoho podnětů a návrhů, které jste přednesli v rozpravě, z průzkumů i z volebních obvodů a zdůraznit, že očekáváme, že všechny tyto náměty, návrhy i naše závěry a usnesení projedná federální vláda, příslušné resorty, hospodářské a státní orgány, že z nich budou vycházet v politické a organizátorské práci i v přípravě prováděcích státních plánů na příští období. Chtěl bych vyjádřit přesvědčení, že my, poslanci, budeme informovat svoje voliče a ostatní občany o svých závěrech a napomáhat svojí prací k tomu, aby naše stavebnictví čestně splnilo své úkoly, které od nich očekává strana a celá naše společnost.

Předseda SN D. Hanes: Teraz žiadam predsedu návrhovej komisie poslanca Rigo, aby odôvodnil návrh uznesenia.

Poslanec E. Rigo: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, návrhová komisia vám v priebehu rokovania predložila návrh uznesenia, ktorý je výsledkom práce celého poslaneckého kolektívu. Odráža sa v ňom vystúpenie podpredsedu federálnej vlády súdruha Gerleho, námety zo spravodajskej správy podpredsedu Snemovne národov súdruha Vedru, ktorý je spoločným spravodajcom všetkých výborov, sú v ňom obsiahnuté v podstatnej miere výsledky rokovania výborov k problematike stavebníctva a investičnej výstavby a napokon aj niektoré podnety, ktoré sú obsiahnuté v "Súhrnnej záverečnej správe z poslaneckých prieskumov", ktorú dostali všetci poslanci Federálneho zhromaždenia.

Na tvorbe návrhu uznesenia sa už skôr podieľali predsedovia výborov a aj riadiaca skupina poslancov.

Súdružky a súdruhovia, k predloženému návrhu nedošli vecné ani formálne pripomienky, a preto v mene návrhovej komisie odporúčam schváliť uznesenie v predloženom znení.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem predsedovi návrhovej komisie poslancovi Rigovi. Pýtam sa, či má niekto pripomienku alebo dotaz k návrhu uznesenia? (Nikdo.) Nikto.

Návrhová komisia odporúča, aby sme o návrhu uznesenia hlasovali tak, ako bol predložený.

Konštatujem, že v sále je prítomných 49 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike a 55 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Snemovňa národov je spôsobilá uznášať sa. Podľa ústavného zákona o československej federácii hlasujeme o návrhu spoločne.

Kto súhlasí, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, konštatujem, že Snemovňa národov jednomyseľne schválila návrh uznesenia k správe podpredsedu vlády Československej socialistickej republiky súdruha LadisIava Gerleho o plnení úloh 7. päťročnice v stavebníctve, zvyšovaní jeho výkonnosti a o intenzifikácii procesu investičnej výstavby.

Dovoľte mi, aby som na záver poďakoval členom vlády, ktorí sa aktívne zúčastnili nášho dnešného rokovania, poslancom a všetkým ostatným, ktorí sa podieľali na príprave a uskutočnení dnešnej schôdze, či už svojou prácou vo výboroch, vo volebných obvodoch, pri prieskumoch, alebo podkladovými materiálmi, radami, či aktívnym vystúpením.

Myslím, že sme prispeli k splneniu tejto úlohy v tejto veľmi dôležitej spoločenskej oblasti.

Ďakujem vám a končím dnešné rokovanie.

(Schůze skončena v 16.22 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP