Všechny tyto výsledky v oblasti investiční
výstavby - která je nesporně jednou z nejcitlivějších
v našem národním hospodářství
- musíme upevnit a zlepšit. Proto jsem také
použil ve svém úvodním vystoupení
slova o nezbytné podpoře omezení nově
zahajovaných staveb jako jednoho z klíčových
momentů pro snížení rozestavěnosti;
přesun do plánovitě organizované práce,
organizovaného postupu v oblasti investiční
výstavby, a to nejen všeobecně, nejen z hlediska
plánu, ale také od nás, poslanců.
Už delší dobu hovoříme o rekonstrukci
a modernizaci jako základní a pro příští
období vůbec nejdůležitější
formě reprodukce základních prostředků.
Co to znamená pro stavebnictví?
Je to především podstatně vyšší
pracnost než u staveb na zelené louce. Často
to s sebou nese i nižší produktivitu práce,
souhrnně tedy pro stavebnictví náročnější
úkoly. Pro investory a projektanty to nesporně znamená
především dokonalejší přípravu
jak z hlediska projektu, tak dodavatelského zabezpečení.
Na základě toho všeho - musím říci,
že na základě ne zcela uspokojivého
stavu právě v hlavním směru - přijala
vláda v červnu letošního roku příslušná
usnesení nejen směrem k investorům, k přípravě,
rekonstrukci a modernizaci, ale také ke zvýhodnění
jak stavebních dodavatelů, tak všech těch
účastníků výstavby, kteří
je provázejí.
V pracovním podkladu, který jsme předali
Sněmovně národů pro projednání
dnešní schůze už v březnu letošního
roku (nebo i v našich dnešních vystoupeních,
v úvodním slově a v odpovědích
našich ministrů, členů vlády)
byla uvedena určitá informace, možno říci
podklady pro dnešní schůzi, které zdaleka
nemohly vyčerpat celou problematiku.
Dovolte mi, abych se v závěrečném
slově alespoň velice stručně (vím,
že se touto otázkou bude zabývat předsednictvo
Federálního shromáždění)
dotkl toho, o čem hovořil poslanec Mráz a
co vícekrát zaznělo na dnešní
schůzi Sněmovny národů. Jde o jaderné
elektrárny. Co je zvláštní, co je nové
v tomto oboru investiční výstavby? Proč
o něm hovoříme jako o oboru, kde nedocilujeme
těch plánů nebo předpokladů,
se kterými jsme počítali a které se
také podílejí na vyšší energetické
napjatosti v naší zemi?
1. Výstavba jaderných elektráren nemá
obdobu svou hodnotou a velikostí. Dukovany a Mochovce představují
ve svých rozpočtových nákladech více
než 20 mld. Kčs, výstavba jaderné elektrárny
v Temelíně si vyžádá více
než 50 mld. Kčs. Všechny velké stavby,
které jsme dělali v uplynulém období
naší socialistické výstavby, které
se nezapomenutelně zapsaly do naší historie
(ať to byla první stavba socialismu - Nová
huť Klementa Gottwalda v Ostravě, výstavba
Východoslovenských železáren či
kterákoliv jiná z našich velkých staveb),
se ani zdaleka nemohou rovnat jaderným elektrárnám
nejen svou velikostí, ale především
jedním základním rozdílem. Tyto stavby
probíhaly v určitých etapách, v určité
části už mohly sloužit jednotlivé
provozní soubory, dílčí závody
nebo provozy.
Nic z toho neplatí pro jaderné elektrárny.
A to je jejich druhý zvláštní rys. Je
předem vyloučeno, aby byla uvedena buď do energetického
spouštění nebo zkušebního provozu
stavba v takovém stavu, jak si běžně
dnes dovolujeme u výstavby průmyslových závodů.
Uvedu příklad - Tatra Kopřivnice - velká
rekonstrukce ukončena v předloňském
roce, v prvním roce náběhu 10 tisíc
nákladních vozů. To byl nesporný úspěch.
Avšak energetické centrum a řada doprovodných
investic (a dokonce ale i investic ve vlastní výrobě),
dobíhá ještě v letošním
roce, tedy druhý rok po dokončení stavby.
Nepřeženu, že nemohu vlastně uvést
příklad jediné části výstavby
jaderného bloku, který by mohl být ukončen
následně, později, po zahájení
energetického spouštění nebo zkušebního
provozu. Na tom jsme teď právě ztráceli
nejen dny, ale i týdny a měsíce při
uvádění do provozu třetího
bloku na Jaslovských Bohunicích, kdy nejen jde o
to, aby stavba byla uzavřena z hlediska svého provedení,
ale také skutečně do nejmenších
jemností zakreslen poslední skutečně
provedený stav tak, aby bylo vyhověno vysoké
náročnosti na jadernou bezpečnost provozu
těchto elektráren.
2. Tyto nové kapacity nejsou ničím nahraditelné.
V určitém přechodném období
můžeme ještě zvyšovat nebo krýt
výpadky těžbou hnědého uhlí,
nebo jinými energetickými zdroji. Ale pro příští
období není jiné řešení
a jaderné elektrárny spolu s potřebnou racionalizací
spotřeby energie jsou hlavním řešením
naší ne právě jednoduché energetické
situace. Přitom ve výstavbě jaderných
elektráren se přes zdůraznění
jejich významu v plánech, kde mají prioritu,
projevuje určitá setrvačnost v záporném
slova smyslu, to je v myšlení, ve zvycích,
určitý stereotyp, který se přenáší
v ostatní investiční výstavby.
Objem stavebních prací a montáží
vyžaduje soustředění 8 - 10 tisíc
lidí. Stavby přesahují prakticky 10 let.
Potřebují během realizace celé zabezpečení
nejen pro tento počet pracovníků, ale pro
ostatní technické činnosti, které
provádějí vlastní výstavbu.
Jsou to včasná projektová příprava,
včasné dodávky technologických zařízení,
dodržování lhůt stavebních prací
a montáží všemi účastníky
výstavby. To jsou základní a ničím
nenahraditelné předpoklady zdárného
průběhu stavby.
V loňském roce jsme připravili a projednali
návrh na zlepšení dosavadního stavu
už na základě zkušeností, které
jsme získali při výstavbě jaderné
elektrárny V2 v Jaslovských Bohunicích, která
z hlediska ať objemu prací a dodávek anebo
do jisté míry koncepce výstavby se přece
jen odlišuje od prvních dvou jaderných bloků.
Po roce platnosti v závěru letošního
roku bude přijímán na základě
všech zkušeností konečný a definitivní
program. Chtěl bych připomenout 10. zasedání
ÚV KSČ, zprávu předsednictva přednesenou
soudruhem Hamanem, kde tento úkol ještě z jiných
důvodů byl zdůrazněn ústředním
výborem strany a tím postaven před prováděcí
resorty, výrobní hospodářské
jednotky a podniky.
Hovoříme o tom, že je třeba zlepšit
práci. Dovolím si říci, že ani
zlepšení nestačí. Jde skutečně
o změny v systémové přípravě
a řízení výstavby, jde o novou kvalifikaci,
o novou jakost práce, souhrnně tedy o novou kvalitu.
Hovořil jsem o počtu pracovníků kteří
jsou nasazeni na stavbách. Je skutečností,
že nejvýkonnější pracovní
dny jsou úterý, středa a čtvrtek.
Pondělí a pátek jsou dny odjezdů a
příjezdů ze stavby a na stavbu, soboty a
neděle jsou obsazovány minimálně.
V části Souboru realizačních opatření
ke stavebnictví hovoříme též
o nutnosti u pracovišť odloučených od
místa bydliště zavést cyklické
provozy a prodloužit pobyt na pracovišti a pak samozřejmě
vynahradit pracovníkům kumulaci volna při
odjezdu do jejich domovů. To je jeden z momentů,
se kterým přicházíme v programu.
Podrobněji jsem se zabýval otázkami výstavby
jaderných elektráren též proto, že
v nich investiční výstavba našla určité
zrcadlo, které ukazuje stereotyp a dlouhodobé návyky,
které v investiční výstavbě
dnes už neuspějí, kterých se musíme
zbavit. Nemíním tím zatracovat, naopak chci
zdůraznit dobré zkušenosti, které jsme
za léta získali, ale jejich správné
uplatňování v přípravných
fázích při modernizaci naší investiční
výstavby je rozhodující.
Za dobu socialistické výstavby jsme získali
obrovské hodnoty základních fondů.
V současné době, kdy si připomínáme
40. výročí SNP, kdy vycházejí
dokumenty k 40. výročí osvobození
Československa, kdy nastává určitá
bilance, čeho jsme dosáhli od roku 1948, jsou zveřejňována
čísla. Např. že dvě třetiny
našeho bytového fondu byly pořízeny
po roce 1948 a bydlí v něm 9 miliónů
lidí. Téměř tři bilióny
Kčs byly vloženy do základních fondů
v našem národním hospodářství.
Jsou to obrovské, do jisté míry nepředstavitelné
objemy. Zároveň si musíme uvědomit,
jak se zesiluje nezbytnost jejich obnovy, oprav a údržby.
Roste tím i úloha místního stavebnictví
a nestavebních organizací, kde musí dojít
k rychlejšímu poklesu jejich prací na investičních
dodávkách, a k zesílení činnosti
na údržbách a opravách. To platí
i pro velké stavebnictví. Nepovažuji za negativní,
jestliže Pozemní stavby Olomouc mají vyšší
podíl dodávek pro opravy a modernizaci proti tomu,
na co byly zvyklé v uplynulém období. Bude
se to rozšiřovat i na ostatní oblasti nejen
u Pozemního stavitelství, ale i průmyslového
a inženýrského.
V uplynulém i v letošním roce došlo ke
zlepšení plnění plánu stavebnictví.
Dosažené výsledky oceňujeme, ale chtěl
bych zdůraznit, že je nelze přeceňovat.
Známe ovšem východiska. Jednala o nich také
dnešní schůze Sněmovny národů.
Jsou soustředěna do "Souboru racionalizačních
opatření", který jako jednotící
dokument bude ještě v letošním roce k
dispozici. Známe východiska pro další
období.
Závěrem mi dovolte, soudružky a soudruzi poslanci,
poděkovat vám jménem vlády za přípravu
a průběh dnešní schůze i předané
poznatky. Zároveň bych chtěl odpovědět
poslanci Medemu, který žádal, aby ta část,
jeho vystoupení kde hovořil k oblasti technické
politiky, byla využita. Chtěl bych tento závazek
přijmout. Nechci ho přijmout sám, ale spolu
s ministry stavebnictví ČSR a SSR, kteří
jsou hosty dnešní schůze Sněmovny národů.
S nimi považuji za svoji povinnost, abychom vše to,
co bylo shromážděno k dnešní schůzi
Sněmovny národů, využili pro další
práci.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, děkuji za udělení slova.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi
vlády súdruhovi Gerlemu za záverečné
slovo. O slovo sa prihlásil súdruh Vedra.
Společný zpravodaj výborů SN, místopředseda
SN V. Vedra: Soudružky a soudruzi, domnívám
se s ohledem na charakter rozpravy, že moje závěrečné
slovo může být velmi stručné.
Chtěl bych především vyzdvihnout, že
všichni poslanci a poslankyně v rozpravě vycházeli
ze závěrů XVI. sjezdu naší Komunistické
strany Československa, ze závěrů ústředního
výboru KSČ k oblastem ekonomiky a především
stavebnictví. Také vystoupení poslanců
a poslankyň byla v plném souladu s vystoupením
místopředsedy federální vlády
soudruha Gerleho i se zprávou společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů.
Chtěl bych zvlášť ocenit mnoho podnětů
a návrhů, které jste přednesli v rozpravě,
z průzkumů i z volebních obvodů a
zdůraznit, že očekáváme, že
všechny tyto náměty, návrhy i naše
závěry a usnesení projedná federální
vláda, příslušné resorty, hospodářské
a státní orgány, že z nich budou vycházet
v politické a organizátorské práci
i v přípravě prováděcích
státních plánů na příští
období. Chtěl bych vyjádřit přesvědčení,
že my, poslanci, budeme informovat svoje voliče a
ostatní občany o svých závěrech
a napomáhat svojí prací k tomu, aby naše
stavebnictví čestně splnilo své úkoly,
které od nich očekává strana a celá
naše společnost.
Předseda SN D. Hanes: Teraz žiadam predsedu
návrhovej komisie poslanca Rigo, aby odôvodnil návrh
uznesenia.
Poslanec E. Rigo: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
návrhová komisia vám v priebehu rokovania
predložila návrh uznesenia, ktorý je výsledkom
práce celého poslaneckého kolektívu.
Odráža sa v ňom vystúpenie podpredsedu
federálnej vlády súdruha Gerleho, námety
zo spravodajskej správy podpredsedu Snemovne národov
súdruha Vedru, ktorý je spoločným
spravodajcom všetkých výborov, sú v
ňom obsiahnuté v podstatnej miere výsledky
rokovania výborov k problematike stavebníctva a
investičnej výstavby a napokon aj niektoré
podnety, ktoré sú obsiahnuté v "Súhrnnej
záverečnej správe z poslaneckých prieskumov",
ktorú dostali všetci poslanci Federálneho zhromaždenia.
Na tvorbe návrhu uznesenia sa už skôr podieľali
predsedovia výborov a aj riadiaca skupina poslancov.
Súdružky a súdruhovia, k predloženému
návrhu nedošli vecné ani formálne pripomienky,
a preto v mene návrhovej komisie odporúčam
schváliť uznesenie v predloženom znení.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem predsedovi návrhovej
komisie poslancovi Rigovi. Pýtam sa, či má
niekto pripomienku alebo dotaz k návrhu uznesenia? (Nikdo.)
Nikto.
Návrhová komisia odporúča, aby sme
o návrhu uznesenia hlasovali tak, ako bol predložený.
Konštatujem, že v sále je prítomných
49 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike
a 55 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Snemovňa národov je spôsobilá uznášať
sa. Podľa ústavného zákona o československej
federácii hlasujeme o návrhu spoločne.
Kto súhlasí, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, konštatujem,
že Snemovňa národov jednomyseľne schválila
návrh uznesenia k správe podpredsedu vlády
Československej socialistickej republiky súdruha
LadisIava Gerleho o plnení úloh 7. päťročnice
v stavebníctve, zvyšovaní jeho výkonnosti
a o intenzifikácii procesu investičnej výstavby.
Dovoľte mi, aby som na záver poďakoval členom
vlády, ktorí sa aktívne zúčastnili
nášho dnešného rokovania, poslancom a
všetkým ostatným, ktorí sa podieľali
na príprave a uskutočnení dnešnej schôdze,
či už svojou prácou vo výboroch, vo
volebných obvodoch, pri prieskumoch, alebo podkladovými
materiálmi, radami, či aktívnym vystúpením.
Myslím, že sme prispeli k splneniu tejto úlohy
v tejto veľmi dôležitej spoločenskej oblasti.
Ďakujem vám a končím dnešné
rokovanie.

