Čtvrtek 4. října 1984

Ráda bych proto rozvedla otázku, o které zde hovořil společný zpravodaj výborů Sněmovny národů místopředseda SN Vedra.

Mám na mysli zavádění brigádních forem práce a odměňování a s tím spojenou kolektivní zainteresovanost na výsledcích práce. Tento způsob progresívního odměňování je teprve zaváděn, ale vyskytují se potíže hlavně se zásobováním materiálem, s dodržováním termínů subdodavatelů, s připraveností pracovišť atd. Podaří-li se je překonat, výsledky se brzy dostaví. Jako příklad uvedu podnik Pražská stavební obnova, ve kterém byly brigádní formy zavedeny až počátkem letošního roku, ale nyní jsou uplatňovány již u 18 kolektivů. A to je stále jen začátek, v druhém pololetí příštího roku by těmito formami mělo pracovat alespoň 10 % pracovních kolektivů.

Současné zkušenosti jsou velmi dobré, což se projevilo zejména v rozvoji iniciativy pracujících, zaměřené na zkracování termínů a lepší kvalitu práce, ve vztazích mezi pracovníky a v odpovědnosti jednotlivých pracovníků.

Všichni víme, že pracovat ve stavebnictví není žádný med, hlavně v důsledku pracovních a životních podmínek. Jak již zde bylo řečeno, pracovníci jsou vystaveni povětrnostním vlivům, pracoviště bývají hlučná, prašná, zasažená vibracemi a poměrně často se mění, prodlužuje se doba cesty na pracoviště i celkové sociální podmínky jsou ztížené. Na odlehlých pracovištích chybí jinde běžné umývárny, o teplé vodě se ani nesní. Roztříštěnost pracovišť má za následek i problémy s vybavením pracovními prostředky, odstraňujícími fyzicky těžkou a namáhavou práci. Její podíl je zde nadprůměrný a měly by být urychleně zavedeny takové pracovní prostředky - zejména mechanizační - které by ho výrazně snížily.

l v dnešních podmínkách ve stavebnictví se dá hodně udělat, tak příkladně v Bratislavském stavebním podniku zakoupili v roce 1983 strojní zařízení k odstranění hlučnosti a vibrace za téměř 3 mil. Kčs.

Soudružky a soudruzi, většina z nás si zvykla využívat výhod závodního stravování. To však neplatí ve stavebnictví, zejména v místním. Tak v Pražské stavební obnově byl podíl pracovníků stravujících se v závodní kuchyni pouhých 6 %. Upozornili jsme vedení podniku na několikanásobně vyšší celostátní průměr a doporučili jim hledat cesty, jak stravování zlepšit. V Pražské stavební obnově nezaháleli a v současnosti již zavádějí podávání hluboko zmrazených jídel v hliníkových fóliích, která po ohřátí jsou vysoce kvalitní teplou stravou.

Že je to zdravější a chutnější než věčně jíst housky se salámem, nemusím ani uvádět. A je dobré, že na tomto zlepšení jsme se alespoň částečně podíleli i my kritikou při návštěvě tohoto podniku. Neškodilo by, kdyby si dnes i někteří zde přítomní zástupci stavebních podniků vzali z činu Pražské stavební obnovy příklad.

Snad není třeba zdůrazňovat, žo pravidelné podávání teplých jídel také přispívá k stabilizaci a působí i na využívání pracovní doby. Pracující nemusí chodit do často vzdálených kantýn a prodejen, o nežádoucích návštěvách výčepů ani nemluvě.

Ztížené pracovní podmínky ve stavebnictví si vyžadují odpovídající péči. Velké podniky mají dobře vybavená zdravotní zařízení, provádějí důkladné zdravotní prohlídky, nejen vstupní ale i v průběhu zaměstnání. Právě zdravotní prevenci bych chtěla vyzdvihnout - to je progresívní cesta, kterou by měly jít všechny organizace.

Vhodné je i spojení rekreační péče s lázeňskou, jak je prováděno v Bratislavském stavebním podniku. Tak se léčí jeho pracovníci trpícími chorobami pohybového ústrojí, a to i ti, kteří by běžnou lázeňskou péči asi odmítli, protože podle nich jim "nic není".

Horší situace je u malých podniků, z nichž některé nemají ani vlastního lékaře a pracovníci musí vyhledávat ošetření v různých zdravotnických zařízeních. Že při tom ztratí mnoho času, lékař nemůže znát dobře podmínky na pracovišti, těžko zajistí prevenci atd., to jistě není dobré.

Každý z nás chce zůstat zdráv a proto raději pracuje a zůstane pracovat tam, kde je práce bezpečná a kde jeho zdraví neohrozí nebezpečí. Přesvědčili jsme se o tom, že v podniku, kde ochraně a bezpečnosti práce věnují pozornost, je nežádoucí fluktuace podstatně nižší než tam, kde ji podceňují. Stabilizačně působí i soutěže o bezúrazový provoz i dobrá práce podnikových komisí bezpečnosti práce.

Ve stavebnictví je značný počet rizikových pracovišť. Je třeba ho snižovat, zejména zaváděním mechanizace a poloautomatizace výrobních procesů i obnovou technicky zastaralých a opotřebovaných zařízení. Bezpečnost práce je silně ovlivňována používanými ochrannými prostředky a zde jsme, soudružky a soudruzi, viděli často řadu nedostatků.

Některých ochranných prostředků je málo, např. proti prachu a hluku, jiné nejsou kvalitní nebo jsou nevhodné. Pokud brání pracovníkovi při pohybu tak, že snižují jeho výkon, nebo ho bolestivě tIačí, pak se nemůžeme divit, že je nepoužívá. Mnozí pracovníci si ani neuvědomují význam ochranných prostředků pro svou bezpečnost, bylo by dobré, aby již žáci na středních odborných učilištích i studující na středních a vysokých školách byli seznamováni s důležitostí ochranných prostředků i s hlavními úkoly bezpečnosti práce.

Poznali jsme, co pro stabilizaci pracovníků znamená jasná perspektiva odborného a samozřejmě i mzdového růstu. Ví-li pracovník, že se s ním počítá pro náročnější práci - třeba na atraktivních stavbách v zahraničí atp. - nebo na vyšší místo, nemění zaměstnání a dobrovolně si zvyšuje i svoji kvalifikaci, aby v budoucnosti mohl pracovat např. s novou technikou. A zde máme, soudružky a soudruzi, ve stavebnictví stále dost rezerv. Když porovnáme plnění plánů přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje ve stavebních podnicích s celostátním průměrem, zjistíme, že jsou hluboko pod ním. Proto by vedoucí pracovníci měli této oblasti věnovat větší pozornost.

Stabilizaci pracovníků také ovlivňuje úroveň řízení; každý z nás raději pracuje tam, kde všechno klape, než tam, kde to skřípe. Kromě vedoucích pracovníků pomáhají zajistit stabilizaci i stabilizační komise, jejichž hlavním úkolem je preventivně fluktuaci předcházet. Mohou různými způsoby např. anonymními dotazníky, sociologickými průzkumy, zjišťovat příčiny fluktuace a bezprostředně je odstraňovat třeba úpravou pracovních podmínek, organizačními opatřeními, personálními přesuny atd. Tak všechny komise ještě nepracují a setrvávají na dřívější praxi protifluktuačních komisí - rozmlouvají odchody z podniku těm, kteří již podali výpověď. A to je ve většině případů již pozdě.

Přesvědčili jsme se o tom, kolik prostředků některé stavební podniky vynakládají na náborové příspěvky. Je tato cesta správná? Mnozí takto získaní pracovníci si pouze "odslouží" stanovenou lhůtu a už odcházejí jinam, kde třeba obdrží další náborový příspěvek. Nebylo by účinnější takto vynaložené prostředky vyplácet raději pracovníkům v podniku vždy po určité době jako věrnostní přídavek? Domnívám se, že ano.

V souvislosti se stabilizací jsme se setkali i s problémy se získáváním učňů a s jejich setrváváním v organizaci po vyučení nebo po vojně.

Pokud podmínky pro výchovu učňů jsou dobré, náborové obtíže se zmenšují. To platí např. o středním odborném učilišti podniku Pražská stavební obnova v Praze-Hrdlořezích, kde jsou dobré nejen podmínky výukové, ale i ubytovací, stravovací, sportovní aj. Důsledná výchova učňů a mladých pracovníků se vrátí podniku v jejich věrnosti k němu i v hrdosti, že "pracuji tam, kde jsem se vyučil".

Problémů spojených s fluktuací je více, než jsem mohla uvést a liší se i u jednotlivých podniků. Mnohé z nich mohou vyřešit různá nařízení nebo směrnice nadřízených orgánů, ale hlavní úkoly ve stabilizaci pracovníků si musí zajistit podniky samy. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslankyni Kocinové. Uděluji slovo poslanci Zagibovi.

Poslanec D. Zagiba: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, XVI. zjazd KSČ vytýčil úlohu ďalej zvyšovať výkonnosť stavebníctva, zlepšiť jeho riadenie, dôslednejšie využívať technický rozvoj a orientoval pozornosť na celkový rast efektívnosti a kvality prác. Tieto úlohy veľmi naliehavo stáli a stoja aj pred vojenským stavebníctvom.

Vo svojom príspevku budem hovoriť o tom, ako sa mu darí plniť úlohy uložené XVI. zjazdom i aké problémy musí prekonávať.

Vojenské stavebníctvo zabezpečuje úlohy novej výstavby a modernizácie predovšetkým v rezortoch Ministerstva národnej obrany a Federálneho ministerstva vnútra. Podieľa sa i na výstavbe niektorých spoločensky významných a technicky náročných civilných stavieb. S uznaním môžeme hodnotiť prínos vojenského stavebníctva pri výstavbe diaľnice, stavby Metra v Prahe, Vinohradského tunela. Rovnako s vďakou hodnotíme podiel týchto organizácií pri realizácii viacerých úloh patriacich do pôsobnosti Federálneho ministerstva spojov.

Účelová výstavba v rezorte Ministerstva národnej obrany tvorí rozhodujúci podiel náplne vojenského stavebníctva. Zameraná je predovšetkým na také zariadenia, ktoré zvyšujú bojovú pohotovosť, ďalej na rozvoj a modernizáciu učebno-výcvikovej základne, sklady, úkryty, údržbu a ošetrovanie zbraní, munície a materiálov i na výstavbu bytov pre príslušníkov Československej ľudovej armády.

Podobné úlohy sa zabezpečujú ozbrojeným zložkám Federálneho ministerstva vnútra.

Pre zvládnutie tejto výstavby sa v uplynulých rokoch 7. päťročnice riešili nielen problémy vyplývajúce z nahromadených negatívnych javov investičnej výstavby, ale i špecifické úlohy stavieb určených pre ČSĽA.

Na účelovú výstavbu negatívne pôsobili problémy vysokej rozostavanosti a s tým súvisiaci nedostatok kapacít v stavebnomontážnych organizáciách, ako aj problémy v odberateľsko-dodávateľských vzťahoch. V niektorých podnikoch patriacich do rezortu Federálneho ministerstva hutníctva a ťažkého strojárstva, Federálneho ministerstva všeobecného strojárstva i Federálneho ministerstva elektrotechnického priemyslu prejavili sa najmä v neochote zabezpečovať na stavby ostatné a limitné dodávky vo forme vyšších dodávateľov technologických častí. Takéto prístupy neraz vyplývali z toho, že sa v národnom hospodárstve nepodarilo odstrániť dlhotrvajúce nedostatky v niektorých kompletujúcich odboroch. Aj na menovitých záväzných úlohách zvláštnej časti štátneho plánu chýbali rozvádzače, velíny, armatúry, prístroje pre meranie a reguláciu, špeciálne káble a iné. Na kontrolných dňoch týchto stavieb sa často riešili problémy dodávok z ČKD Dukla, Sigma Olomouc, EZ Praha, ZPA Praha, ZVVL Milevsko.

Na ostatných stavbách a stavbách limitných do dvoch miliónov korún bola situácia oveľa zložitejšia. Dobré výsledky dosiahli len tam, kde sa pod vedením straníckych organizácií podarilo rozvinúť účinnú spoluprácu štátnych a hospodárskych orgánov, vyvolať medzi účastníkmi výstavby tvorivú atmosféru a využiť ju k združeným socialistickým záväzkom.

K týmto problémom sa pri stavbách určených pre armádu pričleňuje nutnosť prednostne realizovať ďalšie úlohy. Ide o stavby požadované veliteľmi jednotlivých druhov vojsk v súlade so zabezpečením nepretržitej bojovej pohotovosti ČSĽA. Musia sa realizovať mnohé stavebné akcie rozptýlené v odľahlých oblastiach. Tieto úlohy sa musia zvládnuť pri rešpektovaní štátno-bezpečnostných požiadaviek a za dodržiavania ochrany vojenského a štátneho tajomstva.

Uvedené podmienky a skutočnosť, že materiálová základňa vojenského staviteľstva je krytá výrobňami patriacimi do rezortov Ministerstva stavebníctva ČSR a SSR, prináša niektoré špecifiká pri zabezpečovaní úloh.

Za takýchto podmienok pracoval odborový podnik Vojenské stavby. Pre investičnú výstavbu Ministerstva národnej obrany zabezpečoval 63 % objemu prác. Zostávajúcich 12 % zabezpečovali podniky Ministerstva stavebníctva ČSR, 9 % podniky Ministerstva stavebníctva SSR a 16 % ostatní civilní dodávatelia, predovšetkým okresné stavebné podniky. Takéto rozloženie úloh nie je v každom kraji republiky rovnaké. Vo Východoslovenskom kraji realizujú Vojenské stavby len 15 % objemu, kým podniky Ministerstva stavebníctva SSR 55 % a okresné stavebné podniky 30 %.

Stavby v rezorte Ministerstva vnútra sú zabezpečované vlastnou dodávateľskou organizáciou - Stavebnou výrobou FMV - a Pozemnými stavbami, n. p., Olomouc.

Realizácia záverov XVI. zjazdu KSČ za spomenutých podmienok bola mimoriadne náročnou úlohou podnikov vojenského stavebníctva. Veď pritom bolo treba vytvárať podmienky pre hospodársku činnosť podnikov v oblasti zdokonalenej sústavy riadenia, uskutočňovať ich v nových podmienkach úverovej a finančnej politiky, ktoré sa zapojili aj do celoštátnych úloh v oblasti úspor kovov, palív, energie a materiálov. Vojenskí stavbári v duchu "Stanoviska Predsedníctva Ústredného výboru KSČ" v roku 1982 kriticky analyzovali predchádzajúce obdobie. V súlade so straníckymi a vládnymi dokumentami vydali "plán aktivizácie vojenského stavebníctva v 7. päťročnici", ktorý každoročne aktualizujú o nové úlohy a prijaté opatrenia. Dokument zabezpečujú vojenskí stavbári, projektanti a dodávatelia a stal sa im neoddeliteľnou súčasťou koncepcie strednodobých i náročných plánov.

Ťažisko pozornosti v tomto roku je zamerané predovšetkým na zabezpečenie stavieb plánovaných na dokončenie v 7. päťročnici a na vytváranie dobrých podmienok pre prípravu 8. päťročnice. Tieto úlohy sa týkajú oblasti investorskej a projektovej prípravy, technickej politiky, prípravy výroby a sú zamerané na napĺňanie zdokonalenej sústavy riadenia.

Doterajší vývoj plnení úloh 7. päťročnice je vcelku pozitívny. Z celkového objemu plánu investičnej výstavby pre Ministerstvo národnej obrany splnil odborový podnik Vojenské stavby v prvých troch rokoch 7. päťročnice objem prác v hodnote 61,3 %. Doterajší vývoj v pInení tohoročného plánu a prognózy na rok 1985 vedú k záveru, že Vojenské stavby plán 7. päťročnice nielen splnia, ale aj prekročia. Zvýšeným úsilím vojenských stavbárov budú zabezpečené najdôležitejšie úlohy terajšieho päťročného plánu a dosiahneme ďalší stupeň konsolidácie i rastu výkonnosti vojenského stavebníctva.

Takýto záver vyplýva aj z prieskumu poslancov, ktorí si v uplynuIom období overili, že výstavba v oboch rezortoch, t. j. Federálneho ministerstva národnej obrany i Federálneho ministerstva vnútra je dobre riadená, uskutočňuje sa plánovité a cieľavedome. Treba preto kladne oceniť úsilie všetkých pracovníkov vo vojenskom stavebníctve, ich podiel na zabezpečovaní obranyschopnosti našej vlasti a ich svedomité úsilie za splnenie záverov XVI. zjazdu KSČ.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Zagibovi. Slovo má poslankyně Vacková, připraví se poslanec Andrš.

Poslankyně O. Vacková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci! V odvetví stavebníctva zaujíma dôležité miesto miestne stavebníctvo, ktoré sa orientuje na vykonávanie spoločensky významných stavebných prác pre rozvoj jednotlivých územných celkov a pre uspokojovanie služieb pre obyvateľstvo.

Jeho dôležitosť podčiarkuje i tá skutočnosť, že kapacitne sa podieľa jednou pätinou na stavebných prácach celého národného hospodárstva a okrem toho zabezpečuje i ďalšie práce a služby.

Význam miestneho stavebníctva sa odrazil i v našom dnešnom rokovaní a zdôraznil ho i podpredseda vlády súdruh Gerle a spoločný spravodajca výborov podpredseda SN s. Vedra. Dovoľte mi, aby som túto problematiku doplnila o niekoľko poznatkov z poslaneckých prieskumov z môjho volebného obvodu i z miesta bydliska.

Pre miestne stavebníctvo sú v tomto období rozhodujúce závery XVI. zjazdu KSČ, ktorý vytýčil intenzívny rozvoj stavebníctva pri súčasnej zmene štruktúry jeho výroby a 6. zasadnutia ÚV KSČ, ktoré rozpracovalo tieto závery so zvýšenou náročnosťou na úroveň, kvalitu a rozsah služieb.

Preto sa miestne stavebníctvo v 7. päťročnici zameriava na opravy, vrátane modernizácie a opráv bytového fondu a na zvýšenie prác pre obyvateľstvo. Ako sme sa presvedčili pri poslaneckých prieskumoch, podniky túto koncepciu uplatňujú. Menej uspokojivý je však trend v plnení objemu prác na komplexnej bytovej výstavbe, najmä v dokončovaní modernizácie bytového fondu, ktorá sa, žiaľ, hlboko neplní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP