Soudružky a soudruzi poslanci, výbor pro kulturu a
výchovu Sněmovny národů přistupoval
k přípravě tohoto zasedání
se snahou přispět hlubším pohledem na
otázky, které jsou právě jeho poslání
nejbližší, na otázky podmiňující
zvýšení současné úrovně
našeho stavebnictví, zejména při komplexní
bytové výstavbě, ale i řešení
nejnaléhavějších problémů
v zájmu rozvoje stavebnictví v příští,
osmé pětiletce. Jsme přesvědčeni,
že zpráva výboru i přednesené
náměty přispějí k nastolení
žádoucích podmínek dalšího
zefektivnění a zkvalitnění naší
výstavby a k vytvoření širšího
prostoru pro vyšší podíl urbanistů
a architektů a jejich tvorby sloužící
vyspělé socialistické společnosti.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Kačírkovi
a udeľujem slovo poslancovi Balogovi.
Poslanec E. Balog: Vážené súdružky
a súdruhovia, v správe súdruha Gerleho sa
hovorí, že sa pripravuje zjednodušenie predpisov
o projektovej a rozpočtovej dokumentácii. Z vlastnej
skúsenosti v uplynulom období ako projektant viem,
aká je zložitá a komplikovaná situácia
pri tvorbe a schvaľovaní dokumentácie pred
začatím stavby.
Poslanec Křenek vo svojom vystúpení uvádzal
niektoré fakty o počte predpisov, ktoré platia
v stavebnej výrobe. Mne sa tiež zdá, že
stavebný zákon a ďalšie predpisy o projektovej
a rozpočtovej dokumentácii investičnej výstavby
a jednotlivých stavieb síce obsahujú veľmi
presné ustanovenia o povinnostiach účastníkov
v príprave a realizácii výstavby, ale svojou
zložitosťou neraz sťažujú vlastné
a efektívne začatie i dokončenie výstavby.
Mám preto otázku na podpredsedu vlády a predsedu
Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj súdruha Obzinu, s akým konkrétnym
zjednodušením týchto predpisov sa ráta
v záujme racionalizácie prípravy stavieb
a v podstate aj v záujme rýchlejšieho uplatňovania
vedeckotechnického pokroku a jeho výrazného
presadenia do plánov investičnej výstavby.
Ďakujem za pozornosť.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Balogovi.
Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerušujem
schôdzu na poludňajšiu prestávku, ktorá
bude trvať hodinu. Začneme o 13.15 hodín, prosím
o presnosť. Po prestávke ako prvý vystúpi
poslanec Kupčík. Schôdzu bude viesť podpredseda
snemovne súdruh VIadimír Vedra.
Členov návrhovej komisie prosím, aby sa zišli
v miestnosti č. 449. Ďakujem.
(Jednání přerušeno ve 12.05 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.15 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Sněmovny národů V. Vedra.)
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, budeme pokračovat
v jednání. Upozorňuji, že jste dostali
do lavic návrh usnesení Sněmovny národů.
Vaše připomínky k návrhu laskavě
předejte členům návrhové komise.
Nyní prosím poslance Kupčíka, aby
se ujal slova. Připraví se poslankyně Kocinová.
Poslanec Kupčík: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, k získání poznatků
o účinnosti ustanovení zákona o územním
plánování a stavebním řádu
a vyhlášky o dokumentaci staveb, provedli poslanci
výboru ústavně právního v jarních
měsících t. r. poslanecké průzkumy
v několika národních výborech, u kterých
jsou stavební úřady, a u několika
investorských organizací. Všichni respondenti
se písemně vyjádřili jak k předem
vypracovaným otázkám k této problematice,
tak k nejasnostem, které se této problematiky týkají
a které se v jejich práci vyskytují. Průzkumu
na místě se zúčastnili i pracovníci
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, kteří kvalifikovaně
odpovídali na dotazy týkající se především
stavebního zákona, rekultivaci pozemků, o
dokumentaci staveb a územně plánovací
problematiky.
Nemá smysl, abych se dlouze zabýval převážně
kladným hodnocením účinnosti legislativních
opatření na tomto úseku, a dovolte mi, abych
poukázal na problémy, u kterých praktická
účinnost těchto opatření není
na úrovni, kterou předpokládal zákonodárce.
Snaha o přiblížení rozhodovací
pravomoci blíže k občanům vyústila
ve značnou míru decentralizace rozhodování
z odborů výstavby ONV na stavební úřady
některých MNV ve střediskových obcích,
které bylo nutno nejprve vybavit technicky, administrativně
a kádrově. Na nové pracovníky těchto
stavebních úřadů jsou kladeny značné
nároky na jejich odbornou způsobilost. Uvědomme
si, že při praxi bylo rozhodování o
umísťování staveb a stavebně
správní činnosti soustředěno
u několika větších MěNV a u ONV,
jejichž stavební úřady byly zpravidla
dobře vybaveny několika specialisty, každý
z nich na poměrně úzký obor činnosti
ve výstavbě, např. na vydávání
územních rozhodnutí, povolování
drobných staveb (rodinných domků a chat),
povolování investičních celků,
vodohospodářských staveb, liniových
staveb, řešení ekonomicko-technické
problematiky investic apod. Za současného stavu
musí tuto problematiku zvládnout jeden, nejvýše
dva pracovníci stavebního úřadu střediskového
národního výboru, a to klade značné
nároky na jejich odbornou technickou i morální
zdatnost a způsobilost. Je proto žádoucí,
aby byla věnována mnohem větší
pozornost přípravě a odborné způsobilosti
těchto kádrů, a to jak formou postgraduálního
studia, tak zavedením systému ověřování
zvláštní způsobilosti pracovníků
aparátů národních výborů.
Tito pracovníci musí mít v prvé řadě
k dispozici koncepčně řešenou územně
plánovací dokumentaci celého jimi spravovaného
území, která bude v závazné
části jednoznačná pro rozhodování
o lokalizaci investic a z delší časové
perspektivy bude řešit územní problematiku
nejen z hlediska urbanistického, ale i z hlediska ochrany
životního prostředí, především
vod. Stávající situace není příliš
uspokojivá. Pokud taková dokumentace existuje, je
obvykle zastaralá a bývá uložena v archivech
ONV. Tento stav neumožňuje pracovníkům
stavebních úřadů národních
výborů ve střediskových obcích
se řádně orientovat a kvalifikovaně
rozhodovat. Je nutné stanovit priority s ohledem na velikost
předpokládaných investic a závaznost
rozhodování v jednotlivých územích
spravovaných národními výbory, pro
urychlené zpracování územně
plánovací dokumentace nebo jiných územně
plánovacích podkladů, a pro tyto práce
uvolnit přiměřené projekční
kapacity, i když bilance v tomto směru je napjatá.
K autoritě nových stavebních úřadů
nepřispívá tradice předchozí
praxe komisí národních výborů,
pramenící z dobrovolné činnosti členů
stavební komise, z jejich skupinových zájmů
či zájmů jejich zaměstnavatelských
organizací převážně JZD, které
se dříve snadněji prosazovaly. Nově
zřízené stavební úřady
ve střediskových obcích musí cílevědoměji
vyvíjet značné úsilí k prosazování
celospolečenských zájmů jak vůči
některým neukázněným vlastním
občanům, tak vůči velkým, ekonomicky
silným podnikům státním či
družstevním.
Decentralizací rozhodovací pravomoci ve věcech
výstavby se dosáhlo zvýšení pravomoci
národních výborů a vytvořily
se předpoklady pro zkvalitnění státního
stavebního dohledu v celém oboru působnosti.
Není však dořešen záměr,
aby všechny náležitosti související
se stavebním řízením byly vyřešeny
na jednom místě, tj. u stavebního úřadu
národního výboru. Značná část
agendy orgánů kooperujících se stavebním
úřadem zůstává v působnosti
orgánů a institucí na vyšším
stupni řízení, zpravidla na okresní
úrovni, např. u orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu, hygienické služby, ochrany
kulturních památek, správců inženýrských
sítí (od různých kabelových
po potrubní sítě), orgánů zajišťujících
majetko-právní agendu (státní notářství,
geodézie), požární služby apod.
Rozhodnutí stavebního úřadu je podmiňováno
kladným stanoviskem těchto orgánů
a institucí, které vyplývá z řady
zvláštního nebo resortních předpisů.
Je proto třeba najít takové řešení
a sladit prováděcí předpisy všech
zúčastněných tak, aby pravomoc stavebního
úřadu i rychlost jeho rozhodování
nebyla těmito předpisy nezbytně omezována
zejména ne u opakujících se staveb. Množství
různých oborových či resortních
prováděcích předpisů je nutné
koordinovat a redukovat co do množství i obsahu a
podmiňovat rozhodování stavebních
úřadů národních výborů
jen u specializovaných otázek.
Důsledným prosazováním zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu se podařilo v krátké době snížit
velikost úbytků ze zemědělského
půdního fondu. Jde o účinný
a dobrý zákon. Přesto je třeba doporučit
důkladnou analýzu nutnosti vyjímání
ze zemědělského půdního fondu
i plošně malých pozemků v intravilánu
obce, které jsou určeny pro drobné stavby
či přístavby k rodinným domkům
občanů, protože správní agenda
s vyjímáním zemědělského
půdního fondu je administrativně a časově
náročná a navíc zcela formální.
Samostatnou kapitolu této problematiky tvoří
rozhodnutí o náhradních rekultivacích
za odnímanou půdu. Současné předpisy
jsou složité, správní řízení
je zdlouhavé a předpisy neřeší
ani operativní ani ekonomicky efektivní provádění
rekultivací; nedostatky jsou i v možnosti, případně
povinnosti sdružovat finanční prostředky
pro provádění náhradních rekultivací
na větších plochách.
Ústavně právní výbor Sněmovny
národů se zabýval touto problematikou při
projednávání zprávy o výsledcích
průzkumů provedených k přípravě
této schůze a doporučil ministru zemědělství
a výživy ČSSR připravit příslušné
předpisy o vydání nových normativních
pravidel o sdružených rekultivacích a využít
přitom zkušenosti krajských investorských
organizací, aby provádění rekultivací
bylo ze všech národohospodářských
hledisek maximálně efektivní. S uspokojením
vzal na vědomí sdělení s. Tomana,
že federální ministerstvo zemědělství
a výživy zabezpečují v současné
době přezkoumání platných resortních
předpisů vztahujících se k ochraně
zemědělského půdního fondu.
V rámci tohoto úkolu je věnována značná
pozornost zjednodušení postupu při rozhodování
o odnětí zemědělské půdy
zemědělské výrobě a při
ukládání povinnosti náhradních
rekultivací, jakož i zajištění
jejich racionálního, operativního, odborného
a hospodářského provádění.
Dále poslanci při průzkumu zjistili, že
ke stavebnímu zákonu nejsou podstatné připomínky
a jeho přínos je hodnocen pozitivně, až
na poznámku k § 44 zákona č. 50/1976
Sb., komentované publikace z roku 1981, kde je uvedeno,
že studny u rodinných domků musí být
realizovány oprávněnou stavební organizací,
nikoliv svépomocně. S dodržováním
tohoto ustanovení jsou značné potíže,
protože kapacita dodavatelských stavebních
organizací je nedostatečná, dodací
lhůty dlouhé a ceny dodavatelských prací
jsou často tak vysoké, že stavebníka
od vybudování studny odradí. Naše technicky
vyspělá průmyslová společnost
spotřebovává stále více vody.
Poslední, na srážky nepříznivé
roky nás přesvědčují o tom,
že je nutné s vodou šetřit a využívat
každé možnosti k získání
použitelných zdrojů pitné vody. Studny
u rodinných domků, především
ve střediskových obcích, znamenají
značné odlehčení v dodávkách
vody z centrálních zdrojů, a proto je vhodné
snahy občanů v tomto směru podporovat. Je
proto třeba, aby ministerstva lesního a vodního
hospodářství republik analyzovala tuto situaci
a stanovila normu, na jejímž základě
bude možné budovat svépomocí studny,
např. až do hloubky přibližně 15
metrů pod povrch terénu.
Vyhlášku o dokumentaci staveb č. 105/1971 Sb.
v okruhu sledovaných otázek, shledávaly jak
správní orgány, tak investorské organizace
za vyhovující současným podmínkám
stavební praxe. Průzkum potvrdil, že v průběhu
zpracování projektových úkolů
dotčené orgány státní správy
naplňují záměr § 22 této
vyhlášky o urychleném průběhu
územního řízení vydáváním
svých stanovisek ještě před vlastním
územním řízením. Obdobná
situace je při projednávání projektů
staveb. Za drobné nedostatky v účinnosti
této vyhlášky lze považovat dlouhé
časové lhůty, např. pro vyjádření
drážních správních orgánů
a rozhodnutí o palivové základně federálního
ministerstva paliv a energetiky. Čekání na
vyjádření těchto orgánů
a dalších orgánů dokáže
investorům značně komplikovat život,
a nejeden projekt či zahájení stavby se odsouvá.
Jsem přesvědčen, že náprava je
možná účinným administrativním
opatřením příslušného
resortu.
Z věcného hlediska je nepřehledný
stav v získávání potřebných
přesných informací o průběhu
podzemních inženýrských sítí
od jejich správců, kteří mají
uloženu povinnost udržovat dokumentaci skutečného
provedení staveb podzemních inženýrských
sítí se skutečným stavem. Tato dokumentace,
a to nejen starších, ale i nových inženýrských
sítí je většinou ve stavu, který
svou úplností a přesností neodpovídá
potřebám projekční ani stavební
činnosti. Dokumentace není centrálně
zpracovávána v jednotném mapovém podkladu
ani jednotným systémem, a z důvodů
časových i nákladových nelze předpokládat,
že v dohledné době může být
takto zpracována.
Je nutné proto nezbytně zajistit, aby každý
správce inženýrských sítí
měl svou dokumentaci v pořádku, včetně
již nepoužívaných inženýrských
sítí. Stálo by například za
úvahu, využít některých zkušeností
drážních správních orgánů,
které snad jediné mají tuto dokumentaci na
žádoucí úrovni, i v ostatních
resortech, především však v resortu federálního
ministerstva paliv a energetiky a v resortu federálního
ministerstva spojů. Investor musí totiž při
zpracovávání projektu obejít několik
správců inženýrských sítí
(zpravidla více než 20) v okresním nebo krajském
městě a vyžádat si předběžné
informace o průběhu podzemních inženýrských
sítí. Před zahájením stavby
si dále musí dohodnout s každým správcem
vyznačení jeho inženýrských sítí
na terénu. Tento postup je zdlouhavý, nákladný
a naléhavě vyžaduje jiné řešení.
Soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení jsem
se dotkl některých otázek, které jsme
zjistili při poslaneckých průzkumech a jejichž
řešení je nebo začíná
být naléhavé.
Lze konstatovat, že účinnost stavebního
zákona je dobrá a nevyžaduje legislativních
úprav; ojedinělé nedostatky je možné
řešit zvýšenou intenzitou odborného
řízení z centra a opatřeními
příslušných resortů, úpravami
prováděcích předpisů a norem.
Pokud jde o vyhlášku o dokumentaci staveb, soustředily
se průzkumy na vybrané otázky související
zejména s příbuznými řízeními
podle stavebního zákona, tj. kdy, v jakém
rozsahu a jak se projednává dokumentace staveb s veřejně-právními
orgány. V tomto směru nebyly shledány jiné
nedostatky, než které jsou uvedeny. To ovšem
neznamená, že v jiných částech
této vyhlášky jako např. působnost
a rozdělení zpracování dokumentace
staveb nelze najít racionálnější
opatření. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
SN V. Vedra: Děkuji poslanci Kupčíkovi.
Prosím poslankyni Kocinovou, připraví se
poslanec Zagiba.
Poslankyně B. Kocinová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, jistě budete se mnou
souhlasit, že stálý pracovní kolektiv
je základem pracovních úspěchů
každé organizace. Proto stabilizace pracovníků
je velmi citlivý problém, kterému musíme
věnovat zvýšenou pozornost.
Spolu s poslanci výborů pro sociální
politiku jsem se zúčastnila průzkumů
ve stavebních organizacích. Téměř
všude je správně oceňován význam
stabilizace pracovníků a odpovědní
vedoucí vyvíjejí značné úsilí,
jak ji zajistit.
Přesto jsme zjistili některé nedostatky.
Nežádoucí fluktuace je ve stavebnictví
nadprůměrná; v roce 1983 činila 10,2
% z celkového počtu pracovníků, i
když v téže době v průmyslu byla
jen 7,1 %. A to mnohé stavební podniky byly ještě
vysoko nad průměrem, například u národního
podniku Severočeská konstruktiva Ústí
nad Labem dosáhla fluktuace 33,5 % nebo u národních
podniků Prefa 30,8 % ročně. Znamená
to, soudružky a soudruzi, že za pouhý jeden rok
se v těchto podnicích vyměnila prakticky
jedna třetina jejich pracovníků.
Jak tedy omezit tento nedobrý jev a většinu
pracovníků stabilizovat? V navštívených
podnicích jsme se setkali s řadou účinných
opatření a u některých z nich bych
se ráda chtěla zastavit.
Velký význam má správné provádění
mzdové politiky. Současné průměrné
mzdy ve stavebnictví nejsou tak přitažlivé
jako dříve. Zejména je nutno vzít
v úvahu odloučenost stavbařů od rodin,
povětrnostní podmínky atd. a postupně
řešit odpovídající relace mezd
vůči průmyslovým i ostatním
odvětvím. Přitom uvnitř odvětví
stavebnictví je nezbytné diferencovat mzdy podle
množství a kvality vykonané práce.
Zjistili jsme, že nejnižší odměny
jsou v místním stavebnictví, odkud proto
značná část pracovníků
odchází buď do stavebnictví "velkého"
nebo do stavebnictví jiných resortů, jako
například strojírenského, přidružené
výroby v zemědělství atd. Mzdové
formy jsou vhodně používány, podniky
mají v prémiových řádech pro
dělníky i technickohospodářské
pracovníky ukazatele, které sledují jak kvalitu,
tak efektivnost vynaložené práce. Plnění
úkolů je pravidelně vyhodnocováno
v souladu se schválenými prémiovými
řády. Většina pracovníků
je odměňována úkolovou mzdou s prémií
nebo podílovou mzdou, asi u jedné čtvrtiny
až jedné třetiny pracovníků se
stále používá mzda s výkonnostní
odměnou nebo prémií.
Na výsledcích práce jsou však pracovníci
zainteresováni převážně individuálně,
kolektivně zatím jen málo.