Čtvrtek 4. října 1984

Zvýšený podiel dokončovacích prác vyvoláva i nárast prácnosti, a keď porovnáme podiel dokončovacích prác dosiaľ rozšírenej priemyselnej výroby, predstavuje to okolo 25 %, kdežto u objektov občianskej vybavenosti až 50 %, a to všetko pri kratších lehotách výstavby, pri kumulácii práce, čo kladie zvýšené nároky na riadenie a organizáciu stavebnej výroby.

Má to predovšetkým dôsledok na štruktúru prác hlavnej stavebnej výroby a z toho vyplývajú podstatné zmeny požiadaviek na hlavné stavebné profesie, ako napr. murár, tesár, železiar, zvárač a pod., ktoré profesie sa javia ako nedostatkové a pritom i najmenej stabilizované. Preto je potrebné podporiť i doposiaľ navrhované opatrenia, akými sú vyplácanie vernostného príplatku, možnosť skoršieho odchodu do dôchodku, vyššia dynamika nárastu priemerného zárobku a pod., a hľadanie ďalších účinných opatrení.

Ďalšie zvyšovanie produktivity stavebníctva je výrazne závislé od úrovne komplexnej materiálno-technickej základne, ktorú na 77 % pre stavebníctvo zabezpečujú iné rezorty. V porovnaní s poprednými európskymi štátmi je úroveň československej materiálovej základne neuspokojivá a zaostávajúca.

Preto kooperujúce a dodávateľské rezorty sa musia výrazne podieľať na intenzifikácii investičnej výstavby, a to dôslednejším a časovo spoľahlivejším zabezpečovaním kvalitných dodávok polotovarov a kompletačných výrobkov, aby stavebná výroba mohla byť skutočne opravdivým kompletizátorom produktov iných odvetví, čo je jediná cesta k širšiemu spriemyselneniu stavebníctva.

Vážnym problémom je štrukturálne prispôsobovanie výkonných strojov, kde chýba mnohým potrebný sortiment pre veľké stavebníctvo. Osobitnú kapitolu tvoria stroje pre dokončovacie práce a obzvlášť nadobúda na význame, hlavne pri zvyšovaní prác v súvislosti s rekonštrukciami a modernizáciami, tzv. malá mechanizácia. Preto sa musí zlepšiť spolupráca medzi výrobcami a užívateľmi stavebných strojov.

Vážené súdružky a súdruhovia, tak ako strojárstvo je zbrojnicou rozvoja, tak i stavebníctvo je prvou základňou pre rozvoj ostatných odvetví národného hospodárstva a pre zásadné štrukturálne zmeny tlmočené do národného hospodárstva prostredníctvom investičnej výstavby.

Vo svojom vystúpení som chcel poukázať na niektoré najhlavnejšie požiadavky štrukturálnych zmien.

Myslím si však, že zatiaľ nie je stavebníctvo vybavené solídnymi pokladmi a informáciami z jednotlivých odvetví na požadované zmeny, a že ani stavebníctvo dosiaľ neurobilo dosť rozhodujúcich krokov na štrukturálnych zmenách výstavby.

Práve toto bude hlavnou úlohou pre budúce obdobie, a na to sa bude treba v stavebníctve zameriavať.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Mrázovi. Dávam slovo poslankyni Plíškovej, pripraví sa poslankyňa Vojteková.

Poslankyně M. Plíšková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, v období plnění náročných úkolů hospodářského rozvoje osmdesátých let musíme klást vyšší nároky na účelnost, hospodárnost a kvalitu investiční výstavby.

Úspěšná realizace investiční výstavby začíná již v řádné a kvalitní územní, předprojektové a projektové přípravě staveb. Způsob a rozsah dokumentace staveb a postup při jejich vypracovávání, projednávání a schvalování upravuje vyhláška č. 105 z roku 1981 "o dokumentaci staveb". Konkrétně tu jsou stanoveny i povinnosti ostatních partnerů investiční výstavby. Účinným ekonomickým nástrojem pro snižování rozestavěnosti a dodržování lhůt výstavby při realizaci staveb je pak vydání vyhlášky federálního ministerstva financí č. 37 z roku 1983.

Projektová a předprojektová příprava je rok od roku časově náročnější, protože stále častěji je nutné slaďovat rozporná stanoviska jednotlivých partnerů výstavby. Řada orgánů a organizací nerespektuje vyhláškou stanovené lhůty pro poskytování informací zpracovatelům a pro vyjádření k projektovému úkolu. Dále kvalitu a včasnost projektové a předprojektové přípravy ovlivňují typové podklady, které nejsou vždy včas k dispozici, stanovení souhrnných cen a jejich včasné úpravy při přestavbě cen i technickohospodářské ukazatele, které jsou připravovány vždy pro následné pětiletky a brzo zastarávají.

Je třeba zvýraznit úlohu dodavatelů při zabezpečování provádění projektových prací jako součástí dodávky stavebních prací v souladu s již citovanou vyhláškou. Tím by došlo ke sladění projekční činnosti s předvýrobní a výrobní přípravou při respektování podmínek a možností investorů.

Problematika inženýrské činnosti na úseku předprojektové a projektové přípravy je v jednotlivých krajích či okresech dána jednak specifickými podmínkami jednotlivých lokalit a dále přístupem jednotlivých projekčních organizací.

Soudružky a soudruzi, jedním z poznatků ze skupinových i individuálních poslaneckých průzkumů je dlouhá doba přípravy před započetím s výstavbou. Příprava nadlimitní stavby je časově náročnější než vlastní doba výstavby. Od vydání investičního záměru, kterému předchází zpracování výhledových studií k zahájení vlastní výstavby, uplynou minimálně 3 až 4 roky. Když se k tomu připočítá vlastní výstavba, tak se záměr realizuje za 7 až 8 let. Za toto období dochází zákonitě nejen k inovacím technologických zařízení, ale mnohdy i ke změnám technologických procesů, které se pak musí realizovat v průběhu výstavby za cenu dodatků k vyvolaným změnám, což se negativně projeví v plynulosti výstavby i ve vztazích mezi dodavatelem, projektantem a investorem. Dává se proto ke zvážení, zda je nutné, aby např. investor v exponovaných případech musel navštívit s jednou akcí až 40 orgánů a organizací, od kterých musí žádat vyjádření. Na jedno vyjádření má organizace lhůtu jeden měsíc a investor má k dispozici jen 6 paré projektové dokumentace. l tento problém zapříčiňuje prodlužování doby přípravy staveb k realizaci. Bylo by proto opravdu žádoucí vytvořit podmínky k tomu, aby mohla být provedena racionalizace předprojektové přípravy. Jako konkrétní příklad zdlouhavého předprojektového řízení a projektové přípravy včetně vyřizování palivové základny lze uvést z mého volebního obvodu výstavbu skleníkového areálu o výměře více než 2 ha skleníkové plochy.

Tato akce byla připravována s přestávkami od roku 1977, kdy na ni byl v únoru roku 1978 schválen ministerstvem zemědělství a výživy ČSR investiční záměr. I když tyto skleníky budou využívat odpadního tepla z kompresní stanice KS 9 Hostim Tranzitního plynovodu, musí se budovat náhradní zdroj tepla, který bude využit pouze v případě přerušení dodávky tepla. Přestože akce řeší úspory paliva a energií využíváním odpadního tepla, není palivová základna dořešena, ač o ni bylo požádáno v roce 1983 a stavba má být v příštím roce zahájena. Ačkoliv jde o státní cílový program úspor paliv a energie, nemá výstavba žádnou prioritu a není dosud zajištěn ani dodavatel technologie.

Vážené soudružky a soudruzi, poslanci výboru pro zemědělství a výživu se při skupinových poslaneckých průzkumech zabývali zejména investiční výstavbou na vesnici v zemědělských a potravinářských podnicích, kde výstavba v 7. pětiletce se zaměřuje hlavně na intenzívní využívání stávajících základních fondů, na jejich rekonstrukci, modernizaci a dostavbu stávajících výrobních celků, přechod na levnější stavby pro živočišnou výrobu a přednostní řešení investičních potřeb pro rostlinnou výrobu.

Dostavba stávajících středisek, až na výjimky, s sebou přináší určité problémy z hlediska ochrany životního prostředí. Farmy budované před 20 - 30 lety v odstupech 100 - 200 m od sídlištních útvarů jsou v současné době většinou v kontaktu s bytovou výstavbou, která vyrostla přirozeným rozvojem zástavby. Z tohoto důvodu většina farem není vhodná pro umísťování vysokých specializovaných koncentrací. Většinou se praktikuje dostavba závodu jedním nebo dvěma objekty, technologicky přizpůsobenými stávajícím provozům. Tímto způsobem nedochází v podstatě k záboru další zemědělské půdy pro výstavbu.

Na úseku ochrany zemědělské půdy před bezdůvodným odnětím pro stavby a jiné účely národního hospodářství došlo v posledních letech k značnému zlepšení. Zatímco v letech 1976 - 1979 činil v celé ČSSR úbytek zemědělské půdy v průměru ročně přes 20 tis. ha, pak např. v roce 1982 se zemědělský půdní fond snížil o necelých 2,4 tis. ha. V této souvislosti bych chtěla uvést příklad z mého volebního obvodu, z okresu Znojmo. Zde byla po celé období socializace zemědělství okresními orgány věnována mimořádná péče využívání a rozšiřování zemědělského půdního fondu. Od roku 1966 do roku 1984 ubylo na výstavbu, komunikace a vodní plochy 986 ha, ale odlesněním pozemků a rekultivací zemědělské půdy bylo získáno přes 2000 ha, z toho 1319 ha půdy orné, to znamená, že za toto období byla výměra půdy pro zemědělskou výrobu rozšířena o více než tisíc hektarů.

Při poslaneckých průzkumech byla rovněž diskutována otázka využití typových a opakovatelných projektů. Jeden z hlavních problémů, který nepříznivě ovlivňuje možnost maximálního využití typových a opakovatelných projektů, je otázka skladby výrobního a finančního plánu projektových složek, kde zejména stanovená produktivita práce na jednoho projektanta přímo nutí projektanty k realizaci individuálních projektů, i když změny mezi jednotlivými akcemi jsou malé. Použitelnost typových projektů je však podmíněna také tím, aby byly existující typové podklady zpracovány pro krajové, případně oblastní podmínky z hlediska klimatického s možností využít stavební materiál, který se v dané oblasti vyrábí.

Zemědělské stavebnictví má určité zvláštnosti, vyplývající zejména z plošného charakteru rozmístění zemědělské výroby a její návaznosti na zemědělský půdní fond i omezených možností koncentrace výroby a tím i investiční výstavby.

Relativně rozptýlená investiční výstavba do sídel nestřediskového významu, poměrně nízká soustředěnost investic proti výstavbě průmyslové a bytové, odlišná technologie stavební výroby přízemních nízkopodlažních staveb, specifický charakter staveb vodohospodářských a melioračních, to vše jsou zvláštnosti zemědělského stavebnictví, které je činí ekonomicky méně výhodné a vyžaduje široké užívání svépomocných forem výstavby a jejich kombinaci a kooperaci s dodavatelským systémem výstavby.

Přitom zemědělské stavebnictví bez vlastní materiálové základny se neustále střetává s problémy materiálně technického zabezpečení staveb, ať již jde o stavební materiály, konstrukce, technologická zařízení, tak i vybavení stavebními stroji a mechanismy. V Jihočeském kraji, kde se průzkum prováděl, byly stížnosti, že materiálové požadavky zemědělského stavebnictví jsou kryty do 60 %. V republice ale tyto materiály jsou, musí se však obtížně shánět zejména investory, aby se stavba mohla dokončit. Situaci by řešilo, kdyby při bilancích stavebního materiálu se přihlédlo k stavební kapacitě a k průměrným skutečným dodávkám stavebního materiálu v posledních letech. V této souvislosti bylo poukázáno také na to, že takové stavby, jako jsou hnojiště, silážní jámy, močůvkové jímky, oplocení farem, požární nádrže apod., by neměly být limitovány, protože jde o investice, které jednoznačně snižují negativní vliv na životní prostředí a mají úzkou souvislost s ochranou majetku v socialistickém vlastnictví.

Využití nejnovějších poznatků vědy a techniky a nových materiálů je v zemědělské výstavbě velmi omezené, neboť zemědělské stavební podniky těžko opatřují i klasický materiál na plné pokrytí staveb. Přesto např. používání metalízy u ocelových konstrukcí je jistě kladem pro další léta a dosud není zemědělskými podniky plně doceněno, i když je všeobecně známo, že údržba staveb za provozu je slabou stránkou zemědělských podniků.

Poslanci výboru pro zemědělství a výživu ověřovali také při svých průzkumech plnění plánů a účelnost staveb ve vodním hospodářství. V této souvislosti se zajímali o vodní dílo v Králové nad Váhem na okrese Galanta. Toto vodní dílo umožní nejen energetické využití v souladu s požadavky na výrobu špičkové elektrické energie, ale též intenzívní rozvoj zemědělství velkoplošnými závlahami a ochranou zemědělských pozemků před záplavami i postupné splavnění dolního Váhu a jeho napojení na mezinárodní vodní cestu na Dunaji. Umožní také těžbu štěrkopísku, rybní hospodářství a rekreaci.

Vážené soudružky a soudruzi, za 35 let budování našeho socialistického zemědělství i v oblasti investiční výstavby zvládli její účastníci obrovské úkoly, které se svého času zdály velice obtížné. V současném období - před konáním X. sjezdu JZD se v zemědělských podnicích široce rozvinulo závazkové hnutí a je celkem uzavřeno přes 20 tis. kolektivních, 225 sdružených a téměř 1700 celopodnikových závazků ke zvýšení hrubé zemědělské produkce v hodnotě 300 mil. Kčs, nemalá část z nich je též pro zabezpečení stavebních prací v zemědělství. Je to konkrétní důkaz přístupu zemědělců k plnění závěrů XVI. sjezdu KSČ i právě skončeného 11. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, je to snaha o další zvýšení soběstačnosti v zemědělské výrobě a v potravinářském průmyslu.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Plíškovej. Dávam slovo poslankyni Vojtekovej, pripraví sa poslanec Kačírek.

Poslankyně M. Vojteková: Vážené súdružky a súdruhovia, poslanci výboru pre plán a rozpočet sa v príprave na dnešnú samostatnú schôdzu zaoberali okrem iných otázok i pôsobením Súboru opatrení na intenzifikačné faktory s osobitným zreteľom na uplatňovanie výsledkov vedeckotechnického pokroku v praxi. Vykonali sme prieskumy v podnikoch rezortov stavebníctva Českej a Slovenskej socialistickej republiky. Z prieskumu sme získali poznatky, že Súbor opatrení v rezortoch stavebníctva prihliada k niektorým zvláštnostiam tohto odvetvia. Ide hlavne o použitie modifikovaného ukazovateľa rentability výrobných fondov a uplatnenie normatívu rozostavanosti. Pri hodnotení jeho účinnosti je potrebné brat do úvahy i vecné podmienky stavebníctva, ktoré sú rozdielne od ostatných odvetví. Menovite ide predovšetkým o prebiehajúcu štrukturálnu prestavbu a o nutnosť vyrovnať sa s nedostatkami nahromadenými v stavebnej výrobe v minulých rokoch, ako i o snahu viac preniknúť stavebnými prácami do zahraničia.

Za dobu jeho platnosti darí sa prekonávať najväčší nedostatok z extenzívneho obdobia, t. j. jednostrannú orientáciu na objemové ukazovatele; stavebné organizácie sa zameriavajú viac na vecné úlohy a na dokončovanie, rekonštrukciu a modernizáciu, i keď tieto skutočnosti, ako sme zistili v podnikoch Stavoindustria Bratislava a na GR Priemyslové staviteľstvo Košice, ovplyvňujú dosiahnutie plánovaných úloh v ekonomickej efektívnosti stavebnej výroby, keď napr. nástroje cenotvorby podľa platných cenníkov zatiaľ v rade prípadov plne nerešpektujú vysokú prácnosť, ktorá je vyvolaná špecifickými podmienkami rekonštrukcie a modernizácie takých významných objektov ako napr. Cukrovar Trebišov, kde použitie strojov a mechanizmov je značne obmedzené prostredím, v ktorom rekonštrukcia sa uskutočňuje.

Dosiahnuté výsledky stavebnej výroby v roku 1983 i prvej polovici roku 1984 ukazujú, že v porovnaní s rokom 1980 sa tieto čiastočne zlepšujú. Obnovila sa dynamika rastu stavebných prác predovšetkým na prioritných stavbách, zlepšila sa kvalita dokončovaných stavieb. Zvýšil sa počet objektov I. akosti v občianskej i bytovej výstavbe. Boli splnené plánované úlohy v znižovaní materiálových nákladov a raste produktivity práce.

Napriek tomu poslanecké prieskumy ukázali skutočnosť, že na - ďalej zaostáva výstavba ostatných tzv. "neprioritných", ale pre národné hospodárstvo potrebných stavieb, menovite v školstve a zdravotníctve. Prieskum v podnikoch ukázal, že znižovanie rozostavanosti, koncentrácia na dokončovanie a tým aj skracovanie doby výstavby boli ovplyvnené predovšetkým priamymi nástrojmi riadenia a až na druhom mieste opatreniami v hmotnom stimulovaní. Koncentrácia kapacít podnikov na dokončovanie stavieb prináša so sebou vyššiu prácnosť a nižšiu rentabilitu a neumožňuje využitie kapacít použiteľných pre začatie stavieb. Zvlášť v prípadoch, kde ukazovatele podnikového plánu boli stavané indexovou metódou, bez analýzy, či podnik bude v plánovanom období stavby začínať, alebo dokončovať, je plnenie ukazovateľov plánu pre podniky obtiažne a prakticky sa v týchto prípadoch dostávajú do situácie, v ktorej Súbor opatrení ani nemôže pôsobiť.

Základným ukazovateľom podnikovej ekonomiky sú i v stavebníctve upravené vlastné výkony. Tie sa prejavili pozitívne hlavne vo väzbe na mzdovú reguláciu. Účinne sa uplatnili i priame nástroje riadenia: záväzné limity spotreby materiálov, pohonných hmôt a energií. Zatiaľ sa nepodarilo doriešiť systém stimulácie na skracovanie doby výstavby. Požiadavka zainteresovanosti stavebného podniku na skracovanie doby výstavby nám bola dokumentovaná na GR Priemyslové staviteľstvo Košice na prípade skracovania doby výstavby pre VSŽ Košice. Pre tieto hospodársky významné stavebné akcie sústreďujú kapacity i na úkor plnenia úloh na ostatných plánovaných akciách. Hmotná zainteresovanosť za skrátenie doby výstavby na takéto akcie pre VSŽ im však nepokrýva sankcie, ktoré uhradzujú za oneskorenie výstavby na tých stavbách, z ktorých presunuli kapacity.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP