Čtvrtek 4. října 1984

To jen potvrzuje, že ve stavebnictví musíme věnovat mimořádnou pozornost získávání lidí a jejich kvalifikované přípravě i náročným podmínkám jejich života, prostě celému komplexu otázek souvisejících se stabilizací. Mimořádný význam má přitom formování mladé zálohy, zabezpečení plného počtu učňů. Musíme skoncovat s názory i škodlivou dlouhodobou praxí, že do stavebnictví půjdou jen ti "co se jinam nehodí". Tyto názory a přístupy byly škodlivé v minulosti a tím více jsou škodlivé dnes, kdy stavebnictví patří svým charakterem k moderním průmyslovým odvětvím. Získat dobré, nadšené pracovníky do stavebnictví je věcí rodiny, školy, SSM, celé společnosti. A na stavebnictví ovšem je, aby s touto zálohou odpovědně a cílevědomě hospodařilo, dokázalo mladou směnu dobře vychovat a udržet pro trvalou práci. Naprosto neobstojí názor, bohužel nejednou vyslovený, že hospodářští pracovníci nemají na učně, na jejich vychovatele a mistry pro přemíru jiných úkolů, čas. Pokud tak činí, pak - po pravdě řečeno - je to krátkozraká politika. Péče o přípravu mladé kvalifikované generace musí přece zaujímat v činnosti každého prozíravého hospodáře přední místo.

Mluvíme-li o rozhodující úloze člověka, pracovních kolektivů, pak musíme zdůraznit, že právě v tomto odvětví, vzhledem k objektivně ztíženým podmínkám, má velký význam všestranná péče o pracující stavbaře, o podmínky jejich práce a života.

Jde o to, abychom při hledání a zavádění nových způsobů plánování a řízení, při naší oprávněné snaze přejít k intenzívním způsobům práce neztráceli se zřetele iniciativu a kolektivní rozum lidí, naprostou nutnost jejich konkrétního podílu na řízení a správě každého pracoviště. Pokud bude pro lidi ta či ona stavba pouhým "erárem", nepohneme se nikdo z místa směrem k vyšší intenzitě. Iniciativa pracujících není pouhé heslo - je to cenná deviza socialismu, jejíž význam nemůže být snižován formálními papírovými výsledky, sečtením něčeho, co jsme fakticky neovlivnili. Socialistické soutěžení - to je především živá práce s lidmi, stálý zápas o jejich myšlení, a to, aby každému postupně vešla do krve zásada, že je hospodářem na svém pracovišti, aby pochopil, že úroveň každé stavby, včetně pořádku a hospodárnosti na pracovišti, je vizitkou pracovního kolektivu, vizitkou každého stavbaře.

S iniciativou a přístupem pracovníků úzce souvisí péče o podmínky jejich života. Proto plně podporujeme komplex sociálních opatření, o nichž hovořil místopředseda federální vlády soudruh Gerle, týkající se mzdové politiky, nového pojetí stabilizačních odměn, pracovního cyklu na odlehlých stavbách, ale také zlepšení podmínek pro stravování, ubytování, zdravotní péči, bezpečnost práce, rekreaci a podobně.

Vedle přípravy pracovníků a péče o ně mají ve stavebnictví mimořádný význam otázky organizace práce a řízení. Týká se to všech úseků, od centrálních orgánů, ministerstev až po konkrétní pracoviště. Jakákoliv nepromyšlenost, nepružnost, pozdní řešení nazrálých problémů se pochopitelně objeví jako v zrcadle na každé stavbě. To se ostatně týká také často těžkopádné projekční a celkové přípravy staveb.

Klíčovou úlohu má ovšem organizace práce a řízení, soulad odpovědných dodavatelů přímo na stavbách. Je nezbytné na každé stavbě přesně vymezit dělbu práce, pravomoc i odpovědnost vedoucích, posilovat úlohu a autoritu mistrů a stavbyvedoucích, jejich náročný přístup k úkolům a také, což není bez významu, je dle toho honorovat. Znamená to také umožnit jim, aby měli čas na organizování a výchovu lidí a nemuseli se zabývat nadměrnou a často nepotřebnou administrativou. Považujeme za správné, že se přikročilo k prověřování všech předpisů, pokynů a sdělení, jichž, jak ukázaly průzkumy, platí ve stavebnictví 558, z nichž je více než polovina obecně závazných. Řeknu otevřeně - čím více osvobodíme organizátory výroby od zbytečného písaření - tím lépe pro samotnou výstavbu i pro výchovu lidí. Domníváme se, že značný přínos v organizátorské a řídící práci, ve zvýšení vlivu pracovního kolektivu na každého jednotlivce, v prohloubení výchovné činnosti mohou přinést brigádní formy organizace a odměňování. Tyto progresívní formy práce, jimiž lze významně uplatnit socialistické principy výroby i výchovy, však dosud své místo hledají. Třeba otevřeně říci, že k jejich ustavování a rozvoji dosud málo pomáhají příslušné hospodářské a státní orgány.

Hovoříme-li soudružky a soudruzi, o významu člověka, jeho přípravě a přístupu k práci, o nezbytnosti stále lépe organizovat a řídit jeho pracovní činnost, zvyšovat jeho osobní podíl na řízení a rozhodování, musíme si všimnout dalšího činitele - prostředků, které má k dispozici. Mám zejména na mysli jak novou, moderní techniku, i tak zvanou malou mechanizaci. Vzhledem k novým, náročným úkolům je nezbytné zabezpečit komplexní soustavu strojů pro stavebnictví, včetně servisních a opravárenských služeb, podstatně posílit také úlohu vlastního stavebního strojírenství, a to jak ve výrobě strojně technologických zařízení, tak v opravách strojů, výrobě a renovaci náhradních dílů. Je nezbytné vybavit pracovníky ve stavebnictví tolik potřebnou "malou mechanizací", která je předpokladem rychlejší a zejména kvalitnější práce. Nelze přece jedním dechem zdůrazňovat nutnost podstatně zvýšit modernizaci a rekonstrukci bytů a přitom přehlížet stálý nedostatek pneumatických kladiv, brusek, pil, malých zdvíhacích mechanismů, elektromateriálu a podobně.

S tím ovšem souvisejí další otázky - svědomitá odborná příprava kádrů, často spojená s jejich přeškolením a také zvýšení odpovědnosti za stav strojů a zařízení, jejich údržbu, za vysokou hospodárnost. A nejde pouze o stroje. Péče o svěřené prostředky, nářadí a materiál není ve stavebnictví právě příkladnou stránkou. Žádný poctivý pracovník, skutečný stavař - a těch je přece naprostá většina - nemůže dopustit, aby bagry zahrnuly, někdy dokonce před jejich očima, do země materiál i jiné hodnoty s odůvodněním, že už byly stejně vydány ze skladu, papírově odepsány, či dokonce, že se musí touto cestou finančně splnit plán. Je třeba stále opakovat - to, co každou nehospodárností ztrácíme - platíme ze společné kapsy, i z té stavařské.

V přípravě jednání naší sněmovny byla poslanci často zdůrazňována péče o životní prostředí. Považujeme to za správné a vysoce aktuální. Jsme toho názoru, že právě stavbaři a další účastníci výstavby - budující stále nové, krásné symboly naší doby, předávající celým generacím smělá díla socialistické výstavby - mají být nesmlouvavými ochránci všeho, co pro jejich práci vytváří základní předpoklady. Zejména oni mají být ochránci živé a svěží přírody, naší půdy, potoků a řek, našich lesů, stromořadí a nepřeženu, řeknu-li i jednotlivých stromů. Ano - citlivost k přírodě, právě v období hlubokých zásahů do jejího přirozeného koloběhu - je vizitkou osobní a společenské morálky, vizitkou vztahu k rodné zemi, k jejím jedinečným a nepomíjejícím hodnotám.

Oceňujeme, že se poslanci při svých průzkumech zabývali také problémy místního stavebnictví se zvláštním zřetelem na údržbu, rekonstrukci a modernizaci domovního a bytového fondu i kulturních památek. Také zde patří pozornost zejména Severočeskému kraji, Bratislavě a Praze. Všichni si přejeme, aby naše hlavní město bylo důstojnou socialistickou metropolí, vizitkou vztahu našich národů k socialistické současnosti i naší bohaté historii. Proto si ceníme obětavé a náročné práce Pražské stavební obnovy i pomoci stavebních organizací ze všech krajů republiky a jsme přesvědčeni, že tuto pomoc v příštím významném jubilejním období dále zkvalitní.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi v závěru zpravodajské zprávy vrátit se k úvodním slovům. Naše země stojí před 40. výročím svého osvobození slavnou Sovětskou armádou.

Obrovské, zejména lidské oběti národů Sovětského svazu, položené v boji s fašismem pro zachování lidské civilizace, v zájmu postupu lidského rodu k sociálnímu a duchovnímu pokroku, položené jako doklad neotřesitelné víry v konečné vítězství tvůrců všeho bohatství, pracujícího lidu - to vše nám umožňuje důstojně se připravit na slavný příští rok.

Jsme přitom přesvědčeni, že ho naši stavbaři pozdraví novými pracovními činy, dalším rozmachem socialistického soutěžení, že půjdou pod vedením naší Komunistické strany Československa v duchu svých budovatelských tradic v předních řadách našeho zápasu o další rozkvět naší Československé socialistické republiky!

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi Vedrovi za prednesenú spravodajskú správu.

Súdružky a súdruhovia, poslanci, Predsednictvo Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia návrhovú komisiu v tomto zložení: poslanci Rigo (predseda), Andrš, E. Balog, Fabík, Hojnoš, Hrabíková, Kocinová a Kupčík.

Má niekto k tomuto návrhu pripomienku? (Nemá.)

Nechám o návrhu hlasovať. Kto súhlasí s návrhom na zloženie návrhovej komisie, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej komisie bol jednomyseľne schválený.

Prosím členov návrhovej komisie, aby sa hneď na začiatku obedňajšej prestávky zišli v miestnosti č. 449 na 4. poschodí na prípravu návrhu uznesenia.

Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, teraz nasleduje rozprava. Písomne sa prihlásilo do rozpravy 15 poslancov v tomto poradí: poslanci Křenek, Mede, Mráz, Plíšková, Vojteková, Kačírek, Balog, Kupčík, Kocinová, Zagiba, Vacková, Andrš, Železniková, Prukner a Helbich.

Prosím poslanca Křenka, aby sa ako prvý ujal slova. Pripraví sa poslanec Mede.

Poslanec D. Křenek: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, významným předpokladem pro dosažení vytyčených cílů rozvoje národního hospodářství bude rovněž úroveň stavební výroby a soustavné zvyšování její schopnosti realizovat požadované objemy stavebních prací v potřebné kvalitě při současně klesajících vstupech materiálových a energetických zdrojů.

V oblasti investiční výstavby, více než v kterékoliv jiné oblasti, je žádoucí opírat se o dlouhodobý výhled a koncepčně pojaté podklady o rozvoji odvětví, oborů a územních celků, a to z hlediska všech účastníků výstavby, nejen stavebnictví. Zatím jsme v našem výboru pro plán a rozpočet museli nejednou poukázat na neuspokojivou připravenost některých, často i velmi významných investičních akcí.

Základním kritériem pro zdokonalování plánování a řízení stavebnictví je vytvoření optimálních podmínek jeho rozvoje, umožňujících nezbytnou změnu struktury kapacit, odpovídající potřebám investiční výstavby. V prvé řadě jde o prodloužení časového horizontu plánu a formulování společenské objednávky tak, aby horizont odpovídal procesu vědeckotechnického rozvoje a intervalu investičního cyklu. Tento moment podmiňuje i možnost formování dlouhodobé strategie rozvoje stavebnictví. K zdokonalení plánování musí přispět i rozhodující bilance stavebních hmot a materiálů, pracovních sil, finančních a devizových prostředků již v samotném plánu.

Zkušenosti z poslaneckých průzkumů upozorňují na to, že za tím účelem bude nutno bilancovat a řídit užití stavebních kapacit odvětvově, tj. včetně nestavebních organizací. Přitom se nesmí opomenout centrální vymezení úkolů pro územní a věcné priority.

V hodnocení stavebních organizací je nutno klást důraz na koncepčnost a na aktivní stimulaci zkracování termínů dokončování staveb v potřebné kvalitě. Rozestavěnost u staveb nad 2 mil. RN se sice zmenšila, ale RN se výrazně zvýšily u rozestavěných a zahájených jaderných elektráren i v bytové výstavbě. Tyto negativní jevy se soustřeďují ve výrobním programu obou ministerstev stavebnictví. V organizacích těchto ministerstev nedošlo proto v celku k dostatečnému snížení rozestavěnosti a stavby ne.jsou dokončovány ve stanovených lhůtách. Zdokonalit je třeba i provádění odběratelsko-dodavatelských vztahů a dosáhnout termínového souladu jejich uzavírání s přípravou plánu, jak to předepisuje vyhláška č. 37/1983 Sb.

Konkrétní úkoly stavební výroby se soustřeďují do dvou základních směrů. Především to jsou úkoly na dokončovaných významných investičních akcích a při zabezpečování staveb rozhodujících strukturálních záměrů. Dále pak jde o organizaci a řízení adaptace materiálové a výrobně technické základny stavebnictví na nové požadavky, zejména na růst podílů modernizací, rekonstrukcí, oprav a údržby, ale i na výrazné změny ve struktuře staveb pro rozhodující investory.

Náročnost těchto úkolů vyžaduje podstatné zdokonalování řízení investiční výstavby na všech stupních a prohloubení součinnosti mezi investorem, projektantem a dodavateli v jednotlivých fázích stavby. Zvláštní důraz je třeba klást na zvyšování kvality předvýrobní přípravy, která výrazně ovlivňuje další průběh a efektivnost výstavby. Brzdou výstavby je též příliš detailní projektování.

Pozitivní je úsilí vlády ČSSR spočívající v orientaci na zajištění závazných úkolů a jejich dokončování a na omezení zahajování. Tuto tendenci je třeba ocenit a podpořit, zejména v souvislosti s rostoucími tlaky investorů na zahajování nových staveb, které v posledním období znovu zesílily.

Stavební organizace nemohou vždy na své úrovni řešit celý rozsah rozestavěnosti. Do jejího výrobního programu jsou každoročně direktivně zařazovány další prioritní stavby, které brzdí jejich úsilí o růst koncentrace.

V průběhu 7. pětiletky se změnily podmínky v realizaci staveb. Výrazné omezování zahajovaných staveb spolu se snižováním limitu nafty a zavedením fakturační vyhlášky č. 37/1983 Sb. omezuje a znevýhodňuje zahajovací etapy výstavby. Působnost těchto faktorů vyvolala proti dřívějšímu stavu obrat v myšlení a chování dodavatelských stavebních podniků v tom, že se brání zahajování dalších staveb v situaci, kdy není kapacitně kryto dokončení staveb rozestavěných. Jde o uplatnění zásady řazení staveb za sebou a nikoli v souběhu.

Současně výrazné změny ve struktuře staveb, to je omezování výstavby silnic, dálnice apod. vedou k nezbytnosti přechodu stavebních kapacit na jiné stavby, kde není možno plně využít specializovaných strojů a zařízení. Konkrétní poznatky z poslaneckého průzkumu mohu uvést na příkladu Dopravní stavby n. p. Olomouc, který se v minulosti tak výrazně podílel na dálniční výstavbě a v letošním roce po projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů se ocitnul v situaci, že 14 % jeho specializované kapacity nebylo vytíženo. Bylo nutno přistoupit k hledání nové náplně, i za tu cenu, že nebude umožňovat dosavadní úroveň efektivnosti využití těchto kapacit a že bude nutno připravit se i na hlubší strukturální přestavbu, například převzetím výstavby vleček, městských komunikací apod. V rámci těchto opatření bude se podnik proto věnovat zajišťování i některých pozemních objektů na vlastních stavbách v rámci funkce vyššího dodavatele stavby, které by normálně musel zajišťovat jiný dodavatel.

S opačným problémem jsem se setkal u řady podniků, u kterých je každoročně překračován objem jejich kapacity zařazováním dalších nových staveb závazného úkolu plánu či zvláštní části plánu. Tak například u národního podniku Průmstav Pardubice v roce 1984 činí objem stavehních prací realizovaných na stavbách s mimořádnou prioritou 82,5 %. Přitom část své náplně realizuje podnik v oblasti Severočeského kraje. V rámci úprav státního plánu bylo podniku v červnu letošního roku uloženo zahájit další dvě stavby o rozpočtových nákladech cca 200 miliónů Kčs. Rovněž v návrzích pro rok 1985 je kapacita překročena o cca 137 mil. Kčs. Za tohoto stavu je tedy obtížné dosahovat snižování rozestavěnosti, zkracování lhůt výstavby, nemluvě o negativních dopadech na celkovou ekonomiku podniku vyplývající z tříštění stavebních kapacit. Tento rozpor bude nutno dořešit v rámci VHJ a resortu.

V přípravě na dnešní schůzi jsem se při průzkumech setkal s oprávněnou připomínkou, že v podmínkách platnosti fakturační vvhlášky č. 37/1983 Sb. vlastně každá stavba by měla mít stejnou důležitost a její případná priorita by měla spočívat v přednostním způsobu materiálního a technického zásobování nebo ve zvýhodnění v oblasti cenové, popřípadě financování.

V případech, kdy plán dostatečně nereaguje na tyto skutečnosti, je dosažení ekonomických ukazatelů plánu velmi obtížné.

Pro plnění hodnotových ukazatelů plánu má významnou úlohu též cenová politika. I v této oblasti jsme se setkali s řadou připomínek, které poukazují na to, že původní záměry o tzv. souhrnných cenách a velkoobchodních cenách stavebních objektů ztrácejí po řadě cenových změn a úprav svoji účinnost. Dnes existuje složitý systém upravující platnou úpravu cen, v němž ceny stále méně vyjadřují hodnotové vztahy na obory a technologii výstavby.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP