Čtvrtek 4. října 1984

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, rozvoj stavebnictví v 8. pětiletce bude vycházet z dosaženého stupně rozvoje a postupného zvyšování jeho výkonnosti. Při stagnaci celkového objemu stavebních prací na investiční výstavbě dojde k výraznému růstu podílu prací na rekonstrukcích a modernizacích a k vyššímu soustředění kapacit na stavby palivoenergetického komplexu, především jaderných elektráren. Dále poroste podíl oprav základních stavebních fondů, zvláště bytového. Stanovené úkoly bude nezbytné zabezpečovat při dalším snižování měrné spotřeby pohonných hmot, paliv, energie a kovů a s omezenými zdroji pracovních sil, ale také investičních prostředků.

Jedním z měřítek úspěšnosti práce stavebnictví je včasné a důsledné zabezpečování věcných úkolů na stavbách, plnění postupových a především konečných termínů staveb.

Náročnost uvažovaného rozvoje nevyplývá tolik z kvantitativního růstu úkolů, ale především z prohlubujících se strukturálních změn směrem k vyšší pracnosti stavebních prací. Úspěšný přechod stavebnictví do 8. pětiletky proto vyžaduje důsledně realizovat koncepční opatření ze "Stanoviska" předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa rozpracovaná podle tzv. "Harmonogramu" s důrazem na využívání intenzifikačních faktorů a kvalitativních stránek rozvoje. K tomu směřovalo projednávání rozvoje stavebnictví ve vládách a předsednictvu federální vlády a k tomu směřuje také dnešní projednávání celé problematiky Sněmovnou národů Federálního shromáždění. Její doporučení a závěry budou nepochybně významným přínosem při řešení těchto náročných úkolů.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi federálnej vlády súdruhovi Gerlemu za prednesenú správu.

Prosím podpredsedu Snemovne národov súdruha Vladimíra Vedru, aby ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN místopředseda V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, čtvrtá samostatná schůze Sněmovny národů k problematice našeho stavebnictví probíhá ve významném období 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje českého a slovenského lidu a osvobození Československa Sovětskou armádou. Je za námi 40 let velikého úsilí, bojů a třídních zápasů, lidského hrdinství a obětí, 40 let, které zcela změnily tvář naší země.

S hrdostí konstatujeme, že jsme naplnili životní sny a zápasy předcházejících generací, vrátili pracujícímu člověku - tvůrci našeho bohatství - jeho lidskou důstojnost, že jsme navždy skoncovali s odvěkou bídou, sociální nerovností a nejistotou.

V našich dějinách nenajdeme příklad tak grandiózního rozmachu politického, hospodářského a kulturního života, v jehož středu je péče o člověka a jeho blaho. Žádný jiný společenský systém nedokázal dát pracujícímu člověku Československa to, co za téměř 40 let vytvořila socialistická společnost pro dosažení vysokého životního standardu, vzdělání, kultury, bytového problému, sociálních a životních jistot.

Toto dílo bylo vytvořeno díky pevné jednotě našich národů, práci našeho lidu, díky vedoucí úloze Komunistické strany Československa.

V této souvislosti nám nemůže uniknout fakt, že na výsledcích poválečné výstavby mají významný podíl generace našich stavbařů, naše socialistické stavebnictví. Oceňujeme jejich veliké, vpravdě historické dílo, které pomáhalo povznést naši vlast mezi přední země na světě.

Avšak život jde dál, staví před naši společnost, před naše stavebnictví, nové, náročnější úkoly. Jde o to, aby v duchu budovatelských tradic nezůstalo stát na místě, aby se zařadilo do bouřlivého proudu vědeckotechnického rozvoje, do dalších zápasů o zvýšení své výkonnosti.

Jednání Sněmovny národů Federálního shromáždění chce přispět k tomu, aby naše stavebnictví energicky plnilo závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, aby dosáhlo vyšší efektivnost a kvalitu ve všech oblastech své činnosti.

Přípravou čtvrté samostatné schůze Sněmovny národů se soustavně zabývalo předsednictvo sněmovny, které stanovilo koncepci schůze a pravidelně ověřovalo celý postup. Velkou pozornost věnovali problematice našeho stavebnictví výbory sněmovny, poslanci ve svých volebních obvodech a řídící komise schválená k přípravě našeho jednání předsednictvem sněmovny.

Významné místo v této činnosti zaujímaly poslanecké skupinové i individuální průzkumy na průmyslových a zemědělských závodech, výzkumných ústavech, na národních výborech, školách a učilištích, na velkých stavbách i v místním stavebnictví a na mnoha dalších místech. Na základě názorů stavbařů, hospodářských pracovníků, funkcionářů strany, odborů a Svazu mládeže, poslanců a pracovníků národních výborů, pracovních kolektivů získali poslanci cenné podklady pro jednání sněmovny a její závěry. Dovolte mi proto, abych vás o poznatcích a zkušenostech poslanců alespoň v hlavních rysech informoval:

Výbor pro průmysl, dopravu a obchod zorganizoval na začátku přípravy seminář s předními odborníky ze stavebnictví a investiční výstavby, ze Státní plánovací komise a z českého ministerstva stavebnictví.

Ve své činnosti zaměřil své poznatky na strukturální změny stavebních kapacit, na pokrokovou technologii ve stavebnictví a její zajištění technikou, na společenskou kontrolu hospodaření palivy a energií, na rozvoj vynálezectví a optimalizaci přepravy stavebních materiálů.

Poslanci při průzkumu zjistili, že požadavky na strukturální změny ve stavebnictví při současném růstu objemu a náročnosti stavebních prací nebyly mnohde doceněny při plánování ani při řízení stavební výroby, což mělo za následek neplnění plánu stavebních prací. Snížení podílu bytové výstavby přineslo snížení spotřeby stavebních dílů. Tím dochází k nevytíženosti stávajících paneláren, což je třeba centrálně řešit.

Poslanci si na průzkumech ověřili, že se musí více počítat s rozmísťováním stavebních kapacit podle celospolečenských potřeb. Bude to vyžadovat ještě větší koncentraci do oblastí soustředěné výstavby - především do Severočeského kraje, Prahy Bratislavy, přičemž budou nabývat na významu stavby z odvětví paliv a energetiky, zejména výstavba dalších jaderných elektráren.

Poslanci doporučují důmyslněji budovat zařízení stavenišť, zlepšit zásobování staveb, využívat výpočetní techniku, zjednodušovat nadbytečnou administrativu. Poukazuje se na to, že se používá nepatrného množství nových technologií. Ústřední vytápění, vodoinstalace a vzduchotechnika se provádějí vesměs tradičním způsobem a také při budování inženýrských sítí se uplatňuje málo progresívních způsobů práce.

V železniční dopravě bude užitečné rozšířit systém kontejnerové dopravy i na stavební materiály, zajistit plynulou distribuci cementu tak, aby se odstranily neúnosné prostoje vozidel v cementárnách a podobně.

Poslanci výboru pro plán a rozpočet se zaměřili na problematiku investiční výstavby, na plnění přijatých opatření ke snižování rozestavěnosti, na účinnost finanční kontroly, dodržování plánovaných termínů výstavby u vybraných staveb sledovaných vládou, na poznatky z působení velkoobchodních cen a z uplatňovaného systému financování staveb. Poslanci se zabývali též některými právními předpisy v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů. Konstatovali, že se zvyšuje sankční dopad na dodavatele, pokud jde o nedodržení plánovaných termínů, a to často bez ohledu na to, zda zpoždění je zapříčiněno dodavatelem nebo ostatními účastníky investiční výstavby. Průzkumem zjištěné skutečnosti dokumentují, že v posledních letech byly v procesu investiční výstavby dosaženy pozitivní výsledky, ale ještě stále přetrvávají některé negativní jevy - vedle nadměrné rozestavěnosti například změny a dodatky v projektové dokumentaci, které zejména u složitých průmyslových staveb nepříznivě ovlivňují nejen dodržování termínů výstavby, ale i výši rozpočtových nákladů. Svoji úlohu zde sehrává i stav materiálně technického zabezpečení výstavby a nakonec i nedostatky v organizaci výrobního procesu. Poukazuje se také na složitost současné cenové soustavy stavební výroby.

Poslanci se rovněž zabývali otázkou promítnutí úpravy velkoobchodních cen do cenové soustavy stavební výroby. Na základě poznatků z průzkumu rovněž vyplývá, že i když banka sehrává aktivní úlohu při financování a úvěrování, je spolupráce mezi ní a podnikem stále zdlouhavá. Výsledky průzkumu také ukázaly, že proces plánování investiční výstavby je třeba nadále prohlubovat tak, aby investiční výstavba byla koordinována a zabezpečována plánem u všech účastníků investiční výstavby.

Nelze připustit zahájení výstavby průmyslových objektů bez vyjasnění struktury výroby, používání technologie, bez kompletní projektové a rozpočtové připravenosti.

Poslanci jsou toho názoru, že v oblasti cenové politiky by bylo účelné vytvořit jednoduchou cenovou soustavu dlouhodobého charakteru, zjednodušit metodiku cenové přestavby a vytvořit dostatečné podmínky pro jejich uplatňování v praxi.

Nadále je třeba ve stavebnictví posilovat proces intenzifikace ve všech článcích řízení.

Poslanci ve výboru pro zemědělství a výživu se zabývali otázkami investiční výstavby na vesnici a plnění 7. pětiletky v zemědělských stavebních organizacích. Zkoumali též otázku opakovaných projektů, dále problematiku rekonstrukce a modernizace zemědělské výroby z hlediska projekčně stavebního, otázku snižování finančních nákladů staveb a vztah projektů k této problematice.

Při průzkumu v zemědělských stavebních organizacích zjistili, že dodavatelsko-odběratelské vztahy neřeší dostatečně zásobování stavebními materiály. Poslanci se zajímali o situaci ve výstavbě a stavební údržbě v odvětví výživy, zejména mlékárnách, masokombinátech, konzervárnách a cukrovarech. Součástí průzkumů bylo také získání poznatků o údržbě vodohospodářských děl a s tím související kvalita a čistota odpadních vod a toků.

Poslanci výboru pro zemědělství a výživu v závěrech z průzkumů navrhli řadu opatření, která by přispěla k řešení aktuálních otázek stavební výroby v zemědělství.

Výbor pro sociální politiku zaměřil své průzkumy k otázce stabilizace pracovních sil především u dělnických profesí, k odměňování, péči o pracující, k úkolům místního stavebnictví a jeho službám obyvatelstvu. Průzkumy ukázaly na složitost otázek spojených se získáním a udržením potřebného počtu pracovníků, zejména některých odborných profesí. Poukázaly na nutnost provádět na základě zjištěné fluktuace rozbor a pravidelně vyhodnocovat její příčiny.

Zprávy z poslaneckých průzkumů mimo jiné poukázaly na skutečnost, že se prohlubují rozdíly průměrné mzdy ve stavebnictví ve vztahu k ostatním odvětvím. Poznatky z podniků se shodují v tom, že by prospělo zrušit stabilizační odměny, poskytované při náboru a rozšířit odměňování některých dalších profesí stavební výroby nebo uplatňovat odměny, které by měly více charakter věrnostního přídavku za věrnost podniku, profesi a podobně.

Specifické pracovní podmínky ve stavebnictví kladou vyšší nároky na sociální služby, zejména na stravování, ubytování, zdravotní péči a podobně. Ukazuje se, že závodní stravování je jednou z nejsložitějších oblastí péče o pracovníky ve stavebnictví. Zprávy z průzkumů potvrzují, že například otázka, jak zajistit pracovníkům ve stavebnictví pravidelné podávání teplého jídla za směnu, není všude zcela vyřešena. Její vyřešení může ovlivnit nejen stabilizaci pracovních sil, ale i dodržování a využívání pracovní doby. Nelehká je též situace v ubytování pracovníků, i když se zde již ukazují některé pozitivní výsledky. Zatím se však daří řešit bytové požadavky především mladých pracovníků jen zčásti.

Poslanci získali též poznatky z rekonstrukce a modernizace starých bytů. Nedostatky spočívají jak v dodávkách stavebních prací, tak i technologických zařízení, zejména kotelen. Otázkám modernizace domovního fondu ve staré zástavbě je třeba se promyšleněji věnovat, využívat přitom zahraniční a vlastní zkušenosti. Je to oblast, která nám nezabírá půdu, dotýká se životního standardu mnoha občanů, je v poměru k nové výstavbě levnější, i když je pro místní a jiné stavební organizace málo ekonomicky zajímavá.

Výbor se též zabýval otázkami zdravotní, rekreační a lázeňské péče i dalšími sociálními problémy ve stavebnictví.

Výbor branný a bezpečnostní na svých skupinových poslaneckých průzkumech, provedených na některých stavbách, jako je například pražské metro nebo areál Vysoké školy SNB, dospěl k závěrům, že vojenské stavební organizace věnují pozornost rozvoji moderní technologie, vědy a techniky a jejímu uplatňování ve vlastních podmínkách. Podílejí se též významnou měrou na výstavbě důležitých civilních staveb. Vysoká pozornost je věnována nové, moderní technologii používané při výstavbě i přes některé nedostatky, pokud jde o včasné dokončování staveb, udržení stálých pracovních sil a problémy v materiálně technickém zásobování. Velkou pozornost věnoval výbor zabezpečování bytů pro příslušníky Československé lidové armády a složek ministerstva vnitra.

Výbor pro kulturu a výchovu se zaměřil na problematiku československé architektury ve vztahu k ekonomice. Poslance zajímalo, jak architektura a urbanismus v současné době plní své poslání z hlediska náročných úkolů, stanovených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a 7. pětiletým plánem. Průzkumy ukázaly, že výsledky výstavby se mnohdy posuzují jen z ekonomických stránek a ostatní společensky nutná hlediska jsou opomíjena.

Poslanci doporučili více rozšiřovat sortiment stavebních dílců, a tím přispět k variabilnějšímu architektonickému řešení stavebních komplexů i individuálních staveb.

Značnou pozornost poslanci tohoto výboru věnovali tvorbě a ochraně životního prostředí, k jehož vytváření přispívají i architektonicky řešené exteriéry a urbanistické celky. S tím souvisí též otázka vnější úpravy staveb a jejich zvýraznění barevným nástřikem nebo vhodnou úpravou betonových panelů. Poslanci rovněž poukazovali na problém nedostatečně odborné kvalifikovanosti řady pracovníků, působících v oblasti územního plánování, státní správy, v investorské činnosti a v realizační praxi vůbec. V legislativní oblasti byl dán podnět k přijetí autorizačního zákona a doporučeny některé další úpravy. Kromě těchto otázek se poslanci zabývali i úrovní výchovy mladých architektů a potřebami jejich dalšího vzdělávání.

Poslanci výboru ústavně právního se na průzkumech zabývali otázkami uplatňování stavebního zákona a stavebního řádu v praxi. Zaměřili se na problematiku působnosti stavebních úřadů, jejich personální vybavení, na otázky územně plánovací dokumentace, územní řízení a vydávání rozhodnutí o umísťování staveb, na otázky související s vydáváním stavebních povolení, kádrové vybavení stavebních úřadů, stavební dohled, kontrolu stavební činnosti a též na některé problémy, vyplývající z vyhlášky o dokumentaci staveb.

Při průzkumech se ukázalo, že decentralizací rozhodování a převedením práv na stavební úřady se zvýšila autorita městských i místních národních výborů, a že stavební úřady se vcelku dobře vypořádávají se svými úkoly.

Ukazuje se, že je nezbytné věnovat větší pozornost včasnému zajištění územně plánovací dokumentace a podkladům. Poslanci poukázali mimo jiné na to, že stavebně správní agenda byla decentralizována až na základní stupeň národního výboru, ale u řady orgánů státní správy, u nichž je nezbytná součinnost, zůstala na vyšším stupni řízení. Týká se to například hygienické a požární služby, ochrany kulturních památek, ochrany přírody, inspektorátů bezpečnosti práce, organizací energetických závodů a podobně. Tyto orgány a organizace vydávají různá stanoviska, vyjádření a souhlasy, která podmiňují rozhodnutí stavebních úřadů.

Obecně bylo konstatováno, že výkon státní správy, vyplývající ze stavebního zákona, se uspokojivě vyvíjí a vykazuje příznivé tendence.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, hodnotíme-li poslanecké průzkumy ve svém celku, je příznačné, že hlavní důraz kladou na rozhodující úlohu lidského činitele - pracujícího člověka, na mimořádný význam jeho znalostí, odborné kvalifikace, jeho čestný vztah k práci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP