Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, rozvoj stavebnictví v 8. pětiletce bude
vycházet z dosaženého stupně rozvoje
a postupného zvyšování jeho výkonnosti.
Při stagnaci celkového objemu stavebních
prací na investiční výstavbě
dojde k výraznému růstu podílu prací
na rekonstrukcích a modernizacích a k vyššímu
soustředění kapacit na stavby palivoenergetického
komplexu, především jaderných elektráren.
Dále poroste podíl oprav základních
stavebních fondů, zvláště bytového.
Stanovené úkoly bude nezbytné zabezpečovat
při dalším snižování měrné
spotřeby pohonných hmot, paliv, energie a kovů
a s omezenými zdroji pracovních sil, ale také
investičních prostředků.
Jedním z měřítek úspěšnosti
práce stavebnictví je včasné a důsledné
zabezpečování věcných úkolů
na stavbách, plnění postupových a
především konečných termínů
staveb.
Náročnost uvažovaného rozvoje nevyplývá
tolik z kvantitativního růstu úkolů,
ale především z prohlubujících
se strukturálních změn směrem k vyšší
pracnosti stavebních prací. Úspěšný
přechod stavebnictví do 8. pětiletky proto
vyžaduje důsledně realizovat koncepční
opatření ze "Stanoviska" předsednictva
ústředního výboru Komunistické
strany Československa rozpracovaná podle tzv. "Harmonogramu"
s důrazem na využívání intenzifikačních
faktorů a kvalitativních stránek rozvoje.
K tomu směřovalo projednávání
rozvoje stavebnictví ve vládách a předsednictvu
federální vlády a k tomu směřuje
také dnešní projednávání
celé problematiky Sněmovnou národů
Federálního shromáždění.
Její doporučení a závěry budou
nepochybně významným přínosem
při řešení těchto náročných
úkolů.
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi
federálnej vlády súdruhovi Gerlemu za prednesenú
správu.
Prosím podpredsedu Snemovne národov súdruha
Vladimíra Vedru, aby ako spoločný spravodajca
výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SN místopředseda
V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, čtvrtá samostatná schůze
Sněmovny národů k problematice našeho
stavebnictví probíhá ve významném
období 40. výročí vyvrcholení
národně osvobozeneckého boje českého
a slovenského lidu a osvobození Československa
Sovětskou armádou. Je za námi 40 let velikého
úsilí, bojů a třídních
zápasů, lidského hrdinství a obětí,
40 let, které zcela změnily tvář naší
země.
S hrdostí konstatujeme, že jsme naplnili životní
sny a zápasy předcházejících
generací, vrátili pracujícímu člověku
- tvůrci našeho bohatství - jeho lidskou důstojnost,
že jsme navždy skoncovali s odvěkou bídou,
sociální nerovností a nejistotou.
V našich dějinách nenajdeme příklad
tak grandiózního rozmachu politického, hospodářského
a kulturního života, v jehož středu je
péče o člověka a jeho blaho. Žádný
jiný společenský systém nedokázal
dát pracujícímu člověku Československa
to, co za téměř 40 let vytvořila socialistická
společnost pro dosažení vysokého životního
standardu, vzdělání, kultury, bytového
problému, sociálních a životních
jistot.
Toto dílo bylo vytvořeno díky pevné
jednotě našich národů, práci
našeho lidu, díky vedoucí úloze Komunistické
strany Československa.
V této souvislosti nám nemůže uniknout
fakt, že na výsledcích poválečné
výstavby mají významný podíl
generace našich stavbařů, naše socialistické
stavebnictví. Oceňujeme jejich veliké, vpravdě
historické dílo, které pomáhalo povznést
naši vlast mezi přední země na světě.
Avšak život jde dál, staví před
naši společnost, před naše stavebnictví,
nové, náročnější úkoly.
Jde o to, aby v duchu budovatelských tradic nezůstalo
stát na místě, aby se zařadilo do
bouřlivého proudu vědeckotechnického
rozvoje, do dalších zápasů o zvýšení
své výkonnosti.
Jednání Sněmovny národů Federálního
shromáždění chce přispět
k tomu, aby naše stavebnictví energicky plnilo závěry
XVI. sjezdu Komunistické strany Československa,
aby dosáhlo vyšší efektivnost a kvalitu
ve všech oblastech své činnosti.
Přípravou čtvrté samostatné
schůze Sněmovny národů se soustavně
zabývalo předsednictvo sněmovny, které
stanovilo koncepci schůze a pravidelně ověřovalo
celý postup. Velkou pozornost věnovali problematice
našeho stavebnictví výbory sněmovny,
poslanci ve svých volebních obvodech a řídící
komise schválená k přípravě
našeho jednání předsednictvem sněmovny.
Významné místo v této činnosti
zaujímaly poslanecké skupinové i individuální
průzkumy na průmyslových a zemědělských
závodech, výzkumných ústavech, na
národních výborech, školách a
učilištích, na velkých stavbách
i v místním stavebnictví a na mnoha dalších
místech. Na základě názorů
stavbařů, hospodářských pracovníků,
funkcionářů strany, odborů a Svazu
mládeže, poslanců a pracovníků
národních výborů, pracovních
kolektivů získali poslanci cenné podklady
pro jednání sněmovny a její závěry.
Dovolte mi proto, abych vás o poznatcích a zkušenostech
poslanců alespoň v hlavních rysech informoval:
Výbor pro průmysl, dopravu a obchod zorganizoval
na začátku přípravy seminář
s předními odborníky ze stavebnictví
a investiční výstavby, ze Státní
plánovací komise a z českého ministerstva
stavebnictví.
Ve své činnosti zaměřil své
poznatky na strukturální změny stavebních
kapacit, na pokrokovou technologii ve stavebnictví a její
zajištění technikou, na společenskou
kontrolu hospodaření palivy a energií, na
rozvoj vynálezectví a optimalizaci přepravy
stavebních materiálů.
Poslanci při průzkumu zjistili, že požadavky
na strukturální změny ve stavebnictví
při současném růstu objemu a náročnosti
stavebních prací nebyly mnohde doceněny při
plánování ani při řízení
stavební výroby, což mělo za následek
neplnění plánu stavebních prací.
Snížení podílu bytové výstavby
přineslo snížení spotřeby stavebních
dílů. Tím dochází k nevytíženosti
stávajících paneláren, což je
třeba centrálně řešit.
Poslanci si na průzkumech ověřili, že
se musí více počítat s rozmísťováním
stavebních kapacit podle celospolečenských
potřeb. Bude to vyžadovat ještě větší
koncentraci do oblastí soustředěné
výstavby - především do Severočeského
kraje, Prahy Bratislavy, přičemž budou nabývat
na významu stavby z odvětví paliv a energetiky,
zejména výstavba dalších jaderných
elektráren.
Poslanci doporučují důmyslněji budovat
zařízení stavenišť, zlepšit
zásobování staveb, využívat výpočetní
techniku, zjednodušovat nadbytečnou administrativu.
Poukazuje se na to, že se používá nepatrného
množství nových technologií. Ústřední
vytápění, vodoinstalace a vzduchotechnika
se provádějí vesměs tradičním
způsobem a také při budování
inženýrských sítí se uplatňuje
málo progresívních způsobů
práce.
V železniční dopravě bude užitečné
rozšířit systém kontejnerové
dopravy i na stavební materiály, zajistit plynulou
distribuci cementu tak, aby se odstranily neúnosné
prostoje vozidel v cementárnách a podobně.
Poslanci výboru pro plán a rozpočet se zaměřili
na problematiku investiční výstavby, na plnění
přijatých opatření ke snižování
rozestavěnosti, na účinnost finanční
kontroly, dodržování plánovaných
termínů výstavby u vybraných staveb
sledovaných vládou, na poznatky z působení
velkoobchodních cen a z uplatňovaného systému
financování staveb. Poslanci se zabývali
též některými právními
předpisy v oblasti dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Konstatovali, že se zvyšuje sankční
dopad na dodavatele, pokud jde o nedodržení plánovaných
termínů, a to často bez ohledu na to, zda
zpoždění je zapříčiněno
dodavatelem nebo ostatními účastníky
investiční výstavby. Průzkumem zjištěné
skutečnosti dokumentují, že v posledních
letech byly v procesu investiční výstavby
dosaženy pozitivní výsledky, ale ještě
stále přetrvávají některé
negativní jevy - vedle nadměrné rozestavěnosti
například změny a dodatky v projektové
dokumentaci, které zejména u složitých
průmyslových staveb nepříznivě
ovlivňují nejen dodržování termínů
výstavby, ale i výši rozpočtových
nákladů. Svoji úlohu zde sehrává
i stav materiálně technického zabezpečení
výstavby a nakonec i nedostatky v organizaci výrobního
procesu. Poukazuje se také na složitost současné
cenové soustavy stavební výroby.
Poslanci se rovněž zabývali otázkou
promítnutí úpravy velkoobchodních
cen do cenové soustavy stavební výroby. Na
základě poznatků z průzkumu rovněž
vyplývá, že i když banka sehrává
aktivní úlohu při financování
a úvěrování, je spolupráce
mezi ní a podnikem stále zdlouhavá. Výsledky
průzkumu také ukázaly, že proces plánování
investiční výstavby je třeba nadále
prohlubovat tak, aby investiční výstavba
byla koordinována a zabezpečována plánem
u všech účastníků investiční
výstavby.
Nelze připustit zahájení výstavby
průmyslových objektů bez vyjasnění
struktury výroby, používání technologie,
bez kompletní projektové a rozpočtové
připravenosti.
Poslanci jsou toho názoru, že v oblasti cenové
politiky by bylo účelné vytvořit jednoduchou
cenovou soustavu dlouhodobého charakteru, zjednodušit
metodiku cenové přestavby a vytvořit dostatečné
podmínky pro jejich uplatňování v
praxi.
Nadále je třeba ve stavebnictví posilovat
proces intenzifikace ve všech článcích
řízení.
Poslanci ve výboru pro zemědělství
a výživu se zabývali otázkami investiční
výstavby na vesnici a plnění 7. pětiletky
v zemědělských stavebních organizacích.
Zkoumali též otázku opakovaných projektů,
dále problematiku rekonstrukce a modernizace zemědělské
výroby z hlediska projekčně stavebního,
otázku snižování finančních
nákladů staveb a vztah projektů k této
problematice.
Při průzkumu v zemědělských
stavebních organizacích zjistili, že dodavatelsko-odběratelské
vztahy neřeší dostatečně zásobování
stavebními materiály. Poslanci se zajímali
o situaci ve výstavbě a stavební údržbě
v odvětví výživy, zejména mlékárnách,
masokombinátech, konzervárnách a cukrovarech.
Součástí průzkumů bylo také
získání poznatků o údržbě
vodohospodářských děl a s tím
související kvalita a čistota odpadních
vod a toků.
Poslanci výboru pro zemědělství a
výživu v závěrech z průzkumů
navrhli řadu opatření, která by přispěla
k řešení aktuálních otázek
stavební výroby v zemědělství.
Výbor pro sociální politiku zaměřil
své průzkumy k otázce stabilizace pracovních
sil především u dělnických profesí,
k odměňování, péči o
pracující, k úkolům místního
stavebnictví a jeho službám obyvatelstvu. Průzkumy
ukázaly na složitost otázek spojených
se získáním a udržením potřebného
počtu pracovníků, zejména některých
odborných profesí. Poukázaly na nutnost provádět
na základě zjištěné fluktuace
rozbor a pravidelně vyhodnocovat její příčiny.
Zprávy z poslaneckých průzkumů mimo
jiné poukázaly na skutečnost, že se
prohlubují rozdíly průměrné
mzdy ve stavebnictví ve vztahu k ostatním odvětvím.
Poznatky z podniků se shodují v tom, že by
prospělo zrušit stabilizační odměny,
poskytované při náboru a rozšířit
odměňování některých
dalších profesí stavební výroby
nebo uplatňovat odměny, které by měly
více charakter věrnostního přídavku
za věrnost podniku, profesi a podobně.
Specifické pracovní podmínky ve stavebnictví
kladou vyšší nároky na sociální
služby, zejména na stravování, ubytování,
zdravotní péči a podobně. Ukazuje
se, že závodní stravování je
jednou z nejsložitějších oblastí
péče o pracovníky ve stavebnictví.
Zprávy z průzkumů potvrzují, že
například otázka, jak zajistit pracovníkům
ve stavebnictví pravidelné podávání
teplého jídla za směnu, není všude
zcela vyřešena. Její vyřešení
může ovlivnit nejen stabilizaci pracovních
sil, ale i dodržování a využívání
pracovní doby. Nelehká je též situace
v ubytování pracovníků, i když
se zde již ukazují některé pozitivní
výsledky. Zatím se však daří
řešit bytové požadavky především
mladých pracovníků jen zčásti.
Poslanci získali též poznatky z rekonstrukce
a modernizace starých bytů. Nedostatky spočívají
jak v dodávkách stavebních prací,
tak i technologických zařízení, zejména
kotelen. Otázkám modernizace domovního fondu
ve staré zástavbě je třeba se promyšleněji
věnovat, využívat přitom zahraniční
a vlastní zkušenosti. Je to oblast, která nám
nezabírá půdu, dotýká se životního
standardu mnoha občanů, je v poměru k nové
výstavbě levnější, i když
je pro místní a jiné stavební organizace
málo ekonomicky zajímavá.
Výbor se též zabýval otázkami
zdravotní, rekreační a lázeňské
péče i dalšími sociálními
problémy ve stavebnictví.
Výbor branný a bezpečnostní na svých
skupinových poslaneckých průzkumech, provedených
na některých stavbách, jako je například
pražské metro nebo areál Vysoké školy
SNB, dospěl k závěrům, že vojenské
stavební organizace věnují pozornost rozvoji
moderní technologie, vědy a techniky a jejímu
uplatňování ve vlastních podmínkách.
Podílejí se též významnou měrou
na výstavbě důležitých civilních
staveb. Vysoká pozornost je věnována nové,
moderní technologii používané při
výstavbě i přes některé nedostatky,
pokud jde o včasné dokončování
staveb, udržení stálých pracovních
sil a problémy v materiálně technickém
zásobování. Velkou pozornost věnoval
výbor zabezpečování bytů pro
příslušníky Československé
lidové armády a složek ministerstva vnitra.
Výbor pro kulturu a výchovu se zaměřil
na problematiku československé architektury ve vztahu
k ekonomice. Poslance zajímalo, jak architektura a urbanismus
v současné době plní své poslání
z hlediska náročných úkolů,
stanovených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa
a 7. pětiletým plánem. Průzkumy ukázaly,
že výsledky výstavby se mnohdy posuzují
jen z ekonomických stránek a ostatní společensky
nutná hlediska jsou opomíjena.
Poslanci doporučili více rozšiřovat
sortiment stavebních dílců, a tím
přispět k variabilnějšímu architektonickému
řešení stavebních komplexů i
individuálních staveb.
Značnou pozornost poslanci tohoto výboru věnovali
tvorbě a ochraně životního prostředí,
k jehož vytváření přispívají
i architektonicky řešené exteriéry a
urbanistické celky. S tím souvisí též
otázka vnější úpravy staveb a
jejich zvýraznění barevným nástřikem
nebo vhodnou úpravou betonových panelů. Poslanci
rovněž poukazovali na problém nedostatečně
odborné kvalifikovanosti řady pracovníků,
působících v oblasti územního
plánování, státní správy,
v investorské činnosti a v realizační
praxi vůbec. V legislativní oblasti byl dán
podnět k přijetí autorizačního
zákona a doporučeny některé další
úpravy. Kromě těchto otázek se poslanci
zabývali i úrovní výchovy mladých
architektů a potřebami jejich dalšího
vzdělávání.
Poslanci výboru ústavně právního
se na průzkumech zabývali otázkami uplatňování
stavebního zákona a stavebního řádu
v praxi. Zaměřili se na problematiku působnosti
stavebních úřadů, jejich personální
vybavení, na otázky územně plánovací
dokumentace, územní řízení
a vydávání rozhodnutí o umísťování
staveb, na otázky související s vydáváním
stavebních povolení, kádrové vybavení
stavebních úřadů, stavební
dohled, kontrolu stavební činnosti a též
na některé problémy, vyplývající
z vyhlášky o dokumentaci staveb.
Při průzkumech se ukázalo, že decentralizací
rozhodování a převedením práv
na stavební úřady se zvýšila
autorita městských i místních národních
výborů, a že stavební úřady
se vcelku dobře vypořádávají
se svými úkoly.
Ukazuje se, že je nezbytné věnovat větší
pozornost včasnému zajištění
územně plánovací dokumentace a podkladům.
Poslanci poukázali mimo jiné na to, že stavebně
správní agenda byla decentralizována až
na základní stupeň národního
výboru, ale u řady orgánů státní
správy, u nichž je nezbytná součinnost,
zůstala na vyšším stupni řízení.
Týká se to například hygienické
a požární služby, ochrany kulturních
památek, ochrany přírody, inspektorátů
bezpečnosti práce, organizací energetických
závodů a podobně. Tyto orgány a organizace
vydávají různá stanoviska, vyjádření
a souhlasy, která podmiňují rozhodnutí
stavebních úřadů.
Obecně bylo konstatováno, že výkon státní
správy, vyplývající ze stavebního
zákona, se uspokojivě vyvíjí a vykazuje
příznivé tendence.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, hodnotíme-li poslanecké průzkumy
ve svém celku, je příznačné,
že hlavní důraz kladou na rozhodující
úlohu lidského činitele - pracujícího
člověka, na mimořádný význam
jeho znalostí, odborné kvalifikace, jeho čestný
vztah k práci.