Čtvrtek 4. října 1984

Ve všech oborech výstavby jsou posilovány kapacity a profese pro dokončovací práce. Objem prací na dokončovaných stavbách se za poslední 3 roky zvýšil o více než 20 %. Stále se však vyskytují nedostatky v jejichž rovnoměrném využívání, zejména v bytové výstavbě, jejíž dokončování se hromadí do posledních měsíců roku s nežádoucími výsledky také na jakost dokončovacích prací. Proto je ve "Stanovisku" i přijatých opatřeních položen důraz na rovnoměrné dokončování staveb, zejména bytů v průběhu roku.

Postupně se posilují stavební kapacity pro opravy, jejichž podíl se soustavně zvyšuje a přesáhl již 21 %. Daleko větší úsilí je však nutno věnovat rozvoji specializovaných stavebních kapacit pro rekonstrukce a modernizace, kde se záměry plánu, zejména v modernizaci bytového fondu, přes některé dobré výsledky, například v Plzni nebo v Karlových Varech, do značné míry neplní.

Strukturální změny ve stavebnictví i v investiční výstavbě umožňují i vývoz některých účelových stavebních kapacit, například pro výstavbu silnic, který se proti roku 1975 zvýšil více než 4násobně. Vývoz stavebních prací budeme však muset více než dosud spojovat s vývozem technologického zařízení a investičních celků. Nemám tím na mysli prostý vývoz stavebních kapacit, ale například doprovodný vývoz technologického zařízení, stavebních projektů, nebo inženýrských činností, na zahraničních stavbách apod.

Výrazně, zhruba na pětinu jsme snížili dovozy stavebních prací a profesí. V mimořádných a odůvodněných případech s nimi i nadále počítáme. Musí však být objektivně technicky a ekonomicky prověřeny, jako je tomu například u dovozu strojního a technologického zařízení.

V souladu se záměry "Stanoviska" předsednictva ústředního výboru KSČ a k zabezpečení závěrů 8. plenárního zasedání ústředního výboru strany byla přehodnocena jednotná technická politika ve stavebnictví na náročnější podmínky 7. pětiletky s výhledem do roku 1990. Přijatá opatření obsahově pokrývají věcnou problematiku dalšího zprůmyslnění jednotlivých oborů stavební a průmyslové výroby, snižování spotřeby celkové společenské práce ve výrobnách a na staveništích, změnu struktury a zvyšování přizpůsobivosti stavebních kapacit, úspory paliv, energií, úzkoprofilových materiálů (zejména oceli a cementu, jejichž výroba je energeticky vysoce náročná) a snižování investiční náročnosti vůbec. Jsou respektovány požadavky na ochranu životního prostředí a na šetření zemědělskou půdou.

V zájmu lepšího využívání stavebních kapacit a dosahování vyšších společenských úspor je nezbytné, aby stavebnictví ovlivnilo více než dosud volbu technologií a konstrukčních řešení, zohledňujících výsledky technického rozvoje. Od 1. ledna 1985 bude ověřováno zabezpečení realizačních projektů nevýrobních staveb jednou dodavatelskou organizací v ČSR a jednou v SSR tak, aby od 1. ledna 1988 plně vstoupilo v platnost.

Značný důraz klademe na zvyšování jakosti ve stavební výrobě i v průmyslu stavebních hmot. K tomu se zdokonaluje komplexní systém řízení jakosti, zpřísňují se kritéria pro zařazování výrobků a objektů do tříd jakosti a zavádí se náročnější hodnocení kvality objektů komplexní bytové výstavby, kde se dosud vyskytují vážné nedostatky.

K urychlení technického rozvoje stavebnictví musí účinněji přispívat jeho vědeckovýzkumná základna, zahrnující téměř 8000 pracovníků. V roce 1983 byl překročen plánovaný podíl přínosů technického rozvoje a racionalizace. Technický rozvoj se podílel více než 60 % jak na přírůstku upravených vlastních výkonů, tak i na snížení celkových nákladů. Příznivý vývoj pokračuje také letos.

Jednotlivé postupy jsou rozpracovány v prováděcích programech výrobně hospodářských jednotek, podniků a výzkumných ústavů. Také v působnosti Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj jsou vytvářeny podmínky pro efektivní rozvoj stavebnictví a intenzifikaci investiční výstavby.

K zabezpečení jednotné technické politiky je v příslušných úkolech státního plánu technického rozvoje koncepčně prosazováno efektivnější využití domácí surovinové a materiálové základny pro výstavbu, snižování palivoenergetické a dovozní náročnosti a nahrazování nehospodárných konstrukcí a technologií pokrokovými způsoby stavění. Požadavky úspornosti a efektivnosti jsou promítány do závazných předpisů a státních norem. Tak například novou úpravou použití stavebních ocelových konstrukcí se v minulém roce snížila jejich potřeba o 40 000 tun a úpravou statických výpočtů podle výsledků společného výzkumu zemí RVHP vzniká roční úspora asi 25 000 tun oceli.

Ke zjednodušení předpisů pro investiční výstavbu bylo z celkového počtu 55 závazných předpisů zrušeno na základě prověrky 16 a na novelizaci, případně na zrušení dalších se podle schváleného programu předsedou Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj soudruhem Obzinou dále pracuje. S platností od 1. října t. r. byl Státní komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj vyhlášen zvláštní režim pro výstavbu jaderné elektrárny Temelín. Jde především o oblast projektových prací a povolování jednotlivých částí nebo etap této veliké výstavby, nikoliv o vlastní průběh výstavby, který je dán přesnými předpisy pro jeho provádění. Podobně tomu bude v krátké době i pro jadernou elektrárnu Mochovce.

Měnící se skladbě úkolů a novým podmínkám se postupně přizpůsobuje výrobně technická základna stavebnictví.

Hlavní pozornost se přitom věnuje racionálnímu vybavení stavebnictví stroji a zařízeními a jejich efektivnímu využívání. Minulý měsíc v září vláda projednala společný návrh strojírenských a stavebních resortů na "Koncepcí rozvoje výroby a dodávek rozhodujících stavebních strojů a zabezpečení potřeb malé mechanizace". Byla rozpracována celá soustava strojů čítající více než 300 položek a dohodnuto, že většina bude zajištěna na potřebné technické úrovni a v dostatečném množství československými výrobci; přibližně 40 % dovozem, především v rámci specializace ze zemí RVHP. Vláda uložila v trvalé součinnosti výrobních resortů a uživatelů řídit technický rozvoj stavebního strojírenství podle potřeb pokrokových stavebních technologií, zaměřit pozornost na mechanizaci dokončovacích prací, dopracovat systém servisních a opravárenských služeb, včetně úlohy strojírenských závodů a dílen ve vlastním stavebnictví. Přijatým dokumentem byl vytvořen žádoucí předpoklad, ale také stanovena zodpovědnost za nezbytnou modernizaci výrobně technické základny našeho stavebnictví.

Značná pozornost se věnuje minimalizaci přeprav, jejich efektivnímu zabezpečení dopravními prostředky s potřebným přizpůsobením, nástavbami i modifikacemi a účelné dělbě dopravních výkonů mezi závodovou a veřejnou automobilovou, železniční a vodní dopravou.

Výkonnost stavebnictví a kvalita staveb jsou významně závislé na úrovni materiálové základny pro stavění. Z toho základní stavební materiály z odvětví průmyslu stavebních hmot sice hmotnostně převažují, ale v hodnotovém vyjádření představují zhruba pouze čtvrtinu, kdežto z 75 % jsou dodávány z ostatních odvětví.

K přizpůsobení vlastní materiálové základny byly přehodnoceny koncepce rozvoje všech oborů průmyslu stavebních hmot z hledisek nových potřeb a schválené jednotné technické politiky.

Při rekonstrukci paneláren se vycházelo z požadavku stanoveného vládou, aby od počátku letošního roku vyráběné obvodové dílce vyhovovaly nové tepelně technické normě. Projekce i výroba se zaměřuje na rozvoj železobetonové prefabrikace pro průmyslové a inženýrské stavby a pokrokové dřevěné konstrukce k náhradě ocelových. Urychlit je nutno rozvoj výroby tepelných izolací z domácích surovin, zejména minerálních vláken, náhradou za izolační materiály vyráběné doposud na bázi dovážené ropy.

Obdobně ministerstva stavebnictví v rámci své odvětvové působnosti dohodla s plánovacími orgány a příslušnými dodavatelskými resorty zabezpečení dodávek materiálů a výrobků pro stavění pro příští rok a 8. pětiletku. Dohodla je včetně zajištění potřebného sortimentu, jakosti a inovací. Na základě toho jsou přepracovávány pro 8. pětiletku programy rozvoje výroby materiálů a výrobků pro stavění, se zvláštním zřetelem k dosud nedostatkovým položkám (jako jsou například speciální izolační pásy, kabely, tenké pozinkované plechy, osvětlovací tělesa, armatury a oběhová čerpadla pro bytovou výstavbu apod.). Zároveň jsou přijímána opatření ke zlepšení plánování a bilancování, k celkové racionalizaci materiálně technického zásobování, k výkonu bilančních gescí a ke zkrácení objednacích lhůt materiálů pro stavění a tím i zrychlení obratu zásob.

Vedle technického rozvoje má rozhodující význam pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti uplatňování pokrokových forem organizace a řízení. K zásadnímu řešení nedostatků, spojených s dlouhodobým extenzívním zaměřením rozvoje stavebnictví, vedlo uplatnění Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství, přizpůsobeného od prvního roku této pětiletky na specifické podmínky stavebnictví.

Značnou rezervu ve zvyšování výkonnosti stavebnictví představuje konsolidace zaostávajících podniků a odstraňování neodůvodněných rozdílů v produktivitě a rentabilitě mezi podniky stejného zaměření. To považujeme za jeden z rozhodujících úkolů výrobně hospodářských jednotek a obou ministerstev stavebnictví.

Velký význam přitom přikládáme zásadnímu prohloubení chozrasčotu ve stavebních organizacích se zaměřením na chozrasčotní systém řízení staveb, brigádní formy organizace práce a odměňování.

Ve výrobně technické základně resortů stavebnictví ČSR a SSR bude dále organizace přizpůsobována potřebám výstavby. Prohloubí se územně výrobní princip v organizaci pozemního stavitelství a posílí se oborová specializace v průmyslovém a inženýrském stavitelství. Osvědčily se výrobně hospodářské jednotky typu koncernu a oborového podniku, které jsou schopny lépe uspokojovat strukturální i oblastní potřeby investičního rozvoje a zároveň plnit funkce základních článků řízení s plnou hospodářskou odpovědností.

Zároveň bude pokračovat racionalizace vybraných výrobních i obslužných činností do sdružených nadpodnikových celků a budování plošných servisů v místech soustředěné výstavby.

S ohledem na specifické postavení místního stavebnictví byl návrh opatření ke zdokonalení jeho plánování, řízení a organizace zpracován a projednán samostatně. Opatření se soustřeďují na zvýšení úrovně odborného řízení a sjednocení forem i zvýšení účinnosti nadpodnikového řízení z úrovně krajských národních výborů. Přitom přímé řízení okresních a městských stavebních podniků zůstává nadále v pravomoci a odpovědnosti příslušných okresních a městských národních výborů.

Důsledněji se prohlubuje zaměření místního stavebnictví především na opravy domovního fondu, přičemž bude plánovitě pokračovat proces účelné výrobní specializace podle konkrétních potřeb na modernizaci bytového fondu, na opravy a údržbu panelových domů a na opravy a rekonstrukce památkových objektů. Podíl oprav dosáhl u okresních stavebních podniků v České socialistické republice v minulém roce 66 % a ve Slovenské socialistické republice 54,4 %. Ve srovnání s prvním rokem této pětiletky došlo k nárůstu tohoto podílu o 2,5 % a je nezbytné v tomto vývoji dále pokračovat.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, pro intenzifikaci procesu investiční výstavby i racionální využití stavebních kapacit má zcela zásadní význam snížení rozestavěnosti. Omezeným zahajováním a zvýšeným dokončováním staveb se za 3 roky 7. pětiletky v celé investiční výstavbě podařilo snížit počet rozestavěných staveb asi o 21 % a průměrnou dobu výstavby z 5,1 na 4,7 let, tedy asi o 5 měsíců. V regulované části investiční výstavby u staveb nad 2 mil. Kčs rozpočtových nákladů jsou dosažené výsledky ještě příznivější. Naproti tomu v komplexní bytové výstavbě trval nepříznivý vývoj a doba výstavby se prodloužila. Naše současná zásoba práce ve stavebnictví, kdybychom vůbec nic nového nezahajovali je asi na dva roky. Na začátku pětiletky to bylo asi 2,5 roku. Za žádoucí v našich podmínkách považujeme přiblížit se zásobě práce asi na 1,3 roku, a tím bychom dokázali snížit průměrnou dobu výstavby asi na 3,5 roku proti dnešním 4,7 roku. Tento cíl samozřejmě plně neplatí u tak velkých staveb, jako jsou jaderné elektrárny, soustava vodních děl na Dunaji, kde samotný běh výstavby a postupné uvádění jednotlivých částí do provozu vytváří z těchto staveb komplexy s průběžnou lhůtou výstavby přes 10 let.

Provedená analýza ukazuje, že se zvýší napětí v příštím roce a že bude trvat asi do poloviny 8. pětiletky. Proto je nezbytné, abychom i v dalším období zahajovali a prováděli stavby důsledně podle stanoveného pořadí jejich důležitosti.

Uvedené napětí v rozestavěnosti se soustřeďuje do podniků ministerstev stavebnictví, které zabezpečují převážnou část závazných úkolů státního plánu (včetně všech staveb jaderných elektráren), ale také komplexní bytové výstavby. Tato situace si vyžádala zpracování samostatných opatření pro příští rok a pro 8. pětiletku, spočívajících v přísné regulaci rozestavěnosti v celém rozsahu investiční výstavby, včetně komplexní bytové výstavby, a to jak ve státním plánu tak na všech stupních řízení investorských a dodavatelských složek. Pro 8. pětiletku jsou připraveny návrhy na zdokonalení plánování a řízení investiční výstavby. Náročněji než dosud musíme posuzovat a s dostatečným časovým předstihem stanovit nezbytnost, rozsah a zaměření investic.

Prosazení těchto návrhů i opatření k regulaci rozestavěnosti bude vyžadovat politickou podporu i nás, poslanců FS. Bude vyžadovat tvrdé zásahy do představ o zahajování a průběhu některých méně důležitých staveb. Kromě toho bude nezbytné uskutečňovat účelnější dělbu práce v celém odvětví stavebnictví, aby se odlehčilo z hlediska tohoto pohledu přetíženým podnikům obou ministerstev stavebnictví.

Stabilizace a získávání pracovních sil v potřebném počtu a profesní struktuře zůstane i v 8. pětiletce limitujícím činitelem rozvoje stavebních kapacit. Podle sociologických rozborů působí na odchody pracovníků, zejména dělníků, ze stavebnictví, vedle vyšší náročnosti na fyzickou námahu a vystavení povětrnostním vlivům, především přesuny na vzdálené stavby a s tím související odloučenost od rodin a i jinak obtížnější životní podmínky.

Ze "Stanoviska" PÚV KSČ vyplynul úkol přijmout opatření ke stabilizaci dělníků v resortech stavebnictví.

Zatím se podařilo pouze zpomalit úbytek pracovníků, který za roky 1981 a 1982 dosáhl více než 11 tisíc. K určitému zlepšení dochází i ve zvyšování podílu dělníků na stavebních pracích. Přesto do plánovaných stavů chybí v letošním roce ve stavebních podnicích zhruba 5 tisíc pracovníků.

Přes určitý pokles je fluktuace ve stavebnictví stále vysoká a soustřeďuje se na vyučené dělníky v tom nejproduktivnějším věku.

Nebylo dále dosaženo stanovených cílů ani v lepším využívání pracovní doby a ve zvyšování směnnosti.

K zajištění efektivního využívání pracovních sil a mzdových prostředků je připraven soubor systémových opatření k podpoře žádoucích změn ve struktuře stavební výroby, ve prospěch dokončovacích prací, údržby a modernizace a snížení rozestavěnosti. Problém stabilizace pracovníků, kterým v tuto chvíli rozumíme, zvýhodnění dělníků vybraných stavebních profesí a těch, kteří jsou dlouhodobě odloučeni od rodiny, případně i řešení dalších otázek hmotné zainteresovanosti a sociální politiky bude ještě v letošním roce projednán ve federální vládě.

Pro zlepšení situace v pracovních silách se ve stavebnictví zabezpečuje další růst základny učňovského školství tak, aby učňovský dorost byl rozhodujícím zdrojem doplňování stavu dělníků a zlepšování kvalifikační struktury. Obě ministerstva stavebnictví dosáhla toho, že v letošním učňovském roce je splněn plán náboru. To vytváří předpoklady k tomu, aby se situace v kvalifikaci pracovníků ve stavebnictví během 2 až 4 let zlepšila. Rovněž jsou zpracována opatření k posílení úlohy a postavení stavbyvedoucích a mistrů ve stavebnictví.

Nezastupitelnou úlohu při zvyšování výkonnosti stavebnictví, jeho stabilizace a prosazování přijatých opatření má iniciativa pracujících. Proto budeme i nadále aktivně podporovat hnutí brigád socialistické práce, racionalizačních brigád, uplatňování pokrokových metod práce, zejména Zlobinovy, brigádního chozrasčotu, lvovského hnutí za zvýšení jakosti staveb a výroby, hnutí zlepšovatelské, vynálezecké a průkopnické a průkopnických činů, soutěže trvalých proudových provozů, v úsporách energií, v oblasti mechanizace a dopravy a v jiných oblastech. Důsledně musíme uplatňovat připomínky a náměty pracujících z výrobních porad.

Stranické, odborové i mládežnické organizace, mistři a vedoucí se ve svém zápase za upevnění pracovní kázně, plné využití pracovní doby, široké uplatňování akordní a úkolové mzdy a v boji proti všem projevům poškozujícím dobré jméno stavbařů mohou opřít o převážnou část poctivých a obětavých pracujících ve stavebnictví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP