Ve všech oborech výstavby jsou posilovány kapacity
a profese pro dokončovací práce. Objem prací
na dokončovaných stavbách se za poslední
3 roky zvýšil o více než 20 %. Stále
se však vyskytují nedostatky v jejichž rovnoměrném
využívání, zejména v bytové
výstavbě, jejíž dokončování
se hromadí do posledních měsíců
roku s nežádoucími výsledky také
na jakost dokončovacích prací. Proto je ve
"Stanovisku" i přijatých opatřeních
položen důraz na rovnoměrné dokončování
staveb, zejména bytů v průběhu roku.
Postupně se posilují stavební kapacity pro
opravy, jejichž podíl se soustavně zvyšuje
a přesáhl již 21 %. Daleko větší
úsilí je však nutno věnovat rozvoji
specializovaných stavebních kapacit pro rekonstrukce
a modernizace, kde se záměry plánu, zejména
v modernizaci bytového fondu, přes některé
dobré výsledky, například v Plzni
nebo v Karlových Varech, do značné míry
neplní.
Strukturální změny ve stavebnictví
i v investiční výstavbě umožňují
i vývoz některých účelových
stavebních kapacit, například pro výstavbu
silnic, který se proti roku 1975 zvýšil více
než 4násobně. Vývoz stavebních
prací budeme však muset více než dosud
spojovat s vývozem technologického zařízení
a investičních celků. Nemám tím
na mysli prostý vývoz stavebních kapacit,
ale například doprovodný vývoz technologického
zařízení, stavebních projektů,
nebo inženýrských činností, na
zahraničních stavbách apod.
Výrazně, zhruba na pětinu jsme snížili
dovozy stavebních prací a profesí. V mimořádných
a odůvodněných případech s
nimi i nadále počítáme. Musí
však být objektivně technicky a ekonomicky
prověřeny, jako je tomu například
u dovozu strojního a technologického zařízení.
V souladu se záměry "Stanoviska" předsednictva
ústředního výboru KSČ a k zabezpečení
závěrů 8. plenárního zasedání
ústředního výboru strany byla přehodnocena
jednotná technická politika ve stavebnictví
na náročnější podmínky
7. pětiletky s výhledem do roku 1990. Přijatá
opatření obsahově pokrývají
věcnou problematiku dalšího zprůmyslnění
jednotlivých oborů stavební a průmyslové
výroby, snižování spotřeby celkové
společenské práce ve výrobnách
a na staveništích, změnu struktury a zvyšování
přizpůsobivosti stavebních kapacit, úspory
paliv, energií, úzkoprofilových materiálů
(zejména oceli a cementu, jejichž výroba je
energeticky vysoce náročná) a snižování
investiční náročnosti vůbec.
Jsou respektovány požadavky na ochranu životního
prostředí a na šetření zemědělskou
půdou.
V zájmu lepšího využívání
stavebních kapacit a dosahování vyšších
společenských úspor je nezbytné, aby
stavebnictví ovlivnilo více než dosud volbu
technologií a konstrukčních řešení,
zohledňujících výsledky technického
rozvoje. Od 1. ledna 1985 bude ověřováno
zabezpečení realizačních projektů
nevýrobních staveb jednou dodavatelskou organizací
v ČSR a jednou v SSR tak, aby od 1. ledna 1988 plně
vstoupilo v platnost.
Značný důraz klademe na zvyšování
jakosti ve stavební výrobě i v průmyslu
stavebních hmot. K tomu se zdokonaluje komplexní
systém řízení jakosti, zpřísňují
se kritéria pro zařazování výrobků
a objektů do tříd jakosti a zavádí
se náročnější hodnocení
kvality objektů komplexní bytové výstavby,
kde se dosud vyskytují vážné nedostatky.
K urychlení technického rozvoje stavebnictví
musí účinněji přispívat
jeho vědeckovýzkumná základna, zahrnující
téměř 8000 pracovníků. V roce
1983 byl překročen plánovaný podíl
přínosů technického rozvoje a racionalizace.
Technický rozvoj se podílel více než
60 % jak na přírůstku upravených vlastních
výkonů, tak i na snížení celkových
nákladů. Příznivý vývoj
pokračuje také letos.
Jednotlivé postupy jsou rozpracovány v prováděcích
programech výrobně hospodářských
jednotek, podniků a výzkumných ústavů.
Také v působnosti Státní komise pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj
jsou vytvářeny podmínky pro efektivní
rozvoj stavebnictví a intenzifikaci investiční
výstavby.
K zabezpečení jednotné technické politiky
je v příslušných úkolech státního
plánu technického rozvoje koncepčně
prosazováno efektivnější využití
domácí surovinové a materiálové
základny pro výstavbu, snižování
palivoenergetické a dovozní náročnosti
a nahrazování nehospodárných konstrukcí
a technologií pokrokovými způsoby stavění.
Požadavky úspornosti a efektivnosti jsou promítány
do závazných předpisů a státních
norem. Tak například novou úpravou použití
stavebních ocelových konstrukcí se v minulém
roce snížila jejich potřeba o 40 000 tun a
úpravou statických výpočtů
podle výsledků společného výzkumu
zemí RVHP vzniká roční úspora
asi 25 000 tun oceli.
Ke zjednodušení předpisů pro investiční
výstavbu bylo z celkového počtu 55 závazných
předpisů zrušeno na základě prověrky
16 a na novelizaci, případně na zrušení
dalších se podle schváleného programu
předsedou Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj soudruhem Obzinou dále
pracuje. S platností od 1. října t. r. byl
Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj vyhlášen zvláštní
režim pro výstavbu jaderné elektrárny
Temelín. Jde především o oblast projektových
prací a povolování jednotlivých částí
nebo etap této veliké výstavby, nikoliv o
vlastní průběh výstavby, který
je dán přesnými předpisy pro jeho
provádění. Podobně tomu bude v krátké
době i pro jadernou elektrárnu Mochovce.
Měnící se skladbě úkolů
a novým podmínkám se postupně přizpůsobuje
výrobně technická základna stavebnictví.
Hlavní pozornost se přitom věnuje racionálnímu
vybavení stavebnictví stroji a zařízeními
a jejich efektivnímu využívání.
Minulý měsíc v září
vláda projednala společný návrh strojírenských
a stavebních resortů na "Koncepcí rozvoje
výroby a dodávek rozhodujících stavebních
strojů a zabezpečení potřeb malé
mechanizace". Byla rozpracována celá soustava
strojů čítající více
než 300 položek a dohodnuto, že většina
bude zajištěna na potřebné technické
úrovni a v dostatečném množství
československými výrobci; přibližně
40 % dovozem, především v rámci specializace
ze zemí RVHP. Vláda uložila v trvalé
součinnosti výrobních resortů a uživatelů
řídit technický rozvoj stavebního
strojírenství podle potřeb pokrokových
stavebních technologií, zaměřit pozornost
na mechanizaci dokončovacích prací, dopracovat
systém servisních a opravárenských
služeb, včetně úlohy strojírenských
závodů a dílen ve vlastním stavebnictví.
Přijatým dokumentem byl vytvořen žádoucí
předpoklad, ale také stanovena zodpovědnost
za nezbytnou modernizaci výrobně technické
základny našeho stavebnictví.
Značná pozornost se věnuje minimalizaci přeprav,
jejich efektivnímu zabezpečení dopravními
prostředky s potřebným přizpůsobením,
nástavbami i modifikacemi a účelné
dělbě dopravních výkonů mezi
závodovou a veřejnou automobilovou, železniční
a vodní dopravou.
Výkonnost stavebnictví a kvalita staveb jsou významně
závislé na úrovni materiálové
základny pro stavění. Z toho základní
stavební materiály z odvětví průmyslu
stavebních hmot sice hmotnostně převažují,
ale v hodnotovém vyjádření představují
zhruba pouze čtvrtinu, kdežto z 75 % jsou dodávány
z ostatních odvětví.
K přizpůsobení vlastní materiálové
základny byly přehodnoceny koncepce rozvoje všech
oborů průmyslu stavebních hmot z hledisek
nových potřeb a schválené jednotné
technické politiky.
Při rekonstrukci paneláren se vycházelo z
požadavku stanoveného vládou, aby od počátku
letošního roku vyráběné obvodové
dílce vyhovovaly nové tepelně technické
normě. Projekce i výroba se zaměřuje
na rozvoj železobetonové prefabrikace pro průmyslové
a inženýrské stavby a pokrokové dřevěné
konstrukce k náhradě ocelových. Urychlit
je nutno rozvoj výroby tepelných izolací
z domácích surovin, zejména minerálních
vláken, náhradou za izolační materiály
vyráběné doposud na bázi dovážené
ropy.
Obdobně ministerstva stavebnictví v rámci
své odvětvové působnosti dohodla s
plánovacími orgány a příslušnými
dodavatelskými resorty zabezpečení dodávek
materiálů a výrobků pro stavění
pro příští rok a 8. pětiletku.
Dohodla je včetně zajištění potřebného
sortimentu, jakosti a inovací. Na základě
toho jsou přepracovávány pro 8. pětiletku
programy rozvoje výroby materiálů a výrobků
pro stavění, se zvláštním zřetelem
k dosud nedostatkovým položkám (jako jsou například
speciální izolační pásy, kabely,
tenké pozinkované plechy, osvětlovací
tělesa, armatury a oběhová čerpadla
pro bytovou výstavbu apod.). Zároveň jsou
přijímána opatření ke zlepšení
plánování a bilancování, k
celkové racionalizaci materiálně technického
zásobování, k výkonu bilančních
gescí a ke zkrácení objednacích lhůt
materiálů pro stavění a tím
i zrychlení obratu zásob.
Vedle technického rozvoje má rozhodující
význam pro zvýšení výkonnosti
a efektivnosti uplatňování pokrokových
forem organizace a řízení. K zásadnímu
řešení nedostatků, spojených
s dlouhodobým extenzívním zaměřením
rozvoje stavebnictví, vedlo uplatnění Souboru
opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství,
přizpůsobeného od prvního roku této
pětiletky na specifické podmínky stavebnictví.
Značnou rezervu ve zvyšování výkonnosti
stavebnictví představuje konsolidace zaostávajících
podniků a odstraňování neodůvodněných
rozdílů v produktivitě a rentabilitě
mezi podniky stejného zaměření. To
považujeme za jeden z rozhodujících úkolů
výrobně hospodářských jednotek
a obou ministerstev stavebnictví.
Velký význam přitom přikládáme
zásadnímu prohloubení chozrasčotu
ve stavebních organizacích se zaměřením
na chozrasčotní systém řízení
staveb, brigádní formy organizace práce a
odměňování.
Ve výrobně technické základně
resortů stavebnictví ČSR a SSR bude dále
organizace přizpůsobována potřebám
výstavby. Prohloubí se územně výrobní
princip v organizaci pozemního stavitelství a posílí
se oborová specializace v průmyslovém a inženýrském
stavitelství. Osvědčily se výrobně
hospodářské jednotky typu koncernu a oborového
podniku, které jsou schopny lépe uspokojovat strukturální
i oblastní potřeby investičního rozvoje
a zároveň plnit funkce základních
článků řízení s plnou
hospodářskou odpovědností.
Zároveň bude pokračovat racionalizace vybraných
výrobních i obslužných činností
do sdružených nadpodnikových celků a
budování plošných servisů v místech
soustředěné výstavby.
S ohledem na specifické postavení místního
stavebnictví byl návrh opatření ke
zdokonalení jeho plánování, řízení
a organizace zpracován a projednán samostatně.
Opatření se soustřeďují na zvýšení
úrovně odborného řízení
a sjednocení forem i zvýšení účinnosti
nadpodnikového řízení z úrovně
krajských národních výborů.
Přitom přímé řízení
okresních a městských stavebních podniků
zůstává nadále v pravomoci a odpovědnosti
příslušných okresních a městských
národních výborů.
Důsledněji se prohlubuje zaměření
místního stavebnictví především
na opravy domovního fondu, přičemž bude
plánovitě pokračovat proces účelné
výrobní specializace podle konkrétních
potřeb na modernizaci bytového fondu, na opravy
a údržbu panelových domů a na opravy
a rekonstrukce památkových objektů. Podíl
oprav dosáhl u okresních stavebních podniků
v České socialistické republice v minulém
roce 66 % a ve Slovenské socialistické republice
54,4 %. Ve srovnání s prvním rokem této
pětiletky došlo k nárůstu tohoto podílu
o 2,5 % a je nezbytné v tomto vývoji dále
pokračovat.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, pro intenzifikaci procesu investiční výstavby
i racionální využití stavebních
kapacit má zcela zásadní význam snížení
rozestavěnosti. Omezeným zahajováním
a zvýšeným dokončováním
staveb se za 3 roky 7. pětiletky v celé investiční
výstavbě podařilo snížit počet
rozestavěných staveb asi o 21 % a průměrnou
dobu výstavby z 5,1 na 4,7 let, tedy asi o 5 měsíců.
V regulované části investiční
výstavby u staveb nad 2 mil. Kčs rozpočtových
nákladů jsou dosažené výsledky
ještě příznivější.
Naproti tomu v komplexní bytové výstavbě
trval nepříznivý vývoj a doba výstavby
se prodloužila. Naše současná zásoba
práce ve stavebnictví, kdybychom vůbec nic
nového nezahajovali je asi na dva roky. Na začátku
pětiletky to bylo asi 2,5 roku. Za žádoucí
v našich podmínkách považujeme přiblížit
se zásobě práce asi na 1,3 roku, a tím
bychom dokázali snížit průměrnou
dobu výstavby asi na 3,5 roku proti dnešním
4,7 roku. Tento cíl samozřejmě plně
neplatí u tak velkých staveb, jako jsou jaderné
elektrárny, soustava vodních děl na Dunaji,
kde samotný běh výstavby a postupné
uvádění jednotlivých částí
do provozu vytváří z těchto staveb
komplexy s průběžnou lhůtou výstavby
přes 10 let.
Provedená analýza ukazuje, že se zvýší
napětí v příštím roce
a že bude trvat asi do poloviny 8. pětiletky. Proto
je nezbytné, abychom i v dalším období
zahajovali a prováděli stavby důsledně
podle stanoveného pořadí jejich důležitosti.
Uvedené napětí v rozestavěnosti se
soustřeďuje do podniků ministerstev stavebnictví,
které zabezpečují převážnou
část závazných úkolů
státního plánu (včetně všech
staveb jaderných elektráren), ale také komplexní
bytové výstavby. Tato situace si vyžádala
zpracování samostatných opatření
pro příští rok a pro 8. pětiletku,
spočívajících v přísné
regulaci rozestavěnosti v celém rozsahu investiční
výstavby, včetně komplexní bytové
výstavby, a to jak ve státním plánu
tak na všech stupních řízení
investorských a dodavatelských složek. Pro
8. pětiletku jsou připraveny návrhy na zdokonalení
plánování a řízení investiční
výstavby. Náročněji než dosud
musíme posuzovat a s dostatečným časovým
předstihem stanovit nezbytnost, rozsah a zaměření
investic.
Prosazení těchto návrhů i opatření
k regulaci rozestavěnosti bude vyžadovat politickou
podporu i nás, poslanců FS. Bude vyžadovat
tvrdé zásahy do představ o zahajování
a průběhu některých méně
důležitých staveb. Kromě toho bude nezbytné
uskutečňovat účelnější
dělbu práce v celém odvětví
stavebnictví, aby se odlehčilo z hlediska tohoto
pohledu přetíženým podnikům obou
ministerstev stavebnictví.
Stabilizace a získávání pracovních
sil v potřebném počtu a profesní struktuře
zůstane i v 8. pětiletce limitujícím
činitelem rozvoje stavebních kapacit. Podle sociologických
rozborů působí na odchody pracovníků,
zejména dělníků, ze stavebnictví,
vedle vyšší náročnosti na fyzickou
námahu a vystavení povětrnostním vlivům,
především přesuny na vzdálené
stavby a s tím související odloučenost
od rodin a i jinak obtížnější životní
podmínky.
Ze "Stanoviska" PÚV KSČ vyplynul úkol
přijmout opatření ke stabilizaci dělníků
v resortech stavebnictví.
Zatím se podařilo pouze zpomalit úbytek pracovníků,
který za roky 1981 a 1982 dosáhl více než
11 tisíc. K určitému zlepšení
dochází i ve zvyšování podílu
dělníků na stavebních pracích.
Přesto do plánovaných stavů chybí
v letošním roce ve stavebních podnicích
zhruba 5 tisíc pracovníků.
Přes určitý pokles je fluktuace ve stavebnictví
stále vysoká a soustřeďuje se na vyučené
dělníky v tom nejproduktivnějším
věku.
Nebylo dále dosaženo stanovených cílů
ani v lepším využívání pracovní
doby a ve zvyšování směnnosti.
K zajištění efektivního využívání
pracovních sil a mzdových prostředků
je připraven soubor systémových opatření
k podpoře žádoucích změn ve struktuře
stavební výroby, ve prospěch dokončovacích
prací, údržby a modernizace a snížení
rozestavěnosti. Problém stabilizace pracovníků,
kterým v tuto chvíli rozumíme, zvýhodnění
dělníků vybraných stavebních
profesí a těch, kteří jsou dlouhodobě
odloučeni od rodiny, případně i řešení
dalších otázek hmotné zainteresovanosti
a sociální politiky bude ještě v letošním
roce projednán ve federální vládě.
Pro zlepšení situace v pracovních silách
se ve stavebnictví zabezpečuje další
růst základny učňovského školství
tak, aby učňovský dorost byl rozhodujícím
zdrojem doplňování stavu dělníků
a zlepšování kvalifikační struktury.
Obě ministerstva stavebnictví dosáhla toho,
že v letošním učňovském
roce je splněn plán náboru. To vytváří
předpoklady k tomu, aby se situace v kvalifikaci pracovníků
ve stavebnictví během 2 až 4 let zlepšila.
Rovněž jsou zpracována opatření
k posílení úlohy a postavení stavbyvedoucích
a mistrů ve stavebnictví.
Nezastupitelnou úlohu při zvyšování
výkonnosti stavebnictví, jeho stabilizace a prosazování
přijatých opatření má iniciativa
pracujících. Proto budeme i nadále aktivně
podporovat hnutí brigád socialistické práce,
racionalizačních brigád, uplatňování
pokrokových metod práce, zejména Zlobinovy,
brigádního chozrasčotu, lvovského
hnutí za zvýšení jakosti staveb a výroby,
hnutí zlepšovatelské, vynálezecké
a průkopnické a průkopnických činů,
soutěže trvalých proudových provozů,
v úsporách energií, v oblasti mechanizace
a dopravy a v jiných oblastech. Důsledně
musíme uplatňovat připomínky a náměty
pracujících z výrobních porad.
Stranické, odborové i mládežnické
organizace, mistři a vedoucí se ve svém zápase
za upevnění pracovní kázně,
plné využití pracovní doby, široké
uplatňování akordní a úkolové
mzdy a v boji proti všem projevům poškozujícím
dobré jméno stavbařů mohou opřít
o převážnou část poctivých
a obětavých pracujících ve stavebnictví.