Úterý 25. října 1983

Za druhé: v oblasti pracovní výchovy ukazují poznatky ze všech typů škol, že v tomto procesu se utváří pozitivní vztah mladého člověka k práci, pěstuje úcta k ní a k vytvořeným hodnotám předcházejících i současných generací, učí se být hospodářem své země. Pracovní výchova napomáhá také k uvědomělé volbě povolání.

Problémy se vyskytují při zajišťování odborné praxe žáků vpodnicích a závodech, oprávněné požadavky školy jsou prořadu z nich přítěží. Stále se projevuje snaha přidělovat žáků práci, která má podniku pomoci při plnění plánu, a není často v souladu s požadavky osnov volitelných skupin odborných předmětů. Významným prostředkem pracovní výchovy žáků a studentů se stala pracovní aktivita rozvíjená SSM. zejména kolektivní brigády uskutečňované v jednotlivých odvětvích národního hospodářství.

Za třetí: v oblasti studijní se často setkáváme s názory žáků a studentů, že vystačí s podprůměrnými studijními výsledky, že prospěch je výhradně věcí jednotlivce. V mnohých studijních kolektivech převládá spokojenost s průměrem, netečnost k případům neodůvodněné absence některých jednotlivců ve vyučování.

To vyžaduje, aby zejména škola vedla žáky a studenty k vysoké odpovědnosti za to, co se naučí, jak budou připraveni uskutečňovat nejen svá vlastní přání a cíle, ale spojovat je s celospolečenskými potřebami, především při uplatňování vědeckotechnického rozvoje ve výrobě. Proto je důležité podněcování žáků a studentů k uvědomělé studijní iniciativě a disciplíně. V tomto směru musí sehrávat - společně se školskými pracovníky a SRPŠ - větší úlohu pionýrské a svazácké kolektivy, lépe využívat v tomto směru hnutí Zenit, středoškolskou odbornou činnost i studentskou vědeckou a odbornou činnost na vysokých školách.

A za čtvrté: důležitou úlohu ve zvyšování účinnosti komunistiské výchovy stále více sehrávají sdělovací prostředky, které v tomto směru vykonávají záslužnou práci. Specifické poslání mají deníky a časopisy vydávané pro děti a mládež orgány SSM. Zejména ve výchově dětí mají nezastupitelnou roli dětské časopisy, počínaje těmi, které jsou určeny pro děti předškolního věku a konče 14-15 letou mláděží.

Specifickou otázkou, která by vyžadovala hlubší pozornost, je působení sdělovacích prostředků na rodiče. Nezřídka jsme svědky toho, že rodiče, často i v dobré snaze vyzbrojit děti pro život, absolutizují své vlastní poznatky, zkušenosti a okamžité dojmy. Působení sdělovacích prostředků by mělo účinněji napomáhat tomu, aby si rodiče správně uvědomovali, že socialistická společnost nemůže mlčky přecházet vypočítavost a chytračení některých jednotlivců, že "zlatá střední cesta", kterou část rodičů svým dětem zejména při volbě povolání i dnes ještě doporučuje, musí zákonitě vyústit do slepé uličky, že je v rozporu s výchovným úsilím a potřebami celé společnosti.

Závěrem chci vyjádřit přesvědčení, že poznatky, které jsme získali v přípravě na dnešní jednání, přispějí k tomu, aby komunistická výchova prostupovala veškerou činností škol a dalších výchovných činitelů, účinněji pomáhala utvářet ideově-politické, pracovní a charakterové vlastnosti žáků a studentů.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Procházkovi za vystúpenie. Prosím poslanca Švestku o slovo.

Poslanec B. Švestka: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, problém "Vysoká kvalita výchovy a vzdělanosti - předpoklad dalšího rozvoje socialistické společnosti", který projednáváme na naší schůzi, shrnuje a charakterizuje mnohaleté úsilí socialistické společnosti a Komunistické strany Československa o rozvoj výchovy a vzdělanosti socialistického člověka. V podstatě běží o realizaci práva na vzdělání, které je zaručeno ústavou.

Socialistická společnost vytváří příznivé materiální a společenské podmínky, aby každý měl možnost rozvinout plně své schopnosti. Ale uplatňování práva na vzdělání by mělo být pro každého těžkou a houževnatou prací především sama na sobě a mělo by být velkou odpovědností vůči rodině, přátelům a soudruhům, i vůči celé společnosti.

Vždy musíme mít na paměti, a především mladí lidé by si to měli uvědomovat, že nevzdělanost a diletantismus vyjdou dříve nebo později na povrch při každé práci, jako olej na vodu, a jsou nepřítelem každého z nás i celé společnosti.

Zpráva místopředsedy federální vlády s. Matěje Lúčana vyčerpávajícím způsobem a plasticky vylíčala postavení, význam a cíle výchovy a vzdělání v rozvinuté socialistické společnosti. V tomto ohledu neexistují žádné problémy a rozpory a všichni souhlasíme se zásadami a principy školské a výchovně vzdělávací politiky naší vlády, poněvadž jsou správné.

Ale nás především zajímá to, jako výši dosahuje kvalita výchovy a vzdělání jak ve výchově vzdělávací soustavě tak i mimo ni, a zda dosahovaná kvalita odpovídá potřebám jednotlivých oblastí společenského života.

Proto v zahraničním výboru Sněmovny lidu jsme se velmi intenzívně zabývali tím, jak naše škola připravuje mladé lidi pro oblast zahraniční politiky a zahraničního obchodu a jak je pečováno o postgraduální vzdělávání.

Práce v zahraniční službě a v zahraničním obchodě je náročná na tělesné i duševní zdraví a složitá v důsledku nelehkých politických a ekonomických vztahů. Práce v zahraniční službě klade dále vysoké požadavky na politickou uvědomělost, morální hodnoty a odbornou kvalifikaci. To také určuje výběr pracovníků a metody a formy výchovy a vzdělávání.

S uspokojením mohu konstatovat na základě našich průzkumů, že odpovědní pracovníci na obou ministerstvech si plně uvědomují své úkoly v péči o kádry a zanjí i obtíže v tomto směru, které mnohdy těžko překonávají. Vědí, že výchovná a vzdělávací soustava, jinak řečeno škola, nemůžejim připravit již hotové odborníky pro zahraniční službu. Jimi se stávají teprve v praxi, postgraduálním vzděláváním a vedením k samostatnému studiu. Škola dává teoretické a praktické předpoklady, špičkovým odborníkem se stává každý pod kvalifikovaným vedením v praxi a sebevzděláváním.

A tady jsme u líčového problému. Dává školský systém mladým absolventům dostatečné předpoklady pro zahraniční službu? Kritérií pro posouzení tohtot problému je více, ale na jednom bych chtěl ukázat, kde škola zůstává mnoho dlužna. Do zahraniční služby přicházejí absolventi právnických, ekonomických politických a filozofických fakult nebo vysokých škol. Ale žádná z těchto škol nesplňuje základní předpoklad pro zahraniční službu, a tím je dobrá znalost alespoň dvou světových jazyků.

Říkáme, že hlavní problémy našeho národního hospodářství jsou: jak dovedeme uplatňovat vědu a techniku, jak slepšíme řízení naší výroby a ekonomiky a jak se zapojíme do světové dělby práce, a to prostřednictvím zahraničního obchodu. A v tomto jazykové znalosti jsou nezbytnou podmínkou. Avšak nesmíme všechno svádět na školu. Jsem přesvědčen, že oba resorty b mely ve spolupráci s vysokými školami vypracovat způsob a metody výběru mladých adeptů pro zahraniční službu, a to jíž v průběhu vysokoškolského studia. Do zahraniční služby by pak neměl být nikdo přijímám bez prověření jazykových znalostí odbornou komisí; a v tom by se nemělo slevovat.

K přípravě adeptů pro zahraniční službu využíváme možností studia na Moskevském Státním institutu pro mezinárodní vztahy (MGIMO). Budoucí posluchači tohoto institutu jsou vybíráni z absolventů prvního ročníku vysokých škol. Studium na moskevském institutu trvá až pět až šest let s intenzívním studiem různých jazykových kombinací a v posledním roce studia předkládají diplmovou práci.

Již několik let se neplní naplánovaná kvóta posluchačů na moskevském institutu. Jedním z důvodů jsou vysoké nároky při přijímací zkoušce. A to je zcela správné. Jiným důvodem, který ovlivňuje nábor na studium v Moskvě, je délka studia. Jeden ročník vysoké školy u nás, pět až šest let studie v Moskvě, prodlužují studium na vysoké škole proti našim vysokým školám o dva až tři roky, např. ve srovnání se studiem na naší právnické fakultě nebo na vysoké škole ekonomické, kde trvá jen čtyři roky.

Domnívám se, že délka studia na Moskevském Státním institutu mezinárodních vztahů je správná, poněvadž zaručuje vysokou kvalitu výuky i výchovy. Myslím, že na výchově a výuce se nemá a ani nedá šetřir a domnívat se, že zkrácením doby studia zvýšíme produktivitu czdělanosti, je přinejmenším hrubý omyl, obzvláště v dnešní době bouřlivého rozvoje vědy a techniky.

Cenným poznatkem našich průzkumů je, že federální ministerstvo zahraničních věcí i federální ministerstvo zahraničního obchodu velmi intenzívně rozvíjejí postgraduální studium svých zaměstnanců a nároky na odbornou kvalifikaci se neustále zvyšují.

Na federálním ministerstvu zahraničních věcí 43 pracovníci obhájili kandidaturu věd a 30 dalších je ve vědecké aspirantuře. Přitom získání vědecké hodnosti není podmínkou kvalifikace. Tato skutečnost svědčí o tom, že samostatné studium na tomto ministerstvu se stává běžným jevem. Dále 33 % kmenových diplomatů jsou absolventy speciálních kursů. Diplomatické akademie ministerstva zahraničních věcí Sovětského svazu, dvouletého postgraduálního studia na Vysoké škole politické ÚV KSČ a institutů mezinárodních vztahů v Moskvě a v Berlíně. Rozvíjí se i postgraduální studium žurnalistiky na fakultě žurnalistiky Univerzity Karlovy.

Na federálním ministerstvu zahraničního obchodu o postgraduální studium pečuje resortní institut zahraničního obchodu, který má blízky vztah k Vysoké škole ekonomické v Praze a v Bratislavě. Ale v oblasti postgraduálního studia existují zde stále velké rezervy.

V zahraničně politické oblasti má význam pro výchovu a vzdělání i podíl Československa na práci Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu - UNESCO.

Československo je zakládajícím členem UNESCO a členem jeho výkonné rady; UNESCO je výrazně ideologickou organizací a má velký vliv v oblasti výchovy, vědy, kultury a sdělovacích prostředků.

V posledních deseti letech se podařilo důsledným působením socialistických a rozvojových zemí prosadit, aby činnost UNESCO se zaměřila na řešení světových globálních problémů, jako boj proti negramotnosti a v neposlední míře otázka míru a války.

V boji za mír drží UNESCO krok s mohutnou vlnou mírového hnutí na celém světě, a proto v poslední době se UNESCO stává terčem útoků reakčních kruhů kapitalistických států.

Na 4. zasedání genrální konference UNESCO byl přijat plán činnosti na léta 1984-1989, v němž se správně reaguje na nejnaléhevější úkoly dneška a věnuje se v něm příslušné místo i otázkám míru a války. Československo používá velkou autoritu v oblasti výchovy a o českoslovenksý výchovně vzdělávací systém je projevován mimořádný zájem. Je to dobrá známka naší spolupráce UNESCO, ale to neznamená, že by spolupráce nemohla být ještě lepší. Před pěti lety vznikl iniciativní návrh, aby UNESCO vydalo ve 25 jazycích antologii české a slovenské poezie, ale naší vinou do dneška se v této oblasti nestalo vůbec nic.

Výchova kmíru, výchova k odzbrojení a ke spolupráci mezi národy je koneckonců obsahem boje evropské veřejnosti proti rozmístění amerických raket v západní Evropě. Tyto rakety středního doletu jsou zbraní prvního úderu a namíření proti národům Sovětského svazu a ostatních socialistických zemí, a to znamená i proti nám.

Vážené soudružky a soudruzi, včera jsme se vrátili z Moskvy, kde se konala porada mírových výborů socialistických zemí. Všichni jsme vyjádřili jménem svých národů hluboké znepokojení nad dobrodružnými úmysly vlády USA a vyjádřili jsme rozhodnou podporu mírové politice stran a vlád socialistického společenství, které usilují zastavit závody ve zbrojení a odstranit hrozbu jedrné války.

A dnes rádo jsme byli seznámeni se stanovisky vlády ČSSR a ústředního výboru Komunistické strany Československa k uejdnání mezi Československou socialistickou republikou a Sovětským svazem. Je to těžký krok, ale byli jsme ktomu donuceni, ponvadž narušení rovnováhy sil by ohrozilo mírový život všech národů. Náš cíl zůstává neměnný - odstranit války ze života lidské společnosti.

Spolu s tisíci a statisíci účastníky protiválečného hnutí, kteří svými demonstracemi otřásají desítkami měst západní Evropy, se budeme bít za zbavení Evropy od jaderných zbraní a se všemi mírumilovnými lidmi uděláme vše, aby světová kampaň za odzbrojení a týden OSN za odzborjení, se staly mocnou hrází proti novým závodům ve zbrojení a projevem odhodlání národů zachránit mír a život na zemi. (Potlesk.)

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Švestkovi. Bol posledným z písomne prihlásených poslancov do rozpravy, preto sa pýtam, či ešte niekto z poslancov žiada v rozprave o slovo. (Ne.) Ak nie, vyhlasujem rozpravu za skončenú.

O slovo sa prihlási ministri federálnej vlády s. Kubát a s. Boďa, aby odpovedali na otázky poslancov. Žiadam najskôr o slovo ministra elektrotechnického priemyslu ČSSR súdruha Kubáta, aby odpovedal na otázku poslanca Blažeja.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP