Na středních školách dávají
poslenci úvahu:
- vést národní výbory, výrobní
podniky včetně družstevních i organizace
Národní fronty ke zvyšování zájmu
o výchovu a vzdělávání mladé
generace, k prohlubování potřebné
spolupráce se školami a k pomoci školám,
- vytvářet rychlejší předpoklady
pro dosažení požadované kvalifikace pedagogů,
mistrů odborné výchovy a vychovatelů,
- prohloubit odbornou přípravu učňů,
zejména rozšířit praktický výcvik
dvouletých učebních oborů a sladit
je se zájmy a ekonomickými potřebami naší
společnosti,
- posoudit územní rozmístění
středních odborných škol z hlediska
potřeb jednotlivých územních celků
i z celostátního hlediska,
- zhodnotit odměňování absolventů
středních škol aj.
Z průzkumů na vysokých školách
například vyplynuly tyto náměty:
- obnovit výuku oboru etiky na vysokýchz školách,
- při přijímacím řízení
na vysoké školy - na učitelské obory
- preforovat ty uchazeče, u nichž jsou předpoklady,
že po absolvování budou učit na vesnických
školách,
- posoudit možnost, aby absolventi oboru učitelství
s kvalifikací pro 2. stupeň základních
škol a středních škol měli před
působením na středních školách
povinnost praktikovat na základních školách,
- věnovat pozornost doporučením několika
výborů týkajícím se délky
některých oborů vysokoškolského
studia, zejména analyzovat řadu kritických
poznatků z jejího zkrácení,
- zpracovat dlouhodobé prognózy rozvoje jednotlivých
odvětví a oborů národního hospodářství
opírající se o vědeckotechnický
rozvoj, které jsou základním předpokladem
pro zkvalitňování plánu potřeb
a efektivního využívání kvalifikovaných
odborníků v národním hospodářství,
- právně dořešit otázky letní
aktivity studující mládeže.
V oblasti mimoškolské výchovy a vzdělávání
mládeže i dospělých přinesly
poslanecké průzkumy celou řadu podnětů,
z nichž uvedu alespoň tyto:
- v souladu s dokumentem "Další rozvoj českosdlovenské
výchovně vzdělávací soustavy"
dopracovat způsob vzdělávání
dospělých z nynější nejednotné
podoby do uceleného, jednotného systému celoživotního
vzdělávání, podloženého
odpovídajícím zákonným opatřením,
- v důsledku nerovnoměrného vývoje
postgraduálního studia na jednotlivých vysokých
školách rozvinout toto studium ve větší
míře v především na vysokých
školách technického zaměření
a vytvořit systém průběžného
vysílání inženýrských
kádrů do postgraduálního studia aj.,
- šířeji rozvíjet všechny formy
zvyšování kuturní úrovně
občanů, jejich estetickou, mravní a citovou
výchovu, rozvíjet jejich zájmy, nadání,
talenty a vést je k účelnému využívání
volného času.
Celá řada dalších námětů
a doporučení je obsažena v souhrnné
zprávě z poslaneckých průzkumů,
které dáme k dispozici také příslušným
orgánům.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi nyní několik souhrnných
poznámek.
Podíváme-li se pozorně na výsledky
posleneckých průzkumů a vůbec na poslanecké
poznatky z volebních obvodů, pak se stále
naléhavěji zdůrazňuje nezbytnost vysoké
odbornoísti a kvalifikace, význam znalostí
vycházejících z praxe a praxi našeho
života také sloužící. Významné
místo je zde právem přisuzováno naší
škole, jejímu účinnému spojení
s praktickým životem a jeho neustálým
vývojem. Je zřejmé, že zejména
s ohledem na rychle se vyvíjející nové
a nové poznatky ve všech oblastech života, neuplatňujeme
dostatečně účinný systém
spojení školy se životem, s progresívními
poznatky vědy a techniky. Musíme společně
takové cesty hledat, zobecňovat nejlepší
poznatky předních škol, kolektivů, závodů
i pracovíšť. To se týká zejména
výchovy na středních odborných učilištích.
právě zde by se mělo dostat mladým
lidem příštím hospodářům
naší země, možnosdti pracovat s novou,
moderní technikou a technologií, zvládnou
nevšední taje současné elektroniky,
automatizace, ale také zemědělské
techniky apod. Vždyť právě zde se již
rodí příští novátoři
a zlepšovateé, mistři a organizátoři
průmyslové a zemědělské výroby.
Mluvíme-li oprávněně o vyhledávání
névých talentů, například ve
sportu, pak to pro výrobu, pro vědu a techniku platí
dvojnásob. Znamená to ovšem právě
v současné přestavbě škol i v
dalším vývoji vytvářet pro takový
přístup mladých lidí, a je třeba
zdůraznit, že již od dětských
let potřebné předpoklady.
Jde o to, aby každý mladý člověk
měl svůj pevný životní cíl,
aby se určité povolání stalo pro něho
ve shodě s celospolečenskými zájmy
doslova životní touhou, které obětuje
a podřídí vše ostatní. Prostě
potřebujeme již od raného mládí
nadšence pro vše nové, zejména pro vědeckotechnický
pokrok, zdravě ctižádostivě dosáhnout
nových objevů, nových vynálezů.
Výchova k tvůrčímu novátorství,
to je veliký úkol naší školy i
ostatních úseků našeho života.
Přednosti naší socialistické školy
spočívají v tom, že vedle vzdělání
umožňuje žákům získat široký
politický rozhled. Naše škola nemůže
přece, už v zájmu samotných žáků,
vychovávat jakési "čisté odborníky",
odtržené od událostí probíhajících
u nás i ve světě.
Je obrovskou předností každého absolventa,
když je všestranně odborně i politicky
připraven na své povolání, když
zná, čemu jeho profese slouží, jak napomáhá
naší společnosti v boji o lidský pokrok
a mír.
Proto zdůrazňujeme velký význam výchovy
k vědeckému socialismu, k uplatňování
principů socialistického vlastenectví a proletářského
internacionalismu.
Samozřejměě nejde zde pouze o úkol
občanské výchovy či výuky marxismu-leninismu.
Celá naše škola, obsah veškeré výuky
a výchovy má mít jednoznačně
socialistický charakter. V tom je přednost naší
školy, ale také její velká odpovědnost.
Stejně je tomu u etické stránky školské
přípravy, která tvoří organickou
součást výchovy nového socialistického
člověka. Upřímně řečeno
- sebevětší odborné znalosti bez uplatňování
socialistických morálních zásad mnoho
neznamenají. Jsme si ovšem vědomi, že
samotná škola nemůže z mladého
člověka vychovat tak říkajíc
"hotového člověka". To vyžaduje
vliv dalších činitelů a také
postupné získání životních
zkušeností.
Dovolte mi v této souvislosti poznámku k přednímu
spojenci naší školy - k rodině.
Velice si vážíme rodin, které vychovávají
své děti k aktivnímu vztahu k potřebám
naší společnosti, k čestnému
a svědomitému studiu, plnění úkolů
socialistické výstavby, rodin, které spojily
svoje výchovné úsilí s působením
socialistické školy, pomáhají jí
a podporují její autoritu, mimo jiné i prostřednictvím
Sdružení rodičů a přátel
školy.
Na druhé straně však chceme říct
zcela otevřeně, že se velice proviňují
na dětech rodiče, kteří výchovný
vliv školy snižují, či jsou dokonce zaměřením
rodinné výchovy se školou v rozporu.
Je to chybný a krátkozraký postup. Jeho výsledek,
jak nám potvrdil nejeden příklad, se nutně
obrátí proti rodině samotné. Děti,
vedené v duchu "dvojí tváře",
jsou duševně rozpolcené, ztrácejí
životní jistoty, upadají do bahna morálního
pokrytectví.
Stále více nabývá na aktuálnosti
zásada, že o čestný, vskutku socialistický
profil mladého člověka musíme v procesu
našeho života svádět zápas, a to
v jeho zájmu i v zájmu celé společnosti.
Předpokládá to ovšem cílevědomě
uplatňovat jednotu výchovného působení
školy, rodiny, společenských organizací
Národní fronty, národních výborů
a dalších činitelů. V této souvislosti
zvláště oceňujeme společensky
záslužnou práci statisíců dobrovolných
pracovníků, pionýrských vedoucích,
tělovýchovných a sportovních cvičitelů
a trenérů Československého svazu tělesné
výchovy i Svazarmu a všech dalších, kteří
se věnují výchově mladého pokolení
ve volném čase.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jak jsem již uvedl v úvodu, věnovali
poslanci velkou pozornost stavu plánování
potřev a rozmísťování absolventů,
zejména vysokých škol. Ukazuje se, že
plánování vychází obvykle
ze zjednodušené sumarizace požadavků,
opírá se o málo spolehlivé podklady
a málo vyhovuje soudobým a zejména perspektivním
potřebám. Stojíme před podstatným
rozvojem automatizacem jaderné a tepelné energetiky,
mikroelektroniky, respektive matematického a fyzikálního
inženýrství. A přitom praxe v České
socialistické republice požadovala letos jen 20 studentů
pro obor aplikace mikroelektroniky (do škol bylo proto raději
přijato 60 posluchačů). Obory automatizace
systému řízení měly směrné
číslo 160 absolventů, ale skutečná
potřeba byla odhadnuta při zrychlení tempa
zavádění automatizační techniky
na 1500. pro obor jaderné a tepelné energetiky bylo
přijímáno cca 250 studentů, ale například
jen zahájení činnosti jadernbé elektrárny
Dukovany bude vyžadovat na 1200 kvalifikovaných odborníků
různého zaměření.
Také pokud jde o rozmisťování absolventů
vysokých škol, poodhaluje skutečnost nemálo
rozporů a ukazuje, že vždy neprobíhá
v souladu s jeho společenskými předpoklady
a odbornou přípravou absolventů. Příslušným
ústředním orgánům se, žel,
dosud nepodařilo vypracovat objektivní system uplatňování
kvalifikovaných kádrů, který by odpovídal
požadavkům dlouhodobého rozvoje národního
hospodářství a celé naší
společnosti. Vlivem těchto slabin vyvíjí
část absolventů vlastní iniciativu
a odhadem 30-50% z nich nastupuje na zcela jiná, než
původně uvažovaná, místa. Jaká
tím vzniká společenská škoda,
není třeba zdůrazňovat.
Avšak věc má také druhou stránku,
spočívající v přístupu
samotných absolventů. Jsou takový, kteří
hledají uplatnění dle svých subjektivních
představ z čistě osobních zájmů,
bez ohledu na potřeby společnosti, která
jim absolvování studia nejen umožnila, ale
také draze zaplatila. Je například známo,
že v Severočeském kraji nastoupila jako lékaři
prakticky jen polivina těch, kteří se dokonce
původně zavázali tam pracovat. To mimo jiné
ukazuje na povážlivé slabiny v účinnosti
naší politické práce a morální
výchovy. Nikde na světě to není a
nebude tak, aby práce chodila za lidmi, ale lidé
musí chodit za prací.
V takzvaném "svobodném světě"
miliony lidí práci marně hledají a
další miliony ji shánějí za hranicemi
své země či dokonce ve vzdálených
světadílech.
Taková je tvrdá realita světa, o němž
mají někteří lidé ještě
dnes iluze.
Hovoříme-li o závažném poslání
naší socialistické školy, myslíme
tím v prvé řadě na klíčovou
úlohu našich pedagogů. Rádí bychom
zdůraznili, že naše společnost jim svěřila
to nejcennější - výchovu mladého
pokolení a jeho přípravu na zdravou, ale
také náročnou životní cestu.
Proto klademe takový důraz na osobní příklad
učitele, na jeho zanícenost a upřímnost,
na opravdovost jeho výkladu, který především
předpokládá, aby se osobně ztotožnil
s obsahem své výuky. Jen takový pedagog si
zjedná nejvyšší autoritu mezi žáky,
jejich úctu i vysoké ocenění naší
společnosti.Právě takovým pedagogům
chceme na dnešní schůzi naší sněmovny
tlumočit svůj dík, naše vřelé
uznání za jejich společensky významnou
výchovnou práci.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, celoroční politická i
organizátorská práce poslanců a jejich
výborů v přípravě schůze
naší sněmovny, potvrdila významné
místo výchovy a vzdělání v
životě naší společnosti.
Proto my, poslanci nejvyššího zastupitelského
sboru Československé socialistické republiky,
budeme věnovat této důležité
obalsti soustředěnou pozornost, zejména při
své odpovědné činnosti ve volebních
obvodech. Jde o to, aby výchova a vzdělání
společně s péčí o posilování
ekonomiky naší země měla trvalé
místo v naší práci.
Bude to zcela konkrétní, společensky významný
přínos při naplňování
závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa. /Potlesk./
Predseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi Vedrovi
za prednesenú správu.
Súdružky a súdruhovia, Predsedníctvo
Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa národov
zvolila na prípravu návrhu uznesenia návrhovú
komisiu v tomto zložení: poslanci Zdenko Nováček
/predseda Výboru pre kultúru a výchovu ako
predseda komisie/ a členovia komisie Josef Andrš,
Antonín Himl, Ludmila Lužová, Vladimír
Mařík, Nina Lefflerová, Ema Šarišská
a Jozef Šimúth.
Má niekto k tomuto návrhu pripomienky? /Nemá./
Nemá.
Dávam o návrhu hlasovať. Kto súhlasí,
nech zdvihne ruku.
/Hlasuje se./
Ďakujem. Je niekto proti? /Nikdo./ Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./ Nikto.
Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej
komisie bol jednomyseľne schválený. Prosím
členov návrhovej komisie, aby sa na začiatku
poludňajšej prestávky zišli v miestnosti
č. 449 na IV. poschodí na prípravu uznesenia.