Ruka v ruke s tým už v škole sa musia študujúci
pripravovať tak, aby boli schopní byť skutočnými
nositeľmi a realizátormi vedeckotechnického
pokroku, aby boli kvalitne pripravení pre prácu,
ktorú budú vykonávať, aby ich vedomosti
a občiansky profil zodpovedali súčasným
potrebám. Nepotrebujeme ľudí s formálnymi
diplomami a titulmi, ale so skutočnými vedomosťami,
ľudí naozaj vzdelaných a kvalifikovaných.
Nízka kvalita nám aj tu len škodí, dokonca
dvojnásobne, lebo náklady na štúdium
sú značné a keď štúdium
nič neprináša, ba dokonca ľudia s diplomami,
ale bez schopností, sa dostanú na dôležité
riadiace miesta, poškodzujú spoločnosť
ešte viac.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, som si vedomý, že rozsiahlu
tému dnešného rokovania snemovne som nemohol
i z časových dôvodov úplne vyčerpať.
Preto som sa zaoberal iba niektorými otázkami zo
širokého spektra problémov v súvislosti
s výchovou a vzdelávaním mládeže.
Som presvedčený, že vaše poznatky z poslaneckých
prieskumov obohatia naše skúsenosti a vedomosti, že
pomôžu vláde ČSSR, národným
vládam, ministerstvám školstva, národným
výborom a ďalším orgánom a organizáciám
v ich úsilí a snažení o prehĺbenie
socialistickej výchovy a zvyšovaní úrovne
vzdelania nášho ľudu, ako aj k zvýšeniu
podielu na realizácii školskej politiky strany.
Na záver vám chcem poďakovať za pozornosť,
ktorú otázkam výchovy a vzdelávania
venujete a ubezpečiť vás, že vaše
odporúčania budeme seriózne študovať
a využijeme ich v riadiacej činnosti. Ďakujem
vám, že ste ma vypočuli. (Potlesk.)
Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi
federálnej vlády súdruhovi Lúčanovi
za prednesenú správu.
Teraz žiadam súdruha Vladimíra Vedru, podpredsedu
Snemovne národov, aby ako spoločný spravodajca
výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SN, místopředseda
SN V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, na pořad dnešní schůze
Sněmovny národů je zařazen významný
celospolečesnký úkol - socialistická
výchova a vzdělání.
Naše země prochází obdobím vpravdě
revoluční výstavby. Usilujeme o podstatné
zvýšení efektivnosti akvality veškeré
práce, o dynamický růst naší
ekonomiky především cestou dalšího
vědeckotechnického rozvoje.
Procházíme obdobím postupného prosazování
kvalkitativních změn v charakteru společesnké
práce, obdobím tvůrčího řešení
zcela nových úkolů rozvinuté socialistické
společnosti.
V zájmu současné generace i generací
příštích usilujeme o uplatňování
socialistického života, zajištění
vysoké životní úrovně, o zdravý
vývoj mladé generace a její všestrannou
přípravu pro náročnou práci
a život v tomto i příštím století.
Je to současně náš přínos
v zápase oprosazení proncipů mírového
soužití v mezinárodním měřítku,
o odražení zběsilého útoku vedeného
silami reakce a války, silami zákonitě odcházejícími
ze scény světových dějin. To vše
znásobuje naši odpovědnost, životní
význam plnění ekonomických a výchovných
úkolů ve smyslu závěrů XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa.
Jde o to, aby v životní výhni socialistické
výstavby, uprostřed dějinného zápasu
o mírový vývoj a pokrok na této planetě,
nám vyrůstali lidé důstojní
naší historické epochy.
Klíčem k úspěchu je člověk.
Právě k němu, k jeho životu a vývoji
je upřena naše snaha, naše hluboce lidské
úsilí o to, aby to byl člověk s čestným
postojem k práci, ke kolektivu, k potřebám
své socialistické společnosti, člověk,
který nechce a nedokáže stát na místě.
Tak celkého cíle nelze při sebelepší
vůli dosáhnout ze dne na den. Již Vladimír
Iljič Lenin připomínal objektivní
zaostávání lidského vědomí
za lidským bytím, za růstem materiálníjo
bohatství a z toho vyplývající mimořádnou
závažnost ideologické práce, výchovy
a vzdělání.
Jejich rostoucí význam a potřebu pociťujeme
zcela reálně právě v této etapě
našeho vývoje, v němž musíme překonávat
nejen pozůstatky starého myšlení a zakořeněných
návyků, ale současně bojovat s celou
řadou nových negativních momentů v
myšlení, morálce i přístupech
lidí, vytvářet nový socialistický
způsob života.
Při řešení úkolů socialistické
výstavby nám proto zákonitě vyvstane
společenská závažnost výchovy
a vzdělání jako důležitého
předpokladu dalšího vzestupu rozvinuté
socialistické společnosti. "V uvědomělosti
lidí," řekl na XVI. sjezdu KSČ soudruh
Gustáv Husák, "je skryta ohromná tvůrčí
síla, která je schopna mobilizovat společnost
při řešení i těch nesložitějších
úkolů."
Proto věnovalo předsednictvo a výbory naší
sněmovny v těsné spolupráci s výbory
Sněmovny lidu, Českou národní radou
a Slovenskou národní radou soustředěnou
pozornost přípravě dnešní schůze.
Dovolte mi, abych vás o výsledcích této
práce informoval.
V úvodu bych chtěl poznamenat, že převážná
část výborů si shodně ověřovala
při průzkumech klíčové problémy,
zejména dosavadní výsledky uplatňování
výchovně vzdělávací soustavy,
úroveň odborné a politicko-ideové
přípravy, postavení a úlohu pedagogických
kádrů, plánování a rozmísťování
absolventů, hmotné podmínky pro rozvoj výchovně
vzdělávacího procesu, úlohu všech
činitelů pomáhajících škole
při socialistické výchově mladé
generace apod.
Všechny výbory projednaly na svých schůzích
návrh zásad zákona o soustavě základních
a středních škol. Celkem 43 připomínek
a návrhů bylo dáno k dispozici vládě
Československé socialistické republiky.
Vzhledem k tomu, že podrobné výsledky poslaneckých
průzkumů máte k dispozici v souhrnné
zprávě, omezím se na zdůraznění
některých faktů.
Výbor pro kulturu a výchovu posoudil dosavadní
výsledky a účinnost zákona o opatřeních
v soustavě základních a středních
škol a zákona o vysokých školách.
Poslanci se zajímali o učební osnovy z hlediska
požadavků polytechnického vzdělávání
žáků, o systém výchovně
vzdělávacího procesu, jeho materiálně
technické zabezpečení, ověřovali
politickou a odbornou připravenost pedagogického
sboru, připravenost absolventů středních
škol pro praxi a pro studium na vysokých školách,
zkoumali praktické využití výsledků
práce výzkumných ústavů, činnost
odborů školství některých národních
výborů. Na vysokých školách ověřovali
ideově výchovnou a odbornou úroveň
studia posluchačů vysokých škol pedagogického
a vychovatelského směru a podíl vysokých
škol na rozvoji výchovy a vzdělávání
směřujícího k vědeckovýzkumné
činnosti.
Zabývali se zájmovou aktivitou a dalšími
formami využívání volného času,
včetně letní aktivity mládeže.
Poslanci se informovali o problémech v ideové výchově
mládeže, o výuce a účinnosti
občanské výchovy, výuce marxismu-leninismuna
vysokých školách, o úrovni vychovatelské
práce v domovech mládeže, ověřovali
se připravenost absloventů vysokých škol
do praxe, podíl práce organizací Socialistického
svazu mládeže na školách i v mimoškolní
činnosti, zajímali se o sepětí školy
se společenskými organizacemi Národní
fronty, se závody i rodinami. Konečně se
poslanci zajímali i o působení uměleckého
školství a hromadných sdělovacích
prostředků na výchovu a vzdělávání
našeho lidu.
Poslanci výboru provedli průzkumy na vysokých
školách I. a II. stupně v okrese Gottwaldov,
Trenčín, Dunajská Streda, navštívili
pedagogickou a filosofickou fakultu University Karlovy, ministerstvo
školství České socialistické
republiky, ministerstvo kultury Slovenské socialistické
republiky, besedovali s představiteli Výzkumného
ústavu pedagogického a Ústavu odborného
školství v Praze, s představiteli Československé
televize a Československého rozhlasu na Slovensku,
navštívili konzervatoř a domov mládeže
v Bratislavě a příslušné odbory
školství národních výborů.
Výbor ústavně právní
se zabýval politickou a odbornou výchovou studentů,
připraveností absolventů právnických
fakult a dalším vzděláváním
právníků v praxi.
Poslanci získali zkušenosti z výchovy a vzdělávání
na středních sociálně právních
i jiných středních školách a
zajímali se též o úroveň mimoškolní
právní výchovy, včetně výchovy
k rodičovství.
Poslanci navštívili vybraná gymnázia
a střední školy ve 28 okresech v České
socialistické republice a Slovenské socialistické
republice a získali poznatky o vzdělávání
právníků v praxi z 8 federálních
ústředních úřadů, 7
republikových ústředních úřadů
a navíc z ústředí advokacie republik.
Výbor pro plán a rozpočet se orientoval
na otázky plánování úrovně
kvalifikace pracujících a realizaci kvalifikační
struktury, na přípravu vysokoškolsky vzdělaných
odborníků v nových progresívních
oborech, v mikroelektronice, robotice apod. Poslanci získali
poznatky plánovacích a kontrolních orgánů
z plánovitého přijímání
uchazečů o studium na středních školách,
zajímali se o problematiku vypracování dlouhodobé
potřeby výchovy kvalifikovaných kádrů
s vysokoškolským vzděláním. Věnovali
pozornost postgraduálnímu studiu a s tím
související připravenosti pedagogů
na potřebu praxe i dalším formám výchovy
a doškolování ekonomických kádrů.
Ověřovali aktuálnost přípravy
kádrů z hlediska uplatňování
Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého
řízení národního hospodářství.
Konečně nabyli poznatky o zabezpečování
hmotných a finančních podmínek pro
rozvoj našeho školství.
Poslanci provedli průzkumy na ministerstvech školství
České socialistické republiky, Slovenské
socialistické republiky, na Vysoké škole ekonomické
v Praze, Bratislavě, Slovenské vysoké škole
technické v Bratislavě, odboru školství
Krajského národního výboru v Brně,
zúčastnili se průzkumu s poslanci výboru
pro zemědělství a výživu na Vysoké
škole zemědělské v Brně.
Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se zaměřil
na posouzení kádrové přípravy
mládeže na dělnická povolání
po stránce ideově politické a odborné
na středních odborných učilištích
a středních odborných školách,
zejména v odvětvích průmyslu, obchodu
a středních odborných učilištích
zřizovaných krajskými národními
výbory. Ověřoval systém a efektivnost
výchovy a vzdělávání středně
technických kádrů při zaměstnání,
přípravu odborníků širokého
profilu na vysokých školách technického
směru.
Zvláštní pozornost věnoval systému
doplňování znalostí, prohlubování
speciálních znalostí a rekvalifikaci kádrů,
postgraduálnímu studiu na vysokých školách
a dalším formám studia v podnikových
institutech, závodních školách práce,
kursech aj.
Poslanci se zajímali také o otázky změny
struktury studijních oborů a profilace vysokých
škol technických s ohledem na změny struktury
národního hospodářství, o spolupráci
technických škol s průmyslovými závody
a podniky.
Provedli průzkumy v 15 různých výrobních
hospodářských jednotkách, ve výrobních
podnicích, závodech, výzkumných ústavech,
na vysokých školách a v podnicích zahraničního
obchodu a v Československé vědeckotechnické
společnosti.
Výbor pro zemědělství a výživu
posoudil úroveň výchovy a odborné
přípravy mládeže v zemědělských
středních odborných učilištích,
zemědělských technických školách
a vysokých školách pro odvětví
zemědělství a výživy. Ověřoval
pracovní zařazování absolventů
zemědělských a potravinářských
škol a odborů, péči o jejich růst
a využívání jejich znalostí,
výchovu a zvyšování kvalifikace pracujících
v zemědělství dalšími formami
studia.
Poslanci se zajímali o úroveň vzdělávání
učitelů zemědělských škol
a jejich propojení s potřebami praxe, o vědeckou
činnost vysokých škol zemědělských
a chemicko-technologických, o výchovu a výuku
na školách připravujících kádry
pro uplatňování racionální
a zdravé výživy obyvatelstva.
Poslanci provedli průzkumy na Vysoké škole
zemědělské v Brně, na Střední
škole potravinářské technologie v Pardubicích,
na Krajské zemědělské správě
v Bratislavě, na státním statku v Hubicích
v Západoslovenském kraji.
Výbor pro sociální politiku zkoumal,
jaký je současný stav odmeňování
absolventů středních a vysokých škol,
posoudil, jak platné zásady odměňování
přispívají k rozvíjení hmotné
zainteresovanosti pracujících.
Poslanci ověřovali jaké je hmotné,
finanční a sociálně zdravotní
zabezpečení studentů vysokých škol,
zajímali se o otázky komplexní péče
o učitele, jejich platy, byty, zdravotní péči
apod.
Výbor posuzoval stávající úroveň
poskytované komplexní péče mladým
kvalifikovaným pracovníkům v dělnických
profesích, zejména otázky sociální
adaptace, fluktuace, vliv životních a pracovních
podminek na jejich pracovní výkonnost a společenskou
angažovanost. Zabýval se využíváním
kvalifikace pracovníků a jejím přínosem
k růstu technické úrovně a kvality
výroby.
Průzkumy poslanců se uskutečnily na univerzitách
v Praze, Brně, Bratislavě a v Košicích.
14. poslanců provedlo individuální průzkumy
ve 27 podnicích a příslušných
národních výborech.
Výbor branný a bezpečnostní
se zajímal o odbornou přípravu žáků,
studentů a posluchačů vojenských škol
a škol ministerstva vnitra, dále o mimoškolní
výchovu a vzdělávání příslušníků
Československé lidové armády a ministerstev
vnitra, jakož i o úroveň branné výchovy
na školách, o morální a fyzickou zdatnost
školní a pracující mládeže.
Poslanci provedli průzkumy na Vojenském gymnáziu
v Praze a na Vysoké škole Sboru národní
bezpečnosti, praporčické škole Sboru
národní bezpečnosti a na Vysoké politické
akademii v Bratislavě.
Výbor zahraniční srovnal přednosti
socialistického zřízení v oblasti
výchovy a vzdělání s kapitalistickými
státy, ověřil si úlohu Československé
socialistické republiky v organizaci OSN UNESCO, zabýval
se otázkami politické, odborné a jazykové
přípravy, výchovy budoucích diplomatických
a komerčních pracovníků i expertů.
Poslanci si ověřili vliv výchovy a vzdělávání
v resortech federálního ministerstva zahraničních
věcí a federálního ministerstva zahraničního
obchodu, navštívili sekretariát Československé
komise pro spolupráci s UNESCO a provedli průzkumy
v již uvedených ministerstvech.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jednání výborů
naší sněmovny a jimi organizované průzkumy
přinesly ve svých závěrech značné
množství námětů, připomínek
a doporučení. Dovolte mi zmínit se stručně
o některých z nich.
V oblasti základních škol se doporučuje:
- zmírnit přehuštěnost učebních
osnov, rozčlenit učivo do 33 týdnů
a vytvořit tak časový prostor na procvičování
a opakování učiva. K tomuto bodu poznamenávám,
že ministerstva školství České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky již připravují opatření
ve smyslu tohoto doporučení poslanců,
- při tvorbě nových učebnic dále
pokračovat v prohlubování jejich
obsahové i formální přitažlivosti
tak, aby žáky zaujaly a inspirovaly je k samostatnému
učení. Provést redukci neúměrného
množství pojmů.
- zabezpečit v příslušných resortech
a výrobních družsvech zvýšení
zvýšení produkce učebních
pomůcek pro pracovní vyučování
na školách,
- upravit obsah povinně volitelných předmětů
v 7. třídách tak, aby byly vhodné
i pro slabší žáky,
- posoudit komplex otázek souvisejících s
nadměrnou feminizací v základních
školách a sídlištních aglomeracích,
převyšující často únosnou
hranici 30 žáků,
- věnovat trvalou a účinnější
pozornost volbě povolání žáků.