Úterý 25. října 1983

Ruka v ruke s tým už v škole sa musia študujúci pripravovať tak, aby boli schopní byť skutočnými nositeľmi a realizátormi vedeckotechnického pokroku, aby boli kvalitne pripravení pre prácu, ktorú budú vykonávať, aby ich vedomosti a občiansky profil zodpovedali súčasným potrebám. Nepotrebujeme ľudí s formálnymi diplomami a titulmi, ale so skutočnými vedomosťami, ľudí naozaj vzdelaných a kvalifikovaných. Nízka kvalita nám aj tu len škodí, dokonca dvojnásobne, lebo náklady na štúdium sú značné a keď štúdium nič neprináša, ba dokonca ľudia s diplomami, ale bez schopností, sa dostanú na dôležité riadiace miesta, poškodzujú spoločnosť ešte viac.

Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, som si vedomý, že rozsiahlu tému dnešného rokovania snemovne som nemohol i z časových dôvodov úplne vyčerpať. Preto som sa zaoberal iba niektorými otázkami zo širokého spektra problémov v súvislosti s výchovou a vzdelávaním mládeže. Som presvedčený, že vaše poznatky z poslaneckých prieskumov obohatia naše skúsenosti a vedomosti, že pomôžu vláde ČSSR, národným vládam, ministerstvám školstva, národným výborom a ďalším orgánom a organizáciám v ich úsilí a snažení o prehĺbenie socialistickej výchovy a zvyšovaní úrovne vzdelania nášho ľudu, ako aj k zvýšeniu podielu na realizácii školskej politiky strany.

Na záver vám chcem poďakovať za pozornosť, ktorú otázkam výchovy a vzdelávania venujete a ubezpečiť vás, že vaše odporúčania budeme seriózne študovať a využijeme ich v riadiacej činnosti. Ďakujem vám, že ste ma vypočuli. (Potlesk.)

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem podpredsedovi federálnej vlády súdruhovi Lúčanovi za prednesenú správu.

Teraz žiadam súdruha Vladimíra Vedru, podpredsedu Snemovne národov, aby ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN, místopředseda SN V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, na pořad dnešní schůze Sněmovny národů je zařazen významný celospolečesnký úkol - socialistická výchova a vzdělání.

Naše země prochází obdobím vpravdě revoluční výstavby. Usilujeme o podstatné zvýšení efektivnosti akvality veškeré práce, o dynamický růst naší ekonomiky především cestou dalšího vědeckotechnického rozvoje.

Procházíme obdobím postupného prosazování kvalkitativních změn v charakteru společesnké práce, obdobím tvůrčího řešení zcela nových úkolů rozvinuté socialistické společnosti.

V zájmu současné generace i generací příštích usilujeme o uplatňování socialistického života, zajištění vysoké životní úrovně, o zdravý vývoj mladé generace a její všestrannou přípravu pro náročnou práci a život v tomto i příštím století.

Je to současně náš přínos v zápase oprosazení proncipů mírového soužití v mezinárodním měřítku, o odražení zběsilého útoku vedeného silami reakce a války, silami zákonitě odcházejícími ze scény světových dějin. To vše znásobuje naši odpovědnost, životní význam plnění ekonomických a výchovných úkolů ve smyslu závěrů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa.

Jde o to, aby v životní výhni socialistické výstavby, uprostřed dějinného zápasu o mírový vývoj a pokrok na této planetě, nám vyrůstali lidé důstojní naší historické epochy.

Klíčem k úspěchu je člověk. Právě k němu, k jeho životu a vývoji je upřena naše snaha, naše hluboce lidské úsilí o to, aby to byl člověk s čestným postojem k práci, ke kolektivu, k potřebám své socialistické společnosti, člověk, který nechce a nedokáže stát na místě.

Tak celkého cíle nelze při sebelepší vůli dosáhnout ze dne na den. Již Vladimír Iljič Lenin připomínal objektivní zaostávání lidského vědomí za lidským bytím, za růstem materiálníjo bohatství a z toho vyplývající mimořádnou závažnost ideologické práce, výchovy a vzdělání.

Jejich rostoucí význam a potřebu pociťujeme zcela reálně právě v této etapě našeho vývoje, v němž musíme překonávat nejen pozůstatky starého myšlení a zakořeněných návyků, ale současně bojovat s celou řadou nových negativních momentů v myšlení, morálce i přístupech lidí, vytvářet nový socialistický způsob života.

Při řešení úkolů socialistické výstavby nám proto zákonitě vyvstane společenská závažnost výchovy a vzdělání jako důležitého předpokladu dalšího vzestupu rozvinuté socialistické společnosti. "V uvědomělosti lidí," řekl na XVI. sjezdu KSČ soudruh Gustáv Husák, "je skryta ohromná tvůrčí síla, která je schopna mobilizovat společnost při řešení i těch nesložitějších úkolů."

Proto věnovalo předsednictvo a výbory naší sněmovny v těsné spolupráci s výbory Sněmovny lidu, Českou národní radou a Slovenskou národní radou soustředěnou pozornost přípravě dnešní schůze. Dovolte mi, abych vás o výsledcích této práce informoval.

V úvodu bych chtěl poznamenat, že převážná část výborů si shodně ověřovala při průzkumech klíčové problémy, zejména dosavadní výsledky uplatňování výchovně vzdělávací soustavy, úroveň odborné a politicko-ideové přípravy, postavení a úlohu pedagogických kádrů, plánování a rozmísťování absolventů, hmotné podmínky pro rozvoj výchovně vzdělávacího procesu, úlohu všech činitelů pomáhajících škole při socialistické výchově mladé generace apod.

Všechny výbory projednaly na svých schůzích návrh zásad zákona o soustavě základních a středních škol. Celkem 43 připomínek a návrhů bylo dáno k dispozici vládě Československé socialistické republiky.

Vzhledem k tomu, že podrobné výsledky poslaneckých průzkumů máte k dispozici v souhrnné zprávě, omezím se na zdůraznění některých faktů.

Výbor pro kulturu a výchovu posoudil dosavadní výsledky a účinnost zákona o opatřeních v soustavě základních a středních škol a zákona o vysokých školách. Poslanci se zajímali o učební osnovy z hlediska požadavků polytechnického vzdělávání žáků, o systém výchovně vzdělávacího procesu, jeho materiálně technické zabezpečení, ověřovali politickou a odbornou připravenost pedagogického sboru, připravenost absolventů středních škol pro praxi a pro studium na vysokých školách, zkoumali praktické využití výsledků práce výzkumných ústavů, činnost odborů školství některých národních výborů. Na vysokých školách ověřovali ideově výchovnou a odbornou úroveň studia posluchačů vysokých škol pedagogického a vychovatelského směru a podíl vysokých škol na rozvoji výchovy a vzdělávání směřujícího k vědeckovýzkumné činnosti.

Zabývali se zájmovou aktivitou a dalšími formami využívání volného času, včetně letní aktivity mládeže.

Poslanci se informovali o problémech v ideové výchově mládeže, o výuce a účinnosti občanské výchovy, výuce marxismu-leninismuna vysokých školách, o úrovni vychovatelské práce v domovech mládeže, ověřovali se připravenost absloventů vysokých škol do praxe, podíl práce organizací Socialistického svazu mládeže na školách i v mimoškolní činnosti, zajímali se o sepětí školy se společenskými organizacemi Národní fronty, se závody i rodinami. Konečně se poslanci zajímali i o působení uměleckého školství a hromadných sdělovacích prostředků na výchovu a vzdělávání našeho lidu.

Poslanci výboru provedli průzkumy na vysokých školách I. a II. stupně v okrese Gottwaldov, Trenčín, Dunajská Streda, navštívili pedagogickou a filosofickou fakultu University Karlovy, ministerstvo školství České socialistické republiky, ministerstvo kultury Slovenské socialistické republiky, besedovali s představiteli Výzkumného ústavu pedagogického a Ústavu odborného školství v Praze, s představiteli Československé televize a Československého rozhlasu na Slovensku, navštívili konzervatoř a domov mládeže v Bratislavě a příslušné odbory školství národních výborů.

Výbor ústavně právní se zabýval politickou a odbornou výchovou studentů, připraveností absolventů právnických fakult a dalším vzděláváním právníků v praxi.

Poslanci získali zkušenosti z výchovy a vzdělávání na středních sociálně právních i jiných středních školách a zajímali se též o úroveň mimoškolní právní výchovy, včetně výchovy k rodičovství.

Poslanci navštívili vybraná gymnázia a střední školy ve 28 okresech v České socialistické republice a Slovenské socialistické republice a získali poznatky o vzdělávání právníků v praxi z 8 federálních ústředních úřadů, 7 republikových ústředních úřadů a navíc z ústředí advokacie republik.

Výbor pro plán a rozpočet se orientoval na otázky plánování úrovně kvalifikace pracujících a realizaci kvalifikační struktury, na přípravu vysokoškolsky vzdělaných odborníků v nových progresívních oborech, v mikroelektronice, robotice apod. Poslanci získali poznatky plánovacích a kontrolních orgánů z plánovitého přijímání uchazečů o studium na středních školách, zajímali se o problematiku vypracování dlouhodobé potřeby výchovy kvalifikovaných kádrů s vysokoškolským vzděláním. Věnovali pozornost postgraduálnímu studiu a s tím související připravenosti pedagogů na potřebu praxe i dalším formám výchovy a doškolování ekonomických kádrů. Ověřovali aktuálnost přípravy kádrů z hlediska uplatňování Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství. Konečně nabyli poznatky o zabezpečování hmotných a finančních podmínek pro rozvoj našeho školství.

Poslanci provedli průzkumy na ministerstvech školství České socialistické republiky, Slovenské socialistické republiky, na Vysoké škole ekonomické v Praze, Bratislavě, Slovenské vysoké škole technické v Bratislavě, odboru školství Krajského národního výboru v Brně, zúčastnili se průzkumu s poslanci výboru pro zemědělství a výživu na Vysoké škole zemědělské v Brně.

Výbor pro průmysl, dopravu a obchod se zaměřil na posouzení kádrové přípravy mládeže na dělnická povolání po stránce ideově politické a odborné na středních odborných učilištích a středních odborných školách, zejména v odvětvích průmyslu, obchodu a středních odborných učilištích zřizovaných krajskými národními výbory. Ověřoval systém a efektivnost výchovy a vzdělávání středně technických kádrů při zaměstnání, přípravu odborníků širokého profilu na vysokých školách technického směru.

Zvláštní pozornost věnoval systému doplňování znalostí, prohlubování speciálních znalostí a rekvalifikaci kádrů, postgraduálnímu studiu na vysokých školách a dalším formám studia v podnikových institutech, závodních školách práce, kursech aj.

Poslanci se zajímali také o otázky změny struktury studijních oborů a profilace vysokých škol technických s ohledem na změny struktury národního hospodářství, o spolupráci technických škol s průmyslovými závody a podniky.

Provedli průzkumy v 15 různých výrobních hospodářských jednotkách, ve výrobních podnicích, závodech, výzkumných ústavech, na vysokých školách a v podnicích zahraničního obchodu a v Československé vědeckotechnické společnosti.

Výbor pro zemědělství a výživu posoudil úroveň výchovy a odborné přípravy mládeže v zemědělských středních odborných učilištích, zemědělských technických školách a vysokých školách pro odvětví zemědělství a výživy. Ověřoval pracovní zařazování absolventů zemědělských a potravinářských škol a odborů, péči o jejich růst a využívání jejich znalostí, výchovu a zvyšování kvalifikace pracujících v zemědělství dalšími formami studia.

Poslanci se zajímali o úroveň vzdělávání učitelů zemědělských škol a jejich propojení s potřebami praxe, o vědeckou činnost vysokých škol zemědělských a chemicko-technologických, o výchovu a výuku na školách připravujících kádry pro uplatňování racionální a zdravé výživy obyvatelstva.

Poslanci provedli průzkumy na Vysoké škole zemědělské v Brně, na Střední škole potravinářské technologie v Pardubicích, na Krajské zemědělské správě v Bratislavě, na státním statku v Hubicích v Západoslovenském kraji.

Výbor pro sociální politiku zkoumal, jaký je současný stav odmeňování absolventů středních a vysokých škol, posoudil, jak platné zásady odměňování přispívají k rozvíjení hmotné zainteresovanosti pracujících.

Poslanci ověřovali jaké je hmotné, finanční a sociálně zdravotní zabezpečení studentů vysokých škol, zajímali se o otázky komplexní péče o učitele, jejich platy, byty, zdravotní péči apod.

Výbor posuzoval stávající úroveň poskytované komplexní péče mladým kvalifikovaným pracovníkům v dělnických profesích, zejména otázky sociální adaptace, fluktuace, vliv životních a pracovních podminek na jejich pracovní výkonnost a společenskou angažovanost. Zabýval se využíváním kvalifikace pracovníků a jejím přínosem k růstu technické úrovně a kvality výroby.

Průzkumy poslanců se uskutečnily na univerzitách v Praze, Brně, Bratislavě a v Košicích. 14. poslanců provedlo individuální průzkumy ve 27 podnicích a příslušných národních výborech.

Výbor branný a bezpečnostní se zajímal o odbornou přípravu žáků, studentů a posluchačů vojenských škol a škol ministerstva vnitra, dále o mimoškolní výchovu a vzdělávání příslušníků Československé lidové armády a ministerstev vnitra, jakož i o úroveň branné výchovy na školách, o morální a fyzickou zdatnost školní a pracující mládeže.

Poslanci provedli průzkumy na Vojenském gymnáziu v Praze a na Vysoké škole Sboru národní bezpečnosti, praporčické škole Sboru národní bezpečnosti a na Vysoké politické akademii v Bratislavě.

Výbor zahraniční srovnal přednosti socialistického zřízení v oblasti výchovy a vzdělání s kapitalistickými státy, ověřil si úlohu Československé socialistické republiky v organizaci OSN UNESCO, zabýval se otázkami politické, odborné a jazykové přípravy, výchovy budoucích diplomatických a komerčních pracovníků i expertů.

Poslanci si ověřili vliv výchovy a vzdělávání v resortech federálního ministerstva zahraničních věcí a federálního ministerstva zahraničního obchodu, navštívili sekretariát Československé komise pro spolupráci s UNESCO a provedli průzkumy v již uvedených ministerstvech.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jednání výborů naší sněmovny a jimi organizované průzkumy přinesly ve svých závěrech značné množství námětů, připomínek a doporučení. Dovolte mi zmínit se stručně o některých z nich.

V oblasti základních škol se doporučuje:

- zmírnit přehuštěnost učebních osnov, rozčlenit učivo do 33 týdnů a vytvořit tak časový prostor na procvičování a opakování učiva. K tomuto bodu poznamenávám, že ministerstva školství České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky již připravují opatření ve smyslu tohoto doporučení poslanců,

- při tvorbě nových učebnic dále pokračovat v prohlubování jejich obsahové i formální přitažlivosti tak, aby žáky zaujaly a inspirovaly je k samostatnému učení. Provést redukci neúměrného množství pojmů.

- zabezpečit v příslušných resortech a výrobních družsvech zvýšení zvýšení produkce učebních pomůcek pro pracovní vyučování na školách,

- upravit obsah povinně volitelných předmětů v 7. třídách tak, aby byly vhodné i pro slabší žáky,

- posoudit komplex otázek souvisejících s nadměrnou feminizací v základních školách a sídlištních aglomeracích, převyšující často únosnou hranici 30 žáků,

- věnovat trvalou a účinnější pozornost volbě povolání žáků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP