Také plné využívání pracovní
doby, o kterém hovořila soudružka poslankyně
Ridziková, je závažným problémem,
který musíme společně řešit
daleko energičtěji.
Opatření týkající se problematiky
cen dovozu strojů ze socialistických zemí,
na kterou upozornil poslanec soudruh Hudeček, jsou v současném
období na federálním ministerstvu financí
posuzována.
Pokud jde o aktivnější působení
financí na tvorbu plánu i celý průběh
investiční výstavby, o němž hovořil
poslanec soudruh Belko, chci informovat, že tyto otázky
budou řešeny v návaznosti na rozpracování
XVII. sjezdu strany.
Z přednesených vystoupení chtěl bych
konkrétněji reagovat na námět obsažený
ve zpravodajské zprávě soudružky poslankyně
Vojtekové, kde se navrhuje přijmout opatření
i v legislativní oblasti ke zvýšení
ochrany životního prostředí. I když
komplexní řešení problémů
není jen věcí finanční soustavy,
chci říci, že v současné době
připravujeme zpřísnění finančních
postihů za znečišťování
všech složek životního prostředí.
Sankce budou podniky hradit z disponibilních zdrojů,
nikoli z nákladů, jako tomu bylo doposud. Též
v zásadách pro roční rozbory, platných
pro 8. pětiletku, je životnímu prostředí
věnována pozornost. Každá organizace
musí v rámci tohoto rozboru vyhodnotit, zda její
činnost nenarušuje životní prostředí
a v případě potřeby přijmout
nezbytná opatření.
Problematiky hodnocení práce hospodářských
organizací a uzavírání výsledků
jejich činnosti se dotkl i poslanec soudruh Křenek.
K jeho konkrétní připomínce bych chtěl
uvést, že hodnotící orgány mají
možnost při uzavírání výsledků
hospodaření tolerovat neplnění stanovených
ukazatelů, pokud k tomu jsou objektivní důvody.
Přitom ministr financí měl a má pravomoc
i podle nových zásad na základě projednání
s příslušným resortem rozhodnout o definitivním
způsobu uzavření výsledků hospodářské
organizace.
Podle nových zásad platných pro 8. pětiletku
budou organizace hodnoceny nejen podle plnění plánu,
ale podle jejich celkového přínosu pro společnost.
To umožní diferencovat organizace podle úrovně
jejich hospodaření a více přihlédnout
i k vývoji efektivnosti jejich činnosti.
Soudružky a soudruzi, vysoce si vážíme
otevřeného, tvořivého přístupu
a kritických připomínek k problematice finanční
a rozpočtové politiky. Konkrétní poznatky
a zkušenosti poslanců jsou cenným podnětem
pro zkvalitňování naší práce.
Plně jich využijeme při zabezpečování
úkolů letošního roku a dopracování
zásad finační politiky a rozpočtového
výhledu na období nadcházejícího
pětiletí. Vycházíme z toho, že
i finanční soustava se musí stále
aktivněji podílet na realizaci hospodářské
a sociální politiky strany. To je základní
kritérium účinnosti finanční
politiky, kterou budeme soustavně vyhodnocovat, konfrontovat
s poznatky a zkušenostmi hospodářské
praxe a společenských orgánů a institucí
a dále ji zdokonalovat.
Jsme si vědomi, že i v naší práci
máme nemálo rezerv. Právě v těchto
směrech považujeme spolupráci s orgány
Federálního shromáždění,
která přináší cenné poznatky
a náměty pro naši práci za nezastupitelnou.
Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi poslanci,
ujistit, že budeme tuto spolupráci dále rozvíjet
a prohlubovat tak, aby orgány Federálního
shromáždění měly ve své
činnosti pevnou oporu i ve finanční soustavě.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem ministrovi Žákovi za
záverečné slovo.
Pýtam sa spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu poslanca Belka, či si praje záverečné
slovo?
Áno. Prosím, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážené súdružky,
súdruhovia, keďže rozprava prebehla v súlade
s vládnym návrhom štátneho záverečného
účtu za rok 1985 a súdruh minister Žák
reagoval na vystúpenie poslancov, odporúčam
Snemovni ľudu predložený návrh schváliť.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Belkovi. Chce sa ešte
vysloviť spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov poslankyňa Vojteková?
Spoločná zpravodajka výborů SN
poslankyně M. Vojteková: Nie.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Nie. Ďakujem.
Súdružky a súdruhovia poslanci, pristúpime
k hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho
záverečného účtu čs.
federácie platí podľa článku
42 ods. 2 písm. e) zákona o československej
federácii zákaz majorizácie, to znamená,
že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci
zvolení v Českej socialistickej republike a oddelene
poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
V zasadacej sále je prítomných 157 poslancov
Snemovne ľudu, 57 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 59 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášania
schopné.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia, odporúčaným
spoločným spravodajcom výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu schválila návrh jednomyseľne.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
podľa odporučenia spoločného spravodajcu
výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.)
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas
všetci prítomní poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Teraz prosím, aby sa vyjadrili poslanci Snemovne národov,
zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.)
Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili
súhlas tiež všetci poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny
záverečný účet československej
federácie za rok 1985 a podľa § 26 ods. 4 zákona
č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití
prebytku záverečného účtu československej
federácie za rok 1985.
Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerokujeme
Srdečne vítam na schôdzi Federálneho
zhromaždenia chargé d' affaires Sýrskej arabskej
republiky pána Rashida al Rashida.
Žiadam ministra zahraničných vecí súdruha
Chňoupka, aby vládny návrh odôvodnil.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci, spoločnej
schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia sa predkladá na prerokovanie Zmluva o
priateľstve a spolupráci medzi Československou
socialistickou republikou a Sýrskou arabskou republikou,
podpísaná generálnym tajomníkom ÚV
KSČ, prezidentom ČSSR Gustávom Husákom
a generálnym tajomníkom Socialistickej strany arabskej
obrody a prezidentom Sýrskej arabskej republiky Hafízom
Asádom pri príležitosti oficiálnej a
príležitosti oficiálnej a priateľskej
návštevy najvyššieho sýrskeho predstaviteľa
v Československu 9. októbra minulého roku.
Jej uzatvorenie vyjadruje - ako hovorí komuniké
prijaté na záver návštevy - "novú,
vyššiu etapu všestrannej spolupráce a priateľských
vzťahov oboch krajín a ďalšie posilnenie
ich spoločného úsilia o zachovanie a upevnenie
svetového mieru, bezpečnosti a medzinárodnej
spolupráce. "
V tomto dokumente vidíme prirodzený odraz skutočnosti
viac ako triadsaťročného plodného rozvoja
tradične priateľských stykov a vzájomne
výhodnej spolupráce medzi ČSSR a Sýriou.
S uspokojením konštatujeme, že majú stále
vzostupnú tendenciu. Zahŕňajú prakticky
všetky oblasti politického, hospodárskeho a
kultúrneho života.
V našej zahraničnej politike patrí spriatelenej
Sýrii významné miesto. Oceňujeme jej
postoje k najzávažnejším medzinárodným
otázkam. Sú totožné alebo veľmi
blízke stanoviskám krajín socialistického
spoločenstva. Sýriu považujeme za kľúčovú
krajinu pri riešení konfliktu na Blízkom východe.
Neohrozene čelí imperialistickým a sionistickým
plánom v oblasti a napriek značným materiálnym
a ľudským obetiam a odriekaniu vedie rozhodný
a neústupný boj za komplexné, trvalé
a spravodlivé riešenie blízko východného
problému. Je preto právom považovaná
za jednu z hlavných síl a opor protiimperialistického
boja arabského ľudu a za rozhodujúcu prekážku
realizácie imperialisticko-sionistických zámerov
na Blízkom východe.
Principiálna politika súčasného vedenia
Sýrskej arabskej republiky má rozhodujúci
podiel na tom, že imperializmu a sionizmu sa nedarí
presadiť kapitulantské prístupy v duchu nechvalne
známych separátnych dohôd z Camp Davidu. Ako
nedávno zdôraznil prezident Hafíz Asád
- ja ho citujem - "Sýria podporovala a podporuje návrhy
Sovietskeho zväzu v otázkach blízkovýchodného
urovnania. Zodpovedajú totiž návrhom arabských
krajín, ktoré boli schválené na konferencii
predstaviteľov arabských krajín vo Feze. Jedinou
cestou k nastoleniu mieru v našej oblasti je zvolanie medzinárodnej
konferencie pod záštitou OSN, ktorej by sa bezpodmienečne
zúčastnili Sovietsky zväz aj Spojené
štáty. Washington a Tel Aviv však túto
konferenciu blokujú a sú proti účasti
Sovietskeho zväzu. "
Pre svoje zásadové, pevné postoje je Sýrska
arabská republika nútená jednostaj čeliť
sústredenému nátlaku imperialistických,
sionistických a reakčných kruhov, ale aj
otvoreným hrozbám. Svedčia o tom aj vyhlásenia
prezidenta Spojených štátov Ronalda Reagana
z 24. apríla tohto roku, z ktorých vyplýva,
že USA sú pripravené vojensky zasiahnuť
nielen proti už raz bombardovanej Líbyi, ale aj proti
Sýrii. V minulých dňoch viceprezident USA
Bush pripomenul, že Sýria sa nachádza na "čiernej
listine" Washingtonu. Takéto hrozby na adresu členskej
krajiny OSN opätovne zazneli minulý týždeň
na summite siedmich najvyspelejších kapitalistických
štátov v Tokiu.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
podpísaná Zmluva vychádza z osvedčených
zásad, na základe ktorých sa rozvíjajú
vzťahy medzi socialistickými a spriatelenými
rozvojovými krajinami. Je logickým krokom pri budovaní
zmluvnej základne, pre ktorej ďalší rozvoj
súčasne vytvára hlavný rámec
a stanoví dlhodobú orientáciu.
Ustanovenia tohto významného zmluvného dokumentu
vyjadrujú literou i duchom odhodlanie ČSSR a Sýrskej
arabskej republiky spolupracovať pri riešení
naliehavých otázok súčasnej medzinárodnej
situácie. Vytvárajú predpoklady pre tesnejší
koordinovaný postup našich krajín v zahraničnopolitickej
oblasti. Sú predchnuté vedomím zodpovednosti
za mier a bezpečnosť na celom svete. Odhodlaním
prispievať k jednote a spolupráci protiimperialistických
síl. Klásť rozhodný odpor imperialistickej
politike agresie. Snahám zostrovať medzinárodné
napätie. Vyvolávať ohniská napätia.
Obe krajiny pritom spája snaha prispievať k zomknutosti
síl bojujúcich vo svete za mier, národnú
nezávislosť, demokraciu a spoločenský
pokrok.
Zmluva je dohodnutá na obdobie 15 rokov. Jej platnosť
sa bude predlžovať vždy na ďalších
päť rokov, pokiaľ nebude vypovedená rok
pred uplynutím práve prebiehajúceho obdobia
platnosti.
Zmluvy o priateľstve a spolupráci patria medzi medzinárodné
zmluvy politickej povahy. Vyžadujú podľa článku
36 odsek 3 ústavného zákona č. 143/1986
Zb. o československej socialistickej republiky, súhlas
Federálneho zhromaždenia.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, vzhľadom na všetky uvedené dôvody,
odporúčam spoločnej schôdzi oboch snemovní
Federálneho zhromaždenia, vysloviť s predloženou
Zmluvou súhlas. Ďakujem za pozornosť.
Přesedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Chňoupkovi.
Návrh prerokúvali výbory ústavnoprávne
a zahraničné obidvoch snemovní. Výbory
Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu člena zahraničného výboru
poslanca Karla Michalskiho a výbory Snemovne národov
overovateľku ústavnoprávneho výboru
poslankyňu Hanu Kantorovú. Prosím najprv
poslanca Karla Michalskiho, aby predniesol spravodajskú
správu.
Poslance SL K. Michalski: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, na základě vládního návrhu
projednáváme dnes Smlouvu o přátelství
a spolupráci mezi Československou socialistickou
republikou a Syrskou arabskou republikou. Dovolte mi několik
slov k některým politickým aspektům
této smlouvy po vyslechnutí kvalifikovaného
zdůvodnění ministra zahraničních
věcí Československé socialistické
republiky s. Bohuslava Chňoupka.
V polovině dubna t. r. jsme měli příležitost
připomenout si 40. výročí získání
nezávislosti a svobody lidu spřátelené
Syrské arabské republiky, arabské země
s významnou strategickou polohou v oblasti Středomoří
a Blízkého východu, která již
řadu let patří k avantgardě boje rozvojových
zemí proti imperialismu, sionismu a arabské reakci.
Svými pevnými postoji v hlavních mezinárodně
politických otázkách se Sýrie stala
jedním z nejspolehlivějších článků
národně osvobozeneckého boje. Syrská
arabská republika podporuje mírové návrhy
Sovětského svazu jak na politické řešení
krize na Blízkém východě, tak i v
případech dalších závažných
mezinárodních problémů. Pro svou pokrokovou
zahraniční politiku se často stává
terčem útoků mezinárodního
sionismu a imperialismu, jak jsme toho svědky v posledních
dnech, kdy americká administrativa vyhrožuje Sýrii
teroristickým útokem, jako tomu bylo v Libyi. Pokroková
veřejnost světa odsuzuje takovéto jednání
a pevně se staví na stranu pokrokových arabských
zemí.