Úterý 13. května 1986

Také plné využívání pracovní doby, o kterém hovořila soudružka poslankyně Ridziková, je závažným problémem, který musíme společně řešit daleko energičtěji.

Opatření týkající se problematiky cen dovozu strojů ze socialistických zemí, na kterou upozornil poslanec soudruh Hudeček, jsou v současném období na federálním ministerstvu financí posuzována.

Pokud jde o aktivnější působení financí na tvorbu plánu i celý průběh investiční výstavby, o němž hovořil poslanec soudruh Belko, chci informovat, že tyto otázky budou řešeny v návaznosti na rozpracování XVII. sjezdu strany.

Z přednesených vystoupení chtěl bych konkrétněji reagovat na námět obsažený ve zpravodajské zprávě soudružky poslankyně Vojtekové, kde se navrhuje přijmout opatření i v legislativní oblasti ke zvýšení ochrany životního prostředí. I když komplexní řešení problémů není jen věcí finanční soustavy, chci říci, že v současné době připravujeme zpřísnění finančních postihů za znečišťování všech složek životního prostředí. Sankce budou podniky hradit z disponibilních zdrojů, nikoli z nákladů, jako tomu bylo doposud. Též v zásadách pro roční rozbory, platných pro 8. pětiletku, je životnímu prostředí věnována pozornost. Každá organizace musí v rámci tohoto rozboru vyhodnotit, zda její činnost nenarušuje životní prostředí a v případě potřeby přijmout nezbytná opatření.

Problematiky hodnocení práce hospodářských organizací a uzavírání výsledků jejich činnosti se dotkl i poslanec soudruh Křenek. K jeho konkrétní připomínce bych chtěl uvést, že hodnotící orgány mají možnost při uzavírání výsledků hospodaření tolerovat neplnění stanovených ukazatelů, pokud k tomu jsou objektivní důvody. Přitom ministr financí měl a má pravomoc i podle nových zásad na základě projednání s příslušným resortem rozhodnout o definitivním způsobu uzavření výsledků hospodářské organizace.

Podle nových zásad platných pro 8. pětiletku budou organizace hodnoceny nejen podle plnění plánu, ale podle jejich celkového přínosu pro společnost. To umožní diferencovat organizace podle úrovně jejich hospodaření a více přihlédnout i k vývoji efektivnosti jejich činnosti.

Soudružky a soudruzi, vysoce si vážíme otevřeného, tvořivého přístupu a kritických připomínek k problematice finanční a rozpočtové politiky. Konkrétní poznatky a zkušenosti poslanců jsou cenným podnětem pro zkvalitňování naší práce. Plně jich využijeme při zabezpečování úkolů letošního roku a dopracování zásad finační politiky a rozpočtového výhledu na období nadcházejícího pětiletí. Vycházíme z toho, že i finanční soustava se musí stále aktivněji podílet na realizaci hospodářské a sociální politiky strany. To je základní kritérium účinnosti finanční politiky, kterou budeme soustavně vyhodnocovat, konfrontovat s poznatky a zkušenostmi hospodářské praxe a společenských orgánů a institucí a dále ji zdokonalovat.

Jsme si vědomi, že i v naší práci máme nemálo rezerv. Právě v těchto směrech považujeme spolupráci s orgány Federálního shromáždění, která přináší cenné poznatky a náměty pro naši práci za nezastupitelnou.

Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi poslanci, ujistit, že budeme tuto spolupráci dále rozvíjet a prohlubovat tak, aby orgány Federálního shromáždění měly ve své činnosti pevnou oporu i ve finanční soustavě.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem ministrovi Žákovi za záverečné slovo.

Pýtam sa spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Belka, či si praje záverečné slovo?

Áno. Prosím, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážené súdružky, súdruhovia, keďže rozprava prebehla v súlade s vládnym návrhom štátneho záverečného účtu za rok 1985 a súdruh minister Žák reagoval na vystúpenie poslancov, odporúčam Snemovni ľudu predložený návrh schváliť.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Belkovi. Chce sa ešte vysloviť spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Vojteková?

Spoločná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Nie.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Nie. Ďakujem.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pristúpime k hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho záverečného účtu čs. federácie platí podľa článku 42 ods. 2 písm. e) zákona o československej federácii zákaz majorizácie, to znamená, že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V zasadacej sále je prítomných 157 poslancov Snemovne ľudu, 57 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 59 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášania schopné.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom uznesenia, odporúčaným spoločným spravodajcom výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa ľudu schválila návrh jednomyseľne.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.)

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto.

Kto sa zdržal hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že s návrhom vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Teraz prosím, aby sa vyjadrili poslanci Snemovne národov, zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili súhlas tiež všetci poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu a Snemovne národov konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny záverečný účet československej federácie za rok 1985 a podľa § 26 ods. 4 zákona č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití prebytku záverečného účtu československej federácie za rok 1985.

Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerokujeme

II

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Zmluva o priateľstve a spolupráci medzi Československou socialistickou republikou a Sýrskou arabskou republikou, podpísaná v Prahe dňa 9. októbra 1985 (tlač 185).

Srdečne vítam na schôdzi Federálneho zhromaždenia chargé d' affaires Sýrskej arabskej republiky pána Rashida al Rashida.

Žiadam ministra zahraničných vecí súdruha Chňoupka, aby vládny návrh odôvodnil.

Ministr zahraničních věcí ČSSR B. Chňoupek: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia sa predkladá na prerokovanie Zmluva o priateľstve a spolupráci medzi Československou socialistickou republikou a Sýrskou arabskou republikou, podpísaná generálnym tajomníkom ÚV KSČ, prezidentom ČSSR Gustávom Husákom a generálnym tajomníkom Socialistickej strany arabskej obrody a prezidentom Sýrskej arabskej republiky Hafízom Asádom pri príležitosti oficiálnej a príležitosti oficiálnej a priateľskej návštevy najvyššieho sýrskeho predstaviteľa v Československu 9. októbra minulého roku.

Jej uzatvorenie vyjadruje - ako hovorí komuniké prijaté na záver návštevy - "novú, vyššiu etapu všestrannej spolupráce a priateľských vzťahov oboch krajín a ďalšie posilnenie ich spoločného úsilia o zachovanie a upevnenie svetového mieru, bezpečnosti a medzinárodnej spolupráce. "

V tomto dokumente vidíme prirodzený odraz skutočnosti viac ako triadsaťročného plodného rozvoja tradične priateľských stykov a vzájomne výhodnej spolupráce medzi ČSSR a Sýriou. S uspokojením konštatujeme, že majú stále vzostupnú tendenciu. Zahŕňajú prakticky všetky oblasti politického, hospodárskeho a kultúrneho života.

V našej zahraničnej politike patrí spriatelenej Sýrii významné miesto. Oceňujeme jej postoje k najzávažnejším medzinárodným otázkam. Sú totožné alebo veľmi blízke stanoviskám krajín socialistického spoločenstva. Sýriu považujeme za kľúčovú krajinu pri riešení konfliktu na Blízkom východe. Neohrozene čelí imperialistickým a sionistickým plánom v oblasti a napriek značným materiálnym a ľudským obetiam a odriekaniu vedie rozhodný a neústupný boj za komplexné, trvalé a spravodlivé riešenie blízko východného problému. Je preto právom považovaná za jednu z hlavných síl a opor protiimperialistického boja arabského ľudu a za rozhodujúcu prekážku realizácie imperialisticko-sionistických zámerov na Blízkom východe.

Principiálna politika súčasného vedenia Sýrskej arabskej republiky má rozhodujúci podiel na tom, že imperializmu a sionizmu sa nedarí presadiť kapitulantské prístupy v duchu nechvalne známych separátnych dohôd z Camp Davidu. Ako nedávno zdôraznil prezident Hafíz Asád - ja ho citujem - "Sýria podporovala a podporuje návrhy Sovietskeho zväzu v otázkach blízkovýchodného urovnania. Zodpovedajú totiž návrhom arabských krajín, ktoré boli schválené na konferencii predstaviteľov arabských krajín vo Feze. Jedinou cestou k nastoleniu mieru v našej oblasti je zvolanie medzinárodnej konferencie pod záštitou OSN, ktorej by sa bezpodmienečne zúčastnili Sovietsky zväz aj Spojené štáty. Washington a Tel Aviv však túto konferenciu blokujú a sú proti účasti Sovietskeho zväzu. "

Pre svoje zásadové, pevné postoje je Sýrska arabská republika nútená jednostaj čeliť sústredenému nátlaku imperialistických, sionistických a reakčných kruhov, ale aj otvoreným hrozbám. Svedčia o tom aj vyhlásenia prezidenta Spojených štátov Ronalda Reagana z 24. apríla tohto roku, z ktorých vyplýva, že USA sú pripravené vojensky zasiahnuť nielen proti už raz bombardovanej Líbyi, ale aj proti Sýrii. V minulých dňoch viceprezident USA Bush pripomenul, že Sýria sa nachádza na "čiernej listine" Washingtonu. Takéto hrozby na adresu členskej krajiny OSN opätovne zazneli minulý týždeň na summite siedmich najvyspelejších kapitalistických štátov v Tokiu.

Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, podpísaná Zmluva vychádza z osvedčených zásad, na základe ktorých sa rozvíjajú vzťahy medzi socialistickými a spriatelenými rozvojovými krajinami. Je logickým krokom pri budovaní zmluvnej základne, pre ktorej ďalší rozvoj súčasne vytvára hlavný rámec a stanoví dlhodobú orientáciu.

Ustanovenia tohto významného zmluvného dokumentu vyjadrujú literou i duchom odhodlanie ČSSR a Sýrskej arabskej republiky spolupracovať pri riešení naliehavých otázok súčasnej medzinárodnej situácie. Vytvárajú predpoklady pre tesnejší koordinovaný postup našich krajín v zahraničnopolitickej oblasti. Sú predchnuté vedomím zodpovednosti za mier a bezpečnosť na celom svete. Odhodlaním prispievať k jednote a spolupráci protiimperialistických síl. Klásť rozhodný odpor imperialistickej politike agresie. Snahám zostrovať medzinárodné napätie. Vyvolávať ohniská napätia. Obe krajiny pritom spája snaha prispievať k zomknutosti síl bojujúcich vo svete za mier, národnú nezávislosť, demokraciu a spoločenský pokrok.

Zmluva je dohodnutá na obdobie 15 rokov. Jej platnosť sa bude predlžovať vždy na ďalších päť rokov, pokiaľ nebude vypovedená rok pred uplynutím práve prebiehajúceho obdobia platnosti.

Zmluvy o priateľstve a spolupráci patria medzi medzinárodné zmluvy politickej povahy. Vyžadujú podľa článku 36 odsek 3 ústavného zákona č. 143/1986 Zb. o československej socialistickej republiky, súhlas Federálneho zhromaždenia.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vzhľadom na všetky uvedené dôvody, odporúčam spoločnej schôdzi oboch snemovní Federálneho zhromaždenia, vysloviť s predloženou Zmluvou súhlas. Ďakujem za pozornosť.

Přesedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Chňoupkovi. Návrh prerokúvali výbory ústavnoprávne a zahraničné obidvoch snemovní. Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného spravodajcu člena zahraničného výboru poslanca Karla Michalskiho a výbory Snemovne národov overovateľku ústavnoprávneho výboru poslankyňu Hanu Kantorovú. Prosím najprv poslanca Karla Michalskiho, aby predniesol spravodajskú správu.

Poslance SL K. Michalski: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, na základě vládního návrhu projednáváme dnes Smlouvu o přátelství a spolupráci mezi Československou socialistickou republikou a Syrskou arabskou republikou. Dovolte mi několik slov k některým politickým aspektům této smlouvy po vyslechnutí kvalifikovaného zdůvodnění ministra zahraničních věcí Československé socialistické republiky s. Bohuslava Chňoupka.

V polovině dubna t. r. jsme měli příležitost připomenout si 40. výročí získání nezávislosti a svobody lidu spřátelené Syrské arabské republiky, arabské země s významnou strategickou polohou v oblasti Středomoří a Blízkého východu, která již řadu let patří k avantgardě boje rozvojových zemí proti imperialismu, sionismu a arabské reakci.

Svými pevnými postoji v hlavních mezinárodně politických otázkách se Sýrie stala jedním z nejspolehlivějších článků národně osvobozeneckého boje. Syrská arabská republika podporuje mírové návrhy Sovětského svazu jak na politické řešení krize na Blízkém východě, tak i v případech dalších závažných mezinárodních problémů. Pro svou pokrokovou zahraniční politiku se často stává terčem útoků mezinárodního sionismu a imperialismu, jak jsme toho svědky v posledních dnech, kdy americká administrativa vyhrožuje Sýrii teroristickým útokem, jako tomu bylo v Libyi. Pokroková veřejnost světa odsuzuje takovéto jednání a pevně se staví na stranu pokrokových arabských zemí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP