Úterý 13. května 1986

Předseda první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Rozsypalovej. Udeľujem slovo poslancovi Vratislavovi Svobodovi. Ďalej sa pripraví poslankyňa Mária Ridziková.

Poslanec SL V. Svoboda: Soudružky a soudruzi poslanci, zvýšení kvality, efektivnosti a hospodárnosti celého našeho národního hospodářství, o které jsme usilovali a usilujeme, vyžaduje komplexní přístup při hledání cest a způsobů při odhalování všech existujících rezerv. Konkrétně k těmto otázkám hovořil federální ministr financí soudruh Žák v úvodním slově a chtěl bych jeho slova pro adresnost, dostatek argumentů a věcnosti ocenit jako poslanec.

Neoddělitelnou součástí tohoto úsilí je zdokonalování ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, boj proti všem škodám a ztrátám, které zde vznikají a zákonitě ukrajují z našeho společného krajíce. Branné a bezpečnostní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů se pravidelně těmito otázkami zabývají. Na základě získaných poznatků z průzkumů předkládají návrhy a doporučení orgánům činným v trestním řízení. Je možné říci, že je to oblast, ve které je, přes řadu přijímaných významných opatření, jako je dopis předsednictva ústředního výboru strany z února 1983, který byl nedávno zveřejněn v tisku, vládou přijatý Soubor opatření k předcházení neoprávněnému obohacování a k zajištění účinnějšího postihu při získání majetku z nepoctivých zdrojů, stále co zlepšovat. Toto mohu potvrdit jako funkcionář krajského výboru strany i jako poslanec Sněmovny lidu ve volebním obvodě 99 v okrese Jihlava.

Každoročně přichází naše společnost o značné hodnoty způsobené různými škodami a ztrátami, mimořádnými událostmi, ke kterým v národním hospodářství dochází. S úsilím většiny pracujících ostře kontrastuje počínání některých jednotlivců, kteří na úkor společnosti nebo spoluobčanů v rozporu se socialistickou morálkou a zákony se obohacují. Jen v průběhu roku 1985 bylo orgány Veřejné bezpečnosti odhaleno 21 549 trestných činů hospodářské kriminality, při kterých byly způsobeny škody ve výši 36 678 400 Kčs. Z tohoto počtu se nejvíce, a to 8698 trestných činů, týkalo rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, 3484 trestných činů porušování hospodářské kázně. Nejvyšší počet těchto trestných činů je odhalován v resortech zemědělství a výživy, obchodu, průmyslu a stavebnictví.

Nejzávažnější formy rozkrádání s nejvyššími škodami jsou stále častěji páchány účetními a hospodářskými machinacemi.

Např. pracovnice Místního národního výboru v Trhovém Mýtě, okres Dunajská Streda, účetními machinacemi postupně získala z prostředků MNV celkem 1294 tis. Kčs.

Bývalá mzdová účetní výrobního družstva Drustav v Bratislavě v dokladech pro výplatu mezd fingovala na jména pracovníků výplatu dávek nemocenského pojištění, rodinných přídavků, odlučné, jízdné apod. a inkasované peníze ve výši 414 tis. Kčs si rovněž ponechala.

Narůstají případy, soudružky a soudruzi, skupinového rozkrádání, a to především finančních prostředků, realizované nejrůznějšími machinacemi v prvotní a účetní evidenci, které se prolínají mezi jednotlivými odvětvími v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů. Dochází k nim především v přidružených výrobách jednotných zemědělských družstev, v účelových organizacích tělovýchovných jednot, organizacích řízených nebo spravovaných národními výbory a v organizacích Svazarmu, v odvětví zemědělství a výživy, stavebnictví a průmyslu a mohl bych pokračovat dále.

Charakteristické pro hospodářské trestné činy je, že jsou často páchány organizovaně a dlouhodobě. Je třeba vidět, a toho si musíme být vědomi, že ne všechny případy neoprávněného obohacování jsou odhaleny a důsledně podle zákona postiženy.

Mezi hlavní příčiny, které usnadňují páchat hospodářskou kriminalitu, patří nedostatečná podniková kontrola, nepořádek v účetních a materiálových evidencích, nedostatečná ostraha objektů a v neposlední řadě, a to bych chtěl zdůraznit, i nedostatky v kádrové práci.

Přes dosud přijatá opatření je nutné konstatovat, že někteří vedoucí pracovníci stále nedoceňují společenskou závažnost a význam dokumentů nejvyšších stranických a státních orgánů k ochraně ekonomiky. Ve většině orgánů a organizací nebyly s kritickou náročností provedeny rozbory stavu a podmínek, které protispolečenské jevy umožňují a vytvořeny organizačně technické a ekonomické zábrany proti jejich vzniku a trvání, případně i nezbytné kádrové předpoklady.

K dokumentům se mnohdy přistupuje jako k jednorázové akci. Mnozí řídící pracovníci se domnívají, že svůj úkol v boji proti neoprávněnému obohacování splnili, že vydali prostě příkaz nebo přijali řadu opatření, která jsou často obecná, a ve většině případů ukládají to, co již bylo dříve uloženo.

Ve skutečnosti musí jít o každodenní řešení problému řídící práce a kontroly. Nositelem aktivity a ofenzívnosti v této oblasti musí být řídící pracovníci, finanční, kontrolní orgány a celý systém národních výborů. Zatím tato iniciativa se očekává a požaduje jenom od orgánů činných v trestním řízení. Tak v řadě případů dochází k stereotypní deformaci spočívající v rozdělení úloh mezi vnějšími orgány jejichž rolí je "být zlý", a vnitřními, k jejichž úloze patří chránit "své lidi", "svoji organizaci", "svůj podnik", hledat výmluvy a objektivní příčiny. Odrazem toho jsou mimo jiné nedostatky v plnění oznamovací povinnosti výrobními hospodářskými jednotkami, podniky, závody a ostatními organizacemi.

Často je zjišťováno, že dosud přijatá opatření nejvyšších stranických a státních orgánů k ochraně naší ekonomiky nejsou všemi resorty důsledně plněna. Například usnesení vlády ČSSR č. 329/1981 ukládá ministru zahraničního obchodu ve spolupráci s předsedou Státní banky československé vydání směrnice o povinnosti nákupu poukázek na pohonné hmoty pro přepravní organizace z nesocialistických států. Tato směrnice nebyla dosud vydána, ačkoliv měla omezit možnosti devizově trestné činnosti pracovníků čerpacích stanic i devizových cizinců. Pracovníky Benziny a Benzinolu byla pouze stanovena síť benzínových čerpacích stanic k tankování automobilů TIR. A tak by se dalo pokračovat dále ve výčtu usnesení vlády, která v mnoha případech nejsou důsledně plněna.

Další oblastí, ve které se nám přes pozornost jí věnovanou nedaří výrazněji omezit výskyt, jsou mimořádné události v národním hospodářství. Od roku 1981 došlo v naší ekonomice přibližně ke 4 tis. těchto mimořádných událostí, při kterých byla našemu státu způsobena škoda přes 2,5 mld. Kčs. Hmotné škody zde jsou zpravidla doprovázeny ztrátami na lidských životech. Nejčastěji docházelo k požárům, provozním poruchám, haváriím výrobního zařízení, k úhynům hospodářského zvířectva a k dopravním nehodám. Nejvíce byly mimořádnými událostmi v národním hospodářství postihovány oblasti zemědělství, dopravy, paliv a energetiky, chemického průmyslu a stavebnictví.

Mimo přímo způsobené škody jsou právě zde škody následné, způsobené omezením nebo přerušením výroby, které činily dalších 2,5 mld. Kčs.

Nejčastějšími příčinami mimořádných událostí v národním hospodářství, které byly způsobeny nedbalostí, jsou nedodržování protipožárních norem a předpisů (otázka je, jestli těch předpisů a norem není mnoho), zásad bezpečnosti při práci, porušování pracovní a technologické disciplíny, nedodržování termínů plánovaných oprav a běžné údržby, ale i neodstraňování zjištěných příčin a podmínek jejich vzniku.

Např. při jednom z největších požárů v Jihomoravském kraji v roce 1985, který vznikl z nedbalosti jednoho pracovníka v n. p. Mlýny a těstárny, provozovna Rosice u Brna, byla způsobena škoda ve výši téměř 10 mil. Kčs.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, bylo by možné uvádět další případy, ale je holou skutečností, že naše společnost přichází v těchto oblastech, o kterých jsem se jenom částečně zmínil, zbytečně každoročně o značné hodnoty.

Na XVII. sjezdu KSČ byl znovu zdůrazněn požadavek rozhodněji a důsledněji bojovat proti těm, kteří chtějí žít na úkor společnosti, proti všem druhům příživnictví a spekulantství, nesmiřovat se s nehospodárností, porušováním pracovní kázně, zištností, snahou brát od společnosti co nejvíce a málo jí dávat, zneužívání funkcí a korupci.

Je třeba si uvědomit, že boj s protispolečenskými jevy je náročný a složitý, výchova k poctivé práci, poctivému životu a ke komunistické morálce je proces dlouhodobý.

V oblasti ochrany naší ekonomiky je nutno vyžadovat vyšší účinnost práce všech řídících pracovníků, kontrolních orgánů, netrpět povrchnost a benevolenci. Více zaktivizovat pracovní kolektivy, brigády socialistické práce, zvýšit jejich vliv, jakož i vliv všech společenských organizací na otázky vztahu k socialistickému vlastnictví, boji proti porušování pracovní disciplíny, technologické kázně, v boji proti nevšímavosti, netečnosti k negativním jevům.

Všude upevňovat odpovědnost, kázeň, pořádek, prohlubovat právní vědomí občanů, jako důležitý předpoklad oje s nežádoucími protispolečenskými jevy a živly. Jejich důsledky se dotýkají každého poctivě pracujícího člověka, proto boj proti nim musí být záležitostí všech.

Velké poučení a inspiraci v ochraně majetku v socialistickém vlastnictví si můžeme vzít ze slov generálního tajemníka ÚV KSSS soudruha Gorbačova, který mj. řekl: "...nemůžeme spoléhat stále jen na levné osvětářství. Tam, kde nepomůže dobré slovo, musí nastoupit zákon. "

Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svobodovi. Slovo má poslankyňa Mária Ridziková. Pripraví sa poslanec Norbert Požár.

Poslankyně SL M. Ridziková: Vážené súdružky, vážení súdruhovia! Dôsledné uplatňovanie mzdovej politiky v súlade so závermi XVII. zjazdu KSČ je jedným z kľúčových úloh v súčasnej etape vývoja nášho národného hospodárstva, smerujúceho k urýchleniu jeho sociálno-ekonomického rozvoja. Dosiahnuť tento cieľ vyžaduje okrem iného i dôslednejšie a efektívnejšie využívanie pracovných síl, pracovnej doby i základných fondov. To samozrejme nedosiahneme bez ďalšieho zvyšovania pracovnej disciplíny a bez zodpovednejšieho a iniciatívnejšieho prístupu ku kvalite všetkej práce. Doterajšie skúsenosti nás presvedčili, že tam, kde sa tejto otázke venovala primeraná pozornosť, sa to prejavila i vo výsledkoch spoločnej práce.

Preto široká intenzifikácia našej ekonomiky je dnes podmienená radom úloh, ktoré bude nutno realizovať s cieľom dosiahnuť zámery, vytypované v hlavných smeroch hospodárskeho a sociálneho rozvoja našej spoločnosti.

K možnosti zabezpečiť spomínané úlohy uvediem niekoľko poznatkov z môjho volebného obvodu, predovšetkým z n. p. Tatraľan, Kežmarok, kde pracujem.

Každého pracujúceho zaujíma tak doterajší, ako očakávaný budúci mzdový vývoj. V poslednom roku 7. päťročnice vzrástla priemerná mzda o 1,7 % - v súčasnosti robí v celej ČSSR 2961 Kčs a v 7 odvetviach čs. národného hospodárstva presiahla už 3 tis. Kčs. Nemôžeme však byť spokojní s tým, že mzdová náročnosť spoločenskej výroby a tvorby národného dôchodku bola vyššia, než bolo plánované.

V dôsledku zavádzania programu zvýšenia ekonomickej účinnosti mzdovej sústavy sa dôslednejšie presadzuje princíp zásluhovosti a diferenciácie v odmeňovaní, v závislosti od výsledkov a prínose pri plnení úloh intenzívneho hospodárskeho rozvoja. Mimoriadne úsilie musíme v súčasnosti vynaložiť nielen na realizáciu programu, ale i na jeho správne pochopenie všetkými pracujúcimi. Uvediem príklad z môjho pracoviska.

Jedným z podmieňujúcich ukazovateľov je priemerné prekračovanie objektivizovaných výkonových noriem. Pokiaľ sa nám účinnou masovopolitickou prácou nepodarí presvedčiť všetkých pracujúcich o nutnosti plniť normy v stanovenom rozmedzí, účinnosť celej druhej etapy sa zoslabí a bude problematická. Preto v súčasnosti venujeme tejto činnosti mimoriadnu pozornosť a využívame pri tom všetky možné nástroje. Organizáciám vstupujúcim do druhej etapy napr. odporúčame, aby k jej zabezpečeniu využil i rozvoj iniciatívy pracujúcich, ako to umožňujú prijaté Zásady vlády ČSSR, Ústrednej rady odborov, Ústredného výboru Socialistického zväzu mládeže, Ústrednej rady družstiev a Ústredného výboru Zväzu družstevných roľníkov k rozvoju a oceňovaniu iniciatívy pracujúcich v 8. päťročnici. Iba vtedy, keď budú všetci pracujúci presvedčení o správnosti nového systému odmeňovania a ak budú aktívne spolupracovať pri jeho zavádzaní, prinesie sústava očakávaný efekt.

Príkladom zdokonaľovania hmotnej stimulácie a jej úzkej väzby na pracovné výsledky je súčasné zavádzanie brigádnej formy organizácie práce a odmeňovania. Môžem uviesť informáciu o jej prínose, ktorá zároveň zdôvodní potrebu ďalšieho širokého zavádzania tejto progresívnej formy odmeňovania. Výsledky sa prejavujú tak v množstve odovzdanej práce, ako aj v jej vyššej kvalite, k zvýšenej kolektívnej i osobnej zodpovednosť, čo všetko dáva predpoklady a zdôvodňuje jej ďalšie rozširovanie. V podniku, kde pracujem. je táto forma odmeňovania zavedená zatiaľ na 3 pracoviskách. Jedným z dôležitých a náročných krokov bolo zvolenie takého rozhodujúceho ukazovateľa, ktorý by spoľahlivo charakterizoval rozhodujúce stránky pracovného procesu vrátane jeho kvality a efektívnosti. Pri dobrej úrovni normotvornej činnosti pomohla brigádna forma organizácie práce a odmeňovania zvýšiť celkové výkony a zlepšiť ich kvalitu, odstránila zbytočné prestoje a priniesla na uvedených 3 pracoviskách nesporne kladné výsledky v organizácii práce, a teda i v odmeňovaní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP