Předseda první místopředseda FS
J. Marko: Ďakujem poslankyni Rozsypalovej. Udeľujem
slovo poslancovi Vratislavovi Svobodovi. Ďalej sa pripraví
poslankyňa Mária Ridziková.
Poslanec SL V. Svoboda: Soudružky a soudruzi poslanci,
zvýšení kvality, efektivnosti a hospodárnosti
celého našeho národního hospodářství,
o které jsme usilovali a usilujeme, vyžaduje komplexní
přístup při hledání cest a
způsobů při odhalování všech
existujících rezerv. Konkrétně k těmto
otázkám hovořil federální ministr
financí soudruh Žák v úvodním
slově a chtěl bych jeho slova pro adresnost, dostatek
argumentů a věcnosti ocenit jako poslanec.
Neoddělitelnou součástí tohoto úsilí
je zdokonalování ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví, boj proti všem škodám a ztrátám,
které zde vznikají a zákonitě ukrajují
z našeho společného krajíce. Branné
a bezpečnostní výbory Sněmovny lidu
a Sněmovny národů se pravidelně těmito
otázkami zabývají. Na základě
získaných poznatků z průzkumů
předkládají návrhy a doporučení
orgánům činným v trestním řízení.
Je možné říci, že je to oblast,
ve které je, přes řadu přijímaných
významných opatření, jako je dopis
předsednictva ústředního výboru
strany z února 1983, který byl nedávno zveřejněn
v tisku, vládou přijatý Soubor opatření
k předcházení neoprávněnému
obohacování a k zajištění účinnějšího
postihu při získání majetku z nepoctivých
zdrojů, stále co zlepšovat. Toto mohu potvrdit
jako funkcionář krajského výboru strany
i jako poslanec Sněmovny lidu ve volebním obvodě
99 v okrese Jihlava.
Každoročně přichází naše
společnost o značné hodnoty způsobené
různými škodami a ztrátami, mimořádnými
událostmi, ke kterým v národním hospodářství
dochází. S úsilím většiny
pracujících ostře kontrastuje počínání
některých jednotlivců, kteří
na úkor společnosti nebo spoluobčanů
v rozporu se socialistickou morálkou a zákony se
obohacují. Jen v průběhu roku 1985 bylo orgány
Veřejné bezpečnosti odhaleno 21 549 trestných
činů hospodářské kriminality,
při kterých byly způsobeny škody ve
výši 36 678 400 Kčs. Z tohoto počtu
se nejvíce, a to 8698 trestných činů,
týkalo rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, 3484 trestných činů porušování
hospodářské kázně. Nejvyšší
počet těchto trestných činů
je odhalován v resortech zemědělství
a výživy, obchodu, průmyslu a stavebnictví.
Nejzávažnější formy rozkrádání
s nejvyššími škodami jsou stále častěji
páchány účetními a hospodářskými
machinacemi.
Např. pracovnice Místního národního
výboru v Trhovém Mýtě, okres Dunajská
Streda, účetními machinacemi postupně
získala z prostředků MNV celkem 1294 tis.
Kčs.
Bývalá mzdová účetní
výrobního družstva Drustav v Bratislavě
v dokladech pro výplatu mezd fingovala na jména
pracovníků výplatu dávek nemocenského
pojištění, rodinných přídavků,
odlučné, jízdné apod. a inkasované
peníze ve výši 414 tis. Kčs si rovněž
ponechala.
Narůstají případy, soudružky
a soudruzi, skupinového rozkrádání,
a to především finančních prostředků,
realizované nejrůznějšími machinacemi
v prvotní a účetní evidenci, které
se prolínají mezi jednotlivými odvětvími
v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Dochází k nim především v přidružených
výrobách jednotných zemědělských
družstev, v účelových organizacích
tělovýchovných jednot, organizacích
řízených nebo spravovaných národními
výbory a v organizacích Svazarmu, v odvětví
zemědělství a výživy, stavebnictví
a průmyslu a mohl bych pokračovat dále.
Charakteristické pro hospodářské trestné
činy je, že jsou často páchány
organizovaně a dlouhodobě. Je třeba vidět,
a toho si musíme být vědomi, že ne všechny
případy neoprávněného obohacování
jsou odhaleny a důsledně podle zákona postiženy.
Mezi hlavní příčiny, které
usnadňují páchat hospodářskou
kriminalitu, patří nedostatečná podniková
kontrola, nepořádek v účetních
a materiálových evidencích, nedostatečná
ostraha objektů a v neposlední řadě,
a to bych chtěl zdůraznit, i nedostatky v kádrové
práci.
Přes dosud přijatá opatření
je nutné konstatovat, že někteří
vedoucí pracovníci stále nedoceňují
společenskou závažnost a význam dokumentů
nejvyšších stranických a státních
orgánů k ochraně ekonomiky. Ve většině
orgánů a organizací nebyly s kritickou náročností
provedeny rozbory stavu a podmínek, které protispolečenské
jevy umožňují a vytvořeny organizačně
technické a ekonomické zábrany proti jejich
vzniku a trvání, případně i
nezbytné kádrové předpoklady.
K dokumentům se mnohdy přistupuje jako k jednorázové
akci. Mnozí řídící pracovníci
se domnívají, že svůj úkol v
boji proti neoprávněnému obohacování
splnili, že vydali prostě příkaz nebo
přijali řadu opatření, která
jsou často obecná, a ve většině
případů ukládají to, co již
bylo dříve uloženo.
Ve skutečnosti musí jít o každodenní
řešení problému řídící
práce a kontroly. Nositelem aktivity a ofenzívnosti
v této oblasti musí být řídící
pracovníci, finanční, kontrolní orgány
a celý systém národních výborů.
Zatím tato iniciativa se očekává a
požaduje jenom od orgánů činných
v trestním řízení. Tak v řadě
případů dochází k stereotypní
deformaci spočívající v rozdělení
úloh mezi vnějšími orgány jejichž
rolí je "být zlý", a vnitřními,
k jejichž úloze patří chránit
"své lidi", "svoji organizaci", "svůj
podnik", hledat výmluvy a objektivní příčiny.
Odrazem toho jsou mimo jiné nedostatky v plnění
oznamovací povinnosti výrobními hospodářskými
jednotkami, podniky, závody a ostatními organizacemi.
Často je zjišťováno, že dosud přijatá
opatření nejvyšších stranických
a státních orgánů k ochraně
naší ekonomiky nejsou všemi resorty důsledně
plněna. Například usnesení vlády
ČSSR č. 329/1981 ukládá ministru zahraničního
obchodu ve spolupráci s předsedou Státní
banky československé vydání směrnice
o povinnosti nákupu poukázek na pohonné hmoty
pro přepravní organizace z nesocialistických
států. Tato směrnice nebyla dosud vydána,
ačkoliv měla omezit možnosti devizově
trestné činnosti pracovníků čerpacích
stanic i devizových cizinců. Pracovníky Benziny
a Benzinolu byla pouze stanovena síť benzínových
čerpacích stanic k tankování automobilů
TIR. A tak by se dalo pokračovat dále ve výčtu
usnesení vlády, která v mnoha případech
nejsou důsledně plněna.
Další oblastí, ve které se nám
přes pozornost jí věnovanou nedaří
výrazněji omezit výskyt, jsou mimořádné
události v národním hospodářství.
Od roku 1981 došlo v naší ekonomice přibližně
ke 4 tis. těchto mimořádných událostí,
při kterých byla našemu státu způsobena
škoda přes 2,5 mld. Kčs. Hmotné škody
zde jsou zpravidla doprovázeny ztrátami na lidských
životech. Nejčastěji docházelo k požárům,
provozním poruchám, haváriím výrobního
zařízení, k úhynům hospodářského
zvířectva a k dopravním nehodám. Nejvíce
byly mimořádnými událostmi v národním
hospodářství postihovány oblasti zemědělství,
dopravy, paliv a energetiky, chemického průmyslu
a stavebnictví.
Mimo přímo způsobené škody jsou
právě zde škody následné, způsobené
omezením nebo přerušením výroby,
které činily dalších 2,5 mld. Kčs.
Nejčastějšími příčinami
mimořádných událostí v národním
hospodářství, které byly způsobeny
nedbalostí, jsou nedodržování protipožárních
norem a předpisů (otázka je, jestli těch
předpisů a norem není mnoho), zásad
bezpečnosti při práci, porušování
pracovní a technologické disciplíny, nedodržování
termínů plánovaných oprav a běžné
údržby, ale i neodstraňování
zjištěných příčin a podmínek
jejich vzniku.
Např. při jednom z největších
požárů v Jihomoravském kraji v roce
1985, který vznikl z nedbalosti jednoho pracovníka
v n. p. Mlýny a těstárny, provozovna Rosice
u Brna, byla způsobena škoda ve výši téměř
10 mil. Kčs.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
bylo by možné uvádět další
případy, ale je holou skutečností,
že naše společnost přichází
v těchto oblastech, o kterých jsem se jenom částečně
zmínil, zbytečně každoročně
o značné hodnoty.
Na XVII. sjezdu KSČ byl znovu zdůrazněn požadavek
rozhodněji a důsledněji bojovat proti těm,
kteří chtějí žít na úkor
společnosti, proti všem druhům příživnictví
a spekulantství, nesmiřovat se s nehospodárností,
porušováním pracovní kázně,
zištností, snahou brát od společnosti
co nejvíce a málo jí dávat, zneužívání
funkcí a korupci.
Je třeba si uvědomit, že boj s protispolečenskými
jevy je náročný a složitý, výchova
k poctivé práci, poctivému životu a
ke komunistické morálce je proces dlouhodobý.
V oblasti ochrany naší ekonomiky je nutno vyžadovat
vyšší účinnost práce všech
řídících pracovníků,
kontrolních orgánů, netrpět povrchnost
a benevolenci. Více zaktivizovat pracovní kolektivy,
brigády socialistické práce, zvýšit
jejich vliv, jakož i vliv všech společenských
organizací na otázky vztahu k socialistickému
vlastnictví, boji proti porušování pracovní
disciplíny, technologické kázně, v
boji proti nevšímavosti, netečnosti k negativním
jevům.
Všude upevňovat odpovědnost, kázeň,
pořádek, prohlubovat právní vědomí
občanů, jako důležitý předpoklad
oje s nežádoucími protispolečenskými
jevy a živly. Jejich důsledky se dotýkají
každého poctivě pracujícího člověka,
proto boj proti nim musí být záležitostí
všech.
Velké poučení a inspiraci v ochraně
majetku v socialistickém vlastnictví si můžeme
vzít ze slov generálního tajemníka
ÚV KSSS soudruha Gorbačova, který mj. řekl:
"...nemůžeme spoléhat stále jen
na levné osvětářství. Tam,
kde nepomůže dobré slovo, musí nastoupit
zákon. "
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Svobodovi. Slovo má
poslankyňa Mária Ridziková. Pripraví
sa poslanec Norbert Požár.
Poslankyně SL M. Ridziková: Vážené
súdružky, vážení súdruhovia!
Dôsledné uplatňovanie mzdovej politiky v súlade
so závermi XVII. zjazdu KSČ je jedným z kľúčových
úloh v súčasnej etape vývoja nášho
národného hospodárstva, smerujúceho
k urýchleniu jeho sociálno-ekonomického rozvoja.
Dosiahnuť tento cieľ vyžaduje okrem iného
i dôslednejšie a efektívnejšie využívanie
pracovných síl, pracovnej doby i základných
fondov. To samozrejme nedosiahneme bez ďalšieho zvyšovania
pracovnej disciplíny a bez zodpovednejšieho a iniciatívnejšieho
prístupu ku kvalite všetkej práce. Doterajšie
skúsenosti nás presvedčili, že tam,
kde sa tejto otázke venovala primeraná pozornosť,
sa to prejavila i vo výsledkoch spoločnej práce.
Preto široká intenzifikácia našej ekonomiky
je dnes podmienená radom úloh, ktoré bude
nutno realizovať s cieľom dosiahnuť zámery,
vytypované v hlavných smeroch hospodárskeho
a sociálneho rozvoja našej spoločnosti.
K možnosti zabezpečiť spomínané
úlohy uvediem niekoľko poznatkov z môjho volebného
obvodu, predovšetkým z n. p. Tatraľan, Kežmarok,
kde pracujem.
Každého pracujúceho zaujíma tak doterajší,
ako očakávaný budúci mzdový
vývoj. V poslednom roku 7. päťročnice
vzrástla priemerná mzda o 1,7 % - v súčasnosti
robí v celej ČSSR 2961 Kčs a v 7 odvetviach
čs. národného hospodárstva presiahla
už 3 tis. Kčs. Nemôžeme však byť
spokojní s tým, že mzdová náročnosť
spoločenskej výroby a tvorby národného
dôchodku bola vyššia, než bolo plánované.
V dôsledku zavádzania programu zvýšenia
ekonomickej účinnosti mzdovej sústavy sa
dôslednejšie presadzuje princíp zásluhovosti
a diferenciácie v odmeňovaní, v závislosti
od výsledkov a prínose pri plnení úloh
intenzívneho hospodárskeho rozvoja. Mimoriadne úsilie
musíme v súčasnosti vynaložiť nielen
na realizáciu programu, ale i na jeho správne pochopenie
všetkými pracujúcimi. Uvediem príklad
z môjho pracoviska.
Jedným z podmieňujúcich ukazovateľov
je priemerné prekračovanie objektivizovaných
výkonových noriem. Pokiaľ sa nám účinnou
masovopolitickou prácou nepodarí presvedčiť
všetkých pracujúcich o nutnosti plniť
normy v stanovenom rozmedzí, účinnosť
celej druhej etapy sa zoslabí a bude problematická.
Preto v súčasnosti venujeme tejto činnosti
mimoriadnu pozornosť a využívame pri tom všetky
možné nástroje. Organizáciám
vstupujúcim do druhej etapy napr. odporúčame,
aby k jej zabezpečeniu využil i rozvoj iniciatívy
pracujúcich, ako to umožňujú prijaté
Zásady vlády ČSSR, Ústrednej rady
odborov, Ústredného výboru Socialistického
zväzu mládeže, Ústrednej rady družstiev
a Ústredného výboru Zväzu družstevných
roľníkov k rozvoju a oceňovaniu iniciatívy
pracujúcich v 8. päťročnici. Iba vtedy,
keď budú všetci pracujúci presvedčení
o správnosti nového systému odmeňovania
a ak budú aktívne spolupracovať pri jeho zavádzaní,
prinesie sústava očakávaný efekt.
Príkladom zdokonaľovania hmotnej stimulácie
a jej úzkej väzby na pracovné výsledky
je súčasné zavádzanie brigádnej
formy organizácie práce a odmeňovania. Môžem
uviesť informáciu o jej prínose, ktorá
zároveň zdôvodní potrebu ďalšieho
širokého zavádzania tejto progresívnej
formy odmeňovania. Výsledky sa prejavujú
tak v množstve odovzdanej práce, ako aj v jej vyššej
kvalite, k zvýšenej kolektívnej i osobnej zodpovednosť,
čo všetko dáva predpoklady a zdôvodňuje
jej ďalšie rozširovanie. V podniku, kde pracujem.
je táto forma odmeňovania zavedená zatiaľ
na 3 pracoviskách. Jedným z dôležitých
a náročných krokov bolo zvolenie takého
rozhodujúceho ukazovateľa, ktorý by spoľahlivo
charakterizoval rozhodujúce stránky pracovného
procesu vrátane jeho kvality a efektívnosti. Pri
dobrej úrovni normotvornej činnosti pomohla brigádna
forma organizácie práce a odmeňovania zvýšiť
celkové výkony a zlepšiť ich kvalitu,
odstránila zbytočné prestoje a priniesla
na uvedených 3 pracoviskách nesporne kladné
výsledky v organizácii práce, a teda i v
odmeňovaní.