Úterý 13. května 1986

Každý ze svých osobních poznatků víme, že dobrá připravenost absolventa školy předpokládá vedle náležité odbornosti, praktické způsobilosti také jeho vysokou politickou vyspělost a morální zralost. Naše společnost proto od všech učitelů a výchovných pracovníků škol vyžaduje, aby formování socialistického vědomí a myšlení mládeže věnovali ve své práci mimořádnou pozornost, aby světonázorová, pracovní, mravní, estetická výchova byla úzce spojována s budováním naší socialistické společnosti, s jejími úkoly, úspěchy i problémy tak, aby získané teoretické poznatky napomohly správné orientaci absolventů škol v praxi, aby byli připraveni aktivně se podílet na řešení problémů, pracovali zodpovědně, obětavě a novátorsky, nebáli se podstupovat i zdravá rizika.

Soudružky a soudruzi, chtěl bych se konkrétněji zastavit u přípravy mládeže na dělnická povolání, jež si právem zasluhuje zvláštní pozornost. V uplynulé pětiletce díky soustředěné péči a úsilí stranických i státních orgánů I organizací se podařilo dosáhnout výsledků, které potvrzují, že střední odborná učiliště jsou s to dobře připravovat na dělnická povolání. Avšak zvyšující se nároky na tuto přípravu a početný vzrůst žáků středních odborných učilišť v 8. pětiletce vyžadují koncentrovat celospolečenské úsilí na vytvoření nezbytných finančních, materiálně technických, kádrových a organizačních předpokladů k náležité přípravě naší nové dělnické směny. Zásadní a naléhavé řešení těchto otázek je umocňováno skutečností, že proti stávajícímu stavu vzroste počet žáků středních odborných učilišť v průběhu 8. pětiletky o více než čtvrtinu. Konkrétně v roce 1985 bylo ve středních odborných učilištích v celé republice prakticky 400 tisíc žáků, v roce 1990 však jejich počet bude činit 510 tisíc.

Urychlení vědeckotechnického pokroku vyžaduje, aby nejmodernější technika byla dostupná žákům a studentům aby sloužila jako přímý prostředek výchovně vzdělávací činnosti. Významné místo v tomto úsilí má Dlouhodobý komplexní program elektronizace ve výchově a vzdělání v oblasti školství, který se začíná postupně uskutečňovat. Při jeho realizaci je třeba účinné pomoci podniků, závodů, družstev a společenských organizací. Je nezbytné překonávat současný neuspokojivý stav, kdy potřeby školství zabezpečuje výroba jen ze 40 %.

Výpočetní technika by neměla být využívána jen ve výuce, ale i při rozvíjení zájmové, odborné a branně technické činnosti dětí a mládeže. Myslím, že vhodnou formou pro toto úsilí jsou kluby vědeckotechnické činnosti mládeže, zřizované na školách ze sdružených prostředků patronátních organizací a také přístup některých společenských organizací, zejména Svazarmu, Československé vědeckotechnické společnosti, Socialistického svazu mládeže a jeho Pionýrské organizace.

Pro úspěšné plnění celospolečenského poslání školství je třeba, aby se naše pedagogická fronta ještě ve větší míře zapojovala do odborné i vědecké činnosti a spolupracovala úžeji se společenskou praxí. To je jedna z významných cest dalšího zkvalitňování výchovně vzdělávacího procesu, posilování vazby mezi školstvím, praxí i vědou na základě účasti škol při řešení úkolů naší společnosti. Avšak bez přímých neformálních kontaktů školy s praxí, ale ani bez porozumění a podpory ze strany jednotlivých resortů a institucí, není možné toho dosáhnout.

Je samozřejmé, že bez kvalitního učitele se plány dalšího rozvoje naší socialistické školy nemohou realizovat. Stále máme okresy a místa, kde pro nedostatek učitelů vyučují nekvalifikovaní a často i životně nezkušení lidé. Stále máme domovy mládeže, kde je nedostatek kvalifikovaných vychovatelů. Ve středních odborných učilištích jsme se ještě zdaleka nevyrovnali se správnou a obecně uznávanou pravdou, že pouze skutečný mistr svého oboru vychová a připraví dobře do života budoucího příslušníka dělnické třídy, rozvinuté socialistické společnosti.

Je třeba otevřeně říci - a poukazovaly na to výbory pro kulturu a výchovu Federálního shromáždění - že ministerstva školství a národní výbory nevěnovaly odpovídající pozornost plánování a zabezpečení skutečné potřeby učitelů a vychovatelů. Rovněž je třeba uvést, že ne všechny resorty se plně vyrovnaly s požadavky na výběr a ocenění mistrů odborné výchovy. Jsem přesvědčen, že v souladu se závěry XVII. sjezdu strany budou pro odpovědnou práci všech pedagogických pracovníků vytvářeny stále lepší materiální a sociální podmínky a také tím bude posilován společenský význam učitelského povolání.

Stále závažnější otázkou celospolečenského dosahu je racionální a účelné rozmísťování absolventů škol a využívání kvalifikace i vzdělání lidí. Současný stav, kdy část absolventů škol z nejrůznějších důvodů pracuje v jiném povolání, než na které je škola připravila, považuji za důsledek nesprávného přístupu k využívání velkého bohatství, jež má naše společnost ve vzdělání a schopnostech lidí. Vedle zlepšení práce škol je zapotřebí podstatně zvýšit odpovědnost plánovacích míst za zpracování plánů kádrového a sociálního rozvoje a plánů potřeb kvalifikovaných pracovníků. Tyto plány musí objektivizovat požadovanou strukturu absolventů našich škol jak z kvalitativních, tak i kvantitativních hledisek.

Soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení jsem chtěl ukázat pouze některé problémy, které musí naše škola v příštím období řešit. Jsem přesvědčen, že bude při tom nacházet ještě větší podporu a aktivní účast široké veřejnosti, rodičů, společenských organizací sdružených v Národní frontě, národních výborů, pracovních kolektivů, závodů, družstev, institucí, všech, jimž leží na srdcí dobrá připravenost naší mladé generace.

Úspěšné uskutečňování školské politiky komunistické strany se ani v budoucnu neobejde bez výrazné pomoci vás, poslanců nejvyššího zákonodárného sboru, při důsledném uskutečňování zákonů o vysokých školách a soustavě základních a středních škol, do jejichž kvalitativně nové etapy po XVII. sjezdu Komunistické strany Československa vstupujeme. Na závěr chci vyjádřit podporu navrženému usnesení ke schválení státního závěrečného účtu čs. federace za rok 1985. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Dočkalovi. Slovo má poslankyňa Anna Rozsypalová, pripraví sa poslanec Vratislav Svoboda.

Poslankyně SL A. Rozsypalová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Intenzívní a dynamický rozvoj našeho národního hospodářství v současné době a zvláště úkoly, vyplývající z nutnosti kvalitativních změn v průmyslu, vědě a výzkumu kladou a budou stále klást větší nároky na všechny příslušníky naší společnosti, jejich intelekt, schopnosti a dovednosti. Už dnes jsme svědky toho, že stále větší roli sehrává člověk, jeho iniciativa, aktivní postoj k řešení úkolů,jeho tvořivé myšlení a ochota poskytovat všechny své schopnosti společnému dílu.

Nezastupitelnou úlohu v rozvoji lidské osobnosti, v jejím všestranném rozvoji má a bude mít kultura a umění. Jejich neustálé působení na člověka vyúsťuje ve vytváření životních hodnot, které jsou hnací silou a motivy lidských činností. Stávají se jeho vnitřními potřebami a pomáhají mu vytvářet harmonickou jednotu fyzických i duševních potřeb motivujících ho k plnění cílů a úkolů naší společnosti.

Ve zprávě na XVII. sjezdu KSČ řekl s. Husák k úkolům naší kultury toto: "Za socialismu je posláním kultury sloužit zájmům lidu. Jde nám o to, aby umělecká tvorba pravdivě a vysoce umělecky zobrazovala socialistickou skutečnost, aby v duchu tvůrčí metody socialistického realismu ukazovala odhodlání našeho lidu zvládat úkoly a zdolávat překážky na cestě výstavby socialismu. Z toho je třeba vycházet v práci s tvůrčí inteligencí, zejména s její mladou generací a k tomu cíli zaměřit i systém podpory, oceňování a šíření umění. "

Náš socialistický stát vytváří pro realizaci úkolů kulturní politiky potřebné podmínky a předpoklady. Vždyť v současné době je v České socialistické republice více než 15 tis. a ve Slovenské socialistické republice více než 8. tis. kulturních zařízení jejichž činnost je zabezpečována z prostředků státního plánu a rozpočtu a z nichž převážnou většinu řídí národní výbory. Neinvestiční prostředky vynaložené na provoz kulturních zařízení činily, jak jsme slyšeli, v roce 1985 více než 5,2 mld. Kčs. Mimo to působí v ČSSR více než 3 tis. kulturních zařízení společenských organizací, výrobních podniků, závodů a družstev zaměřených na klubový život, práci s knihou i další kulturní aktivity obyvatel měst a vesnic.

Do rozporu se strukturou těchto zařízení z hlediska územního rozložení i zastoupení stěžejních oborů se dostává nízká úroveň kompletnosti vybavení některých kulturních zařízení, a to především provozní technikou (filmovými přístroji, televizory, magnetofony, hracími automaty, hudebními nástroji, jevištní a osvětlovací technikou, audiovizuální technikou). Tato situace omezuje dosah kulturně výchovného a ideově politického působení těchto zařízení, i možnosti využívání dalších objektů v ostatních formách výstavby pro kulturní účely. Nedobrá je situace na úseku základní kulturní vybavenosti v místech hromadné bytové výstavby v místech hromadné bytové výstavby na sídlištích, kde žije podstatná část mladé a střední generace. Odpovídající vybavení se nepodařilo zajistit ani v průběhu posledních tří pětiletek. Nejsou dostatečně využívány ani možnosti sdružování prostředků závodů, podniků, družstev a společenských organizací.

Mezi významná opatření v oblasti kultury po XVII. sjezdu KSČ patřilo vedle opatření k optimalizaci rozmísťování sítě kulturních zařízení, jejich projektování a realizace, i rozvinutí spolupráce ministerstev kultury socialistických zemí v oblasti koordinace rozvoje materiálně technické základny kultury. Předmětem této koordinace je výzkum a výroba provozních a technologických zařízení a v posledních letech i ekonomika kultury.

Důležitým článkem jsou zařízení budovaná v sídlech se soustředěnou průmyslovou výstavbou. Po XIV. sjezdu naší strany byly z prostředků ROH například postaveny Domy kultury v Jihlavě, Českých Budějovicích, Kladně, Mladé Boleslavi, Bánské Bystrici, Všeodborový dům v Košicích a Dům ROH v Bratislavě a další.

Podařilo se realizovat novostavby divadel v Brně, Gottwaldově, Českém Těšíně, Mostě, Praze, Nová scéna Národního divadla v Praze, probíhá výstavba divadel v Prešově, Nitře a Slovenského Národního divadla v Bratislavě.

Příklad z mého volebního obvodu - práce Domu kultury ROH Svit v Gottwaldově ukazuje, že tato zařízení věnují zvýšenou pozornost také intenzívnímu rozvoji znalostí a dovedností pracujících v těch oborech a oblastech, které v současné době jsou v našem národním hospodářství velmi aktuální. V současné době zde probíhá I. a II. ročník Večerní školy organizárotské práce ROH pro 70 funkcionářů. V minulém roce uskutečnili cyklus přednášek o využití mikroelektroniky ve výrobní praxi. Organizují jazykové kursy pro odborníky vyjíždějící do zahraničí. Vědecko-ateistické výchově pracujících přispívají přednášky astronomického kroužku, organizované přímo na závodech pro pracovní kolektivy. Významným dílem se na práci tohoto zařízení podílí i knihovna, která pro brigády socialistické práce a jejich vedoucí pravidelně měsíčně připravuje a zasílá bibliografické a propagační materiály, rozhlasová okénka, materiály ke kulturně politickým výročím. Dvakrát ročně organizuje knihovna také schůzky s vedoucími kolektivů brigád socialistické práce.

Podobných příkladů bychom našli desítky i v jiných zařízeních našeho okresu. Velmi zajímavými formami jsou například Večery pracovní slávy, Večery dělnických generací a řada akcí s brigádami socialistické práce. Na všech účinkují soubory zájmové umělecké činnosti.

Významnou součástí naší socialistické kultury je filmová tvorba, která plní řadu závažných a nezastupitelných společenských funkcí, které pro ni vyplývají z kulturní politiky strany a státu. V souladu s potřebami řeší celá řada filmů naléhavé otázky výchovy a vývoje socialistického člověka i problematiku spojenou s rozvojem progresivních výrobních metod, filmů s vysokou ideovostí i hlubokým humanistickým přístupem. Mezi ně lze zařadit např. Atomovou katedrálu, Hodinu života, Skalpel, prosím, Zastihla mne noc i řadu jiných. Velkým úspěchem naší kinematografie je i fakt, že prvním hraným filmem, který byl oceněn UNESCO, je československý film o životě J. A. Komenského. Dobrou úroveň měla řada dalších filmů i mnohé filmy pro mládež. Vznikly stovky krátkometrážních filmů, instrukčních, naučných i popularizačních. Velká pozornost se věnuje filmům s brannou tématikou a životopisným filmům, filmům postihujícím významné okamžiky naší státní i národní historie, protifašistický odboj, mírovou tématiku. Půjde o to, jak ještě lépe ztvárnit postavu současného člověka - hrdiny naší doby, který by byl vzorem aktivního postoje k práci i řešení otázek společenského vývoje.

Více místa by však měl v našem filmu zaujímat skutečný, neidealizovaný život naší společnosti, prostředí pracovních kolektivů, přesvědčivé vystižení pozitivní úlohy Socialistického svazu mládeže a jeho pionýrské organizace při výchově a vytváření morálně politického profilu nejmladší generace. Ještě zásadněji a účinněji bude nutno čelit tendencím vnášet do filmového umění socialismu cizí ideové a estetické koncepce.

Na člověka i jeho myšlení a jednání mají silný vliv i sdělovací prostředky - tisk, rozhlas a televize. Právě v naší společnosti jsou zejména spolutvůrci postojů a názorů lidí, veřejného mínění. Tím, že denně seznamují milióny našich občanů s důležitými vnitro - i mezinárodně politickými otázkami, úkoly socialistické výstavby a jejich realizací, napomáhají jejich aktivizaci, budí jejich aktivizaci, budí jejich iniciativu. Kladně lze hodnotit zejména některé publicistické pořady televize a rozhlasu, vzdělávací pořady, propagace nové techniky a nových, pokrokových technologií. Důležitou roli sehrávají denně při realizaci úkolů spojených se zaváděním a využíváním mikroelektroniky, také i v národním hospodářství.

Československá televize přispěla mnohými dramatickými díly výrazně jak k 40. výročí osvobození Československa, tak i k současnému zápasu o nové myšlení našeho občana. Za všechny hry jmenuji Čekání na stříbrné zvonky,která získala právem i mezinárodní ocenění.

Soudružky a soudruzi, právě proto, že vliv umění šířeného moderními sdělovacími prostředky je velmi významný, máme a budeme mít na ně zvýšené nároky i kritický pohled, protože jakákoliv ideová či estetická deformace šířená těmito prostředky, hlavně na úseku zábavné i populární hudby se velmi rychle, lze říci, bezprostředně projevuje u jisté části našich občanů, zejména mladé generace. Proto tolik záleží na tom, aby sdělovací prostředky velmi pečlivě vážily každý pořad, domýšlely ho zejména z ideových a mravních hledisek socialistické a komunistické morálky. Domnívám se, že sdělovací prostředky nejsou vhodnou půdou pro experimenty, ale prostředkem státu pro výchovu, vzdělání a informaci občanů.

XVII. sjezd KSČ zdůraznil potřebu výchovného působení ideologické a kulturní fronty zejména v oblasti světonázorové výchovy a výchovy mravně estetické.

Je přirozené, že hovoříme-li dnes o postavení a úloze i konkrétním působení kultury v naší společnosti, dostáváme se zákonitě do okruhu otázek spojených s výchovou nového lidského pokolení. K tomu, že přemýšlíme jak kultura napomáhá vytváření systému životních hodnot. Tak to také bylo zdůrazněno ve zprávě XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.

I když si to ne vždy uvědomujeme, patří do kultury daleko širší okruh otázek, než je samo umění. Patří sem například komplex problémů spojených s tvorbou a ochranou životního, ale i pracovního prostředí. Patří sem způsoby mezilidské komunikace, systém vzdělávání, ale i využívání výsledků vzdělávání. Patří sem otázky socialistického způsobu života, o nichž jsme si zvykli tak často hovořit. Právě zde se projevují výsledky působení naší socialistické kultury v tom jak žijeme, jak pracujeme, co svou prací naší společnosti přinášíme. Dokumenty to dnes i příklady uvedené ve vystoupení soudruha ministra Žáka.

Kritický pohled na tyto otázky ukazuje, že přes dosažené úspěchy jsme leckde, soudružky a soudruzi, zůstali dlužni realizaci požadavků vytyčených vedoucí silou naší společnosti - Komunistickou stranou Československa. XVII. sjezd KSČ i v oblasti kultury stanovil jasné a konkrétní požadavky. Budoucnost naší socialistické vlasti nás zavazuje k jejich naplnění. Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP