Úterý 10. prosince 1985

Dovolte, abych závěrem vyjádřil přesvědčení, že schválení navrženého zákona přispěje k dalšímu zdokonalení našeho právního řádu, k odstranění dosud existující mezery i politicky překonaného prvku dříve používané právní úpravy. Nový zákon zakotvuje příznivé podmínky pro další činnost mezinárodních nevládních organizací, které v minulosti požádaly o zřízení sídla svých statutárních orgánů v Československu. Stanoví též přesný rámec a stvrzuje příznivé podmínky i pro případ, že by další pokrokové mezinárodní nevládní organizace projevily přání zřídit v Československu své sídlo. Vytváří rovněž potřebný, jasně vymezený právní základ pokud jde o vydávání povolení ke zřízení a činnosti dalších organizací s mezinárodním prvkem na území ČSSR. Je plně v souladu s cíli naší důsledné mírové zahraniční politiky, s naším přáním na všech úrovních a ve všech oblastech rozvíjet prospěšnou mezinárodní spolupráci. Z uvedených důvodů jménem federální vlády doporučuji, abyste s předloženým návrhem vyslovili souhlas.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi ministrovi Vajnarovi za výklad k prerokúvanému vládnemu návrhu zákona.

Návrh bol prikázaný na prerokovanie Výborom ústavnoprávnym a Výborom zahraničným obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného spravodajcu predsedu Ústavnoprávneho výboru poslanca Zdeňka Češku a výbory Snemovne národov overovateľku Zahraničného výboru poslankyňu Elenu Bónovú.

Prosím najskôr poslanca Zdeňka Češku, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec Z. Češka: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, při nedávném výročí 40 leté existence Organizace spojených národů, v níž se spojily státy různých společenských systémů k naplnění slov Charty OSN uchránit budoucí generaci před válečnou katastrofou, bylo na světovém fóru této organizace připomenuto, že ČSSR v pevné jednotě a semknutosti spojeneckých socialistických států v čele se Sovětským svazem aktivně spolupracuje v řadách OSN k odvrácení války, zajištění míru, upevnění bezpečnosti, dosažení odzbrojení a k rozvoji spolupráce ve všech oblastech. Při naplňování těchto úkolů hrají důležitou roli také mezinárodní organizace vládní i nevládní povahy. Působí na vývoj mezinárodních vztahů, mezinárodní politiky, na vztahy mezi státy a v neposlední řadě i na mezinárodní veřejné mínění. V rámci mezinárodních organizací se posuzují důležité otázky mezinárodního dění, odehrává se soupeření i spolupráce států s rozdílným společensko-ekonomickým zřízením, boj pokrokových, demokratických sil s reakčními silami ve světě.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, každý krok k uvolňování v mezinárodních vztazích napomáhá k navazování věcné mezinárodní spolupráce v rámci mezinárodních organizací, k rozšiřování jejich činnosti a vede i ke zvyšování jejich významu a úlohy. Účast Sovětského svazu a dalších socialistických zemí, tedy i našeho státu, na činnosti mezinárodních organizací zaručuje, že nedojde k jejich přeměně v nástroj, jehož by imperialistické státy mohly použít v boji proti rozvoji mezinárodních vztahů v souladu se zájmy míru a mezinárodní spolupráce.

Z těchto hledisek vychází též navrhovaná právní úprava, obsažená v předloženém návrhu zákona. Bere v úvahu skutečnost, že s růstem mezinárodního postavení našeho státu a se zvyšováním jeho autority ve světě roste i zájem pokrokově orientovaných nevládních organizací získat sídlo a možnost vyvíjet činnost na území ČSSR. Svou činnost si zde přejí rozvíjet též organizace cizích státních příslušníků, zejména zahraničních studentů žijících po přechodnou dobu v naší republice, jak o tom hovořil soudruh ministr Vajnar. Návrh předložené nám zákonné úpravy tvoří komplexní právní podklad pro to, aby organizaci s mezinárodním prvkem mohlo být povoleno mít sídlo v Československé socialistické republice a vyvíjet zde činnost, popřípadě aby mohly být v Československé socialistické republice tyto organizace zřízeny. Pozitivně je též možno hodnotit, že formou zákona má být vyřešeno i zřizování zvláštních organizací, bez členské základny, pro zastoupení ČSSR v některých mezinárodních organizacích, což podporuje uplatňování československých mezinárodně politických zájmů. Dalším pozitivem je, že navrhovaná zákonná úprava obsahuje ustanovení o možnosti povolit organizacím s mezinárodním prvkem, a to vedle jejich pravidelné činnosti, provozovat na území našeho státu též hospodářskou činnost. Doposud byla totiž tato činnost upravena pouze usnesením vlády ČSSR č. 246 ze dne 8. 9. 1977, jímž byly schváleny zásady postupu ústředních státních orgánů ve věcech hospodářského charakteru vůči mezinárodním nevládním organizacím demokratické povahy se sídlem na území našeho státu.

Jako celek vytváří zákonná úprava, obsažená ve vládním návrhu, nezbytné podmínky pro činnost organizací s mezinárodním prvkem a je zcela v souladu se zásadami naší vnitřní a zahraniční politiky.

Vládní návrh zákona projednaly výbory ústavně právní a zahraniční Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Poslanci těchto výborů vyslovili s předloženým vládním návrhem souhlas, a to s připomínkami vyplývajícími m. j. z porad poslanců-zpravodajů s odborníky vědy a praxe. Doporučení a připomínky, které byly výbory ústavně právními a zahraničními Sněmovny lidu a Sněmovny národů přijaty, byly zapracovány do společné zprávy, kterou máte k dispozici. V této společné zprávě je navržena úprava § 1, 8 a 9, která se týká zpřesnění příslušných ustanovení.

Nová právní úprava přispěje k zaplnění určité mezery v právním řádu i k odstranění politicky překonané právní úpravy a umožní, aby nový zákon mohl v nejbližší době vstoupit v účinnost. Doporučuji Sněmovně lidu, aby s předloženým návrhem zákona a úpravami obsaženými ve společné zprávě vyslovila souhlas.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov Snemovne ľudu poslancovi Češkovi.

Teraz prosím poslankyňu Elenu Bónovú, aby predniesla spravodajskú správu.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně E. Bónová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! Vládny návrh zákona o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v ČSSR upravuje problematiku vo veciach spolčovania, u ktorých jednota československého právneho poriadku vyžaduje, aby bola uskutočnená zákonom Federálneho zhromaždenia v zmysle článku 37 odsek 3 ústavného zákona o československej federácii.

Vzhľadom na to, že zákonná úprava rieši i úpravu podmienok činnosti organizácií s medzinárodným prvkom, je úprava týchto otázok zákonom Federálneho zhromaždenia daná aj ustanovením článku 7 odseku 1 písmena a) ústavného zákona o československej federácii. To znamená, že predložená úprava formou zákona Federálneho zhromaždenia je plne opodstatnená.

Ide o jednoznačnú a vcelku jednoduchú právnu úpravu. Paragrafované znenie vyjadruje obsah zásad, úlohu politického a ekonomického rozboru plní dôvodová správa. Preto bol vyslovený v súlade s ustanovením paragrafu 38 odseku 4 zákona o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia súhlas s upustením od predloženia zásad a politického a ekonomického rozboru tohto vládneho návrhu zákona.

Ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov odporúčam poslancom Snemovne národov, aby vládny návrh zákona o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v ČSSR schválili s úpravami, obsiahnutými v spoločnej správe výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorú ste obdržali.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov poslankyni Bónovej.

Do rozpravy k tomuto bodu programu sa písomne nikto neprihlásil. Pýtam sa preto, či niekto z poslancov žiada o slovo? (Nežádá.) Nežiada nikto.

Praje si slovo súdruh minister Vajnar? (Nepřeje.) Nie.

Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia? (Nežádají.) Nežiadajú.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

V zasadacej sále je prítomných 155 poslancov Snemovne ľudu, 52 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 68 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Obe snemovne sú schopné sa uznášať.

Najskôr hlasujú poslanci Snemovne národov.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom zákona uvedeným v parlamentnej tlači č. 138 v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov (parlamentná tlač č. 181) a podľa odporučenia spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona uvedeným v parlamentnej tlači č. 138 v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu (parlamentná tlač č. 181) a podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Takisto poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v Československej socialistickej republike.

Súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerokujeme

IV

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Konzulárny dohovor medzi Československou socialistickou republikou a Laoskou ľudovodemokratickou republikou, podpísaný vo Vientiane dňa 15. marca 1965 (tlač číslo 171).

Uvedený vládny návrh odôvodní minister zahraničných vecí Československej socialistickej republiky poslanec Bohuslav Chňoupek. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr zahraničních věcí ČSSR B. Chňoupek: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! Dnešnej spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia sa predkladá na schválenie vládny návrh Konzulárneho dohovoru medzi ČSSR a Laoskou ľudovodemokratickou republikou.

Dohovor bol podpísaný 15. marca 1985 vo Vientiane. Potvrdil vôľu oboch štátov posilňovať zmluvnú základňu a prispievať tak k ďalšiemu rozvoju vzájomných vzťahov v duchu Zmluvy o priateľstve a spolupráci uzavretej v roku 1980. Mimochodom - zmluvnú základňu v súčasnosti predstavuje 21 zmluvných dokumentov pokrývajúcich najrozmanitejšie oblasti vzájomnej spolupráce.

ČSSR, ako aj Laos, sú stranami mnohostranného Viedenského dohovoru o konzulárnych stykoch. Avšak táto všeobecná zmluvná úprava - nech je akokoľvek dôležitá ako určitý štandard úpravy konzulárnych stykov - nemôže vo svojich ustanoveniach postihnúť mnohotvárnosť a rozmanitosť, ktorá je dôsledkom intenzívneho rozvoja bilaterálnych vzťahov a ktorá sa nutne a konkrétne premieta aj do oblasti konzulárnych stykov. Z tohto dôvodu uzatvárame so štátmi, s ktorými udržiavame intenzívne styky, dvojstranné konzulárne dohovory, prispôsobené zvláštnostiam a potrebám vzájomných vzťahov a spolupráce.

V prípade Laoskej ľudovodemokratickej republiky je zmyslom uzavretia dvojstranného konzulárneho dohovoru vytvorenie zmluvného dokumentu, ktorý uľahčí vykonávanie konzulárnych stykov a špecifickým spôsobom prispeje k celkovému rozvoju priateľských vzťahov a spolupráce. V tom spočíva jeho veľký politický význam. Tým je nielen právnym, ale aj politickým dokumentom.

Jeho praktický prínos tkvie najmä v podrobnej úprave postupu konzulárnych úradníkov pri výkone konzulárnej činnosti, a to takým spôsobom, aby - ako stojí v texte - podporovali rozvoj obchodných, hospodárskych, kultúrnych a vedeckých stykov medzi zmluvnými stranami a rozvíjali medzi nimi priateľské styky.

Za potrebné považujem pripomenúť, že v oblasti výsad a imunít konzulárnych úradníkov a konzulárnych zamestnancov dohovor vychádza z modernej koncepcie, presadzovanej socialistickými štátmi. Tá približuje tieto výsady a imunity úrovni výsad a imunít zodpovedajúcich kategórii personálu diplomatickej misie. Tento trend ukazuje na stále rastúci význam konzulárnej činnosti. A to aj tam, kde je - ako v našej relácii s Laosom - vykonávaná diplomatickými misiami. Objektívne teda vytvára podmienky pre činnosť konzulárnych úradov a ich pracovníkov.

Súdružky a súdruhovia! Konzulárny dohovor medzi ČSSR a LĽDR je významným politickým a právnym dokumentom, ktorý ďalej pokryje široké spektrum vzťahov medzi obidvoma štátmi, doplní ich zmluvnú základňu a pozitívne ovplyvní aj rozvoj ich spolupráce. Jeho uzavretie je plne v súlade s koncepciou československej zahraničnej politiky. Odporúčam preto, aby Federálne zhromaždenie CSSR vyslovilo s dohovorom súhlas.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem ministrovi Chňoupkovi za výklad k prerokúvanému vládnemu návrhu.

Návrh bol prikázaný na prerokovanie Výborom ústavnoprávnym a Výborom zahraničným obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného spravodajcu člena Ústavnoprávneho výboru poslanca Stanislava Zamazala a výbory Snemovne národov členku Zahraničného výboru poslankyňu Irenu Prievozníkovú.

Prosím najskôr poslanca Stanislava Zamazala, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec S. Zamazal: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Předloženou Konzulární úmluvou mezi Československou socialistickou republikou a Laoskou lidově demokratickou republikou zabývaly se výbory ústavně právní a zahraniční. Potřeba jejího uzavření vyplývá z všestranného zintenzívnění vzájemných kontaktů obou zemí zahrnující i pobyt občanů jednoho státu na území druhého, např. laoských studentů v ČSSR. Text Konzulární úmluvy vychází z Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích z roku 1963, která představuje kodifikaci norem konzulárního práva a představuje obecný standard úpravy konzulárních styků. V porovnání s ní je však podrobnější a konkretizuje některá ustanovení z hlediska potřeb československo-Iaoských vztahů.

Úmluva je členěna do pěti hlav. Nejvýznamnější jsou ustanovení hlavy III - výhody, výsady a imunity konzulárních úřadů a hlavy IV - konzulární pravomoci a funkce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP