Intenzifikační proces však vedle strojů
budou muset zajistit především lidé.
Přitom nelze zapomínat, že požadavky na
kvalifikaci - a to není jenom samotné školní
vzdělání, ale celková úroveň
schopností dotyčného pracovníka -
neustále porostou. Statistiky mohou ovšem zachytit
pouze dosažený stupeň vzdělání.
Z mezinárodních srovnání vyplývá,
že při naší dobré úrovni
celkové vzdělanosti máme nižší
podíl vysokoškoláků v průmyslu
a ve výzkumné a vývojové základně.
Navíc ukázalo šetření v roce
1983, že svého vzdělání nevyužívá
téměř 11 % vysokoškoláků
a přes 20 % středoškoláků. O
těchto problémech jsme ve výborech sněmoven
Federálního shromáždění
již několikrát jednali. Domnívám
se, že uvedená čísla stále ještě
svědčí o nedostatečné kádrové
práci, ale také o neodpovídajícím
ocenění duševní práce spojené
s náročnými požadavky na organizační
schopnosti.
Vliv na stupeň využití kvalifikace pracovníků
má i způsob zařazování nově
vyškolených odborníků do praxe. Jsem
toho názoru, že je nutno přistoupit k modernizaci
celého systému rozmisťování a
s využitím výpočetní techniky
zabezpečit informovanost absolventů škol o
stavu volných míst v době, kdy tito končí
studium a rozhodují se o nástupu do organizace.
Avšak ani tím využití kvalifikace pracovníků
nekončí. Podle mých zkušeností
ta rozhodující fáze teprve začíná.
Je třeba vést každého pracovníka
k uvědomělému přístupu k práci,
umět vzbudit vnitřní zájem o svěřený
úsek činnosti a citlivě uplatňovat
morální a hmotné stimuly. Zkušenosti
ukazují, že práce v dobrém kolektivu
je lidmi často více ceněna než jinde
výplata o stokorunu větší. Mohu tedy
pouze konstatovat, že Leninovy poučky o práci
s kádry mají při realizaci současné
ekonomické strategie mimořádnou platnost.
Znovu opakuji: bez iniciativy lidí a zejména bez
iniciativy odborníků, ať už techniků
nebo řídících kádrů,
nelze intenzifikační proces v ekonomice zajistit.
Soudružky a soudruzi, mohli bychom rozebírat další
problémy související s prosazováním
efektivnosti v rozvoji národního hospodářství.
Hledáme-li však jejich společné jádro,
musíme konstatovat, že obvykle existuje správně
stanovený úkol, cíl nebo usnesení,
ale realizace pokulhává. V řídících
a rozhodovacích procesech platí: Kdo vydá
příkaz, je povinen - a chtěla bych zdůraznit
slovo povinen - kontrolovat, zda je také splněn.
Nedostatky v realizaci znamenají, že chybí
odpovědnost za kontrolu. Jak vypadá konkrétní
situace v našich podnicích? Vydáním
Zásad kontroly v národním hospodářství
č. 66/1982 Sb. došlo nepochybně k posílení
významu i autority složky technické kontroly.
Jak jsem však zjistila při průzkumech, tato
zdůrazněná pozornost funkcí útvaru
technické kontroly mnohde odvádí pozornost
od plnění povinností a odpovědnosti
za jakost všech dalších odborných útvarů
i vedoucích pracovníků podniku. Oprávnění
technické kontroly nelze zaměňovat s pravomocemi
a odpovědností vedoucích pracovníků,
zejména ředitelů podniků. Další
problém spočívá v nedostatku vybavenosti
moderní měřící a kontrolní
technikou. Důvod je nabíledni - omezené investiční
prostředky, které je často třeba vynakládat
na vlastní výrobu, případně
vybavení vývojových pracovišť.
I na tomto úseku jsou tedy problémy k řešení.
Soudružky a soudruzi, v podvědomí každého
z nás je pojem vnější kontroly fixován
na orgány Výboru lidové kontroly. Podrobným
průzkumem v mém volebním obvodu jsem zjistila,
že jeden z jeho důležitých orgánů
- tj. závodní komise lidové kontroly - je
pro většinu lidí neznámou pevninou.
Informovala jsem se proto na federálním Výboru
lidové kontroly, který je jedním ze zřizovatelů
těchto komisí. V celém národním
hospodářství je z federální
úrovně ustaveno a řízeno pouze 413
komisí v organizacích průmyslu, služeb
a obchodu. Dalšími zřizovateli závodních
komisí lidové kontroly jsou český
Výbor lidové kontroly a okresní Výbor
lidové kontroly. Za celou dobu jejich existence však
nebylo dosaženo jednotného metodického vedení,
vzájemné koordinace činnosti a podstatnějšího
zkvalitnění práce. Prošla jsem si řadu
zápisů závodních komisí z mého
volebního obvodu a musím říci, že
daleko převažuje formálnost nad skutečnou
věcností. Komise v podstatě neprovádějí
vlastní kontrolu, nevytvářejí si aktiv
spolupracovníků a nehledají objektivní
odpovědi a cesty k řešení problémů.
Opírají se o názory, stanoviska a hodnocení
naopak věcně příslušných
technicko-hospodářských pracovníků
bez další konfrontace a objektivizace. To jsou poznatky
tak říkajíc z terénu. Z podkladů
federálního Výboru lidové kontroly
vyplývá, že existují i pozitivní
příklady. Domnívám se, že je
tedy nejvyšší čas, využít
tento prvek mobilizace pracujících, využít
jejich iniciativu a najít cestu ke zvýšení
účinnosti práce i závodních
komisí lidové kontroly.
Soudružky a soudruzi, také Československá
strana socialistická věnuje otázkám
rozvoje naší ekonomiky právem prvořadou
pozornost. V tomto roce jsme jen na ústřední
úrovni uspořádali řadu aktivů
či seminářů dotýkajících
se vybraných oblastí rozvoje národního
hospodářství, ať již šlo například
o zemědělský aktiv či seminář
o zavádění elektroniky a biotechnologie do
praxe. Na všech těchto aktivech a seminářích
jsme celkově příznivě hodnotili dosažený
stav. Věřím, že i na nadcházejícím
zasedání ústředního výboru
Československé strany socialistické podpoříme
úsilí o další rozvoj naší
společnosti.
Jsem proto upřímně ráda, že vám
mohu z pověření klubu poslanců naší
strany sdělit, že všichni poslanci budou jednomyslně
podporovat vládní návrhy zákonů
státního rozpočtu i státního
plánu na rok 1986, protože jsme přesvědčeni,
že tyto dokumenty představují základ
pro úspěšné zvládnutí
náročných úkolů 8. pětiletky.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Fuchsové.
Slovo má poslanec Nový. Připraví se
poslanec Rigo.
Poslanec SL J. Nový: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté! Všichni
cítíme, že se složitostí mezinárodního
vývoje i stupně rozvoje, kterého dosáhla
naše ekonomika, přicházejí úkoly
stále složitější a náročnější.
Ne vždy jsou vedoucí hospodářští
pracovníci na tyto úkoly připraveni a ne
vždy metody a styl jejich práce těmto úkolům
odpovídá. Nerozhodnost, špatný styl
práce pak doléhá nejvíce, na pracovní
kolektiv, dělníka u stroje a podobně.
Můj volební obvod, okres Benešov, prošel
v období budování socialismu velkými
přeměnami. Zemědělský charakter
okresu v podstatě do roku 1948 formoval i charakter lidí.
Byli to lidé, kterým v drsných přírodních
podmínkách půda nedala nic zadarmo. Z těchto
dob jim zůstala příslovečná
skromnost a pracovitost. Po roce 1948 se začal velmi výrazně
rozvíjet průmysl. Dnes patří okres
Benešov k okresům s rozvinutým strojírenstvím,
které s elektronickým průmyslem představuje
více než dvě třetiny průmyslové
výroby. Lidé se naučili vyrábět
složité počítací stroje, balící
automaty pro potravinářský průmysl,
moduly pro barevný televizor, hydrauliku, nářadí,
kvalitní nábytek a další. To klade vysoké
nároky na kvalifikaci pracovníků a rozvojové
programy i na potřebu pracovních sil, kterých
v okrese ubývá. Plán pracovníků
není plněn o 150 osob. Nedostatkem stavebních
kapacit zaostává výstavba bytů. Stále
více lidí dojíždí za prací
mimo okres.
Tím více pro nás platí provádění
účinné mzdové politiky podle množství
a kvality odvedené práce. Realizace programu zvýšení
ekonomické účinnosti mzdové soustavy
je jistě koncepčním přístupem
v řízení mzdové politiky. Nové
pracovní a mzdové podmínky byly uplatněny
v rámci celého národního hospodářství
k 1. říjnu tohoto roku v 394 organizacích,
téměř s 1,3 mil. pracovníků.
Předpokládá se, že k 1. lednu 1986 vzroste
tento počet o dalších 185 organizací
s 680 tis. pracovníky. Tím bude druhá etapa
programu uplatněna zhruba u poloviny pracovníků
hlavních odvětví našeho národního
hospodářství.
Soudružky a soudruzi, mzda je nejen důležitým
ekonomickým, ale i citlivým politickým indikátorem.
Prostě řečeno: má být spravedlivá.
Správné ocenění zásluhovosti
se pak stává významným přínosem
pro další zvyšování produktivity
práce. Účinnost vynakládaných
prostředků na mzdy je však stále nízká.
Mnozí vedoucí pracovníci ještě
stále mzdy spíše rozdělují bez
ohledu na práci dobrou anebo špatnou. Překonat
toto rovnostářství znamená však
velmi účinnou a doslova úmornou vysvětlovací
práci. Vysvětlit, že lajdák si zaslouží
méně než dobrý pracovník, není
tak těžké dělníkovi. Složitější
to je vysvětlit mistrovi, vedoucímu cechu a podobně,
protože spravedlivě rozdělit znamená
dokonale znát a nebát se konfliktních situací.
Již samotné změny vyplývající
z plnění úkolů I. etapy, ale zejména
II. etapy ZEÚMS přispívají k částečnému
odstranění nivelizace mezd. Snížením
nadtarifní složky mzdy ve II. etapě dochází
ke snížení možnosti mzdu podřízených
pracovníků paušalizovat.
Na druhé straně je však pravda, že odstranění
nivelizace mezd je dlouhodobý problém a že
u mnoha vedoucích hospodářských pracovníků
je považována dosažená výdělková
úroveň za optimální.
Může být položena otázka, jaké
jsou výsledky a zkušenosti z I. etapy zavádění
ZEÚMS. Pokud jde o normy a jejich objektivizaci, soustředil
se tento proces zejména na dělníky v hlavní
výrobě. Plnitelnost norem se v jednotlivých
organizacích snížila v průměru
za jednotlivé resorty o 5-10 %. Zúžil se i
rozptyl plnitelnosti norem, jejich kvalita se vyrovnala. Většina
podniků nepřekračuje orientační
hranice průměrné plnitelnosti norem, které
jsou u hromadné výroby 106 %, sériové
výroby 109 % a u kusové výroby 112 %. Prověrky
však prokazují, že v některých
organizacích se při zpřesňování
norem uplatnily ve značném rozsahu sumární
metody a někde byly normy dokonce mechanicky přepočteny.
Proto zkvalitňování norem zůstává
otevřeným úkolem.
Pokud jde o normy a jejich objektivizaci u sledovaných
podniků našeho okresu, byl úkol splněn.
Dnes se pohybuje procento normovaných prací dělníků
od 65 % do 85 %. Nejvíce pak v Technometře Benešov,
kde je to téměř 95 %. Zatímco rozptyl
plnění norem před objektivizací činil
15 a více procent, pak po objektivizaci tento rozptyl je
pouze poloviční. I když tedy bylo dosaženo
dobrých výsledků, nelze nevidět, že
přes vysoký počet prověřených
norem celá řada nemá stále potřebnou
kvalitu a stále dochází k časovému
posunu jejich realizace. V neposlední řadě
nejslabším článkem je rozvoj normování
pomocných, obslužných a režijních
činností.
Splnění podmínek I. etapy je předpokladem
zavedení etapy druhé. Zatím v okrese podle
zásad II. etapy pracuje pouze národní podnik
Jawa a od 11. 1986 ji připravuje koncernový podnik
Blanické strojírny Vlašim, a také náš
závod Tesla Votice v rámci k. p. Tesla Strašnice.
Většina ostatních organizací plánuje
zavedení II. etapy v průběhu roku 1986.
V souladu se Souborem opatření k zdokonalení
plánovitého řízení národního
hospodářství se předpokládalo
i větší rozšíření
vstřícného plánování.
Zatímco v roce 1982 uplatnily tuto formu v okrese tři
hospodářské organizace, v roce 1983 pouze
jedna, v minulém roce čtyři a letos pouze
dvě hospodářské organizace. Tato forma
sledovala vedle zvýšení podílu pracovního
kolektivu na řízení i určitou hmotnou
stimulaci pracujících. Značné výkyvy
v jednotlivých létech jsou způsobeny tím,
že vyšší hospodářské
orgány často využívají vstřícného
plánování k řešení vlastních
nedostatků a nakonec vstřícný plán
zahrnují do plánovaných úkolů.
To znehodnocuje samotnou podstatu a zásady vstřícného
plánování.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souvislosti s realizací
II. etapy ZEÚMS dochází k prohloubení
a zdokonalení vnitropodnikového řízení
a chozrasčotu. V rámci tohoto procesu se rozšiřuje
brigádní forma organizace práce a odměňování,
která přispívá k růstu výkonnosti,
kvality a hospodárnosti a upevňuje v kolektivech
soudružskou spolupráci. Také 10. zasedání
ústředního výboru komunistické
strany dalo impuls k rozšíření brigádní
formy organizace práce a odměňování.
V polovině tohoto roku pracovalo podle této pokrokové
metody již 7200 kolektivů s celkovým počtem
zhruba 175 tis. pracovníků.
V našem okrese pracuje touto formou celkem deset kolektivů
se 168 pracovníky. Dalších šest kolektivů
je připraveno k založení. Znamená to,
že z celkového počtu pracujících
je to pouze 1,5 %. Ke škodě věci je, že
v našem kraji i okrese větší tlak na zavádění
této formy vyvíjejí stranické a odborové
orgány než nadřízené hospodářské
organizace od generálních počínaje
a podniky konče.
Například jako první v okrese na tuto progresívní
formu přistoupil n. p. Metaz Týnec, který
ji zavedl na dvou pracovištích modeláren v
roce 1983. Již samotné zavedení bylo složité.
Chyběly zkušenosti a zpočátku to vzbuzovalo
nedůvěru pracovníků. Byla nutná
důkladná organizační příprava
i pomoc z družebního závodu v Klinu v Sovětském
svazu. Dnes po zkušenostech soudruzi z Metazu hodnotí
tyto brigády velmi pozitivně.
Na těchto příkladech chceme dosáhnout
toho, aby byla v příštím roce v každém
podniku a závodě alespoň jedna takováto
brigáda a na jejích zkušenostech se tato forma
rozšiřovala. Má to však jeden podstatný
problém.
V úvodu svého vystoupení jsem hovořil
o struktuře průmyslu v okrese. To mělo svůj
význam. Příliš rozdrobená průmyslová
výroba na tak velkém územním celku
jako je náš okres, přináší
i řadu problémů v zavádění
chozrasčotu, jako nutného předpokladu rozšiřování
brigádních forem práce a odměňování.
Kromě tří podniků, Metaz a Jawa Týnec
nad Sázavou a koncernového podniku Blanické
strojírny Vlašim, existuje v okrese řada závodů
s částečným chozrasčotním
hospodařením a dokonce provozů, které
nemají stanoven roční plán. Přitom
tyto závody a provozy představují více
než 50 % průmyslové výroby v okrese.
Osobně pracuji jako dělník v závodě
Tesla Votice, který má téměř
1000 zaměstnanců. Ještě v roce 1983
upravené vlastní výkony náš závod
nesledoval a dodnes řadu ukazatelů sleduje za závod
podnik Tesla Strašnice. Ani dnes není plně
dobudován ekonomický okruh závodu a o technickém
rozvoji vůbec nemluvím.
Ještě horší je situace v ČKD Polovodiče
Benešov s třemi sty zaměstnanci. Tento provoz,
řízený Prahou, vyrábí podle
měsíčních operativních plánů.
Jestliže podmínkou pro úspěšné
zavádění brigádních forem organizace
práce a odměňování je využití
činnosti nákladového střediska a aktivně
rozpracované vnitropodnikové systémy řízení,
hospodaření a evidence, pak toto potřebu
jeme dovést až do našich závodů
a provozů v okrese.
Znamená to. že pro další rozvoj brigádních
forem organizace práce a odměňování
potřebujeme nezbytně větší iniciativu
a pomoc od podnikových hospodářských
vedení, která jsou mimo území našeho
okresu. Zdá se nám totiž, že cesta od
Zásad federální vlády a ÚRO,
schválených usnesením č. 39 z 28.
února letošního roku, je přes resortní,
generální ředitelství a podniky k
realizaci na jednotlivá pracoviště příliš
dlouhá.
V souvislosti se zaváděním brigádních
forem práce a odměňování je
třeba věnovat zvýšenou pozornost vynálezcům,
zlepšovatelům, mistrům a kvalitářům
ve výrobě. Vždyť výsledky roku
1984 v rozvoji tvorby a realizace vynálezů, zlepšovacích
návrhů a průmyslových vzorů
ukazují na společenský přínos
ve výši 12 mld. Kčs. Tento přínos
se mimo jiné projevil v úsporách paliv a
energie za 870 mil. Kčs a na devizových nákladech
za 790 mil. Kčs. Například v našem závodě
bylo podáno v roce 1984 38 zlepšovacích návrhů
a z toho byly 34 návrhy realizovány. Celkový
společenský přínos činil 511
144 Kčs.
Rychlejšímu rozvoji tvorby a realizaci vynálezů,
zlepšovacích návrhů a průmyslových
vzorů by měla napomoci nově koncipovaná
vyhláška o odměňování
v tomto hnutí, která obsahuje poměrně
výrazné zvýšení, rozšíření
a diferenciaci odměn autorům i osobám a kolektivům,
kteří se iniciativně zúčastnili
rozpracování, vyzkoušení a zavádění
do praxe. Novou vyhláškou je sledována vyšší
stimulace autorů i zvýšení hmotné
zainteresovanosti jednotlivců a kolektivů.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, při
přípravě mého dnešního
diskusního vystoupení jsem prováděl
průzkumy v oblasti organizace práce, odměňování
i v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů,
které se nezlepšují. Účinná
mzdová politika vyžaduje nejen dobrou organizaci práce,
ale zejména plynulý přísun surovin,
materiálů a kompletujících součástek
na pracoviště.
Na základě těchto mých poznatků
se domnívám, že by bylo třeba zejména
v souvislosti s náročnými úkoly 8.
pětiletky, tak jak o nich hovořilo 16. plenární
zasedání ústředního výboru
KSČ, věnovat mimořádnou pozornost
spravedlivému odměňování za
poctivou práci i zlepšení odběratelsko-dodavatelských
vztahů.
Rozvoj iniciativy pracujících ve spojení
se všemi formami účasti pracujících
na řízení bude dobrým základem
pro úspěšné plnění nových
úkolů. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Novému.
Slovo má poslanec Rigo. Připraví se poslankyně
Vavřínová.