Pondělí 9. prosince 1985

To vyžaduje pozvednout na vyšší úroveň i spolupráci a ekonomické sepětí výroby a zahraničního obchodu, prohlubovat jejich společnou zainteresovanost na dosahovaných výsledcích a zvyšovat úroveň komerční činnosti. Přitom oprávněná starost o efektivnost vývozu nesmí oslabovat naši pozornost racionálnímu vynakládání devizových prostředků na dovozy.

Zásadní význam pro dosažení našich cílů, které si vytyčujeme, má důsledné uskutečňování závěrů ekonomické porady členských států RVHP na nejvyšší úrovni, rozvoj socialistické ekonomické integrace, především specializace a kooperace se Sovětským svazem. Perspektivnost, stabilita i nové účinnější metody této spolupráce jsou pilířem plynulosti chodu naší ekonomiky. Přitom prvořadý důraz klademe na uskutečňování Programu dlouhodobé hospodářské a vědeckotechnické spolupráce se Sovětským svazem na období do roku 2000, který byl podepsán v letošním roce.

Ve finančních plánech na příští rok i další léta pětiletky zabezpečujeme potřebné prostředky pro rozsáhlé integrační akce v Sovětském svazu, které nám dlouhodobě zabezpečí dodávky zemního plynu a železnorudných surovin.

Soudružky a soudruzi poslanci, s mimořádnou naléhavostí stojí před námi požadavek, aby se hlavním obsahem veškeré řídící činnosti na všech stupních a úsecích stal vědeckotechnický rozvoj a úsilí o urychlené uplatňování jeho výsledků v praxi. Jak bylo nejednou zdůrazněno, je to úkol zásadního ekonomického a politického významu. Na základě závěrů 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa se prohloubily metody řízení, plánování, financování a úvěrování technického rozvoje, posílila se úloha cen a odměňování pracovníků na tomto úseku. Je však nutno zabezpečit, aby všechny organizace a podniky tento vytvořený prostor důsledněji využívaly.

V příštím roce mají dosáhnout neinvestiční výdaje na rozvoj vědy a techniky 19,4 mld. Kčs, což představuje růst téměř o 5 %.

Na rozvoj vědy a techniky vynakládáme relativně shodný, v některých případech i vyšší objem finančních prostředků jako ostatní ekonomicky vyspělé země. Nejde tedy o to, že bychom šetřili tam, kde se nemá, ale především o to, aby tyto prostředky byly plně a účinněji využívány. To vyžaduje koncentrovat síly a prostředky především na akce, které přinášejí v krátké době maximální efekt a současně na zabezpečení rozhodujících směrů rozvoje vědy a techniky, zejména Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000, který bude zanedlouho projednán na mimořádném zasedání RVHP v Moskvě.

Naše úsilí o vyšší efektivnost na základě účinnějšího uplatnění vědy a techniky bezprostředně souvisí s investiční politikou. Investiční potřeby hospodářských organizací mají v příštím roce dosáhnout více než 134 mld. Kčs, což je o 3,6 % více než letos.

Ve struktuře financování investic se v souladu s požadavky na prohlubování chozrasčotu zvyšuje podíl vlastních zdrojů organizací z necelých 67 % na téměř 70 %. Na podporu modernizace a rekonstrukce technické základny výroby se organizacím umožňuje financovat z vlastních provozních prostředků náklady na rekonstrukce a modernizace základních prostředků až do výše 10 mil. Kčs, což je dvojnásobek ve srovnání se současným stavem.

Zdrojem financování bude investiční fond tvořený především stanoveným normativem z odpisů a ze zisku. Tím se posiluje vazba mezi vytvořenými finančními zdroji podniků a objemem investic.

Stále značné rezervy máme v zásobách, i když na základě řady opatření, která byla vládou a dalšími orgány přijata, se situace v posledních čtyřech letech zlepšuje. To je nesporně pozitivní vývoj, neboť zrychlení obrátky zásob v průmyslu a stavebnictví o jeden den představuje relativní uvolnění prostředků v rozsahu zhruba 2,3 mld. Kč.

Přes to všechno zůstává skutečností, že objem zásob, se kterým pracuje naše ekonomika, je v relaci k celkovému objemu společenské výroby stále vysoký. V příštím roce počítáme se zrychlením doby obrátky zásob v průmyslu a stavebnictví o 2,1 dne. Aktuálním požadavkem přitom zůstává zlepšení struktury zásob, zejména zvýšení podílu potřebných odbytových zásob, umožňující zlepšit zásobování a dodavatelsko-odběratelské vztahy.

V principu nám tedy ve vztahu k hospodářské sféře jde o zvýšení tlaku na snižování nákladů všeho druhu včetně režijních, o postupné zavádění pořádku do všech složek kalkulací, o vytváření těsnější závislosti mezi tvorbou zdrojů podniků a stupněm uspokojování jejich potřeb. Dále chceme zejména v návaznosti na postupné zdokonalování soustavy velkoobchodních cen omezovat ekonomicky neodůvodněné přerozdělovací procesy tak, aby přerozdělování finančních prostředků nezakrývalo špatnou práci a neumožňovalo přijít "levně" k penězům. Přitom naopak, centralizaci a přerozdělování finančních zdrojů prostřednictvím státního rozpočtu i středních článků hospodářského řízení stále důsledněji podřizovat požadavkům intenzifikace a zvyšování efektivnosti výroby.

I v dalších letech chceme pokračovat v důsledném uplatňování Programu hospodárnosti, který se osvědčil. V tomto směru vláda přijala odpovídající opatření.

Náročné úkoly si klademe i ve zvyšování účinnosti finanční kontroly a upevňování finanční kázně a pořádku. Kontrolu chceme v dalších letech výrazněji orientovat na společenské priority, na hospodárné vynakládání společenských prostředků, na zvyšování úrovně správy a ochrany národního majetku a na předcházení neoprávněnému obohacování. Poznatky z kontrol a revizí chceme šířeji využívat nejen ke zkvalitňování kontrolní činnosti, ale spolu se zkušenostmi a podněty z hospodářské sféry k dalšímu zdokonalování soustavy nástrojů finanční a rozpočtové soustavy.

Úkoly, které si pro příští rok vytyčujeme v urychlování intenzifikace ekonomiky a vyšší tvorbě zdrojů, umožňují zvýšit výdaje státního rozpočtu na společenskou spotřebu obyvatelstva včetně výdajů na investice, bezprostředně zlepšující standard života a výdajů na ochranu a zlepšení životního prostředí.

Neinvestiční rozpočtové výdaje na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo mají v příštím roce dosáhnout více než 165 mld. Kčs. Ve srovnání s letošním rokem zvýšení výdajů představuje 3,2 %, tj. více než 5 mld. Kčs.

Více než polovina těchto výdajů připadá na sociální zabezpečení, jejichž objem se soustavně zvyšuje a v příštím roce přesáhne 90 mld. Kčs. Přírůstek výdajů je určen zejména na důchodové zabezpečení, na které bude vynaloženo téměř 55 mld. Kčs, což představuje zvýšení oproti letošnímu roku o 1,5 mld. Kč. Průměrná výše vypláceného důchodu v příštím roce dosáhne 1459 Kčs.

Na rozvoj školství bude v příštím roce vynaloženo 27 mld. Kčs neinvestičních výdajů. Ve srovnání s letošním rokem je to o 4,3 % více. Rozpočet počítá zejména se zvýšenými prostředky na opravy, údržbu a modernizaci stávajících školských zařízení, s větším počtem dětí vysílaných do škol v přírodě, s rozvojem vysokoškolských kolejí a menz.

Do rozpočtu jsou zapracovány i vyšší výdaje na širší a rychlejší vybavení škol počítači s cílem výrazně zmodernizovat výuku a lépe připravit naši mládež na řešení budoucích úkolů.

Velký význam, který přikládá naše společnost péči o zdraví občanů, se projevuje i ve výdajích rozpočtu. V příštím roce bude na tyto účely vynaloženo zhruba 27,5 mld. Kčs, což je o 7 % více než letos. Vytvářejí se tím předpoklady pro dokonalejší vybavení zdravotnických zařízení a jejich modernizaci. Výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál se zvýší o 8 % a dosáhnou 7,5 mld. Kčs, což je téměř 1/4 výdajů na zdravotnictví. Je třeba zabezpečit, aby se spolu s tímto výrazným vzestupem vkladů do rozvoje zdravotnictví zvýšila i kvalita poskytovaných zdravotnických služeb a tím i spokojenost našich občanů.

Neinvestiční výdaje na kulturu mají v roce 1986 dosáhnout téměř 5 mld. Kčs. Vedle zabezpečení provozu kulturních a společenských zařízení a rozvoje zájmové kulturní činnosti se vytvářejí podmínky pro zvýšenou údržbu a opravy památkových objektů a kulturních zařízení. Ve státních rozpočtech jsou zajištěny účelové prostředky na společensky významné akce, jako např. pokračování rekonstrukce Veletržního paláce v Praze, rekonstrukce Tylova divadla, oprava Národního památníku na Žižkově, údržba historického centra města Bratislavy.

Trvale vysoká je účast státu na financování bytové výstavby a bytového hospodářství. V příštím roce budou činit celkové rozpočtové výdaje na tuto oblast 27 mld. Kč.

K realizaci koncepce státní bytové politiky na 8. pětiletku, která směřuje k intenzívnějšímu využívání bytového fondu, ke zhospodárnění výstavby komunálních a družstevních bytů a k podpoře rozvoje výstavby rodinných domků, byla přijata opatření i ve finanční oblasti. Zvýší se účast podniků na financování komplexní bytové výstavby a současně dojde k výraznému zvýšení nenávratné finanční pomoci státu stavebníkům rodinných domků včetně zvýšení příspěvků na rekonstrukce a modernizace. Například průměrná výše příspěvku na výstavbu rodinných domků se zvýší z dnešních 39 tis. Kčs na 58 tis. Kčs na bytovou jednotku.

Z hlediska růstu životní úrovně jsou významné i výdaje podniků a organizací na výchovně vzdělávací činnost, sport a rekreaci pracovníků a jejich rodinných příslušníků hrazených z fondů kulturních a sociálních potřeb a z nákladů podniků. Značně rychlý růst těchto výdajů a jejich velká diferenciace mezi jednotlivými podniky vyžaduje, abychom přiměřenost jejich dalšího vývoje důkladně analyzovali jak z ekonomických, tak sociálních hledisek a zabezpečili jejich hospodárné a účelné využívání.

Počítáme rovněž s rozvojem služeb, které našemu obyvatelstvu poskytují spořitelny a pojišťovny, jejichž činnost chceme dále zdokonalovat v souladu s požadavky občanů.

Všechny tyto skutečnosti přesvědčivě ukazují všestrannou péči socialistické společnosti o rozvoj životní úrovně obyvatelstva. Stále je však třeba mít na paměti, že zdroje, které může společnost vyčlenit na financování potřeb v oblasti životní úrovně, nejsou neomezené. Z toho důvodu je nutné i v oblasti společenské spotřeby důsledně uplatňovat hlediska hospodárnosti a efektivnosti při vynakládání materiálních a finančních zdrojů, prohlubovat účelovost jejich určení, odpovědně vážit míru naléhavosti uspokojování potřeb jak na celostátní úrovni, tak v jednotlivých odvětvích, oblastech a místech.

Soudružky a soudruzi poslanci, stojíme na prahu roku 1986, roku konání XVII. sjezdu KSČ a voleb do zastupitelských orgánů všech stupňů. Vláda ČSSR vysoce oceňuje, že to vše se odráží v rozmachu aktivity a iniciativy všech složek naší společnosti, ve výrobních i nevýrobních organizacích, v organizacích Národní fronty, národních výborech i u jednotlivých občanů. Úkoly, které stojí před naší společností a ekonomikou, jsou vysoce náročné. Máme však dostatečně silnou materiálně technickou základnu, vysoce kvalifikované odborníky na všech úsecích hospodářství a odhodlání plně využít všech předností našeho socialistického zřízení. Jak zdůraznil na 16. zasedání ÚV KSČ s. Husák: "Naše hospodářství je zdravé, naše mezinárodní finanční postavení pevné. Máme všechny předpoklady k dalšímu vzestupnému rozvoji."

Soudružky a soudruzi poslanci, návrh státního rozpočtu na příští rok i návrhy jeho jednotlivých kapitol byly důkladně a se vší odpovědností projednány v orgánech Federálního shromáždění. Toto projednání bylo vedeno snahou aktivně přispět k řešení všech důležitých otázek dalšího rozvoje našeho hospodářství. Chtěl bych vám za tento tvůrčí přístup poděkovat.

Jménem vlády navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986.

Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi ministrovi Žákovi.

Jak uvedl soudruh ministr, jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly všechny výbory obou sněmoven s výjimkou mandátových a imunitních výborů.

Vládní návrhy obou posuzovaných zákonů projednaly výbory pro plán a rozpočet a výbory ústavně právní obou sněmoven.

Nyní uděluji slovo společné zpravodajce výborů Sněmovny národů poslankyni Vojtekové.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Vážený súdruh tajomník Ústredného výboru Komunistickej strany Československa a prezident republiky, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia! V súlade s Rokovacím poriadkom Federálneho zhromaždenia bolo prerokovanie vládneho návrhu zákona o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky na rok 1986 a vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte čs. federácie na rok 1986 prikázané Výborom pre plán a rozpočet a Výborom ústavnoprávnym v obidvoch snemovniach. Vecnú časť návrhu štátneho plánu okrem toho prerokovali Výbory pre plán a rozpočet a pre priemysel, dopravu a obchod. Obidva výbory vo svojich uzneseniach vyjadrili plnú podporu stanoveným cieľom hospodárskeho a sociálneho rozvoja v budúcom roku a s kritickou náročnosťou zaujali stanovisko k predpokladom, ktoré sa pre nástup do novej pätročnice vytvárajú tak v pláne, ako aj v rozpočte. Jako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov by som sa chcela po dohode so spoločným spravodajcom Snemovne ľudu poslancom Belkom venovať najmä úlohám štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva tak, ako ich výbory prerokovali a využiť pritom aj ďalšie skúsenosti poslancov, ktoré uplatnili vo výboroch pri prerokúvaní jednotlivých problémov počas roka.

16. zasadnutie Ústredného výboru Komunistickej strany Československa prerokovalo predbežný návrh ôsmej päťročnice a prijalo uznesenie, s ktorým sme sa podrobne oboznámili. Písomný podklad, ktorý sme všetci dostali, ako i dnešné vystúpenie s. Potáča dáva prehľad o očakávanom plnení úloh siedmeho päťročného plánu, a tiež o hlavných vecných úlohách vykonávacieho štátneho plánu na rok 1986. Jeho úlohy sú náročné a vysoko mobilizačné. Týka sa to predovšetkým úloh kvalitatívneho charakteru; niektoré z nich považujem za potrebné zvlášť zdôrazniť.

Uskutočňovanie strategickej línie pre rast efektívnosti a kvality vyžaduje predovšetkým všestrannú intenzifikáciu národného hospodárstva, zvyšuje nároky na jeho výkonnnosť a výnosnosť, na realizáciu štrukturálnych premien a na modernizáciu. Dosiahnutie týchto zámerov závisí od rozhodnejšieho uplatňovania vedy a techniky v praxi. Zásadný význam má stále intenzívnejšie zapojenie našej ekonomiky do socialistickej integrácie. Veľkú dôležitosť má dlhodobý program hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráce so Sovietskym zväzom do roku 2000, ktorý sa stal podkladom pre vypracovanie plánu 8. päťročnice i dlhodobého výhľadu.

V súvislosti s realizáciou zámerov našej ekonomiky sa veľká pozornosť sústredila na ďalšie zdokonaľovanie riadenia národného hospodárstva, zlepšenie chodu hospodárskeho mechanizmu na všetkých stupňoch a vo všetkých jeho článkoch. Ide o celý komplex požiadaviek spätých s ďalším skvalitňovaním centrálneho riadenia a plánovania pri účinnejšom využívaní ekonomických nástrojov a hodnotových vzťahov, o uplatňovanie príslušnej vyváženosti vzťahov medzi centrom a iniciatívou podnikových kolektívov, o posilňovanie zodpovednosti a právomoci za výsledky hospodárenia a o uspokojovanie celospoločenských potrieb.

Tvorba zdrojov národného dôchodku má byť pri vypracovaní hospodárskych plánov o 3,5 % vyššia oproti roku 1965. Jeho rýchlejšie tempo než rast priemyselnej výroby poukazuje na to, že základným faktorom rastu spoločenských zdrojov sa pritom stáva znižovanie nákladov. Sú to kvalitatívne nové úlohy, ktoré vyžadujú, ako sme neraz zdôrazňovali, aj nové prístupy, nový spôsob myslenia. Musia sa však odzrkadľovať v systéme riadenia. O nutnosti vytvoriť takéto podmienky a o jej politickej závažnosti hovoril na 16. zasadnutí ÚV KSČ predseda vlády súdruh Štrougal. Citujem: "Nie je možné mať na zreteli iba zdokonalenie hospodárskeho mechanizmu v jeho obmedzenom ekonomickom zmysle, ani k nemu pristupovať ako k jednorazovej akcii"; koniec citátu.

Skúsenosti výborov pre plán a rozpočet oboch našich snemovní pri kontrole plnenia úloh štátneho vykonávacieho plánu i pri prerokúvaní príslušných kapitol štátneho rozpočtu ako súhrnného finančného plánu z posledného obdobia ukazujú, že centrálne štátne orgány plnia úspešne svoje riadiace poslanie vtedy, ak sústreďujú pozornosť najmä na perspektívy rozvoja ekonomiky, na zabezpečenie globálnych národohospodárskych proporcií a na vytváranie náročných, ale zároveň aj splniteľných úloh pre nimi riadenú hospodársku sféru. Prieskumy poslancov potvrdzujú, že dobré výsledky v hospodárení dosahuje podniková hospodárska sféra tam, kde sústreďujú pozornosť na realizáciu svojich výrobkov, na vysokú hospodárnosť, a súčasne aj na technickú a technologickú inováciu svojich postupov, a nie na zdôvodňovanie toho, čo sa im podľa plánu nedarí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP