Pondělí 9. prosince 1985

Očekáváme, že pozitivně na plnění plánu, zvýšení efektivnosti a kvality budou působit v příštím roce další systémová opatření. Jde především o další prohloubení zásad chozrasčotu užším propojením zisku s výsledky zahraničního obchodu, zvýraznění devizové zainteresovanosti, zdůraznění principu zásluhovosti v odměňování při současném zjednodušení systému usměrňování mezd. Nově jsou formulována opatření k účinnějšímu ovlivňování vývoje zásob i investic. Tato opatření zároveň zvyšují úlohu rezervního fondu pro zabezpečení větší rovnovážnosti ve vývoji podniků a výrobních hospodářských jednotek.

Soudružky a soudruzi, úkoly plánu na rok 1986 jako výchozího roku 8. pětiletky jsou náročné a jejich zabezpečení bude vyžadovat potřebné úsilí vedoucích pracovníků státních a hospodářských orgánů na všech stupních řízení a jednotný postup s odborovými orgány při organizování účasti pracujících na rozpracování, realizaci a kontrole plánů v duchu zásad vlády ČSSR a Ústřední rady odborů, které byly přijaty minulý měsíc. Intenzifikace naší ekonomiky, zejména urychlení a komplexní uplatňování výsledků vědeckotechnického rozvoje v praxi musí být v popředí pozornosti všech. Je to proces nezbytně spojený s novým tvůrčím myšlením, s novými přístupy k plnění úkolů plánu a s překonáváním všeho z období, kdy převažoval extenzívní rozvoj.

Na 15. zasedání ústředního výboru KSČ to vyjádřil soudruh Husák slovy: (cituji) "I v tomto směru musíme zvýšit tlak, rozhodněji odstraňovat rutinu a setrvačnost. Platí to jak pro centrální orgány, tak pro nižší stupně řízení. Je třeba náročněji prosazovat leninský způsob myšlení a styl práce, osvojovat si a uplatňovat nové přístupy odpovídající požadavkům intenzifikace". (Konec citátu.)

Vláda Československé socialistické republiky je přesvědčena, že přijetí zákona je v souladu se zájmy lidu a dalšího dynamického sociálně ekonomického rozvoje.

Jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji Federálnímu shromáždění návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1986 schválit. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi, dovolte mi tuto informaci. Svým dopisem z 28. listopadu t. r. sdělil prezident Československé socialistické republiky předsednictvu Federálního shromáždění, že podle článku 61 ústavního zákona o československé federaci jmenoval Jaromíra Žáka ministrem vlády Československé socialistické republiky a pověřil ho řízením federálního ministerstva financí.

Nyní prosím soudruha ministra Žáka, aby jménem vlády odůvodnil návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986.

Ministr financí ČSSR J. Žák: Vážený soudruhu generální tajemníku a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. Vláda Československé socialistické republiky předkládá Federálnímu shromáždění návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1986. Rozpočet byl vypracován v souladu s konkrétními úkoly a záměry hospodářského a sociálního rozvoje v příštím roce a nadcházejícím pětiletí, které byly posouzeny a schváleny na nedávném 16. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa.

Kvalitativně nové, stále náročnější podmínky hospodářského rozvoje, které před nás staví naléhavý požadavek urychlení procesu intenzifikace ekonomiky, podstatně zvyšují nároky i na finanční a rozpočtové hospodaření. Jde nejen o to zabezpečit potřebné finanční zdroje na krytí věcných úkolů rozvoje národního hospodářství a sociálních potřeb, ale o stále důraznější uskutečňování takové finanční a rozpočtové politiky, která bude účinněji působit k urychlování intenzifikace, zabezpečovat dynamičtější tvorbu zdrojů a jejich hospodárné využívání.

Konkrétně to znamená v souladu s požadavky na zvyšování úrovně plánování a řízení národního hospodářství pokročit i v oblasti finanční soustavy ve vytváření potřebných podmínek a podnětů k urychlování vědecko-technického pokroku, zvyšování technické úrovně a kvality produkce k prohlubování mezinárodní dělby práce, zvyšování efektivnosti investiční výstavby a zahraniční směny.

Na tomto základě aktivně přispívat k zabezpečování nejvyššího cíle veškeré činnosti strany k zvyšování a zkvalitňování životní úrovně našeho lidu, upevňování jeho sociálních a životních jistot.

Při stanovení úkolů, které si pro příští rok a další léta vytyčujeme, navazujeme na vcelku pozitivní výsledky sociálně ekonomického rozvoje v letošním roce a v celém období 7. pětiletky, jak o tom hovořil na 16. zasedání ústředního výboru strany předseda vlády ČSSR soudruh Štrougal.

Dosažením plánovaného růstu a zvýšením efektivnosti společenské výroby v roce 1985 byla zabezpečena vyšší tvorba zdrojů v rozsahu, který v zásadě odpovídá stanoveným záměrům. To umožnilo zvýšit osobní a společenskou spotřebu, výrazně snížit zadluženost, upevnit naši měnu a účinněji přispět k řešení některých problémů v oblasti výrobní i nevýrobní sféry.

Přitom neztrácíme ze zřetele, že vedle příznivých výsledků se ve finančním hospodaření zrcadlí i některé nedostatky a slabiny v plnění hospodářských úkolů. I přes určité pozitivní tendence přetrvávají problémy v efektivnosti investiční výstavby, zahraniční směny i ve využívání zásob a základních prostředků. Při očekávaném překročení úkolů v tvorbě hmotných zdrojů se pomaleji než se počítalo, snižuje materiálová a mzdová náročnost výroby. Z toho důvodu se zřejmě nepodaří plně se vyrovnat s úkoly v tvorbě zisku. Existují značné rozdíly v plnění úkolů mezi některými podniky, VHJ a resorty. Svědčí to o tom, že ne všude se při využívání rezerv a zvyšování inovační aktivity postupuje s potřebnou rozhodností a důsledností.

To se projevuje i v některých odchylkách od plánovaných záměrů ve finančním a rozpočtovém hospodaření. Podrobněji je budeme analyzovat při ročních rozborech výsledků hospodářských organizací a ve státním závěrečném účtu za rok 1985.

Vcelku - vycházeje z dosavadního vývoje všech rozpočtových příjmů a výdajů - lze však již dnes reálně počítat s tím, že rozpočtové hospodaření skončí i v letošním roce vyrovnaně.

Dosahované výsledky jsou dokladem toho, že i přes existující problémy a nedostatky jsme v uskutečňování hospodářské a sociální politiky strany učinili v roce 1985 další vývojový krok vpřed.

V příštím roce i v dalších letech zaměřujeme finanční politiku na důslednější realizaci strategické linie intenzifikace, další upevňování vnější a vnitřní ekonomické rovnováhy a zvyšování hmotné a kulturní úrovně života lidu. Z toho vycházejí úkoly rozpočtu a finančního plánu na rok 1986 i úpravy některých nástrojů finanční politiky.

Předložený návrh státního rozpočtu v přímé návaznosti na státní plán a spolu s ostatními finančními plány zabezpečuje všechny úkoly státu jak v podnikové sféře, tak i v oblasti společenské spotřeby.

Objem souhrnu státních rozpočtů má v příštím roce dosáhnout částky téměř 360 mld. Kčs, což představuje proti roku 1985 zvýšení o více než 15 mld. Kčs, tj. o 4,5 %. V tomto růstu se projevuje jak vyšší dynamika hospodářského rozvoje, tak i náročnější úkoly ve zvyšování efektivnosti a hospodárnějším využívání vytvořených zdrojů.

V návrhu státních rozpočtů je zabezpečena vyrovnanost příjmů a výdajů celé rozpočtové soustavy i jejích jednotlivých článků - státního rozpočtu československé federace, státních rozpočtů republik a rozpočtů národních výborů.

Největší podíl na celkových příjmech státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů představují odvody hospodářských organizací, které dosáhnou téměř 46 %, dále příjem daně z obratu, který bude činit 26 % a daní od obyvatelstva, které dosáhnou zhruba 15 %.

Na druhé straně na financování potřeb hospodářské sféry bude vynaloženo ze státních rozpočtů více než cca 16 % jejich objemu. Oproti roku 1985 se zvýší dotace poskytované hospodářským organizacím o 5 mld. Kčs. V tomto zvýšení se odráží růst investic v odvětvích paliv, energetiky a dopravě, která nemají dostatek vlastních zdrojů, dále zavedení nové dotace v lesním hospodářství k řešení ekologických problémů, vyšší výdaje na krytí ztrátovosti organizací bytového hospodářství, městské hromadné dopravy i vyšší dotace k cenám dodávek tepla pro obyvatelstvo.

Největší část rozpočtových výdajů - téměř 46 % - představují neinvestiční výdaje na školství, zdravotnictví, sociální zabezpečení, kulturu a další služby a činnosti pro obyvatelstvo. Státní rozpočet zabezpečuje též nezbytné finanční prostředky k posílení obrany a bezpečnosti státu.

Rozhodující podíl na celkovém objemu rozpočtů má státní rozpočet československé federace. Jeho plánované příjmy dosáhnou přes 200 mld. Kč. Z této částky je téměř 68 mld. Kčs určeno na financování federálně řízených orgánů a organizací a více než 132 mld. Kčs bude ve formě účelových a globálních dotací přiděleno státním rozpočtům obou republik.

Objem rozpočtů národních výborů se v příštím roce zvýší o 5,6 mld. Kčs a dosáhne téměř 125 mld. Kčs, což je více než třetina ze souhrnu státních rozpočtů.

V souladu se záměry 6. zasedání ústředního výhoru strany vstupují od počátku roku 1986 v platnost významná opatření v oblasti rozpočtového hospodaření národních výborů. Zhruba o 12 % se snižuje závislost rozpočtů národních výborů na dotacích z centrálních zdrojů. Vlastní příjmy národních výborů se zvyšují téměř o 14 mld. Kčs.

Byla přijata rovněž opatření k většímu využití doplňkových zdrojů národních výborů, zejména prostředků fondů rezerv a rozvoje, na financování akce "Z", kterou chceme v období 8. pětiletky ve větší míře zaměřit na řešení problémů ochrany a zlepšování životního prostředí.

To vše umožňuje, aby národní výbory výrazněji ovlivňovaly rozvoj oblastí, byl vytvořen prostor pro vytyčení náročnějších volebních programů, pro lepší a pohotovější uspokojování oprávněných potřeb občanů a pro širší uplatnění jejich iniciativy.

Ve státním rozpočtu na rok 1986 jsou promítnuta opatření vyplývající ze snížení celkové úrovně velkoobchodních cen a změn v soustavě řízení zemědělství, která vstoupí v platnost od počátku příštího roku. V návaznosti na tyto úpravy dochází k dalšímu omezení intervencí k cenám některých výrobních prostředků, ke zrušení řady doplňkových cenových nástrojů a tím i ke snížení rozsahu přerozdělovacích procesů prostřednictvím státního rozpočtu.

V souvislosti s uplatněním hlavních směrů dalšího rozvíjení Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství budou od příštího roku platit některé další úpravy jak v oblasti plánování, cenové, mzdové, tak i finanční, úvěrové a devizové politiky. Jejich společným cílem je spolu se zkvalitněním plánovitého řízení vytvořit náročnější ekonomické klima a vyšší tlak na urychlení intenzifikace reprodukčního procesu a potřebný zájem a prostor pro rozvoj socialistické podnikavosti a iniciativy.

Musíme dosáhnout toho, aby každá organizace svou činnost rozvíjela na základě spolehlivé ekonomické kalkulace, pracovala efektivněji, hospodárněji využívala svěřené prostředky, jak základní, tak oběžné, aby stále lépe a dokonaleji byly uspokojovány potřeby společnosti a upevňovala se devizová pozice státu.

Proto musíme systematicky, s vysokou náročností hodnotit plnění plánovaných úkolů a hospodaření každé organizace, důsledně analyzovat příčiny rozdílných výsledků hospodaření a rozhodněji přijímat odpovídající opatření v příslušných oblastech. Důsledně dodržovat státní a plánovací disciplínu, uplatňovat chozrasčot, posilovat odpovědnost, prosazovat přísnou hospodárnost a prohlubovat účast pracujících na řízení. Musíme vycházet z toho, že základním kritériem hodnocení výsledků práce, politické zralosti a uvědomění se musí stát především konečné výsledky, růst přínosu pro společnost. To jsou základní předpoklady pro aktivizaci lidského činitele a tím i pro zabezpečení našeho dalšího úspěšného postupu vpřed.

V příštím roce se má dosáhnout zvýšení finančního přínosu hospodářských organizací pro společnost v rozsahu 11 %. Rozhodující význam pro zabezpečení tohoto úkolu má plánované zvýšení zisku téměř o 14 mld. Kčs, které má být z 84 % dosaženo relativním snížením nákladů. Snížit celkové náklady o 1 %, přitom materiálové o 1,2 %, je velmi náročný úkol. V naší ekonomice jsou však dostatečné rezervy, které umožňují za zhruba stejných hmotných vstupů do ekonomiky vytěžit hodnotově vyšší výstupy.

Analýzy a rozbory jednoznačně ukazují, že účinnost zhodnocovacích procesů v ekonomice stále nedosahuje potřebné úrovně, že ve snižování materiálové a energetické náročnosti musíme postupovat rychleji než dosud. Názorně to dokumentuje zejména vývoj efektivnosti naší zahraniční směny, který odhaluje slabiny řady našich exportérů, jež mnohdy nedokáží udržet krok se světem v technické úrovni výrobků, kvalitě, šíři a rychlosti inovací i dodacích lhůtách, což se projevuje v nižší úrovni dosahovaných cen ve srovnání s konkurencí.

Proto, jak bylo nejednou zdůrazněno, se při hodnocení výsledků našich podniků nelze spokojit jen s domácími měřítky, která mnohdy vedou k chybným závěrům a sebeuspokojení. Požadavkům intenzifikace odpovídá srovnání se světem, se špičkovými výrobci v jednotlivých oborech a odvětvích, a to nejen z hlediska technických, ale i ekonomických parametrů. Zdaleka ne všechny organizace vidí výsledky své práce pod tímto zorným úhlem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP