Pondělí 9. prosince 1985

Je nezbytné důsledně zajišťovat především výrobu zařazenou do státních cílových programů, výrobu na základě vyřešených úkolů vědeckotechnického rozvoje a licencí a realizovat efektivní oborové a výrobkové strukturální změny. Mnohem aktivněji je třeba přistupovat na všech stupních řízení k vypracování výrobních inovačních programů.

Stavebnictví po stagnaci v letech 7. pětiletky zvyšuje výrobu o 3 %. Rychlejší růst souvisí s potřebou zabezpečit strukturální změny v investiční výstavbě, účast na integračních akcích zajišťujících naší zemi dlouhodobě zemní plyn a železorudné suroviny a souvisí také s požadavky na podstatné zvýšení podílu stavebních prací na opravách a údržbě. Stavebnictví musí dosáhnout zásadního obratu v mobilizaci značných vnitřních rezerv, zejména v produktivitě práce a efektivnosti výroby, rychleji přizpůsobovat strukturu stavebních prací národohospodářským potřebám a zajistit stabilizaci pracovních sil. Růst výroby v ministerstvech stavebnictví má být částečně zajištěn i získáním 3000 nových pracovníků. Je to zásadní změna proti dosavadnímu vývoji. Předpokládá se, že přijatá opatření ke stabilizaci pracovních sil ve stavebnictví přispějí k jeho zabezpečení.

Úkoly pro zemědělskopotravinářský komplex vycházejí z celkově pozitivního vývoje dosaženého v předcházejících letech a z vysoké úrovně spotřeby základních potravin. Počítá se jen s mírným růstem hrubé zemědělské výroby. Předstih rostlinné výroby před živočišnou je nezbytné prohlubovat včetně vytváření rezerv, především jadrných krmiv, jako základní podmínky pro stabilní a plynulý rozvoj živočišné výroby v dalších letech i pro stabilitu platební bilance se zahraničím.

Klíčový význam má zajištění výroby obilí v objemu 11,4 mil. tun. Jde o mimořádně náročný úkol, který znamená dosáhnout třetí nejvyšší sklizně v historii. U všech plodin se počítá se zvýšením hektarových výnosů proti 7. pětiletce, zejména u olejnin o 17 %, brambor o 6,5 % a obilí o 5 %.

Plánovaný rozvoj živočišné výroby je podřízen reálným zdrojům krmiv a nutnosti zabezpečovat jen takovou produkci, pro kterou máme efektivní užití.

Předpokládaná úroveň zemědělské výroby a dovoz surovin umožní zvýšit dodávky z potravinářského průmyslu pro vnitřní obchod o 2,5 %. Počítá se s tím, že spotřeba masa na obyvatele dosáhne přibližně 86 kg, mléka 247 litrů, vajec 332 kusů, ovoce a zeleniny včetně dovážených 143 kg. Při vcelku dobrém zásobování vnitřního trhu základními potravinami je nutné se zaměřit především na odstranění nedostatkových druhů, větší pestrost, na zvýšení podílu výrobků mimořádné jakosti a na rovnoměrnost nabídky v obchodě.

Úsilí pracovníků zemědělsko-potravinářského komplexu je nezbytné soustředit na zvýšení celkové efektivnosti, účinnější využívání všech výrobních zdrojů a rezerv, kterých je i v tomto odvětví málo. Vyžaduje to mimo jiné odstraňovat ztráty všeho druhu, více zhodnocovat zemědělské suroviny, zvyšovat péči o půdu včetně opatření ke zvýšení úrodnosti, zabezpečit nejen dodávky průmyslových hnojiv a pesticidů, ale i jejich efektivnější používání a také dodávky kvalitnějších a energeticky úspornějších zemědělských strojů a zlepšit současně péči o provozuschopnost zemědělské techniky.

Očekáváme, že ke splnění úkolů ve výrobě potravin významně přispěje důsledné uplatnění opatření k rozvoji soustavy plánovitého řízení zemědělsko-průmyslového komplexu.

V zájmu zlepšování stavu našich lesů se zvyšuje pěstební činnost a snižuje těžba dřeva.

Soudružky a soudruzi, rozhodující cesta k zajištění plánovaného růstu národního důchodu o 3,5 % při dosavadní úrovni palivoenergetických a surovinových vstupů, je trvalý růst společenské produktivity práce a zvyšování efektivnosti. Proto se v plánu na rok 1986 zakládá podstatně vyšší úkol v úsporách celkových nákladů, které mají dosáhnout zhruba 12 mld. Kčs, z toho zejména materiálové náklady 10 mld. Kčs. Podíl výrobní spotřeby na společenském produktu v souladu s dlouhodobými záměry se sníží o 0,6 bodu.

Důležitým intenzifikačním směrem je snižování energetické náročnosti tvorby národního důchodu. Plánované snížení zhruba o 3 % je podstatně náročnější oproti 1,7 % dosaženým v průměru v 7. pětiletce. Úspory ve spotřebě kovů se předpokládají ve výši 3,4 % a přepravní náročnost se sníží o 2 %. Tuzemská spotřeba paliv a energie v podstatě stagnuje při strukturální změně ve prospěch ekologicky čistších zdrojů. Snižuje se těžba uhlí zhruba o 3,0 mil. tun, o více než 600 tis. tun spotřeba topných olejů a výroba elektřiny na parních elektrárnách o 2,3 mld. kWh. Naproti tomu se o 40 % zvyšuje výroba elektrické energie v jaderných elektrárnách. Její podíl na výrobě elektřiny se tak zvýší na téměř jednu pětinu. Mírně se zvyšují zdroje zemního plynu.

Napětí v palivoenergetické bilanci je především v oblasti zdrojů zemního plynu, topných olejů a motorové nafty a může se zvýšit, odchýlí-li se zima podstatněji od normálu. Možné zdroje a úkoly ve snižování energetické náročností v 8. pětiletce proto vyžadují v příštím roce maximální hospodárnost v jejich spotřebě a důsledné plnění úkolů stanovených státními cílovými programy k racionalizaci a úsporám paliv, energie a kovů.

Trvalé přínosy intenzifikace ekonomiky je možné zajistit především širokým uplatňováním vědeckotechnického pokroku. Proto v plánu na příští rok se vytvářejí lepší podmínky pro posílení výzkumné a vývojové základny zvýšením investičních, neinvestičních a devizových prostředků i pracovních sil, zvýšením tvorby prostředků ve fondu technického rozvoje a budováním poloprovozních jednotek k ověřování výsledků výzkumu. Je přirozené, že musíme vyžadovat, aby se vložené prostředky efektivně využívaly a přinesly maximální prospěch pro národní hospodářství a celou společnost.

Záměry a úkoly v růstu výroby, ve zvyšování efektivnosti, kvality a hospodárnosti jsou předpokladem plánovaného zvýšení společenské produktivity práce o 2,7 %, růstu upravených vlastních výkonů o 4.8 % a zvýšení zisku o více než 11 %.

Růst produktivity práce pokládáme za nízký. Je proto nezbytné, aby výrobní hospodářské jednotky, podniky a závody při vypracování hospodářských plánů zajistily výrazně vyšší růst produktivity práce odpovídající vysoké vybavenosti pracovníků strojními základními prostředky a potřebě racionálnějšího využívání živé práce.

Soudružky a soudruzi, všechny intenzifikační záměry ve státním plánu na rok 1986 spolu s růstem hmotné výroby vytvářejí předpoklady pro zajištění zdrojů určených k lepšímu uspokojování potřeb společnosti a obyvatelstva a pro realizaci rozvojových záměrů ekonomiky.

Z prostředků, které jsou v příštím roce k dispozici na krytí vnitřních potřeb, jsou více než 2/3 určeny na nevýrobní spotřebu. Umožní to zvýšit peněžní příjmy obyvatelstva o 2,5 %, zejména příjmy z mezd. Celkové peněžní příjmy dosáhnou 428 mld. Kčs. Úroveň peněžních příjmů obyvatelstva je však závislá na zdrojích vytvořeného národního důchodu a na růstu produktivity práce.

Pro růst průměrné mzdy je třeba více využívat rozhodnutí platné od roku 1982, že státním plánem se nestanoví závazné počty pracovníků a průměrná mzda. Proto zvyšování upravených vlastních výkonů a vyšší růst produktivity práce vytváří možnosti dalšího růstu průměrné mzdy i diferencování odměn v závislosti na zásluhách. To je mimo jiné cílem realizovaných opatření ke zvýšení ekonomické účinnosti mzdových soustav, zejména její druhé etapy, která bude uplatněna od počátku příštího roku zhruba u poloviny pracovníků všech hlavních odvětví.

Počítá se s růstem osobní spotřeby o 1,9 % především prostřednictvím nákupů obyvatelstva na vnitřním trhu. Plán na rok 1986 zakládá další zlepšení situace na vnitřním trhu. Dynamika prodeje průmyslového spotřebního zboží, zejména dlouhodobého užívání a placených služeb, bude mít předstih před růstem prodeje potravinářského zboží. Především se počítá s prodejem 123 tis. kusů osobních aut. 500 tis. kusů chladniček a mrazniček. 200 tis. barevných televizorů, 680 tis. kusů jízdních kol, 140 tis. kusů automatických praček a 194 mil. kusů odívání.

Prodej strojírenských výrobků je sice ovlivněn vysokou vybaveností domácností, ale přesto zůstává neuspokojená poptávka po některém zboží, zejména po mrazničkách, chladničkách, přenosných barevných telvizorech a po některém dalším zboží širokého upotřebení.

Výrobní i obchodní podniky musí počítat s rozsáhlejší obměnou sortimentu, zejména potřeb pro domácnost, textilního zboží, nábytku a obuvi. Orgány a pracovníci vnitřního obchodu, dodavatelé potravin a spotřebního zboží, I organizace služeb, musí podstatně zlepšit svou práci k plné spokojenosti kupujících. Musíme dosáhnout toho, aby bylo samozřejmostí, že naši občané budou moci kupovat a ne "shánět" to, co potřebují a požadují; v obchodech musí být k dispozici zboží základního sortimentu stejně tak jako zboží špičkové kvality s vysokými užitnými a estetickými vlastnostmi. Vyšší růst zdrojů národního důchodu umožňuje pokračovat ve zlepšování hmotné vybavenosti organizací nevýrobní sféry a v dalším růstu společenské spotřeby. Společenská spotřeba na jednoho obyvatele dosáhne 11 733 Kč, což je o 3,3 % více než v letošním roce a představuje téměř čtyřnásobek měsíčního průměrného výdělku. Naše společnost nadále hradí ze společenských zdrojů rozdíly z nižších maloobchodních cen oproti cenám výrobním, zejména u potravin, spotřeby tepla, v bytovém hospodářství i osobní dopravě. Tyto prostředky se trvale zvyšují.

Výdaje na hmotnou společenskou spotřebu se zvyšují o 3,8 %, zejména ve zdravotnictví o 6,4 %, ve školství a kultuře o 3.7 %. Předpokládá se zahájení programu modernizace školské výuky se zaměřením na využití elektroniky.

V příštím roce bude předáno do užívání 82 tisíc bytů. To je značně nižší oproti alikvotnímu ročnímu podílu 480 tisíc stanovených na 8. pětiletku. To je způsobeno nepřipraveností stavebních lokalit a nízkou rozestavěností v souvislosti s vysokým počtem dokončených bytů v tomto roce. V dalších letech pětiletky je nutno dohnat toto zpoždění a zajistit zvýšení počtu dokončených bytů, a to rovnoměrnou rozestavěností a zabezpečením dostatečné územní připravenosti pro bytovou výstavbu. Úsilí o zlepšení životního prostředí, které pokládáme za součást celkové životní úrovně, je v souladu s dlouhodobou koncepcí. V 8. pětiletce se prostředky určené jen na samostatné jmenovité ekologické akce zvyšují na více než dvojnásobek. V roce 1986 bude zahájeno 23 významnějších ekologických staveb a dokončeno 36 staveb. Kromě toho budou ekologické stavby součástí výstavby investičních celků, drobných staveb realizovaných v akci "Z" a výstavby prováděné na základě sdružování prostředků.

Soudružky a soudruzi, pro úkoly převádění ekonomiky na intenzivní typ rozvoje je mimořádně důležité zaměření investičního programu. V plánu na rok 1986 se počítá s rozsahem zdrojů určených na investice ve výši 167 mld. Kčs, což je mírné zvýšení oproti letošnímu roku. Tyto zdroje musíme racionálně využít. Je třeba dále zlepšit celý proces investiční výstavby, především zkrácením lhůt, zvýšením podílu investic na rekonstrukce a modernizace při snížení objemu stavebních prací.

Urychlení strukturální a technické přestavby hospodářství v 8. pětiletce vyžaduje již v příštím roce výrazně zvýšit úlohu strojů a zařízení. V souladu s touto dlouhodobou koncepcí se zvýší objem strojů a zařízení o 11,4 % a naproti tomu se objem stavebních prací sníží o 6,4 %. Podíl strojů a zařízení na celkovém objemu investic tak vzroste ze 41 % v letošním roce na 45 % v roce příštím.

Prioritně jsou v plánu zajišťovány investice pro státní cílové programy, výstupy vědeckotechnického rozvoje, elektronizaci národního hospodářství, zvýšení exportní výkonnosti, dále ekologické stavby a stavby v oblasti paliv a energetiky.

Je nutné, aby resorty, výrobní hospodářské jednotky a podniky všechny tyto koncepční záměry při rozpracování státního plánu investiční výstavby do hospodářských plánů a při jeho realizaci důsledně zabezpečovaly.

Pro zvýšení stimulace a zájmů na urychlení svého rozvoje mohou podniky a organizace, které splní stanovená kritéria a podmínky, realizovat další investice mimo stanovený limit, zejména využitím devizově návratných úvěrů, dodatečnou výrobou jednoúčelových strojů a použitím prostředků získaných ze zainteresovanosti na výsledcích v zahraničním obchodě.

Velké požadavky byly v návrzích plánů na příští rok uplatněny na nově zahajované stavby se zdůvodněním, aby jejich přínosy mohly být realizovány ještě v průběhu příští pětiletky. V zájmu požadavku na trvalé zlepšení investiční výstavby mohou být zahájeny stavby v rozpočtové hodnotě zhruba 80 mld. Kč, což zajišťuje snížení rozestavěnosti zhruba o 2 %. Do provozu má být uvedeno 78 významných staveb s přínosy pro zvýšení produkce, produktivity práce a zlepšení situace v nevýrobní sféře.

Zvyšují se rovněž úkoly ve využití zásob. Jejich přírůstek bude nižší než v letošním roce, zejména mobilizací značných rezerv, které tam existují.

Soudružky a soudruzi, významným dlouhodobým a efektivním faktorem intenzifikace je rozšiřování zapojení naší ekonomiky do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace, rozšiřováním a prohlubováním specializace a kooperace ve výrobě.

Státní plán na příští rok předpokládá další růst zahraničně obchodního obratu. Tento růst je však nedostatečný. Bude proto nezbytné hledat další možnosti jeho efektivního růstu s cílem dosáhnout postupně předstihu dynamiky zahraničního obratu před dynamikou národního důchodu.

Ve vztahu k socialistickým zemím se počítá s 3 % zvýšením obratu zahraničního obchodu při růstu vývozu o 4,6 %. V souladu s výsledky koordinace národohospodářských plánů na příštích pět let dynamizujícím prvkem ve vzájemných ekonomických vztazích bude vnitroodvětvová a vnitroodborová směna. Postupně se naplňují závěry výsledků ekonomické porady zemí RVHP na nejvyšší úrovni a realizace opatření z programů dlouhodobé hospodářské a vědeckotechnické spolupráce se zeměmi RVHP podepsané na nejvyšší úrovni, z nichž velký význam má program podepsaný se Sovětským svazem.

Ve vztahu k nesocialistickým zemím plán na příští rok nepředpokládá růst vývozu především z důvodů, že zakládá koncepcí usilující o zpomalení vývozu surovin, zejména uhlí, surového dřeva a hutních výrobků, při růstu vývozu výrobků zpracovatelského průmyslu, především strojírenské produkce a výrobků dřevozpracujícího průmyslu. Na podporu vývozu jsou přijata stimulační opatření. Současně se otevírá prostor pro zvýšení dovozu strojů, v prvé řadě pro větší investiční akce v chemickém a automobilovém průmyslu a pro zvýšení dovozu spotřebního zboží. Rozsah těchto dovozů bude záviset na plnění a překračování plánovaných vývozů. Efektivní vývoz je rozhodujícím zdrojem pro zabezpečení potřebných dovozů a zvýšené potřeby platební bilance vyplývající zejména z požadavku pokračování v oddlužování a z naší účasti na zajištění surovin.

Je proto třeba mobilizovat rezervy v oblasti efektivnosti vývozu u oborů, kde se zhodnocuje vědeckotechnický rozvoj, kvalifikovaná práce a domácí suroviny. Současně je nezbytné zkvalitnění práce zahraničního obchodu a aktivnější přístup výroby k zabezpečení úkolů v oblasti vnějších ekonomických vztahů.

Soudružky a soudruzi, rok 1986 je vstupním rokem nové pětiletky. Svým zaměřením i plněním bude značně podmiňovat vývoj v celé příští pětiletce.

Stanovenou koncepci příštího roku ovlivňují i očekávané výsledky a vývoj v letošním roce, které tvoří výchozí základnu pro příští rok. Vláda Československé socialistické republiky stanovila princip, že zejména v oblasti kvalitativních ukazatelů je plán na rok 1985 základnou pro nástup do 8. pětiletky. Cílem tohoto opatření bylo mobilizovat všechny zdroje a rezervy ke komplexnímu splnění plánu letošního roku a vyloučit tak spekulace s vytvořením nenáročné základny pro vstup do 8. pětiletky.

Vláda ČSSR také uložila resortům, výrobním hospodářským jednotkám, podnikům a organizacím v zájmu zajištění růstu národního důchodu o 3,5 % zpevnění úkolů v zisku o 1,5 % a jeho zabezpečení při rozpracování státního plánu do hospodářských plánů a dosáhnout toho v oblastech, kde k tomu mají nejlepší předpoklady a možnosti.

Počítáme, že k zajištění náročných kvalitativních úkolů plánu přispěje vstřícné plánování. Hospodářské organizace a odborové orgány mohou přijít s dalším zpevněním úkolů státního plánu až do potvrzení hospodářského plánu nadřízeným orgánem, to je v únoru příštího roku. V této souvislosti vláda oceňuje rozhodnutí Ústřední rady odborů, která orientuje iniciativu pracujících na snížení podílu materiálových nákladů na výkonech o 0,5 %, zvýšení produktivity práce o 1 % a podstatné zkvalitnění vyráběné produkce.

K úspěšnému splnění plánu hospodářského a sociálního rozvoje na příští rok přispěje zvýšení aktivity a iniciativy řídících pracovníků, konstruktérů, projektantů a dělníků, organizované orgány ROH a aktivní zapojení všech složek Národní fronty v souvislosti s konáním XVII sjezdu komunistické strany a s volbami do zastupitelských orgánů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP