Je nezbytné důsledně zajišťovat
především výrobu zařazenou do
státních cílových programů,
výrobu na základě vyřešených
úkolů vědeckotechnického rozvoje a
licencí a realizovat efektivní oborové a
výrobkové strukturální změny.
Mnohem aktivněji je třeba přistupovat na
všech stupních řízení k vypracování
výrobních inovačních programů.
Stavebnictví po stagnaci v letech 7. pětiletky zvyšuje
výrobu o 3 %. Rychlejší růst souvisí
s potřebou zabezpečit strukturální
změny v investiční výstavbě,
účast na integračních akcích
zajišťujících naší zemi dlouhodobě
zemní plyn a železorudné suroviny a souvisí
také s požadavky na podstatné zvýšení
podílu stavebních prací na opravách
a údržbě. Stavebnictví musí dosáhnout
zásadního obratu v mobilizaci značných
vnitřních rezerv, zejména v produktivitě
práce a efektivnosti výroby, rychleji přizpůsobovat
strukturu stavebních prací národohospodářským
potřebám a zajistit stabilizaci pracovních
sil. Růst výroby v ministerstvech stavebnictví
má být částečně zajištěn
i získáním 3000 nových pracovníků.
Je to zásadní změna proti dosavadnímu
vývoji. Předpokládá se, že přijatá
opatření ke stabilizaci pracovních sil ve
stavebnictví přispějí k jeho zabezpečení.
Úkoly pro zemědělskopotravinářský
komplex vycházejí z celkově pozitivního
vývoje dosaženého v předcházejících
letech a z vysoké úrovně spotřeby
základních potravin. Počítá
se jen s mírným růstem hrubé zemědělské
výroby. Předstih rostlinné výroby
před živočišnou je nezbytné prohlubovat
včetně vytváření rezerv, především
jadrných krmiv, jako základní podmínky
pro stabilní a plynulý rozvoj živočišné
výroby v dalších letech i pro stabilitu platební
bilance se zahraničím.
Klíčový význam má zajištění
výroby obilí v objemu 11,4 mil. tun. Jde o mimořádně
náročný úkol, který znamená
dosáhnout třetí nejvyšší
sklizně v historii. U všech plodin se počítá
se zvýšením hektarových výnosů
proti 7. pětiletce, zejména u olejnin o 17 %, brambor
o 6,5 % a obilí o 5 %.
Plánovaný rozvoj živočišné
výroby je podřízen reálným
zdrojům krmiv a nutnosti zabezpečovat jen takovou
produkci, pro kterou máme efektivní užití.
Předpokládaná úroveň zemědělské
výroby a dovoz surovin umožní zvýšit
dodávky z potravinářského průmyslu
pro vnitřní obchod o 2,5 %. Počítá
se s tím, že spotřeba masa na obyvatele dosáhne
přibližně 86 kg, mléka 247 litrů,
vajec 332 kusů, ovoce a zeleniny včetně dovážených
143 kg. Při vcelku dobrém zásobování
vnitřního trhu základními potravinami
je nutné se zaměřit především
na odstranění nedostatkových druhů,
větší pestrost, na zvýšení
podílu výrobků mimořádné
jakosti a na rovnoměrnost nabídky v obchodě.
Úsilí pracovníků zemědělsko-potravinářského
komplexu je nezbytné soustředit na zvýšení
celkové efektivnosti, účinnější
využívání všech výrobních
zdrojů a rezerv, kterých je i v tomto odvětví
málo. Vyžaduje to mimo jiné odstraňovat
ztráty všeho druhu, více zhodnocovat zemědělské
suroviny, zvyšovat péči o půdu včetně
opatření ke zvýšení úrodnosti,
zabezpečit nejen dodávky průmyslových
hnojiv a pesticidů, ale i jejich efektivnější
používání a také dodávky
kvalitnějších a energeticky úspornějších
zemědělských strojů a zlepšit
současně péči o provozuschopnost zemědělské
techniky.
Očekáváme, že ke splnění
úkolů ve výrobě potravin významně
přispěje důsledné uplatnění
opatření k rozvoji soustavy plánovitého
řízení zemědělsko-průmyslového
komplexu.
V zájmu zlepšování stavu našich
lesů se zvyšuje pěstební činnost
a snižuje těžba dřeva.
Soudružky a soudruzi, rozhodující cesta k zajištění
plánovaného růstu národního
důchodu o 3,5 % při dosavadní úrovni
palivoenergetických a surovinových vstupů,
je trvalý růst společenské produktivity
práce a zvyšování efektivnosti. Proto
se v plánu na rok 1986 zakládá podstatně
vyšší úkol v úsporách celkových
nákladů, které mají dosáhnout
zhruba 12 mld. Kčs, z toho zejména materiálové
náklady 10 mld. Kčs. Podíl výrobní
spotřeby na společenském produktu v souladu
s dlouhodobými záměry se sníží
o 0,6 bodu.
Důležitým intenzifikačním směrem
je snižování energetické náročnosti
tvorby národního důchodu. Plánované
snížení zhruba o 3 % je podstatně náročnější
oproti 1,7 % dosaženým v průměru v 7.
pětiletce. Úspory ve spotřebě kovů
se předpokládají ve výši 3,4
% a přepravní náročnost se sníží
o 2 %. Tuzemská spotřeba paliv a energie v podstatě
stagnuje při strukturální změně
ve prospěch ekologicky čistších zdrojů.
Snižuje se těžba uhlí zhruba o 3,0 mil.
tun, o více než 600 tis. tun spotřeba topných
olejů a výroba elektřiny na parních
elektrárnách o 2,3 mld. kWh. Naproti tomu se o 40
% zvyšuje výroba elektrické energie v jaderných
elektrárnách. Její podíl na výrobě
elektřiny se tak zvýší na téměř
jednu pětinu. Mírně se zvyšují
zdroje zemního plynu.
Napětí v palivoenergetické bilanci je především
v oblasti zdrojů zemního plynu, topných olejů
a motorové nafty a může se zvýšit,
odchýlí-li se zima podstatněji od normálu.
Možné zdroje a úkoly ve snižování
energetické náročností v 8. pětiletce
proto vyžadují v příštím
roce maximální hospodárnost v jejich spotřebě
a důsledné plnění úkolů
stanovených státními cílovými
programy k racionalizaci a úsporám paliv, energie
a kovů.
Trvalé přínosy intenzifikace ekonomiky je
možné zajistit především širokým
uplatňováním vědeckotechnického
pokroku. Proto v plánu na příští
rok se vytvářejí lepší podmínky
pro posílení výzkumné a vývojové
základny zvýšením investičních,
neinvestičních a devizových prostředků
i pracovních sil, zvýšením tvorby prostředků
ve fondu technického rozvoje a budováním
poloprovozních jednotek k ověřování
výsledků výzkumu. Je přirozené,
že musíme vyžadovat, aby se vložené
prostředky efektivně využívaly a přinesly
maximální prospěch pro národní
hospodářství a celou společnost.
Záměry a úkoly v růstu výroby,
ve zvyšování efektivnosti, kvality a hospodárnosti
jsou předpokladem plánovaného zvýšení
společenské produktivity práce o 2,7 %, růstu
upravených vlastních výkonů o 4.8
% a zvýšení zisku o více než 11
%.
Růst produktivity práce pokládáme
za nízký. Je proto nezbytné, aby výrobní
hospodářské jednotky, podniky a závody
při vypracování hospodářských
plánů zajistily výrazně vyšší
růst produktivity práce odpovídající
vysoké vybavenosti pracovníků strojními
základními prostředky a potřebě
racionálnějšího využívání
živé práce.
Soudružky a soudruzi, všechny intenzifikační
záměry ve státním plánu na
rok 1986 spolu s růstem hmotné výroby vytvářejí
předpoklady pro zajištění zdrojů
určených k lepšímu uspokojování
potřeb společnosti a obyvatelstva a pro realizaci
rozvojových záměrů ekonomiky.
Z prostředků, které jsou v příštím
roce k dispozici na krytí vnitřních potřeb,
jsou více než 2/3 určeny na nevýrobní
spotřebu. Umožní to zvýšit peněžní
příjmy obyvatelstva o 2,5 %, zejména příjmy
z mezd. Celkové peněžní příjmy
dosáhnou 428 mld. Kčs. Úroveň peněžních
příjmů obyvatelstva je však závislá
na zdrojích vytvořeného národního
důchodu a na růstu produktivity práce.
Pro růst průměrné mzdy je třeba
více využívat rozhodnutí platné
od roku 1982, že státním plánem se nestanoví
závazné počty pracovníků a
průměrná mzda. Proto zvyšování
upravených vlastních výkonů a vyšší
růst produktivity práce vytváří
možnosti dalšího růstu průměrné
mzdy i diferencování odměn v závislosti
na zásluhách. To je mimo jiné cílem
realizovaných opatření ke zvýšení
ekonomické účinnosti mzdových soustav,
zejména její druhé etapy, která bude
uplatněna od počátku příštího
roku zhruba u poloviny pracovníků všech hlavních
odvětví.
Počítá se s růstem osobní spotřeby
o 1,9 % především prostřednictvím
nákupů obyvatelstva na vnitřním trhu.
Plán na rok 1986 zakládá další
zlepšení situace na vnitřním trhu. Dynamika
prodeje průmyslového spotřebního zboží,
zejména dlouhodobého užívání
a placených služeb, bude mít předstih
před růstem prodeje potravinářského
zboží. Především se počítá
s prodejem 123 tis. kusů osobních aut. 500 tis.
kusů chladniček a mrazniček. 200 tis. barevných
televizorů, 680 tis. kusů jízdních
kol, 140 tis. kusů automatických praček a
194 mil. kusů odívání.
Prodej strojírenských výrobků je sice
ovlivněn vysokou vybaveností domácností,
ale přesto zůstává neuspokojená
poptávka po některém zboží, zejména
po mrazničkách, chladničkách, přenosných
barevných telvizorech a po některém dalším
zboží širokého upotřebení.
Výrobní i obchodní podniky musí počítat
s rozsáhlejší obměnou sortimentu, zejména
potřeb pro domácnost, textilního zboží,
nábytku a obuvi. Orgány a pracovníci vnitřního
obchodu, dodavatelé potravin a spotřebního
zboží, I organizace služeb, musí podstatně
zlepšit svou práci k plné spokojenosti kupujících.
Musíme dosáhnout toho, aby bylo samozřejmostí,
že naši občané budou moci kupovat a ne
"shánět" to, co potřebují
a požadují; v obchodech musí být k dispozici
zboží základního sortimentu stejně
tak jako zboží špičkové kvality
s vysokými užitnými a estetickými vlastnostmi.
Vyšší růst zdrojů národního
důchodu umožňuje pokračovat ve zlepšování
hmotné vybavenosti organizací nevýrobní
sféry a v dalším růstu společenské
spotřeby. Společenská spotřeba na
jednoho obyvatele dosáhne 11 733 Kč, což je
o 3,3 % více než v letošním roce a představuje
téměř čtyřnásobek měsíčního
průměrného výdělku. Naše
společnost nadále hradí ze společenských
zdrojů rozdíly z nižších maloobchodních
cen oproti cenám výrobním, zejména
u potravin, spotřeby tepla, v bytovém hospodářství
i osobní dopravě. Tyto prostředky se trvale
zvyšují.
Výdaje na hmotnou společenskou spotřebu se
zvyšují o 3,8 %, zejména ve zdravotnictví
o 6,4 %, ve školství a kultuře o 3.7 %. Předpokládá
se zahájení programu modernizace školské
výuky se zaměřením na využití
elektroniky.
V příštím roce bude předáno
do užívání 82 tisíc bytů.
To je značně nižší oproti alikvotnímu
ročnímu podílu 480 tisíc stanovených
na 8. pětiletku. To je způsobeno nepřipraveností
stavebních lokalit a nízkou rozestavěností
v souvislosti s vysokým počtem dokončených
bytů v tomto roce. V dalších letech pětiletky
je nutno dohnat toto zpoždění a zajistit zvýšení
počtu dokončených bytů, a to rovnoměrnou
rozestavěností a zabezpečením dostatečné
územní připravenosti pro bytovou výstavbu.
Úsilí o zlepšení životního
prostředí, které pokládáme
za součást celkové životní úrovně,
je v souladu s dlouhodobou koncepcí. V 8. pětiletce
se prostředky určené jen na samostatné
jmenovité ekologické akce zvyšují na
více než dvojnásobek. V roce 1986 bude zahájeno
23 významnějších ekologických
staveb a dokončeno 36 staveb. Kromě toho budou ekologické
stavby součástí výstavby investičních
celků, drobných staveb realizovaných v akci
"Z" a výstavby prováděné
na základě sdružování prostředků.
Soudružky a soudruzi, pro úkoly převádění
ekonomiky na intenzivní typ rozvoje je mimořádně
důležité zaměření investičního
programu. V plánu na rok 1986 se počítá
s rozsahem zdrojů určených na investice ve
výši 167 mld. Kčs, což je mírné
zvýšení oproti letošnímu roku.
Tyto zdroje musíme racionálně využít.
Je třeba dále zlepšit celý proces investiční
výstavby, především zkrácením
lhůt, zvýšením podílu investic
na rekonstrukce a modernizace při snížení
objemu stavebních prací.
Urychlení strukturální a technické
přestavby hospodářství v 8. pětiletce
vyžaduje již v příštím roce
výrazně zvýšit úlohu strojů
a zařízení. V souladu s touto dlouhodobou
koncepcí se zvýší objem strojů
a zařízení o 11,4 % a naproti tomu se objem
stavebních prací sníží o 6,4
%. Podíl strojů a zařízení
na celkovém objemu investic tak vzroste ze 41 % v letošním
roce na 45 % v roce příštím.
Prioritně jsou v plánu zajišťovány
investice pro státní cílové programy,
výstupy vědeckotechnického rozvoje, elektronizaci
národního hospodářství, zvýšení
exportní výkonnosti, dále ekologické
stavby a stavby v oblasti paliv a energetiky.
Je nutné, aby resorty, výrobní hospodářské
jednotky a podniky všechny tyto koncepční záměry
při rozpracování státního plánu
investiční výstavby do hospodářských
plánů a při jeho realizaci důsledně
zabezpečovaly.
Pro zvýšení stimulace a zájmů
na urychlení svého rozvoje mohou podniky a organizace,
které splní stanovená kritéria a podmínky,
realizovat další investice mimo stanovený limit,
zejména využitím devizově návratných
úvěrů, dodatečnou výrobou jednoúčelových
strojů a použitím prostředků
získaných ze zainteresovanosti na výsledcích
v zahraničním obchodě.
Velké požadavky byly v návrzích plánů
na příští rok uplatněny na nově
zahajované stavby se zdůvodněním,
aby jejich přínosy mohly být realizovány
ještě v průběhu příští
pětiletky. V zájmu požadavku na trvalé
zlepšení investiční výstavby
mohou být zahájeny stavby v rozpočtové
hodnotě zhruba 80 mld. Kč, což zajišťuje
snížení rozestavěnosti zhruba o 2 %.
Do provozu má být uvedeno 78 významných
staveb s přínosy pro zvýšení
produkce, produktivity práce a zlepšení situace
v nevýrobní sféře.
Zvyšují se rovněž úkoly ve využití
zásob. Jejich přírůstek bude nižší
než v letošním roce, zejména mobilizací
značných rezerv, které tam existují.
Soudružky a soudruzi, významným dlouhodobým
a efektivním faktorem intenzifikace je rozšiřování
zapojení naší ekonomiky do mezinárodní
dělby práce, zejména socialistické
ekonomické integrace, rozšiřováním
a prohlubováním specializace a kooperace ve výrobě.
Státní plán na příští
rok předpokládá další růst
zahraničně obchodního obratu. Tento růst
je však nedostatečný. Bude proto nezbytné
hledat další možnosti jeho efektivního
růstu s cílem dosáhnout postupně předstihu
dynamiky zahraničního obratu před dynamikou
národního důchodu.
Ve vztahu k socialistickým zemím se počítá
s 3 % zvýšením obratu zahraničního
obchodu při růstu vývozu o 4,6 %. V souladu
s výsledky koordinace národohospodářských
plánů na příštích pět
let dynamizujícím prvkem ve vzájemných
ekonomických vztazích bude vnitroodvětvová
a vnitroodborová směna. Postupně se naplňují
závěry výsledků ekonomické
porady zemí RVHP na nejvyšší úrovni
a realizace opatření z programů dlouhodobé
hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce se zeměmi RVHP podepsané na nejvyšší
úrovni, z nichž velký význam má
program podepsaný se Sovětským svazem.
Ve vztahu k nesocialistickým zemím plán na
příští rok nepředpokládá
růst vývozu především z důvodů,
že zakládá koncepcí usilující
o zpomalení vývozu surovin, zejména uhlí,
surového dřeva a hutních výrobků,
při růstu vývozu výrobků zpracovatelského
průmyslu, především strojírenské
produkce a výrobků dřevozpracujícího
průmyslu. Na podporu vývozu jsou přijata
stimulační opatření. Současně
se otevírá prostor pro zvýšení
dovozu strojů, v prvé řadě pro větší
investiční akce v chemickém a automobilovém
průmyslu a pro zvýšení dovozu spotřebního
zboží. Rozsah těchto dovozů bude záviset
na plnění a překračování
plánovaných vývozů. Efektivní
vývoz je rozhodujícím zdrojem pro zabezpečení
potřebných dovozů a zvýšené
potřeby platební bilance vyplývající
zejména z požadavku pokračování
v oddlužování a z naší účasti
na zajištění surovin.
Je proto třeba mobilizovat rezervy v oblasti efektivnosti
vývozu u oborů, kde se zhodnocuje vědeckotechnický
rozvoj, kvalifikovaná práce a domácí
suroviny. Současně je nezbytné zkvalitnění
práce zahraničního obchodu a aktivnější
přístup výroby k zabezpečení
úkolů v oblasti vnějších ekonomických
vztahů.
Soudružky a soudruzi, rok 1986 je vstupním rokem nové
pětiletky. Svým zaměřením i
plněním bude značně podmiňovat
vývoj v celé příští pětiletce.
Stanovenou koncepci příštího roku ovlivňují
i očekávané výsledky a vývoj
v letošním roce, které tvoří
výchozí základnu pro příští
rok. Vláda Československé socialistické
republiky stanovila princip, že zejména v oblasti
kvalitativních ukazatelů je plán na rok 1985
základnou pro nástup do 8. pětiletky. Cílem
tohoto opatření bylo mobilizovat všechny zdroje
a rezervy ke komplexnímu splnění plánu
letošního roku a vyloučit tak spekulace s vytvořením
nenáročné základny pro vstup do 8.
pětiletky.
Vláda ČSSR také uložila resortům,
výrobním hospodářským jednotkám,
podnikům a organizacím v zájmu zajištění
růstu národního důchodu o 3,5 % zpevnění
úkolů v zisku o 1,5 % a jeho zabezpečení
při rozpracování státního plánu
do hospodářských plánů a dosáhnout
toho v oblastech, kde k tomu mají nejlepší
předpoklady a možnosti.
Počítáme, že k zajištění
náročných kvalitativních úkolů
plánu přispěje vstřícné
plánování. Hospodářské
organizace a odborové orgány mohou přijít
s dalším zpevněním úkolů
státního plánu až do potvrzení
hospodářského plánu nadřízeným
orgánem, to je v únoru příštího
roku. V této souvislosti vláda oceňuje rozhodnutí
Ústřední rady odborů, která
orientuje iniciativu pracujících na snížení
podílu materiálových nákladů
na výkonech o 0,5 %, zvýšení produktivity
práce o 1 % a podstatné zkvalitnění
vyráběné produkce.
K úspěšnému splnění plánu
hospodářského a sociálního
rozvoje na příští rok přispěje
zvýšení aktivity a iniciativy řídících
pracovníků, konstruktérů, projektantů
a dělníků, organizované orgány
ROH a aktivní zapojení všech složek Národní
fronty v souvislosti s konáním XVII sjezdu komunistické
strany a s volbami do zastupitelských orgánů.