Přítomno: | 184 poslanci Sněmovny lidu |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
75 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bahyl, Bendžák, Bobková, Boroš, Dvořáková,
Feketeová, Martinec (v. o. 20), Obzina, Polák, Srb,
Stejskal, Šimek, Trefný, Vavřincová,
Zavadil
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Fassati, Fojtík, Havlín, Hudeček, Jurásková,
Kempný, Procházka, Rusov, Šupka
Předseda FS A. Indra: Vážené
Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, všechny vás srdečně vítám
a zahajuji 20. společnou schůzi IV. volebního
období Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Jménem všech přítomných co nejsrdečněji
vítám především generálního
tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa a prezidenta
republiky soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)
Vítám i další vedoucí funkcionáře
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, představitele orgánů
Národní fronty, společenských organizací
a politických stran. Vítám členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva obou sněmoven
navrhla na svých schůzích 26. listopadu t.
r. konat společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi na pozvánkách.
Má někdo z vás doplňující
návrh nebo připomínku k návrhu předsednictev
sněmoven? (Nikdo.) Není tomu tak.
V této chvíli jsou v zasedací síni
přítomni 173 poslanci Sněmovny lidu a ve
Sněmovně národů 58 poslanců
zvolených v České a 74 zvolení ve
Slovenské socialistické republice.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
své sněmovny na konání společné
schůze sněmoven s navrženým pořadem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím poslance Sněmovny národů.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s
návrhem předsednictva Sněmovny národů
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Také Sněmovna národů schválila
návrh jednomyslně.
Vzhledem k výsledkům hlasování konstatuji,
že obě sněmovny se usnesly podle článku
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
schválily její pořad.
Soudružky a soudruzi, ženevské jednání
generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Sovětského
svazu soudruha Michaila Gorbačova a prezidenta Spojených
států amerických Ronalda Reagana na sebe
soustředilo pozornost celého světa. Doporučuji,
aby i Federální shromáždění
k jeho výsledkům zaujalo stanovisko, v němž
by se projevily názory československých občanů.
Pro přípravu návrhu stanoviska Federálního
shromáždění navrhuji zvolit komisi v
tomto složení: Richard Nejezchleb, Evžen Erban,
Mária Humajová, Alois Huml a Stanislav Toms.
Jsou k tomuto návrhu a k návrhu na složení
komise nějaké připomínky? (Nebyly.)
Nejsou.
Myslím, že o návrhu na složení
komise mohou obě sněmovny hlasovat společně.
Kdo tedy, soudružky a soudruzi, souhlasí s návrhem
na složení komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Komise pro vypracování stanoviska k výsledkům
ženevského jednání byla schválena
a může se ujmout své funkce.
Nyní, soudružky a soudruzi, přistoupíme
k projednání prvního a druhého bodu
našeho pořadu, kterými jsou
a
Navrhuji projednat oba vládní návrhy současně.
Jsou k navrhovanému způsobu nějaké
připomínky? (Nebyly.) Nikoliv.
Vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
rok 1986 odůvodní jménem vlády ČSSR
její místopředseda a předseda Státní
plánovací komise soudruh Svatopluk Potáč.
Místopředseda vlády ČSSR a předseda
Státní plánovací komise S. Potáč:
Vážený soudruhu generální tajemníku
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a prezidente republiky, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, vláda
Československé socialistické republiky předkládá
Federálnímu shromáždění
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
na rok 1986. Tento postup je nezbytný z důvodu,
že návrh zákona o 8. pětiletém
plánu bude předložen Federálnímu
shromáždění v příštím
roce.
Projednáváme návrh zákona na rozhraní
dvou pětiletek. Zakončujeme plnění
úkolů letošního roku a tím i
celé 7. pětiletky. V krátké době
zahájíme realizaci prvního roku příští
pětiletky. V souladu s usnesením 15. zasedání
ÚV KSČ připravujeme XVII. sjezd strany, který
vytyčí direktivy pro hospodářský
a sociální rozvoj na léta 1986-1990. Součástí
těchto příprav jsou i práce na 8.
pětiletce.
Na nedávném 16. zasedání ústředního
výboru strany byl posouzen státní plán
rozvoje národního hospodářství
na rok 1986, stav prací na 8. pětiletce a přijaty
závěry k jejímu dopracování.
Rovněž bylo provedeno předběžné
hodnocení výsledků, kterých jsme dosáhli
při naplňování závěrů
XVI. sjezdu a plnění 7. pětiletého
plánu.
Na tomto zasedání byly podrobně zhodnoceny
nejen pozitivní výsledky, ale uvedeny i příčiny
nedostatků a úzkých míst našeho
hospodářství, které oslabovaly celkově
dobré výsledky hospodářského
a sociálního rozvoje v období 7. pětiletky.
a vytyčeny požadavky a opatření na jejich
překonání.
Dovolte mi proto jen velmi stručně informovat Federální
shromáždění o tom, jak se souhrnně
splnil zákon č. 122/1981 Sb., o sedmé pětiletce.
Jak známo, do tohoto zákona byly promítnuty
důsledky závažných změn a nových
skutečností oproti předpokladům, ze
kterých vycházel XVI. sjezd komunistické
strany. Při přípravě zákona
byly oceněny možnosti dalšího rozvoje
v obtížnějších vnějších
a vnitřních podmínkách. Zákon
vyjadřoval plné záměry XVI. sjezdu
strany v zabezpečení stěžejního
cíle - udržet a zkvalitňovat dosaženou
vysokou životní úroveň obyvatelstva
i jeho sociální jistoty, v Intenzifikaci ekonomiky,
efektivnosti a v požadavcích na zvýšení
technické úrovně výroby a kvality
veškeré práce.
Jak bylo konstatováno na 16. zasedání ústředního
výboru strany, základní linie hospodářské
a sociální politiky přijatá tímto
sjezdem byla v zásadě naplněna.
Výsledky dosažené v letech 1981-1985 znamenají
tedy i zásadní splnění zákona
o 7. pětiletce. Přispěly k tomu zejména
výsledky z let 1983-1985, kdy bylo dosaženo průměrného
ročního růstu v tvorbě zdrojů
i v efektivnosti na úrovni stanovené XVI. sjezdem
strany.
Při plnění zákona o 7. pětiletém
plánu převažovaly v hospodářském
a sociálním rozvoji pozitivní tendence. Ústřední
výbor Komunistické strany Československa
ocenil iniciativu pracujících a obětavou
práci všech, kteří se na dobrých
výsledcích podíleli. Na úspěšném
naplňování zákona o 7. pětiletce
se významně podílely i orgány Federálního
shromáždění. Sněmovny projednávaly
mimo běžné kontroly plnění plánu
i řadu závažných otázek z oblasti
vědy a techniky, výchovy a vzdělanosti, racionalizace
spotřeby paliv a energie, zemědělství
a výživy lidu, dopravy a stavebnictví, spojů,
využívání zásob a snižování
ztrát v národním hospodářství.
Tato iniciativa obou sněmoven měla pozitivní
účinky a vláda ji oceňuje.
Je nesporné, že v období sedmé pětiletky
jsme dosáhli pokroku v řešení mnoha
závažných národohospodářských
problémů. To spolu s dosaženými výsledky
v ekonomickém a sociálním rozvoji v 7. pětiletce
nás upevňuje v přesvědčení,
že můžeme realizovat i náročnější
koncepce, záměry a cíle, urychlovat rozvoj
a tvorbu zdrojů, a to tím spíše, že
máme stále velké rezervy v našem ekonomickém
potenciálu a v subjektivních činitelích,
které je nutno mobilizovat. Stejně důsledně
musíme řešit nahromaděné problémy
a odstraňovat nedostatky, které brzdí rychlejší
rozvoj a intenzifikační proces.
Soudružky a soudruzi, z toho vycházíme při
dopracování návrhu plánu na léta
1986-1990.
Charakteristickým rysem jeho zaměření
je urychlení zdrojů a tvorby národního
důchodu a tím i růstu životní
úrovně, vyšší uspokojování
potřeb společnosti cestou všestranné
intenzifikace, růstu efektivnosti a kvality práce.
Součástí předběžného
návrhu příští pětiletky
je státní plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1986. Dobrý nástup
a rovnoměrné a komplexní plnění
všech záměrů a úkolů prvního
roku ve značné míře předurčuje
úspěšný průběh celé
příští pětiletky. Proto mu přikládáme
mimořádný význam a musíme učinit
vše potřebné pro jeho splnění.
Plán na příští rok upevňuje
a posiluje pozitivní tendence, které se prosazují
v posledních letech. Jeho záměry a hlavní
úkoly zabezpečují po vzestupné linii
plynulý přechod ze sedmé do osmé pětiletky
a představují nástup do období vyšší
dynamiky tvorby národního důchodu a vyššího
a kvalitnějšího uspokojování
potřeb společnosti a obyvatelstva. Ve srovnání
s plánem, ale i očekávanou skutečností
letošního roku jsou jeho úkoly sice velmi náročné,
ale jsou nezbytné i reálné.
Růst národního důchodu o 3,5 % je
rychlejší než v letošním roce a než
je průměr posledních tří let,
kdy činil 3.2 %. V cenách roku 1984 se plánuje
vytvořený důchod v objemu zhruba 642 mld.
Kčs.
Územní rozložení výrobních
úkolů jednotlivých odvětví
je stanoveno tak, aby co nejúčinněji přispívalo
k využití přírodních a ekonomických
podmínek České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky. Objem hrubého
národního důchodu se má zvýšit
v ČSR o 3,2 % a v SSR o 4,2 %. Vyžaduje to v obou
republikách zaměřit hlavní úsilí
na úspory výrobní spotřeby, které
v rozhodujícím rozsahu podmiňují růst
tvorby národního důchodu.
Při tvorbě národního důchodu
má rozhodující úlohu průmysl,
který zabezpečí více než čtyři
pětiny jeho přírůstku. Tvorba zdrojů
je založena především na mobilizaci intenzifikačních
faktorů a vnitřních rezerv a v menší
míře na růstu výroby. Výrazný
tlak na efektivnost je vyjádřen předstihem
růstu národního důchodu před
růstem průmyslové výroby, která
se zvyšuje o 2,6 %, zatímco letos se očekává
růst podstatně vyšší. To je zásadní
změna proti dosavadnímu vývoji vztahu mezi
dynamikou národního důchodu a růstem
výroby v hlavních odvětvích národního
hospodářství. Je to trend platný pro
celou příští pětiletku a podmiňuje
uskutečnění linie na intenzifikaci ekonomiky.
Nižší růst průmyslové výroby
je ovlivněn nejen omezenými palivoenergetickými,
surovinovými a materiálovými zdroji, ale
i možnostmi efektivního odbytu průmyslové
produkce.
Je žádoucí, aby výrobní hospodářské
jednotky, podniky a organizace do svých hospodářských
plánů zapracovaly vyšší úkoly
ve výrobě, zejména v oblastech, kde nejsou
plně zabezpečeny potřeby a požadavky
odběratelů. Zvýšení výroby
může být realizováno jen za podmínky
dodržení plánovaných vstupů,
zejména paliv a energie a při zajištění
efektivního užití produkce v zahraničním
i vnitřním obchodě, pro urychlené
dokončování investic a tvorbu účelných
zásob.
Přírůstek výroby se orientuje především
na odvětví s nejvyšším stupněm
zhodnocování energetických a materiálových
zdrojů. Naproti tomu dále stagnuje nebo se podstatně
zpomaluje růst odvětví náročných
na tyto zdroje, zejména odvětví paliv a metalurgie.
Tyto meziodvětvové strukturální změny
stanovené plánem jsou v souladu s koncepcí
8. pětiletky.
Nadprůměrný růst výroby o 4,9
% se předpokládá ve strojírenství,
nejvyšší pak o 8,9 % v elektrotechnickém
průmyslu. Řada výrobních oborů
a progresívních výrobků, zejména
z oblasti elektrotechniky a všeobecného strojírenství,
má i několikanásobně vyšší
růst než je průměr.
Mezi dynamicky se rozvíjející odvětví
patří také chemie specialit a farmaceutický
průmysl s růstem o 6 %, jehož výroba
zajišťuje zvyšující se potřeby
našeho zdravotnictví.
Vzestup výroby lehkého průmyslu o 2,9 % bude
spojen se zajišťováním vyšší
a špičkové kvality a rozšířením
sortimentu výrobků jak pro vývoz tak pro
vnitřní trh.
V plánu na příští rok se předpokládá,
že minimálně z poloviny bude přírůstek
průmyslové výroby zabezpečován
zvýšením výroby výrobků
vysokých technickoekonomických parametrů,
zejména ve strojírenství. Jen tak lze zajistit
exportní a konkurenční schopnost našeho
strojírenství, posílit směry na modernizaci
výrobně technické základny národního
hospodářství a lépe uspokojovat poptávku
obyvatelstva na vnitřním trhu. Kvalitativní
nároky na tuto produkci je nutno trvale zvyšovat a
tím zajistit postupně dosažení progresivní
technické úrovně srovnatelné s úrovní
předních světových výrobců.