Již dnes po několika prvních zkušenostech
je možno říci, že tento cíl, to
znamená vyšší koncentrací sil zvýšit
účinnost boje proti kriminalitě se ukazuje
jako reálný a provedená opatření
k němu směřují.
Znovu bych chtěl říci, že je ještě
předčasné dělat konečné
závěry, ale již dnes je možno říci,
že převážná část
zkušeností, za období, kdy to funguje, je pozitivní.
Ukazují se však ještě některé
nedomyšlené věci a některé nedostatky.
Zatím nebylo dosti účinné přerozdělení
sil nejen v rámci okresů, ale i krajů. Ne
dost výrazně došlo k uvolnění
funkcionářů k vlastnímu výkonu
služby; možná bude rozumné zvážit
jinou organizaci pro bezprostřední kriminalistickou
práci a pro práci na úseku veřejného
pořádku. Proto také si klademe úkol
soustavně vyhodnocovat fungování nového
uspořádání, posilovat pozitivní
věci, odstraňovat nedostatky a velmi pečlivě
se zabývat všemi připomínkami stranických
a státních orgánů k těmto otázkám.
Toto jsem chtěl říci trochu podrobněji
k živým a diskutovaným otázkám
nového organizačního uspořádání
na úseku veřejné bezpečnosti.
Dalším významným faktorem zvyšování
účinnosti ráce je zvyšování
kvalifikace a připravenosti příslušníků.
Nevyzradím žádné tajemství, když
řeknu, že věkový průměr
u nás je pod 35 let. Jsou to lidé mladí,
kteří mají chuť do práce, kteří
ovšem nemají často dost životních
zkušeností a dost odborných znalostí,
aby mohli dobře reagovat na měnící
se úkoly na bezpečnostním úseku. Mění
se metody trestné činnosti, zvyšuje se rafinovanost
a organizovanost pachatelů. Z toho vyplývají
zvýšené nároky na znalosti z nejrůznějších
úseku technických i společenských
věd, i na profesionální dokonalost. Věnujeme
těmto otázkám soustavnou pozornost při
zdokonalování celkové vzdělávací
soustavy ve SNB. Je možno říci, že za
poslední roky, díky soustavné pozornosti,
která se těmto otázkám věnuje,
se situace začíná vylepšovat.
Dalším faktorem je využití techniky na
mnoha úsecích naší práce. Může
ušetřit lidi, urychlit vyhodnocování
určitých skutečností, se kterými
musíme pracovat, a tím zvýšit účinnost
naší práce. To platí jak při
pátrání, tak při ochraně veřejného
pořádku, tak při ochraně objektů
před zásahy kriminálních živlů.
Chtěl bych se zmínit především
o jednom novém proudu v tomto směru, jímž
je vývoj elektornických zabezpečovacích
zařízení, kterými se chrání
určité objekty a prostory, a to velmi účinně
a efektivně, s velice dobrými výsledky. Zatím
široké zavádění této zabezpečovací
techniky naráží na určité potíže
pokud jde o výrobní kapacity i na možnosti
jejího zapojení. V hlavních městech
a dalších velkých městech se však
už dnes systém tohoto elektronického zabezpečování
začíná zavádět a ukazovat jako
velice účinný.
Před několika lety bylo vážným
problémem vloupání do lékáren,
které prováděly osoby závislé
na narkotikách. V Praze a některých jiných
městech byly proto lékárny prakticky všechny
zabezpečeny tímto zařízením
a je možno říci, že tento problém
je fakticky eliminován. Ovšem je třeba řešit
i otázku pořizovacích nákladů
i možností napojení atd., ale tato cesta se
ukazuje jako velice účinná při ochraně
socialistického vlastnictví i při ochraně
vlastnictví občanů.
Dalším významným úsekem v boji
zas zvýšení efektivnosti boje proti kriminalitě
je účinnější ochrana a prevence
vůči recidivistům. Mnoho se zde o tom hovořilo,
takže není třeba, abych se touto otázkou
široce zabýval. Je především třeba
říci, že si neděláme iluze o
možnosti převýchovy zatvrzelých zločinců,
kteří mají za sebou osm, deset i více
trestných činů a není vyhlídka
na jejich převýchovu. Ovšem na druhé
straně není pochyb o tom že účinnější
kontrola nad těmito lidmi, účinnější
dohled, ale i účinnější zapojení
do pracovního procesu (a v pozitivnějších
případech působení pracovních
a jiných kolektivů) může přispět
k tomu, že v této sféře trestné
činnosti dojde k zlepšení. Když si uvědomíme,
jaké procento trestné činnosti připadá
na recidivisty, a především jaké procento
společensky nejzávažnější
trestné činnosti, pak pozitivní vývoj
v této oblasti by se nepochybně velmi dobře
odrazil na celkovém stavu kriminality.
Při pravovaná opatření Generální
prokuratury ke zvýšení účinnosti
boje proti recidivě, o nichž se hovoří
v předložené zprávě, a na jejichž
přípravě se odpovídajícím
způsobem podílejí i orgány Bezpečnosti,
by měla přinést určité zlepšení
na tomto úseku.
Ještě několik slov ke druhé části
otázky s. Kodaje, tj. pokud jde o výsledky součinnosti
bezpečnostních orgánů se společenskými
organizacemi NF, s národními výbory a dalšími
úseky . Je především správné
zdůraznit, že od počátku budování
SNB byl důraz na spojení a spolupráci bezpečnostních
orgánů s lidem jedním z hlavních vodítek,
zásad a úkolů při celé výstavba
a pro veškerou práci. Proto se realizaci tohoto úkolu
trvale věnovala v minulosti velká pozornost, a proto
se těmto otázkám věnuje velká
pozornost i dnes. Formy spolupráce a součinnosti
jsou samozřejmě různé.
První širokou sférou je přímá
pomoc občanů v práci bezpečnostních
orgánů. Druhou sférou, která však
přesahuje možnosti a úkoly VB, jsou úkoly
prevence, výchovy a formování právního
vědomí občanů, dlouhodobý úkol
boje za dodržování socialistické zákonnosti,
boje proti jejímu porušování.
Pokud jde o jednotlivé formy spolupráce, především
o přímou pomoc v práci bezpečnostních
orgánů. Za nejdůležitější
formu, kde dochází k přímému
styku s občany, považujeme organizování
pomocné stráže VB. To jsou ti lidé,
s kterými se setkáváme především
na našich silnicích, se žlutými páskami,
kteří spolu s příslušníky
vykonávají velice užitečnou práci
při zvyšování bezpečnosti silničního
provozu. Dnes jich je již na 82 tis. a ročně
odpracují dobrovolně milióny hodin. Nepracují
však zdaleka jen v silničním provozu. Stále
více se podílejí na řešení
jiných úkolů a jejich pomoc je skutečně
účinná. Pracují zpravidla na místech,
kam se naši příslušníci tak snadno
nedostávají a mají bezprostřední
kontakt se životem, který je pro naši práci
nesmírně důležitý. Proto je třeba
tuto práci velice ocenit a všem, kdo se do ní
zapojují, poděkovat. Tyto formy spolupráce
se snažíme rozšiřovat též
na mládeže ve školách, i při ochraně
státních hranic.
Další účinnou formou, a na to se ptal
s. Kodaj, jsou další formy spolupráce útvarů
SNB se společenskými organizacemi NF a já
bych to ještě rozšířil o závody,
JZD, školy a další instituce. V tomto směru
má poměrně dlouhou historii velmi těsná
spolupráce po řadě linií. Na mnoha
místech se promítá v uzavírání
dohod a smluv mezi orgány Bezpečnosti a jednotlivými
závody, družstvy a dalšími pracovišti,
kde se na tomto základě rozvíjí určitá
spolupráce. Oni nám pomáhají v naší
práci příslušníci nejenom formou
přednášek, ale i jinak pomáhají
v jejich práci, zejména při zdokonalování
ochrany socialistického vlastnictví na tom kterém
úseku.
Je třeba říci, že těchto smluv
máme mnoho. Některé jsou velmi účinné,
některé se však ukazují jako formální.
V závislosti na tom, jak příslušný
útvar SNB, ale i příslušný pracovní
kolektiv se zabývá tím, aby se příslušná
dohoda z papíru přenášela do skutečného
života. Není to všude stejné. Úkolem
by mělo být, alespoň z naší strany,
aby jistý formalismus, který se dosud na řadě
míst vyskytuje, byl překonán. Na to navazuje
těsná a trvalá spolupráce s národními
výbory. To je forma spolupráce, která vychází
ze zákonných požadavků, předpokladů
a z řady norem. Naši pracovníci a naše
útvary těsně spolupracují s příslušnými
orgány NV, s občanskými výbory a s
dalšími orgány lidosprávy. Tím
se zabezpečuje vzájemná informovanost o bezpečnostní
situaci a úkolech Bezpečnosti v daném místě.
Velice významným novým nástrojem spolupráce
Bezpečnosti s občany v řadě měst
je linka tísňového volání 158.
Dost se o tom již hovoří. Je to prostředek,
který se ukazuje - rok od roku - účinnější.
Dovolte mi uvést jen několik údajů.
Pokud jde o Prahu, v loňském roce bylo na lince
158 přes 10 000 volání, která obsahovala
upozornění na trestnou činnost. Kromě
toho bylo ještě několik tisíc volání,
při nichž vyžadovali občané informace.
Z 10 000 volání, která upozorňovala
na porušování pořádku, bylo dopadeno
více než 1000 pachatelů a zadrženo více
než 600 narušitelů klidu. Znamená to,
že nám tato volání nepochybně
pomáhají.
V letošním roce za prvních 5 měsíců
to již bylo více než 7000 volání,
která obsahovala upozornění na trestnou činnost,
a zadrženo bylo více než 700 pachatelů
a dalších 350 skončilo na záchytné
stanici. Rok od roku můžeme zaznamenat zvyšující
se trend spolupráce občanů s bezpečnostními
orgány, což nepochybně přispívá
k tomu, že na našich ulicích je více klidu
a větší bezpečnost.
Dalším prostředkem spolupráce je využívání
hromadných sdělovacích prostředků
při pátrání, při rozšiřování
různých informací. I to se ukazuje jako velice
účinný nástroj.
Celkově je možno říci, že na všech
úsecích, o kterých jsem hovořil, znamená
pro nás spolupráce bezpečnostních
orgánů s obyvateli a organizacemi velkou pomoc.
Chtěl bych krátce připomenout poslední
závažný případ trestné
činnosti v Praze, který vzbudil oprávněně
velký zájem a vyvolal znepokojení občanů
nejen v hlavním městě, ale různé
zvěsti o něm pronikly do celé republiky.
Tento případ byl poměrně rychle a
úspěšně vyřešen. Pachatel
byl dopaden a usvědčen. Nebudu uvádět
podrobnosti (není to v souladu s naším právním
řádem). Chtěl bych však zdůraznit,
že dopadení tohoto člověka vyžadovalo
velké nasazení sil Bezpečnosti, využití
techniky a všeho, co máme k dispozici. Velkou úlohu
zde hrála účinná spolupráce
zejména těch žen, pro než kontakt s pachatelem
neskončil nejtěžšími důsledky.
Dostali jsem od nich informace, které nám pomohly
v další práci a které nakonec vedly
k tomu, že se podařilo v poměrně krátké
době pachatele vypátrat, zadržet a usvědčit.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že
oceňujeme a vítáme tuto pomoc s tím,
že by mohla být ještě větším
přínosem, pokud by ze strany řady našich
občanů byla větší všímavost,
menší netečnost a lhostejnost. Znovu bych chtěl
připomenout uvedený případ v Praze.
Jedna z napadených žen volala o pomoc - je prokázáno,
že to někteří lidé slyšeli
- považovali to však za žert, a proto tomu nevěnovali
pozornost. Kdyby trochu více reagovali, a to neplatí
jen o tomto případu, ale i v řadě
nejrůznějších činů souvisejících
s projevy chuligánství, ničení veřejných
zařízení apod., podstatně více
by nám to pomohlo.
Spolupráce s občany má velký význam
nejen při odhalování trestné činnosti
- při bezprostředním potírání
kriminality, ale také - a tak tomu bude stále více
i v budoucnosti - při prohlubování prevence,
v předcházení trestné činnosti,
v prohlubování právního vědomí,
ve vytváření atmosféry, která
se bude stavět na ochranu zákonů, proti trestné
činnosti.
Soudruh poslanec Kodaj hovořil o tom, že hovořit
o latentní trestné činnosti je často
pouze povrchní konstatování. Skutečně,
tato činnost je latentní proto, že o ní
nejsou informovány, neregistrují ji orgány
činné v trestním řízení;
ale i v řadě případů by o ní
měli vědět řídící
pracovníci. Existuje určitá specifika mezi
našimi lidmi. vědí, že určitá
osoba překročila zákon, ale dokud není
dopadena a odsouzena, neberou to prostě na vědomí.
Normálně se s ní stýkají, považují
ji za člena kolektivu, spolupracovníka. Jakmile
je však odsouzena a má za sebou výkon trestu,
najednou se proti ní kolektiv uzavře, považuje
ji za cizí těleso (a právě v tomto
případě by často měl být
přístup opačný).
Druhou stránkou spolupráce občanů
se SNB a naopak - bezpečnostních orgánů
s občany - je naše vlastní práce. Základním
předpokladem je upevňování důvěry
a dobrého vztahu občanů k Bezpečnosti.
Je třeba formovat a upevňovat u lidí přesvědčení,
že zásah příslušníka který
hájí socialistickou zákonnost, je zásahem
ve prospěch společnosti a tím současně
také ve prospěch každého občana,
který respektuje a dodržuje zákon. Bezpečnosti
připadá důležitá úloha
při ochraně veřejného pořádku.
Současně vystupuje do popředí požadavek,
aby příslušníci SNB dokonale znali zákony,
aby je bezpodmínečně respektovali, aby správně
a přiměřeně reagovali na každou
situaci, kterou mají řešit. To se musí
projevovat především v jejich vystupování,
při jednání s občany, a to nejenom
na ulici.
Naši příslušníci přicházejí
do styku s lidmi nejenom při řešení
dopravních přestupků. Naprosto jednoznačně
proto prosazujeme a požadujeme, aby vystupovali disciplinovaně,
slušně, aby se nepovyšovali nad občany,
aby nezneužívali svého postavení.
Mohu říci, že zdrcující většina
příslušník se čestně a
odpovědně staví k těmto požadavkům.
Přistupují ke své práci s vědomím
toho, co společnost od lidových orgánů
Bezpečnosti vyžaduje.
Víme však také, že jsou případy
porušení, že dochází k nesouladu
s tím, jak by příslušníci měli
jednat. Z těchto případů vyvozujeme
velmi přísné postihy. Neradi, ale rozhodně
a důsledně se rozcházíme s těmi,
kteří se nechtějí podřídit
těmto pravidlům. Tam, kde dojde k porušení
zákona, jsou příslušníci trestně
postihováni stejně jako každý jiný
občan, nebo ještě přísněji.
V tomto směru budeme pokračovat i do budoucnosti,
aby vztahy důvěry k orgánům Bezpečnosti
byly založeny na jedné straně na dobrém
a odpovědném plněné úkolů
bezpečnostní politiky naší strany a
státu a na druhé straně i na poznatcích,
které občané získávají
z denního běžného styku s příslušníky
Bezpečnosti. Občané by měli považovat
příslušníky za ty, kdo často
v obtížných a nebezpečných podmínkách
plní úkoly i v jejich vlastním zájmu.
Pokud to stačí soudruhu poslanci Kodajovi, děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi Vajnarovi. Pýtam
sa poslanca Kodaja, či je spokojný s odpoveďou.
Poslanec SL S. Kodaj: Áno. Ďakujem.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Môžeme pokračovať v rozprave. Udeľujem
slovo poslankyni E. Silvanovej, pripraví sa poslanec Kováč.
Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia, v našej spoločnosti sa stále
venuje zvýšená pozornosť prevencii, ako
aj poznávaniu príčin kriminality a inej protispoločenskej
činnosti. V súlade s dnes predkladanou Správou
Najvyššieho súdu a Generálnej prokuratúry
ČSSR treba konštatovať, že na vývoj
kriminality má trvale negatívny vplyv nadmerná
konzumácia alkoholu. Táto priamo vyvoláva
trestné činy v doprave, rôzne majetkové
trestné činy, výtržníctvo a iné
trestné činy násilnej povahy. Alkoholizmus
je príčinou aj negatívnych spoločenských
javov, akým je parazitizmus, prostitúcia, absencia,
fluktuácia, rozvodovosť a nie je zanedbateľný
ani zlý, ba až patologický vplyv rodičov
alkoholikov na vývoj svojich detí. Pod vplyvom alkoholu
sú páchané nielen závažné
trestné činy, ale alkoholizmus podporuje špekulantstvo,
úplatkárstvo, ktoré ako negatívne
spoločenské javy často prechádzajú
do trestnej činnosti.
Zvlášť citlivá je táto problematika
v súvislosti s ochranou mládeže pred týmito
negatívnymi javmi. V SSR sa v posledných rokoch
znížil počet mladistvých odsúdených
za trestné činy, ale napríklad ich 38,3%
podiel na lúpežiach pri celkovom počte od súdených
v roku 1984 je príliš vysoký. Podiel alkoholu
u tejto skupiny mladistých odsúdených 27,4
% nie je zanedbatelný. Osobitne treba riešiť
problematiku toxikománie, zvlášť o mladistvých
ide o jav veľmi závažný, i keď v
našich pomeroch nie masový. Toxikománia svojími
následkami ohrozuje priamo životy občanov.
Pozitívne môžeme hodnotiť to, že u
mladistvých sa včasne realizuje protialkoholická
liečba. Nealkoholická toxikománia naráža
však na problémy a vyžaduje si rozšírenie
liečebných kapacít tohto druhu. Žiada
sa účinnejšia spolupráca aj zdravotníckych
zariadení s orgánmi trestného konania pri
odhaľovaní prípadov podávania alkoholu
mladistvým.
Poslanci výborov pre sociálnu politiku sa v minulom
roku mali možnosť presvedčiť o výsledkoch
protialkoholickej liečby a iných toxikománií
prisekumom, ktorý vykonali v OÚNZ Liberec. V nemocnici
s poliklinikou Liberec pracuje ordinariát pre alkoholizmus
a iné toxikománie, ktorý svojími liečebnými
postupmi má výsledky nad celoštátnym
priemerom. Viac ako 80 % pacientov je trvale úspešně
zapojených do protialkoholickej ambulantnej iečby.
Súčasťou boja proti alkoholizmu je tiež
úloha zvyšovať účinnosť zdravotníckej
liečby, zlepšovať ambulantnú a ústavnú
protialkoholickú liečbu, na ktorú by mali
zamerať väčšiu pozornosť nielen v kvaite
liečby, ale aj rozširovaním týchto kapacít
v rezorte Ministerstva zdravotníctva ČSR a SSR.
Treba tiež pripomenúť, že vláda ČSSR,
ako aj národné vlády prijai celý rad
uznesení na riešenie problematiky alkoholizmu a iných
toxikománií, ktoré by sa však mali účinnejšie
realizovať. Viaceré ústredné zdravotnícke
orgány prijali opatrenia tak na úseku liečebno-preventívnej
starostlivosti, ako aj na úseku právnej výchovy,
propagandy, ale výsledky zatiaľ nie sú úmerné
vynaloženej námahe. Preto hľadanie účinnejších
ciest ochrany občanov pred škodlivými účinkami
alkoholizmu a iných toxikománií si vyžaduje
vedeckú bázu riešenia za podpory celej našej
spoločnosti.
Cesta predchádzania trestnej činnosti je predovšetkým
v úsilí o rozvíjaní aktívnej
činnosti na úseku prevencie vo všetkých
sférach národného hospodárstva. Osobám,
ktoré spáchali trestný čin, alebo
ho zopakovali, musí venovať naša spoločnosť
osobitnú pozornosť. Týmto by som sa chcel dotknúť
aj ja problematiky recidívy.
Výchovný proces odsúdeného si vyžaduje
spravidla dlhší čas, ako trvá samotný
výkon trestu odňatia slobody. Treba s týmto
počátať najmä u osôb s dlhodobejším
pobytom vo výkone trestu, ktorý zanecháva
na týchto osobách psychicky negatívne stopy.
Pre odsúdeného, ktorý sa vracia z nápravno-výchovného
zariadenia sa ohnisko tense presúna do sicálnych
a psychických neistôt - ide o výčitky,
hanbu, izoláciu, strach z toho, či sa nedostane
znovu do predelikventnej situácie, obyčajne sa usiluje
o zahľadenie negatívnej povesti. Treba odlišovať
situáciu u prvotrestaných, ktorí sa vracajú
do zachovalého konsolidovaného prostredia, od situácie
u recidivistov, predovšetým tých, ktorí
sa vracajú do prostredia starej party "kriminálníkov".
Mnohé manželstvá týchto sa behom výkonu
trestu rozpadajú. Jedinci zostávajú osamelí,
opustení a zavrhnutí a hľadajú záchranu
v anonymite. Práve týmto občanom by mala
podať naša spoločnosť pomocnú ruku.
Môžu sa im poskytnúť sociálne dávky,
vecná pomoc, peňažné dávky, požičky
od národných výborov, alebo podnikové.
Napr. v roku 1984 v mojom volebnom obvode v Bratislave poskytli
takúto pomoc 206 osobám spolu 278krát v hodnotě
52 340 Kčs.
Často sa musí riešiť ubytovanie týchto
osôb a vážnym problémom je aj ich zaradenie
do pracovného procesu. Na resocializácii týchto
občanov prepustených z výkonu trestu sa rozhodujúcou
mierou podieľajú odbory sociálnych vecí
národných výborov a treba zvlášť
oceniť prácu tých sociálnych kurátorov,
ktorí svoju funkciu vykonávajú svedomite
so zvlátnym vzťahom k tejto práci a majú
za sebou dobré výsledky.
Do procesu resociaizácie môžu významnou
mierou zasiahnuť aj hospodárske a spoločenské
organizácie. Na podnet Ministerstva práce a sociálnych
vecí SSSR sa v roku 1983 vykonal prieskum o prístupe
hospodárskych organizácií na úseku
starostivlosti o osoby, ktoré sú po výkone
trestu. Zistilo sa však, že len jedna tretina z počtu
skúmaných organizácií si plní
úlohy dobre, dokonce príkladne. Môžemem
tu spomenúť pozitívnu prácu závodu
SNP Hlinikáreň, Žiar nad Hronom, Východoslovenských
železiarní, n.o., Košice a iné.