Úterý 11. června 1985

Již dnes po několika prvních zkušenostech je možno říci, že tento cíl, to znamená vyšší koncentrací sil zvýšit účinnost boje proti kriminalitě se ukazuje jako reálný a provedená opatření k němu směřují.

Znovu bych chtěl říci, že je ještě předčasné dělat konečné závěry, ale již dnes je možno říci, že převážná část zkušeností, za období, kdy to funguje, je pozitivní. Ukazují se však ještě některé nedomyšlené věci a některé nedostatky. Zatím nebylo dosti účinné přerozdělení sil nejen v rámci okresů, ale i krajů. Ne dost výrazně došlo k uvolnění funkcionářů k vlastnímu výkonu služby; možná bude rozumné zvážit jinou organizaci pro bezprostřední kriminalistickou práci a pro práci na úseku veřejného pořádku. Proto také si klademe úkol soustavně vyhodnocovat fungování nového uspořádání, posilovat pozitivní věci, odstraňovat nedostatky a velmi pečlivě se zabývat všemi připomínkami stranických a státních orgánů k těmto otázkám. Toto jsem chtěl říci trochu podrobněji k živým a diskutovaným otázkám nového organizačního uspořádání na úseku veřejné bezpečnosti.

Dalším významným faktorem zvyšování účinnosti ráce je zvyšování kvalifikace a připravenosti příslušníků. Nevyzradím žádné tajemství, když řeknu, že věkový průměr u nás je pod 35 let. Jsou to lidé mladí, kteří mají chuť do práce, kteří ovšem nemají často dost životních zkušeností a dost odborných znalostí, aby mohli dobře reagovat na měnící se úkoly na bezpečnostním úseku. Mění se metody trestné činnosti, zvyšuje se rafinovanost a organizovanost pachatelů. Z toho vyplývají zvýšené nároky na znalosti z nejrůznějších úseku technických i společenských věd, i na profesionální dokonalost. Věnujeme těmto otázkám soustavnou pozornost při zdokonalování celkové vzdělávací soustavy ve SNB. Je možno říci, že za poslední roky, díky soustavné pozornosti, která se těmto otázkám věnuje, se situace začíná vylepšovat.

Dalším faktorem je využití techniky na mnoha úsecích naší práce. Může ušetřit lidi, urychlit vyhodnocování určitých skutečností, se kterými musíme pracovat, a tím zvýšit účinnost naší práce. To platí jak při pátrání, tak při ochraně veřejného pořádku, tak při ochraně objektů před zásahy kriminálních živlů.

Chtěl bych se zmínit především o jednom novém proudu v tomto směru, jímž je vývoj elektornických zabezpečovacích zařízení, kterými se chrání určité objekty a prostory, a to velmi účinně a efektivně, s velice dobrými výsledky. Zatím široké zavádění této zabezpečovací techniky naráží na určité potíže pokud jde o výrobní kapacity i na možnosti jejího zapojení. V hlavních městech a dalších velkých městech se však už dnes systém tohoto elektronického zabezpečování začíná zavádět a ukazovat jako velice účinný.

Před několika lety bylo vážným problémem vloupání do lékáren, které prováděly osoby závislé na narkotikách. V Praze a některých jiných městech byly proto lékárny prakticky všechny zabezpečeny tímto zařízením a je možno říci, že tento problém je fakticky eliminován. Ovšem je třeba řešit i otázku pořizovacích nákladů i možností napojení atd., ale tato cesta se ukazuje jako velice účinná při ochraně socialistického vlastnictví i při ochraně vlastnictví občanů.

Dalším významným úsekem v boji zas zvýšení efektivnosti boje proti kriminalitě je účinnější ochrana a prevence vůči recidivistům. Mnoho se zde o tom hovořilo, takže není třeba, abych se touto otázkou široce zabýval. Je především třeba říci, že si neděláme iluze o možnosti převýchovy zatvrzelých zločinců, kteří mají za sebou osm, deset i více trestných činů a není vyhlídka na jejich převýchovu. Ovšem na druhé straně není pochyb o tom že účinnější kontrola nad těmito lidmi, účinnější dohled, ale i účinnější zapojení do pracovního procesu (a v pozitivnějších případech působení pracovních a jiných kolektivů) může přispět k tomu, že v této sféře trestné činnosti dojde k zlepšení. Když si uvědomíme, jaké procento trestné činnosti připadá na recidivisty, a především jaké procento společensky nejzávažnější trestné činnosti, pak pozitivní vývoj v této oblasti by se nepochybně velmi dobře odrazil na celkovém stavu kriminality.

Při pravovaná opatření Generální prokuratury ke zvýšení účinnosti boje proti recidivě, o nichž se hovoří v předložené zprávě, a na jejichž přípravě se odpovídajícím způsobem podílejí i orgány Bezpečnosti, by měla přinést určité zlepšení na tomto úseku.

Ještě několik slov ke druhé části otázky s. Kodaje, tj. pokud jde o výsledky součinnosti bezpečnostních orgánů se společenskými organizacemi NF, s národními výbory a dalšími úseky . Je především správné zdůraznit, že od počátku budování SNB byl důraz na spojení a spolupráci bezpečnostních orgánů s lidem jedním z hlavních vodítek, zásad a úkolů při celé výstavba a pro veškerou práci. Proto se realizaci tohoto úkolu trvale věnovala v minulosti velká pozornost, a proto se těmto otázkám věnuje velká pozornost i dnes. Formy spolupráce a součinnosti jsou samozřejmě různé.

První širokou sférou je přímá pomoc občanů v práci bezpečnostních orgánů. Druhou sférou, která však přesahuje možnosti a úkoly VB, jsou úkoly prevence, výchovy a formování právního vědomí občanů, dlouhodobý úkol boje za dodržování socialistické zákonnosti, boje proti jejímu porušování.

Pokud jde o jednotlivé formy spolupráce, především o přímou pomoc v práci bezpečnostních orgánů. Za nejdůležitější formu, kde dochází k přímému styku s občany, považujeme organizování pomocné stráže VB. To jsou ti lidé, s kterými se setkáváme především na našich silnicích, se žlutými páskami, kteří spolu s příslušníky vykonávají velice užitečnou práci při zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Dnes jich je již na 82 tis. a ročně odpracují dobrovolně milióny hodin. Nepracují však zdaleka jen v silničním provozu. Stále více se podílejí na řešení jiných úkolů a jejich pomoc je skutečně účinná. Pracují zpravidla na místech, kam se naši příslušníci tak snadno nedostávají a mají bezprostřední kontakt se životem, který je pro naši práci nesmírně důležitý. Proto je třeba tuto práci velice ocenit a všem, kdo se do ní zapojují, poděkovat. Tyto formy spolupráce se snažíme rozšiřovat též na mládeže ve školách, i při ochraně státních hranic.

Další účinnou formou, a na to se ptal s. Kodaj, jsou další formy spolupráce útvarů SNB se společenskými organizacemi NF a já bych to ještě rozšířil o závody, JZD, školy a další instituce. V tomto směru má poměrně dlouhou historii velmi těsná spolupráce po řadě linií. Na mnoha místech se promítá v uzavírání dohod a smluv mezi orgány Bezpečnosti a jednotlivými závody, družstvy a dalšími pracovišti, kde se na tomto základě rozvíjí určitá spolupráce. Oni nám pomáhají v naší práci příslušníci nejenom formou přednášek, ale i jinak pomáhají v jejich práci, zejména při zdokonalování ochrany socialistického vlastnictví na tom kterém úseku.

Je třeba říci, že těchto smluv máme mnoho. Některé jsou velmi účinné, některé se však ukazují jako formální. V závislosti na tom, jak příslušný útvar SNB, ale i příslušný pracovní kolektiv se zabývá tím, aby se příslušná dohoda z papíru přenášela do skutečného života. Není to všude stejné. Úkolem by mělo být, alespoň z naší strany, aby jistý formalismus, který se dosud na řadě míst vyskytuje, byl překonán. Na to navazuje těsná a trvalá spolupráce s národními výbory. To je forma spolupráce, která vychází ze zákonných požadavků, předpokladů a z řady norem. Naši pracovníci a naše útvary těsně spolupracují s příslušnými orgány NV, s občanskými výbory a s dalšími orgány lidosprávy. Tím se zabezpečuje vzájemná informovanost o bezpečnostní situaci a úkolech Bezpečnosti v daném místě.

Velice významným novým nástrojem spolupráce Bezpečnosti s občany v řadě měst je linka tísňového volání 158. Dost se o tom již hovoří. Je to prostředek, který se ukazuje - rok od roku - účinnější. Dovolte mi uvést jen několik údajů. Pokud jde o Prahu, v loňském roce bylo na lince 158 přes 10 000 volání, která obsahovala upozornění na trestnou činnost. Kromě toho bylo ještě několik tisíc volání, při nichž vyžadovali občané informace. Z 10 000 volání, která upozorňovala na porušování pořádku, bylo dopadeno více než 1000 pachatelů a zadrženo více než 600 narušitelů klidu. Znamená to, že nám tato volání nepochybně pomáhají.

V letošním roce za prvních 5 měsíců to již bylo více než 7000 volání, která obsahovala upozornění na trestnou činnost, a zadrženo bylo více než 700 pachatelů a dalších 350 skončilo na záchytné stanici. Rok od roku můžeme zaznamenat zvyšující se trend spolupráce občanů s bezpečnostními orgány, což nepochybně přispívá k tomu, že na našich ulicích je více klidu a větší bezpečnost.

Dalším prostředkem spolupráce je využívání hromadných sdělovacích prostředků při pátrání, při rozšiřování různých informací. I to se ukazuje jako velice účinný nástroj.

Celkově je možno říci, že na všech úsecích, o kterých jsem hovořil, znamená pro nás spolupráce bezpečnostních orgánů s obyvateli a organizacemi velkou pomoc.

Chtěl bych krátce připomenout poslední závažný případ trestné činnosti v Praze, který vzbudil oprávněně velký zájem a vyvolal znepokojení občanů nejen v hlavním městě, ale různé zvěsti o něm pronikly do celé republiky. Tento případ byl poměrně rychle a úspěšně vyřešen. Pachatel byl dopaden a usvědčen. Nebudu uvádět podrobnosti (není to v souladu s naším právním řádem). Chtěl bych však zdůraznit, že dopadení tohoto člověka vyžadovalo velké nasazení sil Bezpečnosti, využití techniky a všeho, co máme k dispozici. Velkou úlohu zde hrála účinná spolupráce zejména těch žen, pro než kontakt s pachatelem neskončil nejtěžšími důsledky. Dostali jsem od nich informace, které nám pomohly v další práci a které nakonec vedly k tomu, že se podařilo v poměrně krátké době pachatele vypátrat, zadržet a usvědčit.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že oceňujeme a vítáme tuto pomoc s tím, že by mohla být ještě větším přínosem, pokud by ze strany řady našich občanů byla větší všímavost, menší netečnost a lhostejnost. Znovu bych chtěl připomenout uvedený případ v Praze. Jedna z napadených žen volala o pomoc - je prokázáno, že to někteří lidé slyšeli - považovali to však za žert, a proto tomu nevěnovali pozornost. Kdyby trochu více reagovali, a to neplatí jen o tomto případu, ale i v řadě nejrůznějších činů souvisejících s projevy chuligánství, ničení veřejných zařízení apod., podstatně více by nám to pomohlo.

Spolupráce s občany má velký význam nejen při odhalování trestné činnosti - při bezprostředním potírání kriminality, ale také - a tak tomu bude stále více i v budoucnosti - při prohlubování prevence, v předcházení trestné činnosti, v prohlubování právního vědomí, ve vytváření atmosféry, která se bude stavět na ochranu zákonů, proti trestné činnosti.

Soudruh poslanec Kodaj hovořil o tom, že hovořit o latentní trestné činnosti je často pouze povrchní konstatování. Skutečně, tato činnost je latentní proto, že o ní nejsou informovány, neregistrují ji orgány činné v trestním řízení; ale i v řadě případů by o ní měli vědět řídící pracovníci. Existuje určitá specifika mezi našimi lidmi. vědí, že určitá osoba překročila zákon, ale dokud není dopadena a odsouzena, neberou to prostě na vědomí. Normálně se s ní stýkají, považují ji za člena kolektivu, spolupracovníka. Jakmile je však odsouzena a má za sebou výkon trestu, najednou se proti ní kolektiv uzavře, považuje ji za cizí těleso (a právě v tomto případě by často měl být přístup opačný).

Druhou stránkou spolupráce občanů se SNB a naopak - bezpečnostních orgánů s občany - je naše vlastní práce. Základním předpokladem je upevňování důvěry a dobrého vztahu občanů k Bezpečnosti. Je třeba formovat a upevňovat u lidí přesvědčení, že zásah příslušníka který hájí socialistickou zákonnost, je zásahem ve prospěch společnosti a tím současně také ve prospěch každého občana, který respektuje a dodržuje zákon. Bezpečnosti připadá důležitá úloha při ochraně veřejného pořádku. Současně vystupuje do popředí požadavek, aby příslušníci SNB dokonale znali zákony, aby je bezpodmínečně respektovali, aby správně a přiměřeně reagovali na každou situaci, kterou mají řešit. To se musí projevovat především v jejich vystupování, při jednání s občany, a to nejenom na ulici.

Naši příslušníci přicházejí do styku s lidmi nejenom při řešení dopravních přestupků. Naprosto jednoznačně proto prosazujeme a požadujeme, aby vystupovali disciplinovaně, slušně, aby se nepovyšovali nad občany, aby nezneužívali svého postavení.

Mohu říci, že zdrcující většina příslušník se čestně a odpovědně staví k těmto požadavkům. Přistupují ke své práci s vědomím toho, co společnost od lidových orgánů Bezpečnosti vyžaduje.

Víme však také, že jsou případy porušení, že dochází k nesouladu s tím, jak by příslušníci měli jednat. Z těchto případů vyvozujeme velmi přísné postihy. Neradi, ale rozhodně a důsledně se rozcházíme s těmi, kteří se nechtějí podřídit těmto pravidlům. Tam, kde dojde k porušení zákona, jsou příslušníci trestně postihováni stejně jako každý jiný občan, nebo ještě přísněji. V tomto směru budeme pokračovat i do budoucnosti, aby vztahy důvěry k orgánům Bezpečnosti byly založeny na jedné straně na dobrém a odpovědném plněné úkolů bezpečnostní politiky naší strany a státu a na druhé straně i na poznatcích, které občané získávají z denního běžného styku s příslušníky Bezpečnosti. Občané by měli považovat příslušníky za ty, kdo často v obtížných a nebezpečných podmínkách plní úkoly i v jejich vlastním zájmu.

Pokud to stačí soudruhu poslanci Kodajovi, děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi Vajnarovi. Pýtam sa poslanca Kodaja, či je spokojný s odpoveďou.

Poslanec SL S. Kodaj: Áno. Ďakujem.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Môžeme pokračovať v rozprave. Udeľujem slovo poslankyni E. Silvanovej, pripraví sa poslanec Kováč.

Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, v našej spoločnosti sa stále venuje zvýšená pozornosť prevencii, ako aj poznávaniu príčin kriminality a inej protispoločenskej činnosti. V súlade s dnes predkladanou Správou Najvyššieho súdu a Generálnej prokuratúry ČSSR treba konštatovať, že na vývoj kriminality má trvale negatívny vplyv nadmerná konzumácia alkoholu. Táto priamo vyvoláva trestné činy v doprave, rôzne majetkové trestné činy, výtržníctvo a iné trestné činy násilnej povahy. Alkoholizmus je príčinou aj negatívnych spoločenských javov, akým je parazitizmus, prostitúcia, absencia, fluktuácia, rozvodovosť a nie je zanedbateľný ani zlý, ba až patologický vplyv rodičov alkoholikov na vývoj svojich detí. Pod vplyvom alkoholu sú páchané nielen závažné trestné činy, ale alkoholizmus podporuje špekulantstvo, úplatkárstvo, ktoré ako negatívne spoločenské javy často prechádzajú do trestnej činnosti.

Zvlášť citlivá je táto problematika v súvislosti s ochranou mládeže pred týmito negatívnymi javmi. V SSR sa v posledných rokoch znížil počet mladistvých odsúdených za trestné činy, ale napríklad ich 38,3% podiel na lúpežiach pri celkovom počte od súdených v roku 1984 je príliš vysoký. Podiel alkoholu u tejto skupiny mladistých odsúdených 27,4 % nie je zanedbatelný. Osobitne treba riešiť problematiku toxikománie, zvlášť o mladistvých ide o jav veľmi závažný, i keď v našich pomeroch nie masový. Toxikománia svojími následkami ohrozuje priamo životy občanov. Pozitívne môžeme hodnotiť to, že u mladistvých sa včasne realizuje protialkoholická liečba. Nealkoholická toxikománia naráža však na problémy a vyžaduje si rozšírenie liečebných kapacít tohto druhu. Žiada sa účinnejšia spolupráca aj zdravotníckych zariadení s orgánmi trestného konania pri odhaľovaní prípadov podávania alkoholu mladistvým.

Poslanci výborov pre sociálnu politiku sa v minulom roku mali možnosť presvedčiť o výsledkoch protialkoholickej liečby a iných toxikománií prisekumom, ktorý vykonali v OÚNZ Liberec. V nemocnici s poliklinikou Liberec pracuje ordinariát pre alkoholizmus a iné toxikománie, ktorý svojími liečebnými postupmi má výsledky nad celoštátnym priemerom. Viac ako 80 % pacientov je trvale úspešně zapojených do protialkoholickej ambulantnej iečby.

Súčasťou boja proti alkoholizmu je tiež úloha zvyšovať účinnosť zdravotníckej liečby, zlepšovať ambulantnú a ústavnú protialkoholickú liečbu, na ktorú by mali zamerať väčšiu pozornosť nielen v kvaite liečby, ale aj rozširovaním týchto kapacít v rezorte Ministerstva zdravotníctva ČSR a SSR.

Treba tiež pripomenúť, že vláda ČSSR, ako aj národné vlády prijai celý rad uznesení na riešenie problematiky alkoholizmu a iných toxikománií, ktoré by sa však mali účinnejšie realizovať. Viaceré ústredné zdravotnícke orgány prijali opatrenia tak na úseku liečebno-preventívnej starostlivosti, ako aj na úseku právnej výchovy, propagandy, ale výsledky zatiaľ nie sú úmerné vynaloženej námahe. Preto hľadanie účinnejších ciest ochrany občanov pred škodlivými účinkami alkoholizmu a iných toxikománií si vyžaduje vedeckú bázu riešenia za podpory celej našej spoločnosti.

Cesta predchádzania trestnej činnosti je predovšetkým v úsilí o rozvíjaní aktívnej činnosti na úseku prevencie vo všetkých sférach národného hospodárstva. Osobám, ktoré spáchali trestný čin, alebo ho zopakovali, musí venovať naša spoločnosť osobitnú pozornosť. Týmto by som sa chcel dotknúť aj ja problematiky recidívy.

Výchovný proces odsúdeného si vyžaduje spravidla dlhší čas, ako trvá samotný výkon trestu odňatia slobody. Treba s týmto počátať najmä u osôb s dlhodobejším pobytom vo výkone trestu, ktorý zanecháva na týchto osobách psychicky negatívne stopy. Pre odsúdeného, ktorý sa vracia z nápravno-výchovného zariadenia sa ohnisko tense presúna do sicálnych a psychických neistôt - ide o výčitky, hanbu, izoláciu, strach z toho, či sa nedostane znovu do predelikventnej situácie, obyčajne sa usiluje o zahľadenie negatívnej povesti. Treba odlišovať situáciu u prvotrestaných, ktorí sa vracajú do zachovalého konsolidovaného prostredia, od situácie u recidivistov, predovšetým tých, ktorí sa vracajú do prostredia starej party "kriminálníkov". Mnohé manželstvá týchto sa behom výkonu trestu rozpadajú. Jedinci zostávajú osamelí, opustení a zavrhnutí a hľadajú záchranu v anonymite. Práve týmto občanom by mala podať naša spoločnosť pomocnú ruku. Môžu sa im poskytnúť sociálne dávky, vecná pomoc, peňažné dávky, požičky od národných výborov, alebo podnikové. Napr. v roku 1984 v mojom volebnom obvode v Bratislave poskytli takúto pomoc 206 osobám spolu 278krát v hodnotě 52 340 Kčs.

Často sa musí riešiť ubytovanie týchto osôb a vážnym problémom je aj ich zaradenie do pracovného procesu. Na resocializácii týchto občanov prepustených z výkonu trestu sa rozhodujúcou mierou podieľajú odbory sociálnych vecí národných výborov a treba zvlášť oceniť prácu tých sociálnych kurátorov, ktorí svoju funkciu vykonávajú svedomite so zvlátnym vzťahom k tejto práci a majú za sebou dobré výsledky.

Do procesu resociaizácie môžu významnou mierou zasiahnuť aj hospodárske a spoločenské organizácie. Na podnet Ministerstva práce a sociálnych vecí SSSR sa v roku 1983 vykonal prieskum o prístupe hospodárskych organizácií na úseku starostivlosti o osoby, ktoré sú po výkone trestu. Zistilo sa však, že len jedna tretina z počtu skúmaných organizácií si plní úlohy dobre, dokonce príkladne. Môžemem tu spomenúť pozitívnu prácu závodu SNP Hlinikáreň, Žiar nad Hronom, Východoslovenských železiarní, n.o., Košice a iné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP