Úterý 11. června 1985

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Kodajovi.

Súdružky a súdruhovia, nasleduje dopoludňajšia prestávka. Prerušujem rokovanie na 20 minút. Po prestávke vystúpi ako prvý poslanec Josef Kryll.

Členov zvolenej návrhovej komisie prosím, aby sa zišli na schôdzku komisie v miestnosti č. 030 v prízemí.

Pokračovať budeme o 11,05 hodín.

(Jednání přerušeno v 10.45 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 11,05 hodin.)

Předsedající předseda SN D. Hanes: Vážené súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať v rozprave. Slovo má poslanec Josef Kryll.

Poslanec SL J. Kryll: Soudružky a soudruzi, po vyslechnutí úvodního slova soudruha Feješe a soudruha Ondřeje mi dovolte, abych se s vámi podělil o některé zkušenosti a názory vyplývající z problematiky upevňování pracovní kázně, občanské kázně, státní a hospodářské disciplíny, včetně zkušeností z využívání pracovně právních a hospodářských předpis. Jde o oblasti známé a všeobecně diskutované. Jejich problematika vyniká zejména z toho důvodu, že jde o problémy, se kterými se každý náš občan a především pracujících člověk, tak říkajíc, setkává každý den. Setkává se s nimi v pozitivním, ale i negativním smyslu. Bohužel nemálo lidí se s touto problematikou setkává jako aktér, působící v negativní, protispolečenské roli.

Dovolte mi, abychom o problematice upevňování kázní a disciplín všeobecně promluvil v zastoupení těch občanů, kteří ctí a dodržují státní a pracovní disciplínu, jsou angažovanými občany naší socialistické společnosti. Zpráva Nejvyššího soudu a Generální prokuratury Československé socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti (jak bylo již konstatováno) ukazuje na dosud přežívající negativní jevy v naší společnosti.

Je správně poukazováno na to, že jedním z nezbytných předpokladů rozvoje naší společnosti je důsledné plnění povinností uložených zákony, právními předpisy, uvědomělým dodržováním kázně a disciplíny. Jsem přesvědčen, že drtivá většina našich občanů, jak ostatně to život ukazuje, má odpovědný přístup ke společnosti. Je to pozitivum naší společnosti, které ukazuje na její socialistický charakter, na podporu občanů, kterou je možno očekávat v tom, že v naší snaze o zdokonalování společnosti můžeme s nimi počítat. Jde zejména o možné konstatování, že naše snaha o zamezení všech protispolečenských jevů má nejen občanský souhlas, ale aktivní podporu, která se silně projevuje množstvím kladných příkladů. Na rozdíl od této aktivní složky občanů a pracujících, určitá část občanů dosud nedokáže své chování plně podřídit potřebám naší společnosti a v menší či větší míře porušuje zákony, směrnice a předpisy. Svojí činností pak, a to je nejhorší, poškozuje zájmy společnosti, tedy zájmy ostatních poctivých občanů.

Typickým příkladem těchto vztahů a negativního působení je oblast pracovní a občanské kázně. Jde o nejrozšířenější pole působnosti, na kterém nás čeká ještě nemálo práce. Není možné citovat vše, co na adresu pracovní a občanské kázně bylo již řečeno. Mohu uvést příklady z minulosti i příklady, tak říkajíc, čerstvé. Všechno, co bylo na adresu dodržování pracovní kázně a občanské kázně řešeno, jenom podtrhuje společenskou závažnost této problematiky.

Škála způsobů boje proti porušování pracovní a občanské kázně je mnohostranná a dosud ne vždy účinná. Vyplývá především z toho, že každé provinění proti nim je kořenem přečinu nebo i trestného činu, impuls daný nedostatečnou výchovou, nepřátelským postojem ke společnosti, přetrváváním maloměšťáckým a buržoazních přežitků, v neposlední řadě pak lhostejností i podceňováním těchto jednání a postojů. Porušování pracovní a občanské kázně začíná tam, kde jsou příčiny a podmínky umožňující a usnadňující páchání trestné činnosti. I když je jasné, že celou problematiku je nutno chápat v nejširších souvislostech, ukazuje se, že všeobecným předpokladem úspěšného boje proti této činnosti je znalost příčin a podmínek protispolečenské činnosti a na základě těchto znalostí nutnost přijímat nezbytná opatření při současném vyhodnocování jejich účinnosti. Mnoho lidí se domnívá, že pracovní kázeň je jen dodržování pracovní doby. Méně už si uvědomuje, že do oblasti pracovní a občanské kázně patří nejširší disciplíny, začínající dodržováním zákoníku práce, přes řádné plnění např. ukazatelů plánu podniku, závodu - kvalita výroby, hospodaření s materiálem a surovinami, hospodaření s finančními a hmotnými prostředky, přes zabezpečení proti rozkrádání socialistického majetku, poškozování, hospodárné zacházení se společným majetkem, s odpovědností za něj, s bezpečností při práci, požární ochranou apod. To jsou jen některé povinnosti, které ukládají předpisy; pochopitelně jich je více.

V oblasti občanské kázně jsou negativními jevy zejména vztahové záležitosti, porušování zásad socialistického soužití.

Když jsem se zajímal o rozsah přečinů a trestných činů proti pracovní a občanské kázni, dostal se mi ke studiu materiál, který projednával Národní výbor hlavního města Prahy na konci roku 1984. Nejvíce mne na tomto materiálu překvapilo zjištění stoupající tendence většiny kategorií nejčastěji se v Praze vyskytující trestné činnosti a přečinů. Jde zejména o přečiny proti zájmům socialistického hospodářství, proti majetku v socialistickém a osobním vlastnictví, příživnictví, trestné činy krádeže, zpronevěry, podvody, rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, dopravní nehody, včetně opilství v dopravě. Stále vysoký stav mají přečiny proti socialistickému soužití a neklesající stav je v přečinech proti pracovní kázni.

Když jsem se zamýšlel nad těmito údaji, musel jsem zaregistrovat řadu skutečností, především ten fakt, že po přijetí aktivních opatření v boji proti kriminalitě se podařilo v Praze velmi silně zvýšit objasněnost celkové kriminality. Tento trend pokračuje. Takže zdánlivě větší kriminalita je i výsledkem zlepšené práce orgánů činných v trestním řízení, a to je třeba pochválit. Na druhé straně jsem zároveň přesvědčen, že to, co se objasní a trestá, je jen částí toho, co se zejména v hospodářské sféře děje. Na podporu tohoto mého tvrzení mohu uvést, že nárůst páchání závažných hospodářských trestných činů, majících za následek vysoké hmotné škody, je charakteristický značnou promyšleností, rafinovaností a dokonalým zneužitím odborných znalostí. Přitom je nutné zdůraznit - hovořím o situaci v Praze - že 80 % případů hospodářských trestných činů odhalili příslušníci Veřejné bezpečnosti, 18 % oznámily revizní a kontrolní orgány a pouhá 2 % sami hospodářští pracovníci. Otázkou pak je, jak se tato fakta slučují s obecnou povinnosti všech řídících pracovníků současně provádět kontrolu. Konstatování může být jen jediné - neplní své povinnosti a svým nepřístojným jednáním brzdí nebo dokonce maří opatření přijatá stranickými a státními orgány v boji proti protispolečenským negativním jevům.

Stejná situace je v oblasti občanské kázně. Myslím, že zde situace je nejsložitější, zejména pro složitost vzájemných vazeb a důsledků. Každý z poslanců by ze své praxe mohl uvést řadu příkladů ze svého volebního obvodu, které řešil nebo sledoval z oblasti socialistického soužití. Jak těžké je prosazovat právní předpisy tam, kde jsou narušeny vzájemné vztahy. Zdánlivě malé věci, začínající neshodami mezi sousedy, násobené a komplikované schválnostmi, mají mnohdy následky na zdraví a na majetku. Je faktem, že takovéto drobné, ale přesto tragédie, se odehrávají mnohdy před zraky dalších občanů bez jejich aktivního zásahu, za jejich naprosté lhostejnosti. V hlavním města typickým příkladem porušování socialistického soužití jsou zejména slovní a fyzické útoky, drobné rozkrádání osobního a socialistického majetku, rušení nočního klidu a další jiné nepřístojnosti. Je pravda, že opět jde o negativní příklady, které ve společnosti nepřevládají, ale ukazují znovu na soustavnou potřebu výchovy lidí podle zásad socialistického soužití.

Chtěl bych se vrátit k pracovní kázni. Hovořil jsem o tom, že jsme často svědky lhostejnosti, podceňování negativních jevů na pracovištích, přičemž zdánlivé maličkosti mohou přerůst v přečiny a trestné činy.

Z rozborů prováděných v Praze se ukazuje že nejčastější závažné nedostatky jsou zjišťovány v provádění opatření v oblasti správy a ochrany majetku v socialistické péči, v nehospodárné a nekalé manipulaci s dopravními prostředky socialistických organizací, v obcházení předpisů upravujících uzavírání dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, zejména dohod o souběžných a vedlejších pracovních poměrech.

Přitom recept na to, jak přispívat k upevňování pracovní a občanské kázně, dodržování a využívání pracovně právních a hospodářských předpisů, je nesmírně jednoduchý. O tom jsme měli možnost se přesvědčit například při poslaneckém průzkumu v n.p. Figaro Bratislava při přípravě na dnešní schůzi. Proti jejich porušování se dá bojovat především tím, že každý bude ukázněně a odpovědně plnit své povinnosti.

Každý by měl dbát, aby se tak chovali i ostatní. A nejde-li to jinak, na porušování státní, pracovní a hospodářské disciplíny upozorňovat a usilovat o nápravu. Boj s porušováním občanské a pracovní kázně, státní a hospodářské disciplíny, s dodržováním a využíváním pracovně právních a hospodářských předpisů, nelze samozřejmě vyřešit jen příkladnosti statečných a uvědomělých pracujících a občanů. Jde o potřebu celého systému upevňování právního vědomí občanů. Všichni víme, a bylo to tu dnes již řečeno, že PÚV KSČ se na adresu celé společnosti obrátilo s dopisem, který m.j. požaduje koordinovaný přístup v oblasti prohlubování účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny.

Tento dopis je nesmírně důležitý tím, že postihuje to nejdůležitější, nejen oblast osobní odpovědnosti, ale především oblast prevence, postihuje úkoly vedení hospodářské sféry, ale také vyzdvihuje nemalé úkoly společenských organizací, jako důležitého článku socialistické výchovy pracujících a občanů.

Nechci, soudružky a soudruzi, poučovat, ale jsem přesvědčen, že boj za upevňování kázně a disciplíny začíná vytvořením širokého systému konkrétních a efektivních opatření organizačních, technických, kádrových, které porušování zásad socialistické morálky, zákonnosti a disciplíny vyloučí, nebo podstatně omezí. Tento systém musí mít dobře fungující řídící, kontrolní a informační metody, za použití osobní odpovědnosti na zjišťování stavu, zda je na příslušném místě upevňována plánovací, mzdová, pracovní a technologická kázeň, jak je dodržována pracovní doba, jak je zajištěna ochrana majetku v socialistickém vlastnictví. Současně je, myslím, velmi důležité soustavně sledovat jak a jakým způsobem jsou pracující vedeni a vychováváni k socialistickému vztahu k práci. To znamená současně kvalitně rozpracovat, stále inovovat opatření na úseku ideologického působení, výchovy, propagace a zvyšování právního vědomí občanů.

Jenom tak si myslím, že je možné tvrdě a nekompromisně bojovat za upevňování pracovní a občanské kázně, státní a hospodářské disciplíny, dodržování a využívání pracovně právních a hospodářských předpisů.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Kryllovi. Súdružky a súdruhovia poslanci, o slovo sa prihlásil minister vnútra ČSSR súdruh Vajnar, aby odpovedal na otázku poslanca Samuela Kodaja. Prosím súdruha Vajnara, aby sa ujal slova.

Ministr vnitra ČSSR V. Vajnar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, soudruh poslanec Kodaj mi položil v podstatě dvě otázky. Budu se snažit v co nejkratší době alespoň trochu uspokojivě odpovědět.

Především bych chtěl říci, že materiál, který předložil předseda Nejvyššího soudu a generální prokurátor podává fundovaný objektivní pohled na hlavní problémy činnosti orgánů, které pracují v trestním řízení, pokud jde o řešení hlavních problémů a hlavních oblastí kriminality. Na tyto hlavní problémy a hlavní oblasti je koncentrována i práce bezpečnostních orgánů na tomto úseku. I pro nás platí požadavek XVI. sjezdu zvyšovat efektivnost a kvalitu naší práce. To je první část otázky poslance Kodaje, co Bezpečnost dělá pro zvýšení účinnosti boje proti kriminalitě, pro zvýšení objasněnosti trestné činnosti, pro účinný postih pachatelů. Pokud jde o účinný postih, chtěl bych říci, že to je hlavně úkol jiných orgánů než Bezpečnost, ale naše práce ve fázi přípravného řízení má nezastupitelné místo.

Pokud jde o zvyšování účinnosti naší práce, práce našich bezpečnostních orgánů v boji s trestnou činností, tady působí řada faktorů, které je třeba dávat do vzájemné souvislosti a zabezpečovat jejich společné působení. Chtěl bych se zmínit alespoň o některých z nich, které vystupují jako nejzávažnější.

Prvním takovým požadavkem, jako na všech ostatních úsecích, je správný výběr a rozmístění lidí, jejich výchova, jejich odborná připravenost, úroveň jejich práce. Zejména na našem úseku je velice závažným požadavkem při zvyšování efektivnosti úroveň řízení, a to shora od ministerstev přes krajské a okresní správy až po základní útvary. Na tomto úseku máme dosti problémů. V návaznosti na to je třeba zlepšovat metody práce. To závisí jednak na konkrétních podmínkách, jednak na měnící se situaci v jednotlivých oblastech kriminální činnosti.

Pokud jde o metodu ráce, jedním z významných opatření, která se už několik let realizují a v současné době dokončují, je soustředění sil bezpečnostních orgánů na hlavní problémy, na prioritní úkol a především tam, kam se koncentruje kriminální činnost. Tam je třeba především koncentrovat naše síly.

Z tohoto hlediska bych chtěl krátce objasnit některé skutečnosti, které se týkají nové organizace nebo - lépe řečeno - nového rozmístění základních útvarů Bezpečnosti na teritoriu naší republiky. V návaznosti na nové rozmístění se budeme snažit rozvíjet a uplatňovat i nové formy bezpečnostní práce.

Chtěl bych říci, že přestavba, reorganizace nebo nová dislokace útvarů se teprve dokončuje. Ještě je brzy na hodnocení, ovšem je nutno říci, že stranické, státní i společenské organizace mají v této souvislosti různé otázky i různé pochybnosti. Chtěl bych vysvětlit některé faktory, které vedly k reorganizaci a k nové dislokaci útvarů u určité velmi předběžné hodnocení toho, co to přineslo.

Základnám východiskem byla analýza statistických údajů o výskytu trestné činnosti. Ukazuje se zcela jednoznačně, že jak se rozvíjí ekonomika, jak se rozvíjí celková výstavba socialismu, dochází ke koncentraci občanů ve větších městech, v aglomeracích, dochází ke koncentraci hospodářské činnosti. Byly provedeny určité územní reorganizace. vytvářeny střediskové obce a byly provedeny další kroky, které odrážejí proces koncentrace obyvatelstva ve větších celcích. Naše statistika ukazuje, že pokud jde o Prahu, Bratislavu a 25 dalších měst, to znamená celkem 27 měst, žije tam přes 5 % všeho obyvatelstva našeho státu, ale dochází tam k více než 50 % veškeré trestné činnosti. Přitom jde o trestnou činnost, která má největší společenskou nebezpečnost, kde jsou zpravidla voleny kvalifikované formy trestné činnosti, jejíž objasnění klade vyšší nároky. K tomu je třeba dodat, že tendence ke koncentraci občanů, ale také k nárůstu a koncentraci kriminality ve velkých aglomeracích, pokračuje. To nás vedlo k tomu, respektivně bezpečnostní orgány, v době, kdy jsem ještě nevykonával tuto funkci, soustředit síly na řešení těchto hlavních otázek.

Jedním z výchozích požadavků je zabezpečit na příslušných útvarech Bezpečnosti nepřetržitou službu po celých 24 hodin. Přitom jde o službu, která se neomezuje na přijímání hlášení o trestné činnosti, ale která v nutných případech umožňuje i pohotový a rychlý zásah kvalifikovanou skupinou lidí. Současně je vhodné zvyšovat odbornou úroveň skupin, které k této trestné činnosti vyjíždějí. Přitom je požadavek zabezpečovat to se stejným počtem lidí. Z toho vyšel jediný závěr, že ke třeba provést nové rozmístění, přesunout síly Bezpečnosti tam, kde je hlavní výskyt trestné činnosti a tím také umožnit jejich lepší využití a vyšší efektivnost. Z toho vyšlo nové rozmístění, které se promítlo do určitého snížení počtu základních útvarů, to znamená obvodních oddělení.

Z toho vycházejí i určité pochybnosti a kritické hlasy z některých míst, především z těch, kde byla zrušena dosud existující obvodní oddělení. Naše statistiky ukazují, že celostátně bylo před reorganizací asi 1100 obvodních oddělení na celém území ČSSR, nyní jich zůstane něco přes 850, to znamená přibližně jedna pětina pracovišť se zrušila. Oněch 1100 oddělení samozřejmě bylo více než 850, ale zdaleka to nepokrývá potřeby všech. Jestliže z těch 250 dnes slyšíme kritické hlasy, mohli bychom je slyšet i z těch míst, kde předtím obvodní oddělení nebyla. V tom není těžiště. Těžiště je v tom, že přesunutí sil již nyní vytváří a zejména do budoucna by mělo vytvořit předpoklady ke zvýšení efektivnosti práce. Tady je ovšem druhá skutečnost, a to je dlouholetá zkušenost, že v bezpečnostní práci má obrovský význam konkrétní znalost místní situace, to znamená bezprostřední přítomnost pracovníků Bezpečnosti na jednotlivých místech. To je také hlavní těžiště kritiky těch, kteří volají po tom, aby se někde obvodní oddělení obnovila.

Tuto skutečnost jsme samozřejmě sledovali a neztráceli ze zřetele. V nové organizaci je vtyvořena instituce inspektorů, kteří mají konkrétní územní a objektovou odpovědnost za určitý svěřený úseku teritoria, kde by měli ve spolupráci s národními výbory, se stranickými organizacemi, se společenskými organizacemi Národní front i s občany zabezpečovat každodenní styk občanů s Bezpečností. Netajíme se tím, že právě na tomto úseku zatím máme největší slabiny. Inspektoři jsou většinou mladí lidé, kteří nejsou dosti zkušení, dochází k jejich časté výměně, takže hlavní požadavek, aby měli dokonalou znalost, ale aby také občané je znali a měli k nim důvěru, se nedaří plnit a je často příčinou kritiky a správných připomínek. To je skutečnost, kterou si dobře uvědomujeme a kterou se budeme snažit odstraňovat.

Současně se budeme snažit dosáhnout i toho, o čem tu byla v rozpravě zmínka, aby se posílil výkon hlídkové služby. I do by měla reorganizace nebo nové rozmístění umožnit. Vytvořením větších celků by se měli uvolnit další příslušníci pro bezprostřední výkon služby, to znamená měl by se snížit počet řídících nebo náčelnických funkcí, ale zvýšit počet lidí, kteří budou přímo ve výkonu služby. Zatím se toho moc nepodařilo. Tyto základní skutečnosti vedly k vytváření nových územních orgánů a toto jsou některé slabiny, o kterých víme. Celkové hodnocení zatím vypadá tak, že ta, kde byly malé útvary - (obvodní oddělením která měla 4-7 lidí, kteří zdaleka nemohli zabezpečit skutečně účinný zákrok) - zrušeny, tam se bezpečnostní situace podle našich údajů za poslední 2-3 roky nezhoršila. Ovšem na druhé straně ve větších městech - a hovořilo se o tom i v předchozím diskusním vystoupení - zejména pak v Praze a Bratislavě, se situace sice málo, ale přece jen zlepšila. V loňském roce sice pokračoval určitý nárůst trestné činnosti, ale současně pokračuje daleko rychlejším tempem objasňování. To znamená, že pachatelé trestné činnosti mají mnohem méně vyhlídek na to, že se vyhnou odpovědnosti. Přitom samozřejmě největší aglomerace, to je Praha, Bratislava, ale i Ostrava a řada míst v Severočeském kraji, jsou prostředím, kam se stahují zločinecké živly a recidivisté, protože tam ve shluku lidí a v anonymním prostředí se jim daleko lépe "pracuje".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP