Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Kodajovi.
Súdružky a súdruhovia, nasleduje dopoludňajšia
prestávka. Prerušujem rokovanie na 20 minút.
Po prestávke vystúpi ako prvý poslanec Josef
Kryll.
Členov zvolenej návrhovej komisie prosím,
aby sa zišli na schôdzku komisie v miestnosti č.
030 v prízemí.
Pokračovať budeme o 11,05 hodín.
(Jednání přerušeno v 10.45 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11,05 hodin.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené súdružky a súdruhovia,
budeme pokračovať v rozprave. Slovo má poslanec
Josef Kryll.
Poslanec SL J. Kryll: Soudružky a soudruzi, po vyslechnutí
úvodního slova soudruha Feješe a soudruha Ondřeje
mi dovolte, abych se s vámi podělil o některé
zkušenosti a názory vyplývající
z problematiky upevňování pracovní
kázně, občanské kázně,
státní a hospodářské disciplíny,
včetně zkušeností z využívání
pracovně právních a hospodářských
předpis. Jde o oblasti známé a všeobecně
diskutované. Jejich problematika vyniká zejména
z toho důvodu, že jde o problémy, se kterými
se každý náš občan a především
pracujících člověk, tak říkajíc,
setkává každý den. Setkává
se s nimi v pozitivním, ale i negativním smyslu.
Bohužel nemálo lidí se s touto problematikou
setkává jako aktér, působící
v negativní, protispolečenské roli.
Dovolte mi, abychom o problematice upevňování
kázní a disciplín všeobecně promluvil
v zastoupení těch občanů, kteří
ctí a dodržují státní a pracovní
disciplínu, jsou angažovanými občany
naší socialistické společnosti. Zpráva
Nejvyššího soudu a Generální prokuratury
Československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti (jak bylo již
konstatováno) ukazuje na dosud přežívající
negativní jevy v naší společnosti.
Je správně poukazováno na to, že jedním
z nezbytných předpokladů rozvoje naší
společnosti je důsledné plnění
povinností uložených zákony, právními
předpisy, uvědomělým dodržováním
kázně a disciplíny. Jsem přesvědčen,
že drtivá většina našich občanů,
jak ostatně to život ukazuje, má odpovědný
přístup ke společnosti. Je to pozitivum naší
společnosti, které ukazuje na její socialistický
charakter, na podporu občanů, kterou je možno
očekávat v tom, že v naší snaze
o zdokonalování společnosti můžeme
s nimi počítat. Jde zejména o možné
konstatování, že naše snaha o zamezení
všech protispolečenských jevů má
nejen občanský souhlas, ale aktivní podporu,
která se silně projevuje množstvím kladných
příkladů. Na rozdíl od této
aktivní složky občanů a pracujících,
určitá část občanů dosud
nedokáže své chování plně
podřídit potřebám naší
společnosti a v menší či větší
míře porušuje zákony, směrnice
a předpisy. Svojí činností pak, a
to je nejhorší, poškozuje zájmy společnosti,
tedy zájmy ostatních poctivých občanů.
Typickým příkladem těchto vztahů
a negativního působení je oblast pracovní
a občanské kázně. Jde o nejrozšířenější
pole působnosti, na kterém nás čeká
ještě nemálo práce. Není možné
citovat vše, co na adresu pracovní a občanské
kázně bylo již řečeno. Mohu uvést
příklady z minulosti i příklady, tak
říkajíc, čerstvé. Všechno,
co bylo na adresu dodržování pracovní
kázně a občanské kázně
řešeno, jenom podtrhuje společenskou závažnost
této problematiky.
Škála způsobů boje proti porušování
pracovní a občanské kázně je
mnohostranná a dosud ne vždy účinná.
Vyplývá především z toho, že
každé provinění proti nim je kořenem
přečinu nebo i trestného činu, impuls
daný nedostatečnou výchovou, nepřátelským
postojem ke společnosti, přetrváváním
maloměšťáckým a buržoazních
přežitků, v neposlední řadě
pak lhostejností i podceňováním těchto
jednání a postojů. Porušování
pracovní a občanské kázně začíná
tam, kde jsou příčiny a podmínky umožňující
a usnadňující páchání
trestné činnosti. I když je jasné, že
celou problematiku je nutno chápat v nejširších
souvislostech, ukazuje se, že všeobecným předpokladem
úspěšného boje proti této činnosti
je znalost příčin a podmínek protispolečenské
činnosti a na základě těchto znalostí
nutnost přijímat nezbytná opatření
při současném vyhodnocování
jejich účinnosti. Mnoho lidí se domnívá,
že pracovní kázeň je jen dodržování
pracovní doby. Méně už si uvědomuje,
že do oblasti pracovní a občanské kázně
patří nejširší disciplíny,
začínající dodržováním
zákoníku práce, přes řádné
plnění např. ukazatelů plánu
podniku, závodu - kvalita výroby, hospodaření
s materiálem a surovinami, hospodaření s
finančními a hmotnými prostředky,
přes zabezpečení proti rozkrádání
socialistického majetku, poškozování,
hospodárné zacházení se společným
majetkem, s odpovědností za něj, s bezpečností
při práci, požární ochranou apod.
To jsou jen některé povinnosti, které ukládají
předpisy; pochopitelně jich je více.
V oblasti občanské kázně jsou negativními
jevy zejména vztahové záležitosti, porušování
zásad socialistického soužití.
Když jsem se zajímal o rozsah přečinů
a trestných činů proti pracovní a
občanské kázni, dostal se mi ke studiu materiál,
který projednával Národní výbor
hlavního města Prahy na konci roku 1984. Nejvíce
mne na tomto materiálu překvapilo zjištění
stoupající tendence většiny kategorií
nejčastěji se v Praze vyskytující
trestné činnosti a přečinů.
Jde zejména o přečiny proti zájmům
socialistického hospodářství, proti
majetku v socialistickém a osobním vlastnictví,
příživnictví, trestné činy
krádeže, zpronevěry, podvody, rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví, dopravní
nehody, včetně opilství v dopravě.
Stále vysoký stav mají přečiny
proti socialistickému soužití a neklesající
stav je v přečinech proti pracovní kázni.
Když jsem se zamýšlel nad těmito údaji,
musel jsem zaregistrovat řadu skutečností,
především ten fakt, že po přijetí
aktivních opatření v boji proti kriminalitě
se podařilo v Praze velmi silně zvýšit
objasněnost celkové kriminality. Tento trend pokračuje.
Takže zdánlivě větší kriminalita
je i výsledkem zlepšené práce orgánů
činných v trestním řízení,
a to je třeba pochválit. Na druhé straně
jsem zároveň přesvědčen, že
to, co se objasní a trestá, je jen částí
toho, co se zejména v hospodářské
sféře děje. Na podporu tohoto mého
tvrzení mohu uvést, že nárůst
páchání závažných hospodářských
trestných činů, majících za
následek vysoké hmotné škody, je charakteristický
značnou promyšleností, rafinovaností
a dokonalým zneužitím odborných znalostí.
Přitom je nutné zdůraznit - hovořím
o situaci v Praze - že 80 % případů
hospodářských trestných činů
odhalili příslušníci Veřejné
bezpečnosti, 18 % oznámily revizní a kontrolní
orgány a pouhá 2 % sami hospodářští
pracovníci. Otázkou pak je, jak se tato fakta slučují
s obecnou povinnosti všech řídících
pracovníků současně provádět
kontrolu. Konstatování může být
jen jediné - neplní své povinnosti a svým
nepřístojným jednáním brzdí
nebo dokonce maří opatření přijatá
stranickými a státními orgány v boji
proti protispolečenským negativním jevům.
Stejná situace je v oblasti občanské kázně.
Myslím, že zde situace je nejsložitější,
zejména pro složitost vzájemných vazeb
a důsledků. Každý z poslanců
by ze své praxe mohl uvést řadu příkladů
ze svého volebního obvodu, které řešil
nebo sledoval z oblasti socialistického soužití.
Jak těžké je prosazovat právní
předpisy tam, kde jsou narušeny vzájemné
vztahy. Zdánlivě malé věci, začínající
neshodami mezi sousedy, násobené a komplikované
schválnostmi, mají mnohdy následky na zdraví
a na majetku. Je faktem, že takovéto drobné,
ale přesto tragédie, se odehrávají
mnohdy před zraky dalších občanů
bez jejich aktivního zásahu, za jejich naprosté
lhostejnosti. V hlavním města typickým příkladem
porušování socialistického soužití
jsou zejména slovní a fyzické útoky,
drobné rozkrádání osobního
a socialistického majetku, rušení nočního
klidu a další jiné nepřístojnosti.
Je pravda, že opět jde o negativní příklady,
které ve společnosti nepřevládají,
ale ukazují znovu na soustavnou potřebu výchovy
lidí podle zásad socialistického soužití.
Chtěl bych se vrátit k pracovní kázni.
Hovořil jsem o tom, že jsme často svědky
lhostejnosti, podceňování negativních
jevů na pracovištích, přičemž
zdánlivé maličkosti mohou přerůst
v přečiny a trestné činy.
Z rozborů prováděných v Praze se ukazuje
že nejčastější závažné
nedostatky jsou zjišťovány v provádění
opatření v oblasti správy a ochrany majetku
v socialistické péči, v nehospodárné
a nekalé manipulaci s dopravními prostředky
socialistických organizací, v obcházení
předpisů upravujících uzavírání
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
zejména dohod o souběžných a vedlejších
pracovních poměrech.
Přitom recept na to, jak přispívat k upevňování
pracovní a občanské kázně,
dodržování a využívání
pracovně právních a hospodářských
předpisů, je nesmírně jednoduchý.
O tom jsme měli možnost se přesvědčit
například při poslaneckém průzkumu
v n.p. Figaro Bratislava při přípravě
na dnešní schůzi. Proti jejich porušování
se dá bojovat především tím,
že každý bude ukázněně a
odpovědně plnit své povinnosti.
Každý by měl dbát, aby se tak chovali
i ostatní. A nejde-li to jinak, na porušování
státní, pracovní a hospodářské
disciplíny upozorňovat a usilovat o nápravu.
Boj s porušováním občanské a
pracovní kázně, státní a hospodářské
disciplíny, s dodržováním a využíváním
pracovně právních a hospodářských
předpisů, nelze samozřejmě vyřešit
jen příkladnosti statečných a uvědomělých
pracujících a občanů. Jde o potřebu
celého systému upevňování právního
vědomí občanů. Všichni víme,
a bylo to tu dnes již řečeno, že PÚV
KSČ se na adresu celé společnosti obrátilo
s dopisem, který m.j. požaduje koordinovaný
přístup v oblasti prohlubování účinnosti
boje proti porušování zásad socialistické
zákonnosti, morálky a disciplíny.
Tento dopis je nesmírně důležitý
tím, že postihuje to nejdůležitější,
nejen oblast osobní odpovědnosti, ale především
oblast prevence, postihuje úkoly vedení hospodářské
sféry, ale také vyzdvihuje nemalé úkoly
společenských organizací, jako důležitého
článku socialistické výchovy pracujících
a občanů.
Nechci, soudružky a soudruzi, poučovat, ale jsem přesvědčen,
že boj za upevňování kázně
a disciplíny začíná vytvořením
širokého systému konkrétních
a efektivních opatření organizačních,
technických, kádrových, které porušování
zásad socialistické morálky, zákonnosti
a disciplíny vyloučí, nebo podstatně
omezí. Tento systém musí mít dobře
fungující řídící, kontrolní
a informační metody, za použití osobní
odpovědnosti na zjišťování stavu,
zda je na příslušném místě
upevňována plánovací, mzdová,
pracovní a technologická kázeň, jak
je dodržována pracovní doba, jak je zajištěna
ochrana majetku v socialistickém vlastnictví. Současně
je, myslím, velmi důležité soustavně
sledovat jak a jakým způsobem jsou pracující
vedeni a vychováváni k socialistickému vztahu
k práci. To znamená současně kvalitně
rozpracovat, stále inovovat opatření na úseku
ideologického působení, výchovy, propagace
a zvyšování právního vědomí
občanů.
Jenom tak si myslím, že je možné tvrdě
a nekompromisně bojovat za upevňování
pracovní a občanské kázně,
státní a hospodářské disciplíny,
dodržování a využívání
pracovně právních a hospodářských
předpisů.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Kryllovi. Súdružky a súdruhovia
poslanci, o slovo sa prihlásil minister vnútra ČSSR
súdruh Vajnar, aby odpovedal na otázku poslanca
Samuela Kodaja. Prosím súdruha Vajnara, aby sa ujal
slova.
Ministr vnitra ČSSR V. Vajnar: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
soudruh poslanec Kodaj mi položil v podstatě dvě
otázky. Budu se snažit v co nejkratší
době alespoň trochu uspokojivě odpovědět.
Především bych chtěl říci,
že materiál, který předložil předseda
Nejvyššího soudu a generální prokurátor
podává fundovaný objektivní pohled
na hlavní problémy činnosti orgánů,
které pracují v trestním řízení,
pokud jde o řešení hlavních problémů
a hlavních oblastí kriminality. Na tyto hlavní
problémy a hlavní oblasti je koncentrována
i práce bezpečnostních orgánů
na tomto úseku. I pro nás platí požadavek
XVI. sjezdu zvyšovat efektivnost a kvalitu naší
práce. To je první část otázky
poslance Kodaje, co Bezpečnost dělá pro zvýšení
účinnosti boje proti kriminalitě, pro zvýšení
objasněnosti trestné činnosti, pro účinný
postih pachatelů. Pokud jde o účinný
postih, chtěl bych říci, že to je hlavně
úkol jiných orgánů než Bezpečnost,
ale naše práce ve fázi přípravného
řízení má nezastupitelné místo.
Pokud jde o zvyšování účinnosti
naší práce, práce našich bezpečnostních
orgánů v boji s trestnou činností,
tady působí řada faktorů, které
je třeba dávat do vzájemné souvislosti
a zabezpečovat jejich společné působení.
Chtěl bych se zmínit alespoň o některých
z nich, které vystupují jako nejzávažnější.
Prvním takovým požadavkem, jako na všech
ostatních úsecích, je správný
výběr a rozmístění lidí,
jejich výchova, jejich odborná připravenost,
úroveň jejich práce. Zejména na našem
úseku je velice závažným požadavkem
při zvyšování efektivnosti úroveň
řízení, a to shora od ministerstev přes
krajské a okresní správy až po základní
útvary. Na tomto úseku máme dosti problémů.
V návaznosti na to je třeba zlepšovat metody
práce. To závisí jednak na konkrétních
podmínkách, jednak na měnící
se situaci v jednotlivých oblastech kriminální
činnosti.
Pokud jde o metodu ráce, jedním z významných
opatření, která se už několik
let realizují a v současné době dokončují,
je soustředění sil bezpečnostních
orgánů na hlavní problémy, na prioritní
úkol a především tam, kam se koncentruje
kriminální činnost. Tam je třeba především
koncentrovat naše síly.
Z tohoto hlediska bych chtěl krátce objasnit některé
skutečnosti, které se týkají nové
organizace nebo - lépe řečeno - nového
rozmístění základních útvarů
Bezpečnosti na teritoriu naší republiky. V
návaznosti na nové rozmístění
se budeme snažit rozvíjet a uplatňovat i nové
formy bezpečnostní práce.
Chtěl bych říci, že přestavba,
reorganizace nebo nová dislokace útvarů se
teprve dokončuje. Ještě je brzy na hodnocení,
ovšem je nutno říci, že stranické,
státní i společenské organizace mají
v této souvislosti různé otázky i
různé pochybnosti. Chtěl bych vysvětlit
některé faktory, které vedly k reorganizaci
a k nové dislokaci útvarů u určité
velmi předběžné hodnocení toho,
co to přineslo.
Základnám východiskem byla analýza
statistických údajů o výskytu trestné
činnosti. Ukazuje se zcela jednoznačně, že
jak se rozvíjí ekonomika, jak se rozvíjí
celková výstavba socialismu, dochází
ke koncentraci občanů ve větších
městech, v aglomeracích, dochází ke
koncentraci hospodářské činnosti.
Byly provedeny určité územní reorganizace.
vytvářeny střediskové obce a byly
provedeny další kroky, které odrážejí
proces koncentrace obyvatelstva ve větších
celcích. Naše statistika ukazuje, že pokud jde
o Prahu, Bratislavu a 25 dalších měst, to znamená
celkem 27 měst, žije tam přes 5 % všeho
obyvatelstva našeho státu, ale dochází
tam k více než 50 % veškeré trestné
činnosti. Přitom jde o trestnou činnost,
která má největší společenskou
nebezpečnost, kde jsou zpravidla voleny kvalifikované
formy trestné činnosti, jejíž objasnění
klade vyšší nároky. K tomu je třeba
dodat, že tendence ke koncentraci občanů, ale
také k nárůstu a koncentraci kriminality
ve velkých aglomeracích, pokračuje. To nás
vedlo k tomu, respektivně bezpečnostní orgány,
v době, kdy jsem ještě nevykonával tuto
funkci, soustředit síly na řešení
těchto hlavních otázek.
Jedním z výchozích požadavků
je zabezpečit na příslušných
útvarech Bezpečnosti nepřetržitou službu
po celých 24 hodin. Přitom jde o službu, která
se neomezuje na přijímání hlášení
o trestné činnosti, ale která v nutných
případech umožňuje i pohotový
a rychlý zásah kvalifikovanou skupinou lidí.
Současně je vhodné zvyšovat odbornou
úroveň skupin, které k této trestné
činnosti vyjíždějí. Přitom
je požadavek zabezpečovat to se stejným počtem
lidí. Z toho vyšel jediný závěr,
že ke třeba provést nové rozmístění,
přesunout síly Bezpečnosti tam, kde je hlavní
výskyt trestné činnosti a tím také
umožnit jejich lepší využití a vyšší
efektivnost. Z toho vyšlo nové rozmístění,
které se promítlo do určitého snížení
počtu základních útvarů, to
znamená obvodních oddělení.
Z toho vycházejí i určité pochybnosti
a kritické hlasy z některých míst,
především z těch, kde byla zrušena
dosud existující obvodní oddělení.
Naše statistiky ukazují, že celostátně
bylo před reorganizací asi 1100 obvodních
oddělení na celém území ČSSR,
nyní jich zůstane něco přes 850, to
znamená přibližně jedna pětina
pracovišť se zrušila. Oněch 1100 oddělení
samozřejmě bylo více než 850, ale zdaleka
to nepokrývá potřeby všech. Jestliže
z těch 250 dnes slyšíme kritické hlasy,
mohli bychom je slyšet i z těch míst, kde předtím
obvodní oddělení nebyla. V tom není
těžiště. Těžiště
je v tom, že přesunutí sil již nyní
vytváří a zejména do budoucna by mělo
vytvořit předpoklady ke zvýšení
efektivnosti práce. Tady je ovšem druhá skutečnost,
a to je dlouholetá zkušenost, že v bezpečnostní
práci má obrovský význam konkrétní
znalost místní situace, to znamená bezprostřední
přítomnost pracovníků Bezpečnosti
na jednotlivých místech. To je také hlavní
těžiště kritiky těch, kteří
volají po tom, aby se někde obvodní oddělení
obnovila.
Tuto skutečnost jsme samozřejmě sledovali
a neztráceli ze zřetele. V nové organizaci
je vtyvořena instituce inspektorů, kteří
mají konkrétní územní a objektovou
odpovědnost za určitý svěřený
úseku teritoria, kde by měli ve spolupráci
s národními výbory, se stranickými
organizacemi, se společenskými organizacemi Národní
front i s občany zabezpečovat každodenní
styk občanů s Bezpečností. Netajíme
se tím, že právě na tomto úseku
zatím máme největší slabiny.
Inspektoři jsou většinou mladí lidé,
kteří nejsou dosti zkušení, dochází
k jejich časté výměně, takže
hlavní požadavek, aby měli dokonalou znalost,
ale aby také občané je znali a měli
k nim důvěru, se nedaří plnit a je
často příčinou kritiky a správných
připomínek. To je skutečnost, kterou si dobře
uvědomujeme a kterou se budeme snažit odstraňovat.
Současně se budeme snažit dosáhnout
i toho, o čem tu byla v rozpravě zmínka,
aby se posílil výkon hlídkové služby.
I do by měla reorganizace nebo nové rozmístění
umožnit. Vytvořením větších
celků by se měli uvolnit další příslušníci
pro bezprostřední výkon služby, to znamená
měl by se snížit počet řídících
nebo náčelnických funkcí, ale zvýšit
počet lidí, kteří budou přímo
ve výkonu služby. Zatím se toho moc nepodařilo.
Tyto základní skutečnosti vedly k vytváření
nových územních orgánů a toto
jsou některé slabiny, o kterých víme.
Celkové hodnocení zatím vypadá tak,
že ta, kde byly malé útvary - (obvodní
oddělením která měla 4-7 lidí,
kteří zdaleka nemohli zabezpečit skutečně
účinný zákrok) - zrušeny, tam
se bezpečnostní situace podle našich údajů
za poslední 2-3 roky nezhoršila. Ovšem na druhé
straně ve větších městech - a
hovořilo se o tom i v předchozím diskusním
vystoupení - zejména pak v Praze a Bratislavě,
se situace sice málo, ale přece jen zlepšila.
V loňském roce sice pokračoval určitý
nárůst trestné činnosti, ale současně
pokračuje daleko rychlejším tempem objasňování.
To znamená, že pachatelé trestné činnosti
mají mnohem méně vyhlídek na to, že
se vyhnou odpovědnosti. Přitom samozřejmě
největší aglomerace, to je Praha, Bratislava,
ale i Ostrava a řada míst v Severočeském
kraji, jsou prostředím, kam se stahují zločinecké
živly a recidivisté, protože tam ve shluku lidí
a v anonymním prostředí se jim daleko lépe
"pracuje".