Úterý 11. června 1985

Konštatujem teda, že komisia na vypracovanie návrhu znesenia Federálneho zhromaždenia bola schválená.

Naše rokovanie bude pokračovať rozpravu.

Písomne sa do rozpravy prihlásili títo poslanci: Josef Bartončík, Samuel Kodaj, Josef Kryll, Eva Silvanová, Ján Kováč, Jan Jirásek a Anna Rozsypalová.

Otváram rozpravu a udeľujem slovo poslancovi Josefovi Bartončíkovi, pripraví se poslanec Samuel Kodaj.

Poslanec SL J. Bartončík: Vážený soudruhu předsedo, vážený soudruhu místopředsedo, soudružky a soudruzi poslanci, před několika týdny vyvrcholily v celé naší vlasti oslavy 40. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Byly příležitostí k ohlédnutí na ty uplynulá desetiletí socialistické výstavby, charakteristická úsilím o formování nového člověka i o soustavný růst jeho hmotné a kulturní úrovně.

Celková bilance dosažených výsledků nás naplňuje oprávněnou hrdostí. Pokrokové přeměny, zaznamenané v poměrně krátkém časovém úseku, nemají v dřívější historii národů Čechů a Slováků obdoby. Jsou výsledkem uplatnění vědecké teorie, cílevědomé politiky vedoucí síly naší společnosti i poctivé práce naprosté většiny občanů.

Při zamyšlení nad dosaženou úrovní socialistické společnosti se však nabízí také otázka: o kolik by tato úroveň byla vyšší, kdyby se nám podařilo omezit některé vlivy, narušující postup kupředu?

Jedním z rušivých jevů, směřujících ve svých důsledcích přímo či nepřímo proti společenskému pokroku, je trestná činnost. Kriminalita objektivně ohrožuje a poškozuje základní zájmy socialismu, jeho společenské a státní zřízení, práva a oprávněné zájmy členů socialistické společnosti stejně jako její ekonomický a ideologický systém. Boj s trestnou činností je z uvedeného pohledu významným faktorem, ovlivňujícím všestranný rozvoj socialistické společnosti.

Odstraňování příčin porušování socialistické zákonnosti úzce souvisí s úrovní právního vědomí občanů. Právní vědomí je neoddělitelnou součástí vědomí člověka o světě a společnosti. Je spjato s morálkou, s politickými názory, má svou rozumovou a emocionální stránku. Snaha o prohlubování socialistického právního vědomí musí jít proto ruku v ruce s úsilím o formování člověka ve všech zmíněných složkách jeho osobnosti, ruku v ruce s celkovým výchovným procesem, zaměřeným na mládež i na dospělé.

Mimořádnou pozornost zasluhuje utváření právního vědomí mladých lidí. Dnešní mladá generace bude zítra ovlivňovat vývoj společnosti a určovat její kvalitu. Setkáváme se někdy s pesimistickými názory na profil mládeže a nemáme přitom vždy dosti vytříbený smysl rozlišovat, co je následkem přirozené bezstarostnosti a nezkušenosti mladého člověka a co je patologický prvek v chování. Věnujeme mládeži sice velkou péči pedagogickou, zdravotní a i v jiných oblastech. Máme však potíže se zabezpečením dostatečného počtu dospělých vedoucích pro zájmové využití jejího volného času - a ty obětavé pracovníky s mládeží, které jsme získali, často ani nedovedeme dostatečně ocenit.

Domnívám se, že by nám prospěla odborná instituce, která by všechny přístupy k problematice mládeže korigovala, vědecky uceleně zkoumala a systematicky usměrňovala specifické působení na mladé lidi včetně aplikace nejúčinnějších forem výchovy k právnímu vědomí.

Výchova k právnímu vědomí zaujímá významné místo v naší školské soustavě. Někde je však možno zaznamenat určité odchylky od jednotné dikce osnov. Zhruba před rokem jsem se zúčastnil na některých středních školách Jihomoravského kraje poslaneckého průzkumu, zaměřeného právě na výchovu k právnímu vědomí. Velmi dobré poznatky jsem získal např. na gymnáziích, kde byl celý systém sklouben do jednotného a obsahově propojeného útvaru od výuky v příslušných předmětech přes tématickou náplň svazáckých akcí, spolupráci se SRPŠ až po studentskou odbornou činnost. Na některých středních školách však bylo možno pozorovat tendenci více či méně zúžit problematiku na výuku v odborných předmětech, předpokládajících znalost konkrétní normy či bezpečnostních předpisů.

Ve všech případech však žáci středních škol velmi citlivě reagovali na excesy z vlastních řad, ale i na protispolečenské činy některých dospělých.

Velký význam a svoji specifiku má úsilí o prohlubování právního vědomí dospělých. Je potěšitelné, že zvýšenou úlohu zde sehrávají zejména v posledních letech sdělovací prostředky. Bylo by vhodné ji dále rozvíjet a aktualizovat. Ocenění zasluhuje přednášková aktivita pracovníků specializovaných státních orgánů. Stále se však nedaří podstatněji zvýšit účast pracovních kolektivů na potírání protispolečenských jednání. Institutu společenské obhajoby je používáno většinou nekriticky, záruky podílu na převýchově delikventního člena kolektivu jsou často formální a tedy neúčinné. Odsouzení pak zasluhují ty případy, kdy je společenská obhajoba motivována pouze provozními zájmy či problémy organizace. Pokud jde o další významný institut socialistického práva - společenskou obžalobu - musím konstatovat, že jsem se alespoň ve svém volebním obvodě s jeho uplatněním nesetkal. Předpokládám, že statistika není příznivější ani z celostátního hlediska. Je svrchovaně žádoucí, aby kolektivy opustily linii falešného kamarádství a stály důsledně na straně socialistické zákonnosti.

Velmi odpovědné místo v procesu utváření a prohlubování socialistického právního vědomí zaujímají vedoucí pracovníci všech stupňů. Nelze zapomínat na zásadu, že vedoucí pracovní je vždy současně vychovatelem. Jeho vybočení z mezí zákona není jenom privátním konfliktem s právní normou, ale vždy také špatným příkladem pro řízený kolektiv.

Soudružky a soudruzi, cílem úsilí o prohlubování právního vědomí je dosáhnout toho, aby co nejvíce občanů našeho státu bylo nositeli socialistické zákonnosti. Vážným problémem, narušujícím uvedený záměr jsou recidivisté - osoby, které opětovně páchají trestnou činnost. Zjednodušovat tento problém na jedné straně pouhým požadavkem nejostřejších trestů či na druhé straně výlučnou preferencí léčby, by bylo krajně nesprávné. Musíme si uvědomit, že kořeny recidivy sahají často do raného dětství. Projevují se v zanedbávání učení, v potulkách, později v požívání alkoholu. Většina - zejména mladých recidivistů - pochází z rozvrácených rodin, z rodin, kde se jim nedostalo potřebné péče, kde se nesetkají s láskou rodičů. Negativním faktorem bývá také nedostatečný stupeň vzdělání a pracovní kvalifikace. V jiných případech může jít o sníženou schopnost jedince přizpůsobovat se běžným změnám v jeho vztazích k lidem, hlavně v době dospívání.

Ze všech těchto skutečností vychází kvalifikovaná a důsledná prevence recidivy. Samozřejmě, tam, kde se výchova a prevence minou účinkem, musí - zejména vůči otrlým recidivistům - nastoupit v zájmu ochrany společnosti nekompromisní, tvrdý postih.

Zároveň je ale žádoucí hledat cesty ke zvýšení účinnosti působení na odsouzené v nápravě výchovných zařízeních, v ústavech pro mladistvé, rozšiřovat technické možnosti spojování výkonu trestu odnětí svobody s ochrannou léčbou a nerezignovat na úsilí umožnit začlenění recidivistů do společenské struktury, především do pracovního kolektivu po návratu z výkonu trestu. V této souvislosti se také jeví potřeba dále rozvíjet systém postpenitenciární péče a zvyšovat jeho účinnost. Za úvahu by stálo i posílení postavení sociálních kurátorů v zájmu zkvalitnění jejich činnosti.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, posláním socialistického právního řádu je chránit společnost před negativními jevy a každému jejímu příslušníkovi zaručit klid potřebný k tvořivé práci. Naše bezpečnostní a trestní politika věnuje otázkám bezpečnosti občanů velkou pozornost. Přesto bych chtěl tlumočit podle mého názoru oprávněný požadavek voličů, kteří žádají rozhodnější postih narušovatelů veřejného pořádku, případů výtržnictví, násilí a vandalství. V zájmu jistoty občanů je třeba i nadále posilovat organizační a technickou vybavenost příslušníků SNB, ale současně zvážit rozšíření pochůzkové služby, která je v některých případech účinnější než mobilní hlídka. Na adresu občanů zase trvá i nadále apel k potlačení projevů lhostejnosti v duchu té nechvalně známé zásady "co tě nepálí nehas". Přitom ale bude asi na místě v souvislosti se zamýšlenou novelizací trestně právních norem prozkoumat vztah mezi uplatňovanými sankcemi a míněním většiny občanů. Určitý rozpor mezi názorem pracujících a trestní praxí totiž může být v některých případech zdrojem méně aktivního vztahu veřejnosti k negativním jevům.

U projevů vandalství by vedle výrazného zvýšení peněžité sankce stála za zvážení myšlenka stanovit pachateli povinnosti uvést poškozené veřejně prospěšné zařízení v původní stav. Tento námět občané předkládají zejména jako reakci na ničení okrasné zeleně a zařízení, vybudovaných brigádnickou činností.

Ochrana proti vniknutí do automobilů a objektů včetně bytů by měla být důsledněji řešena už konstrukcí a výrobou.

To je, soudružky a soudruzi, jen několik námětů k úvaze o upevňování socialistického právního řádu a zvyšování bezpečnosti občanů. Jsem přesvědčen, že dnešní jednání vrcholného zastupitelského a zákonodárného sboru přispěje k dalšímu pozitivnímu vývoji v celé šíři projednávané problematiky.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Bartončíkovi. Udeľujem slovo poslancovi Samuelovi Kodajovi.

Poslanec SN S. Kodaj: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci. Socialistická zákonnosť má významný podiel na úspěšnom rozvoji našej socialistickej spoločnosti. V správe o stave socialistickej zákonnosti sa však niekoľkokrát hovorí o "tmavom poli kriminality" a o "skrytej kriminalite".

Poukazuje sa predovšetkým na oblasť rozkrádania majetku v socialistickom vlastníctve, o nehospodárnosti s hodnotami, ale aj o trestnej činnosti proti hospodárskej nekázni, špekulácii, poškodzovanie spotrebiteľov a ďalších trestných činov.

Domnievam sa, že hovoriť o skrytej kriminalite" nie je celkom presné. Ide totiž o oblasť kriminality pred orgánmi trestného konania, ale spravidla nie pred verejnosťou a orgánmi konania.

Pri prerokovaní správy v ústavnoprávnych výboroch viacerí poslanci zdôraznili, že by bolo nesprávne socialistickú zákonnosť zužovať iba na kriminalitu. Socialistická zákonnosť - to je predovšetkým metóda riadenia, to sú práva a povinnosti, normy, ktoré sa v riadiacej práci musia rešpektovať.

Tolerantnosť a ľahostajnosť v tejto oblasti často hraničia s trestnou činnosťou. Často je o tejto činnosti informovaný široký okruh osôb, a čo horšie, v mnohých prípadoch takéto správanie nadriadené orgány poznajú, tolerujú a schvaľujú.

Účinnosť právneho poriadku je podmienená tým, že subjekty práva, ktoré sú ma podriadené, či už sú to občania, či socialistické organizácie, jednotlivé rezorty, riaditelia, ostatní vedúci pracovníci posudzujú zákony ako záväzné normy riadenia, podriaďujú sa im a vnútrom sa s nimi stotožňujú, v práci sa snažia ich dôsledne dodržiavať. V tejto oblasti máme rezervy, a to tak v oblasti riadenia, ako aj v kontrole dodrživania socialistickej zákonnosti, právnych noriem máme také množstvo, že sa stávajú neprehľadnými a pracovníkmi v realizačnej sfére ťažko zvládnuteľné. Aj preto nemajú tieto právne normy vždy potrebnú autoritu, nepoznajú sa a preto ani nedodržiavajú. Pričom 90 % týchto noriem vydávajú rezorty. Rezorty majú teda veľkú právomoc, ale svojimi normami nie vždy vytvárajú potrebný priestor pre tvorivú iniciatívu podriadených stupňov riadenia. Citlivejšie, ale hlavne aktívnejšie by bolo treba reagovať na kritické pripomienky i na narastanie byrokracie.

Nemali by sme pripúšťať taký stav, keď papier riadi zasa len papier a medzi tým je veľmi málo priestoru pre aktívnu a iniciatívnu činnosť. A je dosť takých pracovníkov, ktorí sa radi za tento papier skrývajú a zaostávajú v anonymite.

Osobné styky v riadiacej práci s ľuďmi a osobná zodpovednosť musia zaostávať hlavnou metódou riadenia. Administratíva, rôzne smernice a normy by tomu nemali byť na prekážku. V mnohých orgánoch a organizáciách tento stav potom často vytvára situácie, kedy sa viacej premýšľa o tom, ako zákonné normy obísť, či nedodržiavať. I v týchto prípadoch by menej, ale kvalitnejšie určite znamenalo viac.

Socialistická zákonnosť a socialistická demokracia sú neoddeliteľné. Chcem však upozorniť na to, aby sme si demokraciu nezameňovali za dobrovoľnosť v plnení povinností a zodpovedností. Mali by sme dať pozor aj na to, aby sme socialistickú demokraciu, a to aj právne normy nezaťahovali do oblastí, kam nepatria. Mám konkrétne na mysli oblasť ideologickej práce. Tam musí vládnuť prísna disiplína, dôsledné plnenie úloh, zodpovednosť a uplatňovanie právomocí. Každý musí plniť svoje a zodpovedať za vykonanú prácu. Ak by se nám v ideologickej práci zakorenili vzťahy "ja pán - ty pán" ak by sa od majstra, alebo iného vedúceho pracovníka nevyžadovala kvalitná práca a ak by nemal potrebnú autoritu, ak by sme jednoznačne nepodporovali náročných vedúcich pracovníkov a dôsledne od nich nevyžadovali plnenie povinností, ak by sme za hlavné kritérium hodnotenia a odmeňovania ľudí nepovažovali dosahované výsledky v práci, nepomohlo by to ani socialistickej demokracii, ani socialistickej zákonnosti, ani verejnosti.

Náročnejšie a kritickejšie by sme si mali všímať i problematiku vlastného príkladu vedúcich a starších, a to komplexne, v morálke, v iniciatíve i v dodržiavaní socialistickej zákonnosti.

Po vydaní listu Predsedníctva ÚV KSČ k posilneniu boja proti porušovaniu zásad socialistickej zákonnosti, morálky a disciplíny, bolo vytvorené široké spoločenské povedomie, odsudzujúce javy, nezlučiteľné s budovaním socialistickej spoločnosti.

Vzrástla aktivita pracujúcich pri odhaľovaní prípadov neoprávneného obohacovania, verejnosť sa začala viac zaujímať o pôvod prostriedkov niektorých občanov, za ktoré si zadovážili neúmerný majetok a ich nákladný život rozhodne nezodpovedá ich pracovným a spoločenským zásluhám a legálnym príjmom.

Treba zdôrazniť, že dôsledným preverovaním a postihom každého prípadu vzrastá nielen autorita práva, ale i štátu a jeho orgánov, t.j. bezpečnosti, prokuratury a súdu.

Ak sa u časti verejnosti prejavuje deformácia právneho vedomia, spočívajúca v tom, že sa vytvára mienka, akoby niektorí ľudia a niektoré prípady testnej činnosti boli nepostihnuteľné, akoby existovala v tejto spoločnosti dvojaká zákonnosť, treba sa nad tým zamyslieť, či ide o deformáciu, z pohľadu skresleného dôsledkom nepriateľskej propagandy, alebo niektorých ďalších faktorov. Aj pre nás sú poučné slová súdruha Gorbačova, povedané nedávno v Leningrade, o porušovaní pracovje a technologickej disciplíny, nekvalitnej práce, a nehospodárnosti s hodnotami.

V súlade s tým treba nekompromisne postupovať proti každému, kto by sa chcel na úkor spoločnosti obohacovať a rovnako tvrdo treba postupovať aj proti tým, ktorí by sa takého páchateľa chceli zastávať, ospravedlňovať jeho konanie, poukazovať na jeho zásluhy a pod.

Treba zverejňovaním konkrétnych prípadov verejnosti ukázať, že zákony v tejto spoločnosti platia bez rozdielu pre každého, bez ohľadu na jeho postavenie, alebo funkciu. Súčasne treba prácu vedúcich, prácu Bezpečnosti, prokuratury a súdov, ktorí postihujú trestné činy a neplnenie zákonov, plne podporovať.

Autoritu a účinnosť práva treba podporovať i ďalšími spôsobmi. Občania musia mať nielen pocit, že sú si pred zákonom rovní, ale súčasne musia mať istotu, že ich zákon účinne chráni.

Preto treba so všetkou rozhodnosťou podnikať opatrenia na ochranu majetku jednotlivcov. Mám tu na mysli nielen opatrenia proti bytovým krádežiam, ktoré sú vo veľkých mestách v poslednom čase problémom, ale i ochranu proti nepoctivosti predaja, proti nekvalitnej výbore, proti nekvalitným službám, proti rôznym podvodníkom a špekulantom.

Ide o opatrenia, ktoré presahujú pôsobnosť orgánov, špecializovaných na boj proti krimilanite, ako sú Bezpečnosť, prokuratúra a súdy, ako je to i v Správe zdôraznené.

Ide o široký komplex ekonomických, ideologických a politických opatrení, ktorými sa posilní pocit právnej istoty a ochrany občanov.

I keď stav násilnej trestnej činnosti v našej spoločnosti v porovnaní s niektorými západnými štátmi je priaznivý, treba naďalej zabezpečovať, aby hlavne v mestských aglomeráciach nedochádzalo k nepriaznivej koncentrácii kriminálnych živlov, aby nevznikali podmienky pre vytváranie rôznych skupín, ktoré vykonávajú trestnú činnosť.

Treba pripomenúť i tzv. drobné nedostatky, ktoré sa negatívne prevajujú na páchaní trestnej činnosti, počínajúc napr. úpravou verejného osvetlenia, cez dodržiavanie zákona o boji proti alkoholizmu, cez vytváranie podmienok pre cieľavedomé naplňovanie voľného času mládeže športovou a kultúrnou činnosťou až po spoluprácu so spoločenskými organizáciami, hlavne s ROH a SZM.

Boj proti príčinám a podminekam kriminality vyžaduje komplexný prístup. Bohužiaľ, sa nedá zostaviť zoznam úloh tejto komplexnosti.

Vyžaduje si to súčinnosť všetkých orgánov, organizácií i jednotlivých občanov, osobného príkladu vedúcich a starších, ktorí uvedomelo plnia ustanovenia zákonov a rešpektujú normy socialistickej morálky.

Princíp osobného príkladu, princíp, obrazne povedané, "rob všetko tak, ako ja", je najúčinnejší spôsob výchovy i mladej generácie, zasluhuje si viac pozornosti, než mu venujeme, a máme v ňom veľké rezervy i dosť priestoru, ale i príčin pre sebakritiku.

Na záver mám otázku na federálneho ministra vnútra súdruha Vajnara: "Akými opatreniami prispeje Federálne ministerstvo vnútra k znižovaniu neobjasnenosti a k urýchleniu postihu trestných činov a prečinov a ako bude skvalitňovať spoluprácu s občanmi, s národnými výbormi a so společenskými organizáciami Národného frontu při odhaľovaní trestných činov, najmä v ochrane bezpečnosti občanov?"

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP