Konštatujem teda, že komisia na vypracovanie návrhu
znesenia Federálneho zhromaždenia bola schválená.
Naše rokovanie bude pokračovať rozpravu.
Písomne sa do rozpravy prihlásili títo poslanci:
Josef Bartončík, Samuel Kodaj, Josef Kryll, Eva
Silvanová, Ján Kováč, Jan Jirásek
a Anna Rozsypalová.
Otváram rozpravu a udeľujem slovo poslancovi Josefovi
Bartončíkovi, pripraví se poslanec Samuel
Kodaj.
Poslanec SL J. Bartončík: Vážený
soudruhu předsedo, vážený soudruhu místopředsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, před několika
týdny vyvrcholily v celé naší vlasti
oslavy 40. výročí osvobození Československa
Sovětskou armádou. Byly příležitostí
k ohlédnutí na ty uplynulá desetiletí
socialistické výstavby, charakteristická
úsilím o formování nového člověka
i o soustavný růst jeho hmotné a kulturní
úrovně.
Celková bilance dosažených výsledků
nás naplňuje oprávněnou hrdostí.
Pokrokové přeměny, zaznamenané v poměrně
krátkém časovém úseku, nemají
v dřívější historii národů
Čechů a Slováků obdoby. Jsou výsledkem
uplatnění vědecké teorie, cílevědomé
politiky vedoucí síly naší společnosti
i poctivé práce naprosté většiny
občanů.
Při zamyšlení nad dosaženou úrovní
socialistické společnosti se však nabízí
také otázka: o kolik by tato úroveň
byla vyšší, kdyby se nám podařilo
omezit některé vlivy, narušující
postup kupředu?
Jedním z rušivých jevů, směřujících
ve svých důsledcích přímo či
nepřímo proti společenskému pokroku,
je trestná činnost. Kriminalita objektivně
ohrožuje a poškozuje základní zájmy
socialismu, jeho společenské a státní
zřízení, práva a oprávněné
zájmy členů socialistické společnosti
stejně jako její ekonomický a ideologický
systém. Boj s trestnou činností je z uvedeného
pohledu významným faktorem, ovlivňujícím
všestranný rozvoj socialistické společnosti.
Odstraňování příčin
porušování socialistické zákonnosti
úzce souvisí s úrovní právního
vědomí občanů. Právní
vědomí je neoddělitelnou součástí
vědomí člověka o světě
a společnosti. Je spjato s morálkou, s politickými
názory, má svou rozumovou a emocionální
stránku. Snaha o prohlubování socialistického
právního vědomí musí jít
proto ruku v ruce s úsilím o formování
člověka ve všech zmíněných
složkách jeho osobnosti, ruku v ruce s celkovým
výchovným procesem, zaměřeným
na mládež i na dospělé.
Mimořádnou pozornost zasluhuje utváření
právního vědomí mladých lidí.
Dnešní mladá generace bude zítra ovlivňovat
vývoj společnosti a určovat její kvalitu.
Setkáváme se někdy s pesimistickými
názory na profil mládeže a nemáme přitom
vždy dosti vytříbený smysl rozlišovat,
co je následkem přirozené bezstarostnosti
a nezkušenosti mladého člověka a co
je patologický prvek v chování. Věnujeme
mládeži sice velkou péči pedagogickou,
zdravotní a i v jiných oblastech. Máme však
potíže se zabezpečením dostatečného
počtu dospělých vedoucích pro zájmové
využití jejího volného času -
a ty obětavé pracovníky s mládeží,
které jsme získali, často ani nedovedeme
dostatečně ocenit.
Domnívám se, že by nám prospěla
odborná instituce, která by všechny přístupy
k problematice mládeže korigovala, vědecky
uceleně zkoumala a systematicky usměrňovala
specifické působení na mladé lidi
včetně aplikace nejúčinnějších
forem výchovy k právnímu vědomí.
Výchova k právnímu vědomí zaujímá
významné místo v naší školské
soustavě. Někde je však možno zaznamenat
určité odchylky od jednotné dikce osnov.
Zhruba před rokem jsem se zúčastnil na některých
středních školách Jihomoravského
kraje poslaneckého průzkumu, zaměřeného
právě na výchovu k právnímu
vědomí. Velmi dobré poznatky jsem získal
např. na gymnáziích, kde byl celý
systém sklouben do jednotného a obsahově
propojeného útvaru od výuky v příslušných
předmětech přes tématickou náplň
svazáckých akcí, spolupráci se SRPŠ
až po studentskou odbornou činnost. Na některých
středních školách však bylo možno
pozorovat tendenci více či méně zúžit
problematiku na výuku v odborných předmětech,
předpokládajících znalost konkrétní
normy či bezpečnostních předpisů.
Ve všech případech však žáci
středních škol velmi citlivě reagovali
na excesy z vlastních řad, ale i na protispolečenské
činy některých dospělých.
Velký význam a svoji specifiku má úsilí
o prohlubování právního vědomí
dospělých. Je potěšitelné, že
zvýšenou úlohu zde sehrávají
zejména v posledních letech sdělovací
prostředky. Bylo by vhodné ji dále rozvíjet
a aktualizovat. Ocenění zasluhuje přednášková
aktivita pracovníků specializovaných státních
orgánů. Stále se však nedaří
podstatněji zvýšit účast pracovních
kolektivů na potírání protispolečenských
jednání. Institutu společenské obhajoby
je používáno většinou nekriticky,
záruky podílu na převýchově
delikventního člena kolektivu jsou často
formální a tedy neúčinné. Odsouzení
pak zasluhují ty případy, kdy je společenská
obhajoba motivována pouze provozními zájmy
či problémy organizace. Pokud jde o další
významný institut socialistického práva
- společenskou obžalobu - musím konstatovat,
že jsem se alespoň ve svém volebním
obvodě s jeho uplatněním nesetkal. Předpokládám,
že statistika není příznivější
ani z celostátního hlediska. Je svrchovaně
žádoucí, aby kolektivy opustily linii falešného
kamarádství a stály důsledně
na straně socialistické zákonnosti.
Velmi odpovědné místo v procesu utváření
a prohlubování socialistického právního
vědomí zaujímají vedoucí pracovníci
všech stupňů. Nelze zapomínat na zásadu,
že vedoucí pracovní je vždy současně
vychovatelem. Jeho vybočení z mezí zákona
není jenom privátním konfliktem s právní
normou, ale vždy také špatným příkladem
pro řízený kolektiv.
Soudružky a soudruzi, cílem úsilí o
prohlubování právního vědomí
je dosáhnout toho, aby co nejvíce občanů
našeho státu bylo nositeli socialistické zákonnosti.
Vážným problémem, narušujícím
uvedený záměr jsou recidivisté - osoby,
které opětovně páchají trestnou
činnost. Zjednodušovat tento problém na jedné
straně pouhým požadavkem nejostřejších
trestů či na druhé straně výlučnou
preferencí léčby, by bylo krajně nesprávné.
Musíme si uvědomit, že kořeny recidivy
sahají často do raného dětství.
Projevují se v zanedbávání učení,
v potulkách, později v požívání
alkoholu. Většina - zejména mladých
recidivistů - pochází z rozvrácených
rodin, z rodin, kde se jim nedostalo potřebné péče,
kde se nesetkají s láskou rodičů.
Negativním faktorem bývá také nedostatečný
stupeň vzdělání a pracovní
kvalifikace. V jiných případech může
jít o sníženou schopnost jedince přizpůsobovat
se běžným změnám v jeho vztazích
k lidem, hlavně v době dospívání.
Ze všech těchto skutečností vychází
kvalifikovaná a důsledná prevence recidivy.
Samozřejmě, tam, kde se výchova a prevence
minou účinkem, musí - zejména vůči
otrlým recidivistům - nastoupit v zájmu ochrany
společnosti nekompromisní, tvrdý postih.
Zároveň je ale žádoucí hledat
cesty ke zvýšení účinnosti působení
na odsouzené v nápravě výchovných
zařízeních, v ústavech pro mladistvé,
rozšiřovat technické možnosti spojování
výkonu trestu odnětí svobody s ochrannou
léčbou a nerezignovat na úsilí umožnit
začlenění recidivistů do společenské
struktury, především do pracovního kolektivu
po návratu z výkonu trestu. V této souvislosti
se také jeví potřeba dále rozvíjet
systém postpenitenciární péče
a zvyšovat jeho účinnost. Za úvahu by
stálo i posílení postavení sociálních
kurátorů v zájmu zkvalitnění
jejich činnosti.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, posláním socialistického právního
řádu je chránit společnost před
negativními jevy a každému jejímu příslušníkovi
zaručit klid potřebný k tvořivé
práci. Naše bezpečnostní a trestní
politika věnuje otázkám bezpečnosti
občanů velkou pozornost. Přesto bych chtěl
tlumočit podle mého názoru oprávněný
požadavek voličů, kteří žádají
rozhodnější postih narušovatelů
veřejného pořádku, případů
výtržnictví, násilí a vandalství.
V zájmu jistoty občanů je třeba i
nadále posilovat organizační a technickou
vybavenost příslušníků SNB, ale
současně zvážit rozšíření
pochůzkové služby, která je v některých
případech účinnější
než mobilní hlídka. Na adresu občanů
zase trvá i nadále apel k potlačení
projevů lhostejnosti v duchu té nechvalně
známé zásady "co tě nepálí
nehas". Přitom ale bude asi na místě
v souvislosti se zamýšlenou novelizací trestně
právních norem prozkoumat vztah mezi uplatňovanými
sankcemi a míněním většiny občanů.
Určitý rozpor mezi názorem pracujících
a trestní praxí totiž může být
v některých případech zdrojem méně
aktivního vztahu veřejnosti k negativním
jevům.
U projevů vandalství by vedle výrazného
zvýšení peněžité sankce
stála za zvážení myšlenka stanovit
pachateli povinnosti uvést poškozené veřejně
prospěšné zařízení v původní
stav. Tento námět občané předkládají
zejména jako reakci na ničení okrasné
zeleně a zařízení, vybudovaných
brigádnickou činností.
Ochrana proti vniknutí do automobilů a objektů
včetně bytů by měla být důsledněji
řešena už konstrukcí a výrobou.
To je, soudružky a soudruzi, jen několik námětů
k úvaze o upevňování socialistického
právního řádu a zvyšování
bezpečnosti občanů. Jsem přesvědčen,
že dnešní jednání vrcholného
zastupitelského a zákonodárného sboru
přispěje k dalšímu pozitivnímu
vývoji v celé šíři projednávané
problematiky.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Bartončíkovi. Udeľujem
slovo poslancovi Samuelovi Kodajovi.
Poslanec SN S. Kodaj: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci. Socialistická zákonnosť
má významný podiel na úspěšnom
rozvoji našej socialistickej spoločnosti. V správe
o stave socialistickej zákonnosti sa však niekoľkokrát
hovorí o "tmavom poli kriminality" a o "skrytej
kriminalite".
Poukazuje sa predovšetkým na oblasť rozkrádania
majetku v socialistickom vlastníctve, o nehospodárnosti
s hodnotami, ale aj o trestnej činnosti proti hospodárskej
nekázni, špekulácii, poškodzovanie spotrebiteľov
a ďalších trestných činov.
Domnievam sa, že hovoriť o skrytej kriminalite"
nie je celkom presné. Ide totiž o oblasť kriminality
pred orgánmi trestného konania, ale spravidla nie
pred verejnosťou a orgánmi konania.
Pri prerokovaní správy v ústavnoprávnych
výboroch viacerí poslanci zdôraznili, že
by bolo nesprávne socialistickú zákonnosť
zužovať iba na kriminalitu. Socialistická zákonnosť
- to je predovšetkým metóda riadenia, to sú
práva a povinnosti, normy, ktoré sa v riadiacej
práci musia rešpektovať.
Tolerantnosť a ľahostajnosť v tejto oblasti často
hraničia s trestnou činnosťou. Často
je o tejto činnosti informovaný široký
okruh osôb, a čo horšie, v mnohých prípadoch
takéto správanie nadriadené orgány
poznajú, tolerujú a schvaľujú.
Účinnosť právneho poriadku je podmienená
tým, že subjekty práva, ktoré sú
ma podriadené, či už sú to občania,
či socialistické organizácie, jednotlivé
rezorty, riaditelia, ostatní vedúci pracovníci
posudzujú zákony ako záväzné
normy riadenia, podriaďujú sa im a vnútrom
sa s nimi stotožňujú, v práci sa snažia
ich dôsledne dodržiavať. V tejto oblasti máme
rezervy, a to tak v oblasti riadenia, ako aj v kontrole dodrživania
socialistickej zákonnosti, právnych noriem máme
také množstvo, že sa stávajú neprehľadnými
a pracovníkmi v realizačnej sfére ťažko
zvládnuteľné. Aj preto nemajú tieto
právne normy vždy potrebnú autoritu, nepoznajú
sa a preto ani nedodržiavajú. Pričom 90 % týchto
noriem vydávajú rezorty. Rezorty majú teda
veľkú právomoc, ale svojimi normami nie vždy
vytvárajú potrebný priestor pre tvorivú
iniciatívu podriadených stupňov riadenia.
Citlivejšie, ale hlavne aktívnejšie by bolo treba
reagovať na kritické pripomienky i na narastanie byrokracie.
Nemali by sme pripúšťať taký stav,
keď papier riadi zasa len papier a medzi tým je veľmi
málo priestoru pre aktívnu a iniciatívnu
činnosť. A je dosť takých pracovníkov,
ktorí sa radi za tento papier skrývajú a
zaostávajú v anonymite.
Osobné styky v riadiacej práci s ľuďmi
a osobná zodpovednosť musia zaostávať
hlavnou metódou riadenia. Administratíva, rôzne
smernice a normy by tomu nemali byť na prekážku.
V mnohých orgánoch a organizáciách
tento stav potom často vytvára situácie,
kedy sa viacej premýšľa o tom, ako zákonné
normy obísť, či nedodržiavať. I v
týchto prípadoch by menej, ale kvalitnejšie
určite znamenalo viac.
Socialistická zákonnosť a socialistická
demokracia sú neoddeliteľné. Chcem však
upozorniť na to, aby sme si demokraciu nezameňovali
za dobrovoľnosť v plnení povinností a
zodpovedností. Mali by sme dať pozor aj na to, aby
sme socialistickú demokraciu, a to aj právne normy
nezaťahovali do oblastí, kam nepatria. Mám
konkrétne na mysli oblasť ideologickej práce.
Tam musí vládnuť prísna disiplína,
dôsledné plnenie úloh, zodpovednosť a
uplatňovanie právomocí. Každý
musí plniť svoje a zodpovedať za vykonanú
prácu. Ak by se nám v ideologickej práci
zakorenili vzťahy "ja pán - ty pán"
ak by sa od majstra, alebo iného vedúceho pracovníka
nevyžadovala kvalitná práca a ak by nemal potrebnú
autoritu, ak by sme jednoznačne nepodporovali náročných
vedúcich pracovníkov a dôsledne od nich nevyžadovali
plnenie povinností, ak by sme za hlavné kritérium
hodnotenia a odmeňovania ľudí nepovažovali
dosahované výsledky v práci, nepomohlo by
to ani socialistickej demokracii, ani socialistickej zákonnosti,
ani verejnosti.
Náročnejšie a kritickejšie by sme si mali
všímať i problematiku vlastného príkladu
vedúcich a starších, a to komplexne, v morálke,
v iniciatíve i v dodržiavaní socialistickej
zákonnosti.
Po vydaní listu Predsedníctva ÚV KSČ
k posilneniu boja proti porušovaniu zásad socialistickej
zákonnosti, morálky a disciplíny, bolo vytvorené
široké spoločenské povedomie, odsudzujúce
javy, nezlučiteľné s budovaním socialistickej
spoločnosti.
Vzrástla aktivita pracujúcich pri odhaľovaní
prípadov neoprávneného obohacovania, verejnosť
sa začala viac zaujímať o pôvod prostriedkov
niektorých občanov, za ktoré si zadovážili
neúmerný majetok a ich nákladný život
rozhodne nezodpovedá ich pracovným a spoločenským
zásluhám a legálnym príjmom.
Treba zdôrazniť, že dôsledným preverovaním
a postihom každého prípadu vzrastá nielen
autorita práva, ale i štátu a jeho orgánov,
t.j. bezpečnosti, prokuratury a súdu.
Ak sa u časti verejnosti prejavuje deformácia právneho
vedomia, spočívajúca v tom, že sa vytvára
mienka, akoby niektorí ľudia a niektoré prípady
testnej činnosti boli nepostihnuteľné, akoby
existovala v tejto spoločnosti dvojaká zákonnosť,
treba sa nad tým zamyslieť, či ide o deformáciu,
z pohľadu skresleného dôsledkom nepriateľskej
propagandy, alebo niektorých ďalších faktorov.
Aj pre nás sú poučné slová
súdruha Gorbačova, povedané nedávno
v Leningrade, o porušovaní pracovje a technologickej
disciplíny, nekvalitnej práce, a nehospodárnosti
s hodnotami.
V súlade s tým treba nekompromisne postupovať
proti každému, kto by sa chcel na úkor spoločnosti
obohacovať a rovnako tvrdo treba postupovať aj proti
tým, ktorí by sa takého páchateľa
chceli zastávať, ospravedlňovať jeho konanie,
poukazovať na jeho zásluhy a pod.
Treba zverejňovaním konkrétnych prípadov
verejnosti ukázať, že zákony v tejto spoločnosti
platia bez rozdielu pre každého, bez ohľadu na
jeho postavenie, alebo funkciu. Súčasne treba prácu
vedúcich, prácu Bezpečnosti, prokuratury
a súdov, ktorí postihujú trestné činy
a neplnenie zákonov, plne podporovať.
Autoritu a účinnosť práva treba podporovať
i ďalšími spôsobmi. Občania musia
mať nielen pocit, že sú si pred zákonom
rovní, ale súčasne musia mať istotu,
že ich zákon účinne chráni.
Preto treba so všetkou rozhodnosťou podnikať opatrenia
na ochranu majetku jednotlivcov. Mám tu na mysli nielen
opatrenia proti bytovým krádežiam, ktoré
sú vo veľkých mestách v poslednom čase
problémom, ale i ochranu proti nepoctivosti predaja, proti
nekvalitnej výbore, proti nekvalitným službám,
proti rôznym podvodníkom a špekulantom.
Ide o opatrenia, ktoré presahujú pôsobnosť
orgánov, špecializovaných na boj proti krimilanite,
ako sú Bezpečnosť, prokuratúra a súdy,
ako je to i v Správe zdôraznené.
Ide o široký komplex ekonomických, ideologických
a politických opatrení, ktorými sa posilní
pocit právnej istoty a ochrany občanov.
I keď stav násilnej trestnej činnosti v našej
spoločnosti v porovnaní s niektorými západnými
štátmi je priaznivý, treba naďalej zabezpečovať,
aby hlavne v mestských aglomeráciach nedochádzalo
k nepriaznivej koncentrácii kriminálnych živlov,
aby nevznikali podmienky pre vytváranie rôznych skupín,
ktoré vykonávajú trestnú činnosť.
Treba pripomenúť i tzv. drobné nedostatky,
ktoré sa negatívne prevajujú na páchaní
trestnej činnosti, počínajúc napr.
úpravou verejného osvetlenia, cez dodržiavanie
zákona o boji proti alkoholizmu, cez vytváranie
podmienok pre cieľavedomé naplňovanie voľného
času mládeže športovou a kultúrnou
činnosťou až po spoluprácu so spoločenskými
organizáciami, hlavne s ROH a SZM.
Boj proti príčinám a podminekam kriminality
vyžaduje komplexný prístup. Bohužiaľ,
sa nedá zostaviť zoznam úloh tejto komplexnosti.
Vyžaduje si to súčinnosť všetkých
orgánov, organizácií i jednotlivých
občanov, osobného príkladu vedúcich
a starších, ktorí uvedomelo plnia ustanovenia
zákonov a rešpektujú normy socialistickej morálky.
Princíp osobného príkladu, princíp,
obrazne povedané, "rob všetko tak, ako ja",
je najúčinnejší spôsob výchovy
i mladej generácie, zasluhuje si viac pozornosti, než
mu venujeme, a máme v ňom veľké rezervy
i dosť priestoru, ale i príčin pre sebakritiku.
Na záver mám otázku na federálneho
ministra vnútra súdruha Vajnara: "Akými
opatreniami prispeje Federálne ministerstvo vnútra
k znižovaniu neobjasnenosti a k urýchleniu postihu
trestných činov a prečinov a ako bude skvalitňovať
spoluprácu s občanmi, s národnými
výbormi a so společenskými organizáciami
Národného frontu při odhaľovaní
trestných činov, najmä v ochrane bezpečnosti
občanov?"