Za výbory Snemovne ľudu prednesie spravodajskú
správu namiesto poslanca Milana Grégra, ktorý
ochorel, člen ústavnoprávneho výboru
poslanec Miroslav Urban. Za výbory Snemovne národov
overovateľka ústavnoprávneho výboru
poslankyňa Hana Kantorová.
Slovo má terza spoločný spravodajca výborov
Senmovne ľudu poslanec Miroslav Urban.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec M. Urban: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážené
hosté, v souladu s ústavní kontrolní
funkcí Federálního shromáždění
projednáváme dnes opět po dvou letech zprávu
Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky a generálního prokurátora
Československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti.
Socialistický právní řád plní
úkol jednoho z významných nástrojů,
jimiž se realizuje politika Komunistické strany Československa.
Zákony a další právní normy chrání
socialistické státní a společenské
zřízení i ústavou zaručená
práva občanů.
Dodržování, upevňování
a další rozvoj socialistické zákonnosti
jsou nezbytným předpokladem pro činnost orgánů
socialistického státu, úspěšný
rozvoj jeho ekonomiky a naplňování práv
a povinností jednotlivých občanů.
Proto jakékoli porušení této zákonnosti,
jakož i nedoceňování úlohy socialistického
práva má negatívní dopad na další
pokrok ve výstavbě naší společnosti.
Plně souhlasím s tím, že otázka
boje proti kriminalitě a ostatní proti společenské
činnosti je úkolem věcně příslušných
orgánů, ale i společenských organizacím,
škol, rodiny a všech poctivých občanů,
jejichž aktivní účast na politickém,
hospodářském a kulturním životě
společnosti má nenahraditelný vliv na posilování
právního vědomí a odpovědnosti
každého jednotlivce, na pozitivní vztah a úctu
k zákonům, a současně též
napomáhá k vedení soustavného a nesmlouvavého
boje proti narušování právního
řádu.
Dovolte mi, abych předloženou zprávu Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
a generálního prokurátora Československé
socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti
za období od posledního projednávání
této problematiky v roce 1983 hodnotil jako velmi dobrou,
objektivní a komplexní, protože se analyticky
zabývá stavem zákonnosti prakticky ve všech
oblastech účinnosti právního řádu
se zvláštním zaměřením
na zvláště důležité oblasti
pro rozvoj naší společnosti. Zprávu
tu přede mnou ještě doplnili generální
prokurátor Československé socialistické
republiky soudruh Feješ a předseda Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
soudruh Ondřej, takže máme úplný
pohled na tuto problematiku.
Chtěl bych zdůraznit, že problematika dodržování
socialistické zákonnosti je v rámci kontrolní
působnosti soustavně středem zájmu
Federálního shromáždění
a jeho orgánů. Tyto problémy jsou často
zařazovány na program schůzí zejména
ústavně právních výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
jsou k nim přijímána i účinná
doporučení, jejichž realizace je sledována
formou kontrolních zpráv. Nemalý význam
mají i poslanecké průzkumy, které
se čas od času týkají vybraných
úseků právního řádu
a zejména některých aktuálních
a konkrétních okruhů problémů,
např. v rámci samostatných schůzí
sněmoven. To umožňuje, že jsme jako poslanci
nejvyššího zákonodárného
sboru Československé socialistické republiky
- spolu se zkušenostmi z našich volebních obvodů
- podrobně a objektivně informováni o stavu
a vývoji závažných problémů
v oblasti aplikace a působení zákonů
a jiných právních předpisů.
V ústavně právních výborech
Sněmovny lidu a Sněmovny národů jsme
se od počátku IV. volebního období
na podkladě zpráv Generální prokuratury
Československé socialistické republiky, popřípadě
Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky zabývali např. problematikou
spojenou s trestným činem úplatkářství,
s uplatňováním opatření k upevňování
socialistické pracovní kázně, se stavem
boje proti alkoholismu a ostatním toxikomaniím,
se stavem postihu trestné činnosti proti bezpečnosti
silničního provozu, páchané pod vlivem
alkoholu a jiných omamných látek, zabývali
jsme se dále i stavem a vývojem kriminality se zřetelem
k nejzávažnější trestné
činnosti, poznatky ze soudní praxe při rozhodování
o trestných činech proti hospodářské
kázni a jak je plněna povinnost orgánů
a organizací oznamovat trestné činy. Mimořádnou
pozornost jsme věnovali vývoji a skladbě
soudní občanskoprávní agendy a rozboru
příčin růstu sporů ve věcech,
které vykazovaly vyšší vzestup, jakož
i poznatkům soudů získaným při
rozhodování o trestných činech proti
rodině a mládeži.
V mezidobí od poslední komplexní zprávy
v roce 1983 jsme zaměřili svou pozornost na výkon
dozoru prokuratury nad dodržováním zákonnosti,
např. ve vybraných oblastech státní
správy. V usnesení, které k tomu bylo přijato
jsme poukazovali kromě pozitivních aspektů
na to, že novely zákonů o národních
výborech a navazující předpisy se
jen pozvolna uplatňují v praxi národních
výborů, přetrvávají nedostatky
v dodržování předpisů na úseku
hospodaření s byty a že činnosti práce
kontrolních orgánů, pokud jde o vyvozování
odpovědnosti vůči odpovědným
pracovníkům v oblasti dodržování
předpisů o ochraně majetku v socialistickém
vlastnictví, pracovní a družstevní kázně,
ochrany zemědělského půdního
fondu a jiných, není stále na potřebné
úrovni. Dnes se situace v dodržování
předpisů o správním řízení
národními výbory zlepšila a pozitivní
výsledky byly dosaženy i na úseku ochrany zemědělského
půdního fondu, kde se jeho objem stabilizoval.
Ke zprávě Generální prokuratury Československé
socialistické republiky o vyhodnocení poznatků
prokuratury o uplatňování opatření
ke zlepšení pracovní kázně jsme
v usnesení upozornili na to, že situace v této
oblasti stále nemůže dosáhnout znatelnějšího
zlepšení a doporučili jsme orgánům
prokuratury, aby věnovaly této otázce soustavnou
pozornost a péči. Také zde bylo přes
některé přetrvávající
nedostatky docíleno určitého zlepšení.
V únoru 1984 jsme projednali zprávu generálního
prokurátora o poznatcích prokuratury na úseku
dodržování zákonnosti v silniční
dopravě se zaměřením na dodržování
předpisů o zdravotní a odborné způsobilosti
řidičů motorových vozidel a s tím
souvisejícího právního postihu za
dopravní přestupky se záměrem zlepšit
neuspokojivý stav zákonnosti v této oblasti
zejména zvýšením účinnosti
prokurátorského dozoru. Konstatovali jsme, že
je to stále oblast s mimořádně tíživými
následky na životech a zdraví lidí,
na majetku i v sociální oblasti. Nehodovost v silničním
provozu je negativně ovlivňována především
okolnostmi spočívajícími v subjektivních
vlastnostech účastníků silničního
provozu, zvláště řidičů
motorových vozidel, v jejich selhávání
v oblasti právní, technicko-způsobilostní,
tělesné, duševní a morální.
Své ničivé dílo vykonává
v mnohých případech alkohol. Ztráty
na životech, obrovské majetkové škody
a další společenské ztráty -
např. na léčení zraněných
lidí - jsou vážným celospolečenským
problémem. Proto jsme v usnesení výborů
doporučili další prohloubení výkonu
dozoru prokuratury a systematické, soustředěné
zaměření na přísné dodržování
právních předpisů vztahujících
se k základním faktorům spoluurčujícím
celkovou úroveň bezpečnosti silničního
provozu. Pro zvýšení účinnosti
právních předpisů v této oblasti
bylo dále doporučeno využít zkušeností
a poznatků prokuratury při přípravě
a novelizaci právních předpisů v silniční
dopravě. Ústavně právní výbory
se k problematice silniční dopravy vrátily
ještě jednou počátkem tohoto roku, tentokrát
z hlediska dodržování předpisů
upravujících otázky technického stavu
motorových vozidel, dopravního značení
a údržby komunikací, a to v rámci přípravy
5. samostatné schůze Sněmovny lidu. Po projednání
zprávy bylo shodně konstatováno, že
vedle subjektivních faktorů působí
negativně na silniční provoz i technický
stav vozidel, stav komunikací a někdy i nesprávné
dopravní značení, i když tyto nedostatky
nemají na dopravní nehodovost rozhodující
vliv.
K plnění požadavku na udržování
vozidel v řádném technickém stavu
a komunikací na odpovídající úrovni
bylo doporučeno rovněž zde prohloubit prokurátorský
dozor nad dodržováním specifických právních
předpisů tak, aby byly vytvořeny podmínky
pro fungování všech základních
činitelů podmiňujících příznivý
stav a vývoj bezpečnosti a plynulosti provozu na
silnicích.
Koncem roku 1984 se zabývaly ústavně právní
výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
rozborem Nejvyššího soudu ČSSR o příčinách
sporů ve mzdových věcech. Bylo zjištěno,
že tyto spory vznikají většinou z neznalosti
právních předpisů jak u pracovníků,
tak i u organizací, z jejich nesprávného
výkladu, v některých případech
i z důvodu nesprávného postupu organizací
nebo na základě ustanovení kolektivních
smluv, které nejsou vždy v souladu s právními
předpisy v této oblasti. Nemálo případů
by mohlo být vyřešeno již na úrovni
organizace bez zbytečného zatěžování
soudů a často není plně doceněno
ani výchovné působení k plnění
povinností jak pracovníků, tak i organizací.
Podceňuje se i účinná právní
propaganda. Bylo proto v usnesení výborů
doporučeno Nejvyššímu soudu ČSSR
působit omezování příčin
porušování zákonnosti v této
oblasti, se zprávou Nejvyššího soudu ČSSR
o této problematice seznámit ÚRO, některé
ministry vlády ČSSR a vedoucí ústředních
orgánů ČSSR za účelem přijetí
potřebných opatření k omezování
příčin porušování zákonnosti
v oblasti mzdových předpisů s tím,
aby do konce roku 1985 podali ústavně právním
výborům kontrolní zprávu, jaká
opatření a s jakým účinkem
byla v této věci přijata.
Počátkem tohoto roku jsme se zabývali i stavem
zákonnosti při uplatňování
odpovědnosti za nekvalitní výrobu. Konstatovali
jsme, že nejsou plně využívány
právní předpisy určené k prevenci
a postihu nekvalitní výroby, zejména v minimální
míře jsou vyvozována kárná
opatření a hmotná odpovědnost podle
zákoníku práce. Zarážející
je to, že v některých organizacích nejsou
důsledně zjišťovány příčiny
vedoucí k nekvalitní výrobě. Také
technická kontrola zůstala mnoho dlužna svému
poslání. Trestní postihy prakticky žádné
nejsou, protože jak se říká - není-li
žalobce, není ani soudce. Také pro tuto problematiku
jsme přijali usnesení s návrhy na účinná
opatření.
Při jednání o stavu socialistické
zákonnosti v ústavně právních
výborech důsledně dbáme na kontrolu
a plnění doporučení přijatých
v usneseních k jednotlivým dílčím
problémům a vyžadujeme neformální
kontrolní zprávy od resortů, jichž se
to týká. Jsem přesvědčen, že
přijatá doporučení jsou v souladu
s názory našich občanů. Potvrzují
to získané poznatky do nich ve volebních
obvodech, ale i nemalé procento jejich ohlasů v
dopisech, zasílaných orgánům Federálního
shromáždění. Naše zkušenosti
odpovídají duchu zprávy Nejvyššího
soudu ČSSR a generálního prokurátora
ČSSR.
Soudružky a soudruzi poslanci, na závěr bych
chtěl vyjádřit plnou podporu a uznání
orgánům prokuratury a soudům v jejich činnosti
v zájmu ochrany a dodržování socialistické
zákonnosti.
Navrhuji, aby Sněmovna lidu a vzala zprvu Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky
a generálního prokurátora Československé
socialistické republiky o socialistické zákonnosti
včetně návrhu opatření, uvedených
v závěrech zprávy, na vědomí.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Urbanovi.
Prosím, aby sa ujala slova spoločná spravodajkyňa
výborov Sněmovne národov poslankyňa
Hana Kantorová.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně H. Kantorová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů se připojuji k vystoupení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu ke zprávě
Nejvyššího soudu Československé
socialistické republiky a generálního prokurátora
československé socialistické republiky o
stavu socialistické zákonnosti. Plně souhlasím
také se závěry uvedenými v části
V. zprávy.
Dovolte mi, abych Vás informovala o výsledcích
projednání zprávy ve výborech sněmoven.
Úvodem bych chtěla konstatovat, že výbory
projednaly zprávu Nejvyššího soudu ČSSR
a generálního prokurátora ČSSR o stavu
socialistické zákonnosti s velkým zájmem
a odpovědností. Ve všech výborech bez
rozdílu vystupovali poslanci v rozpravě kriticky
a náročně k této společensky
závažné problematice, přičemž
kromě všeobecných poznatků uplatnili
i vlastní zkušenosti a zejména připomínky
ze svých volebních obvodů.
Jednoznačně přitom vyznělo konstatování,
že drtivá většina našich občanů
pracuje a žije tak, že se celý život nedostane
do rozporu s právním řádem, naopak
si váží zákonů a jiných
právních předpisů a cení si
toho, že mohou v jistotě a klidu pracovat, věnovat
se rodině, výchově svých dětí
i svým osobním zájmům. Většina
našich občanů si uvědomuje vzájemný
vztah práv a povinností vůči společnosti,
správně chápe vzájemné vztahy
celospolečenských, skupinových i individuálních
zájmů a nezbytnost jejich právní regulace
a ochrany s prioritním akcentem na celospolečenských
zájmech.
Žel, stále je dost těch, kteří
tyto zásady nedodržují, prosazují a
uskutečňují v prvé řadě
své osobní zájmy a potřeby bez ohledu
na to, že tím škodí společnosti
a jiným občanům; dostávají
se tak často do rozporu se zákonem a jsou nakonec
za to společností postihováni.
Výbory obou sněmoven ocenily úsilí
orgánů prokuratury a soudů o zvýšení
úrovně svých rozhodování i
preventivní a výchovné činnosti. V
rozpravě hodnotili poslanci objektivnost zprávy,
která odpovídá současnému stavu
a je v souladu se získanými zkušenostmi z volebních
obvodů.
Ve všech výborech bylo poukázáno na
potřebu náročněji posuzovat trestnou
činnost, a to zejména celospolečenské
povahy, zaměřit se na účinnější
ochranu socialistického společenského a státního
zřízení, socialistického vlastnictví,
chránit je zvláště proti rozkrádání,
zesílit postih porušování hospodářské
kázně a povinnost při nakládání
s finančními a hmotnými prostředky,
porušení povinností v provozu socialistické
organizace, zabezpečit účinnější
ochranu hospodářských objektů, zemědělských
kultur a podobně. Bylo poukázáno také
na nenahraditelné ztráty na životech a zdraví
a na velké hmotné škody způsobené
trestnou činností v silniční dopravě;
znovu se připomenula společenská škodlivost
nerůznějších forem korupce a úplatkářství
a neoprávněného obohacování
na úkor společnosti a občanů a potřeba
rozhodnějšího boje proti těmto nežádoucím
přežívajícím jevům.
Zvlášť důrazně byla kritizována
nedostatečná ochrana a malá účinnost
dosud používaných prostředků
proti recidivě, proti páchání trestných
činů pod vlivem alkoholu a jiných toxických
omamných látek. V některých výborech
odezněl i návrh na novelizaci zákona č.
120/1962 Sb., o boji proti alkoholismu, neboť tento zákon
již zastaral a v současných podmínkách
nemůže zcela plnit svoji funkci. Poslanci s velkou
vážností hodnotili společenskou nebezpečnost
recidivistů, zdůvodňovali naléhavost
potřeby hledání účinnějších
metod převýchovy těchto protispolečenských
živlů, např. formou nápravné
izolace.
Poslanci doporučili také náročněji
posuzovat trestné činy proti životu a zdraví,
zvyšovat bezpečnost občanů, účinněji
chránit jejich osobní majetek získaná
poctivou prací, jakož i jejich svobodu a lidskou důstojnost.
Bylo také doporučeno, aby orgány prokuratury,
soudy, orgány Veřejné bezpečnosti
a kontrolní orgány působily na to, aby vedoucí
státních a hospodářských orgánů
a organizací plnili své povinnosti při zajišťování
socialistické zákonnosti, zejména aby se
odpovědně zabývali příčinami
jejího nedodržování, popřípadě
porušování, zejména aby vyvozovali z
takto získaných poznatků potřebná
a účinná opatření a plnili
řádně a včas oznamovací povinnost.
Výbory zdůraznily potřebu starostlivého
sledování trestné činnosti mladistvých,
a v zájmu prevence a zlepšení v této
oblasti doporučili někteří poslanci
rozšíření učebních osnov
na školách o výuku hlubších znalostí
práva a o systematické pěstování
úcty k právnímu rádu.
Všeobecně bylo upozorněno na nezbytnost zlepšení
právní propagandy včetně jejích
forem s cílem dále prohloubit socialistické
právní vědomí občanů.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jak jsem
již uvedla, výsledky projednávání
zprávy Nejvyššího soudu ČSSR a
generálního prokurátora ČSSR o stavu
socialistické zákonnosti včetně závěrů
ve zprávě uvedených jsou v souladu s našimi
poznatky z volebních obvodů, a proto doporučuji
Sněmovně národů, aby vzala zprávu
se souhlasem na vědomí.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov
Snemovne národov poslanykni Kantorovej.
Súdružky a súdruhovia poslanci, predsedníctva
obidvoch snemovní odporúčajú zvoliť
na vypracovanie návrhu uznesenia Federálneho zhromaždenia
k tomuto bodu programu návrhovú komisiu v tomto
zložení:
Za Sněmovňu ľudu poslanci: Zdeněk Češka,
Margita Obžerová a Ján Pakán; za Sněmovňu
národov poslanci: Irena Horečná, Ladislav
Kupčík a Vladimír Mařík.
Sú k týmto návrhom nejaké pripomienky?
(Nejsou.) Nie sú.
Môžeme teda hlasovať o návrhu na zloženie
návrhovej komisie.
Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z poslancov Semovne národov súhlasí s
návrhom jej predsedníctva na zloženie návrhovej
komisie, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa národov schválila tento návrh
jednomyseľne.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
jej predsedníctva, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.