Úterý 11. června 1985

Za výbory Snemovne ľudu prednesie spravodajskú správu namiesto poslanca Milana Grégra, ktorý ochorel, člen ústavnoprávneho výboru poslanec Miroslav Urban. Za výbory Snemovne národov overovateľka ústavnoprávneho výboru poslankyňa Hana Kantorová.

Slovo má terza spoločný spravodajca výborov Senmovne ľudu poslanec Miroslav Urban.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec M. Urban: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážené hosté, v souladu s ústavní kontrolní funkcí Federálního shromáždění projednáváme dnes opět po dvou letech zprávu Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky a generálního prokurátora Československé socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti.

Socialistický právní řád plní úkol jednoho z významných nástrojů, jimiž se realizuje politika Komunistické strany Československa. Zákony a další právní normy chrání socialistické státní a společenské zřízení i ústavou zaručená práva občanů.

Dodržování, upevňování a další rozvoj socialistické zákonnosti jsou nezbytným předpokladem pro činnost orgánů socialistického státu, úspěšný rozvoj jeho ekonomiky a naplňování práv a povinností jednotlivých občanů. Proto jakékoli porušení této zákonnosti, jakož i nedoceňování úlohy socialistického práva má negatívní dopad na další pokrok ve výstavbě naší společnosti. Plně souhlasím s tím, že otázka boje proti kriminalitě a ostatní proti společenské činnosti je úkolem věcně příslušných orgánů, ale i společenských organizacím, škol, rodiny a všech poctivých občanů, jejichž aktivní účast na politickém, hospodářském a kulturním životě společnosti má nenahraditelný vliv na posilování právního vědomí a odpovědnosti každého jednotlivce, na pozitivní vztah a úctu k zákonům, a současně též napomáhá k vedení soustavného a nesmlouvavého boje proti narušování právního řádu.

Dovolte mi, abych předloženou zprávu Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky a generálního prokurátora Československé socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti za období od posledního projednávání této problematiky v roce 1983 hodnotil jako velmi dobrou, objektivní a komplexní, protože se analyticky zabývá stavem zákonnosti prakticky ve všech oblastech účinnosti právního řádu se zvláštním zaměřením na zvláště důležité oblasti pro rozvoj naší společnosti. Zprávu tu přede mnou ještě doplnili generální prokurátor Československé socialistické republiky soudruh Feješ a předseda Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky soudruh Ondřej, takže máme úplný pohled na tuto problematiku.

Chtěl bych zdůraznit, že problematika dodržování socialistické zákonnosti je v rámci kontrolní působnosti soustavně středem zájmu Federálního shromáždění a jeho orgánů. Tyto problémy jsou často zařazovány na program schůzí zejména ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů a jsou k nim přijímána i účinná doporučení, jejichž realizace je sledována formou kontrolních zpráv. Nemalý význam mají i poslanecké průzkumy, které se čas od času týkají vybraných úseků právního řádu a zejména některých aktuálních a konkrétních okruhů problémů, např. v rámci samostatných schůzí sněmoven. To umožňuje, že jsme jako poslanci nejvyššího zákonodárného sboru Československé socialistické republiky - spolu se zkušenostmi z našich volebních obvodů - podrobně a objektivně informováni o stavu a vývoji závažných problémů v oblasti aplikace a působení zákonů a jiných právních předpisů.

V ústavně právních výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů jsme se od počátku IV. volebního období na podkladě zpráv Generální prokuratury Československé socialistické republiky, popřípadě Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky zabývali např. problematikou spojenou s trestným činem úplatkářství, s uplatňováním opatření k upevňování socialistické pracovní kázně, se stavem boje proti alkoholismu a ostatním toxikomaniím, se stavem postihu trestné činnosti proti bezpečnosti silničního provozu, páchané pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, zabývali jsme se dále i stavem a vývojem kriminality se zřetelem k nejzávažnější trestné činnosti, poznatky ze soudní praxe při rozhodování o trestných činech proti hospodářské kázni a jak je plněna povinnost orgánů a organizací oznamovat trestné činy. Mimořádnou pozornost jsme věnovali vývoji a skladbě soudní občanskoprávní agendy a rozboru příčin růstu sporů ve věcech, které vykazovaly vyšší vzestup, jakož i poznatkům soudů získaným při rozhodování o trestných činech proti rodině a mládeži.

V mezidobí od poslední komplexní zprávy v roce 1983 jsme zaměřili svou pozornost na výkon dozoru prokuratury nad dodržováním zákonnosti, např. ve vybraných oblastech státní správy. V usnesení, které k tomu bylo přijato jsme poukazovali kromě pozitivních aspektů na to, že novely zákonů o národních výborech a navazující předpisy se jen pozvolna uplatňují v praxi národních výborů, přetrvávají nedostatky v dodržování předpisů na úseku hospodaření s byty a že činnosti práce kontrolních orgánů, pokud jde o vyvozování odpovědnosti vůči odpovědným pracovníkům v oblasti dodržování předpisů o ochraně majetku v socialistickém vlastnictví, pracovní a družstevní kázně, ochrany zemědělského půdního fondu a jiných, není stále na potřebné úrovni. Dnes se situace v dodržování předpisů o správním řízení národními výbory zlepšila a pozitivní výsledky byly dosaženy i na úseku ochrany zemědělského půdního fondu, kde se jeho objem stabilizoval.

Ke zprávě Generální prokuratury Československé socialistické republiky o vyhodnocení poznatků prokuratury o uplatňování opatření ke zlepšení pracovní kázně jsme v usnesení upozornili na to, že situace v této oblasti stále nemůže dosáhnout znatelnějšího zlepšení a doporučili jsme orgánům prokuratury, aby věnovaly této otázce soustavnou pozornost a péči. Také zde bylo přes některé přetrvávající nedostatky docíleno určitého zlepšení.

V únoru 1984 jsme projednali zprávu generálního prokurátora o poznatcích prokuratury na úseku dodržování zákonnosti v silniční dopravě se zaměřením na dodržování předpisů o zdravotní a odborné způsobilosti řidičů motorových vozidel a s tím souvisejícího právního postihu za dopravní přestupky se záměrem zlepšit neuspokojivý stav zákonnosti v této oblasti zejména zvýšením účinnosti prokurátorského dozoru. Konstatovali jsme, že je to stále oblast s mimořádně tíživými následky na životech a zdraví lidí, na majetku i v sociální oblasti. Nehodovost v silničním provozu je negativně ovlivňována především okolnostmi spočívajícími v subjektivních vlastnostech účastníků silničního provozu, zvláště řidičů motorových vozidel, v jejich selhávání v oblasti právní, technicko-způsobilostní, tělesné, duševní a morální. Své ničivé dílo vykonává v mnohých případech alkohol. Ztráty na životech, obrovské majetkové škody a další společenské ztráty - např. na léčení zraněných lidí - jsou vážným celospolečenským problémem. Proto jsme v usnesení výborů doporučili další prohloubení výkonu dozoru prokuratury a systematické, soustředěné zaměření na přísné dodržování právních předpisů vztahujících se k základním faktorům spoluurčujícím celkovou úroveň bezpečnosti silničního provozu. Pro zvýšení účinnosti právních předpisů v této oblasti bylo dále doporučeno využít zkušeností a poznatků prokuratury při přípravě a novelizaci právních předpisů v silniční dopravě. Ústavně právní výbory se k problematice silniční dopravy vrátily ještě jednou počátkem tohoto roku, tentokrát z hlediska dodržování předpisů upravujících otázky technického stavu motorových vozidel, dopravního značení a údržby komunikací, a to v rámci přípravy 5. samostatné schůze Sněmovny lidu. Po projednání zprávy bylo shodně konstatováno, že vedle subjektivních faktorů působí negativně na silniční provoz i technický stav vozidel, stav komunikací a někdy i nesprávné dopravní značení, i když tyto nedostatky nemají na dopravní nehodovost rozhodující vliv.

K plnění požadavku na udržování vozidel v řádném technickém stavu a komunikací na odpovídající úrovni bylo doporučeno rovněž zde prohloubit prokurátorský dozor nad dodržováním specifických právních předpisů tak, aby byly vytvořeny podmínky pro fungování všech základních činitelů podmiňujících příznivý stav a vývoj bezpečnosti a plynulosti provozu na silnicích.

Koncem roku 1984 se zabývaly ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů rozborem Nejvyššího soudu ČSSR o příčinách sporů ve mzdových věcech. Bylo zjištěno, že tyto spory vznikají většinou z neznalosti právních předpisů jak u pracovníků, tak i u organizací, z jejich nesprávného výkladu, v některých případech i z důvodu nesprávného postupu organizací nebo na základě ustanovení kolektivních smluv, které nejsou vždy v souladu s právními předpisy v této oblasti. Nemálo případů by mohlo být vyřešeno již na úrovni organizace bez zbytečného zatěžování soudů a často není plně doceněno ani výchovné působení k plnění povinností jak pracovníků, tak i organizací. Podceňuje se i účinná právní propaganda. Bylo proto v usnesení výborů doporučeno Nejvyššímu soudu ČSSR působit omezování příčin porušování zákonnosti v této oblasti, se zprávou Nejvyššího soudu ČSSR o této problematice seznámit ÚRO, některé ministry vlády ČSSR a vedoucí ústředních orgánů ČSSR za účelem přijetí potřebných opatření k omezování příčin porušování zákonnosti v oblasti mzdových předpisů s tím, aby do konce roku 1985 podali ústavně právním výborům kontrolní zprávu, jaká opatření a s jakým účinkem byla v této věci přijata.

Počátkem tohoto roku jsme se zabývali i stavem zákonnosti při uplatňování odpovědnosti za nekvalitní výrobu. Konstatovali jsme, že nejsou plně využívány právní předpisy určené k prevenci a postihu nekvalitní výroby, zejména v minimální míře jsou vyvozována kárná opatření a hmotná odpovědnost podle zákoníku práce. Zarážející je to, že v některých organizacích nejsou důsledně zjišťovány příčiny vedoucí k nekvalitní výrobě. Také technická kontrola zůstala mnoho dlužna svému poslání. Trestní postihy prakticky žádné nejsou, protože jak se říká - není-li žalobce, není ani soudce. Také pro tuto problematiku jsme přijali usnesení s návrhy na účinná opatření.

Při jednání o stavu socialistické zákonnosti v ústavně právních výborech důsledně dbáme na kontrolu a plnění doporučení přijatých v usneseních k jednotlivým dílčím problémům a vyžadujeme neformální kontrolní zprávy od resortů, jichž se to týká. Jsem přesvědčen, že přijatá doporučení jsou v souladu s názory našich občanů. Potvrzují to získané poznatky do nich ve volebních obvodech, ale i nemalé procento jejich ohlasů v dopisech, zasílaných orgánům Federálního shromáždění. Naše zkušenosti odpovídají duchu zprávy Nejvyššího soudu ČSSR a generálního prokurátora ČSSR.

Soudružky a soudruzi poslanci, na závěr bych chtěl vyjádřit plnou podporu a uznání orgánům prokuratury a soudům v jejich činnosti v zájmu ochrany a dodržování socialistické zákonnosti.

Navrhuji, aby Sněmovna lidu a vzala zprvu Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky a generálního prokurátora Československé socialistické republiky o socialistické zákonnosti včetně návrhu opatření, uvedených v závěrech zprávy, na vědomí.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov Snemovne ľudu poslancovi Urbanovi.

Prosím, aby sa ujala slova spoločná spravodajkyňa výborov Sněmovne národov poslankyňa Hana Kantorová.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně H. Kantorová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny národů se připojuji k vystoupení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu ke zprávě Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky a generálního prokurátora československé socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti. Plně souhlasím také se závěry uvedenými v části V. zprávy.

Dovolte mi, abych Vás informovala o výsledcích projednání zprávy ve výborech sněmoven.

Úvodem bych chtěla konstatovat, že výbory projednaly zprávu Nejvyššího soudu ČSSR a generálního prokurátora ČSSR o stavu socialistické zákonnosti s velkým zájmem a odpovědností. Ve všech výborech bez rozdílu vystupovali poslanci v rozpravě kriticky a náročně k této společensky závažné problematice, přičemž kromě všeobecných poznatků uplatnili i vlastní zkušenosti a zejména připomínky ze svých volebních obvodů.

Jednoznačně přitom vyznělo konstatování, že drtivá většina našich občanů pracuje a žije tak, že se celý život nedostane do rozporu s právním řádem, naopak si váží zákonů a jiných právních předpisů a cení si toho, že mohou v jistotě a klidu pracovat, věnovat se rodině, výchově svých dětí i svým osobním zájmům. Většina našich občanů si uvědomuje vzájemný vztah práv a povinností vůči společnosti, správně chápe vzájemné vztahy celospolečenských, skupinových i individuálních zájmů a nezbytnost jejich právní regulace a ochrany s prioritním akcentem na celospolečenských zájmech.

Žel, stále je dost těch, kteří tyto zásady nedodržují, prosazují a uskutečňují v prvé řadě své osobní zájmy a potřeby bez ohledu na to, že tím škodí společnosti a jiným občanům; dostávají se tak často do rozporu se zákonem a jsou nakonec za to společností postihováni.

Výbory obou sněmoven ocenily úsilí orgánů prokuratury a soudů o zvýšení úrovně svých rozhodování i preventivní a výchovné činnosti. V rozpravě hodnotili poslanci objektivnost zprávy, která odpovídá současnému stavu a je v souladu se získanými zkušenostmi z volebních obvodů.

Ve všech výborech bylo poukázáno na potřebu náročněji posuzovat trestnou činnost, a to zejména celospolečenské povahy, zaměřit se na účinnější ochranu socialistického společenského a státního zřízení, socialistického vlastnictví, chránit je zvláště proti rozkrádání, zesílit postih porušování hospodářské kázně a povinnost při nakládání s finančními a hmotnými prostředky, porušení povinností v provozu socialistické organizace, zabezpečit účinnější ochranu hospodářských objektů, zemědělských kultur a podobně. Bylo poukázáno také na nenahraditelné ztráty na životech a zdraví a na velké hmotné škody způsobené trestnou činností v silniční dopravě; znovu se připomenula společenská škodlivost nerůznějších forem korupce a úplatkářství a neoprávněného obohacování na úkor společnosti a občanů a potřeba rozhodnějšího boje proti těmto nežádoucím přežívajícím jevům.

Zvlášť důrazně byla kritizována nedostatečná ochrana a malá účinnost dosud používaných prostředků proti recidivě, proti páchání trestných činů pod vlivem alkoholu a jiných toxických omamných látek. V některých výborech odezněl i návrh na novelizaci zákona č. 120/1962 Sb., o boji proti alkoholismu, neboť tento zákon již zastaral a v současných podmínkách nemůže zcela plnit svoji funkci. Poslanci s velkou vážností hodnotili společenskou nebezpečnost recidivistů, zdůvodňovali naléhavost potřeby hledání účinnějších metod převýchovy těchto protispolečenských živlů, např. formou nápravné izolace.

Poslanci doporučili také náročněji posuzovat trestné činy proti životu a zdraví, zvyšovat bezpečnost občanů, účinněji chránit jejich osobní majetek získaná poctivou prací, jakož i jejich svobodu a lidskou důstojnost.

Bylo také doporučeno, aby orgány prokuratury, soudy, orgány Veřejné bezpečnosti a kontrolní orgány působily na to, aby vedoucí státních a hospodářských orgánů a organizací plnili své povinnosti při zajišťování socialistické zákonnosti, zejména aby se odpovědně zabývali příčinami jejího nedodržování, popřípadě porušování, zejména aby vyvozovali z takto získaných poznatků potřebná a účinná opatření a plnili řádně a včas oznamovací povinnost.

Výbory zdůraznily potřebu starostlivého sledování trestné činnosti mladistvých, a v zájmu prevence a zlepšení v této oblasti doporučili někteří poslanci rozšíření učebních osnov na školách o výuku hlubších znalostí práva a o systematické pěstování úcty k právnímu rádu.

Všeobecně bylo upozorněno na nezbytnost zlepšení právní propagandy včetně jejích forem s cílem dále prohloubit socialistické právní vědomí občanů.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jak jsem již uvedla, výsledky projednávání zprávy Nejvyššího soudu ČSSR a generálního prokurátora ČSSR o stavu socialistické zákonnosti včetně závěrů ve zprávě uvedených jsou v souladu s našimi poznatky z volebních obvodů, a proto doporučuji Sněmovně národů, aby vzala zprávu se souhlasem na vědomí.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov poslanykni Kantorovej.

Súdružky a súdruhovia poslanci, predsedníctva obidvoch snemovní odporúčajú zvoliť na vypracovanie návrhu uznesenia Federálneho zhromaždenia k tomuto bodu programu návrhovú komisiu v tomto zložení:

Za Sněmovňu ľudu poslanci: Zdeněk Češka, Margita Obžerová a Ján Pakán; za Sněmovňu národov poslanci: Irena Horečná, Ladislav Kupčík a Vladimír Mařík.

Sú k týmto návrhom nejaké pripomienky? (Nejsou.) Nie sú.

Môžeme teda hlasovať o návrhu na zloženie návrhovej komisie.

Najskôr prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto z poslancov Semovne národov súhlasí s návrhom jej predsedníctva na zloženie návrhovej komisie, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa národov schválila tento návrh jednomyseľne.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom jej predsedníctva, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Aj Snemovňa ľudu schválila návrh jednomyseľne.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP