Přítomno: | 174 poslanci Sněmovny lidu |
7 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
6 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Boroš, Brabenec, Grégr, Chňoupek, Jägerman,
Janák, Králíčková, Kratochvíl,
Kubinsky, Mamula, Miňďaš, Nejezchleb, Neubert,
Pitra, Potáč, Riško, Sakmar,
Sidor, Svoboda, Tajovská, Tesař, Tichavský,
Zahradník, Zamazal, Zavadil, Žákovič
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Blahník, Havlín, Huml, Charvát, Kopřiva,
Kvasil, Šupka, Veselý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Babinec, Blažej, Boďa, Kožík, Nováček,
Šepeľa, Turošík, Turzo, Vacková
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslanykne, súdruhovia poslanci, vážení
hosita, otváram prerušené rokovanie spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Československej socialistickej republiky.
V zasedacje sieni je prítomných 162 poslanocv Snemovne
ľudu, 60 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 63 poslanov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej preublike.
Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
Rokovať budeme podľa schváleného programu.
To znamená, že teraz je na programe Správa
Najvyššieho súdu Československej socialistickej
republiky a generálneho prokurátora Československej
socialistickej republiky o stave socialistickej zákonnosti.
Písomnú správu, ktorá vám bola
rozoslaná, odôvodní predseda Najvyššieho
súdu Československej socialistickej republiky súdruh
Josef Ondřej a generálny prokurátor Československej
socialistickej republiky súdruh Ján Feješ.
Žiadam predsedu Najvyššieho súdu súdruha
Josefa Ondřeja, aby sa ujal slova.
Předseda Nejvyššího soudu ČSSR
J. Ondřej.: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté!
Socialistická zákonnost má nezastupitelné
místo při budování rozvinuté
socialistické společnosti. Je nejen zárukou
rychlé a účinné ochrany celospolečenských
a individuálních zájmů, ale ve značné
míře také ovlivňuje postoje občanů
ke společnosti a státu.
Jako metodu státního řízení
společnosti považuje komunistická strana socialistickou
zákonnost za jeden ze základních institutů
politické soustavy socialismu a jednu z hlavních
metod řízení společnosti.
Z toho také vycházelo před dvěma roky
usnesení Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky ke
zprávě o stavu socialistické zákonnosti,
když konstatovalo, že prohloubení účinnosti
boje proti porušování zásad socialistické
zákonnosti je prvořadým požadavkem všech
státních orgánů, hospodářských
orgánů a všech společenských
organizací.
Hodnotíme-li dnes, jak se nám podařilo plnit
toto usnesení, můžeme při náročném
pohledu říci, že se nám podařilo
dosáhnout jen některých dílčích
pozitivních výsledků.
Můžeme zaznamenat společenskou aktivitu lidí
při plnění pracovních úkolů
v důsledku úsilí komunistické strany
v boji proti porušování zákonnosti,
morálky a disciplíny.
Došlo k určité aktivizaci společenských
sil namířené proti těmto jevům,
které nejvíce tíží každodenní
život pracujících a podvazují jejich
iniciativu.
I když se na určitých úsecích
zastavil růst kriminality a jiné prostispolečenské
činnosti, neplatí to o jejich rozhodujících
složkách a formách.
Řada problémů, o nichž je řeč
ve zprávě, vyřešena nebyla.
Ptáme-li se po příčinách tohoto
stavu, musíme konstatovat, že na rozdíl od
práv a oprávnění, které si
většinou u nás každý uvědomuje
a využívá jich, není tomu tak vždycky
při plnění povinností.
Československá socialistická republika patří
mezi státy, které svým občanům
zajišťují vysokou míru sociálních
a právních jistot. Na rozdíl od právních
řádů kapitalistických zemí,
kde se tyto jistoty v nejlepším případě
jen proklamují, poskytuje náš právní
řád reálné prostředky pro uplatnění
jistot. Realizaci občanských práv, na kterých
jsou sociální a právní jistoty založeny,
garantuje celková ekonomická základna socialismu.
Dalo by se tedy očekávat, že se tyto přednosti
našeho zřízení projeví v plnění
pracovní i občanské povinnosti.
Jak to však ve skutečnosti je? Problémy s disciplínou
v pracovně právních vztazích na mnoha
pracovištích nadále trvají. Podle již
několikaletých poznatků svědčí
o tom i případy škod, způsobených
porušením pracovních povinností, nebo
v přímé souvislosti s nimi. Nedostatky spočívají
v tom, že škoda není vůči viníkům
uplatňována vůbec, případně
není uplatňována v zákonné
výši, nebo je často bezdůvodně
uplatňována v minimální výši.
Vezměme například problematiku nekvalitní
práce. Víme dobře, že ne mnohých
pracovištích se jen váhavě uplatňují
opatření, směřující
proti jejich příčinám. Jen zanedbatelný
počet případů, kdy bývá
u soudu uplatněn nárok na náhradu škody
za zmetky, svědčí o málo odpovědném
postoji některých hospodářských
pracovníků k této problematice, a nejen jich.
Právní prostředky, které zákon
svěřuje hospodářským pracovníkům
za účelem posílení pořádku
a pracovní disciplíny, jsou mnohdy ještě
málo známy a hlavně nejsou vždy v souladu
se zákonem využívány.
Jak si jinak vysvětlit fakt, že uložená
kárná opatření, pokud pracovník
požádá o jejich přezkoumání
soudem, je třeba skoro v polovině případů
zrušovat pro porušení zákona.
Trvají rovněž problémy se zneužíváním
některých sociálních práv,
s neplacením nájemného, nehospodárným
nakládáním se svěřenými
prostředky apod.
Mimořádný význam pro další
aktivizaci právní výchovy měl a má
dopis předsednictva ÚV KSČ k probloubení
boje proti porušování zásad socialistické
zákonnosti, morálky, disciplíny a pořádku,
jakož i Soubor opatření vlády ČSSR
k předcházení neoprávněného
obohacování a k účinnějšímu
postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých
zdrojů.
Právě i v důsledku vlivu Dopisu jsme svědky
některých pozitivních změn ve vztahu
občanů k právu, zvyšuje se zájem
o jeho poznání a zvyšuje se i jeho autorita
a vážnost ve společenském vědomí
a v postojích lidí.
Přes tyto pozitivní rysy na úseku boje proti
neoprávněnému obohacování a
při postihu majetku a majetkového prospěchu
z nepoctivých zdrojů přetrvává
formální přístup k řešení
této závažné společenské
problematiky, a i když v poněkud menší
míře, přetrvávají staré
nedostatky, a to zejména v oblasti oznamovací povinnosti,
kontrolní činnosti a v oblasti důsledného
uplatňování náhrad škod způsobených
pracovníky při plnění pracovních
úkolů.
Také v činnosti soudů a státních
notářství se projevily některé
pozitivní rysy. Přestože se zvýšil
počet věcí na některých úsecích
soudní agendy, zejména na občanskoprávním
úseku, mohl být zvládnut jen s větším
pracovním úsilím pracovníků
justice. Zrychlilo se poněkud řízení
a tím byl vytvořen jeden z nezbytných předpokladů
větší společenské účinnosti
soudního řízení a rozhodování.
Zlepšila se také úroveň rozhodování
a jiné soudní činnosti, i když nelze
pominout, že zde přetrvávají některé
nedostatky, které do jisté míry znehodnocují
celkové výsledky práce soudů.
Jsme si vědomi toho, že stejně jako všechny
ostatní oblasti společenské činnosti,
ani činnost justice nemůže strana a společnost
hodnotit jen podle množství vynaložené
práce, ale musí ji hodnotit především
podle její společenské účinnosti,
a to je podle toho, jak rychle, spolehlivě a účinně
poskytuje svými prostředky náležitou
ochranu zájmům společnosti, jak rychle a
spravedlivě rozhoduje o oprávněných
zájmech a o právech a povinnostech občanů,
a jak se v důsledku toho projevuje její činnost
na stavu právního vědomí pracujících
a na stavu socialistické zákonnosti.
Řešení sociálních problémů,
s nimiž se potýkají soudy, zejména boj
s negativními společenskými jevy, jako jsou
kriminalita, porušování zákonnosti vůbec,
alkoholismus a jeho sociální důsledky projevující
se v různých oblastech spadajících
do sféry činnosti soudů, rozvodovost, neplnění
výchovné funkce rodiny atd., překračuje
v mnohých směrech rámec i možnosti soudů
a popřípadě i bezpečnosti prokuratury.
S těmito jevy nelze bojovat jen v soudních síních,
i když i tady je co zlepšovat, ale boj s nimi musí
být záležitostí celé společnosti
a státu, všech státních a hospodářských
orgánů a organizací, společenských
organizací, kolektivů pracujících
i každého jednotlivého občana. Jedině
koordinované preventivní působení
všech těchto činitelů může
plně zasáhnout příčiny a podmínky
uvedených jevů a tak je ve větší
míře zatlačovat nebo neutralizovat.
Kauzální působení prostředků,
jimiž disponuje soud, je omezeno a samo o sobě může
některé z uvedených jevů jen udržet
v určitých mezích; bez rozhodujícího
přispění ostatních společenských
prostředků však není způsobilé
tyto jevy likvidovat nebo je podstatněji omezit.
Rozhoduje-li soud o rozvodu, nemůže zabránit
rozvratu manželství, k němuž již
došlo. Tím nechci samozřejmě vyvracet,
že soudy povolují v některých případech
rozvody manželství, kde nebyly naplněny zákonné
podmínky rozvodu. Nebo ukládá-li soud ochranné
protialkholní léčení, pachatel již
alkoholikem zpravidla je a nebylo v silách soudu, aby tomu
zabránil. Obdobně i v případě
trestné činnosti jsou možnosti trestního
práva a trestního postihu omezené pokud jde
o přímé ovlivnění příčin
a podmínek trestného činu. Prostředky
uplatňované dodatečně, jak říkáme
ex post, jsou nákladné a často málo
účinné. Například ochranné
léčení alkoholika, přestože tu
lze využít poznatků lékařské
vědy, je nákladné, obtížné
a málokdy také úspěšné.
Ještě obtížnější je
náprava hluboce narušeného recidivisty. To
je zvlášť závažný celospolečenský
problém, který vyžaduje promyšlené
komplexní řešení.
Trestní postih recidivistů se v posledních
letech výrazně zostřil. I když v procesu
trestně právní reakce společnosti
existují ještě mnohé nedostatky a rezervy,
jak při ukládání trestů, tak
ve fázi výkonu trestu odnětí svobody
u těchto osob, kde dosud nebyl vytvořen propracovanější
způsob nápravné činnosti, jakož
i ve fázi po výkonu trestu tisícileté
zkušenosti s používáním trestní
represe svědčí o tom, že spoléhat
se jen na zostření represe, i když i tady jsou
ještě nedostatky, by zpravidla nemohlo vést
k výsledku.
Složitě podmíněný sociální
jev, jakým je kriminální recidiva, vyžaduje
kromě trestní represe řadu dalších
komplexně pojatých preventivních opatření.
Těžiště boje je třeba přenést
do stadia ranné prevence, jestliže chceme zabránit
vytvoření antisociálně nebo asociálně
strukturované osoby recidivisty.
Je totiž mnohem snadnější zabránit
vytvoření takové osobnosti, než takovou
osobu dodatečně napravovat, je-li to vůbec
možné. To znamená vypracovat a hlavně
provádět promyšlená preventivní
opatření na úrovni rodiny, školy, zdravotnické
péče, všech forem náhradní výchovy
za selhávající nebo vůbec chybějící
rodinnou výchovu.
Některá opatření zaměřená
na komplexní a koordinovanou prevenci i represi byla v
minulosti přijata na různých úrovních.
Naší hlavní bolestí však je, že
se dosud nedaří tato opatření důsledně
realizovat.
K dosažení obratu při omezování
a zatlačování kriminality a v předcházení
ostatním jevům vedoucím k porušování
socialistické zákonnosti je zapotřebí
zdokonalit celý systém sociální prevence,
jeho lepší propojení na plán hospodářského
a sociálního rozvoje státu a jednotlivých
územních celků. Komunistická strana
Československa a federální vláda schválily
v poslední době řadu důležitých
usnesení zaměřených na zintenzivnění
boje proti trestné činnosti a dalším
případům porušení zákona,
upevňování občanskoprávních
vztahů, na zlepšení činnosti orgánů
střežících veřejný pořádek,
tedy i soudů, na zvýšení úlohy
společenských organizací a celé veřejnosti
při ochraně právního pořádku.
V tomto směru bylo již lecos uděláno.
Dosažené výsledky nás však nemohou
uspokojit. Ve vyspělé socialistické společnosti,
kde byla likvidována sociální nespravedlnost,
kde každý občan má práva a svobody
zajištěné ústavou, nelze trpět
porušování zákonů.
Převážná většina našich
pracujících žije čestně, svědomitě
plní své občanské povinnosti a všeobecně
uznávané normy v naší zemi. Žel,
je však ještě dosti takových lidí,
kteří nerespektují zavedený pořádek
a porušují zákony.
Podobné případy spojujeme především
s určitými nedostatky ve výchově,
s neefektivností některých opatření
k prevenci porušování zákona s nedostatky
v činnosti orgánů střežících
veřejný pořádek, včetně
soudu.
Nelze také nebrat v úvahu pronikání
nepřátelské ideologie a morálky, úmyslně
šířené buržoazní propagandou
v různých informačních prostředcích.
Takové asociální jevy, jako je příživnictví,
spekulace a rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, úplatkářství,
obohacování se na úkor společnosti,
jsou škodlivé nejen samy o sobě, ale působí
demoralizujícím vlivem na labilní část
občanů tím, že v ní pěstují
názor, že lze žít bez ohledu na zásady
socialistického soužití.
Proto je zvlášť důležité energicky
bojovat proti těm, kdo vedou asociální a
příživnický způsob života,
jakož i proti těm, kdo narušují výrobní
a pracovní disciplínu.
V procesu výchovy socialisticky myslícího
a jednajícího člověka má nezastupitelnou
úlohu také formování socialistického
právního vědomí, které je třeba
dále prohlubovat a k tomu účelu ještě
více využívat sdělovacích prostředků.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dosažená
úroveň socialistické zákonnosti je
dokladem toho, Československá socialistická
republika jako právní stát i v oblasti výkonu
soudnictví nadále nic nezůstává
dlužna své pověsti státu, který
důsledně chrání práva a svobody
občanů, státu, který jak v oblasti
zákonodárství, tak i v oblasti výkonu
spravedlnosti dbá na zákonnost a rovnováhu
mezi oprávněnými zájmy společnosti
i jednotlivce.
U nás máme občanská práva a
svobody zakotveny v ústavě jako součást
života, na rozdíl od buržoazních ústav,
které se o sociálních a ekonomických
právech jednotlivce zpravidla ani nezmiňují.
U nás jde nejen o další rozšíření
občanských práv, ale i jejich naplňování
reálným obsahem a jejich zdokonalování,
jehož cílem je plnější uspokojování
ekonomických, sociálních a duchovních
potřeb a zájmů.
Právní úpravě odpovídá
i každodenní praxe, konkrétní výkon
soudnictví. Politické, sociální a
materiální záruky našich občanů
jsou na vysoké úrovni. Nemáme takové
problémy, jako hluboce poznamenávají činnost
justice v kapitalistických státech, která
se nachází v hluboké krizi především
proto, že její těžkopádnost a hlavně
nespravedlnost se stává stále zřejmější
pro široké vrstvy obyvatelstva.
I to je jedna z rozhodných skutečností, kterou
zdůrazňujeme dnes při hodnocení dosaženého
stavu dodržování socialistické zákonnosti
v naší socialistické společnosti.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi Ondřejovi za jeho vystúpenie.
Udeľujem slovo generálnemu prokurátorovi Československej
socialistickej republiky súdruhovi Jánovi Feješovi.