Úterý 11. června 1985

2. den - úterý 11. června 1985

(Pokračování schůze v 9 hodin)

Přítomno:174 poslanci Sněmovny lidu
7 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice
6 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice


Omluveni poslanci

Sněmovny lidu:

Boroš, Brabenec, Grégr, Chňoupek, Jägerman, Janák, Králíčková, Kratochvíl,

Kubinsky, Mamula, Miňďaš, Nejezchleb, Neubert, Pitra, Potáč, Riško, Sakmar,

Sidor, Svoboda, Tajovská, Tesař, Tichavský, Zahradník, Zamazal, Zavadil, Žákovič

Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:

Blahník, Havlín, Huml, Charvát, Kopřiva, Kvasil, Šupka, Veselý

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:

Babinec, Blažej, Boďa, Kožík, Nováček, Šepeľa, Turošík, Turzo, Vacková

Předsedající předseda SN D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslanykne, súdruhovia poslanci, vážení hosita, otváram prerušené rokovanie spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia Československej socialistickej republiky.

V zasedacje sieni je prítomných 162 poslanocv Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike, 63 poslanov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej preublike. Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.

Rokovať budeme podľa schváleného programu. To znamená, že teraz je na programe Správa Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky a generálneho prokurátora Československej socialistickej republiky o stave socialistickej zákonnosti.

Písomnú správu, ktorá vám bola rozoslaná, odôvodní predseda Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky súdruh Josef Ondřej a generálny prokurátor Československej socialistickej republiky súdruh Ján Feješ.

Žiadam predsedu Najvyššieho súdu súdruha Josefa Ondřeja, aby sa ujal slova.

Předseda Nejvyššího soudu ČSSR J. Ondřej.: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté!

Socialistická zákonnost má nezastupitelné místo při budování rozvinuté socialistické společnosti. Je nejen zárukou rychlé a účinné ochrany celospolečenských a individuálních zájmů, ale ve značné míře také ovlivňuje postoje občanů ke společnosti a státu.

Jako metodu státního řízení společnosti považuje komunistická strana socialistickou zákonnost za jeden ze základních institutů politické soustavy socialismu a jednu z hlavních metod řízení společnosti.

Z toho také vycházelo před dvěma roky usnesení Federálního shromáždění Československé socialistické republiky ke zprávě o stavu socialistické zákonnosti, když konstatovalo, že prohloubení účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti je prvořadým požadavkem všech státních orgánů, hospodářských orgánů a všech společenských organizací.

Hodnotíme-li dnes, jak se nám podařilo plnit toto usnesení, můžeme při náročném pohledu říci, že se nám podařilo dosáhnout jen některých dílčích pozitivních výsledků.

Můžeme zaznamenat společenskou aktivitu lidí při plnění pracovních úkolů v důsledku úsilí komunistické strany v boji proti porušování zákonnosti, morálky a disciplíny.

Došlo k určité aktivizaci společenských sil namířené proti těmto jevům, které nejvíce tíží každodenní život pracujících a podvazují jejich iniciativu.

I když se na určitých úsecích zastavil růst kriminality a jiné prostispolečenské činnosti, neplatí to o jejich rozhodujících složkách a formách.

Řada problémů, o nichž je řeč ve zprávě, vyřešena nebyla.

Ptáme-li se po příčinách tohoto stavu, musíme konstatovat, že na rozdíl od práv a oprávnění, které si většinou u nás každý uvědomuje a využívá jich, není tomu tak vždycky při plnění povinností.

Československá socialistická republika patří mezi státy, které svým občanům zajišťují vysokou míru sociálních a právních jistot. Na rozdíl od právních řádů kapitalistických zemí, kde se tyto jistoty v nejlepším případě jen proklamují, poskytuje náš právní řád reálné prostředky pro uplatnění jistot. Realizaci občanských práv, na kterých jsou sociální a právní jistoty založeny, garantuje celková ekonomická základna socialismu.

Dalo by se tedy očekávat, že se tyto přednosti našeho zřízení projeví v plnění pracovní i občanské povinnosti.

Jak to však ve skutečnosti je? Problémy s disciplínou v pracovně právních vztazích na mnoha pracovištích nadále trvají. Podle již několikaletých poznatků svědčí o tom i případy škod, způsobených porušením pracovních povinností, nebo v přímé souvislosti s nimi. Nedostatky spočívají v tom, že škoda není vůči viníkům uplatňována vůbec, případně není uplatňována v zákonné výši, nebo je často bezdůvodně uplatňována v minimální výši.

Vezměme například problematiku nekvalitní práce. Víme dobře, že ne mnohých pracovištích se jen váhavě uplatňují opatření, směřující proti jejich příčinám. Jen zanedbatelný počet případů, kdy bývá u soudu uplatněn nárok na náhradu škody za zmetky, svědčí o málo odpovědném postoji některých hospodářských pracovníků k této problematice, a nejen jich.

Právní prostředky, které zákon svěřuje hospodářským pracovníkům za účelem posílení pořádku a pracovní disciplíny, jsou mnohdy ještě málo známy a hlavně nejsou vždy v souladu se zákonem využívány.

Jak si jinak vysvětlit fakt, že uložená kárná opatření, pokud pracovník požádá o jejich přezkoumání soudem, je třeba skoro v polovině případů zrušovat pro porušení zákona.

Trvají rovněž problémy se zneužíváním některých sociálních práv, s neplacením nájemného, nehospodárným nakládáním se svěřenými prostředky apod.

Mimořádný význam pro další aktivizaci právní výchovy měl a má dopis předsednictva ÚV KSČ k probloubení boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky, disciplíny a pořádku, jakož i Soubor opatření vlády ČSSR k předcházení neoprávněného obohacování a k účinnějšímu postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů.

Právě i v důsledku vlivu Dopisu jsme svědky některých pozitivních změn ve vztahu občanů k právu, zvyšuje se zájem o jeho poznání a zvyšuje se i jeho autorita a vážnost ve společenském vědomí a v postojích lidí.

Přes tyto pozitivní rysy na úseku boje proti neoprávněnému obohacování a při postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů přetrvává formální přístup k řešení této závažné společenské problematiky, a i když v poněkud menší míře, přetrvávají staré nedostatky, a to zejména v oblasti oznamovací povinnosti, kontrolní činnosti a v oblasti důsledného uplatňování náhrad škod způsobených pracovníky při plnění pracovních úkolů.

Také v činnosti soudů a státních notářství se projevily některé pozitivní rysy. Přestože se zvýšil počet věcí na některých úsecích soudní agendy, zejména na občanskoprávním úseku, mohl být zvládnut jen s větším pracovním úsilím pracovníků justice. Zrychlilo se poněkud řízení a tím byl vytvořen jeden z nezbytných předpokladů větší společenské účinnosti soudního řízení a rozhodování.

Zlepšila se také úroveň rozhodování a jiné soudní činnosti, i když nelze pominout, že zde přetrvávají některé nedostatky, které do jisté míry znehodnocují celkové výsledky práce soudů.

Jsme si vědomi toho, že stejně jako všechny ostatní oblasti společenské činnosti, ani činnost justice nemůže strana a společnost hodnotit jen podle množství vynaložené práce, ale musí ji hodnotit především podle její společenské účinnosti, a to je podle toho, jak rychle, spolehlivě a účinně poskytuje svými prostředky náležitou ochranu zájmům společnosti, jak rychle a spravedlivě rozhoduje o oprávněných zájmech a o právech a povinnostech občanů, a jak se v důsledku toho projevuje její činnost na stavu právního vědomí pracujících a na stavu socialistické zákonnosti.

Řešení sociálních problémů, s nimiž se potýkají soudy, zejména boj s negativními společenskými jevy, jako jsou kriminalita, porušování zákonnosti vůbec, alkoholismus a jeho sociální důsledky projevující se v různých oblastech spadajících do sféry činnosti soudů, rozvodovost, neplnění výchovné funkce rodiny atd., překračuje v mnohých směrech rámec i možnosti soudů a popřípadě i bezpečnosti prokuratury.

S těmito jevy nelze bojovat jen v soudních síních, i když i tady je co zlepšovat, ale boj s nimi musí být záležitostí celé společnosti a státu, všech státních a hospodářských orgánů a organizací, společenských organizací, kolektivů pracujících i každého jednotlivého občana. Jedině koordinované preventivní působení všech těchto činitelů může plně zasáhnout příčiny a podmínky uvedených jevů a tak je ve větší míře zatlačovat nebo neutralizovat.

Kauzální působení prostředků, jimiž disponuje soud, je omezeno a samo o sobě může některé z uvedených jevů jen udržet v určitých mezích; bez rozhodujícího přispění ostatních společenských prostředků však není způsobilé tyto jevy likvidovat nebo je podstatněji omezit.

Rozhoduje-li soud o rozvodu, nemůže zabránit rozvratu manželství, k němuž již došlo. Tím nechci samozřejmě vyvracet, že soudy povolují v některých případech rozvody manželství, kde nebyly naplněny zákonné podmínky rozvodu. Nebo ukládá-li soud ochranné protialkholní léčení, pachatel již alkoholikem zpravidla je a nebylo v silách soudu, aby tomu zabránil. Obdobně i v případě trestné činnosti jsou možnosti trestního práva a trestního postihu omezené pokud jde o přímé ovlivnění příčin a podmínek trestného činu. Prostředky uplatňované dodatečně, jak říkáme ex post, jsou nákladné a často málo účinné. Například ochranné léčení alkoholika, přestože tu lze využít poznatků lékařské vědy, je nákladné, obtížné a málokdy také úspěšné.

Ještě obtížnější je náprava hluboce narušeného recidivisty. To je zvlášť závažný celospolečenský problém, který vyžaduje promyšlené komplexní řešení.

Trestní postih recidivistů se v posledních letech výrazně zostřil. I když v procesu trestně právní reakce společnosti existují ještě mnohé nedostatky a rezervy, jak při ukládání trestů, tak ve fázi výkonu trestu odnětí svobody u těchto osob, kde dosud nebyl vytvořen propracovanější způsob nápravné činnosti, jakož i ve fázi po výkonu trestu tisícileté zkušenosti s používáním trestní represe svědčí o tom, že spoléhat se jen na zostření represe, i když i tady jsou ještě nedostatky, by zpravidla nemohlo vést k výsledku.

Složitě podmíněný sociální jev, jakým je kriminální recidiva, vyžaduje kromě trestní represe řadu dalších komplexně pojatých preventivních opatření. Těžiště boje je třeba přenést do stadia ranné prevence, jestliže chceme zabránit vytvoření antisociálně nebo asociálně strukturované osoby recidivisty.

Je totiž mnohem snadnější zabránit vytvoření takové osobnosti, než takovou osobu dodatečně napravovat, je-li to vůbec možné. To znamená vypracovat a hlavně provádět promyšlená preventivní opatření na úrovni rodiny, školy, zdravotnické péče, všech forem náhradní výchovy za selhávající nebo vůbec chybějící rodinnou výchovu.

Některá opatření zaměřená na komplexní a koordinovanou prevenci i represi byla v minulosti přijata na různých úrovních. Naší hlavní bolestí však je, že se dosud nedaří tato opatření důsledně realizovat.

K dosažení obratu při omezování a zatlačování kriminality a v předcházení ostatním jevům vedoucím k porušování socialistické zákonnosti je zapotřebí zdokonalit celý systém sociální prevence, jeho lepší propojení na plán hospodářského a sociálního rozvoje státu a jednotlivých územních celků. Komunistická strana Československa a federální vláda schválily v poslední době řadu důležitých usnesení zaměřených na zintenzivnění boje proti trestné činnosti a dalším případům porušení zákona, upevňování občanskoprávních vztahů, na zlepšení činnosti orgánů střežících veřejný pořádek, tedy i soudů, na zvýšení úlohy společenských organizací a celé veřejnosti při ochraně právního pořádku.

V tomto směru bylo již lecos uděláno. Dosažené výsledky nás však nemohou uspokojit. Ve vyspělé socialistické společnosti, kde byla likvidována sociální nespravedlnost, kde každý občan má práva a svobody zajištěné ústavou, nelze trpět porušování zákonů.

Převážná většina našich pracujících žije čestně, svědomitě plní své občanské povinnosti a všeobecně uznávané normy v naší zemi. Žel, je však ještě dosti takových lidí, kteří nerespektují zavedený pořádek a porušují zákony.

Podobné případy spojujeme především s určitými nedostatky ve výchově, s neefektivností některých opatření k prevenci porušování zákona s nedostatky v činnosti orgánů střežících veřejný pořádek, včetně soudu.

Nelze také nebrat v úvahu pronikání nepřátelské ideologie a morálky, úmyslně šířené buržoazní propagandou v různých informačních prostředcích.

Takové asociální jevy, jako je příživnictví, spekulace a rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, úplatkářství, obohacování se na úkor společnosti, jsou škodlivé nejen samy o sobě, ale působí demoralizujícím vlivem na labilní část občanů tím, že v ní pěstují názor, že lze žít bez ohledu na zásady socialistického soužití.

Proto je zvlášť důležité energicky bojovat proti těm, kdo vedou asociální a příživnický způsob života, jakož i proti těm, kdo narušují výrobní a pracovní disciplínu.

V procesu výchovy socialisticky myslícího a jednajícího člověka má nezastupitelnou úlohu také formování socialistického právního vědomí, které je třeba dále prohlubovat a k tomu účelu ještě více využívat sdělovacích prostředků.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dosažená úroveň socialistické zákonnosti je dokladem toho, Československá socialistická republika jako právní stát i v oblasti výkonu soudnictví nadále nic nezůstává dlužna své pověsti státu, který důsledně chrání práva a svobody občanů, státu, který jak v oblasti zákonodárství, tak i v oblasti výkonu spravedlnosti dbá na zákonnost a rovnováhu mezi oprávněnými zájmy společnosti i jednotlivce.

U nás máme občanská práva a svobody zakotveny v ústavě jako součást života, na rozdíl od buržoazních ústav, které se o sociálních a ekonomických právech jednotlivce zpravidla ani nezmiňují. U nás jde nejen o další rozšíření občanských práv, ale i jejich naplňování reálným obsahem a jejich zdokonalování, jehož cílem je plnější uspokojování ekonomických, sociálních a duchovních potřeb a zájmů.

Právní úpravě odpovídá i každodenní praxe, konkrétní výkon soudnictví. Politické, sociální a materiální záruky našich občanů jsou na vysoké úrovni. Nemáme takové problémy, jako hluboce poznamenávají činnost justice v kapitalistických státech, která se nachází v hluboké krizi především proto, že její těžkopádnost a hlavně nespravedlnost se stává stále zřejmější pro široké vrstvy obyvatelstva.

I to je jedna z rozhodných skutečností, kterou zdůrazňujeme dnes při hodnocení dosaženého stavu dodržování socialistické zákonnosti v naší socialistické společnosti.

Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi Ondřejovi za jeho vystúpenie. Udeľujem slovo generálnemu prokurátorovi Československej socialistickej republiky súdruhovi Jánovi Feješovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP