Pondělí 10. června 1985

Aj v mojom volebnom obvode v okrese Trebišov sa táto forma chozrasčotu rozšírila, keď v roku 1983 v brigádnom chozrasčote boli zapojené tri poľnohospodárske podniky, v roku 1984 sa zapojilo 12 poľnohospodárskych podnikov, z čoho 6 podnikov je zaradených do súboru zaostávajúcich. V okrese sa potvrdilo, že brigádna forma organizácie práce a odmeňovania učí ľudí porovnávať pracovné a materiálové náklady so získanými výsledkami, umocňuje v nich pocit hospodárov, ktorí zodpovedajú za celý stav v kolektíve.

Napríklad na Štátnom majetku Trebišov kolektív pracovníkov rastlinnej výroby uzavrel s vedením majetku zmluvu, v ktorej garantoval splnenie plánovanej produkcie hrášku. Brigáda plán nielen splnila, ale prevýšila očakávaný finančný efekt o 238 tis. Kčs. Na Štátnom majetku v Strede nad Bodrogom zvýšili hrubú poľnohospodársku produkciu o 585 tis. Kčs oproti plánu a chozrasčotná brigáda pestovateľov kŕmnej repy v JRD Leles prekročila produktivitu o 425 tis. Kčs. Hodné povšimnutia pritom je, že chozrasčotné brigády plnili a prekračovali plánom stanovené úlohy s nižším počtom pracovníkov a s nižšními nákladmi na jednotku produkcie, čo sa pochopitelňe odzrkadlilo aj na raste odmien pracovníkov týchto kolektívov.

V spoločom poľnohospodárskom podniku pre chov hydiny v Trebišove, trebišovská chozrasčotná brigáda hydinárov v chove mladej hydiny znížily úhyn o 2,3 %, spotrebu jadrových krmív na jednu sliepku o 0,66 kg, čo je úspora 144 739 Kčs.

Z uvedených príkladov vidieť, že od brigádnej formy sa očakáva veľa, nie však zázraky. Nikto nemôže chcieť, aby nám naraz zabezpečila vysoký rast produktivity spoločenskej práce, efektívnosti a kvality produkcie. V tomto smere má hlavné slovo celková úroveň riadenia a plánovania v národnom hospodárstve, využívanie socialistickej medzinárodnej deľby práce, vedeckotechnického rozvoja, činnosť vedeckých a inžiniersko-technických pracovníkov v predvýrobních etapách, ako aj ďalších činiteľov.

Vyskytli sa aj prípady, že sa niektoré kolektívy rozpadli. Väčšinou to pramenilo z podcenenia náročnej prípravy, z formálnych prístupov k veci, zo zbytočnej prenáhlenosti a hlavne tam, kde sa na zavádzaní brigádnej formy podieľali iba ekonomické útvary. S úlohami, ktoré sa od kolektívu očakávajú a s podminekami, v akých ich majú plniť, musie byť všetci jeho členovia vopred dôkladne odobznámení, musie mať možnosť vyjadriť sa ku všetkým závažným otázkam. V tom je výraz ich konkrétnej spoluúčasti na riadení.

Dôležitou otázkou aj v budúcnosti bude vzťah birgádnej formy k ostatným formám iniciatívy pracujúcich. Bude a je na prospech veci hľadať cesty k čo nejužšej spolupráci kolektívu pracujúcich brigádnej formy s kolektívmi BSP. Spoločným zájmom je dosiahnuť lepšie výsledky práce a hospodárenia, príkladný vzťah k práci, ku svojmu kolektívu a organizácii.

Ide o úlohy náročné, pritom však reálne, objektívne nevyhnutné. Prvé miesto medzi nimi zaujíma dôslednejšie presadzovanie intenzifikácie reprodukčného procesu - to je jediná cesta pre ďalšie skvalitňovanie životnej úrovne ľudu a upevňovanie jeho sociálnych istôt. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Gogové, která byla poslední z písemně přihlášených řečníků do rozpravy.

Hlásí se ještě někdo o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak. Vyhlašuji rozpravu za skončenou.

Prosím ministra financí soudruha Léra, aby odpověděl na otázku poslance Vladimíra Peška a současně pronesl závěrečné slovo.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi, k otázce soudruha poslance Peška chci stručně říci toto: v centru hodnotíme celostátně účinnost ročních komplexních rozborů kladně, jako přínos pro zlepšování řídící práce, i když se za tímto celkovým kladným hodnocením skrývá celá řada zde uvedených nedostatků.

Pokud jde o účinnost opatření ke zlepšení rozborové práce, usilujeme o zbavení rozborů formálnosti, popisnosti, mnoha slov, kdy ale činů následuje málo. V tomto směru každoročně připomínáme ve vládě resortům a resorty výrobním hospodářským jednotkám, aby nerozšiřovaly témata a aby se zaměřovaly na podstatné věci, na úseky hospodaření, kde je nevětší slabina. Ale je na vlastní organizaci, protože ta dělá rozbory zejména pro sebe, aby se sama rozhodla, jaký rozsah rozborové práce zvolí. Rozhodně naše pojetí je ve shodě s tendencí, kterou nastínil soudruh poslanec Pešek.

Chci říci, že účinnost rozborů hospodaření se projevuje ve dvou směrech: v podniku, který má zvláštní režim, nebere - celé vedení - prémie. Kontrolní režim, to znamená, že až čtyři stanovené ukazatele jsou nesplněny, za každý nesplněný ukazatel se odečítá 25 % prémií pro celé vedení podniku. V dalším stupni za každý nesplněný ukazatel se odebírá 20 % prémií. To je ta přímá hmotná stránka věci.

Chtěl bych však říci, že se osobně setkávám s případy, kdy komplexní rozbory nabývají také určitý morální efekt. V těchto případech vedoucí pracovníci říkají: my se raději prémií vzdáme, ale nechte podnik bez výhrady. My bychom neradi předstoupili před kolektiv pracujících a zevrubně jim vysvětlovali, proč má organizace k hospodaření vyslovenou výhradu. Zdá se mi, že po mnoha letech se začíná projevovat k podnikovým výsledkům morální odpovědný vztah. Není to nějaký všeobecný jev, ale přesto chci uvést, že se s takovým jevem setkáváme.

Budeme v rozborech hospodaření dále pokračovat, ale musíme metodiku rozborů modernizovat. Na otázku účinnosti se dá odpovědět i tak, že v centrální sféře si nemyslíme, že náš celý hospodářský plánovitý mechanismus již vytváří dostatečně náročné ekonomické klima, aby nebylo třeba jít do konfliktních situací z hlediska více prosazovat vědu, techniku, racionalizaci a organizaci. Objektivně nutné snížení nákladů musíme vynutit v prvé řadě plánem, cenami, financováním a mzdovou politikou. Proto přemýšlíme v tom směru, jak znáročnit ekonomické klima a prostředí, ve kterém podniky plánují, řídí, prostě žijí. Jestliže toto se nám podaří v celém systému probojovat, budou samozřejmě i rozbory mít vyšší ekonomickou účinnost.

Potom chceme u rozborů zůstat. Právě provádíme modernizaci těchto předpisů, které předložíme do vlády. Dnešní rozprava nám napověděla, že bude správné řadu věcí ještě prozkoumat.

Řeknu ve stručnosti: Hodnotíme plnění ročního plánu. Ale podnik je třeba hodnotit za delší období. Jeden rok nemůže vypovědět o kvalitě řízení a hospodaření všechno. Je třeba vidět věci v kontinuitě. Je třeba vidět, že vedle plánovaných ukazatelů je nutné vyjádřit skutečný přínos podniků pro národní důchod. Proto jsme zpracovali a do podnikových výkazů za tento rok zapracovali, a tak to budeme hodnotit i za rok 1985 na základě výpočetní techniky, bez zvýšení administrativy, některé ukazatele, které se dají zjistit z dnešní statistiky a informačního systému, kde budeme moci za pět let (a jsme dohodnuti se Státní plánovací komisí, že sledování povedeme za celou pětiletku) za každý podnik říci, jak prosperuje v oboru a v rámci VHJ a jaké postavení má v dalším období VHJ k ministerstvu. Věci budeme podrobně analyzovat, zjišťovat, kde jsou třeba některé objektivní vlivy, ale také hledat subjektivní faktory, protože není to tak, že každý podnik je stejný a splní plán. I za tímto faktem se skrývají velmi dobré podniky, průměrné i zaostávající podniky. Někdy bohužel nesprávné používání indexové metody vede k tomu, že dobrým se více nákládá a špatným se toleruje, čímž se celá ekonomika pohybuje do šedivého průměru a nedynamizuje tak, nač by měla vlastní síly.

Za druhé: modernizace metodiky rozborů by měla spočívat v tom, že přezkoumáme seznam ukazatelů. Dnes jsou víceméně ukazatele dosti jednotně stanoveny, ale přece je rozdíl mezi místním hospodářstvím, textilním průmyslem a velkým strojírenským podnikem. Je v tom i určitá uniformita, která se potom v ústředí dobře sčítá, ale nedovede vystihnout charakter odvětví. Čili musíme ukazatele více diferencovat.

Za třetí bych chtěl říci to, co stále říkáme, ale neděláme: při rozboru by se mělo zjistit, že podnik prokáže nejen, že splnil nebo nesplnil plán, ale také, že zná konkurenční výrobu ať již ve státech socialistických nebo západních, že ví, v čem jsou rozdíly ve spotřebě materiálu, užitečnosti, prospěšnosti výrobku, v kvalitě, že tyto rozdíly zná, že je umí vyjádřit a že tyto rozdíly, ve kterých zaostává, bude muset řízením a plánováním dohánět. To znamená důsledně prosazovat mezinárodní srovnávání našich výrobků.

Státní banka je zde nesmírně důležitým partnerem. Ta zná zvnějšku podnik denně, celé hospodaření jí prochází rukama a může mnoho vypovědět.

Teď chci říci na základě svých osobních poznatků nebo osobní účasti i mých spolupracovníků - protože ministerstvo financí, jak národní, tak federální, ale i další finanční orgány se prakticky účastní každého rozboru po konzultaci s resortem apod. - že účast Státní banky je nejen velice prospěšná, ale vnáší do rozborů i dosti kritického ducha. Účast Státní banky je velice nutná, poněvadž banka provádí měsíční rozbory o zásobách, o úvěrech, kterých se dá využít při ročním hodnocení.

Ještě shrnuji, že rozborům nepředepisujeme podrobnou osnovu. Stanovíme pouze hlavní okruh otázek, ale jak jdou rozbory po ose řízení, tak se nabalují další témata a vzniknou potom z toho ty knihy, kde nelze vyčíst jádro věci, hlavní problém, který podnik má, kdy by měl hlavně v efektivnosti poskočit dopředu. Proto my s využitím otázky soudruha poslance Peška i s využitím rozpravy, až budeme předkládat do vlády nové směrnice k ročním rozborům pro osmou pětiletku, se pokusíme nejen na tyto věci znovu upozornit, ale už i předem určité bariéry udělat, aby to nebyla literatura, ale aby to byla opatření na těch místech, kde podnik bota nejvíce tlačí. Aby byly rozbory diferencované a také hlavně kontrolované, poněvadž každý roční rozbor obsahuje řadu opatření, která VHJ podniku ukládá, banka má rovněž požadavky, finanční správa svoje zajištění a bez kontroly by se to neobešlo.

Tolik bych chtěl říci k celkovému globálnímu pohledu na roční rozbory hospodaření. O každém tématu by bylo možné ještě hovořit podrobněji, ale myslíme si, že když metodiku rozborové práce zmodernizujeme a více přizpůsobíme tomu, jak chceme v 8. pětiletce řídit s náročnějšími principy, že i účinnost rozborů může být větší než je dnes.

Předseda FS A. Indra: Děkuji. Soudruh poslanec Pešek je spokojen s odpovědí?

Poslanec SL V. Pešek: Spokojen.

Předseda FS A. Indra: Děkuji. Prosím soudruha ministra Léra o přednesení závěrečného slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené soudružky a soudruzi, jednání ve výborech sněmoven Federálního shromáždění i dnešní rozprava potvrdila, a na řadě konkrétních příkladů dobrých, ale více na kritických ukázala, že jediná možná cesta dopředu je cesta intenzifikace na základě konkrétních rozpracovaných opatření. Proto nám to může posloužit v našem snažení jako další argument. Chodíme často do parlamentních výborů, kde vznikají konkrétní opatření. Tato spolupráce a příklady do rozpravy mohou být pro nás další posilou, důsledně a rozhodně jít a co nejrychleji převést ekonomiku na cestu a koleje intenzifikace. Současně s tím rozprava v řadě příspěvků potvrdila to, co bylo řečeno v úvodním výkladu, že nerozlučně s úsilím o intenzifikaci musí jít úsilí o kázeň, pořádek, disciplínu a vynakládání finančních prostředků z hlediska celospolečenských zájmů.

Vláda ČSSR nedávno hodnotila zásady kontroly a zjistila, že mnoho se udělalo pro to, aby zásady kontroly byly rozpracovány. Ale také zjistila, že zejména po linii řízení, po vnitřní vertikále řízení, je ještě mnoho slabin, že kontrola je často ještě pouze věcí kontrolorů, není chápána jako součást řídící práce celého řídícího štábu. Vláda proto uložila příslušné úkoly ke zlepšení tohoto stavu.

Byly zde připomínky, že na některé právní hospodářské předpisy by bylo třeba se podívat, že už neodpovídají dnešní době. Proto až prostudujeme písemné záznamy z rozpravy, na všechna tato upozornění se pozorně podíváme a budeme hledat cestu k nápravě.

Soudružky a soudruzi, prakticky denně na každém kroku, při návštěvách podniků, VHJ, při různých seminářích nebo při školeních řídících pracovníků se setkáváme s tím, že už mnoho dobrých věcí bylo uděláno, ale hloubka znalostí těchto opatření v komplexnosti je často velice nízká nebo nedostatečná. Opatření se musí zažít a prožít, aby dobré závěry, například jak jsem uváděl ve svém výkladu z oblasti 8. pléna ÚV KSČ, neznal pouze technický odbor, nebo mzdový odbor za mzdy, nebo cenový odbor za ceny. Celý řídící štáb se musí s předpisy hluboce seznámit, začít důsledně tyto věci vymáhat a ne se setkávat s tím, že jsou někde velké mezery už v samotné znalosti těchto věcí.

Čtvrtá poznámka: v rozpravě nejednou zazněla otázka sdružování prostředků. Správně bylo konstatováno, že nyní na ministerstvu financí pracuje intenzívně pracovní skupina, která je složena z pracovníků národních ministerstev vnitra a dalších orgánů, která do konce června předloží novelizaci předpisů o sdružování. Ve sdružování prostředků a sil vidíme jak lepší využití prostředků, tak směr ke kolektivismu, že ne každý si hlídá svoji resortní škatulku, ale že se překonávají nesprávné resortnické přístupy, kdy se nevidí věci z celospolečenského hlediska, ale z hlediska některých oborů. Nepochybně dojde nejen ke sdružování prostředků, mohou také vznikat - poslanec Hajko zde ukázal plody několikaletých diskusí - i určité zvláštní organizace, kde se sdružují prostředky národního výboru, JZD, podniků. Když se využije um lidí a jejich znalost, věci dělat, mohou vzniknout věci obecně prospěšné.

Myslím, že sdružování prostředků nejen u nás, ale v celém socialistickém táboře je jedna z cest zdokonalování plánovitého řízení, lepší pružnosti v uspokojování potřeb obyvatelstva v různých směrech.

Chtěl bych ještě jednou, soudruhu předsedo, poděkovat jménem vlády za bohatou, obsažnou rozpravu. Jsme nyní těsně před zakončením prací na 8. pětiletce a nepochybně řada podnětů a pohledů, které zde zazněly, by při těchto pracích měly najít svou odpověď a své místo. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministrovi Lérovi. Ptám se společných zpravodajů, zda si přejí závěrečné slovo. Prosím soudružku poslankyni Vojtekovou.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně M. Vojteková: Vážené súdružky, vážené súdruhovia, vzhľadom na to, že v rozprave nevznikli nijaké okolnosti, ktoré by boli v rozpore s predloženým vládnym návrhom uznesenia na schválenie Štátneho záverečného učtu československej federácie za rok 1984, odporúčam preto snemovni prijať ho v predloženom rozsahu.

Předseda FS. Indra: Děkuji. Soudruh poslanec Flídr.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec J. Flídr: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výsledky rozpravy ke státnímu závěrečnému účtu československé federace za rok 1984 nejsou v rozporu s předloženým vládním návrhem, ani s vyjádřením, které jsem přednesl jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu. Proto mohu Sněmovně lidu doporučit, aby se zněním vládního návrhu usnesení podle parlamentního tisku č. 167 vyslovila souhlas.

Předseda FS A. Indra: Děkuji.

Můžeme přistoupit k hlasování. Při schvalování státního závěrečného účtu československé federace platí podle článku 42 odstavce 2 písmene e) zákona o československé federaci zákaz majorizace, to znamená, že ve Sněmovně národů hlasují odděleně poslanci zvolení v České socialistické republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské socialistické republice.

V zasedací síni je v této chvíli přítomno 170 poslanců Sněmovny lidu, ve Sněmovně národů 57 poslanců zvolených v České socialistické republice a 64 poslanci zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem doporučeným společným zpravodajem výborů Sněmovny lidu? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoliv.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v české socialistické republice.

Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s vládním návrhem usnesení o státním závěrečném účtu československé federace za rok 1984? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

S návrhem vyslovili souhlas všichni přítomní poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice.

Nyní prosím, aby se vyjádřili i poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP