Pondělí 10. června 1985

Jak již ve svém výkladu uvedl soudruh ministr Lér, je pro vývoj v minulém roce charakteristické další zrychlení dynamiky tvorby hmotných i finančních zdrojů.

Vytvořený hrubý národní důchod vzrostl ve srovnání s rokem předchozím o 3,2 %. V mezinárodním měřítku to není špatný výsledek. Pro srovnání je možno uvést, že hrubý domácí produkt zemí EHS se zvýšil o 2,2 %, zatímco národní důchod zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci jako celku vzrostl o 3,6 %. Ekonomický rozvoj tedy probíhá neustále rychleji v socialistických státech a je potěšitelné, že Československá socialistická republika k tomu významně přispívá.

Ovšem středem pozornosti poslanců zůstává i nadále postup intenzifikace v národním hospodářství. V této souvislosti bych chtěl zdůraznit poznatek z jednání výborů, že je nutné prosadit intenzifikaci nejen ve tvorbě zdrojů, ale stejně tak, ne-li ještě důsledněji, v užití těchto zdrojů. Vezměme si situaci v zásobách. Na podzim minulého roku jsme věnovali celé jednání Sněmovny lidu problematice zásob. Na základě širokého poslaneckého průzkumu jsme poukázali na řadu příčin trvale negativního vývoje celkového objemu zásob a doporučili jsme ověřit i některá opatření. Zdá se však, že výsledek za minulý rok ve zrychlení obrátky zásob o 4,5 dne, ale při zvýšeném celkovém objemu o 2 mld Kčs, zároveň s nevyhovující strukturou neukazuje na plné využití našich námětů v jednotlivých resortech.

Se stejným výsledkem by bylo možno hovořit o konečných efektech z investiční činnosti, ze zavádění poznatků vědy a techniky do praxe atd.

Urychlení dynamiky rozvoje našeho národního hospodářství se tedy uskutečnilo spolu se zlepšením kvalitativních vztahů v národním hospodářství, avšak toto zlepšení nedosáhlo v celospolečenských výsledcích v některých směrech stanovených cílů. Je proto nutno oceňovat pozitivní výsledky dosažené např. ve snižování celkových nákladů výroby, při plnění programu hospodárnosti, nebo při snížení materiálové a mzdové náročnosti. Zároveň však nekompromisně vyžadovat plnění i ostatních stránek intenzifikačního procesu - a chtěl bych znovu opakovat - i v užití vytvořených zdrojů.

Soudružky a soudruzi, růst tvorby zdrojů byl založen na růstu společenské produktivity práce, která se v minulém roce zvýšila výrazněji než v předchozích letech 7.pětiletky. Nepovažuji však za dobré, že pokračuje dlouhodobá tendence snižování účinnosti a využití výrobních základních prostředků, což znamená, že potenciální možnosti založené vývojem investic v předchozích letech nejsou dosud využívány.

Růst společenské produktivity práce tak spíše odráží růst vybavenosti pracovníků základními prostředky. To neodpovídá požadavkům intenzifikace. Zřejmě to bude důsledek toho, že řada strojů a zařízení je zastaralých.

Bylo by zřejmě účelné i z těchto pohledů se podívat na strukturu strojírenské výroby. Neměli bychom si dovolit takový luxus, jako je výroba nemoderních, méně výkonných zařízení. I to je cesta k realizaci závěrů 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Jejich zabezpečení však vyžaduje prosadit do praxe nové přístupy v řízení a financování vědeckotechnického rozvoje, vyžaduje výrazným způsobem zdokonalovat i ekonomicko-finanční nástroje. V tomto směru nelze pominout činnost Státní banky československé, která se zaměřila na tři oblasti, kde svým rozhodnutím může pozitivně ovlivnit postup hospodářských organizací, a to při sestavování podnikových plánů technického rozvoje s důrazem na jejich komplexní provázanost a zabezpečení v rámci hospodářského plánu organizace. Dále při vyšším a účinnějším využívání diferencovaných úvěrových podmínek spojených se sankcemi při nesplnění garantovaných efektů ze strany organizace. Ve stejném duchu jsou realizována opatření na širší a efektivnější využívání devizových prostředků při zajišťování vědeckotechnického rozvoje, ať už formou poskytovaných devizově návratných úvěrů, nebo přímým ovlivňováním licenční politiky. Že je to oblast, kdy lze docílit výraznějších výsledků, jsem se mohl přesvědčit na konkrétních případech v mém volebním obvodě.

V závodě Adast Polička se na základě prověrky a přijatých konkrétních opatření zvýšilo využití nových NC strojů na 115 % předpokládaných parametrů. Obdobné výsledky byly dosaženy i v koncernovém podniku TOS Svitavy. Rovněž v koncernovém podniku Vertex Litomyšl došlo využitím nových sekacích strojů SKP 40 a SKP 100 nejen ke zvýšení obrátek, ale i ke zvýšení normy obsluhy ze 160 vřeten na 288.

Prověrky zároveň zjišťují, že proexportní orientace je již v technických zadáních, a tím následně i v ekonomických přínosech plánů technického rozvoje málo uplatňována. Tak např. pro rok 1985 je u podniků spotřebního průmyslu v okrese Svitavy evidováno celkem 30 realizačních výstupů vědeckotechnického rozvoje, z nichž jen u dvou úkolů a to "PLOTEX" n. p. Vigona Svitavy a "FINUS RT", koncernový podnik Vertex Litomyšl počítají se zvýšením vývozu do socialistických a nesocialistických zemí. Okruh působnosti uvedených opatření banky není malý. Představuje celostátně cca jednu čtvrtinu z nově poskytnutých úvěrů, tj. v částce větší než 6 mld Kčs. U devizově návratných úvěrů bylo za poslední dva roky využito celkem 2,2 mld Kčs fco s návratností do 3 let. Také licenční politika přinesla svoje výsledky v realizovaném vývozu ve výši 16 mld Kčs. Je však nutno konstatovat, že nejsou vždy dostatečně využívány všechny možnosti a zejména důsledně sledovány i kvalitativní ukazatele, které by právě u licenční výroby z pohledu rozdílového ukazatele mohly být příznivější než ostatní vývoz.

Soudružky a soudruzi, jak vyplývá již ze samotného názvu, mají státní cílové programy zaměřovat úsilí příslušných organizací na rozhodující směry dalšího vývoje naší ekonomiky. Přitom zabezpečovat komplexní vazbu výzkumu a vývoje na investice a rozhodující směry odbytu při dodržení požadovaného stupně efektivnosti. Ke stávajícím dvěma programům, tj. úspory paliv a energie a úspory kovů, je připravováno dalších dvanáct programů. Prověrka současného stavu prací na přípravě programů, provedená Státní plánovací komisí, orientovala gestory programů na hlavní nedostatky, spočívající především ve stanovení dostatečně náročných cílů, odpovídajících úrovni světové ekonomiky v devadesátých letech, ať už z hlediska technické úrovně, efektivnosti, investiční náročnosti, nebo zapojení do mezinárodní dělby práce. Protože jde o mimořádně závažný úkol, bude účelné, aby výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve své kontrolní činnosti věnovaly dopracování a následné realizaci státních cílových programů patřičnou pozornost.

Soudružky a soudruzi, úkoly a cíle investiční výstavby v roce 1984, vycházející z plánovaných vyšších zdrojů v národním hospodářství, byly stanoveny již v plánu nad úroveň 7. pětiletky. V průběhu roku však vytvoření dalších zdrojů z tuzemské výroby i dovozu vytvářely tlak na překračování plánovaných limitů. Objem prací a dodávek za národní hospodářství celkem pak v roce 1984 dosáhl 159 mld Kčs. Tím došlo k překročení plánu o 6,8 mld Kčs, z toho ve zvláštních zemědělských investicích o 1,2 mld Kčs, v akci "Z" o 0,6 mld Kčs a v soukromé bytové výstavbě o 0,5 mld Kčs.

Za pozitivní je možno považovat, že ve struktuře investování došlo u průmyslových odvětví (bez paliv a energetiky) ke zvýšení podílu strojů a zařízení z 63,2 % v roce 1981 na 65 % v roce 1984. Tento vývoj svědčí o prosazování záměrů na zvýšení akcí modernizačního a rekonstrukčního charakteru.

Soudružky a soudruzi, ve výborech pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů jsme konstatovali - a hovořil o tom i soudruh ministr Lér - že v hodnotových vztazích dochází k určité rozporné tendenci, kdy na jedné straně výrobní organizace poměrně vysoko překračují zisk z tuzemské činnosti (tedy zisk z rentability zpracované ve velkoobchodních cenách), zatímco v zahraniční směně se výrazně zhoršují výsledky proti stavu zapracovanému do plánu a státního rozpočtu. Je to důsledek především toho, že podmínky realizace na zahraničních trzích staví pro ohodnocování našich výrobků podstatně náročnější kritéria než odpovídá kritériím, podle nichž se řídí ohodnocování výrobků v našich vnitřních velkoobchodních cenách.

Soudružky a soudruzi, ani růstem společenských nákladů na dovoz, ani cestou devizových restrikcí se neprosadila adaptace výroby na změnu vnějších podmínek. Z nezbytných opatření antiimportní povahy se vyvinulo antiimportní klima, které je přirozeně v rozporu se záměry intenzifikace a socialistické integrace. Ofenzívní dovozní strategie musí být proto odvíjena od konkrétního programu intenzifikace ekonomiky a je úzce spjata s nezbytností strukturálních změn ve výrobě. Je nutno usilovat o zvýšení dovozu produkce, která je nositelem nových technologií, o zvýšení zapojení zpracovatelského průmyslu, zejména elektrotechniky a strojírenství do mezinárodní výrobní kooperace, o zvýšení dovozu produkce zpracovatelského průmyslu z rozvojových zemí. Jinými slovy, kde o změnu struktury dovozu.

Přitom nelze přeceňovat vliv růstu dovozních cen. Zjednodušeně řešeno, nelze mluvit o drahém dovozu, ale o příliš levném vývozu, který nedokáže držet krok se světovým vývojem a vyprodukovat potřebné množství prostředků.

Analýza komplexní náročnosti vyvážené produkce na zdroje (výrobní faktory) vede k závěru, že vývoz je v porovnání s produkcí, užitou v tuzemsku, podstatně méně náročný na živou práci, poněkud méně náročný na výrobní základní fondy, podstatně náročnější na dovoz, paliva, energii a základní materiály. Z tohoto hlediska skladba vývozu negativně ovlivňuje jeho efektivnost, neboť neodpovídá specifickým přírodním a ekonomickým podmínkám československé ekonomiky.

Chtěl bych se zastavit ještě u jednoho závažného úkolu, kterým je zabezpečení úkolů v oblasti životní úrovně obyvatelstva. Z hlediska rozvoje společnosti představuje stejně důležitý intenzifikační faktor, jako ty ostatní.

Rychlejší růst výroby a postupující proces intenzifikace vedl k lepším výsledkům v národním důchodu, kterých bylo možno využít i k dosažení úspěšného vývoje v některých rozhodujících složkách životní úrovně. Záměr ročního plánu byl v důsledku docíleného vývoje nejen splněn, ale i překročen. Poslanci tuto skutečnost při projednávání státního závěrečného účtu vysoce oceňovali a dosažené výsledky ve zkvalitňování životní úrovně hodnotili shodně s výkladem soudruha ministra Léra.

Vážené soudružky a soudruzi, na základě uvedených skutečností a rozpravy ve výborech lze konstatovat, že se státní rozpočet vyrovnal s úkoly i problémy, jež se vyskytly v průběhu realizace jejich záměrů. Účinně napomáhal při sladění hmotných a hodnotových procesů, při zabezpečování vnější i vnitřní rovnováhy, při financování dalšího rozvoje našeho národního hospodářství i společenské spotřeby, určené především pro udržení a další zkvalitnění životní úrovně obyvatelstva a upevnění jeho sociálních jistot.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, zpráva k návrhu souhrnu státní závěrečných účtů československé federace za rok 1984, kterou jsme projednali ve výborech, jakož i výklad ministra financí soudruha Léra, který zde přednesl z pověření federální vlády, jsou podkladem i pro vládní návrh usnesení Federálního shromáždění Československé socialistické republiky o státním závěrečném účtu československé federace a o souhrnu státních závěrečných účtů Československé socialistické republiky za rok 1984. Výbor pro plán a rozpočet Sněmovny lidu ve svém usnesení doporučuje sněmovně jeho přijetí. Protože v celém průběhu dosavadního projednávání se nevyskytla rozporná stanoviska, doporučuji jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu přijetí usnesení v předloženém znění.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Flídrovi. Nyní prosím o přednesení zpravodajské zprávy společnou zpravodajku výborů Sněmovny národů poslankyni Vojtekovou.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně M. Vojteková: Vážený súdruh generálny tajomník ÚV KSČ a prezident republiky, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, prerokúvanie jednotlivých kapitol Štátneho záverečného účtu československej federácie za uplynulý rok vo výboroch oboch našich snemovní prebiehalo vecne, so snahou posúdiť činnosť jednotlivých rezortov a ústredných orgánov federácie nielen vo vzťahu k splneniu úloh na štátny rozpočet, ale i úroveň hospodárenia v okruhu ich pôsobnosti, posúdiť faktory pôsobnosti na vzťah k štátnemu rozpočtu. Ocenili pritom finančne ekonomické výsledky voči štátnemu záverečnému účtu. Považujeme za potrebné zvýrazniť, že schválené rozpočty jednotlivých kapitol a k nim prijaté závery boli vo všetkých prípadoch splnené. V rade prípadov došlo k úsporám, ktoré vo svojom súhrne tvoria zostatkový rozdiel vo výške 35,742 mil. Kčs, tak ako o tom hovoril vo svojom zdôvodnení minister financií súdruh Lér.

Výbory pri kontrole plnenia svojich predchádzajúcich uznesení konštatovali ďalšie skvalitnenie ich účinnosti. Ukazuje sa, že odporúčania výborov opierajúce sa o kolektívne skúsenosti poslancov z bežného denného života v poslaneckých obvodoch, kde sa prejavujú konkrétne dôsledky činnosti tej ktorej organizácie bez príkras, alebo administratívneho skresľovania, najlepšie poukazujú na prínos použitých prostriedkov prostredníctvom rozpočtov jednotlivých kapitol, na ich účelnosť a efektívnosť celého procesu vytváraných zdrojov.

V tomto poňatí sa Výbory pre plán a rozpočet SĽ a SN zamerali na prijímané opatrenia a výsledky ich realizácie na národohospodárskej úrovni hlavne v oblasti riadenia, plánovania, finančnej a bankovnej sféry, pri uplatňovaní vedy a techniky i na problematiku kontroly.

Zistili, že v rade prípadov chýba prijímaným opatreniam riadiacich orgánov potrebný stupeň komplexnosti hlavne pri prekonávaní medzirezortných bariér, ku ktorým patria i nedostatky v cieľové zameranom riadení vedeckovýskumnej základni, ktoré majú za následok nízky stupeň využitia jej výsledkov v praxi. Táto situácia je dnes citeľná v oblasti ekonomického výskumu, ktorého prínos pre praktické riadenie národného hospodárstva, v porovnaní s objektívne danými vysokými požiadavkami na intenzifikáciu ekonomiky, nie je adekvátny.

Obdobnú komplexnosť je nutné uplatňovať i pri ďalšom rozvíjaní Súboru opatrení v hlbšom rozpracovaní využívania hmotných stimulov nielen vo forme ekonomických nástrojov, ale ako princípov zvyšovania vnútornej i vonkajšej kontroly v nadväznosti na žiadúcu úroveň zodpovedností riadiacich pracovníkov za výsledky im zverených pracovných kolektívov. Preto bola vo vzťahu k Federálnemu ministerstvu financií a ŠBČS zvýraznená potreba naďalej zvyšovať aktívnu úlohu rozpočtových nástrojov a financií vôbec na znižovanie nákladovosti výroby, dosiahnutie žiadúcich relácií produktivity práce, mzdového vývoja a spoločenskej efektívnosti.

Väzba na riešenie uvedených problémov vyžaduje ďalší skvalitnenie riadenia rozvoja vedy a techniky. Ide o požiadavku zabudovať do systému hodnotenia výsledkov vedy a techniky aj kvalitatívne hľadisko podporujúce žiadúcu intenzifikáciu národného hospodárstva, stotožniť stimuláciu zavádzania vedy a techniky s motiváciou opierajúcou sa o ekonomické nástroje. Existuje ešte stále rozpor medzi kladným hodnotením ročných výsledkov plnenia plánu vedeckotechnického rozvoja na všetkých úrovniach riadenia, ako to vyplýva z prerokúvanej kapitoly Štátnej komisie pre vedeckotechnický a investičný rozvoj a požiadavkami efektívnosti i dosahovania technickej úrovne v podmienkach medzinárodnej deľby práce, v raste produktivity práce i žiadúceho poklesu nákladovosti výroby hlavne v oblasti materiálnej a energetickej.

Preto bude potrebné viac zamerať činnosť kontrolných orgánov výboru ľudovej kontroly, ako aj kontrolnú činnosť bankovnú a finančnú na komplexnosť obsahu vykonávaných kontrol s cieľom posúdiť prínosy pre intenzifikáciu národného hospodárstva.

Výbory pre priemysel, dopravu a obchod konštatovali zhodne so závermi prednesenými v úvodnom slove s. ministrom Lérom, že sa podarilo splniť stanovené úlohy v dynamike výroby. Intenzifikačný proces však nepostupuje žiadúcim tempom a preto tieto výbory zamerali svoju pozornosť hlavne na cesty vedúce k jej zvyšovaniu.

Vývoj energetickej základne národného hospodárstva vyžadoval v plynulom roku udržať vysoký podiel tepelných elektrární. Negatívne v tejto súvislosti pôsobí nesplnenie úloh v znižovaní mernej spotreby paliva, pôsobením objektívnych i subjektívnych faktorov, ako bolo konštatované pri prerokúvaní kapitoly Federálneho ministerstva palív a energetiky. Svoj podiel však na tomto má i nedostatočné plnenie úloh vedy a techniky a ich uplatňovanie v praxi. Je samozrejmé, že úspechy či neúspechy v tejto oblasti sú výslednicou aktivity našich strojárskych rezortov.

Závažnou prekážkou intenzifikačného procesu je neplnenie úloh v efektívnosti zahraničného obchodu, na ktorej sa okrem technickej úrovne, kvality, servisu a komerčnej zdatnosti podieľajú i pretrvávajúce nedostatky v štruktúre dodávok na vývoz, o čom hovoril predomnou súdruh Flídr. Na rezervy v tejto oblasti poukázali výbory pre priemysel, dopravu a obchod prakticky pri prerokúvaní všetkých pridelených kapitol.

Veľkú pozornosť venovali výbory pre priemysel, dopravu a obchod, úspešným výsledkom ekonomických experimentov v strojárstve. Stanovili, že v priebehu roka budú požadovať vyhodnotenie poznatkov zo zriadenia jednotného investičného fondu, úpravy podmienok na urýchlenie vedeckotechnického rozvoja i opatrení na zvýšenie účinnosti zahranično-ekonomických vzťahov.

V strojárskych rezortoch, tempami rozvoja zaujíma osobitné miesto elektrotechnický priemysel, ktorý sa stáva významnou zložkou celkovej dynamiky národného hospodárstva. Z hľadiska inovácie, zavádzania pokrokových technológií a dosiahnutia žiadúcej kvality je však neoddeliteľne spätý s ostatnými odvetviami. Bez ich subdodávok na potrebnej úrovni techniky a kvality, by bol odkázaný na dovoz prevažne z nesocialistických krajín. Nie je možné preto pripúšťať opakovanie nedostatkov v materiálno-technickom zásobovaní, vrátane nevyhovujúcej kvality. Rovnakou brzdou naopak, pre strojársku výrobu sú nedodávky, alebo dodávky v nevyhovujúcej kvalite elektrotechnických súčiastok pre strojárske výrobky. Nedostatky v komplexnosti a poruchy v rovnovážnosti rozvoja jednotlivých odvetví znižujú efektívnosť vynaložených prostriedkov v celospolečenskom rozsahu.

Federálne ministerstvo dopravy pri prerokúvaní svojej kapitoly mohlo konštatovať, že základné úlohy, vrátane prepravnej náročnosti, splnilo. Pozornosť všetkých výborov je sústredená na jeho činnosť v príprave na 5. samostatnú schôdzu Snemovne ľudu, ktorá bude v jeseni tohto roku.

Výbory pre priemysel, dopravu a obchod odporúčali metodicky a funkčne doriešiť podmienky ústretového plánovania, riešenie problémov materiálno-technického zásobovania pre potreby technického rozvoja. Upozornili Úrad pre vynálezy a objavy na pripomienky k formálnosti v administratívno-organizačných problémoch v jeho riadiacej a metodickej činnosti a odporúčali ich vyjasnenie so strojárskymi rezortami.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP