Jak již ve svém výkladu uvedl soudruh ministr
Lér, je pro vývoj v minulém roce charakteristické
další zrychlení dynamiky tvorby hmotných
i finančních zdrojů.
Vytvořený hrubý národní důchod
vzrostl ve srovnání s rokem předchozím
o 3,2 %. V mezinárodním měřítku
to není špatný výsledek. Pro srovnání
je možno uvést, že hrubý domácí
produkt zemí EHS se zvýšil o 2,2 %, zatímco
národní důchod zemí Rady vzájemné
hospodářské pomoci jako celku vzrostl o 3,6
%. Ekonomický rozvoj tedy probíhá neustále
rychleji v socialistických státech a je potěšitelné,
že Československá socialistická republika
k tomu významně přispívá.
Ovšem středem pozornosti poslanců zůstává
i nadále postup intenzifikace v národním
hospodářství. V této souvislosti bych
chtěl zdůraznit poznatek z jednání
výborů, že je nutné prosadit intenzifikaci
nejen ve tvorbě zdrojů, ale stejně tak, ne-li
ještě důsledněji, v užití
těchto zdrojů. Vezměme si situaci v zásobách.
Na podzim minulého roku jsme věnovali celé
jednání Sněmovny lidu problematice zásob.
Na základě širokého poslaneckého
průzkumu jsme poukázali na řadu příčin
trvale negativního vývoje celkového objemu
zásob a doporučili jsme ověřit i některá
opatření. Zdá se však, že výsledek
za minulý rok ve zrychlení obrátky zásob
o 4,5 dne, ale při zvýšeném celkovém
objemu o 2 mld Kčs, zároveň s nevyhovující
strukturou neukazuje na plné využití našich
námětů v jednotlivých resortech.
Se stejným výsledkem by bylo možno hovořit
o konečných efektech z investiční
činnosti, ze zavádění poznatků
vědy a techniky do praxe atd.
Urychlení dynamiky rozvoje našeho národního
hospodářství se tedy uskutečnilo spolu
se zlepšením kvalitativních vztahů v
národním hospodářství, avšak
toto zlepšení nedosáhlo v celospolečenských
výsledcích v některých směrech
stanovených cílů. Je proto nutno oceňovat
pozitivní výsledky dosažené např.
ve snižování celkových nákladů
výroby, při plnění programu hospodárnosti,
nebo při snížení materiálové
a mzdové náročnosti. Zároveň
však nekompromisně vyžadovat plnění
i ostatních stránek intenzifikačního
procesu - a chtěl bych znovu opakovat - i v užití
vytvořených zdrojů.
Soudružky a soudruzi, růst tvorby zdrojů byl
založen na růstu společenské produktivity
práce, která se v minulém roce zvýšila
výrazněji než v předchozích letech
7.pětiletky. Nepovažuji však za dobré,
že pokračuje dlouhodobá tendence snižování
účinnosti a využití výrobních
základních prostředků, což znamená,
že potenciální možnosti založené
vývojem investic v předchozích letech nejsou
dosud využívány.
Růst společenské produktivity práce
tak spíše odráží růst vybavenosti
pracovníků základními prostředky.
To neodpovídá požadavkům intenzifikace.
Zřejmě to bude důsledek toho, že řada
strojů a zařízení je zastaralých.
Bylo by zřejmě účelné i z těchto
pohledů se podívat na strukturu strojírenské
výroby. Neměli bychom si dovolit takový luxus,
jako je výroba nemoderních, méně výkonných
zařízení. I to je cesta k realizaci závěrů
8. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa. Jejich zabezpečení
však vyžaduje prosadit do praxe nové přístupy
v řízení a financování vědeckotechnického
rozvoje, vyžaduje výrazným způsobem
zdokonalovat i ekonomicko-finanční nástroje.
V tomto směru nelze pominout činnost Státní
banky československé, která se zaměřila
na tři oblasti, kde svým rozhodnutím může
pozitivně ovlivnit postup hospodářských
organizací, a to při sestavování podnikových
plánů technického rozvoje s důrazem
na jejich komplexní provázanost a zabezpečení
v rámci hospodářského plánu
organizace. Dále při vyšším a účinnějším
využívání diferencovaných úvěrových
podmínek spojených se sankcemi při nesplnění
garantovaných efektů ze strany organizace. Ve stejném
duchu jsou realizována opatření na širší
a efektivnější využívání
devizových prostředků při zajišťování
vědeckotechnického rozvoje, ať už formou
poskytovaných devizově návratných
úvěrů, nebo přímým ovlivňováním
licenční politiky. Že je to oblast, kdy lze
docílit výraznějších výsledků,
jsem se mohl přesvědčit na konkrétních
případech v mém volebním obvodě.
V závodě Adast Polička se na základě
prověrky a přijatých konkrétních
opatření zvýšilo využití
nových NC strojů na 115 % předpokládaných
parametrů. Obdobné výsledky byly dosaženy
i v koncernovém podniku TOS Svitavy. Rovněž
v koncernovém podniku Vertex Litomyšl došlo využitím
nových sekacích strojů SKP 40 a SKP 100 nejen
ke zvýšení obrátek, ale i ke zvýšení
normy obsluhy ze 160 vřeten na 288.
Prověrky zároveň zjišťují,
že proexportní orientace je již v technických
zadáních, a tím následně i
v ekonomických přínosech plánů
technického rozvoje málo uplatňována.
Tak např. pro rok 1985 je u podniků spotřebního
průmyslu v okrese Svitavy evidováno celkem 30 realizačních
výstupů vědeckotechnického rozvoje,
z nichž jen u dvou úkolů a to "PLOTEX"
n. p. Vigona Svitavy a "FINUS RT", koncernový
podnik Vertex Litomyšl počítají se zvýšením
vývozu do socialistických a nesocialistických
zemí. Okruh působnosti uvedených opatření
banky není malý. Představuje celostátně
cca jednu čtvrtinu z nově poskytnutých úvěrů,
tj. v částce větší než 6
mld Kčs. U devizově návratných úvěrů
bylo za poslední dva roky využito celkem 2,2 mld Kčs
fco s návratností do 3 let. Také licenční
politika přinesla svoje výsledky v realizovaném
vývozu ve výši 16 mld Kčs. Je však
nutno konstatovat, že nejsou vždy dostatečně
využívány všechny možnosti a zejména
důsledně sledovány i kvalitativní
ukazatele, které by právě u licenční
výroby z pohledu rozdílového ukazatele mohly
být příznivější než
ostatní vývoz.
Soudružky a soudruzi, jak vyplývá již
ze samotného názvu, mají státní
cílové programy zaměřovat úsilí
příslušných organizací na rozhodující
směry dalšího vývoje naší
ekonomiky. Přitom zabezpečovat komplexní
vazbu výzkumu a vývoje na investice a rozhodující
směry odbytu při dodržení požadovaného
stupně efektivnosti. Ke stávajícím
dvěma programům, tj. úspory paliv a energie
a úspory kovů, je připravováno dalších
dvanáct programů. Prověrka současného
stavu prací na přípravě programů,
provedená Státní plánovací
komisí, orientovala gestory programů na hlavní
nedostatky, spočívající především
ve stanovení dostatečně náročných
cílů, odpovídajících úrovni
světové ekonomiky v devadesátých letech,
ať už z hlediska technické úrovně,
efektivnosti, investiční náročnosti,
nebo zapojení do mezinárodní dělby
práce. Protože jde o mimořádně
závažný úkol, bude účelné,
aby výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů
ve své kontrolní činnosti věnovaly
dopracování a následné realizaci státních
cílových programů patřičnou
pozornost.
Soudružky a soudruzi, úkoly a cíle investiční
výstavby v roce 1984, vycházející
z plánovaných vyšších zdrojů
v národním hospodářství, byly
stanoveny již v plánu nad úroveň 7.
pětiletky. V průběhu roku však vytvoření
dalších zdrojů z tuzemské výroby
i dovozu vytvářely tlak na překračování
plánovaných limitů. Objem prací a
dodávek za národní hospodářství
celkem pak v roce 1984 dosáhl 159 mld Kčs. Tím
došlo k překročení plánu o 6,8
mld Kčs, z toho ve zvláštních zemědělských
investicích o 1,2 mld Kčs, v akci "Z"
o 0,6 mld Kčs a v soukromé bytové výstavbě
o 0,5 mld Kčs.
Za pozitivní je možno považovat, že ve struktuře
investování došlo u průmyslových
odvětví (bez paliv a energetiky) ke zvýšení
podílu strojů a zařízení z
63,2 % v roce 1981 na 65 % v roce 1984. Tento vývoj svědčí
o prosazování záměrů na zvýšení
akcí modernizačního a rekonstrukčního
charakteru.
Soudružky a soudruzi, ve výborech pro plán
a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů
jsme konstatovali - a hovořil o tom i soudruh ministr Lér
- že v hodnotových vztazích dochází
k určité rozporné tendenci, kdy na jedné
straně výrobní organizace poměrně
vysoko překračují zisk z tuzemské
činnosti (tedy zisk z rentability zpracované ve
velkoobchodních cenách), zatímco v zahraniční
směně se výrazně zhoršují
výsledky proti stavu zapracovanému do plánu
a státního rozpočtu. Je to důsledek
především toho, že podmínky realizace
na zahraničních trzích staví pro ohodnocování
našich výrobků podstatně náročnější
kritéria než odpovídá kritériím,
podle nichž se řídí ohodnocování
výrobků v našich vnitřních velkoobchodních
cenách.
Soudružky a soudruzi, ani růstem společenských
nákladů na dovoz, ani cestou devizových restrikcí
se neprosadila adaptace výroby na změnu vnějších
podmínek. Z nezbytných opatření antiimportní
povahy se vyvinulo antiimportní klima, které je
přirozeně v rozporu se záměry intenzifikace
a socialistické integrace. Ofenzívní dovozní
strategie musí být proto odvíjena od konkrétního
programu intenzifikace ekonomiky a je úzce spjata s nezbytností
strukturálních změn ve výrobě.
Je nutno usilovat o zvýšení dovozu produkce,
která je nositelem nových technologií, o
zvýšení zapojení zpracovatelského
průmyslu, zejména elektrotechniky a strojírenství
do mezinárodní výrobní kooperace,
o zvýšení dovozu produkce zpracovatelského
průmyslu z rozvojových zemí. Jinými
slovy, kde o změnu struktury dovozu.
Přitom nelze přeceňovat vliv růstu
dovozních cen. Zjednodušeně řešeno,
nelze mluvit o drahém dovozu, ale o příliš
levném vývozu, který nedokáže
držet krok se světovým vývojem a vyprodukovat
potřebné množství prostředků.
Analýza komplexní náročnosti vyvážené
produkce na zdroje (výrobní faktory) vede k závěru,
že vývoz je v porovnání s produkcí,
užitou v tuzemsku, podstatně méně náročný
na živou práci, poněkud méně
náročný na výrobní základní
fondy, podstatně náročnější
na dovoz, paliva, energii a základní materiály.
Z tohoto hlediska skladba vývozu negativně ovlivňuje
jeho efektivnost, neboť neodpovídá specifickým
přírodním a ekonomickým podmínkám
československé ekonomiky.
Chtěl bych se zastavit ještě u jednoho závažného
úkolu, kterým je zabezpečení úkolů
v oblasti životní úrovně obyvatelstva.
Z hlediska rozvoje společnosti představuje stejně
důležitý intenzifikační faktor,
jako ty ostatní.
Rychlejší růst výroby a postupující
proces intenzifikace vedl k lepším výsledkům
v národním důchodu, kterých bylo možno
využít i k dosažení úspěšného
vývoje v některých rozhodujících
složkách životní úrovně.
Záměr ročního plánu byl v důsledku
docíleného vývoje nejen splněn, ale
i překročen. Poslanci tuto skutečnost při
projednávání státního závěrečného
účtu vysoce oceňovali a dosažené
výsledky ve zkvalitňování životní
úrovně hodnotili shodně s výkladem
soudruha ministra Léra.
Vážené soudružky a soudruzi, na základě
uvedených skutečností a rozpravy ve výborech
lze konstatovat, že se státní rozpočet
vyrovnal s úkoly i problémy, jež se vyskytly
v průběhu realizace jejich záměrů.
Účinně napomáhal při sladění
hmotných a hodnotových procesů, při
zabezpečování vnější i
vnitřní rovnováhy, při financování
dalšího rozvoje našeho národního
hospodářství i společenské
spotřeby, určené především
pro udržení a další zkvalitnění
životní úrovně obyvatelstva a upevnění
jeho sociálních jistot.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zpráva k návrhu souhrnu státní závěrečných
účtů československé federace
za rok 1984, kterou jsme projednali ve výborech, jakož
i výklad ministra financí soudruha Léra,
který zde přednesl z pověření
federální vlády, jsou podkladem i pro vládní
návrh usnesení Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky o
státním závěrečném účtu
československé federace a o souhrnu státních
závěrečných účtů
Československé socialistické republiky za
rok 1984. Výbor pro plán a rozpočet Sněmovny
lidu ve svém usnesení doporučuje sněmovně
jeho přijetí. Protože v celém průběhu
dosavadního projednávání se nevyskytla
rozporná stanoviska, doporučuji jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu přijetí
usnesení v předloženém znění.
Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci
Flídrovi. Nyní prosím o přednesení
zpravodajské zprávy společnou zpravodajku
výborů Sněmovny národů poslankyni
Vojtekovou.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně M. Vojteková: Vážený
súdruh generálny tajomník ÚV KSČ
a prezident republiky, vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, prerokúvanie jednotlivých kapitol Štátneho
záverečného účtu československej
federácie za uplynulý rok vo výboroch oboch
našich snemovní prebiehalo vecne, so snahou posúdiť
činnosť jednotlivých rezortov a ústredných
orgánov federácie nielen vo vzťahu k splneniu
úloh na štátny rozpočet, ale i úroveň
hospodárenia v okruhu ich pôsobnosti, posúdiť
faktory pôsobnosti na vzťah k štátnemu
rozpočtu. Ocenili pritom finančne ekonomické
výsledky voči štátnemu záverečnému
účtu. Považujeme za potrebné zvýrazniť,
že schválené rozpočty jednotlivých
kapitol a k nim prijaté závery boli vo všetkých
prípadoch splnené. V rade prípadov došlo
k úsporám, ktoré vo svojom súhrne
tvoria zostatkový rozdiel vo výške 35,742 mil.
Kčs, tak ako o tom hovoril vo svojom zdôvodnení
minister financií súdruh Lér.
Výbory pri kontrole plnenia svojich predchádzajúcich
uznesení konštatovali ďalšie skvalitnenie
ich účinnosti. Ukazuje sa, že odporúčania
výborov opierajúce sa o kolektívne skúsenosti
poslancov z bežného denného života v poslaneckých
obvodoch, kde sa prejavujú konkrétne dôsledky
činnosti tej ktorej organizácie bez príkras,
alebo administratívneho skresľovania, najlepšie
poukazujú na prínos použitých prostriedkov
prostredníctvom rozpočtov jednotlivých kapitol,
na ich účelnosť a efektívnosť celého
procesu vytváraných zdrojov.
V tomto poňatí sa Výbory pre plán
a rozpočet SĽ a SN zamerali na prijímané
opatrenia a výsledky ich realizácie na národohospodárskej
úrovni hlavne v oblasti riadenia, plánovania, finančnej
a bankovnej sféry, pri uplatňovaní vedy a
techniky i na problematiku kontroly.
Zistili, že v rade prípadov chýba prijímaným
opatreniam riadiacich orgánov potrebný stupeň
komplexnosti hlavne pri prekonávaní medzirezortných
bariér, ku ktorým patria i nedostatky v cieľové
zameranom riadení vedeckovýskumnej základni,
ktoré majú za následok nízky stupeň
využitia jej výsledkov v praxi. Táto situácia
je dnes citeľná v oblasti ekonomického výskumu,
ktorého prínos pre praktické riadenie národného
hospodárstva, v porovnaní s objektívne danými
vysokými požiadavkami na intenzifikáciu ekonomiky,
nie je adekvátny.
Obdobnú komplexnosť je nutné uplatňovať
i pri ďalšom rozvíjaní Súboru opatrení
v hlbšom rozpracovaní využívania hmotných
stimulov nielen vo forme ekonomických nástrojov,
ale ako princípov zvyšovania vnútornej i vonkajšej
kontroly v nadväznosti na žiadúcu úroveň
zodpovedností riadiacich pracovníkov za výsledky
im zverených pracovných kolektívov. Preto
bola vo vzťahu k Federálnemu ministerstvu financií
a ŠBČS zvýraznená potreba naďalej
zvyšovať aktívnu úlohu rozpočtových
nástrojov a financií vôbec na znižovanie
nákladovosti výroby, dosiahnutie žiadúcich
relácií produktivity práce, mzdového
vývoja a spoločenskej efektívnosti.
Väzba na riešenie uvedených problémov
vyžaduje ďalší skvalitnenie riadenia rozvoja
vedy a techniky. Ide o požiadavku zabudovať do systému
hodnotenia výsledkov vedy a techniky aj kvalitatívne
hľadisko podporujúce žiadúcu intenzifikáciu
národného hospodárstva, stotožniť
stimuláciu zavádzania vedy a techniky s motiváciou
opierajúcou sa o ekonomické nástroje. Existuje
ešte stále rozpor medzi kladným hodnotením
ročných výsledkov plnenia plánu vedeckotechnického
rozvoja na všetkých úrovniach riadenia, ako
to vyplýva z prerokúvanej kapitoly Štátnej
komisie pre vedeckotechnický a investičný
rozvoj a požiadavkami efektívnosti i dosahovania technickej
úrovne v podmienkach medzinárodnej deľby práce,
v raste produktivity práce i žiadúceho poklesu
nákladovosti výroby hlavne v oblasti materiálnej
a energetickej.
Preto bude potrebné viac zamerať činnosť
kontrolných orgánov výboru ľudovej kontroly,
ako aj kontrolnú činnosť bankovnú a
finančnú na komplexnosť obsahu vykonávaných
kontrol s cieľom posúdiť prínosy pre intenzifikáciu
národného hospodárstva.
Výbory pre priemysel, dopravu a obchod konštatovali
zhodne so závermi prednesenými v úvodnom
slove s. ministrom Lérom, že sa podarilo splniť
stanovené úlohy v dynamike výroby. Intenzifikačný
proces však nepostupuje žiadúcim tempom a preto
tieto výbory zamerali svoju pozornosť hlavne na cesty
vedúce k jej zvyšovaniu.
Vývoj energetickej základne národného
hospodárstva vyžadoval v plynulom roku udržať
vysoký podiel tepelných elektrární.
Negatívne v tejto súvislosti pôsobí
nesplnenie úloh v znižovaní mernej spotreby
paliva, pôsobením objektívnych i subjektívnych
faktorov, ako bolo konštatované pri prerokúvaní
kapitoly Federálneho ministerstva palív a energetiky.
Svoj podiel však na tomto má i nedostatočné
plnenie úloh vedy a techniky a ich uplatňovanie
v praxi. Je samozrejmé, že úspechy či
neúspechy v tejto oblasti sú výslednicou
aktivity našich strojárskych rezortov.
Závažnou prekážkou intenzifikačného
procesu je neplnenie úloh v efektívnosti zahraničného
obchodu, na ktorej sa okrem technickej úrovne, kvality,
servisu a komerčnej zdatnosti podieľajú i pretrvávajúce
nedostatky v štruktúre dodávok na vývoz,
o čom hovoril predomnou súdruh Flídr. Na
rezervy v tejto oblasti poukázali výbory pre priemysel,
dopravu a obchod prakticky pri prerokúvaní všetkých
pridelených kapitol.
Veľkú pozornosť venovali výbory pre priemysel,
dopravu a obchod, úspešným výsledkom
ekonomických experimentov v strojárstve. Stanovili,
že v priebehu roka budú požadovať vyhodnotenie
poznatkov zo zriadenia jednotného investičného
fondu, úpravy podmienok na urýchlenie vedeckotechnického
rozvoja i opatrení na zvýšenie účinnosti
zahranično-ekonomických vzťahov.
V strojárskych rezortoch, tempami rozvoja zaujíma
osobitné miesto elektrotechnický priemysel, ktorý
sa stáva významnou zložkou celkovej dynamiky
národného hospodárstva. Z hľadiska inovácie,
zavádzania pokrokových technológií
a dosiahnutia žiadúcej kvality je však neoddeliteľne
spätý s ostatnými odvetviami. Bez ich subdodávok
na potrebnej úrovni techniky a kvality, by bol odkázaný
na dovoz prevažne z nesocialistických krajín.
Nie je možné preto pripúšťať
opakovanie nedostatkov v materiálno-technickom zásobovaní,
vrátane nevyhovujúcej kvality. Rovnakou brzdou naopak,
pre strojársku výrobu sú nedodávky,
alebo dodávky v nevyhovujúcej kvalite elektrotechnických
súčiastok pre strojárske výrobky.
Nedostatky v komplexnosti a poruchy v rovnovážnosti
rozvoja jednotlivých odvetví znižujú
efektívnosť vynaložených prostriedkov
v celospolečenskom rozsahu.
Federálne ministerstvo dopravy pri prerokúvaní
svojej kapitoly mohlo konštatovať, že základné
úlohy, vrátane prepravnej náročnosti,
splnilo. Pozornosť všetkých výborov je
sústredená na jeho činnosť v príprave
na 5. samostatnú schôdzu Snemovne ľudu, ktorá
bude v jeseni tohto roku.
Výbory pre priemysel, dopravu a obchod odporúčali
metodicky a funkčne doriešiť podmienky ústretového
plánovania, riešenie problémov materiálno-technického
zásobovania pre potreby technického rozvoja. Upozornili
Úrad pre vynálezy a objavy na pripomienky k formálnosti
v administratívno-organizačných problémoch
v jeho riadiacej a metodickej činnosti a odporúčali
ich vyjasnenie so strojárskymi rezortami.