Pondělí 10. června 1985

Usilujeme rovněž o další rozvoj hospodářské spolupráce s rozvojovými zeměmi a s vyspělými kapitalistickými státy. V loňském roce jsme učinili další důležitý krok při snižování naší zadluženosti ve volných měnách, což je pro nás důležité zejména v současných podmínkách ve světě. Neznamená to však, že jsme vždy dokázali vyvážet pouze efektivně, ani to, že bychom mohli již ustoupit od přísně hospodárného vydávání prostředků na dovozy. Dosažené výsledky v platební bilanci otevírají však do budoucna širší prostor pro aktivnější obchodní politiku i pro práci s úvěrem.

K tomu, aby se vědeckotechnický pokrok a inovační aktivita podniků staly hlavním článkem našeho postupu při intenzifikaci ekonomiky, musí přispět všechny stupně řízení. Na základě závěrů 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa prohlubují se metody řízení, plánování, financování a úvěrování technického rozvoje, posiluje se úloha cen v této oblasti a odměňování pracovníků technického rozvoje.

Důležitou úlohu zde mají zejména vytyčené státní programy technického rozvoje a státní cílové programy. Ve mzdové oblasti je možno přiznávat mimořádné odměny za zvlášť úspěšná řešení a realizaci úkolů plánu rozvoje vědy a techniky, stanovit vyšší tarifní třídy a vyšší základní platy a osobní platy významným tvůrčím pracovníkům; aktivizujeme i cenovou tvorbu. Na finančním úseku se zvyšuje úloha fondů technického rozvoje, umožňuje se meziroční převoditelnost jejich prostředků, jakož i sdružování prostředků výzkumu a výroby.

Ve vybraných pracovištích a ústavech akademií věd bude ověřována forma vědeckovýrobních jednotek, aby se rychleji realizovaly výsledky výzkumu.

Nyní je důležité všechna opatření, vyplývající z 8. pléna ústředního výboru Komunistické strany Československa, důsledně prosazovat a prakticky využívat pro urychlení vědeckotechnického pokroku v praxi.

Stejně závažnou otázkou je i výrazné zvyšování kvality výrobků. Vláda přijala zpřísňující opatření k postihování ztrát způsobených nekvalitní výrobou, což se intenzívně projeví na hmotné stimulaci i finančních výsledcích podniků. V roce 1984 jsme vynaložili na financování neinvestičních potřeb rozvoje vědy a techniky celkem 17,7 mld Kčs, z čehož 7,6 mld Kčs financoval státní rozpočet. Jak ukazují mezinárodní srovnání, je tento objem finančních prostředků relativně srovnatelný s ostatními ekonomicky vyspělými zeměmi.

K trvale platným požadavkům patří, aby vynaložené prostředky přinášely výrazně vyšší ekonomické efekty, aby se zrychlila jejich návratnost.

Trvalou pozornost je třeba věnovat také využití zásob. Jejich obrátka se v průmyslu a stavebnictví zrychlila o 4,5 dne. Relativně se tak uvolnilo přes 10 mld Kčs prostředků, což bylo jedním z důležitých činitelů konsolidovaného finančního hospodaření. Projevil se v tom výsledek řady opatření, která přijala vláda, větší zainteresovanost podniků i silnější úvěrový a finanční tlak na lepší využívání zásob.

Vytyčený cílový úkol ke zlepšení vývoje zásob v souhrnu však splněn nebyl, i když některé podniky se s ním dovedly vyrovnat. Nesplnění přechází jako zpevnění úkolu v roce 1985. Je nutné, aby podniky i nadpodnikové orgány činily další kroky k využití značných rezerv, které v oblasti zásob nesporně existují, aby se zkracovaly dodací lhůty a prohlubovala pravidelnost a spolehlivost dodávek v potřebné struktuře a kvalitě.

Značné nedostatky také zůstávají i ve využívání základních prostředků. V loňském roce vzrostla investiční výstavba zhruba o 4 % a obnovil se tak její poměrně rychlý růst, přesahující plánované záměry. Objem základních prostředků v pořizovací ceně dosáhl v loňském roce ve státních hospodářských a družstevních organizacích částky 2,1 biliónů Kčs a byl vyšší o 114 mld Kčs než před rokem. Jejich využití, až na výjimky, se však nezlepšuje vybavenost pracovníků výrobními základními prostředky soustavně roste, zatímco účinnost těchto prostředků se snižuje. To svědčí o tom, že v této oblasti jsme dosud nedosáhli obratu ke vyšší intenzitě. Tento dlouholetý problém má mj. kořeny v dlouhém investičním cyklu, v nedosahování projektových lhůt a ekonomických parametrů nových kapacit.

V souladu s požadavky chozraščotního hospodaření klesá v posledních letech podíl dotací ze státního rozpočtu při financování investiční výstavby. V loňském roce činil tento podíl 7,2 %, zatímco v roce 1980 to bylo ještě 18 %. V současné době jsou investiční dotace poskytovány pouze na vybrané akce celostátního významu jako je např. budování palivoenergetické základny, výstavba vodních děl, závlahových zařízení a akce k ochraně životního prostředí.

Naproti tomu stoupá podíl vlastních zdrojů podniků při financování investiční výstavby, a to z 51 % v roce 1980 na 65 % v loňském roce. Stále větší část rozvoje organizací je tedy závislá na zdrojích, které si vytvoří.

V uplynulém roce jsme nově upravili způsob plánování, fakturování a placení dodávek pro investiční výstavbu s cílem vyvolat vyšší tlak zejména na urychlené dokončování investic. Přes počáteční obtíže se tato opatření postupně vžívají a realizují.

Naše společnost vyžaduje, aby každý podnik, každá organizace, dosahovaly hospodářských výsledků. K tomu také směřují rozbory hospodářské činnosti a celý systém hodnocení dosažených výsledků.

Loni se 82 % podniků a výrobních hospodářských jednotek vcelku úspěšně vyrovnalo s uloženými úkoly a přispělo tak k příznivým výsledkům celého hospodaření. U organizací, které nesplnily v plném rozsahu uložené úkoly, se podle rozsahu a příčin neplnění přijala adresná a termínovaná opatření ke zlepšení jejich hospodaření a k odstranění zjištěných nedostatků.

Růstu efektivnosti a upevňování hospodárnosti napomáhá také vcelku úspěšná realizace programu hospodárnosti v 7. pětiletce. Např. úkol ve snížení počtu pracovníků ve státní správě se důsledně plní a na základě toho dochází i k úsporám ve mzdových prostředcích. Také v hospodářských organizacích probíhá snižování počtu pracovníků na úseku řízení a správy. Spotřeba pohonných hmot služebních automobilů poklesla více než o třetinu (36,2 %) proti roku 1977, kdy byla nejvyšší. K důraznějšímu řešení však musíme přistoupit v oblasti režijních, zejména neproduktivních nákladů. Finanční kontrolní orgány trvale plnění programu hospodárnosti sledují - loni kontrolovaly 911 organizací - a požadují nápravu zjištěných nedostatků.

Na úseku správy a ochrany národního majetku se kázeň upevňuje jen pozvolna. Jsou zjišťovány závady v evidenci majetku, v nedůsledném stanovení odpovědnosti za svěřený majetek. V některých organizacích nejsou řádně zajištěny fyzické inventarizace ani vypořádání zjištěných rozdílů.

Důsledné prosazování kázně a disciplíny na všech úsecích hospodářského života musí tvořit organickou součást činnosti všech stupňů řízení a v prvé řadě všech vedoucích pracovníků.

Významné úkoly v této oblasti má celý kontrolní systém, včetně finanční kontroly. Účinnost finanční kontroly nutno dále posilovat. Potvrzují to i výsledky periodických revizí hospodaření, které odhalily v uplynulém roce celou řadu nedostatků, které - vedle morální stránky věci - poškozovaly celou společnost a krátily i státní příjmy.

Je nutno, aby celý řídící i kontrolní systém zásadněji a rozhodněji, na základě zcela konkrétních opatření, upevňoval finanční kázeň, nedovoloval protispolečenské vynakládání finančních prostředků a zabezpečoval větší péči o naše společenské vlastnictví.

Soudružky a soudruzi, splnění a překročení plánovaných záměrů v tvorbě hmotných a finančních zdrojů umožnilo zvýšit uspokojování hmotných a kulturních potřeb obyvatelstva. Osobní spotřeba se ve srovnání s rokem 1983 zvýšila o 2 %. Vzrostla i společenská spotřeba obyvatelstva, takže dosažená životní úroveň byla nejen udržena, ale i dále zkvalitněna.

Celkové peněžní příjmy obyvatelstva - jako hlavního zdroje růstu osobní spotřeby - se zvýšila o 2,6 % a činily 403,7 mld. Kčs. průměrná mzda v národním hospodářství dosáhla částky 2836 Kčs.

Poptávka obyvatelstva byla celkově kryta odpovídající nabídkou zboží a služeb, avšak ve struktuře nabídky přetrvávaly nedostatky v zabezpečení vnitřního trhu některými druhy především průmyslového zboží.

Vývoj v této oblasti má konkrétní dopady do rozpočtového hospodaření. V uplynulém roce se projevil v tom, že přes překročení plánovaných dodávek zboží na vnitřní trh nebyl splněn plánovaný výnos daně z obratu. I to svědčí o trvajících problémech ve struktuře dodávek zboží pro obchod a ve zhodnocování této produkce.

Důležitou složkou růstu životní úrovně jsou výdaje na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo, hrazené ze státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů. Tyto výdaje představují zhruba polovinu celkových rozpočtových výdajů a zajišťují realizaci úkolů na úseku sociálního zabezpečení, zdravotnictví, školství, komplexní bytové výstavby, kultury, tělesné výchovy a sportu i činnosti společenských organizací.

Celkový objem neinvestičních výdajů dosáhl v loňském roce 154,3 mld. Kčs, což ve srovnatelných podmínkách - po odpočtu cenových vlivů - představuje přírůstek o 2,9 %. Společenská spotřeba na jednoho obyvatele v těch druzích výdajů, které jsem citoval, a s připočtením dalších výdajů, které plynou ve prospěch obyvatelstva v oblasti dopravy, bytového hospodářství a dalších oblastí hospodářské sféry, představuje na jednoho obyvatele 10 800 Kčs a srovnatelně tato částka se zvýšila oproti předminulému roku o 3,7 %.

Největší položku z výdajů pro obyvatelstvo tvoří výdaje na sociální zabezpečení. Představují jednu z nejvýznamnějších složek životních jistot obyvatelstva. V loňském roce dosáhly výdaje na sociální zabezpečení 82,8 mld Kčs a zvýšily se o 2,5 %. V rámci toho výdaje na důchodové zabezpečení dosáhly částky 50,8 mld Kčs. Ke konci roku 1984 bylo vypláceno celkem 3954 tis. důchodů a průměrná výše vypláceného starobního důchodu pracovníka dosáhla 1301 Kčs.

Z výdajů na nemocenské pojištění v celkové výši 26,4 mld Kčs nejvíce vzrostly nemocenské dávky (0 5,2 %). Celková společenská pomoc rodinám s dětmi, hrazená ze státního rozpočtu dosáhla částky 17,4 mld Kčs; včetně dalších peněžních a naturálních forem a různých slev představuje společenská pomoc rodinám s dětmi 36,8 mld Kčs.

Neinvestiční výdaje na školství dosáhly v uplynulém roce 25,7 mld Kčs a srovnatelně se zvýšila o 3,5 %. Tím byla zabezpečena další realizace čs. výchovně vzdělávací soustavy, růst výkonových ukazatelů, budování přístaveb a nástaveb školských objektů z neinvestičních prostředků a překračování údržby těchto objektů, dále i vybavování nových kapacit. V loňském roce též rychle rostly výdaje na školy v přírodě, a to o 16,7 %, do kterých byl vyslán větší počet dětí.

Ve zdravotnictví vzrostly neinvestiční výdaje srovnatelně o 4,6 % a dosáhly částky 24,1 mld Kčs. Tyto prostředky byly určeny především na rozšíření a zkvalitňování zdravotní péče a dále na krytí zvýšených provozních výdajů a na vybavení nových kapacit. Stále výraznější složkou výdajů se stávají akce přístaveb a nástaveb, rekonstrukcí a modernizací zdravotnických zařízení. Polovinu celkových materiálových výdajů na zdravotnictví představují výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál, na něž bylo z rozpočtů národních výborů vynaloženo 6,5 mld Kčs, což na jednoho obyvatele představuje částku 418 Kčs.

Neinvestiční prostředky vynaložené na kulturu ve výši 4,8 mld Kčs zabezpečovaly provoz kulturních zařízení, rekonstrukce a modernizace divadel a památkových objektů, pokračující obnovu historických jader měst, činnost společenských, zájmových a jiných organizací, i rozvoj kulturních styků se zahraničím.

Na bytovou výstavbu a bytové hospodářství vynaložily státní rozpočty celkem 26,9 mld Kčs, což představuje růst proti roku 1983 o 12,9 %. Na tomto zvýšení se podílí zejména zvýšení státního příspěvku na družstevní bytovou výstavbu vlivem růstu cen stavebních prací. Úhrada ztráty podnikům bytového hospodářství dosáhla částky 5,3 mld Kčs a zvýšila se proti roku 1983 o 15,8 %.

I v oblasti bytové výstavby a údržby je třeba upevnit plánování, dodavatelskou a finanční kázeň, aby tak značné finanční prostředky přinášely co největší užitek obyvatelstvu.

Rostoucí pozornost věnuje naše společnost péči o životní prostředí. Celkem bylo loni dokončeno 55 významnějších ekologických staveb o rozpočtových nákladech 1,6 mld Kčs. Tyto stavby se týkají ochrany ovzduší, ochrany vody a zlepšení její kvality, likvidace tuhých odpadů a podobně. Ke konci roku 1984 byly rozestavěny 173 stavby o rozpočtových nákladech 11 mld Kčs, určených pro zlepšení životního prostředí v dalších letech. Společenské prostředky jsou soustřeďovány k prioritnímu řešení nepříznivého stavu v nejvíce ohrožených oblastech. Ke zlepšování životního prostředí však musí v rámci svých možností a prostředků přispívat všichni, především podniky, které zatím této problematice nevěnují dostatečnou pozornost.

Soudružky a soudruzi, stručně o plnění úkolů v roce 1985: Na základě úspěšného plnění úkolů roku 1984 jsme si pro rok 1985, který je posledním rokem sedmé pětiletky, vytyčili náročné úkoly, zejména v ukazatelích charakterizujících kvalitativní stránky rozvoje ekonomiky.

Vstup do letošního roku, zejména jeho první měsíce, byly poznamenány nepříznivým počasím. Tato situace byla vyhodnocována a vyhodnocena společně předsednictvem ústředního výboru Komunistické strany Československa, federální vládou a předsednictvem Ústřední rady odborů. Bylo oceněno, že především zásluhou úsilí stranických, odborových a mládežnických orgánů a organizací a národních výnosů se podařilo v zásadě udržet plynulý chod hlavních odvětví národního hospodářství, zabezpečit provozuschopnost dopravy a zejména zásobování obyvatelstva teplem, energií, potravinářskými a dalšími výrobky. Zvláště byla oceněna práce havířů, kteří překročením loňských úkolů umožnili vytvořit nezbytné zásoby uhlí na zimní období a vyrovnávají se s plánovanou těžbou i v letošním roce. V prvních pěti měsících letošního roku byly výpadky, které nastaly v některých odvětvích průmyslové výroby, v podstatě vyrovnány. Plánované záměry se plní v oblasti zemědělského nákupu. Ve stavebnictví jsou přijata opatření, aby i zde se výpadek co nejdříve vyrovnal.

Složitější zůstává stav v plnění kvalitativních ukazatelů, zejména v materiálových nákladech a tvorbě zisku. Zde je nutno na všech stupních řízení přijímat rozhodná opatření. Nelze počítat se změkčením úkolů a ta oslabit výchozí základnu pro tvorbu 8. pětiletky.

Vážené soudružky a soudruzi, výsledky dosažené v minulém roce prokazují naše možnosti i schopnosti úspěšně řešit problémy, spojené s přechodem národního hospodářství na cestu intenzifikace a tak zabezpečit další ekonomický rozvoj i další růst životní úrovně. Je to jediná cesta, kterou můžeme jít, a tuto skutečnost si musí každý z nás trvale uvědomovat a jí se trvale řídit.

Jak uvedl soudruh Štrougal ve výkladu k plnění programového prohlášení vlády, cituji: "Procesu intenzifikace hospodářství je třeba dát skutečně všelidový charakter a stejný politický význam, jaký měla svého času industrializace, jaký měla v dané etapě i kolektivizace našeho zemědělství. Všichni dobře víme, že naše společné úsilí o zrychlení procesu intenzifikace není nijak samoúčelné, neboť směřuje k lidem, ke společnosti, k upevnění a dalšímu růstu hmotné a kulturní úrovně našeho lidu." Konec citátu.

Dosavadní výsledky na cestě realizace záměrů hospodářské a sociální politiky strany a vlády tato slova potvrzují. Tak vyzněla i rozprava, která proběhla v orgánech Federálního shromáždění při projednávání státního závěrečného účtu. Dovolte mi při této příležitosti poděkovat vám za všechny připomínky a náměty, které využijeme v naší práci.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění předložený návrh státního závěrečného účtu československé federace za rok 1984 schválilo. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi za odůvodnění projednávaného vládního návrhu. Jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu československé federace za rok 1984 byly projednány ve všech výborech sněmoven, kromě výborů mandátových a imunitních.

Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí společného zpravodaje člena výboru pro plán a rozpočet poslance Jana Flídra a výbory Sněmovny národů členku předsednictva Federálního shromáždění a předsedkyni výboru pro plán a rozpočet poslankyni Magdalénu Vojtekovou.

uděluji slovo nejdříve společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Flídrovi.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec J. Flídr: Vážený soudruhu generální tajemníku a prezidente republiky, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, po předchozím řádném projednání přikázaných kapitol státního závěrečného účtu československé federace ve všech výborech obou sněmoven byla ve výborech pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednána za aktivní účasti poslanců, delegovaných na toto jednání ostatními výbory sněmoven, zpráva federálního ministerstva financí k návrhu souhrnu státních závěrečných účtů Československé socialistické republiky za rok 1984.

Zpráva dokumentačním způsobem charakterizovala dosažené pozitivní výsledky našeho národního hospodářství v uplynulém roce a poukázala i na závažné nedostatky bránící rychlejšímu uskutečňování intenzifikačního procesu.

Návrh souhrnu státních závěrečných účtů Československé socialistické republiky za rok 1984, který předložila Federálnímu shromáždění vláda Československé socialistické republiky, představuje bilanci předposledního roku realizace záměrů hospodářské a sociální politiky, vytyčených XVI. sjezdem Komunistické strany Československa pro období 7. pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP