Pondělí 10. června 1985

1. den - pondělí 10. června 1985

(Začátek schůze ve 13 hodin)


Přítomno: 177 poslanců Sněmovny lidu
65 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
66 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice

Omluveni poslanci

Sněmovny lidu:

Boroš, Brabenec, Grégr, Jägerman, Janák, Jandová, Kratochvíl, Kubinsky, Miňďaš, Nejezchleb, Potáč, Riško, Sakmar, Sidor, Svoboda, Tajovská, Tesař, Toms, Trefný, Zahradník, Zamazal, Zavadil, Žákovič

Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:

Balánová, Huml, Charvát, Kabrhelová, Kopřiva, Kvasil, Lietavská, Samec, Šupka, Švestka

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:

Babinec, Blažej, Boďa, Kožík, Nováček, Šepeľa, Turošík, Turzo, Vacková

Předseda FS A. Indra: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, srdečně vás všechny vítám a zahajuji 19. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů IV. volebního období Federálního shromáždění Československé socialistické republiky.

Jménem všech přítomných co nejupřímněji vítám především generálního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidenta republiky soudruha Gustáva Husáka. (Potlesk.)

Upřímně vítám i další vedoucí funkcionáře ústředního výboru Komunistické strany Československa, představitele orgánů Národní fronty, společenských organizací a politických stran. Vítám členy federální vlády, vedené jejím předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, předsednictva Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhla na svých schůzích 21. května t.r. konat společnou schůzi sněmoven s pořadem, který jste obdrželi na pozvánkách.

Doporučuji vám, abychom zařadili dodatečně na pořad našeho jednání "Volbu poslanců do výboru Sněmovny národů". Prosím vás, soudružky a soudruzi, abychom tento návrh projednali jako 1. bod pořadu dnešní schůze.

Jsou k tomuto dodatečnému návrhu a k navrženému programu nějaké připomínky? (Nebyly.) Nejsou.

Podle zjištěné účasti jsou obě sněmovny usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovny lidu schválila návrh jednomyslně.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny národů na konání společné schůze sněmoven s navrženým pořadem včetně doplňovacího návrhu? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

I Sněmovna národů schválila návrh jednomyslně.

Vzhledem k výsledku hlasování konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle článku 34 odstavce 2 ústavního zákona o československé federaci na konání společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů a schválily její pořad.

Soudružky a soudruzi, přistoupíme k projednání prvního bodu; je jím

I

Volba poslanců do výboru Sněmovny národů.

Předsednictvo Sněmovny národů navrhuje zvolit poslance Václava Hájka a poslankyni Helenu Ivaničovou členy výboru pro kulturu a výchovu.

Jsou k tomuto návrhu dotazy nebo připomínky? (Nebyly.) Nejsou.

Prosím tedy, aby se poslanci Sněmovny národů hlasováním vyjádřili k předloženému návrhu.

Kdo souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Poslanec Václav Hájek a poslankyně Helena Ivaničová byli zvoleni členy výboru pro kulturu a výchovu Sněmovny národů.

Nyní projednáme

II

Vládní návrh usnesení, kterým Federální shromáždění československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet československé federace za rok 1984 (tisk 167).

Vládní návrh odůvodní ministr financí ČSSR soudruh Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu generální tajemníku ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezidente Československé socialistické republiky, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v souladu s ústavním zákonem o československé federaci předkládá vláda Československé socialistické republiky Federálnímu shromáždění návrh státního závěrečného účtu československé federace za rok 1984. Tento dokument je dokladem hospodaření státu, ve kterém se odrážejí výsledky naší společné práce.

Navazuje na analýzu provedenou na 12. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa a na zhodnocení celkového vývoje národního hospodářství, obsažené ve zprávě vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení, přednesené koncem března ve Federálním shromáždění.

V realizaci úkolů hospodářské a sociální politiky, vytyčených XVI. sjezdem KSČ a v plnění úkolů 7. pětiletého plánu rozvoje národního hospodářství jsme v roce 1984 udělali významný krok vpřed.

Dosažené výsledky lze v souhrnu hodnotit pozitivně. Jak uvedl ve svém závěrečném slově na 12. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa soudruh Gustáv Husák, cituji: "Důvodem k tomu je překročení plánovaných úkolů, upevnění vnější i vnitřní ekonomické rovnováhy, další snižování volnoměnové zadluženosti, prohloubení spolupráce se Sovětským svazem a dalšími socialistickými zeměmi, rekordní výsledky v zemědělství, první kroky ve snižování surovinové energetické náročnosti a v neposlední řadě dobré zásobení vnitřního trhu, zejména v potravinách. Vytvářejí se tak příznivé podmínky pro splnění a dílem i překročení úkolů 7. pětiletky." Konec citátu.

V uplynulém roce všechna rozhodující odvětví národního hospodářství překročila plánované úkoly ve většině kvalitativních i kvantitativních ukazatelů, což se souhrnně odrazilo ve zvýšení národního důchodu o 3,2 % a v překročení jeho plánovaného objemu o 5 mld Kčs.

Na dosažení zrychlení dynamiky ekonomického rozvoje se významně podílelo snížení materiálové a energetické náročnosti rozvoje hospodářství. V tomto směru měly důležitý význam závěry 10. zasedání ÚV KSČ, které vláda rozpracovala do zprogresívnění některých úkolů státního prováděcího plánu a do cílových úkolů. Závěry 10. zasedání ÚV KSČ představovaly zároveň významný impuls pro socialistické soutěžení, které se široce rozvinulo na počest 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Průmyslový výroba v uplynulém roce vzrostla o 4 % a objem stavebních prací o 1,9 %.

Pozitivním rysem překročení plánovaného objemu stavebních prací je překročení objemu těchto prací na stavbách stanovených jako závazné úkoly státního plánu o 11 %.

Velmi příznivé výsledky byly dosaženy v zemědělské výrobě, jejíž objem se zvýšil o 3,6 %. Sklizeň obilovin ve výši téměř 12 mil. tun byla nejvyšší, jakou jsme kdy dosáhli.

Vyšší tvorba hmotných zdrojů byla využita ke zvýšení osobní a společenské spotřeby investic a k vytvoření vyššího aktiva ve vnějších ekonomických vztazích.

I když loňský rok byl zatím nejúspěšnějším rokem této pětiletky, jsme si vědomi, že trvá řada problémů v ekonomice, které ve svém souhrnu oslabují dosažené výsledky. Na jejich účinnější řešení soustřeďujeme pozornost všech článků řízení.

K celkově dobrým výsledkům dosaženým v uplynulém roce přispěly i výsledky ve finančním hospodaření podniků a organizací.

Finanční politiku jsme orientovali zejména na zrychlení dynamiky tvorby finančních zdrojů založené na intenzívnějším využití výrobních činitelů, na růst efektivnosti reprodukčního procesu a na upevnění vnější a vnitřní ekonomické rovnováhy. Součástí tohoto zaměření byl tlak na hospodárné vynakládání prostředků včetně plnění programu hospodárnosti. Aktivní působení finanční a rozpočtové politiky napomáhalo vytvářet předpoklady pro další rozvoj národního hospodářství, pro udržení a další zkvalitňování životní úrovně a pro zabezpečení obranyschopnosti naší republiky. Byla opět zajištěna vyrovnanost příjmů a výdajů rozpočtové soustavy, což posílilo celkovou finanční rovnováhu.

Celkové příjmy souhrnu státní rozpočtu, tj. státní rozpočtů československé federace, ČSR, SSR a rozpočtů národních výborů, dosáhly 343,8 mld Kčs, což bylo o 3,3 % více než se plánovalo. Rozpočtové výdaje činily 342 mld Kčs. Jejich plánovaný objem byl překročen o 2,8 %.

Příjmy státního rozpočtu československé federace dosáhly 190,8 mld Kčs, což představovalo 55,5 % celostátních rozpočtových příjmů. Jeho vlastní výdaje činily 61,4 mld Kčs, tj. 17,9 % celkových rozpočtových výdajů. Dotace do státních rozpočtů republik činily celkem 129,3 mld Kčs a byly poskytnuty v plánované výši.

Příjmy rozpočtů národních výborů, včetně dotací, které jim byly poskytnuty ze státních rozpočtů republik, dosáhly celkové výše 121,4 mld Kčs a výdaje 119,8 mld Kčs. Prostřednictvím těchto rozpočtů se tedy realizovalo 35 % celostátních rozpočtových výdajů. Přitom ale z celkových příjmů národních výborů představují větší část - 58,9 % - dotace ze státních rozpočtů republik. S přihlédnutím k těmto celkovým proporcím a především k úkolům, které stojí před národními výbory v příštím období, jsou v současné době připravována některá opatření, která posílí vlastní příjmovou základnu národních výborů.

Plánovaný objem rozpočtů národních výborů byl v loňském roce překročen o 9,1 mld Kčs, což bylo ovlivněno především jejich doplňkovými příjmy a sdruženými prostředky. Na akci "Z", která představuje významný nástroj k plnění volebních programů národních výborů, bylo vynaloženo více než 3,5 mld Kčs. Hodnota vytvořeného díla v investiční části akce "Z" dosáhla téměř 4,3 mld Kčs. Touto formou bylo v loňském roce získáno mj. 9900 míst v mateřských školách, 179 sportovních a dětských hřišť, 719 míst v zařízeních sociální péče, 11,6 tis. sedadel ve společenských domech, 729,5 km vodovodů, 198 km kanalizací.

Soudružky a soudruzi, rozhodujícím činitelem, který zabezpečil stabilitu vývoje rozpočtového hospodaření, byly vyšší úspory nákladů a překročení plánovaného zisku hospodářských organizací. Nadplánované odvody do rozpočtu tak umožnily překlenout výpadky v některých zdrojích, resp. vyšší požadavky na rozpočtové prostředky.

Lze to doložit zvýšením zisku, který v loňském roce vzrostl o 14 % a vývojem celkových nákladů, které relativně poklesly o 0,86 %. Pro srovnání: v 6. pětiletce rostl v průměru ročně zisk o 8 % a náklady byly snižovány o 0,32 % a v prvních třech letech 7. pětiletky to činilo u zisku 8,5 % a u snížení nákladů 0,65 %.

Rozhodujícím zdrojem růstu efektivnosti se stalo v této pětiletce snižování materiálových nákladů. Podle direktiv daných stranickými dokumenty byla k tomu vypracována opatření směřující k přísnému limitování spotřeby paliv, energie a kovů. Systémové předpoklady byly vytvořeny uplatněním zainteresovanosti na upravených vlastních výkonech, které vyplývaly ze Souboru opatření. Na dosažených konkrétních výsledcích má velký podíl další rozvoj aktivity a iniciativy pracujících, stranických, odborových a mládežnických organizací a dalších složek Národní fronty.

Dobré výsledky ve snižování nákladů, zejména materiálových, spočívaly v posledních letech především ve využívání zjevných rezerv. V příštím období bude však vývoj nákladů ve stále větší míře záviset na uplatňování progresívních poznatků vědy a techniky, na realizaci potřebných strukturálních změn ve výrobě, na cílevědomé a kvalitně prováděné investiční výstavbě, na zvyšování kvality výrobků. Bude nutno soustavně zlepšovat přímé řízení, zdokonalovat a využívat normy a normativy. Stále větší význam bude mít další rozvíjení vnitropodnikového chozraščotu.

Progresívním a perspektivním článkem zdokonalování vnitropodnikového řízení je brigádní forma práce a odměňování. Tato forma se postupně rozšiřuje na stále větší počet podniků a pracovišť na základě společných zásad vlády ČSSR a ÚRO. Spjatost brigádní formy práce a odměňování s principy chozrasčotu, s rozšířením aktivní účasti pracujících na řízení, s plněním konkrétních cílů vycházejících z hospodářských plánů, činí z této formy i prostředek prohlubování socialistické demokracie a výchovy pracujících.

Požadujeme, aby se dále prohloubily kalkulační metody, které musí spolehlivě prokazovat příznivý poměr mezi vynaloženými náklady a výsledky při všech ekonomických rozhodováních.

Požadavek vysoké efektivnosti v našich podmínkách ve zvýšené míře platí i pro naši zahraniční směnu, kde jsme některé úkoly nesplnili. Příčiny je nutno hledat v rozdílné úrovni produktivity práce u nás a ve světě, v rozdílné úrovni nákladovosti, v úrovni servisu, pohotovosti dodávek, pružnosti a přizpůsobivosti potřebám zákazníků i v kvalitě komerční práce. Proto v této oblasti hledáme cesty, aby výroba i zahraniční obchod silněji pociťovaly dosažené výsledky v zahraniční směně, a aby se jejich spolupráce všestranně zlepšovala a upevňovala.

Stručně řečeno: proces intenzifikace hospodářství, který tvoří, a bude i nadále tvořit hlavní osu zaměření hospodářské politiky, je třeba realizovat s větší účinností, rozhodnutí a rychlejším tempem.

Soudružky a soudruzi, rozvoj naší ekonomiky a rychlejší postup v její intenzifikaci je objektivně spjat s hlubším zapojením do mezinárodní dělby práce. Pro nás má zásadní význam rozvoj socialistické ekonomické integrace, kooperace a spolupráce se socialistickými státy, především se Sovětským svazem. Stabilita, dlouhodobá perspektiva i hledání stále nových, účinnějších forem hospodářské spolupráce je předpokladem plynulosti nejen našich vnějších vztahů, ale i celého reprodukčního procesu.

V tomto směru má zásadní význam Program dlouhodobé hospodářské a vědeckotechnické spolupráce mezi Československou socialistickou republikou a Svazem sovětských socialistických republik na období do roku 2000. Řečeno slovy generálního tajemníka ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu s. Michaila Gorbačova, tento program "...umožňuje nahlédnout do zítřka. Vytyčuje jak společné směry naší vzájemné hospodářské součinnosti, tak rozsáhlé projekty, jejichž uskutečnění bude mít veliký význam pro národní hospodářství obou zemí." Jak zdůraznil při podpisu Programu generální tajemník ústředního výboru Komunistické strany Československa a prezident republiky s. Gustáv Husák, je třeba nyní tento Program důsledně uvádět do praxe.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP