Úterý 26. března 1985

Proto jedním ze základních předpokladů zabezpečení náročných úkolů ve stavebnictví je vytvoření systému dalších společenskopolitických a ekonomických opatření, která přispějí ke stabilizaci pracovníků a ke zlepšení jejich struktury.

Jde zejména o:

- Poskytování nepřetržitého odpočinku jednou za dva týdny. Smyslem navrhovaných opatření týkajících se rozvržení pracovní doby je umožnit organizacím lepší organizovanost práce i lepší využití pracovní doby, a tím i zlepšení hospodářských výsledků na straně jedné a zlepšení sociálních podmínek pracovníků na stavbách na straně druhé. Toto má být dosaženo zavedením pracovních režimů s prodlouženým cyklem pracovní doby i souvislého pracovního volna při pracích, u nichž jsou pro zavedení takových režimů podmínky. Lze přivítat, že vedle prací na vybraných stavbách se bude též jednat o montáže a opravy, protože pracovníci těchto profesí často tvoří jeden kolektiv rozhodující o úspěchu či neúspěchu.

Z naléhavých provozních důvodů bude možno navrhovaný nepřetržitý odpočinek jednou za dva týdny výjimečně zkrátit, ale domnívám se, že důvody tohoto zkrácení bude nezbytné v právní normě taxativně uvést, aby nedocházelo k neuváženému omezování odpočinku pracujících.

- Poskytování zvláštní dodatkové dovolené.

Jedním z opatření k získání a ke stabilizaci pracovníků v organizacích stavební výroby, kteří pracují na stavbách za zvlášť ztížených pracovních podmínek a v odloučení od rodin, je i návrh na poskytování zvláštní dodatkové dovolené.

Doporučuje se, aby zvláštní dodatková dovolená byla poskytována jen pracovníkům organizací stavební výroby, kteří pracují na stavbách při zvlášť ztížených pracovních podmínkách a v odloučení od rodin, a to jen pracovníkům stavební výroby ministerstva stavebnictví ČSR a SSR. Na pracovníky organizací stavební výroby, kteří řídí jiné ústřední orgány, by se navrhovaná právní úprava vztahovat neměla.

Snížení fondu pracovní doby bude vyváženo vyšším tempem růstu produktivity a efektivnosti práce.

- Poskytování výsluhového přídavku ve stavebnictví.

Navrhovaná nová peněžitá nároková dávka má zajistit stabilizaci kvalifikovaných dělníků zejména v tzv. velkém stavebnictví. Tato dávka stojí mimo systém důchodového zabezpečení a mimo další sociální systémy. Příznivě ovlivní životní úroveň občanů - důchodců, kteří před odchodem do důchodu pracovali ve vybraných dělnických profesích ve stavebnictví.

Výsluhový přídavek ve stavebnictví v částce 200 Kčs bude poskytován ke starobnímu a invalidnímu důchodu po celou dobu, kdy bude trvat nárok na důchod. Podmínky jeho přiznání jsou navrhovány obdobně podmínkám, za nichž se poskytuje příspěvek k důchodům v resortech dopravy, hutnictví a těžkého strojírenství, všeobecného strojírenství a elektrotechnického průmyslu. Vymezení jednotlivých zvýhodněných profesí, v nichž je zájem stabilizovat zkušené pracovníky s dlouholetou praxí, bude provedeno prováděcí vyhláškou.

S ohledem na podmínky stanovené pro přiznání výsluhového přídavku navrhovaná úprava předpokládá, že bude dávka ročně přiznávána v ČSR asi 1200 dělníkům a v SSR 1000 dělníkům.

Realizace navrhovaných opatření, zejména úprava pracovní doby, předpokládá těsnou spolupráci stavebních organizací. Jde zejména o vytvoření vhodných sociálních podmínek pracovníků, jako např. zabezpečení jejich stravování, možnosti kulturního a sportovního vyžití apod.

Doporučuji, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, aby s předloženými návrhy zákonů by vysloven souhlas.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Trefnému. Slovo má společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně Horečná.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně I. Horečná: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, dovoľte mi k obom predloženým vládnym návrhom uviesť niekoľko poznámok z hľadiska ústavnoprávneho.

Pokiaľ ide o doterajšiu právnu úpravu rozvrhnutia pracovnej doby, § 92 odsek 1 Zákonníka práce ustanovuje, že musí byť rozvrhnutá tak, aby pracovník mal raz za týždeň nepretržitý odpočinok v trvaní aspoň 32 hodín. Podľa ustanovenia § 92 odsek 3 Zákonníka práce môžu vlády ČSSR, ČSR a SSR stanoviť, po prerokovaní s príslušným odborovým orgánom, že nepretržitý odpočinok v týždni môže byť tento nepretržitý odpočinok poskytovaný raz za dva týždne.

Uvedené splnomocnenie vlád sa nevzťahuje na práce, u ktorých je pracovná doba rozvrhnutá odchylne podľa § 85 odsek 1 Zákonníka práce. Podľa tohto ustanovenia treba posudzovať aj práce v stavebnej výrobe na určených stavbách, ale i pri určených montážnych a opravárenských prácach. Preto sa navrhuje doplniť § 92 odsek 3 Zákonníka práce novým ustanovením písmena c), ktoré bude obsahovať, ako o tom už hovoril súdruh minister Boďa, zodpovedajúce splnomocnenie pre vlády ČSSR, ČSR a SSR.

Pretože pracovné podmienky pracovníkov organizácií stavebnej výroby, ktorí pracujú na stavbách za obzvlášť sťažených pracovných podmienok a v odlúčení od rodín, sú iné než u prác mimoriadne obtiažnych alebo zdraviu škodlivých podľa § 105 odsek 2 Zákonníka práce, navrhuje sa i týmto pracovníkom upraviť poskytovanie osobitnej dodatkovej dovolenky na základe novovytvoreného splnomocnenia v § 105 odsek 3 písm. b) Zákonníka práce pre vládu ČSSR, ktorá ustanoví podmienky a dĺžku nároku po dohode s Ústrednou radou odborov.

Súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, z ústavnoprávneho hľadiska sú oba návrhy v poriadku a ich vykonanie zákonnou úpravou federácie je dôvodné, pretože patria do pôsobnosti ČSSR.

Obidva vládne návrhy zákonov spĺňajú vytýčené zámery a ciele tak po stránke vecného riešenia, ako aj legislatívneho spracovania. Ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov preto odporúčam, aby bol s predloženými návrhmi zákonov vyslovený súhlas.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společné zpravodajce výborů Sněmovny národů poslankyni Horečné. Písemně se do rozpravy k tomuto bodu nikdo nepřihlásil. Přesto se ptám. žádán někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. Podle účasti v zasedací síni jsou obě sněmovny usnášení schopné.

Nejdříve budeme hlasovat o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje § 92 a 105 zákoníku práce (parlamentní tisk 162). Při schvalování tohoto zákona platí podle článku 42 odst. 2 písmeno 1) s odkazem na článek 22 písm. a) ústavního zákona o československé federaci zákaz majorizace. To znamená, že ve Sněmovně národů budou hlasovat odděleně poslanci zvolení v České socialistické republice a odděleně poslanci zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 162 a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovna lidu zákon schválila.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 162 a podle doporučení společné zpravodajky výborů Sněmovny národů? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoli.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

I poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice zákon schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon, kterým se mění a doplňuje § 92 a 105 zákoníku práce.

Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu zákona o výsluhovém přídavku ve stavebnictví (parlamentní tisk 163).

I při schvalování tohoto zákona platí zákaz majorizace.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem zákon? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoli.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o vyjádření poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem zákona? (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoli.

Sněmovna národů tedy zákon schválila.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem uvedeným v parlamentním tisku 163 a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o výsluhovém přídavku ve stavebnictví.


Dalším bodem pořadu je

VI

Vládní návrh, kterým se podle článku 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm. b) ústavy Mezinárodní organizace práce předkládají Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky texty úmluvy a doporučení přijatých na 69. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1983 se stanoviskem vlády Československé socialistické republiky (tisk 156).

Vládní návrh zdůvodní ministr práce a sociálních věcí ČSSR soudruh Miloslav Boďa. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR M. Boďa: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vláda Československej socialistickej republiky predkladá, v súlade s článkom 19 ústavy Medzinárodnej organizácie práce, Federálnemu zhromaždeniu texty dohovoru a odporúčaní prijaté na 69. zasadnutí Medzinárodnej konferencie práce v Ženeve v roku 1983. Spolu s týmito dokumentami predkladá vláda ČSSR Federálnemu zhromaždeniu svoje stanovisko.

Dovoľte mi, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, aby som v mene vlády Československej socialistickej republiky predniesol k predkladaným dokumentom niekoľko úvodných poznámok.

Rok 1981 bol vyhlásený Organizáciou spojených národov za Medzinárodný rok invalidov a desaťročie 1983 až 1992 za Dekádu invalidov. V súvislosti s týmto desaťročím pripravila Medzinárodná organizácia práce dohovor a odporúčanie, zamerané na pracovnú rehabilitáciu a zamestnávanie invalidov. Tento dohovor a odporučanie boli prijaté na 69. zasadnutí Medzinárodnej konferencie práce v roku 1983.

Dohovor č. 159 predovšetkým požaduje, aby štát, ktorý ho ratifikuje, stavnoil, realizoval a pravidelne preskúmaval vnútroštátnu politiku, s cieľom umožniť invalidným občanom, aby sa zapojili do zamestnania a mohli sa uplatniť tak ako ostatní pracujúci.

Starostlivosť našej socialistickej spoločnosti o invalidných občanov je na vysokej úrovni a venuje sa jej sústavná pozornosť. Na základe komplexného rozboru bol v roku 1982 vládou Československej socialistickej republiky schválený dlhodobý plán rozvoja starostlivosti o invalidov do roku 1991, ktorý rozširuje, prehlbuje a skvalitňuje celkovú úroveň starostlivosti o invalidov. Invalidným občanom, ktorých je takmer 6 % nášho obyvateľstva je poskytovaná bezplatná lekárska starostlivosť, majú zabezpečenú pracovnú rehabilitáciu, zameranú na to, aby sa buď mohli vrátiť k svojmu pôvodnému zamestnaniu alebo nastúpiť do iného, primeraného ich zdravotnému stavu. S tým súvisí i úsilie o to, aby invalidní občania získali kvalifikáciu, ktorá im umožní uplatniť ich schopnosti a pracovný záujem a tým aj ich spoločenskú integráciu a seberealizáciu. Spomínaný dlhodobý program starostlivosti o invalidov sa postupne, uspokojivo plní.

Dohovor Medzinárodnej organizácie práce č. 159 stanovuje ciele, ktoré sú v súlade s naším systémom starostlivosti o invalidných občanov. V právnych predpisoch uvedených v stanovisku vlády, sú premietnuté opatrenia, ktoré napomáhajú dosiahnuť ciele vyjadrené v Dohovore. Československá právna úprava ustanoveniam tohto dohovoru vyhovuje. Vláda Československej socialistickej republiky sa preto uzniesla Dohovor ratifikovať. Ratifikácia Dohovoru je i vyjadrením skutočnosti, že starostlivosť venovaná tejto skupine spoluobčanov je v socialistickom Československu na vysokej úrovni. O ratifikácii Dohovoru rozhodla vláda ČSSR vo vlastnej kompetencii, pretože v danom prípade nejde o medzinárodnú zmluvu, ktorá by pred ratifikáciou vyžadovala súhlas Federálneho zhromaždenia podľa čl. 36 ods. 3 ústavného zákona o čs. federácii.

Vláda Československej socialistickej republiky sa rozhodla prijať tiež odporúčanie č. 168, ktoré dopĺňa Dohovor, o ktorom som hovoril, a uvádza rad opatrení, ktoré môžu prispieť k pracovnej rehabilitácii i k zamestnávaniu invalidov. Československý právny poriadok i prax sú v zásadnom súlade i s týmto odporúčaním. Chcel by som v tejto súvislosti uviesť, že prijatie odporúčaní nie je spojené so žiadnymi právnymi záväzkami.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v roku 1982 prijala Medzinárodná konferencia práce na svojom 68. zasadnutí Dohovor č. 158 o zachovaní práv v sociálnom zabezpečení. V podstate ide o zachovanie práv osôb, ktoré pracujú, alebo žijú mimo hranice krajiny, z ktorej pochádzajú, a to predovšetkým preto, že v nej nemôžu nájsť prácu a obživu. Dohovor č. 158 bol vo Federálnom zhromaždení prerokúvaný v minulom roku. Vláda vtedy neodporučila jeho ratifikáciu, a to preto, že práva zahraničných pracovníkov v Československu sú zabezpečené vyhovujúcim spôsobom na základe dvojstranných dohôd uzavretých tak so socialistickými, ako aj s niektorými kapitalistickými štátmi. Okrem toho spomínaný Dohovor obsahuje celý rad ustanovení, ktoré sú v plnom súlade s československým právnym poriadkom. Federálne zhromaždenie toto odporúčanie vlády Československej socialistickej republiky v minulom roku prijalo. V roku 1983 prijala Medzinárodná konferencia práce na svojom 69. zasadnutí odporúčanie č. 167, ktoré dopĺňa Dohovor č. 158 z minulého roku. Po posúdení tohto odporúčania vláda Československej socialistickej republiky rozhodla neprijímať žiadne opatrenia k jeho uskutočneniu. Dôvody pre toto rozhodnutie sú totožné s dôvodmi, pre ktoré sa neodporučilo ratifikovať Dohovor č. 158.

Prosím, vážené súdružky a súdruhovia poslanci aby ste vyslovili súhlas so stanoviskom vlády Československej socialistickej republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP