Proto jedním ze základních předpokladů
zabezpečení náročných úkolů
ve stavebnictví je vytvoření systému
dalších společenskopolitických a ekonomických
opatření, která přispějí
ke stabilizaci pracovníků a ke zlepšení
jejich struktury.
Jde zejména o:
- Poskytování nepřetržitého
odpočinku jednou za dva týdny. Smyslem navrhovaných
opatření týkajících se rozvržení
pracovní doby je umožnit organizacím lepší
organizovanost práce i lepší využití
pracovní doby, a tím i zlepšení hospodářských
výsledků na straně jedné a zlepšení
sociálních podmínek pracovníků
na stavbách na straně druhé. Toto má
být dosaženo zavedením pracovních režimů
s prodlouženým cyklem pracovní doby i souvislého
pracovního volna při pracích, u nichž
jsou pro zavedení takových režimů podmínky.
Lze přivítat, že vedle prací na vybraných
stavbách se bude též jednat o montáže
a opravy, protože pracovníci těchto profesí
často tvoří jeden kolektiv rozhodující
o úspěchu či neúspěchu.
Z naléhavých provozních důvodů
bude možno navrhovaný nepřetržitý
odpočinek jednou za dva týdny výjimečně
zkrátit, ale domnívám se, že důvody
tohoto zkrácení bude nezbytné v právní
normě taxativně uvést, aby nedocházelo
k neuváženému omezování odpočinku
pracujících.
- Poskytování zvláštní
dodatkové dovolené.
Jedním z opatření k získání
a ke stabilizaci pracovníků v organizacích
stavební výroby, kteří pracují
na stavbách za zvlášť ztížených
pracovních podmínek a v odloučení
od rodin, je i návrh na poskytování zvláštní
dodatkové dovolené.
Doporučuje se, aby zvláštní
dodatková dovolená byla poskytována jen pracovníkům
organizací stavební výroby, kteří
pracují na stavbách při zvlášť
ztížených pracovních podmínkách
a v odloučení od rodin, a to jen pracovníkům
stavební výroby ministerstva stavebnictví
ČSR a SSR. Na pracovníky organizací stavební
výroby, kteří řídí jiné
ústřední orgány, by se navrhovaná
právní úprava vztahovat neměla.
Snížení fondu pracovní
doby bude vyváženo vyšším tempem
růstu produktivity a efektivnosti práce.
- Poskytování výsluhového
přídavku ve stavebnictví.
Navrhovaná nová peněžitá
nároková dávka má zajistit stabilizaci
kvalifikovaných dělníků zejména
v tzv. velkém stavebnictví. Tato dávka stojí
mimo systém důchodového zabezpečení
a mimo další sociální systémy.
Příznivě ovlivní životní
úroveň občanů - důchodců,
kteří před odchodem do důchodu pracovali
ve vybraných dělnických profesích
ve stavebnictví.
Výsluhový přídavek ve
stavebnictví v částce 200 Kčs bude
poskytován ke starobnímu a invalidnímu důchodu
po celou dobu, kdy bude trvat nárok na důchod. Podmínky
jeho přiznání jsou navrhovány obdobně
podmínkám, za nichž se poskytuje příspěvek
k důchodům v resortech dopravy, hutnictví
a těžkého strojírenství, všeobecného
strojírenství a elektrotechnického průmyslu.
Vymezení jednotlivých zvýhodněných
profesí, v nichž je zájem stabilizovat zkušené
pracovníky s dlouholetou praxí, bude provedeno prováděcí
vyhláškou.
S ohledem na podmínky stanovené pro přiznání výsluhového přídavku navrhovaná úprava předpokládá, že bude dávka ročně přiznávána v ČSR asi 1200 dělníkům a v SSR 1000 dělníkům.
Realizace navrhovaných opatření,
zejména úprava pracovní doby, předpokládá
těsnou spolupráci stavebních organizací.
Jde zejména o vytvoření vhodných sociálních
podmínek pracovníků, jako např. zabezpečení
jejich stravování, možnosti kulturního
a sportovního vyžití apod.
Doporučuji, jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu, aby s předloženými
návrhy zákonů by vysloven souhlas.
Předseda FS A. Indra:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Trefnému. Slovo má
společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně Horečná.
Společná zpravodajka výborů
Sněmovny národů poslankyně I. Horečná:
Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci, dovoľte
mi k obom predloženým vládnym návrhom
uviesť niekoľko poznámok z hľadiska ústavnoprávneho.
Pokiaľ ide o doterajšiu právnu úpravu
rozvrhnutia pracovnej doby, § 92 odsek 1 Zákonníka
práce ustanovuje, že musí byť rozvrhnutá
tak, aby pracovník mal raz za týždeň
nepretržitý odpočinok v trvaní aspoň
32 hodín. Podľa ustanovenia § 92 odsek 3 Zákonníka
práce môžu vlády ČSSR, ČSR
a SSR stanoviť, po prerokovaní s príslušným
odborovým orgánom, že nepretržitý
odpočinok v týždni môže byť
tento nepretržitý odpočinok poskytovaný
raz za dva týždne.
Uvedené splnomocnenie vlád sa nevzťahuje
na práce, u ktorých je pracovná doba rozvrhnutá
odchylne podľa § 85 odsek 1 Zákonníka
práce. Podľa tohto ustanovenia treba posudzovať
aj práce v stavebnej výrobe na určených
stavbách, ale i pri určených montážnych
a opravárenských prácach. Preto sa navrhuje
doplniť § 92 odsek 3 Zákonníka práce
novým ustanovením písmena c), ktoré
bude obsahovať, ako o tom už hovoril súdruh minister
Boďa, zodpovedajúce splnomocnenie pre vlády
ČSSR, ČSR a SSR.
Pretože pracovné podmienky pracovníkov
organizácií stavebnej výroby, ktorí
pracujú na stavbách za obzvlášť
sťažených pracovných podmienok a v odlúčení
od rodín, sú iné než u prác mimoriadne
obtiažnych alebo zdraviu škodlivých podľa
§ 105 odsek 2 Zákonníka práce, navrhuje
sa i týmto pracovníkom upraviť poskytovanie
osobitnej dodatkovej dovolenky na základe novovytvoreného
splnomocnenia v § 105 odsek 3 písm. b) Zákonníka
práce pre vládu ČSSR, ktorá ustanoví
podmienky a dĺžku nároku po dohode s Ústrednou
radou odborov.
Súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci, z ústavnoprávneho hľadiska sú
oba návrhy v poriadku a ich vykonanie zákonnou úpravou
federácie je dôvodné, pretože patria
do pôsobnosti ČSSR.
Obidva vládne návrhy zákonov
spĺňajú vytýčené zámery
a ciele tak po stránke vecného riešenia, ako
aj legislatívneho spracovania. Ako spoločná
spravodajkyňa výborov Snemovne národov preto
odporúčam, aby bol s predloženými návrhmi
zákonov vyslovený súhlas.
Předseda FS A. Indra: Děkuji
společné zpravodajce výborů Sněmovny
národů poslankyni Horečné. Písemně
se do rozpravy k tomuto bodu nikdo nepřihlásil.
Přesto se ptám. žádán někdo
z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Podle účasti v zasedací síni jsou
obě sněmovny usnášení schopné.
Nejdříve budeme hlasovat o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje § 92 a 105 zákoníku práce
(parlamentní tisk 162). Při schvalování
tohoto zákona platí podle článku 42
odst. 2 písmeno 1) s odkazem na článek 22
písm. a) ústavního zákona o československé
federaci zákaz majorizace. To znamená, že ve
Sněmovně národů budou hlasovat odděleně
poslanci zvolení v České socialistické
republice a odděleně poslanci zvolení ve
Slovenské socialistické republice.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona
uvedeným v parlamentním tisku 162 a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Není tomu tak.
Sněmovna lidu zákon schválila.
Nyní prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené v
České socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona
uvedeným v parlamentním tisku 162 a podle doporučení
společné zpravodajky výborů Sněmovny
národů? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikoli.
Poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené ve
Slovenské socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s předloženým
návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Není tomu tak.
I poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice zákon
schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou
sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, kterým se mění a doplňuje
§ 92 a 105 zákoníku práce.
Nyní budeme hlasovat o vládním
návrhu zákona o výsluhovém přídavku
ve stavebnictví (parlamentní tisk 163).
I při schvalování tohoto zákona
platí zákaz majorizace.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů zvolené v
České socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s předloženým
návrhem zákon? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikoli.
Poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o vyjádření
poslance Sněmovny národů zvolené ve
Slovenské socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s předloženým
návrhem zákona? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikoli.
Sněmovna národů tedy zákon
schválila.
Nyní prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem uvedeným
v parlamentním tisku 163 a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Není tomu tak.
Také poslanci Sněmovny lidu zákon
schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou
sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o výsluhovém přídavku
ve stavebnictví.
Dalším bodem pořadu je
Vládní návrh zdůvodní
ministr práce a sociálních věcí
ČSSR soudruh Miloslav Boďa. Prosím, aby se
ujal slova.
Ministr práce a sociálních
věcí ČSSR M. Boďa: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vláda Československej
socialistickej republiky predkladá, v súlade s článkom
19 ústavy Medzinárodnej organizácie práce,
Federálnemu zhromaždeniu texty dohovoru a odporúčaní
prijaté na 69. zasadnutí Medzinárodnej konferencie
práce v Ženeve v roku 1983. Spolu s týmito
dokumentami predkladá vláda ČSSR Federálnemu
zhromaždeniu svoje stanovisko.
Dovoľte mi, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, aby som v mene vlády Československej
socialistickej republiky predniesol k predkladaným dokumentom
niekoľko úvodných poznámok.
Rok 1981 bol vyhlásený Organizáciou
spojených národov za Medzinárodný
rok invalidov a desaťročie 1983 až 1992 za Dekádu
invalidov. V súvislosti s týmto desaťročím
pripravila Medzinárodná organizácia práce
dohovor a odporúčanie, zamerané na pracovnú
rehabilitáciu a zamestnávanie invalidov. Tento dohovor
a odporučanie boli prijaté na 69. zasadnutí
Medzinárodnej konferencie práce v roku 1983.
Dohovor č. 159 predovšetkým požaduje,
aby štát, ktorý ho ratifikuje, stavnoil, realizoval
a pravidelne preskúmaval vnútroštátnu
politiku, s cieľom umožniť invalidným občanom,
aby sa zapojili do zamestnania a mohli sa uplatniť tak ako
ostatní pracujúci.
Starostlivosť našej socialistickej spoločnosti
o invalidných občanov je na vysokej úrovni
a venuje sa jej sústavná pozornosť. Na základe
komplexného rozboru bol v roku 1982 vládou Československej
socialistickej republiky schválený dlhodobý
plán rozvoja starostlivosti o invalidov do roku 1991, ktorý
rozširuje, prehlbuje a skvalitňuje celkovú
úroveň starostlivosti o invalidov. Invalidným
občanom, ktorých je takmer 6 % nášho
obyvateľstva je poskytovaná bezplatná lekárska
starostlivosť, majú zabezpečenú pracovnú
rehabilitáciu, zameranú na to, aby sa buď mohli
vrátiť k svojmu pôvodnému zamestnaniu
alebo nastúpiť do iného, primeraného
ich zdravotnému stavu. S tým súvisí
i úsilie o to, aby invalidní občania získali
kvalifikáciu, ktorá im umožní uplatniť
ich schopnosti a pracovný záujem a tým aj
ich spoločenskú integráciu a seberealizáciu.
Spomínaný dlhodobý program starostlivosti
o invalidov sa postupne, uspokojivo plní.
Dohovor Medzinárodnej organizácie práce
č. 159 stanovuje ciele, ktoré sú v súlade
s naším systémom starostlivosti o invalidných
občanov. V právnych predpisoch uvedených
v stanovisku vlády, sú premietnuté opatrenia,
ktoré napomáhajú dosiahnuť ciele vyjadrené
v Dohovore. Československá právna úprava
ustanoveniam tohto dohovoru vyhovuje. Vláda Československej
socialistickej republiky sa preto uzniesla Dohovor ratifikovať.
Ratifikácia Dohovoru je i vyjadrením skutočnosti,
že starostlivosť venovaná tejto skupine spoluobčanov
je v socialistickom Československu na vysokej úrovni.
O ratifikácii Dohovoru rozhodla vláda ČSSR
vo vlastnej kompetencii, pretože v danom prípade nejde
o medzinárodnú zmluvu, ktorá by pred ratifikáciou
vyžadovala súhlas Federálneho zhromaždenia
podľa čl. 36 ods. 3 ústavného zákona
o čs. federácii.
Vláda Československej socialistickej
republiky sa rozhodla prijať tiež odporúčanie
č. 168, ktoré dopĺňa Dohovor, o ktorom
som hovoril, a uvádza rad opatrení, ktoré
môžu prispieť k pracovnej rehabilitácii
i k zamestnávaniu invalidov. Československý
právny poriadok i prax sú v zásadnom súlade
i s týmto odporúčaním. Chcel by som
v tejto súvislosti uviesť, že prijatie odporúčaní
nie je spojené so žiadnymi právnymi záväzkami.
Vážené súdružky a
súdruhovia poslanci, v roku 1982 prijala Medzinárodná
konferencia práce na svojom 68. zasadnutí Dohovor
č. 158 o zachovaní práv v sociálnom
zabezpečení. V podstate ide o zachovanie práv
osôb, ktoré pracujú, alebo žijú
mimo hranice krajiny, z ktorej pochádzajú, a to
predovšetkým preto, že v nej nemôžu
nájsť prácu a obživu. Dohovor č.
158 bol vo Federálnom zhromaždení prerokúvaný
v minulom roku. Vláda vtedy neodporučila jeho ratifikáciu,
a to preto, že práva zahraničných pracovníkov
v Československu sú zabezpečené vyhovujúcim
spôsobom na základe dvojstranných dohôd
uzavretých tak so socialistickými, ako aj s niektorými
kapitalistickými štátmi. Okrem toho spomínaný
Dohovor obsahuje celý rad ustanovení, ktoré
sú v plnom súlade s československým
právnym poriadkom. Federálne zhromaždenie toto
odporúčanie vlády Československej
socialistickej republiky v minulom roku prijalo. V roku 1983 prijala
Medzinárodná konferencia práce na svojom
69. zasadnutí odporúčanie č. 167,
ktoré dopĺňa Dohovor č. 158 z minulého
roku. Po posúdení tohto odporúčania
vláda Československej socialistickej republiky rozhodla
neprijímať žiadne opatrenia k jeho uskutočneniu.
Dôvody pre toto rozhodnutie sú totožné
s dôvodmi, pre ktoré sa neodporučilo ratifikovať
Dohovor č. 158.
Prosím, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci aby ste vyslovili súhlas so
stanoviskom vlády Československej socialistickej
republiky.