Úterý 26. března 1985

Dovolte mi, abych své závěrečné slovo opřel především o odpověď na otázku poslance Brabce, který se ptal, jak reaguje podniková sféra na směrnice 8. pětiletky, které vláda přijala v září 1984.

Chci se především omluvit za to, že nemohu soudruhu poslanci dát v této etapě úplně vyčerpávající, exaktní odpověď, a to z toho důvodu, že práce na pětiletce mají svou logiku a časovou posloupnost a neumožňují mi v této době, v posledních dnech března, dát úplnou odpověď na to, jak výrobní hospodářské jednotky, resp. podniková sféra, reagují na směrnice k 8. pětiletce.

Je známo, že výrobní hospodářské jednotky mají ke konci března podat své návrhy ministerstvům a ministerstva na federální i národní úrovni mají zpracovat do konce května své návrhy resortních plánů pro 8. pětiletku. V této etapě tedy můžeme mluvit o neúplných informacích a pohledech na zohlednění cílových úkolů směrnic 8. pětiletky.

Je také známo, na čem jsme koncepci 8. pětiletky založili. Založili jsme ji na dynamice růstu národního důchodu minimálně 3,5 % ročně a na velmi rychlé dynamice jeho užití. Jestliže užití národního důchodu v této pětiletce - neberte mě za slovo pokud jde o desetiny čísel - se pohybuje kolem 1 % ročně, tak v příští pětiletce se užití má pohybovat v domácím prostředí, tedy v národní ekonomice, zhruba kolem 2,2 - 2,5 bodu. To je tedy zrychlení užití národního důchodu ve vnitřní ekonomice, které má podpořit vědeckotechnický rozvoj i strukturální změny prostřednictvím investiční výstavby a urychlit všechny intenzifikační faktory, které rozhodují o budoucnosti této ekonomiky.

Když si vezmeme, čeho jsme dosáhli v letech 1983 - 1984, a věřme, že toho dosáhneme i v roce 1985, ovšem z hlediska vytvořeného národního důchodu, ne z hlediska užitého, poněvadž část vytvořeného národního důchodu plyne z hlediska posílení rovnováhy do zahraničí, tak vidíme, že je zde určitý manévrovací prostor, že je zde nová situace. Ta nás však vůbec nesmí vést k sebeuspokojení. Nová situace je komplikována především tím, že v 8. pětiletce jsme nuceni vydávat určitou část národního důchodu na spoluúčast na investiční výstavbě při osvojení surovin v zahraničí. Děláme to proto, aby československá ekonomika měla v 90. letech a po roce 2000 dostatek surovin pro svůj intenzívní rozvoj, i když počítáme s nižším podílem surovinových, energetických a jiných vstupů ve vztahu k národnímu důchodu. Zároveň pochopitelně vytváříme předpoklady pro vlastní, zvláště energetickou, ale i surovinovou základnu.

Je třeba říci, že časově se věci shodují tak, že v 8. pětiletce budeme mnoho investovat především do oblasti energetiky, zvláště atomové, resp. jen atomové, avšak výstupy z atomové energetiky nebudou převážně v této pětiletce, ale v pětiletce deváté. V 8. pětiletce nám najedou některé bloky - všechny čtyři bloky Dukovan, začnou najíždět mochovecké bloky - ale základní kapacita, 4krát tisíc MW Temelín, začne najíždět až v 9. pětiletce. Převážnou část investic budeme však realizovat už v 8. pětiletce. To jsou určitá specifika tohoto období, která vždy z hlediska střednědobého pohledu se nám mohou jevit jako nelogická, ale ekonomický i vědeckotechnický život je prostě přinášejí.

Na co jsme položili důraz ve směrnicích 8. pětiletky:

1. Položili jsme důraz na to, o čem jsem hovořil ve zprávě o práci vlády, to je na snížení podílu výrobní spotřeby na společenském produktu, které má vést ke zvýšení národního důchodu.

2. Položili jsme důraz na podstatné zvýšení technicko-ekonomické úrovně zpracovatelského průmyslu i oblasti primární sféry.

3. Položili jsme důraz na oblast strukturálních změn v národním hospodářství.

Všechny tyto tři otázky spolu úzce souvisejí.

Mám-li odpovědět na otázku poslance Brabce, jak reaguje podniková sféra, znovu říkám, že nepracuji s exaktními údaji, pracuji se základními tendencemi, s dílčími informacemi, i když jsou to informace, které mají z 80 % - 90 % vypovídací schopnost. Musím říci, že v oblasti výrobní spotřeby pracujeme s velkou kontradikcí s výrobní sférou.

To znamená, že podniky, resp. výrobní hospodářské jednotky - poněvadž směrnice se rozepisuje jenom na některé podniky a s většinou se v této etapě prací jenom konzultují - výrobní hospodářské jednotky nám v podstatě adresují prolongaci stávajícího vývoje. To znamená, že jestliže plánovací komise, resp. plán na rok 1984, počítal s tím, že výrobní spotřeba se bude podílet pouze jednou třetinou na přírůstku národního důchodu, a skutečnost roku 1984 ukazuje, že nám to vyšlo tak, že výrobní spotřeba se podílela na přírůstku národního důchodu z 50 %, tak tato tendence se v podstatě odráží v návrzích pětiletých plánů většiny výrobních hospodářských jednotek.

Pochopitelně musíme vidět, že naše současná výrobní spotřeba se pohybuje mezi 60 - 62 % na hrubém národním produktu, což je něco - otevřeně to říkám - mezi ekonomikou vyspělých a rozvojových států. U vyspělých států se podíl výrobní spotřeby pohybuje zhruba kolem 50 % a níže. Rovněž my musíme tento podíl výrobní spotřeby snižovat, a to je pochopitelně postupný, nejen střednědobý, ale i dlouhodobý proces. Proto Státní plánovací komise v plánu na rok 1984, kdy se nám to nepovedlo, tak i v plánu na rok 1985, kdy by se nám to mělo povést, ale je to velice komplikované právě zimou v lednu a únoru, se snaží snižovat podíl výrobní spotřeby na přírůstku národního důchodu v běžném roce a v celé pětiletce na jednu třetinu, a tím postupně snižovat výchozí základnu výrobní spotřeby v Československu.

To je, soudruzi, základní zdroj růstu národního důchodu, a to nejen vytvořeného, ale i užitého, to je základní růst našeho bohatství, základní cesta, jak se máme zbavit investování, abych tak řekl "výroba pro výrobu", kdy se hospodářství točí naprázdno a nepřináší efekty.

V tomto směru tedy musíme založit progresívní tendenci, kterou Státní plánovací komise prosazuje od začátku sedmé pětiletky. První dva roky pětiletky byly koncipovány tak, aby nám v letech 1983 - 1985 vytvořily prostor pro využití intenzívních faktorů růstu, což se nám povedlo. Byl to riskantní, ale optimální přístup. Kdyby některé věci nevyšly, mohli jsme stát před Federálním shromážděním ve velice složité situaci. Tolik k výrobní spotřebě.

K technickoekonomické úrovni. To je druhá strategická otázka návrhu směrnic 8. pětiletky. Nedá se nic dělat, soudružky a soudruzi, musíme od podniků a závodů požadovat, aby znaly a věděly, na jaké úrovni, s jakými náklady, na jaké technickoekonomické úrovni vyrábějí přední výrobci ve světě. To není takový problém, aby to zjistily. Přece vědí, jaká firma v západní Evropě či vůbec ve světě vyrábí podobný druh zboží jako oni, a dovedeme reálně počítat, za jakých nákladů to vyrábějí. Také si přece dovedeme až na výjimky zjistit, s jakou technologií pracují, s jakým technickým vybavením a s jakou produktivitou práce. Pokud to v podnicích nevědí, musíme říci, že řídí na velice nízké kvalitativní úrovni.

Toto je základní podmínka, aby znaly, kde je svět, a podle toho se také věcem přizpůsobovaly a podle toho nám i adresovaly nároky na investiční výstavbu, úkoly do státního plánu vědeckotechnického rozvoje atd. Musíme se přece přibližovat a dosahovat světové úrovně a tam, kde máme předpoklady, ji musíme i předstihovat. Musíme znát, kde je svět a jakými cestami tuto úroveň dosahuje.

Kdybychom měli pokračovat stávajícím tempem, ve stávající dynamice technickoekonomického rozvoje, tak sice půjdeme dopředu, ale půjdeme dopředu desetikilometrovou rychlostí, přičemž vyspělé země jdou padesáti nebo stokilometrovou rychlostí. To jsou ti naši konkurenti, ať jsou v socialistických nebo v kapitalistických státech. To se nedá nic dělat. Uvědomme si, že socialismus soutěží s kapitalismem především v produktivitě práce. A my to musíme zvládnout. Záleží jenom na našich schopnostech, na naší aktivitě. A proto návrhy, které výrobní hospodářské jednotky předkládají, pokud jde o zvyšování tempa inovace a zvýšení technickoekonomické úrovně, absolutně nemůžeme přijmout Není to možné proto, že efektivnost zahraniční směny v letech 1983 - 1984 byla velice nepříznivá a zatím nevíme, jak se bude vyvíjet rok 1985.

To je pochopitelně tendence nepřijatelná a nežádoucí. Příčina není v tom, že dolar se zpevňuje. O dolaru dnes nikdo nedovede říci, co bude zítra, ani šéfové americké administrativy. To se vymyká jakékoli ekonomické logice. Zde působí politicko-mocenské faktory a různé jiné komponenty, které zde nechci rozebírat a se kterými si světoví národohospodáři nevědí rady a nedovedou prognózovat ani na příští týden, natož na příští léta.

Základní příčina nedostatečné efektivnosti naší zahraniční směny je v otázkách struktury a technickoekonomické úrovně našeho vývozu a my tyto otázky musíme v souvislosti s koncepcí 8. pětiletého plánu řešit. A jestliže výrobní hospodářské jednotky nadále plánují strukturu, mikrostrukturu výroby v jednotlivých podnicích a závodech v dnešní podobě - a my víme, že část výroby je na zahraničních trzích neprodejná, není tam po ní poptávka a není naděje, že tam nastane nějaká recese a konjunktura - pak musíme říci: jak to, proč neměníte strukturu, vždyť tím produktivní práci absolutně znehodnocujete.

Proto otázku technickoekonomické úrovně v souvislosti se strukturálními záležitostmi musíme důkladně posoudit a zřejmě tedy budou veliké střety s návrhy výrobních hospodářských jednotek. Něco sice částečně napraví ministerstva, ale to hlavní bude třeba řešit na vrcholné úrovni, na které máme koncepci, resp. stav prací na pětiletce projednávat. To bude jednak v pololetí a budeme to uzavírat na začátku 4. čtvrtletí t. r.

U strukturálních změn se chci zastavit ještě z jednoho hlediska. Pochopitelně jsou to velice složité práce, když mluvíme o střednědobém plánu. Hovoříme-li o dlouhodobém plánu, je to lehčí. Ale když hovoříme o letech 1986 - 1990, je to těžší, poněvadž je třeba přesněji odhadnout vývoj a získat partnery v našem společenství pro rozvoj socialistické dělby práce. A to vždycky není lehké. Každá země má svoji koncepci a každá země má své ohraničené možnosti, i když je chce slaďovat z hlediska socialistické integrace.

Z hlediska strukturálních změn musíme brát v úvahu:

1. potřeby a možnosti socialistických zemí,

2. potřeby mezinárodních trhů vůbec - kapitalistických i rozvojových,

3. potřeby vlastní země.

Tato tři hlediska sladit v určitém čase není vždycky lehké. Na to nemáme optimální odpověď, poněvadž bez koordinace, bez dialogu s těmi druhými, bez uzavření konkrétních otázek vnitroodvětvové a vnitrooborové směny, bez perspektivních programů spolupráce nejsme s to dát odpověď na problémy strukturální politiky v tom dlouhodobém rámci.

Třetí otázka, kterou je třeba vzpomenout a která rozhoduje o strukturálních změnách a technickoekonomické úrovni, je oblast investiční výstavby. Je pravda, že se opakuje stará záležitost - a koneckonců by bylo nelogické, kdyby za stávajícího systému řízení se neopakovala - že výrobní hospodářské jednotky nám podle neúplných údajů chtějí předložit požadavky nejméně o 60 - 80 mld. Kčs navíc. Je známo, že v 8. pětiletce plánujeme celkový objem investování ve výši 830 mld. Kčs. Zhruba tedy 60 - 80 mld. Kčs je tedy požadavků navíc. Když se zamýšlíme nad tím velkým číslem 830 mld. Kčs, musíme si ujasnit jeho strukturu. Něco je rozestavěno, nejméně za 250 mld. Kčs, něco je jasné z hlediska bytové výstavby a komplexní bytové výstavby, to je zhruba dalších 200 - 250 mld. Kčs. Něco je předurčeno v energetickém programu a nakonec nám z toho zbývá zhruba 250 - 280 mld. Kčs, které jsou určeny pro zahajované stavby 8. pětiletky, pro modernizace a rekonstrukce.

Investiční politikou chceme podpořit strukturální změny, chceme snižovat výrobní spotřebu, chceme zvyšovat technickoekonomickou úroveň výrobků a pochopitelně to chceme dělat především cestou modernizace a rekonstrukce. XVI. sjezd Komunistické strany Československa v roce 1981 není první, který o tom mluví, mluvily o tom i předcházející sjezdy. Přesto jsme stále v etapě, kdy ve zpracovatelském průmyslu pracuje při velkém podílu stavebních na úkor strojních investic. Tuto otázku je třeba skutečně zvládnout a dostat se na takový podíl, aby stavební investice ve zpracovatelském průmyslu dosáhly maximálně 25 - 30 % a ostatní byla technologie a technika.

Pochopitelně v investiční výstavbě nejde jen o otázku výše požadavků na investování. Národohospodář by postavil otázku - jaký to přináší efekt, a to je základní otázka. A zde nemůžeme být spokojeni, protože efekty jsou tradiční, opět je to prolongace nízkých výstupů a vysokých vstupů, a to není možné. Cožpak tato ekonomika a naši lidé to neumějí? Cožpak naše ekonomika na to nemá, aby investovala za 100 a přinášelo to těch 140 - 150, jako kapitalistovi? Proto je třeba staré, konzervativní myšlení měnit a zvláště v investiční politice, kterou zabezpečujeme všechny strukturální změny, technicko-ekonomickou úroveň, snížení výrobní spotřeby, rychlejší růst zahraniční směny, lepší uspokojování vnitřního obchodu a tak dále. Je třeba se podívat na to, jak to děláme ve stavebnictví, v dodavatelsko-odběratelských vztazích, ve vlastní technologii a strojním vybavení.

Ano, správně zde říkal jeden poslanec v rozpravě - v řízení, plánování a financování žádná uniformita, žádné zjednodušování. Domnívám se, že v této etapě jsme úplně na rozhraní, na rozcestí, buď se dáme cestou pohodlného uspokojování, to znamená cestou těch pomalých krůčků, nebo půjdeme k pružnému, podnikavému, adaptabilnímu způsobu ekonomického řízení. Domnívám se, že zde vůbec není nebezpečí ohrožení socialismu. Jsme generace, která je především zvyklá na centrální řízení a u nás vůbec nehrozí, že to pustíme z rukou, naopak. My to pořád chceme držet, chceme cokoliv předurčovat, i když k tomu nemáme dostatečné podklady a informace. Nebojme se důvěřovat lidem dole. Ano, promýšlejme systémy socialistického podnikání a respektujme objektivní zákony socialistické ekonomiky, kde tržní vztahy nám působí ať chceme nebo nechceme, kde nabídka a poptávka z hlediska domácího i vnějšího trhu je dána. A my tyto kategorie pochopitelně musíme přizpůsobovat, adaptovat, nesmíme je znásilňovat. V trestním zákoně je znásilnění zločin a my to v ekonomice klidně děláme a nikdo nás - ani profesor Češka - před soud nedá.

Nebojme se demokratické prvky řízení rozvíjet. To jsou prvky, které jsou vlastní socialismu. Centrální řízení je třeba zachovat, ale uplatňovat je v racionální míře. Musíme je v procesu změn uplatnit tak, aby podnítil socialistickou podnikavost, aby umožňoval velice rychlý vědeckotechnický rozvoj, který ve světě běží, ať si to přejeme nebo nepřejeme, a v určitých oborech nás předhání. A tak se nůžky v těchto oborech stále rozvírají a to přece není možné.

Když čteme projevy soudruha Gorbačova o tom, co si chtějí sovětští soudruzi dát za cíl, co rozpracovávají pro rok 2000, zdá se mi, že pro tuto periodu to má strategický význam pro rozvoj socialistického společenství.

Před závěrem mi dovolte dvě poznámky. Naprosto souhlasím se soudruhem poslancem Brabencem, že věci, které připravujeme pro 8. pětiletku, včetně plánu na rok 1986, musíme velice intenzívně projednávat s lidmi, protože lidé je mají znát. Problém není ve lhůtách, není v pravidlech. Někde to s lidmi projednají, ale někde to lidé neznají ani v etapě, kdy už to je rozepsáno. Chyba je asi v mechanismu v závodech a podnicích. Někde to hospodářské vedení včas předloží stranické a odborové organizaci. Takto to chceme dělat. Někdo to ale nepředloží vůbec. Účast pracujících musíme přece rozvíjet a někdo na to musí tlačit. Ano, musí být tlak shora. Domnívám se, že musíme velice intenzívně spolupracovat na tom, aby lidé věci znali, aby byli zainteresováni. Protože, když je to nařízeno, je to erární. Když to s nimi projednáme a získáme je, stává se to jejich vlastní věcí.

A nyní druhou poznámku. Rok 1985 začal velmi složitě. Je třeba říci, že ve stavebnictví, v oblasti strojírenské metalurgie, v nepřetržitých provozech a v některých vybraných oborech v dílčích sortimentech jsou vážné výpadky, které narušují rytmičnost národního hospodářství. A nejen rytmičnost, ale i kvalitativní cíle, které jsme si z hlediska výrobní spotřeby i - abych tak řekl - celkového kvalitativního rozvoje národního hospodářství dali. V možnostech této ekonomiky je však věci nejen dohnat, ale plán roku 1985 i překračovat. Je to důležité proto, abychom výchozí základnu pro léta 1986 - 1990 měli stabilní, jistou a progresívně založenou.

Chci, soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážené soudružky a soudruzi, končit své vystoupení reagencí na připomínku, resp. poznámku soudružky poslankyně Seidlové, která říká, že je to poslední zpráva o plnění vládního prohlášení federální vlády v tomto volebním období. Ano, je to tak. Před nové Federální shromáždění v příštím roce předstoupí nová vláda. Protože je těžko předvídat, jak vývoj půjde, chci vám, soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat za dosavadní podporu a věřím, že i nové Federální shromáždění bude nové vládě - bez ohledu na osoby - pochopitelně, jestliže předloží povzbudivý a přitažlivý program - poskytovat potřebnou pomoc tak, jako dosud.

Za dosavadní práci, za dosavadní podporu vám jménem federální vlády i jménem svým upřímně děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi. Ptám se poslance Brabce, zda je spokojen s odpovědí.

Poslanec SL A. Brabec: Ano.

Předseda FS A. Indra: Prosím předsedu návrhové komise soudruha Vedru, aby nás seznámil s návrhem usnesení.

Předseda návrhové komise místopředseda SN V. Vedra: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vám jménem návrhové komise předložil návrh usnesení.

Federální shromáždění Československé socialistické republiky projednalo na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů 26. března 1985 zprávu vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení, přednesenou předsedou vlády Československé socialistické republiky s. Lubomírem Štrougalem.

Federální shromáždění

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP