Další oblastí, se kterou se rostlinná
výroba naprosto nevyrovnává, zůstává
výroba a nákup cukrovky. I když plocha je stabilizována,
dochází ve výrobě k značným
meziročním výkyvům. Nízká
je cukernatost řepy. Plánovaná úroveň
nákupu za poslední čtyři roky byla
splněna na necelých 95 % při výpadku
více než 1,5 mil. tun. Výpadky v produkci cukrovky
a tím i cukru nepříznivě ovlivnily
plnění úkolů ve vývozu.
Výrobou brambor a cukrovky se zabývají
velmi intenzívně téměř všechny
zemědělské podniky. Řadu opatření,
která musí vést k plnění jejich
výroby a tržní produkce je nutno co nejdříve
realizovat, ale na plnění tohoto úkolu se
musí podílet i ostatní resorty národního
hospodářství. Často bylo hovořeno
i na jednáních Federálního shromáždění
o velkém významu mechanizace, která ovlivňuje
sklizňové ztráty a kvalitu - zvláště
to platí u brambor a cukrovky. V roce 1984 pracovala např.
při sklizni cukrovky celá řada upravených
vyorávačů, ale konečný efekt
neodpovídal vynaloženým finančním
prostředkům ani iniciativě lidí. Je
třeba stanovit jaká sklizňová mechanizace
pro různé sklizňové podmínky
je nejvhodnější, jaké secí a
sázecí stroje budou používány
a je třeba také zajistit jejich řádný
servis.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
příznivý vývoj pokračoval v
roce 1984 i v živočišné výrobě.
Byly překročeny všechny rozhodující
ukazatele výroby i nákupu. Těchto výsledků
bylo dosahováno především intenzifikací
rozhodujících úseků živočišné
výroby. Došlo ke zvýšení všech
ukazatelů užitkovosti hospodářských
zvířat. Výživa byla řízena
v souladu se zásadami závazného režimu
hospodaření s krmivy.
Plánovaná úroveň nákupu
jatečných zvířat se od počátku
7. pětiletky plní a překračuje. Proti
ročnímu průměru 6. pětiletky
byla úroveň nákupu živočišných
výrobků překročena ve všech ukazatelích,
mimo jatečné drůbeže, kde je produkce
regulována ročními plány na úroveň
odbytu. Je třeba ovšem připomenout, že
ve zpracovatelském průmyslu to způsobilo
nemalé problémy.
Vážené soudružky a soudruzi,
chtěla bych se ještě zmínit o jedné
věci, a to jsou zemědělské investice,
které byly zavedeny v roce 1982 a které se velmi
pozitivně podílely na rozvoji rostlinné a
živočišné výroby zvláště
při orientaci na kvalitu a odstraňování
ztrát. Umožňují mimo jiné lepší
využívání vlastních finančních
a materiálových zdrojů i stavebních
kapacit pro účelné intenzifikační
práce, které si mohou ve většině
případů zemědělské podniky
zabezpečit vlastními pracovními silami i
prostředky. Zvláštní zemědělské
investice vytvářejí širší
rámec pro
- programy modernizace a rekonstrukce dosavadních
objektů a dostaveb farem,
- snižování ztrát a zvýšení
kvality vyrobené produkce, zejména výstavbou
silážních prostorů, pro lepší
hospodaření se statkovými hnojivy.
Zvláštní zemědělské
investice pomáhají také vyššímu
využívání zemědělského
půdního fondu při zabezpečování
výroby pícnin pro živočišnou výrobu
budováním pastevních areálů,
napomáhají ochraně životního
prostředí, poněvadž stavby zamezují
únik močůvky a silážních
šťáv do podzemních vod; významem
přesahují rámec jednotlivých zemědělských
podniků.
Diskusní vystoupení na X. celostátním
sjezdu Jednotných zemědělských družstev
vysoce oceňovala význam těchto zvláštních
investic stanovených usnesením vlády Československé
socialistické republiky č. 249 z roku 1981 a doporučovala
pro 8. pětiletku orientovat objem prací také
na výstavbu seníků, které vytvářejí
rozhodující předpoklady pro snižování
ztrát a zvýšení kvality vyrobené
produkce. Upozorňovala však současně
také na nutnost zdokonalit a zvýšit závaznost
pravidel pro řízení a plánování
těchto investic pro další období.
Vážené soudružky a soudruzi,
v minulém roce projednávaly výbory pro zemědělství
a výživu obou sněmoven Federálního
shromáždění, České národní
rady a Slovenské národní rady "Dlouhodobý
program rozvoje odvětví zabezpečujících
výživu lidu". Tento program je orientován
tak, aby zabezpečoval racionální výživu
obyvatelstva, zajistil stabilitu vnitřního trhu
potravinami a aby současně zvyšoval soběstačnost
v zemědělských výrobcích a
potravinách, které je možné při
únosných společenských nákladech
vyrábět v našich půdních a klimatických
podmínkách.
Závěry tohoto dlouhodobého programu
budou jistě plně zakotveny v plánech pro
8. i 9. pětiletku.
Soudružky a soudruzi, další činnost
našich zemědělců a pracovníků
potravinářského průmyslu bude zaměřena
na to, aby výsledky naší práce byly
na úrovni požadavků naší společnosti
a aby byly pozitivním vkladem do příprav
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Předseda FS A. Indra: Děkuji
poslankyni Kancírové. Vystupuje poslanec Sučko,
připraví se poslanec Brabenec.
Poslanec SL E. Sučko: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, súdruh predseda vlády
ČSSR venoval vo svojom vystúpení značnú
pozornosť investičnej výstavbe a stavebníctvu.
Dovoľte, aby som zaujal stanovisko k niektorým otázkam.
Štrukturálne zmeny, ku ktorým
dochádza v celom národnom hospodárstve, majú
účinok aj na prípravu nových investícií,
na ich včasné ukončovanie a uvádzanie
kapacít do prevádzky. Doterajšie poznatky z
prípravy a realizácie investičnej výstavby
ukazujú na viaceré nedostatky.
Pri príprave investícií pripadá
hlavná úloha päťročným plánom,
ktoré určujú základné zámery.
Napriek tomu, že stavba je zahrnutá v pláne,
podnik ako investor často nevie, či sa dostane a
v akom termíne do vykonávacieho plánu. Obyčajne
až po vyjasnení si konkrétnych termínov
začína sa s predprojektovou a v lepších
prípadoch s projektovou prípravou stavby. To značne
ovplyvňuje, či stavba bude v stanovenom termíne
začatá. Stáva sa preto, že stavby sa
začínajú i keď nie sú komplexne
pripravené podľa dokumentácie dodávanej
na etapy, ba často nie za kompletný stavebný
objekt. To vytvára podmienky pre nedoriešenie a niekedy
aj nedocenenie problémov, ako je technická vybavenosť,
riešenie zdrojov tepla, vody a pod., a tým vytváranie
ťažkostí pri uvádzaní do prevádzky.
Na druhej strane v iniciatívnejších podnikoch
nie je výnimkou, že stavba je pripravená dve
päťročnice a do plánu sa nedostala. To
je tiež na škodu, pretože na základe zmenených
podmienok (směrnic, predpisov, cien) je potrebné
celú dokumentáciu robiť znovu.
Z uvedeného vyplýva zásadná
otázka záväznosti päťročných
plánov, ktorá by zaručila, že plánované
akcie sa v danom období budú realizovať.
To sú poznatky z nášho okresu
Prešov, ale myslím, že platia obecne.
U veľkých stavieb, ako je výstavba
jadrových elektrární by mali byť formou
záväzných úloh štátneho
plánu komplexne zaistené väzby medzi päťročnými
a ročnými plánmi u všetkých dodávateľov.
Na stavbe jadrovej elektrárne v Dukovanoch sme sa presvedčili,
že z hľadiska operatívnosti sa rad činností
musí preniesť priamo na stavbu. Trvale by na stavbe
mali byť zodpovední zástupcovia projektanta
a jednotlivých dodávateľov, ktorí budú
technicky schopní a oprávnení premietať
nevyhnutné úpravy i nové poznatky vedy do
prebiehajúcej výstavby. To nie je nadsadená
požiadavka - potvrdila to i doterajšia prax.
Ďalším úzkym profilom stavebníctva
je obzvlášť vysoká rozostavanosť
u jednotlivých druhov výstavby, napr. u občianskej
výstavby v rámci komplexnej bytovej výstavby.
Negatívne faktory, ktoré ovplyvňujú
výšku tejto rozostavanosti sú:
- Disproporcie dodávateľsko-odberateľských
vzťahov pri materiálno-technickom zabezpečovaní
výrobných programov. Rozpory MTZ na vyšších
úrovniach sa riešia zdĺhavo a ťažkopádne,
čo spôsobuje stratu produkcie, javí sa nízka
úroveň centrálneho bilancovania, takže
pre začatie výstavby nie je záruka včasnosti
dodávok pre dokončenie a uvedenie stavieb do prevádzky.
Začatie stavieb by malo byť podmienené kladnou
bilanciou stavebných kapacít, ale i rozhodujúcich
subdodávateľských kapacít. U niektorých
druhov materiálov sú obzvlášť dlhé
lehoty objednávok materiálov napr. u teplovzdušných
súprav 1,5 až 3 roky, u redukčných a
poistných ventilov 1 až 2 roky pred dodaním;
a to niekedy nedovoľuje skrátiť dobu výstavby
a tým menej rozostavanosti.
- Pri zvažovaní dôsledkov štrukturálnych
zmien na stavebné podniky, je si nutné uvedomiť,
že stavebníctvo ako finálny dodávateľ
je pri realizácii stavebných diel plne závislé
od dodávok surovín, materiálov, prvkov, dielcov,
strojov a zariadení od všetkých odborov národného
hospodárstva. Preto zmena štruktúry vyžaduje
pružné prispôsobenie celej tejto základne,
a to často v značnom predstihu.
Popri týchto príčin vysokej
rozostavanosti, ktoré sú vo väčšine
stavebných organizácií, máme v našom
podniku - Pozemné stavby Prešov, ešte niektoré
ďalšie. Stavby máme v celom Východoslovenskom
kraji, v Bratislave, Prahe, v Sovietskom zväze a taktiež
v Iraku. Dostávame od našich subdodávateľov
nekvalitné dodávky ako okná, loggiové
steny a pod.
Sú to ale i naše vnútorné
nedostatky - rezervy v kvalite práce, chyby v riadiacej
a organizátorskej práci i pomalé uplatňovanie
zásad vnútropodnikového chozrasčotu
a nevyužívanie diferenciácie miezd podľa
výkonu a kvality práce.
Dlhodobým problémom, o ktorom som sa
chcel zmieniť, je komplexná bytová výstavba.
V roku 1984 došlo podľa štatistiky k prekročeniu
celkového objemu dodávok v komplexnej bytovej výstavbe.
To je úspech. Napriek tomu však neboli splnené
ani v roku 1984 plánované úlohy v občianskej
vybavenosti. Zhoršila sa plynulosť a rovnomernosť
v dokončovaní bytov v priebehu roka. Z celkového
počtu dokončených bytov v roku 1984 ich bolo
45 % dokončených vo štvrtom štvrťroku.
35 % z dokončených bytov nebolo skolaudované.
To ukazuje i na zlú kvalitu. Napriek tomu v niektorých
krajoch došlo oproti minulým rokom k významnému
zlepšeniu. môžem to dokumentovať i na príklade
nášho podniku Pozemné stavby Prešov, kde
pracujem. I keď máme obdobné problémy
v rozostavanosti, v materiálno-technickom zabezpečení,
ako ostatné podniky, splnili sme v roku 1984 plánovaný
počet bytov a všetky byty sme odovzdali bez chýb.
Z toho 72 % bytov v prvom stupni akosti a 28 % v druhom stupni.
Pritom posledné byty sme už odovzdali v novembri.
Bola to náročná úloha, ale najmä
v úsilí o byty bez chýb sme získali
aktívnu účasť celých pracovných
kolektívov. Stalo sa otázkou prestíže
jednotlivých čiat, aby sa na ich práci nenašla
ani jedna chyba. Obdobné výsledky dosiahlo v minulom
roku už viacero podnikov.
Nové problémy vznikajú v komplexnej
bytovej výstavbe. Zvýšené nároky
sa kladú na umiestnenie komplexnej bytovej výstavby
v územnoplánovacích dokumentáciách
mestských sídelných útvarov. Sprísnená
ochrana poľnohospodárskeho pôdneho fondu bude
naďalej jednou z najvážnejších a
najvýznamnejších úloh. Nové sídliská
a obytné súbory bude možné zakladať
len na menej hodnotných, pre poľnohospodársku
výrobu nevhodných územiach. Ťažisko
komplexnej bytovej výstavby sa postupne presúva
do intravilánov miest a obcí a do centrálnych
mestských oblastí. Zvýšia sa tým
aj požiadavky na sanáciu prestarnutého a menej
hodnotného domového fondu a predovšetkým
nároky na riešenie urbanistického interiéru
miest.
Umiestnenie komplexnej bytovej výstavby do
intravilánov miest i do centrálnych mestských
oblastí nastoľuje nové, náročnejšie
požiadavky nielen na projektantov, ale aj na stavebné
organizácie a na investorov. Je potrebné zaoberať
sa novými ekonomickejšími kombinovanými
stavebnými technológiami a sústavami a efektívne
rekonštruovať a obnovovať siete technickej infraštruktúry
s väčšími dimenziami. v ďalšom
období je potrebné citlivo reagovať a prispôsobovať
sa staršiemu, ale ekonomicky hodnotnému domovému
fondu a zachovalým kultúrnym pamiatkam, ktoré
si vyžadujú vo zvýšenej miere obnovu a
renováciu pre konkrétne úžitkové
potreby života mesta. To je úloha, ktorú treba
teraz zvládnuť.
Proces riadenia a plánovania nielen komplexnej
bytovej výstavby bude teda vyžadovať zásadné
zmeny vedúce k odstráneniu týchto príčin
značnej rozostavanosti. Veľká časť
opatrení zahrňuje však dôsledný
princíp riadenia a plánovania, vychádzajúci
z dosiaľ platných predpisov, a zvýšená
disciplína všetkých riadiacich a plánovacích
orgánov, smerujúca k základnej úlohe
- znížiť značnú rozostavanosť
stavieb, a to i s využitím fakturácie funkčných
celkov. Najmä však plnením záverov, ktoré
prijalo 9. zasadanie ÚV KSČ k stavebníctvu.
Vážené súdružky a
súdruhovia, v roku 1984 došlo i napriek uvedeným
nedostatkom k zlepšeniu tak v stavebníctve, ako aj
v investičnej výstavbe. V týchto výsledkoch
sa pozitívne prejavila sústavná pozornosť,
ktorú vláda investičnej výstavbe i
stavebníctvu venovala. Túto činnosť
vlády treba oceniť. Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji
poslanci Sučkovi, slovo dávám poslanci Brabencovi.
Poslanec SL F. Brabenec: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, v roce 1981 na společné
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
poslanci-funkcionáři Ústřední
rady odborů vyslovili plnou podporu programovému
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky. Přihlásili jsme
se k podílu na jeho realizaci, protože je ve prospěch
našeho lidu. Těžiště odborové
práce jsme proto zaměřili na prohlubování
účasti pracujících při přípravě
a kontrole plnění plánu k všestrannému
rozvoji socialistického soutěžení, všech
forem tvořivé iniciativy pracujících.
Výrazným impulsem k zintenzívnění
této činnosti se stalo Provolání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
ústředního výboru Národní
fronty a vlády Československé socialistické
republiky ke 40. výročí vyvrcholení
národně osvobozeneckého boje československého
lidu a osvobození Československa Sovětskou
armádou. Pozitivně k ní přispívají
i pravidelně konaná jednání předsednictva
vlády Československé socialistické
republiky a sekretariátu Ústřední
rady odborů, na kterých projednáváme
zásadní úkoly zabezpečení státního
plánu hospodářského a sociálního
rozvoje, společný postup při realizaci základních
směrů rozvoje iniciativy pracujících,
ale i naléhavé otázky péče
o pracující, jejich životní a pracovní
podmínky i sociální otázky, apod.
V minulém období, na základě
těchto příznivých podmínek,
se podařilo zkvalitnit celkové zaměření
pracovní iniciativy, výrazně ji orientovat
na zvýšení efektivnosti a kvality výroby,
zejména však na úspory surovin, materiálů
a energií. Na širší základně
a s podstatně lepšími výsledky se rozvinulo
hnutí - vyrobit jednu či vícedenní
produkci z ušetřeného materiálu. Pilířem
rozvoje a zkvalitňování obsahu všech
forem iniciativy pracujících se staly brigády
socialistické práce. Jsou nejčastěji
iniciátorem nových forem rozvíjených
na počest 40. výročí osvobození,
jako jsou například hnutí: "čtyřicet
konkrétních činů", "čtyřicet
pracovních dnů vzorné kvality", čtyřicet
údernických směn", apod.
Příkladem za všechny je brigáda
socialistické práce směny "C" Válcovny
předvalků NHKG Ostrava-Kunčice, vedená
členem ÚRO s. Chovancem, která se zavázala
odpracovat do 9. května 40 údernických týdnů
a tím vytvořit podmínky pro předčasné
splnění úkolů roku 1985 a celé
7. pětiletky, zajistit dvoudenní produkci z ušetřeného
materiálu, paliv, energie a výrobních nákladů.
Příkladný je i socialistický závazek
kolektivu brigády socialistické práce československo-sovětského
přátelství Jurije Gagarina z národního
podniku FEROX Děčín. Na počest 40.,
výročí osvobození kolektiv mimo jiné
odpracuje v roce 1985 40 mimořádných směn
ve výrobě zdarma, vyhlašuje 40 týdnů
vzorné práce beze zmetků a ve vzorné
kvalitě a 40 týdnů bezúrazové
práce podle metody Bassova. Uspořádá
40 akcí k popularizaci života a práce sovětského
lidu.
Cenné jsou i socialistické závazky
jednotlivců a kolektivů k předčasnému
splnění úkolů 7. pětiletky.
Za všechny mohu uvést příklad z národního
podniku BONEX Teplice, kde pracují převážně
ženy. Závazek k dřívějšímu
splnění 7. pětiletky uzavřelo v tomto
podniku 7 kolektivů a 126 jednotlivců. O jejich
zodpovědném přístupu k danému
slovu svědčí skutečnost, že soudružky
Solnařová, Kratochvílová a dalších
20 žen i celá brigáda socialistické
práce "Julia Fučíka" splnily úkoly
7. pětiletky již v prosinci minulého roku.
Důkazem odhodlání beze zbytku
splnit úkoly roku 1985 a celé 7. pětiletky
je množství závazků a mimořádné
úsilí pracujících k likvidaci výpadků
výroby z ledna a února t. r.
Orgány a základní organizace
Revolučního odborového hnutí soustřeďují
pozornost také na to, aby iniciativa pracujících
- v souladu s potřebami společnosti - byla výrazněji
orientována na rychlejší a účinnější
uplatňování výsledků vědeckotechnického
rozvoje ve výrobní praxi. Toto úsilí
se projevuje mimo jiné také ve stále konkrétnější
spolupráci s Československou akademií věd,
Československou vědeckotechnickou společností
a v orientaci na mladou technickou inteligenci i se Socialistickým
svazem mládeže. Výsledky jsou pozitivní.
Roste pracovní iniciativa technické inteligence,
včetně pracovníků předvýrobních
etap.
V minulém roce se zvýšil počet
a oživila se činnost komplexních racionalizačních
brigád, které se podílejí zároveň
na řešení problémů výroby,
na snižování pracnosti, na inovaci výrobků
i technologií. Svým zaměřením
přispívají k plnění výzvy
X. všeodborového sjezdu ušetřit navíc
půl procenta paliv, energií a kovů nad úkol
státních cílových programů
02 a 03. Pozitivních výsledků je dosahováno
ve vynálezeckém a zlepšovatelském hnutí.
Za čtyři roky sedmé pětiletky bylo
ze zrealizovaných vynálezů a zlepšovacích
návrhů dosaženo více než za 42
mld. Kčs společenského prospěchu.
Lze předpokládat, že úkol X. všeodborového
sjezdu, dosáhnout v této pětiletce nejméně
45 mld. Kčs z využívání vynálezů
a zlepšovacích návrhů, bude nejen splněn,
ale i překročen. Dosažené výsledky
v rozvoji iniciativy a v socialistickém soutěžení
nejsou pro nás důvodem k sebeuspokojení a
k přehlížení nedostatků. Problémy
i nadále přetrvávají v přístupu
k vynálezeckému a zlepšovatelskému hnutí.
Ne všude je zabezpečován jeho rozvoj, zejména
realizace výsledků, jako nedílná součást
plánu vědeckotechnického rozvoje resortu,
výrobní hospodářské jednotky,
podniku či závodu. Neustále je nutno čelit
projevům byrokratismu, netečného vztahu některých
hospodářských i odborových funkcionářů
k práci vynálezců a zlepšovatelů.
Obdobně je tomu i v hnutí komplexních
racionalizačních brigád. Setkáváme
se stále s živelností při ustavování
těchto kolektivů, s nedostatečnou péčí
o jejich činnost. Přitom je považujeme za významnou
formu účasti pracujících na řízení
výroby, na zavádění výsledků
vědeckého rozvoje do praxe. Právě
proto v současné době s vládou ČSSR
připravujeme společné zásady rozvoje
těchto brigád.