Úterý 26. března 1985

Smysl a náplň socialistické demokracie spočívá ve stále širší účasti lidu na řízení země, na tvorbě a realizaci státní politiky na řešení státních a společenských záležitostí. Je dobře známo, že další prohlubování socialistické demokracie závisí do značné míry právě na činnosti zastupitelských sborů, tvořených politicky i odborně vyspělými kádry. Platí to i pro poslance Federálního shromáždění, jejichž povinností je být v co nejtěsnějším styku s příslušnými územními orgány i jednotlivými občany ve svém volebním obvodu. Tento styk je - celkově pojímáno - dobrý a účinný, avšak vyskytují se, bohužel, dosud také případy, kdy se poslanci Federálního shromáždění nesetkávají na svých pracovištích a u orgánů svého volebního obvodu s plným pochopením pro svou náročnou práci, a také nikoliv vždy dovedou místní orgány dostatečně využít jejich zkušeností a jejich znalostí celostátní problematiky nejrůznějších odvětví a oblastí našeho života, které získávají při práci v orgánech Federálního shromáždění. Takové případy je třeba omezovat na minimum.

Významnou roli musíme my, poslanci Federálního shromáždění, sehrát také při uvádění nových zákonů do života. V socialistickém státě jsou splněny předpoklady pro to, aby právní normy byly občany správně chápány a také dobrovolně a uvědoměle plněny. Jde o to, aby socialistické právo vcházelo postupně do vědomí každého občana, aby pronikalo do co nejširších vrstev lidu, aby koneckonců všichni občané považovali naše právní normy za své, aby chápali, že jsou vydávány v souladu s jejich spravedlivými třídními zájmy a na základě toho také usměrňovali své jednání.

Aby právní normy vstoupily do vědomí celé společnosti, k tomu je ovšem třeba široké, intenzívní a systematické politické práce v součinnosti s orgány Národní fronty i jejími jednotlivými složkami. Nikoli nadarmo se v této souvislosti volá po rozšiřování a zkvalitňování právní propagandy. Protože kdo jiný než my, poslanci, má informovat voliče o zákonech, které přijímáme, o jejich politické i ekonomické motivaci a vést je také k jejich respektování.

Každý zákon je úzce spjat se životem, formuje život a ovlivňuje jej. Nejde totiž jen o to přijímat kvalitní zákony, ale také důsledně a systematicky kontrolovat, jak se tyto zákony aplikují v praxi, jak se osvědčují. Mimořádná pozornost, kterou Federální shromáždění této činnosti věnuje, se projevuje například projednáváním různých zpráv z oblastí právního řádu i souhrnných zpráv Nejvyššího soudu a generálního prokurátora Československé socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti. Na tomto úseku je velmi důležitá dobrá součinnost především s orgány Národní fronty, ale i s jednotlivými resorty, aby jimi předkládané zprávy mohly sloužit jako objektivní a kvalitní podklad pro posuzování účinnosti zákonů a dalších právních předpisů orgány Federálního shromáždění.

Osvědčenou formou kontroly účinnosti zákonů se ukázaly být mimo jiné vzpomenuté již poslanecké průzkumy. Při těchto průzkumech máme jako poslanci nenahraditelnou možnost přesvědčit se na místě o tom, jak se přijatá právní úprava vžila, které problémy popřípadě nebyly dořešeny, jaké těžkosti jsou spojeny s aplikací zákona apod. Zúčastňujeme se tak, byť nepřímo, nezbytné analýzy jednotlivých úseků právního řádu, která je východiskem a nezbytným předpokladem pro komplexní zdokonalení právního řádu. A v řadě případů se potvrdilo, že právě prostřednictvím průzkumů bylo možné přinést i významné podněty vládě k řešení věcné problematiky dané právní úpravy. Rovněž v tom je třeba spatřovat pomoc Federálního shromáždění vládě ČSSR.

Vyslechli jsme pozorně zprávu předsedy vlády ČSSR s Lubomíra Štrougala o plnění jejího programového prohlášení. Také tato zpráva svědčí o tom, jak naše vrcholné federální orgány spojují stejné cíle a jak ve vzorné součinnosti usilují oba tyto orgány o uskutečňování programu hospodářského a sociálního rozvoje naší společnosti.

Federální vláda, přistupující s příkladnou odpovědností k naplňování svého ústavního poslání, se těší plné důvěře Federálního shromáždění, a proto lze jen doporučit, aby Federální shromáždění zprávu vlády o plnění jejího programového prohlášení schválilo.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Češkovi, prosím poslance Brabce. Připraví se poslanec Rigo.

Poslanec SN J. Brabec: Vážený soudruhu předsedo, vážené Federální shromáždění, soudružky a soudruzi, vážení hosté, v uplynulém roce jsme dosáhli řady mimořádně pozitivních výsledků. Považuji proto v současné době za nejdůležitější úkol udržet tuto úroveň jako základnu pro další období. Jak zdůraznil ve svém projevu předseda vlády s. Štrougal - rozhodující, i když ne jediný vliv na dosažené výsledky - má úroveň řídících a rozhodovacích procesů, které se mimo jiné musí opírat o komplexní pojetí v řešení existujících problémů i důsledné prosazování přijatých závěrů.

Potřeba komplexnosti je tak stále silněji zdůrazňována. V tomto smyslu upozornil generální tajemník ústředního výboru Komunistické strany Československa s. Husák na aktivu pracovníků metalurgickostrojírenského komplexu v prosinci minulého roku, cituji: "Bude třeba změnit myšlení některých hospodářských, ale i politických a odborových pracovníků, překonat přežitky jednostranné orientace na kvalitativní stránky výroby a sebeuspokojení s jen průměrnými výsledky a všude postavit do popředí pozornosti kvalitu, efektivnost, vysokou technickou úroveň ..." (Konec citátu.)

Zkušenosti nás, poslanců a pracovníků na nižších článcích řízení, plně potvrzují platnost těchto zásad. Nedostatky jsou zjišťovány zejména v nenáročném posuzování výsledků práce jednotlivců a kolektivů, ale i podniků a vyšších organizačních stupňů hospodářskými orgány, jak prokázala například prověrka v závodě RICO Havlíčkův Brod.

Závod nemá vůbec zpracován vstřícný plán a nadřízený podnik jeho přijetí ani nevyžaduje. Podnikové stranické ani odborové orgány a organizace by neměly takový přístup hospodářského vedení tolerovat. Stejné nedostatky se projevují i při úpravách státního plánu, kde např. v n. p. BYTEX závod Ždírec se vyskytly značné problémy s pozdním rozpisem plánovaných úkolů na rok 1984 a s jeho častými změnami v průběhu roku. O možnosti a úspěšnosti opačného přístupu svědčí například důsledný postup v ukládání konkrétních úkolů jednotlivcům a v jejich následné kontrole v KAŘE Hlinsko. V posledních letech plnil uvedený podnik zpevněný limit ztrát z reklamací pod 50 %. Od roku 1983 značně zpřísnil postih za nekvalitní práci a navíc zavedl systém samokontroly.

Soudružky a soudruzi, problematiku zkvalitňování plánovitého řízení národního hospodářství nelze zužovat jen na otázky samotného Souboru opatření, i když dále rozvíjeného v hlavních směrech pro období 8. pětiletky. Je ale nutno prosazovat efektivnost a intenzifikaci v celé šíři společenskoekonomického klimatu, spjatého s politickými, kádrovými, organizačními a ekonomickými opatřeními.

Nutnost změny v pojetí těchto problémů je diktována potřebou revolučních přeměn v rozvoji československé ekonomiky, především prostřednictvím technického rozvoje. V souladu s tím, co konstatoval předseda vlády s. Štrougal před rokem zde, ve Federálním shromáždění, učinili jsme v soustavě řízení v tomto směru již první pozitivní kroky.

Objektivně nezbytnou cestou je i využití prostoru a předností, které dává socialistická ekonomická integrace. Konkrétně to znamená vytvářet podmínky pro přímé a pružné vzájemné vztahy hospodářských organizací členských států RVHP a zvýšit úroveň vzájemné otevřenosti ekonomik v souladu se závěry ekonomické porady na nejvyšší úrovni.

Konkrétní realizace takových zásadních opatření není však vždy jednoznačně příznivá. Při poslaneckých průzkumech v přípravě na jednání výborů pro plán a rozpočet jsem nejednou musel naopak vyslechnout od vedoucích hospodářských pracovníků v tomto směru řadu stížností. Například v rámci experimentů řízení nebo v oblasti zdokonalování hospodářského mechanismu jsou přijímána opatření v některých případech ve vzájemném rozporu, jsou nekomplexní a neprovázaná z hlediska vztahů jednotlivých odvětví, vztahů k územním orgánům nebo k zahraničí.

Proto z tohoto pohledu je nutno za rozhodující oblast zdokonalování řízení považovat samotnou oblast plánu. Zvláště na nižších stupních řízení zůstává nedořešena otázka, co má být v pětiletém plánu stabilní a co pružné tak, aby potřebná střízlivost a konkrétnost byla kombinována s perspektivností. Prováděnými změnami plánu se ve skutečnosti často uskutečňuje nivelizační politika vůči hospodářským organizacím, provázená nutně snížením odpovědnosti za špatný způsob hospodaření a současně oslabením zájmu nadprůměrných podniků.

V ročních prováděcích plánech jsou totiž často již na samém začátku založeny disproporce s příslibem řešení až dle průběhu realizace ve výrobních hospodářských jednotkách, v resortu a podobně. Důvod spočívá v tom, že rozpisy nadřízených orgánů nejsou v mnoha směrech podloženy věcnou koncepcí a chuť poprat se s překážkami je stále ještě nahrazována indexovou metodou. Proto dochází stále k lokálně-patriotické licitaci o měkký plán a maximum zdrojů počínaje ministerstvem a konče závodem a třeba i dílnou. To má za následek nízkou úroveň vstřícného plánování a nedostatečnou účast pracujících a společenských organizací na tvorbě plánu. Proto se ani v potřebné míře nevyužívá hmotné stimulace a její dovedení až na konkrétní pracoviště, až ke každému jednotlivci.

To jsou závěry, které jsem si mohl udělat na základě průzkumu v podnicích mého volebního obvodu. V této souvislosti bych chtěl požádat předsedu vlády s. Štrougala o informaci, jaký je stav prací na přípravě 8. pětiletého plánu a jak na směrnici reaguje podniková sféra.

Soudružky a soudruzi, vedle zvýšeného ekonomického tlaku na plnění kvalitativních ukazatelů odhalil Soubor opatření současně některé nedostatky, jejichž ekonomický význam jsme si my, pracovníci na podnikové úrovni, dříve ani neuvědomovali. Tak např. pracující Chotěbořských strojíren při plnění závěrů 8. a 12. pléna ústředního výboru Komunistické strany Československa se snaží prosazovat vyšší stupeň inovace svých výrobků. To se jim sice do určité míry daří, ale ekonomický tlak ukazuje na potřebu vytváření podmínek pro bezprostřední zavádění inovovaných výrobků do výroby. Znamená to v konkrétním případě, že dosud není souběžně řešena technologie výroby a její zabezpečení potřebnými stroji, přístroji a zařízeními. Výsledkem je, že doba od zahájení prací na jmenovitém úkolu technického rozvoje až po realizační výstup ve výrobě je neúměrně dlouhá a dosahuje od výzkumu po výrobu až sedm let. Pozornost je proto soustředěna zejména na zkrácení doby mezi výrobou prototypu, ověřovací sérií a běžnou výrobou, a to ze čtyř let alespoň na polovinu.

Z poznatků výboru pro plán a rozpočet vyplývá, že předpokladem pro účinné působení Souboru opatření je i důsledné uplatňování chozrasčotních principů. To však vyžaduje soulad i s třetím základním faktorem, kterým je organizace a struktura výrobně technické základny. Šablonovité uplatnění funkce a pojetí výrobní hospodářské jednotky jako základního článku řízení má v řadě případů za následek zeslabení hmotné stimulace podniků a tím i snížené využití chozrasčotu. To nevytváří nejlepší podmínky pro žádoucí socialistickou podnikavost. Podle výsledku šetření v okrese Havlíčkův Brod k tomu dochází zejména ve sféře mzdové regulace, ve vazbách ročních prováděcích plánů na pětiletý plán a ve vnějších ekonomických vztazích. Proto není dostatečně aktivně využíván vnitropodnikový chozrasčot se zvýrazněním stimulace na efektivnost základních fondů, zásob, rovnoměrnost výroby, kvalitu apod. To se pochopitelně promítá i do předvýrobních a povýrobních etap, zahrnujících jak vnitřní tak zahraniční obchod.

V souvislosti s uplatňováním Souboru opatření se vždy zdůrazňovalo, že jde o program otevřený právě tak, jako je zdokonalování soustavy řízení procesem trvalým.

Bude proto zřejmě třeba pečlivě zvážit, v jakém směru dále rozvíjet organizační formy výroby. Domnívám se, že pro její racionalizaci by jednoznačným kritériem neměla být uniformita organizace a řízení, ale národohospodářská efektivnost. Tak by měly vznikat organizace skutečně chozrasčotního typu, schopné utvářet vlastní koncepce svého rozvoje a účinně je realizovat směrem k intenzifikaci výroby.

Soudružky a soudruzi, splnění závažných ekonomických cílů, které si dnes stavíme, vytváří předpoklady pro to, aby také Československo po boku Sovětského svazu působilo za hranice socialistického společenství především svými hospodářskými úspěchy. Přitom je jasné, že jde o dlouhodobý úkol obrovského významu: dostat se na světovou úroveň produktivity společenské práce a také kvality produkce. Spolu s tím musí ovšem proběhnout zásadní a všestranný obrat směrem k intenzifikaci všech odvětví národního hospodářství, musí být postupně řešeny všechny problémy, které dozrály a někdy, žel i přezrály, které nás pálí a každodenně na ně narážíme. V tom všem vidím poslání i našeho dnešního závažného jednání. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Brabcovi. Uděluji slovo poslanci Rigovi, připraví se poslanec Blažej.

Poslanec SN E. Rigo: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci! V programovom vyhlásení vlády i v prednesenej dnešnej správe je venována značná pozornosť problematike rozvoja hutníctva a ťažkého strojárstva, ich intenzifikácie a kvality práce v širokom zmysle slova. Vo svojom vystúpení by som chcel na niektoré spomínané otázky reagovať. Ukázať na výsledky v rezorte, na problémy a zámery z toho vyplývajúce, ktoré sa opierajú s skúsenosti práce priemyselných výborov, ich poslancov, o poznatky z prieskumov a ďalších získaných informácií.

Na základe toho možno konštatovať, že základná orientácia rezortu a jeho výrobno-hospodárske jednotky na roky 1981 - 1985 bola zameraná na kľúčové úlohy, nastolené v záveroch politických a štátnych orgánov. Ťažisko práce je dané na zvýšenie efektívnosti pri obmedzených investíciách a znižovania materiálovej náročnosti, predovšetkým mernej spotreby kovov a energie; na progresívny rast vývozu strojárskej produkcie pri dosahovaní podstatného zvýšenia a efektívnosti vývozu, na základe inovačných programov; na zabezpečenie potrebných dodávok technológií pre čs. palivovo-energetický komplex, na dokončenie štrukturálnej prestavby výrobnej základne a na využitie kapacít pre zvýšenie podielu výroby ušľachtilých ocelí a výrobkov z nich.

Uvedené, ale i ďalšie základné úlohy strojársko-metalurgického komplexu si vyžadovali aj odpovedajúce opatrenia v oblasti organizátorskej a riadiacej práce, plné využitie vedeckotechnického rozvoja, zaktivizovanie komerčnej práce, plné pracovné nasadenie a využitie tvorivej aktivity početných pracovných kolektívov tohto rezortu výrobno-hospodárskych jednotiek a podnikov.

Predbežné výsledky za štyri roky i návrh plánu na rok 1985 ukazujú, že schválená smernica na siedmu päťročnicu bude v základných zámeroch splnená a v žiadúcich smeroch prekročená.

Na základe uskutočnených analýz, výsledkov výrobno-hospodárskych jednotiek a prijatých opatrení úlohy 7. päťročnice budú kumulatívne splnené. Počíta sa s prekročením výroby tovaru o 3,315 mil. Kčs; s prekročením vývozu do socialistických krajín vo veľkoobchodných cenách a 118 mil. Kčs; vo vývoze do nesocialistických krajín vo veľkoobchodných cenách o 2,188 mil. Kčs; v dodávkach do tržných fondov v maloobchodných cenách o 1,681 mil. Kčs; v upravených vlastných výkonoch dosiahnu prekročenie o 5,784 mil. Kčs a v zisku o 4,410 mil. Kčs.

Na zabezpečenie týchto cieľových úloh a zámerov, rezort vypracoval celorezortný dokument, ktorý obsahuje konkretizáciu úloh pre jednotlivé úseky ministerstva i pre podriadené organizácie. Dokument je zameraný na 11 základných tematických okruhov a stal sa záväzným pre organizátorskú a riadiacu činnosť všetkých úsekov rezortu a generálnych riaditeľstiev výrobno-hospodárskych jednotiek a podnikov.

Inovačné programy výrobno-hospodárskych jednotiek rezortu hutníctva a ťažkého strojárstva tvoria základ pri zabezpečovaní hlavných smerov vedeckotechnického rozvoja. Tieto programy sú orientované tak, aby vychádzali z obmedzených zdrojových vstupov a pritom zabezpečovali očakávané efektívne výsledky z vedeckotechnického rozvoja.

Podľa zistených skutočností programy výrobno-hospodárskych jednotiek rezortu hutníctva a ťažkého strojárstva predstavujú vyše 700 významných inovácií technologického, výrobkového a materiálového charakteru. Z uvedeného počtu sa do konca roku 1984 dalo do výrobnej realizácie vyše 150 inovácií. Rovnaký počet sa predpokladá zaviesť do výroby ešte do konca 7. päťročnice. Zvyšná časť inovačných programov ako súčasť rozvoja vedy a techniky je orientovaná na obdobie 8. päťročnice s výhľadom do roku 1990. S plnou zodpovednosťou sa tak reaguje na závery politických a štátnych orgánov v súlade s úlohami stanovenými Súborom opatrení.

Osobitná pozornosť sa venuje vynálezcovstvu, zlepšovateľstvu a novátorstvu, ktoré efektívnosť a kvalitu práce vo VHJ a podnikoch značne ovplyvňujú. Prístupné údaje ukazujú, že za roky socialistickej výstavby využitie vynálezov a zlepšovacích návrhov v národnom hospodárstve prinieslo hodnotu za viac ako 175 mld. Kčs. Spoločenský prospech len za 3 ostatné roky 7. päťročnice prekročil sumu 30 mld. Kčs. Podalo sa 243 prihlášok objavov, z toho 45 od pracovníkov vedeckovýskumnej základne.

Vynálezcovstvo a zlepšovateľské hnutie v rezorte hutníctva a ťažkého strojárstva sa zaraďuje medzi popredné miesta v národnom hospodárstve. Za uplynulé 4 roky päťročnice sa podalo vyše 6000 vynálezov. Celkový spoločenský prospech predstavuje sumu vyše 7200 mil. Kčs. Veľký podiel na týchto výsledkoch dlhodobe dosahujú najmä VHJ hutníctva železa a koncern Vítkovice, kde týmto otázkam venujú mimoriadnu pozornosť. Výsledky jednoznačne potvrdzujú správny postup rezortov a VHJ, ktoré doceňujú prínos tohto hnutia.

Napriek pozitívnym výsledkom, ktoré sa dosiahli, pretrváva i celý rad niektorých nedostatkov. V mnohých rezortoch, hutný a strojársky rezort nevynímajúc, vo VHJ a v podnikoch chýba väčší dôraz na kvalifikované plánovité riadenie vynálezcovstva a zlepšovateľstva, na odstraňovanie formálnosti v prístupe a v odstraňovaní množstva rôznych administratívno-organizačných zábran.

Analýza dosiahnutých výsledkov ukazuje, že dosiaľ nie sú využívané veľké možnosti a rezervy. Za pomerne dobrými výsledkami v niektorých organizáciách sú až trojnásobné rozdiely, i keď ide o organizácie porovnateľného charakteru. Napríklad na 100 odborných pracovníkov výskumu a vývoja pripadá v priemere 8,3 nových technických riešení na úrovni prihlášky vynálezu. Sú však organizácie vedeckovýskumnej základne, ktoré dlhodobo dosahujú viac ako 20 prihlášok vynálezov, ako např. Výskumný ústav petrochémie Nováky, Výskumný ústav elektrických strojov točivých Brno a celý rad ďalších ústavov. Podobne v zlepšovateľstve je v priemere za ČSSR podaných 5 prihlášok zlepšovacích návrhov na 100 pracovníkov. Oproti tomu sú však organizácie, ktoré dosahujú 15 - 20 prihlášok. Medzi takéto sa zaraďuje VHJ hutníctva železa i Koncernového podniku Vítkovice.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP